Kirjaudu sisään

View Full Version : AUTOJEN HUOLTOKUSETUS

33SD
27.10.2016, 17:12
Onkohan kuinka yleistä tuommoinen tyhjästä laskutus? Suurissa huoltopaketeissa on paljon pelkkiä tarkistuksia. Silmämääräisiä kulutuspintojen ja nestemäärien tarkistuksia ym.
Mistään et voi tietää onko oikeasti tarkastettu vai ei. Kuulin tapauksesta jossa oli laskutettu nesteen lisäyksestäkin mutta asiakas olikin laittanut korkkeihin omat näkymättömät sinetit ja ne olivat paikoillaan huollon jälkeen. Vaikka jarrunesteen vaihto esimerkiksi, miten asiakas pystyy toteamaan onko nesteet oikeasti vaihdettu koko järjestelmään vai pelkästään säiliöön? Ruuhka-aikoina huolloissa kova kiire ja asentajat paineen alla, työt pitäisi tehdä nopeasti. Jättävätkö asentajat omin päin osan töistä tekemättä vai tuleeko käsky työnjohdolta?

Tuossa videossa hiukan erilainen asetelma mutta tyhjästä laskutetaan kuitenkin. Liikkeen toiminta perustuu nimenomaan huijaukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=-avpx8UTakI

Autolehdethän joskus näitä huoltoja testailleet. Paljon oli töitä jätetty tekemättä.

Jappi
28.10.2016, 13:56
Asentajien palkkaus on monesti osin tulosperustainen, mitä enemmän laskutetaan asiakasta, sitä parempi tili.
Liike pesee kätensä mahdollisista tekemättömistä töistä vedoten asentajan "huolimattomuuteen" ja asentajan on pakko jostain melkein oikaista kun muuten ei pääse palkoille. Ja yleensä ne oikaistavat on noita silmämääräisiä tarkistuksia jostain jarrukenkien kulumisesta olemattoman vähän ajetusta autosta.

SauliS
28.10.2016, 14:52
Kyllä suuremmilla korjaamoketjuilla on sisäistä tarkastusta myös. Eli testiautoja, jotka saattavat olla niitä ihan vakiasiakkaiden kärryjä. Niihin saatetaan tehdä jotain pikkujippoja, mitkä pitäisi sitten tulla selville huollon yhteydessä. Että ihan hirveästi ei uskalla oikoa. Toki tarkka mies huoltaa autonsa itse, koska kukaan muu ei osaa niin hyvin kuin se kuuluisa Minä Itse.

Heguli
28.10.2016, 15:00
Kymmenisen vuotta sitten olin rekrytoimassa työnjohtajaa tehtaan huoltotiimiin. Yksi hakijoista oli töissä isossa autotalossa Helsingissä, asentajia hänellä oli alaisuudessa muistaakseni parisenkymmentä. Kysyessäni syytä työpaikan vaihdokseen hän kertoi, ettei hänen moraalinsa kestä enää sitä että huolto-ohjelman mukaisista töistä tehdään tuskin puoliakaan. Osa asentajista on niin laiskoja ja haluttomia muutenkin työntekoon, ettei niitä kavereita saa millään tekemään töitä kunnolla. Lähinnä nuoria kavereita jotka haistattelevat pomolle jos tämä kehtaa jotain pyytää. Ja ne joilla olisi motivaatiota tehdä hommat kunnolla, aika ei riitä. Ja työnjohtaja tietty hyväksyy joka ikinen päivä kaikki työt & selittää asiakkaille kun "vahingossa" joku työ on jäänyt tekemättä. Aika surullista, en itekkään moista kestäisi viikkoa pidempään.

Onhan Temari näitä tutkinut ja varsin huonoa jälkeä huolloissa tehdään kautta linjan.

Rohmo
28.10.2016, 16:10
Olin kerran nostamassa autoliikkeen takapihalla merikontteja. Rekat, jotka ne nouti, oli pahasti myöhässä odoteltiin nelisen tuntia.
Rekkoja odotellessani sain siinä samalla omin pikku silmin nähdä yhden merkkiauton huollon.
Auto ajettiin halliin ja konepelti auki.
Kukaan huoltamomiehistä ei sen jälkeen käynyt kahta metriä lähempänä kyseistä autoa.
Parin tunnin päästä huoltohenkilökunta tuli ulos pitämään kahvitaukoa,
siinä samassa yks miehistä täytteli huoltokortin laput autoon ja auto hallista ulos.
Siinä sai taas maksava asiakas rahalle vastinetta.

T Rohmo

Slazha
28.10.2016, 16:54
Se miten paljon töitä jätetään tekemättä on kiinni korjaamosta minne auton vie ja miten paljon on valmis maksamaan.

Kokemuksesta voin sanoa ettei kaikkiin ohjeaikoihin voi päästä huolloissa ja korjauksissa, se missä on provikka palkka varmasti oikaistaan, varsinkin huolloissa.

Tällä(kin) on asialla on kaksi puolta a) olet nopea ja teet OK jälkeä sopuhintaan b) olet tarkka ja teet erityisen hyvää työtä kalliilla. Se on aivan sama jommasta kummasta vittuillaan aina asentajalle.
On siis olemassa kahden koulukunnan asiakkaita, niitä jotka on valmiita maksamaan ja niitä köyhiä jotka itkee jokaista euroa

Ainakin henkilökohtaisesti otan mieluummin ne vittuilut siitä kalliista hinnasta ja pidän tonnin seteli ilmeen

https://i.ytimg.com/vi/mHvBvkSCx2w/hqdefault.jpg

SauliS
28.10.2016, 17:11
Autokorjaamo on kuten kaikki muutkin yritykset. Toiset menestyy rehellisillä keinoilla, toisten tarvitsee turvautua vilunkiin. Kaikki riippuu siitä, onko työntekijät motivoituneita. Ja tämä on sitten liikkeenjohdon ongelma enimmäkseen. Jos maksaa banaaneilla, saa apinoita töihin jne. On toki muitakin keinoja motivoida työntekijöitä kuin pelkästään raha.

Silloin kun on kokeneita ja motivoituneita asentajia, niin usein on mahdollista alittaa ohjeajat. Urakkapalkkaus ei kuitenkaan sovi kaikille ihmisille, kaikkein vähiten alalla aloitteleville. Ennemmin sen pitäisi olla asentajan oma valinta. Jos joku ns. koulupoika laitetaan tekemään urakalla, silloin on johtoportaassa mokailtu.

Eli, jos ette luota johonkin pajaan, äänestäkää jaloillanne. Markkinatalous hoitaa ennen pitkää asiat kuntoon tavalla tai toisella

-MaTTi-
28.10.2016, 21:26
Siinä sai taas maksava asiakas rahalle vastinetta.
Joo, sen hemmetin leiman huoltovihkoon jota kumarretaan. Jos olis ite huoltanu viimesen päälle ja jääny tyhjä tai ainakin leimaton lokero vihkoon niin automyyjä kattois kieroon ja hyvittää vähemmän kun ei ole aukotonta huoltohistoriaa. :(

Aiwan sama, mulla on tyhjä vihko muutenki. En oo valohoitoja harrastanu.

Rohmo
28.10.2016, 21:29
Niin kyllä sitä on monta muutakin ammattikuntaa jotka voi kusettaa maksajaa aika huolella,
joillakin ihmisillä on vaan sellainen kusettajan ominaisuus :D:D:D
Mun on töissä hakala huijata kun maksajat ja ulkopuolisetkin näkee mitä oon tehnyt/teen
ja ihan realiajassa :D:D:D
Mutta valitettavasti oon joutunut ja jatkossakin joudun näkemään kuinka paljon rakennusalalla fuskataan eikä tehdä niin kuin pitäisi tehdä.

T Rohmo

turakki
29.10.2016, 06:36
Kyllä sitä ainakin itse arvostaa enemmän papan ruutuvihkoon tekemää "huoltokirjaa", jossa tankkauksetkin on ylhäällä viidentoista vuoden ajalta, kuin sitä merkkiliikkeen leimaamaa.

ImacInnes
29.10.2016, 06:45
Huoltokirjastahan näkee jotta kuinka monta vuotta on ylimääräistä huolloista maksettu.
Se on hyvä lisä vaan, en huoltokirjan mukaan autoja osta.
Olen kyllä yleensä huoltokirjattomaan autoon hankkinut uuden tyhjän jota olen sitten ruvennut täyttämään tehtyjen huoltojen ja korjausten mukaan.

Mun Libertyssä on kaksi huoltokirjaa, toinen ollut vissiin jossain vaiheessa kateissa ja otettu uusi käyttöön ja sitten on välillä taas täytetty vanhaa??

t. Ismo Ämmä

Jappi
29.10.2016, 11:38
Kyllä sitä ainakin itse arvostaa enemmän papan ruutuvihkoon tekemää "huoltokirjaa", jossa tankkauksetkin on ylhäällä viidentoista vuoden ajalta, kuin sitä merkkiliikkeen leimaamaa.

Näinhän se vanhojen kanssa on, mutta uudemmissa se leima on takuun ehto.

Porvoon Hilma
29.10.2016, 13:10
Näinhän se vanhojen kanssa on, mutta uudemmissa se leima on takuun ehto.

Takuuta ei kannata sekottaa virhevastuuseen. Kuluttajalla on oikeus olettaa tuotteen kestävän tietyn ajan, olipa takuuaika mikä tahansa.

Jappi
29.10.2016, 14:06
Takuuta ei kannata sekottaa virhevastuuseen. Kuluttajalla on oikeus olettaa tuotteen kestävän tietyn ajan, olipa takuuaika mikä tahansa.

Aivan. Tosin vähemmällä taistelulla toimii tuo takuu, kun autoista puhutaan.

Kuluvan laitteen, kuten auto, virhevastuuseen vaikuttaa myös oikea huolto ja sen toteennäyttö tapahtuu noilla samaisilla leimoilla.
Jos auton kone poksahtaa takuuajan jälkeen suht vähillä kilometreillä niin ihan turhaa vedota virhevastuuseen jos ei ole näyttöä oikein tehdyistä ja oikea-aikaisista huolloista.

onniorava
29.10.2016, 16:54
maailma on yhtä paha kuin siellä elävät ihmiset. Se vaan on niin että joko hankkii nätin uuden auton sillä marmoritiskin leimapakolla tai yksinkertaisen vanhan auton ja remppaa sitä aina kerran viikossa tai kuljettaa oikealla korjaamolla. Harmi että nykyään niin monessa asiassa raha on korvannut järjen. Johtajiksi ei enää pääse työkokemuksella ja käytännön viisaudella vaan komeilla papereilla ja kyynärpäätaktiikalla. Tulokset alkaa jo näkyä kaikkialla kun oikeasti pätevät ihmiset ei halua mennä päättäjiksi, koska kaikki muut päättäjät ovat virtsapäitä.

wikke
29.10.2016, 18:00
Allekirjoitan tuon Kurren toteamuksen...

