View Full Version : akunvaihdon aik Exide hyvä valinta?
lacrits68
03.11.2016, 11:22
moi!
Motonetissä oli exiden akkuja "edullisesti" onko exide sn mistään kotoisin vai tarviiko katsella jotain muuta merkkiä?
auto Skoda 1,9tdi
//Janne
Muistakaa syötellä virtaa diagnostiikka pistokkeen kautta.......
Tai tehdä ns. oikee akunvaihtoproseduuri.......
Muuten saattaa olla ajonestonpurku ajnkohtaista.......
lacrits68
03.11.2016, 19:30
moi!
eli ei mene ihan heittämällä se vaihto?
Kai se ny ton ikäseen on sama miten vaihtaa.
Exidet ok, osa porsil ennen aikojaan, osa ei. Sama homma kuin muillakin.
Edit: mikä se tollanen SN-malli on?
Kuljukka
03.11.2016, 19:53
Radion koodi ainut jota voi kysellä akun vaihdon jälkeen jos käy virrattomana, siis jos orkkis mankka.
Muuten ei muuta ko vanha pois ja uus tilalle :)
Ostan akun ennemmin akkuliikkeestä kuin moponetista, vaikka onkin vähän kalliimpi. On negatiivisia kokemuksia moponetin liian pitkään hyllyssä seisseistä akuista.
lacrits68
03.11.2016, 20:49
Edit: mikä se tollanen SN-malli on?
SN malli?
SN malli?
Ite tollasesta kyselit:
Motonetissä oli exiden akkuja "edullisesti" onko exide sn mistään kotoisin
Täälläpäin myyvät noita exiden akkuja akkukaupassakin, eikä ole negatiivista palautetta tullut mitä noita on laitettu asiakkaille. Sama homma fiamm akuissa, ovat suht edullisia eikä pahaa sanottavaa.
Niin ja pitänee tarkentaa etten ole akkukaupassa töissä, vaan ostan noita miloin mistäkin ja vaihdan asiakkaiden autoihin. :)
Luulisi moponetissäkin kunnon akkutesteri olevan jolla varmistetaan akun kunto ennen myyntiä?
Tai kattoo tarrasta
harvemmin tehdään 10 vuotta vanhaa käyttöönottopäivä tarraa ja sitä tuskin ennakoidaan kovin paljoa
Eli jos nyt syksyllä akussa on käyttöönottopäivä tarran viimeinen vuosi 17, niin voi ehkä kannattaa jättää se hyllyyn
Mutta jos ensimmäinen vuosi on vaikka 15, niin melko tuoreesta akusta voidaan puhua
Pari vuotta sitten tuli vastaan vanhin toimiva akku mitä oon nähnyt, siinä oli 99 viimeinen käyttöönottovuosi :eek:
Muistelisin, et jossain toyotassa oli se akku ja kiinnitys raudan pultit katkesi heti kun avainta vaan näytti niille, et oli se siinä toyossakin ollut jo jonkin aikaa
Koneessa meni exidet vuodessa, ei ole laatu entisensä (3 vuotta on noissa koneissa normaali käyttöikä). Myös firman toisessa samanikäisessä koneessa on patterit vaihtokunnossa. Kajaanin akkukaupassa ei kaverille ollut exideä suositellut tänä syksynä mutta tarkempi syy jäi vähän hämäräksi.
bj45lava
04.11.2016, 07:55
Joo eipä oo tarvinnu mihinkään autoon vielä ajonestoja koodailla akun vaihdossa.
Tai on tietysti, jos ja kun se omistaja itse laittaa ne navat väärinpäin kiinni, toisaalta menee silloin vähän muutakin.
Pakkasakku kestää sen mitä muutkin tuhoutuu siihen kun käyvät tyhjänä kuten muutkin akut.
Ylläpitolaturi tienaa kyllä hintansa vaikka mielipiteitä voi olla vaikka kuinka.
