PDA

View Full Version : Terrano 2, 2.7TDi -04 manuaalivaihteiston remppa


Ropeli
28.10.2016, 13:13
Morjesta.

Haulla en löytänyt aikaisempaa keskustelua vaihteiston korjaamisista, joten miten foorumilaiset ovat ratkaisseet nelikko Terranon vaihteiston remontit vai oletteko vaihtaneet kokonaisena?

Autossa kuuluu tyhjäkäynnillä, 1,2,3 -vaihteilla ääntä lootasta. Nelosella ei myyjän kertoman mukaan kuulu ääntä.

ebayssä näkyy olevan briteillä tarjolla Maverick vaihteiston korjaus-sarjaa, tosin tamgearin myyjä kertoi että heillä on Terranon setti vuoteen 97 asti. Elikkäs ei sitten ilmeisesti sovi se, entä tämä vaikka vuodet ovatkin samat?

http://www.ebay.com/itm/Ford-Maverick-2-7-TDi-5sp-gearbox-bearing-oil-seal-rebuild-kit-/112030496879?hash=item1a1589b86f:g:w54AAOSwOVpXZBp q

kenppi
28.10.2016, 16:33
Terranon vaihteistoa en ole korjannut mutta monenlaisia muita vaihteistoja kyllä, niin pääsääntöisesti ne on avattava ensin ja katsottava missä vika on. Tämän jälkeen tietää mitä tarvitsee tilata ja vaihtaa. Hyvähän se olisi jos jostain saisi kohtuulliseen rahaan koko sarjan, niin olisi osat valmiina kun vaihteiston purkaa.

Kaikista nopein homma on tietenkin vaihtaa ehjä laatikko risan tilalle, ja on muutenkin näin tehden helpompi työ jos ei ole aikaisemmin sellaista purkanut. Vaihteiston kunnostaminen ei ole itsessään vaikeaa, kun kyseessä on normaali manuaalivaihteisto. Aikaa vievää homma toki.

Korjauskustannuksista en osaa sanoa kumpi tapa tulee halvemmaksi, kun riippuu paljon uusittavien osien tarpeesta ja tarjolla olevista vaihteistoista. Yleensä vaihteistoihin akselit maksaa aika paljon, ja jos joutuu uusimaan kaikki osat akseleita myöten, voi hinta nousta osista korkeammaksi kuin ehjä käytetty vaihteisto.

Ropeli
21.03.2017, 15:54
Tilasin briteistä laakerointisarjan, tuo tulikin sillä kuntopeliksi. Ensimmäinen iso kuulalaakeri heti kytkinakselilla oli pettänyt, kuulien tukikehä oli silppuna ja kuulat olivat tehneet kehiin ihan kunnon jälkiä. Ihme kyllä lootassa kaikki muu oli ehjää vielä kun ei ajeltu oireilevalla enempää.

Tämäkin homma tehtiin kahteen kertaan kun en huomannut naputtaa vaihteensiirtimen etupäässä olevaa putkisokkaa riittävän syvälle. Jäi keppi jäykäksi, no harjoittelun piikkiin. Nyt sitten suunnataan voimia tuon moottorin askarteluun kun sekin leviää käsiin.