Timo_L
29.10.2016, 18:33
maailma on yhtä paha kuin siellä elävät ihmiset. Se vaan on niin että joko hankkii nätin uuden auton sillä marmoritiskin leimapakolla tai yksinkertaisen vanhan auton ja remppaa sitä aina kerran viikossa tai kuljettaa oikealla korjaamolla. Harmi että nykyään niin monessa asiassa raha on korvannut järjen. Johtajiksi ei enää pääse työkokemuksella ja käytännön viisaudella vaan komeilla papereilla ja kyynärpäätaktiikalla. Tulokset alkaa jo näkyä kaikkialla kun oikeasti pätevät ihmiset ei halua mennä päättäjiksi, koska kaikki muut päättäjät ovat virtsapäitä.

Tässä ollaan kyllä ihan asian ytimessä. Toki positiivisia poikkeuksiakin löytyy, mutta yhä vähenevässä määrin. Raha ratkaisee liikaa.

perkei
29.10.2016, 18:41
No joo muuten samaa mieltä, mutta mulla on 20v ja 30v vanhat Tojotat ja ei tartte kyllä korjaamolla rampata, eikä korjata itse. Ei niihin vaan tule vikaa ajamallakaan. Enemmän vikaa näissä uusissa "autoissa" on, tietokoneineen.

Nikuzai
29.10.2016, 23:43
No joo muuten samaa mieltä, mutta mulla on 20v ja 30v vanhat Tojotat ja ei tartte kyllä korjaamolla rampata, eikä korjata itse. Ei niihin vaan tule vikaa ajamallakaan. Enemmän vikaa näissä uusissa "autoissa" on, tietokoneineen.

Tästä oon kyllä perkein kanssa samaa mieltä, vasta perjantaina tein kuukauden huollon opeliini
Öljytikku ylös masloa on tikussa ja heilautus paisarissa ja jarruissa on nesteet. Pelti kiinni palataan asiaan keväällä (todellisuudessa öljynvaihdossa jossain vaiheessa)

Viimeksi jarrut taitaa olla vaihdettu jossain 200k kohdilla ja ny 280k laitoin uudet kengät
Jakoremelissäkin on vielä pitkään kilsoja jäljellä

Puoli tuttu ajelee wanhalla jotain 70-80 lukua coupe corollalla ja puoli vuosittain pitää säätää kärjet ja vuosittain hän vaihdattaa jarrunesteet, niijjoo on sitä joskus pitäny kuulemma pestäkkin ja öljyt vaihdattaa huolto ohjeen mukaisesti
Et en kyllä oikeen alle kirjoita tota vanhoja korjataan viikottain

Bemarilla ajelin useamman vuoden.
Rullasinkohan siihen varmaan 100k mittariin ja leimalle hitsasin helmaan paikan ja vaihdoin raidetangon pään, niijjoo pitihän siihen maa kosketuksen jälkeen laittaa 2 renksua pakoputkeen ja ajovalot molemmat ja taka parkit molemmat piti vaihtaa kun lakkasivat palamasta ja bimmeri oli vuodelta 86

2000 lukunen avensis oli tallissa rempassa varmaan kuukausittain, faijan ~2010 mallisesta volvosta rempataan jotain pikkusta vähän väliä, mutsilla ollu viimesen vuoden T4 volkkarista vaihdeltii joka leimalle puslat ja kaikkea muuta kivaa pikkusta, ovet oli arvotus toimiiko ne tänään ja vetoa ois voinu lyödä montako vikavaloa tänään mittarissa syttyy, laatikko sitä kuoli lopullisesti vasta 200k mittarissa vikailemaan se alko jos jossain 150k kohdilla

Etten oikeen allekirjoittaisi, et vanhempia autoja rempataan koko ajan

perkei
30.10.2016, 07:17
Joku vielä täällä Offipalstalla viime vuonna mulle sanoi, että tommonen vanha Corollahan on halvin mahdollinen auto pitää käyttiksenä. En muista kuka se oli, mutta oikeassa oli. :)
Kävin eilen Tojotalla marmoritiskillä hakemassa Lälliin öljypropun tiivistettä. Pahoittelin samalla kun olen huono asiakas, kun en vaihda autoa uudempaan, eikä tuota mun vanhusta tarvi edes korjata. Ne on kuitenkin Lohjan marmorilla aina siitä huolimatta olleet mulle tosi mukavia, vaikka käyn vaan välillä hakemassa jotain 2€ nippeleitä sieltä. :D
Ovat kopioineet mulle korjausoppaan sivuja pyydettäessä, jne. Tosin kannattaahan niiden ollakin ystävällisiä, sillä ihmiset on kyllä aika merkkiuskollista kansaa ja jos mie uudempaan autoon vaihtaisin, niin kyllähän se varmaan olis Corolla/Auris/Anjovis/Hilux ja varmaan sitä ensimmäiseks oman paikkakunnan liikkeestä lähtisin katsomaan. :)
Juttelivat eilen, että käy siellä vielä muutama tommonen 30-vuotias Land Cruiseri huollossa ja ei niihin kuulemma kyllä osia tarvitse juurikaan vaihdella.
Anteeks taas tää kauhea offtopicci, tai ainakin pikkuinen sivuraide. Mutta siis oon miettinyt, että kun autojen pitäisi olla koko ajan vähäpäästöisempiä ja turvallisempia...no turvallisuus on tietysti hyvä asia, mutta onko kukaan laskenut onko se oikeasti ekologisempaa, että jonkun autonkokoisen tuotteen suunniteltu elinkaari on esim. 5 vuotta? Että onko ihan tosiaan ympäristöystävällisempää rakentaa uusia koko ajan ja romuttaa ne pian, vai ajaa se 30 vuotta samalla vehkeellä ja korjata sitä jos siihen tulee jotakin?
Tuosta huoltokusetuksesta niin uskon 100% että sitä tapahtuu. Silleen tää maailma nykyisin pyörii. Siksikin mie suosin pieniä paikallisyrittäjiä, niitä kellä on vielä kunnia-asia se, että asiakas saa mitä se haluaa. En nyt siis väitä että Lohjan Tojotalla mitään vilppiä tapahtuisi, olen mie sielläkin autoa huollattanut, mutta kallistahan se on kuin saatana. Eikä mun mielestä käsistään kätevän tai edes normaalilla järjellä varustetun ihmisen kannata maksaa mistään pissapojan nesteen tarkistukseta tai jäähdytinnesteen tarkastuksesta. Molemmat tekee parissa sekunnissa itsekin, eikä maksa mitään.
Joku mainitsi niistä ruutuvihkoon tehdyistä huoltokirjoista. Kyl mie kans luotan niihin enemmän. Välillä vielä sellaisen auton tapaa, jonka mukana tulee kansiollinen kuitteja ja ruutuvihko. Kyllä siinä tietää mitä saa, toisinkuin jos on vain se Virallinen kirja ja Virallinen leima. Niihin kun ei esim takuun piirissä olevia toimenpiteitä merkitä lainkaan, esim. Toyotan Titaanitakuu...

ImacInnes
30.10.2016, 08:17
Terve.

Mitäs nää sit on?
Itse ainakin iloisesti yllätyin moisista kutsuista kun 15vuotta vanhaan autoon moisia tekevät.
Eihän tää ihan huoltoa ole vaan ainakin jossain jotain kirjaa pitävät ja huolehtivat asiakkaan turvallisuudesta ja omasta maineestaan tietysti.

Mulla on -02 Cherokee KJ ja olen saannut kaksi kutsua turvallisuuskampanjan nimissä Fiat Chrysler Automobiles Oy:ltä.

N46 ja R06.

Turavllisuuskampanja N46
Takaosan Rakenteen vahvistaminen.

Ongelma...
Tietynlsessa hiljaisella nopeudella takaapäin tapahtuvassa törmäyksessä auton polttoainesäilö voi alkaa vuotaa ja näin syntyy tulipalon vaara.

Korjaamon työ...
Jeep korjaamo tarkastaa auton takaosan rakenteen ja tarvittaessa vahvistaa veloituksetta sitä. (Kuulemma koukullisiiin autoihin vaihdetaan vähän erilainen koukku ja koukuttomiin asennetaan lisä palkki?)

Turvalisuuskampanja R06
Turvajärjestelmän ohjainlaite

Auton turvajärjestelmän ohjainlaite (ORC) voi jossain tapauksissa aiheuttaa turvatyynyn tai turvavyökiristimen laukeamisen, tämä voi häiritä kuljettajaa ja näin aiheuttaa vaaratilanteen.

Korjaamon työ...
Jeep korjamo vaihtaa autoon uuden turvajärjestelmän ohjainlaitteen veloituksetta.

Leimaan tuon ensin ja sitten viedään marmoritiskin taakse turvallisuutta parantamaan. Eikä pitäs maksaa euroakaan.

t. Ismo Ämmä

L-200
30.10.2016, 09:18
No aika hyvin tuntuu jeepillä takuu pelaavan kun noinkin iäkkääseen vielä tehdään takaisinkutsuna töitä.. tosin taitaa tuo valmistusmaa ja sen kuluttajansuojalaki olla aika lailla takana tuossa.

Kllähän tuo uusien autojen takuu ja velvoite käyttää merkkikorjamoa on lähinnä vain rahan käärintää. Siitä on ihan EU-tuomioistuimen päätös että mikäli huollot tehdään tehtaan ohjelman mukaisesti niin se ei katkaise takuuta vaikka ei olisi marmoritiskin leimaa.

Heguli
30.10.2016, 10:35
Kllähän tuo uusien autojen takuu ja velvoite käyttää merkkikorjamoa on lähinnä vain rahan käärintää. Siitä on ihan EU-tuomioistuimen päätös että mikäli huollot tehdään tehtaan ohjelman mukaisesti niin se ei katkaise takuuta vaikka ei olisi marmoritiskin leimaa.
On Suomessakin jo kaun saanut huollattaa autonsa missä haluaa, kunhan kyseinen paikka täyttää tietyt laatukriteerit. Eli ihan missä tahansa nyrkkipajassa huolto ei onnistu. Maahantuojat vaan edelleen pelottelee tuolla merkkiliikkeen käytön pakollisuudella. Ite tätä asiaa kysyin viime vuonna paikalliselta merkkiliikkeeltä ja totesivat asian olevan näin.

Jappi
30.10.2016, 10:59
No aika hyvin tuntuu jeepillä takuu pelaavan kun noinkin iäkkääseen vielä tehdään takaisinkutsuna töitä.. tosin taitaa tuo valmistusmaa ja sen kuluttajansuojalaki olla aika lailla takana tuossa.

Vaihdettiinhan mullekin +400tkm ajettuun hiluxiin ohjauksen välitanko tojotan piikkiin, ainoastaan omaa aikaa ei korvattu kun käytin auton liikkeessä. Nyt olis japsikäyttikseen odottamassa takaisinkutsukeikka jarruputkien tarkastukseen, silläkin ikää reilusti ohi minkään takuuajan.

Porvoon Hilma
30.10.2016, 15:25
Mulla on kohta Hilmassa 400tkm ja hihnan vaihto. Vien sen marmorikorjaamolle siksi, että
A) ovat olleet ystävällisiä ja auttavat aina kaikissa pikkujutuissa. Viimeisin ostos taisi olla justiinsa tankin kannen putkisysteemi ja sitä edellinen ostos oli 1€ lamppu.
B) vein kerran takamurikan tonne säädettäväksi. Tuli kuntoon edullisesti.
C) ovat aina pitäneet sen mitä ovat luvanneet
D) virallisena huoltona noilla ei kertakaikkiaan ole varaa olla huonoja.