Vormula77
06.11.2016, 07:35
Samanlaisia kokemuksia. Duunissa käytetään pääsääntöisesti exideä ja on niissäkin huonoja yksilöitä.
Omassa käytössä exide on pelannut hyvin. Tais 6 vuotta kestää pontiacissa ennen kun kyykkäsi. Bilteman laatu akku kesti tänävuonna veneessä n.6kk.
BJ-40/76
08.11.2016, 00:46
Minä olen käyttänyt noita exiden akkuja siitä asti, kun superpower? muutti nimensä vai oliko että edustus vaihtui?
Ja moni tuttukin on noita käyttänyt; esim. bj:ssä starttiakkuna 2 kpl normi 60 ah akkua kesti n. 10 vuotta. (ostin kerralla muistaakseni 9 kpl noita 60 ah normiakkuja)
Ja veneessä 3 kpl 60ah normi akkua toimi hyvin hupiakkuna 5-6 vuotta, viimmeiset vuodet kapasiteetti alkoi pienenemään aika nopeasti, mutta 10v vanhana toimivat, kun hukkasin veneen.
Jotkut on kyykänny kolmessa taikka neljässä vuodessa, mutta hinta/laatu suhde on kohdallaan.
Takuun toimivuudesta ei ole tietoa, yhtään en tiedä sipanneen takuuaikana.
Toki minun uusin exide on varmaan 4-5v vanha, olisko laatu sitten heikennyt?
Myyjä väitti, että Pakkasakku ja exide on sama akku, nuo Pakkasakun 60ah normiakut ei kestänyt bj-42:ssa kuin 3-4 vuotta.
Ja ei mennyt takuuseen, koska ei ollut dieselin starttiakku ja takuu oli päättynyt jo kauan sitten.
Kunhan tulee akun tarve, niin exide on varmaankin merkki...
Olen autokylmän parissa puuhaava yrittäjä ja akkuja tulee vaihdettua 30-50kpl/vuosi.
Eniten uudehkoja pois vaihdettavia ovat Exidet, muutama vuosi sitten myös Bannerit. Näissä laitteissa akut ovat kovilla koska ne yleensä startataan kylmänä ja pitkä hehkutusaika kuormittaa akkua kauan, lisäksi tärinä antaa varmaan oman osansa.
Olen reilut viisi vuotta myynyt Vartaa/Boschia (sama akku) ja satoja kappaleita.
Yksi akku on haettu takuuseen, talvella ja myöhemmin selvisi että koneessa latausvika.
Näillä kuitenkin 2-vuoden takuu.
Nyt alkanut kiinnostaa Lapia Akkujen TAB-merkki joka kilpailee hinnassa Exiden kanssa eli on Boschia edullisempi ja voisi olla rinnalla myytävä tuote. Väittävät että olisi Boschin laatuinen. Pitää muutama myydä koemielessä lähellä liikkuville.
lepoantti
08.11.2016, 07:01
Minä olen käyttänyt noita exiden akkuja siitä asti, kun superpower? muutti nimensä vai oliko että edustus vaihtui?
Ja moni tuttukin on noita käyttänyt; esim. bj:ssä starttiakkuna 2 kpl normi 60 ah akkua kesti n. 10 vuotta. (ostin kerralla muistaakseni 9 kpl noita 60 ah normiakkuja)
Ja veneessä 3 kpl 60ah normi akkua toimi hyvin hupiakkuna 5-6 vuotta, viimmeiset vuodet kapasiteetti alkoi pienenemään aika nopeasti, mutta 10v vanhana toimivat, kun hukkasin veneen.
Jotkut on kyykänny kolmessa taikka neljässä vuodessa, mutta hinta/laatu suhde on kohdallaan.
Takuun toimivuudesta ei ole tietoa, yhtään en tiedä sipanneen takuuaikana.
Toki minun uusin exide on varmaan 4-5v vanha, olisko laatu sitten heikennyt?