En siis hae halvinta hintaa vaan luotettavinta kohtuuhintaista palvelua. Sitä onneksi vielä saa jostain:)

hiluvitkutin
30.10.2016, 18:41
Terve.

Mitäs nää sit on?
Itse ainakin iloisesti yllätyin moisista kutsuista kun 15vuotta vanhaan autoon moisia tekevät.
Eihän tää ihan huoltoa ole vaan ainakin jossain jotain kirjaa pitävät ja huolehtivat asiakkaan turvallisuudesta ja omasta maineestaan tietysti.

Mulla on -02 Cherokee KJ ja olen saannut kaksi kutsua turvallisuuskampanjan nimissä Fiat Chrysler Automobiles Oy:ltä.

N46 ja R06.

Turavllisuuskampanja N46
Takaosan Rakenteen vahvistaminen.

Ongelma...
Tietynlsessa hiljaisella nopeudella takaapäin tapahtuvassa törmäyksessä auton polttoainesäilö voi alkaa vuotaa ja näin syntyy tulipalon vaara.

Korjaamon työ...
Jeep korjaamo tarkastaa auton takaosan rakenteen ja tarvittaessa vahvistaa veloituksetta sitä. (Kuulemma koukullisiiin autoihin vaihdetaan vähän erilainen koukku ja koukuttomiin asennetaan lisä palkki?)

Turvalisuuskampanja R06
Turvajärjestelmän ohjainlaite

Auton turvajärjestelmän ohjainlaite (ORC) voi jossain tapauksissa aiheuttaa turvatyynyn tai turvavyökiristimen laukeamisen, tämä voi häiritä kuljettajaa ja näin aiheuttaa vaaratilanteen.

Korjaamon työ...
Jeep korjamo vaihtaa autoon uuden turvajärjestelmän ohjainlaitteen veloituksetta.

Leimaan tuon ensin ja sitten viedään marmoritiskin taakse turvallisuutta parantamaan. Eikä pitäs maksaa euroakaan.

t. Ismo Ämmä
näistä taitaa paja kuitenki saaha oikeen maksun, ilman vilunkia. tai sitte voi olla pajan loppu jos jää kiinni eikä oo tehty...

-MaTTi-
30.10.2016, 21:24
Mitäs nää sit on?

t. Ismo Ämmä
Ne on takaisinkutsukampanjoita eli recall-kampanjoita. http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=

Joissain tapauksissa, jos on vähän venähtänyt noi takaisinkutsuihin meno, jää leima saamatta sen takia. http://www.trafi.fi/filebank/a/1448371227/e9e52391b3a1110599e47c34571b4793/16012-Takaisinkutsu-_eli_recall-kampanjan_alaisen_ajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuk sessa.pdf
Eikä kannata venyttää menoa liikaa ettei jää omasta pussista maksettavaks. Jos maahantuoja ei saa tavoitettua kohtuullisessa ajassa, homman kulut jää pokalle, eikä leimaa tuu jos ei oo maahantuoja kuitannu suoritetuks.

ImacInnes
30.10.2016, 21:30
Ok, sittenhän viedään turvakampanja tarkastuksiin ensin ja sitten vasta leimalle.
Kiitos tiedosta.

Kyselempä aikaa huomenna.
Pitäsköhan samalla huollattaa??? En taida. ;)

t. Ismo Ämmä

Ne on takaisinkutsukampanjoita eli recall-kampanjoita. http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=

Joissain tapauksissa, jos on vähän venähtänyt noi takaisinkutsuihin meno, jää leima saamatta sen takia. http://www.trafi.fi/filebank/a/1448371227/e9e52391b3a1110599e47c34571b4793/16012-Takaisinkutsu-_eli_recall-kampanjan_alaisen_ajoneuvon_hyvaksyminen_katsastuk sessa.pdf
Eikä kannata venyttää menoa liikaa ettei jää omasta pussista maksettavaks. Jos maahantuoja ei saa tavoitettua kohtuullisessa ajassa, homman kulut jää pokalle, eikä leimaa tuu jos ei oo maahantuoja kuitannu suoritetuks.

Rak
30.10.2016, 21:54
Merkkihuolloista ja muusta.

On tullut nähtyä useampiakin tapauksia kun pärnäsellä tai ti-parkkipaikalla on korjattu autoa osia vaihtamalla ja käytetty kikkareisiin satoja euroja koska ei haluta viedä merkkihuoltoon, kun se on kallista.
Todellisuudessa vian korjaus merkkihuollossa ois ollu halvempaa koska ei tarvitse lähtä nollasta liikkeelle vaan kummallisiinkiin vikoihin on aiheuttajia jo tiedossa.

On olemassa myöskin kampanjoita joista ei erikseen lähetetä kirjettä vaan niitä tehdään autoihin kun ne käyvät huollossa ja joistakin vioista on olemassa tiedote että valmistaja osallistuu takuuajan jälkeenkin kustannuksiin ilman eri pyyntöä. Vasta törmäsin tiedotteeseen jossa max ikä oli 7 vuotta.

Mitä tulee tuohon vanhoilla autoilla ajamisen halpuuteen niin näyttäkää mulle jokapäiväisessä käytössä oleva 80-luvun auto jota ei ole tarvinnut hitsata... Jos hitsaushommista joutuu maksamaan niin eipä olekkaan enää niin ilmaista ajaminen.

Muutenhan noihin tarpeeksi vanhoihin ei juuri rahaa saa menemään jos kulutusosia vaan tarvikkeena saa, kaikki epäkelvot yksilöt on jo paalattu :)

perkei
30.10.2016, 22:36
Mitä tulee tuohon vanhoilla autoilla ajamisen halpuuteen niin näyttäkää mulle jokapäiväisessä käytössä oleva 80-luvun auto jota ei ole tarvinnut hitsata... Jos hitsaushommista joutuu maksamaan niin eipä olekkaan enää niin ilmaista ajaminen.

Muutenhan noihin tarpeeksi vanhoihin ei juuri rahaa saa menemään jos kulutusosia vaan tarvikkeena saa, kaikki epäkelvot yksilöt on jo paalattu :)
Ostaa sellaisen minkä joku on jo hitsannut. Lisäksi hyvä puoli muutaman sadan euron autossa on se, että ei siihen ole pakko tehdä yhtään mitään. Jos tulee kalliilta haiskahtava pummi leimalta/joku muu vika, niin senkun ostaa uuden auton. Silti tulee halvemmaksi kuin säännöllinen uudemman auton merkkihuolto. Vakuutuksetkin on halvempia, lisäksi ei tule tunnetta että tarvii olla loistokaskoa ja lasivakuutusta.
Tai ainakin mulle tämä toimii hyvin ja on vähiten stressaavaa. Kilometreja tulee 50 000 - 60 000 vuodessa. Mutta kukin tavallaan. :)

tekniikkamies
31.10.2016, 17:38
Ostaa sellaisen minkä joku on jo hitsannut. Lisäksi hyvä puoli muutaman sadan euron autossa on se, että ei siihen ole pakko tehdä yhtään mitään. Jos tulee kalliilta haiskahtava pummi leimalta/joku muu vika, niin senkun ostaa uuden auton. Silti tulee halvemmaksi kuin säännöllinen uudemman auton merkkihuolto. Vakuutuksetkin on halvempia, lisäksi ei tule tunnetta että tarvii olla loistokaskoa ja lasivakuutusta.
Tai ainakin mulle tämä toimii hyvin ja on vähiten stressaavaa. Kilometreja tulee 50 000 - 60 000 vuodessa. Mutta kukin tavallaan. :)

Miksei tossa ole muuten ideaakin, vähän kuitenkin harmi siinä mielessä jos autoa pitäs jotenkin kehittää vaikka talvikäyttöä ajatellen, ei tunnu mielekkäält panostaa uusin renkaisiin tai Webastoon jos ihan satasissa muute liikkeellä.

Vaik vähän kalliimmassa hintaluokassakin, helposti vuoden polttoaineet on enempi kuin koko auton ostohinta. Itseä erityisesti häiritsee kaikki rahanmeno yhteensä vuositasolla jos autoja ja mahdollisesti muitakin kulkuneuvoja on useampi.

Tuolla kun joku mainitse hitsaamisen, niin mulle ainaki hitsaus, maalaus ja ruosteenesto on niitä halvimpia hommia, mutta aikaa menee eli sillekin investoinnille pitäs löytyä tarpeeksi monta vuotta aikaa tuottaa hyötyä.

Harriko
31.10.2016, 19:32
Hitsaaminen tahtoo ikäväkyllä olla niitä hommia, että kun auto tulee siihen ikään että joutuu hitsaamaan niin siitä alkaa loputon savotta, ja ruoste voittaa lopulta aina. Että tuo valmiiks hitsattu taitaa olla vain hetkellinen olotila.:o

tekniikkamies
31.10.2016, 20:03
Hitsaaminen tahtoo ikäväkyllä olla niitä hommia, että kun auto tulee siihen ikään että joutuu hitsaamaan niin siitä alkaa loputon savotta, ja ruoste voittaa lopulta aina. Että tuo valmiiks hitsattu taitaa olla vain hetkellinen olotila.:o

Mul se on sellanen kokonais ruosteentorjunta rykäisy, josta hitsaus vaan yks osa, mukana on hiekkapuhallusta, palkkien puhdistusta, painepesua, maalausta jne. Siinhän saa kesäl helposti kuukauden menee jos tekee vähän ku harraste vauhdilla. Toi mun metodi ei oikeen kannata jos auto käytös vaan vähän aikaa.

Turhauttavaa on se jos on perkuleesti hitsaamista, yleensä muualkin on sanomista.

ImacInnes
31.10.2016, 21:14
Soittelin Autokeskukseen vaan ei kukaan kerennyt vastaamaan?

Parin tunnin päästä soittvat takaisin ja sain ajan marraskuun lopuun kun tilaavat osat valmiiksi.
Sanoivat että tämänvuoden leimalle voi mennä ilman noita tarkastuksia vaan jos seuraavanvuoden leimalla niitä ei ole tehty estyy katsastus.
Joten leimalle mennään heti.

Sais tulla joku nauhoite joka kertoo että soittavat niin tietäisi että jotain tapahtuu?

t. Ismo Ämmä

rane58
31.10.2016, 21:56
Kysyppä huoltoa/korjausta "kaikkien merkkien" korjaamoilta, toiset levittelevät käsiään vaivautuneena, toiset lupaavat "yrittää".... :p -Tuollaiset täytyy jättää omaan arvoonsa.
Onneksi täällä pääkaupunkiseudulla on äijiä ja korjaamoita joille uskaltaa Jeeppinsä viedä ja kohta aukeaa yksi lisää... :)
Itsestä ei ole tekijäksi mutta luotan näihin, he ovat alan harrastajia ja aika tunnettuja tekijöitä. :cool:
-Automme on täällä hyvässä hoidossa. :D

"Hyvä kello kauas kuuluu paha vielä kauemmaksi...." ;)

perkei
31.10.2016, 22:30
Nii, sitte seuraava kiesi alle, mitä niiden kans tunteilemaan. Vaihtelu virkistää ja väliaikaista kaikki on vaan. Ja kaikki hyväkin loppuu aikanaan, jopa Unelmien Land Cruiser. Sen oon täältä Offipalstalta oppinut. :D
Miksei tossa ole muuten ideaakin, vähän kuitenkin harmi siinä mielessä jos autoa pitäs jotenkin kehittää vaikka talvikäyttöä ajatellen, ei tunnu mielekkäält panostaa uusin renkaisiin tai Webastoon jos ihan satasissa muute liikkeellä.
No juu, mut eipä tommoseen pikkukäkkänä-Corollaan nyt renkaat maltaita maksa muutenkaan ja kalleimpia on ihan turha ottaa kun ei se mitään sportti ole sentään. Tommosessa autossa menee ne halvemmatkin. Offipalstalta löytyi lähes ajamattomat renkaat peltivanteineen halvalla. Webasto toki on sitte asia erikseen. Oon vähän miettinyt pitäiskö kuitenkin sijoittaa edes sisätilanlämppäriin, kun tossa on vaan lohkolämppis. Toisaalta ei kai näiden kans pitäis yhtään alkaa mitään pesää rakentamaan.

tekniikkamies
31.10.2016, 22:46
No juu, mut eipä tommoseen pikkukäkkänä-Corollaan nyt renkaat maltaita maksa muutenkaan ja kalleimpia on ihan turha ottaa kun ei se mitään sportti ole sentään. Tommosessa autossa menee ne halvemmatkin. Offipalstalta löytyi lähes ajamattomat renkaat peltivanteineen halvalla. Webasto toki on sitte asia erikseen. Oon vähän miettinyt pitäiskö kuitenkin sijoittaa edes sisätilanlämppäriin, kun tossa on vaan lohkolämppis. Toisaalta ei kai näiden kans pitäis yhtään alkaa mitään pesää rakentamaan.

Ehkä tollanen Corolla linja voi toimiakin.

Uudehkot dieselit ei mun kokemusten perusteel ole hyviä talvel jos ei Webasto ja akkutilanne ole vimosen pääl. Mul on itel menos käytännön testi oliko hyvä idea hommata aika halpa Jumper kevytkuorma-auto. Hyvää oli hankintahinnan ja tavaratilan suhde.

Jos pitkään korjaa ja huoltaa autoa, siitä pitäs jotenki tykätä. Omasta mielestä nykyvehkeissä on usein tympeä tilanne konehuoneen puolella, pakettiautojen konetilat on kanssa tympeitä.

Hyvin asiat on mun mielestä jossain Toyota HJ-61:sessä. Sellasessakin hommaa olis paljon ja samaan aikaan peritään isoja maksuja. Tavallisten henkilöautojen kanssa hankalaa on altapäin tehtyjen huoltojen vaikeus huonoissa korjausolosuhteissa.

-MaTTi-
01.11.2016, 01:35
Pari kk kituutin kesällä 300€ Neonilla. Kyllähän sekin kuskas, mut aneemista oli. Kyllä siihen omaan autoon kannattaa sen verran panostaa että on motivaatiota pitää se kunnossa ja siitä saa jotain ilookin eikä oo pelkästään pakollinen kulkuväline.

En ihan ymmärrä näitä satasluokan autoilla kituuttavia, kun ei se auto pito juuri sen kalliimpaa olis vaikka se olis kunnollinen. Eikö sitä nyt jollakin pikku viuhkalla sais hommattua vaik tämmösen: http://m.nettiauto.com/toyota/camry/8353650

Nuo vanhat pikkukiikut kun on aika turvattomiakin jos sattuu ja kolisee, hyvä olis pikkusen olla kokoo ja massaakin ihan vaan varulta jos joskus jää suojelusenkeli kyydistä.

Nerd-O
01.11.2016, 09:12
Onhan nuo huollot kyllä vähän kusetusta. Vuosi sitten vein vanhuksien Meganen takuukorjaukseen. Siitä oli sisäpuhallin lopettanut toiminnan. Se oli aina merkkihuollossa huollettu. Ennen tuota episodia oli käynyt niin että siinä tuulilasin alla vesikourun ne poistoputket oli täyttynyt mullasta kun niitä ei oltu koskaan tyhjennetty lehdistä sun muusta moskasta. Ei varmaan kuulu merkkihuollon ohjelmaan, mutta en löytänyt kyllä manuaalistakaan mainintaa että käyttäjän pitää ritilät irroitella ja putsaa itse ne. Minkä myötä vettä tuli sisälle. Varmaan tuo myös rikkoi sen puhaltimen. Huollossa ne sitten vaihtoi sen puhaltajan ja sanoivat kuivattavan auton, koska se tosiaan oli 3 viikkoa niillä. No auton kun haki niin sanoivat ongelman syyksi ilmastoinninhuohotusputken vuodon sisätiloihin. Kysyin vielä että onko ne ihan totissaan että huohotusputki vuotaa litra tolkulla vettä sisätiloihin. Juujuu. No ei mitään. Auton kun otti alle niin lattia lainehti edelleen vedestä. Ne oli pitänyt siitä ovia auki, minkä myötä lattia näytti kuivalle. Mutta siinä on sellainen luukku mistä näkee lattiaan stanssatun runkonumeron ja sehän lainehti vettä. Tästä kun kävi sitten avautumassa niin vastaus oli vaan että kyllä sen pitäisi kuivua ovet auki. Kellään ei vaan tullut mieleen avaa lattiaverhoilua ja jättää sitä avonaiseksi kuivumaan. Ja tuo oli siis ihan merkkihuolto.

Itse taas kun onnesta soikeena ostin tuon uuden auton vuosi sitten niin tässä on nyt melkein kuukauden välein ravattu huollossa korjaamassa vikoja. Ensinnäkin pelkkien pyyhkijöiden tilaus oli ongelma merkkiliikkeelle. Syystä tai toisesta tuossa meikän pelissä on vaihdettu pyyhkijöiden liitäntä erilaiseksi kuin edellisissä malleissa. Eikä ole mistään facelift mallista kyse. 3 kertaa tilattiin pyyhkijöitä ja aina tuli väärät. Kuukausi meni ja maahantuojalta (nillitin niille aika huolella tuosta pyyhin episodista) tuli joku asiantuntija itse töihin paikan päälle vaihtamaan oikeat pyyhkijät ja ihmetteli merkkihuollon toimintaa.

Seuraavaksi pyyhkijöihin tuli ongelmaksi että kun käyttää tihkua niin se vaan yllättäen välillä nostaa pyyhkijöitä 10cm ylöspäin, pysähtyy siihen ja pyyhkäisee alas. Sit se taas toimii normaalisti, kunnes tuo toistuu. Itsellä kävi tuo usein. Huolto ei löytänyt vikaa koskaa. Vaihdettiin pyyhkijän moottoria, varsia ja kaikkea. Lopulta meni siihen etteivät uskoneet vikaa olevan. Joten ei muuta kuin videolle koko pätkä mitä se tekee. Sen jälkeen nostettiin kädet ylös ja jäätiin odottamaan valmistajalta kommenttia. Tais 2kk mennä niin tuli softa päivitys mikä korjasi ongelman. Tuotakin vähän ihmettelin kun autoa on sentään tehty vuodesta 2012 lähtien, siitä ei ole tullut uutta mallia, eikä faceliftiä ja silti uudessa pelissä on tuollainen ongelma mitä vanhemmissa ei ollut.

Talvella tuli myös ongelmaksi yllättäen syttyvät sisävalot. Kesken ajon vaan valot syttyi ja mittaristoon syttyi merkkivalo avatusta ovesta. Tuossa piti auto ravaa ympäri ja paiskoo joka ovi kiinni. No tuokin meni siihen ettei uskottu ongelmaan merkkihuollossa. Onneksi eräällä kerralla olin juuri ajamassa tuon huollon ohi kun tämä ongelma ilmestyi ja sai heti todistettua huollolle sen. Ongelmana oli kuskin puoleisen takaoven anturi, mikä oli syystä tai toisesta täyttynyt vedellä. Tuokin oli mielenkiintoinen operaatio kun ne sanoi laittavansa uuden anturin tilaukseen ja ihmettelivät millä tuon vanhan saisi hetkeksi toimivaksi. Ehdotin niille että ruittaa sen täyteen öljyä niin varmaan toimii. Ja toimihan se. Takuu osien saaminen kestää aina kuukauden, joten tuossa oli aikaa. Pari viikkoa episodin jälkeen ne soitti että auto pitää tuoda heille kuvattavaksi. Vähän ihmettelin mikä on homman nimi. Tehtaalta ei ole kuulemma saatavissa johtosarjaa, minkä myötä johdot pitää kuvata ja teettää kokonaan uusi johtosarja. Olin vähän WTF. En koskaan käynyt sitä siellä kuvauttamassa, mut parin viikon päästä soittivat saaneensa ovi anturin ja johtosarjan.

Keväällä tuli tehtaan takaisinkutsu. Etuakselistossa oli joku häikkä. Muistaakseni ohjaukseen liittyen tms. No se katsottiin huollossa ja kuitattiin tehdyksi. Kunnes tuli seuraavan tyyppivian korjaus ja sanoivat ettei tuota takaisinkutsua ole tehty ja tekivät senkin taas. Siitäkin on paperi. Tuossa vaiheessa vittuunnuin totaalisesti tuohon merkkihuoltoon ja niiden säätämiseen. Vaihdoin toiseen merkkikorjaamoon. Missä jälleen kerrottiin toisen vian korjauksen yhteydessä ettei takaisinkutsua ole tehty. Joten mulla on nyt kolme lappua missä jokaisessa lukee takaisinkutsu tehdyksi ja korjatuksi :D Muutoinkin tämä uusi merkkikorjaamo ei sovella ihan samanlailla kuin tuo vanha. Tosin en ole koskaan tästä uudesta paikkaa saanut mitään lappua mitä se heppu on tehnyt. Se on kyllä kertonut puhelimessa mitä se teki. Vanhassa eivät koskaan puhelimessa kertoneet mitä on tehty, eikä tiskillä asiasta oikein muuta tiedetty kuin mitä paperilla luki.

Mutta tuo on kyllä hyvä esimerkki ettei se merkkikorjaamo myöskään ole mikään takuu kovin laadukkaalle työlle. Siitä hyvä että nuo kaikki oli takuunalaisia vikoja ja itse en ole niistä maksanut yhtään mitään. Ja tuo paska merkkihuolto sijaitsee duunimatkan varrella. Kerroin muuten niidenkin isolle johtajalle vähän palautetta miten heidän huoltonsa toimii, mutta eipä se mitään muuttanut. Yhtä perseelleen homma jatkui palautteen jälkeenkin. Onneksi ei tarvi siellä käydä enää. Vuoden omistuksen jälkeen näyttää myös siltä että viimeinkin kaikki viat on korjattu.

dodgeram1994
01.11.2016, 12:04
Mihin noilla jenkeillä on niin kiire, auto pitää huoltaa 10minuutin huollossa, pikaruoka, pikakahvi jne jne. Kotia soffalle vissiin...

33SD
01.11.2016, 15:52
Onhan se kätevää jos öljynvaihdon voi teetättää juuri silloin kun itselle sopii.
Kauppareissun yhteydessä tai muuten vaan ohimennessään.
Itse olen korjannut ja huoltanut kaikki autot mitä omistan, paitsi kerran käytin öljynvaihdossa juuri tämmöisessä pikahuollossa ja itse pääsi vierestä katsomaan. Takuuta ei autoissani ole ollut omistusaikanani voimassa. Vanhoja kun ovat.