Myyjä väitti, että Pakkasakku ja exide on sama akku, nuo Pakkasakun 60ah normiakut ei kestänyt bj-42:ssa kuin 3-4 vuotta.
Ja ei mennyt takuuseen, koska ei ollut dieselin starttiakku ja takuu oli päättynyt jo kauan sitten.
Kunhan tulee akun tarve, niin exide on varmaankin merkki...
pitäis varmaan hj-45:seen akut uusia.... ilmeisesti pärjäsit 60ah akkujen kanssa ok jos kerran n.10-vuotta niitä pidit? mulla 2H moottori niin mitetin että pärjäisinkö tuollaisilla "perus" 60Ah akuilla....
ImacInnes
08.11.2016, 07:18
Joo, vähän tuuripeliähän se on kauanko akku kestää merkistä riippumatta.
Voittihan aikkoinaan Bilteman akku Teknarin akkutestinkin ja itselläni on moinen halpis akku kestänyt pisimmillään yli 5 vuotta joka oli yllätys.
Jeepiiini ostin jonkun merkkiakun olikohan (Hankook?) ja se hyytyi vajaassa kahdessa vuodessa vaan siinäkin oli positiivista se että takuu olikin kaksi vuotta vaikka luulin että vain yksi ja sain uuden akun. Kanattaa merkata akkuun kuukausi ja vuosi milloin olet sen käyttöön ottanut, niin tiedä sitten heti onko 1 vai 10 vuotta vanha kun ei enään jaksa stratata.
Kuormitusmittauksellahan sen akun kunnon saapi aika helposti selville ja sitten on tämä eduliinen vaan kiusallinen mittalaite TALVI joka paljastaa huonon akun viimeistään käyttäjälleen. ;)
Uusimpien autojejn ohjekirjoista kannattaa lukea miten akku vaihdetaan, kun kaikilla ei enään nykyjään saa edes virtaa antaa toiselle.
Exide on ihan laatu merkki.
t. Ismo Ämmä
Miten pitääkö se paikkaansa, et jos ostaa "jotain" akkua kattelee sopivimmat amppeerit ja kattoo sen painavimman akku merkin
Eli selitetääns
On samoilla lukemilla
exide, banner, biltema, snaider, auto+
Eli onko noista todennäköisimmin todellisimmilla lukemilla oleva akku se joka on painavin ja kevyimmässä sitten tuurilla saatu lukemat sopivan korkeiksi :confused: :confused:
Pari Exideä ollut, ja pari Boschia. Edellinen Bochin S4- sarjan 65Ah akku kyrvähti muutaman vuoden käytön jälkeen, enkä sinä aikana juuri edes vinssannut Jeepillä. Ei pitänyt enää varausta juuri ollenkaan.
Sitä edellinen itse ostamani akku oli Exiden 55Ah spiraali- AGM, myin pois kun tahtoi olla liian pieni silloin uuteen autoon; vinssikäytössä toimi oikein hienosti muutaman vuoden. Nykyisen Jeepin ostaessani siinä oli muistaakseni Bosch, ei tietoa kuinka vanha. Se kyykähti kohtalaisen äkkiä eikä enää suostunut starttaamaan -18 pakkasaamuna kun edellisenä iltana pitkähkön ajon jälkeen jätin auton ruutuun.
Nyt ostin Exiden "perinteisen" (ei spiraali) AGM- akun siitä kalleimmasta sarjasta, 75Ah oli isoin mikä pellin alle mahtui. Katsotaan kauanko tämä kestää. Ainakin tuntuu startatessa nyt pakkaskeleillä tarjoavan paremmin hönkää startille.
Eemeli2006
08.11.2016, 16:51
Varta on hyvä joskin arvokkaampi...
http://juhokare.pic.fi/kuvat/TM%202109/Autonakut%20vm.2009.pdf/full
http://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/08/Lead_Acid_Exide_FI.pdf