Syy miksi aloitin tämän viestiketjun on äitini omistama vuoden 2012 saksalainen henkilöauto johon vaihdoin nastarenkaat. Juuri muutahan tämän ikäluokan, ja uudemmille, kulkineille ei pysty tekemäänkään ilman jonkinlaista testeritietokonetta. No kumminkin, autolla on nyt ajettu 120tkm ja se kävi noin kuukausi sitten isossa huollossa merkkiliikkeessä. Ainakin huolto oli kallis, muistaakseni noin 800e, kuittia ei ole nyt nenän edessä. Huoltoon kuului kuitin mukaan mm.automaattivaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto ja jarrunesteen vaihto. Renkaita vaihtaessa ihmettelin kun takarenkaitten pultit olivat todella tiukassa. Syy selvisi kun pultit oli kädessä, ne olivat täysin ruosteessa. Ja toisen puolen vanne oli hapettunut napaan tiukasti kiinni. Sitä piti tempoa täysin voimin että sain sen irroitettua. Ilmeisesti tällä merkillä ei renkaita tarvitse irroittaa isossakaan huollossa. Tämä seikka ei tietenkään todista että jotain olisi jäänyt tekemättä. Asia antaa vaan huonon kuvan kyseisen merkin huollon laadusta.

Tämä auto on käynyt myös kalliissa remontissa tämän ison huollon jälkeen. Huollon yhteydessä huomattu vika joka meni onneksi takuuseen. Papereitten mukaan korjauksen hinta oli melkein 2000e.

Viimeisen vuoden sisällä olen joutunut useamman kerran toteamaan että "KAIKKI PITÄIS TEHDÄ ITTE" Mutta ihan kaikkea ei millään kerkeä ja pakko jotain teetättää ulkopuolisilla.

Nikuzai
01.11.2016, 16:55
Viimeisen vuoden sisällä olen joutunut useamman kerran toteamaan että "KAIKKI PITÄIS TEHDÄ ITTE" Mutta ihan kaikkea ei millään kerkeä ja pakko jotain teetättää ulkopuolisilla.

Mites se menikään

"Laita korjaamo asialle, tee itse perässä" :mad: :mad:

Swoop
01.11.2016, 17:08
Töistä käy kuorma-autot huollossa ja eräässä liikkeessä on kuitissa aina lisätty 2L akkuvettä vaikka kaikissa autoissa huoltovapaat akut.

Kaveri käytti skodansa merkkiliikkeessä huollossa ja kuitissa luki että kuskinpuolen oven lukko jumissa ja herkistelty. Avain reikään vain todetakseen ettei käänny mihinkään. Velotettu oli kyllä niinku asiaan kuuluu.

Hcet
01.11.2016, 18:08
Vähän tuntuu olevan niin että ei sen väliä onko merkkiliike vai ei. Asentajat siellä korjaustyön tekee ja huonot tekee huonosti ja hyvät hyvin.

fordson
01.11.2016, 18:44
Voi siinä helposti käydä niinkin että tee ensin itse ja vie sitten korjaamoon. Harva kaveri oikeesti osaa korjata vian kuin vian kotitallissa. Joku ilmastoinnin kompuran vaihto tai kannen höyläys tuottaa tuskaa vaikka ammattilaiselle on helppo homma.

-MaTTi-
01.11.2016, 19:33
Sen voi sen kannen ottaa kotona irti ja viedä alan pajalle höylään. Ei ne merkkihuollossakaan niitä ite tee, esmes dieselpumput ja kansityöt teetetään ulkopuolisella.

Nikuzai
01.11.2016, 19:34
Voi siinä helposti käydä niinkin että tee ensin itse ja vie sitten korjaamoon. Harva kaveri oikeesti osaa korjata vian kuin vian kotitallissa. Joku ilmastoinnin kompuran vaihto tai kannen höyläys tuottaa tuskaa vaikka ammattilaiselle on helppo homma.

Miksei ilmastoinnin kompuraa voi vaihtaa ite?

Ei se taida pahemmin laturista erota?

Kylmäaineet sitten pitää liikkeessä laitattaa

Eipä ole kauaa sitten kun joku kertoili liikeessä vaihdattaneensa kompuran ja sit täyteltiin viikottain
Meno putki halki, kun oli tongeilla väännetty hampaan jäljetkin oli mutterissa.

Uus putki varaosaputkasta ja ite paikalleen, tosin samalla käytti sen kompuran käsissä, kun jalkansa oli kolistanut, pari pulttiahan sieltä oli puuttunut vaikka koko jalkaa ei ees tarvinnu irroittaa kompuran yläkautta pois nostaakseen

Noh uusia tuumasia pultteja ettimään ja jalka kiinni, kompura paikalleen ja huollossa uudet liemet sisään, koko loppu kesän pelitti ilman ongelmia

Ja oon kyllä sitä mieltä et jos kantta joskus koneistamolla käyttäisin, niin seetit ja ohjarit on ne mitä ne laittaa paikalleen ja loput sit itte, noi seetit ja ohjaritkin on hiukka ehkä, jos vaan ite pystyy, niin sitten

Opelissa oli o-rengas kampuran pyörän takana ja stefa sekä vaihto laskutettu ja paskalla kiilalla sekä vanhalla pultilla kasaan :mad: :mad: :mad:

Joku joskus takajarru remppaa tehny ja säädön lukkosokat painettu säädön taakse, ei mahda olla ihmekkään kun säädöt ei oikeen pelannu :mad: :mad: :mad:

Seat;ista takatolppa poikki ja nojalleen renkaaseen, onneksi meni kantilta laskettaessa eikä pari päivää ennen 100 vauhdissa routaheitossa

Et onhan noita
Itellekkin tullu virheitä väärät hehkut liikkeestä ja vielä kahdesti, edelliset oli väärät ja ne mun laittamat oli väärät
Sit väärä taka-akselin stefa vaniin ja uudestaan stefa vaihtaa, sit kun sai oikean stefan alko se pirulainen pitämään ölpät akseli putkessa
Pajerossa oli sama homma, tosin vaan kahdesti, ennenkuin löyty oikea stefa

Ippe69
01.11.2016, 19:37

Kannen höyläyksestä tuli mieleen viimetalvinen sattumus. Ostin auton johon oli juuri tehty kansiremontti Hämeen Dieselissä. Aluksi kaikki toimi hyvin, mutta jonkun viikon jälkeen alkoi oireilemaan kuin olisi kansi halki. Siinä sitten satuin huomaamaan, että moottoriin oli laitettu väärä kannentiiviste. Samasta moottorista on versiot kahdella eri porauksella ja tiivisteen reikä oli liian pieni. Jotenkin vielä voi ymmärtää, että tuollainen virhe voi sattua vaikka ei ammattilaiselle pitäisi. Mutta asian jälkihoito oli sitä luokkaa, että ei tarvitse ks. liikkeen kanssa enää asioida. Melko monta puhelua piti soittaa ennenkuin sain sopivan korvauksen omista töistä, kun itse sen purin ja kasasin uudelleen.
Aiheeseen sivuten, olen sivusta seurannut erään lähisukulaisen ässämersun kanssa touhuamista. Yhtenä talvena se oli ilmajousiin liittyvien ongelmien takia naapurikylän nyrkkipajalla monta kertaa, eikä siitä ehjää tullut. Rovaniemen veholla löysivät vikapaikat heti ja laittoi kuntoon. Muutenkin veho on ainakin tuon ks. auton perusteella tuntunut olevan toimiva korjaamo. Samainen auto on käynyt Rovaniemen Sercapilla joidenkin sähkövikojen vuoksi. Aina ei ole vikaa löytynyt, mutta silloin asia on suoraan todettu, eikä siitä ole silloin laskutettu mitään.

fordson
01.11.2016, 20:20
Voi toki vaihtaa mutta jos sitä ei itse pysty täyttämään niin silloinhan se kannattaa jo jättää sellaiselle joka sen pystyy tekemään alusta loppuun.

Rak
01.11.2016, 21:11
Miksei ilmastoinnin kompuraa voi vaihtaa ite?

Ei se taida pahemmin laturista erota?

Vaikkapa siksi että ne aineet pitää ottaa talteen sieltä ennen irrotusta.

Toki nykymeno kotitalleissa taitaa olla että kaasut päästetään taivaalle(vaikkei niin saisi tehdä), kun monessa paikassa aineista ei veloiteta erikseen.

No, tähänkin on tulossa muutos uusien aineiden myötä, tulee hintoihinsa tuiskauttaa kaasut tuuleen ;)

Porvoon Hilma
01.11.2016, 21:18
Ei voi kun ihmetellä millaisten persekaktushuijarien kanssa ootte joutuneet asioimaan.

Tää on silleen että halvasta hinnasta tuleva mielihyvä kestää huomattavasti lyhyemmmän aikaa kuin huonosta laadusta ja paskasta työstä aiheutuva mielipaha.

Huoltojutuissa toimii jonkinlainen katu-uskottavuuskin. Jos meet huoltoon ihan uunona niin sut kynitään pystyyn, mut jos meet sinne jossain määrin tietoisena oman kulkineen elämästä (jota et saa kuin selvittelemällä ja tekemällä itse) alkaa keskustelu tehtävänsä tasalla olevan huoltoihmisen kanssa ihan eri tasolta.

Toki on niin, että ihan uusissa autoissa on sellaista elektroniikkaa, jota ei vaan voi selvitellä itse ja sitä suuremmalla syyllä homma on luottamuskauppaa. Huonot jutut vaan tulee aiempaa laajempaan tietoisuuteen vaikka niitä kuinka yritetään peitellä. Yksi huono juttu saattaa levitä facessa tuhansille ihan päivissä...

Nikuzai
01.11.2016, 22:36

Toki nykymeno kotitalleissa taitaa olla että kaasut päästetään taivaalle(vaikkei niin saisi tehdä), kun monessa paikassa aineista ei veloiteta erikseen.

No, tähänkin on tulossa muutos uusien aineiden myötä, tulee hintoihinsa tuiskauttaa kaasut tuuleen ;)

Hajooko niitä kompuroita muuhun kuin vuotoon?

Eipä se varmaan isovaiva ole jossain huollossa käydä imasuttamassa ne kaasut talteen
Ja sit kotosalla vaihtaa sen kompuran, säästää siinä ainakin sen 80e/tunti ja vähintään tunti siinä menee liikeessäkin

Riippuu tosin missä paikassa se kompura on, jossain palkin päällä koneen alla, niin ei välttämättä parkkiksella ole kivointa rempaa tehdä

Mutta minäpäs hitsasin käyttiksen leimalle taloyhtiön parkkipaikalla :D samoten jakohihnan ois voinu vaihtaa omalla paikalla käytin tosin remmin irti, mut laitoin saman takaisin, kun 30k ajettu remmi ja takajarru kengät vaihdoinkin, ettei se aina ole tallille tarvista :)

fordson
01.11.2016, 22:43
Mites kuivaimen kanssa meinasit?

Mase
02.11.2016, 01:16
Ja oon kyllä sitä mieltä et jos kantta joskus koneistamolla käyttäisin, niin seetit ja ohjarit on ne mitä ne laittaa paikalleen ja loput sit itte, noi seetit ja ohjaritkin on hiukka ehkä, jos vaan ite pystyy, niin sitten

Mitenkäs normaali kotitallissa plaanaat kannen, saatika vaihdat ohjurit ja ajat seetit.

Paljonko muuten siihen uuteen ilmastoinninkompuraan pitää öljyä laittaa jos sen kotona vaihtaa?

Nikuzai
02.11.2016, 01:22
Ääh antaa olla

Ite ei voi koskaan tehdä mitään vaan letkuapina tankkaakin auton

Olkaa te sitä mieltä sitten

fordson
02.11.2016, 06:13
Kannattaa tosiaan miettiä ennekuin rupee korjaamoita enemmälti haukkumaan ja yleistämään miten se itseltä onnistuisi autoasentajan tehtävät. Moni korjaamo kuitenkin yrittää parhaansa ja voi myös miettiä itsekkin tuleeko niitä virheitä miten usein itse tehtyä. Netissä vaan on niin helppo olla raketti insinööri mutta kun joutuu itse tosipaikan eteen niin sitten on sormi suussa.

ImacInnes
02.11.2016, 07:25
Kyllä se ensivaikutelma jää mieleen.
Saatko palvelua ja huomiota kun astut sisään tai vastataanko puhelimeen kun soitat.
Yhdenmiehen yrityksissä on ymmärrettävää että ei aina pysty puhelimeen vastaamaan vaan, isoissa yrityksissä en sitä ymmärrä.

Itse työllä tuota ensivaikutelmaa pystyy sitten muuttamaan suuntaan ja toiseen.

t. Ismo Ämmä

petroman
02.11.2016, 08:00

Ja taitaa näistä uusista aineista joku olla jo semmoista kamaa, että jos tuiskauttaa ihollensa niin tulee vakavahkoja seurauksia. Siis välittömiä terveysvaikutuksia.. Vai tätäkö tarkoititkin?

perkei
02.11.2016, 08:27
Kannattaa tosiaan miettiä ennekuin rupee korjaamoita enemmälti haukkumaan ja yleistämään miten se itseltä onnistuisi autoasentajan tehtävät. Moni korjaamo kuitenkin yrittää parhaansa ja voi myös miettiä itsekkin tuleeko niitä virheitä miten usein itse tehtyä. Netissä vaan on niin helppo olla raketti insinööri mutta kun joutuu itse tosipaikan eteen niin sitten on sormi suussa.
No hehheh. Tää on vähän sama, kuin että ei voisi olla esim. mitään mieltä juuri lukemastaan kirjasta, jos ei ole itse julkaissut vähintään yhtä romaania.
Tällä logiikalla pitäisi siis itse osata korjata autoa, ennenkuin on oikeus mennä korjaamolle?
Niin se vaan menee että jos jostakin palvelusta maksan, niin oletan asian tulevan kuntoon. Jos se ei tule kuntoon, niin odotan saavani asiasta jonkun hyvityksen tai muun ratkaisun, sekä asiaankuuluvat pahoittelut. Jos olen maksanut palvelusta joka menee pieleen, eikä asiaa korjata, hyvitetä eikä pahoitella, niin kyllä todellakin a) kyseinen paikka menee aiheestakin boikottiin ja b) kerron paskasta palvelusta myös eteenpäin.
Kyllä virheitä siis saa tehdä. Jokainen tekee. Automekaanikkokin. Myös hyvä automekaanikko. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on se ratkaiseva asia.

Saatko palvelua ja huomiota kun astut sisään tai vastataanko puhelimeen kun soitat.
Yhdenmiehen yrityksissä on ymmärrettävää että ei aina pysty puhelimeen vastaamaan vaan, isoissa yrityksissä en sitä ymmärrä.
Kyllä just näin. :)
Ymmärrän, että mekaanikko voi olla kiireinen. Silloin riittää ihan "moi, voitko odottaa hetken?". Jos ei hetkeen noteerata mitenkään, lähden yleensä pois.
Mie kun en ole vielä oikein tän nykytekniikan piirissä, niin arvuuttelin tässä mielessäni, että mites yhden mekaanikon yritykset, pelastaisko handsfree yhtään tätä puhelinhommaa? Voisi vastata vaikka onkin kädet just varattuna. Toki usein pitää sitten putsata kädet ja mennä täyttämään kalenteria, mutta jos puhelimeen ei vastata ollenkaan, itse ainakin aika herkästi soitan pian muualle. Kun ei sitä aikaa mullakaan ole. Päivällä soittaminen jonnekin vaatii hitsaamisen keskeyttämistä, hanskojen ja korvatulpan riisumista ja hiljaisempaan paikkaan menemistä.

baxxter
02.11.2016, 09:16

Meinaatko että isoissa yrityksissä on rajaton määrä ihmisiä vastaamassa puhelimiin?

Mie kun en ole vielä oikein tän nykytekniikan piirissä, niin arvuuttelin tässä mielessäni, että mites yhden mekaanikon yritykset, pelastaisko handsfree yhtään tätä puhelinhommaa? Voisi vastata vaikka onkin kädet just varattuna. Toki usein pitää sitten putsata kädet ja mennä täyttämään kalenteria, mutta jos puhelimeen ei vastata ollenkaan, itse ainakin aika herkästi soitan pian muualle. Kun ei sitä aikaa mullakaan ole. Päivällä soittaminen jonnekin vaatii hitsaamisen keskeyttämistä, hanskojen ja korvatulpan riisumista ja hiljaisempaan paikkaan menemistä.
Se vastaaminenkin saattaa vaatia hitsaamisen keskeyttämistä, hanskojen ja korvatulpan riisumista ja hiljaisempaan paikkaan menemistä. Ja äkkiä se virhe sattuu korjaamolla, kun puhelin soi ja keskittyminen herpaantuu..

fordson
02.11.2016, 10:03
Mutta kannattaa silti olla tyytyväinen jos joku korjaamo suostuu ottamaan korjaukseen jonkin vanhan lahon tojotan räppänän,sekään kun ei oo itsestään selvyys. Ja joskus viat on vaan hankala paikantaa olipa vaikka kuinka ammattilainen asialla. Asiakas sen kuitenkin maksaa vaikka olisi hankala vika,tai sit korjaa ite jos tuntee että osaa.

MiKo
02.11.2016, 11:15
Mitenkäs normaali kotitallissa plaanaat kannen, saatika vaihdat ohjurit ja ajat seetit.

Paljonko muuten siihen uuteen ilmastoinninkompuraan pitää öljyä laittaa jos sen kotona vaihtaa?

Eihän sitä nyt ite tarvi voidakkaan plaanata, ottaa irti ja vie ite koneistamolle niin saa sen tonnin säästön..

Ja täyttömäärät löytyy kyllä netistä, mutta ymmärräthän, että öljyt laitetaan samalla koneella millä kaasutki pumpataan ?

Mase
02.11.2016, 12:41
Eihän sitä nyt ite tarvi voidakkaan plaanata, ottaa irti ja vie ite koneistamolle niin saa sen tonnin säästön..

Ja täyttömäärät löytyy kyllä netistä, mutta ymmärräthän, että öljyt laitetaan samalla koneella millä kaasutki pumpataan ?

Lue tarkemmin mihin postaukseen osoitin kysymyksen. Miksi käyttää ammattikoneistamoa kun eräs henkilö tekee ne kotitallissa itse?

Joo, järjestelmän kokonaisöljytilavuus löytyy vaikka mistä mutta mistä tiedät paljonko öljyä lähtee vanhan kompuran mukana pois ja paljonko jää kuivaimeen, kennoihin ja putkiin?

Laittaisit siis kuivan kompressorin pyörimään paikalleen ja putkiin sen tarvitseman öljyn??

perkei
02.11.2016, 13:36
Se vastaaminenkin saattaa vaatia hitsaamisen keskeyttämistä, hanskojen ja korvatulpan riisumista ja hiljaisempaan paikkaan menemistä. Ja äkkiä se virhe sattuu korjaamolla, kun puhelin soi ja keskittyminen herpaantuu..
Joo, mutta hitsarina mun toimenkuvaan ei kuulu puhelimeen vastaaminen, autokorjaamolla sen vastaamisen taas olettaisi olevan jotenkin hoidettu? Jos ei ole, niin harmi, koska ite ainakin soitan muualle jos ei kukaan vastaa. Mutta eihän se autokorjaamo siinä tietysti mitään menetä vaikka soittaisinkin muualle, koska miehän olisin vaan halunnut vaihdattaa öljyt, suodattimet ja tulpat vanhaan mätään Tojotanrieskaan.

MiKo
02.11.2016, 13:39
Lue tarkemmin mihin postaukseen osoitin kysymyksen. Miksi käyttää ammattikoneistamoa kun eräs henkilö tekee ne kotitallissa itse?

Joo, järjestelmän kokonaisöljytilavuus löytyy vaikka mistä mutta mistä tiedät paljonko öljyä lähtee vanhan kompuran mukana pois ja paljonko jää kuivaimeen, kennoihin ja putkiin?

Laittaisit siis kuivan kompressorin pyörimään paikalleen ja putkiin sen tarvitseman öljyn??

Kyllä koneella näkee paljonko öljyä tulee pois järjestelmästä... Eli en laita kuivana enkä myöskään liikaa...

fordson
02.11.2016, 13:45
Mutta et tiedä sitä öljymäärää mikä jää järjestelmään. Se pitää tietää ennen uuden öljyn lisäämistä johon ei tarvita sitä huoltolaitetta.

HeikkiH
02.11.2016, 15:24
Otetaan vanha kompura irti, tulppa auki ja kipataan öljyt mitta-astiaan. Uudelle kompuralle sama homma, öljyt mitta-astiaan ja kaadetaan takaisin sama määrä mitä vanhasta tuli ulos.

Tuossa aikasemmin Nikuzai mietti että hajooko ne muuhun kuin vuotoon. Kyllä, kytkin tai laakerit hajoaa (joihinkin nuo voi vaihtaa erikseen), kompura leikkaa kiinni, venttiilit jumivat.

fordson
02.11.2016, 15:40
Se vanhan mittaaminen vaan on huono kun ei tiedä onko siellä riittävästi ollut öljyä. Ei oo kauan aikaa kun katsoin traktoria jossa oli Akseli vuotanut öljyt ja kompura paskana kun oli kuiva.

Krisse
02.11.2016, 17:52
Ja taitaa näistä uusista aineista joku olla jo semmoista kamaa, että jos tuiskauttaa ihollensa niin tulee vakavahkoja seurauksia. Siis välittömiä terveysvaikutuksia.. Vai tätäkö tarkoititkin?
Empä tie mitä tarkoitti, mutta äkkiseltään voisi kuvitella että ihan rahasta on kyse. Tää kaasu mitä nykyään käytetään, maksaa +/-100e/12kg, ja se tuleva (R1234y, tai joku sellanen) maksaa toista tonnia pönttö. Nii äkkiseltään voisi kuvitella ettei niitä sääteliäs tekijä haluisi taivaalle suihkia.

Mase
02.11.2016, 19:31
Otetaan vanha kompura irti, tulppa auki ja kipataan öljyt mitta-astiaan. Uudelle kompuralle sama homma, öljyt mitta-astiaan ja kaadetaan takaisin sama määrä mitä vanhasta tuli ulos.

Tuossa aikasemmin Nikuzai mietti että hajooko ne muuhun kuin vuotoon. Kyllä, kytkin tai laakerit hajoaa (joihinkin nuo voi vaihtaa erikseen), kompura leikkaa kiinni, venttiilit jumivat.

Aivan oikein! Vain tällä menetelmällä saa oikean määrän öljyä sisälle, vuoto tapauksissa hiukan lisää öljyä omantunnon mukaan sisälle. Tällaisia pikkujippoja löytyy monista nykypäivän autohommista joita kaikki asentajatkaan eivät tiedä, toimivat vaan oletuksen mukaan. Eikä niitä kukaan voi kaikkia tietääkään.

Tämä lähti hiukan alkuperäisestä väärille raiteille, tarkoitus ei ole mollata kotiasentajia, hienoa että jotkut vielä tekee itse! Arvostan kaikkia jotka itse huoltavat autonsa ja pitävät ne kunnossa, se on melko harvinaista nykyään. Silloin tällöin joutuu ikävä kyllä "tein itse ja säästin" korjauksia korjailemaan ja välillä vian hakuun menee aikaakin näiden jäljilta jota on aika ikävä näissä tapauksissa laskuttaa. Aika paljon myös tuodaan autoa remonttiin ja sanotaan että olisinhan minäkin sen kytkimen vaihtanut, mutta naapuri lainasi tunkin kampea eikä palauttanut sitä joten ei nyt voi, ihan kuin olisi häpeä teettää työtä muilla. Toisaalta ne kaikkein huonoimmassa kunnossa olevat raadot on vuosien varrella nähty juuri niillä omistajilla jotka "tietävät" autoista ihan kaiken ja pitävät sen myös siinä kunnossa. Miksi korjata ehjää jos se vielä kulkee (ikävä kyllä allekirjoittanut saa katsoa peiliin turhan usein tässä asiassa omien ajopelien osalta :D ). Haukutaan sitten tiukkapipoista katsastusmiestä kun rauta ei löydä helmaa, nivelet on loppu ja jarrulaikoissa on enemmän ruostetta kuin kiiltävää. Nämä onneksi on aika vähissä nykyään, ja autot pidetään hyvässä kunnossa. Huollothan ovat tarkoitettu ihmisille joille auto on vain käyttöesine joka pitää toimia koska vain. Monesti huollossa eteen tulevilla huomioilla, esim. vuotava vesipumppu, huutava pyöränlaakeri, huonot jarrupalat ym. ym. käyttäjä säästyy turhilta keskeytyksiltä ja lisävahingoilta kun asia saadaan kuntoon ennen ongelmien syntyä. Toki autojen huolto on isoa bisnestä myös, jolla maksetaan isommissa organisaatioissa myös toimihenkilöiden palkat. Se että kaikki sovitut asiat ja laskutettavat työkohdat tulee tehtyä on asentajien omasta selkärangasta kiinni, isossa talossa on ehkä helpompi luistaa kun ei ole vastuussa kenellekkään eikä asiakkaan kanssa ole missään tekemisissä naamatusten. Pienessä korjaamossa kun on työnvastaanottaja, tekiä ja luovuttaja sekä laskuttaja ehkä sama henkilö ja koko ajan asiakkaan kanssa tekemisissä niin työt ehkä tulee tunnollisemmin tehtyä? Kunnollista palvelua ja asiallista työtä saa varmasti joka luokan korjaamoista, mutta ikävä kyllä päinvastoinkin on.

Pajares
02.11.2016, 20:51
Trukki huolloisakin vähän oiotaan.

Edellisessä työpaikassa tuli huolto iltavuorossa.Se oli 10min paikalla.Jätti mulle raportin mitä oli tehty.
Oli ruksittu öljynvaihtoa,uutta ilmanputsaria,Puomin liikkeet käyty läpi/rasvaa nippoihin,Nesteet tarkistettu...

Kurkkasin kiusalla pellin alle,Niin kaikki oli vanhaa ja paksun pölyn peitossa.

Mut oli niin kusipää johtajakin siihen aikaan,Niin se oli ihan oikein et vähän joku laittoi sitä halvalla:D:D:D.

baxxter
02.11.2016, 21:53
Joo, mutta hitsarina mun toimenkuvaan ei kuulu puhelimeen vastaaminen, autokorjaamolla sen vastaamisen taas olettaisi olevan jotenkin hoidettu? Jos ei ole, niin harmi, koska ite ainakin soitan muualle jos ei kukaan vastaa. Mutta eihän se autokorjaamo siinä tietysti mitään menetä vaikka soittaisinkin muualle, koska miehän olisin vaan halunnut vaihdattaa öljyt, suodattimet ja tulpat vanhaan mätään Tojotanrieskaan.
Jos vastaa puhelimeen, tarkoittaa että on aikaa, joka tarkoittaa että ei ole töitä, joka tarkoittaa että asiakkaat on kaikonneet koska on huono laatu ja korkea hinta :D :D :D :D
Ei noilla pienemmillä(kään) korjaamoilla turhaan ole yhteydenottolomakkeita nettisivuilla, kun ei siinä puhelimessa voi kaikkea aikaa viettää.

Rak
02.11.2016, 22:32
Empä tie mitä tarkoitti, mutta äkkiseltään voisi kuvitella että ihan rahasta on kyse. Tää kaasu mitä nykyään käytetään, maksaa +/-100e/12kg, ja se tuleva (R1234y, tai joku sellanen) maksaa toista tonnia pönttö. Nii äkkiseltään voisi kuvitella ettei niitä sääteliäs tekijä haluisi taivaalle suihkia.

Tuota hintaa just meinasin, tuo r1234yf maksaa tosiaan yli tonnin per 5kg:n leka, eli sitä ei ole edes pöntössä yhtä paljon kuin r134a:ta.

Toki tuleehan tuon hinta ajan kanssa varmaan jonkun verran laskemaan.

Mutis
02.11.2016, 22:52
Meinaatko että isoissa yrityksissä on rajaton määrä ihmisiä vastaamassa puhelimiin?

IMHO se paras aika suorittaa puheluita on juurikin hitsaamisen aikana. Tai palstan surffaaminen tai fb yms ajantappoa. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4402&pictureid=198018

33SD
02.11.2016, 23:12
Kyllähän se näin on että jos nykyaikana ei puhelimitse tavoita vaikka jotain korjaamoa ja ainoat toimivat yhteydenpitovälineet ovat savumerkit, viidakkorumpu ja puskaradio niin kannattaa varmaan siirtyä eläkkeelle. Apuvälineet puhelimen käyttöön myös meluisissa olosuhteissa löytyy kaupasta. "Virka-aikana" puhelin ja ne muut sähköpostit, palautelomakkeet, fb ym. chatit käyttöön sitten työajan ulkopuolella. Jos tulee vaikka klo 03.53 mieleen kysyä tarjouspyyntöä kytkinremontille niin varmaan oikea tapa on sähköpostilla jos semmoinen on mahdollista.

Nikuzai
03.11.2016, 07:27
Semmonenkin ihmeellisyys on vielä olemassa kuin vastaaja

Ite käytin sitä päivittäin, kun oli useempi leiri hoidettavana

Leirien kirjanpitäjä saneli vastaajaan mitä on missä ja mitä tarvitaan minne, ei tarvinnu sähköposteja tai savumerkkejä :D

Ei luulisi olevan vaikeeta, et sanelee vastaajaan joka vastaa kolmannen tuuttauksen jälkeen
Autohuolto nönnönnöö olen hallissa ja en pääse nyt puhelimeen, kerro asiasi, puh numero ja soitan takaisin päin

Kun viesti jätetään tulee tekstiviestiä samantein, et sulla on viesti

Niijjoo, pikkasen keskittymis vaikeaa jossei kykene samalla puhumaan kun vaikka jarrulaikkaa vaihtaa :eek:

MiKo
03.11.2016, 08:03
Semmonenkin ihmeellisyys on vielä olemassa kuin vastaaja

Ite käytin sitä päivittäin, kun oli useempi leiri hoidettavana

Leirien kirjanpitäjä saneli vastaajaan mitä on missä ja mitä tarvitaan minne, ei tarvinnu sähköposteja tai savumerkkejä :D

Ei luulisi olevan vaikeeta, et sanelee vastaajaan joka vastaa kolmannen tuuttauksen jälkeen
Autohuolto nönnönnöö olen hallissa ja en pääse nyt puhelimeen, kerro asiasi, puh numero ja soitan takaisin päin

Kun viesti jätetään tulee tekstiviestiä samantein, et sulla on viesti

Niijjoo, pikkasen keskittymis vaikeaa jossei kykene samalla puhumaan kun vaikka jarrulaikkaa vaihtaa :eek:

Ite ainaki lopetan soittamisen jos menee vastaajaan ku ei niitä kukaan koskaan kuitenkaan kuuntele.

Ralu
03.11.2016, 08:53
Soitat ajanvaraukseen määräaikaishuolloista.Pirteä naisääni pahoittelee että tänään ei kerkeä mutta miten huomenna?

Aamulla ajat liikkeen oven eteen (metrin päähän) katokseen. Et kerkeä edes autoa sammuttaa kun kaveri on vieressä, ottaa auton ja pyytää menemään sisälle.

Ensimmäisellä tiskillä tarkistetaan että sulla on aika varattuna ja pyydetään aulaan odottamaan. Aula muistuttaa lääkärin vastaanottoa, on lehteä, kahviautomaatia ja pientä purtavaakin.

Huoltovastaava kutsuu nimeltä, kättelee ja vie koppiin missä käydään läpi mitä autolle tehdään. Lopuksi kysyy tarvitsenko vara-autoa ja saattelee seuraavalle tiskille.

Tiedot otetaan ylös ja saatellaan ulos missä 10-15 uudenkarheaa c180 mersua rivissä. Valitse noista. Kaikissa sisällä tarra "haluatko ostaa minut" ja puhelinnumero.

Iltapäivällä pirteä naisääni soittaa että auto valmis, saa tulla hakemaan. Ajelet pelko persuuksissa että nyt taisi kirpaista ja kunnolla, vara-autot ja koko päivä ropattavana. Ei sitten maksanut mitään, kaveri kopissa toteaa että määräaikais huollot kuuluu maahantuojan takuuseen ja vara-auto on liikkeen palvelua.

ja ei, tämä tositarina ei ollut Suomesta.

33SD
03.11.2016, 12:34
Viimeisin mitä kuulin. Lisälämmittimiin erikoistunut huoltoliike väitti pokerinaamalla ettei webastosta saa vikakoodeja ulos! Ja kyseinen lämmitintyyppi on aivan paska, niitä ei kannata korjata, pakko laittaa uusi lämmitin tilalle. No ei vaihdettu lämmitintä vaan liikettä.

PH75
03.11.2016, 14:19
Viimeisin mitä kuulin. Lisälämmittimiin erikoistunut huoltoliike väitti pokerinaamalla ettei webastosta saa vikakoodeja ulos! Ja kyseinen lämmitintyyppi on aivan paska, niitä ei kannata korjata, pakko laittaa uusi lämmitin tilalle. No ei vaihdettu lämmitintä vaan liikettä.

Itse taas kuulin eräältä tutulta, kun hänen äitinsä auton muutaman vuotta vanhaa (bensa)lämmitintä ei kuulemma kannata enää korjata. Korjaamon mielestä pitäisi uusi laittaa ja vianhausta 150e laskun sai kuitenkin mukaansa. Lopulta tämä tuttuni oli itse lämmittimen aukaissut ja ainut vika oli ollut, että puhaltimen siivet olivat olleet löysällä ja ne olivat ottaneet kiinni seinämiin. Nyt kuulemma pelaa hyvin. Hiukan alkaa tuollaisten tapausten johdosta luottamus korjaamoihin jostain syystä vähentyä...

Eipä juuri tule huolloissa/ korjaamoissa itselläkään autoja käytettyä, kun pakon edessä. Viimeksi oli pakko käyttää emännän autoa, kun tarvi vara-avaimen. Sekin pitää jo koodata vm.2003 autoon. Taisi tulla laitettua ilmeisesti liian uusi auto emännälle :D

nyyperi
03.11.2016, 18:07
Anopilla ja Apella oli mökillä telkkarin antenni korkein kallion päällä. Ja joka jumalan kevät ne soitti sinne antenniasentajan joka sitten rassas sen antennin "kuntoon" .
Mie kun kuulin tästä, en nimittäin ollut ees tiennyt, niin toin kotoa niille semmoisen 20€ sisäantennin ja kuva oli vähän pirusti parempi, kuin sillä oikeilla ja hienolla ja aikojen saatossa vähän saatanan kalliiksi käyneellä antennilla. Kyllähän tuossakin on lievää kusetuksen makua? Mutta kiva kun saa laskuttaa ne matkakustannukset sinne Ristiinan peräkylien takamaastoon. Eikä tarttee palkan puoleen tehdä kuin se yks maaseutukeikka. Mutta kun ihmiset tajuaa tuonkin kusetuksen, niin ei niitä keikkajuna kai sitten enää riitäkään. Ja sama juttu yhden putkimiehen ja samaisten vanhusten kanssa... vittu et ärsyttää ihmiset jotka ilkeää kusettaa nimenomaan vanhoja ihmisiä.

eilhik
05.11.2016, 19:46
Anopilla ja Apella oli mökillä telkkarin antenni korkein kallion päällä. Ja joka jumalan kevät ne soitti sinne antenniasentajan joka sitten rassas sen antennin "kuntoon" .
Mie kun kuulin tästä, en nimittäin ollut ees tiennyt, niin toin kotoa niille semmoisen 20€ sisäantennin ja kuva oli vähän pirusti parempi, kuin sillä oikeilla ja hienolla ja aikojen saatossa vähän saatanan kalliiksi käyneellä antennilla. Kyllähän tuossakin on lievää kusetuksen makua? Mutta kiva kun saa laskuttaa ne matkakustannukset sinne Ristiinan peräkylien takamaastoon. Eikä tarttee palkan puoleen tehdä kuin se yks maaseutukeikka. Mutta kun ihmiset tajuaa tuonkin kusetuksen, niin ei niitä keikkajuna kai sitten enää riitäkään. Ja sama juttu yhden putkimiehen ja samaisten vanhusten kanssa... vittu et ärsyttää ihmiset jotka ilkeää kusettaa nimenomaan vanhoja ihmisiä.
Juurikin näin viikolla viimeksi torjunut anopin putkiremontintarjoajan joka on jopa Jari Sarasmontun kavereita googlen mukaan.
Ei kettu mitä kusettajia päivittäin liikenteessä.

33SD
27.06.2018, 21:51
Liittyy tähän samaan aiheeseen. Tänään tuli lasku lokakuussa 2016 tapahtuneesta hinauksesta! Luulin että olisi mennyt Volkswagenin liikkumisturvan piikkiin kun ei mitään ole kuulunut. Siis aina huollettu merkkiliikkeessä ja mielestäni silloin tuo on voimassa.
Vai oliko siinä joku porsaan reikä esim. pitää jäädä tienpäälle.

Ja väärinkäsitysten välttämiseksi auto ei ole minun, oli lainassa eikä lähtenyt pihasta käyntiin. Soitin volkkarin palvelunumeroon ja sitä kautta tuli hinuri. Ja koska minä soitin niin minun yhteystiedot siellä on.

Eihän tuo nyt maailmaa kaada, 185e, mutta vuosi ja kahdeksan kuukautta sitten hinattu ja vasta nyt lasku!

Hessu888
28.06.2018, 21:37
Vai oliko siinä joku porsaan reikä esim. pitää jäädä tienpäälle.

Varmaan juurikin näin se on/oli. Entinen työkaveri nilkutti joskus 2012 melkeen uuden volkkarinsa liikkeen pihaan vikamoodissa niin sille sanottiin että korjauksen ajaksi ei saa laina-autoa kun ei jäänyt tien päälle. Hän ajoi muutaman kilsan liikkeen pihasta poispäin ja soitti että täällä ollaan ja sitten sai laina-auton...

Tarina ei tähän kyllä loppunut vaan liike sitten hinas auton pihaansa johon se jäi työkaverin 2 viikon häämatkan ajaks ja tänä aikana olisi pitänyt osien saapua, mutta loman jälkeen kun hän lähti noutamaan autoa, oli se pihalla etukulma kasaan ajettuna. Olivat unohtaneet tilata siihen osat ja kolarivaurioita eivät suostuneet maksamaan kun oli kuulemma yleinen parkkis. Seuraavasta huollosta tarjosivat sovinnoksi parin sadan alea. Lopulta aikanaan kun auto tuli kuntoon, niin ko. liike mistä auto oli uutena ostettukin, ei suostunut ottamaan sitä vaihdossa, kun oli kolaroitu ja niin epäluotettava. Olihan siinä tosiaan vajaan ekan vuoden aikana katkennu mm. kummatkin etujouset, turbo hajonnut ja ämpärillinen antureita vaihdettu.

Luoppis
29.06.2018, 10:03
vuosi ja kahdeksan kuukautta sitten hinattu ja vasta nyt lasku!

Jokuhan saattaisi kuvitella, että laskun lähettämisellekkin on joku määräaika, joka on merkittävästi vähemmän, kuin tuo 1v8kk :confused:

AVRO
30.06.2018, 11:20
Omat autot käy kotikorjaamon lisäksi ainoastaan kyläkorjaamossa jos on jotain semmoista johon ite ei pysty/ehdi. Hyväksi havaittu yhden miehen korjaamo.
Nyttemmin on käytetty myös tota paikallista kumikorjaamo-x:ää kun juippi on siellä töissä.
Juipille sanonut että hommat tehdään sitten kunnolla, koska tämä asiakas on mulku ja kyylä. Juippi vaan todennut että huomattu on, ja hän on siitä kollegoille maininnut... äijä kyttää kaikki ihan varmasti kun saa auton käsiinsä. :D

Juippi sitten kertoilee kaikkia juttuja sieltä kun kyselen aktiivisesti mitä päivän epistolaan on kuulunut, aihe kun kiinnostaa ja jotenkin kieroontuneena tykkään ihmetellä kaikkia outoja asiakkaita. :)
Hiljattain oli ollut joku ikämies tähtikeulaisen autonsa kanssa siellä, ei "Pee" kuitenkaan. ;) Pappa on sellainen vanha automies ja halusi olla mukana hommissa, juippi sitä tuskaili kun papalla ollut kaikkia ihmeellisiä ideoita ja se mitä ite oli touhunnut niin enemmänkin ollut vaaraksi itselleen.
Kysyin sitten etteikö sitä voinut ohjata ulos sieltä vaikka asiakasturvallisuuteen vedoten, ei kuulemma kun on joku pomon tuttu. Oli ollut pitkä päivä...

Sitten oli ollu takatukivarsien puslien vaihto jonku asiakkaan Volvoon, ulommat. Juippi mulle laitteli kesken päivää viestiä että eikö ne sisemmät olisi järkevä vaihtaa tässä samassa. Mun mielestä kyllä, eivät maksa juuri mitään ja siinä ne menis samalla.
Olivat sitten saaneet asiakkaan pienen suostuttelun jälkeen vaihdattamaan nekin, oli ihmetellyt ehjien osien vaihtoa mutta oli sitten tajunnut lopulta että nyt se vaan on järkevä nekin vaihtaa kun alue on auki ja pyörien suuntauskin tehtävä. Niille jotka ei tunne näiden ikiliikkujien rakennetta niin näissähän ristikkäiset takatukivarret ja ne sisemmät puslat on siellä ihanasti sillai toistensa hali-otteessa. Mokomat on vielä vähän lapsellisenoloisia ja alumiinikuori rikkoutuu hapantumisen takia vaikka pusla itessään olisi fine.

Sitten on niitä asiakkaista joille ei saa tehdä mitään vaikka tuovat auton huoltoon tai korjaukseen.

xJ-4x4
30.06.2018, 17:33
Jokuhan saattaisi kuvitella, että laskun lähettämisellekkin on joku määräaika, joka on merkittävästi vähemmän, kuin tuo 1v8kk :confused:

Ilmeisesti laskun lähettämiselle on määräaika:

"Kuluttajaviraston lakimies Gunveig Planting sanoo, että periaatteessa laki on laskutusasioissa selkeä:

– Saatava vanhenee kolmen vuoden aikana, ellei sitä ole karhuttu sinä aikana. Jos yritys ei siis ole ollut asiassa aktiivinen kolmen vuoden aikana, se menettää oikeutensa karhuta saatavaansa."

Lainaus tuolta:https://www.turkulainen.fi/artikkeli/86446-turkulaispari-sai-laskun-kymmenen-vuotta-myohassa

lisää tuolla:https://www.intrumlehti.fi/lakitietoa/unohdimme-kiireessa-laskuttaa-saatavan-onko-saatava-menetetty/

33SD
03.07.2018, 14:58
Ilmeisesti laskun lähettämiselle on määräaika:

"Kuluttajaviraston lakimies Gunveig Planting sanoo, että periaatteessa laki on laskutusasioissa selkeä:

– Saatava vanhenee kolmen vuoden aikana, ellei sitä ole karhuttu sinä aikana. Jos yritys ei siis ole ollut asiassa aktiivinen kolmen vuoden aikana, se menettää oikeutensa karhuta saatavaansa."

Lainaus tuolta:https://www.turkulainen.fi/artikkeli/86446-turkulaispari-sai-laskun-kymmenen-vuotta-myohassa

lisää tuolla:https://www.intrumlehti.fi/lakitietoa/unohdimme-kiireessa-laskuttaa-saatavan-onko-saatava-menetetty/

Kolme vuotta on kyllä todella pitkä aika tuommoisessa asiassa.

Vakuutusyhtiöstä tuli vastaus ettei ole ollut hinausvakuutusta tapahtumahetkellä.
Tähän auton omistaja ei osaa sanoa mitään koska 2016 vakuutuskirja ei ole tallella.

Mitäs taas opittiin tästä?
Kaikki kuitit ja laskut ja vakuutuskirjat pitäis säilyttää ainakin kolme vuotta.

Kuka niitä kaikkia säilyttää? Muutenkin kaikki laatikot paperia täynnä.