View Full Version : Hiacen mäennousukyky
hemmobj40
09.10.2016, 18:29
Jotta 2010 malliseen neliveto hiaceen sain rekisteriotteeseen sai N1G niin pitäis todistaa katsurille, että hiacessa riittää mäennousukyky ilman perävaunua 25% nousuun. Tämän saa laskettua jollain kaavalla, mut en nyt löytänyt sitä nopeella googlauksella mistään. Katsuri sen jostain luki mut en pyytänyt sitä mukaan, kun ajattelin et kyselen ensin toyotalta. Siellä olivat täysin tietämättömiä. Tarkoitushan olisi nyt saada hiukan isommat pyörät hiacen alle. Jos nyt ei helposti vastausta löydy niin palaan katsatusasemalle kyselemään.
Mekanismi
09.10.2016, 19:19
Itse etsiskelin vastaavaa arvoa L200 mitsuun niin vastaus löytyi niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin omistajan käsikirjasta teknisistä tiedoista. Tiedä sitten onko Hiacen kirjaan ko arvoa merkitty.
Moro!
Tässä 150tkm kokemuksella nelikko hiacesta voin sanoa että kyllä niihin riittää sen verran suurempi pyörä mihin leimasetä suostuu suoraan, On meinaan välityksen sen verran p...stä ykkönen ja pakki sais olla puolta lyhyemmällä niin alkaisi toimimaan ja toiseksi kytkin ei oikein tykkää meillä on 225/65-16 renkaat ja tyhjällä autolla jus pärjää mut kärrin kans aivan kauheaa vaikka puhutaan ihan kevyt kärristä. Toivottavasti ei tarvitse katsurille näyttää miten Hiace kiipeää mäkeä...
Mitä siellä taas ollaan vaatimassa?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248#L2P6
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se ontelavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
Eli neliveto riittää, mäen kiipeemiskyvyn saa unohtaa.
hemmobj40
09.10.2016, 20:34
Kiitos. Näillä tiedoilla katsastuskonttorille.
Mettäkoneurilla kun öljypohja saa pusun.......
Ja alkaa vuotaan......:D :D :D
Kokemukslla......Eikä arvailuilla........
Ja menee asentella kohtuu pahastakin paikasta.......
Tosin saa kipeetä helmoista ja kaikesta takapyörien jälkeen....:D :D :D
Ja kun sitä asennetta ja hulluja ystäviä on riittävästi niin aamulla on musta lammikko alla :D :D :D.
Ja siitä selvii öljypohjan vaihdolla.......:D :D :D.
Kuva näkyy vain kirjautuneille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7521&pictureid=197086
Kun saa pusun öp pulttiin niin mutu halkee sisältä..........
Ja on jo muuten kahteen suuntaan hitsatusta alapinnasta neliökoloilla tehtaalta halkastu että kaikki öljyt tulee vaihdon myötä ulos........
Mettäkoneurilla kun öljypohja saa pusun.......
Ja alkaa vuotaan......:D :D :D
Kokemukslla......Eikä arvailuilla........
Ja menee asentella kohtuu pahastakin paikasta.......
Tosin saa kipeetä helmoista ja kaikesta takapyörien jälkeen....:D :D :D
Ja kun sitä asennetta ja hulluja ystäviä on riittävästi niin aamulla on musta lammikko alla :D :D :D.
Ja siitä selvii öljypohjan vaihdolla.......:D :D :D.
Kuva näkyy vain kirjautuneille.
Kun saa pusun öp pulttiin niin mutu halkee sisältä..........
Ja on jo muuten kahteen suuntaan hitsatusta alapinnasta neliökoloilla tehtaalta halkastu että kaikki öljyt tulee vaihdon myötä ulos........
Mites tämä liittyy auton muutoskatsastukseen.....????
hemmobj40
10.10.2016, 15:57
Nyt on uudet rengaskoot otteella samoin kuin N1G. Katsuri totesi vaan, että kyllä viikkoon aina yksi virkavirhe mahtuu. Rengaskoot jotka otteelle laitettiin on 225/70 15 ja 215/75 15.
Mites tämä liittyy auton muutoskatsastukseen.....????
Mikä Nietun jutuista liittyy yhtään mihinkään ?
Tarviiko tuon kokoisia erikseen muutos katsastaa? eikö 195/75-15 ole vakio?
hemmobj40
10.10.2016, 20:26
Rengasliikkeen mukaan 225/70 15 on 6% korkeampi kuin 195/75 15 jolloin se ei olisi ollut katsastettavissa N1 luokan pakettiautoon, jossa halkaisija saa kasvaa vain 5%. Taas mastopakettiautossa eli N1G saa rengas kasvaa 10% tai max 77mm.
DogeYoke
10.10.2016, 22:32
Renkaiden muutoksista: klik klik
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133002
Eli 10% tai 55mm (enemmän on enemmän)
tai jos on G, niin 77mm.
Koot katsotaan sitten stro:sta, eikä mittanauhasta.
Kuinka sen vain ja ainoastaan katsastukseen tarvii liittyy......:D :D :D
BTW. Pikasella googlaukslla löysin ainakin pari lopputyötä raskaankaluston
puolelta joissa kaavat, laskelmat ja ajopiirroskaaviot mäennousukykyyn
kaikkineen vastuksineen.......Ja löyty jopa vanha Intin hörhön tekemä opuskin maastoon jossa oli huomioitu kaikenlaiset ja muotoiset esteet ylämäkeen...:D :D :D.
Ei muuta googlaileen.......:D :D :D
Ja lopuksi kun se mäennousukyky riippuu niin monesta asiasta........Riippuu mitä haetaan.......
Ja kuitenkin vehkeellä jolla se on vaikka se 25% tai enemmän......kun se on rikki niin se on 0%........:D :D :D
tekniikkamies
11.10.2016, 20:11
Mistä moinen johtuu, että niin monessa autossa on pakki sen pitunen, että sille keksis käyttöä ehkä elokuvateollisuuden vauhdikkaista kohtauksista, mutta ei tavanomaisesta työstä? Muistaakseni neliveto Transporteris joka meni pontevasti etiäpäin, oli sellanen pakki, että kärryhommissa on kytkin kovil.
Ei automainoksissa paljoa näytetä kätevä juttuna kun ostat nyt uuden hienon pelin, nyt on pakin välitys tosimiehille sopiva.
Mistä moinen johtuu, että niin monessa autossa on pakki sen pitunen, että sille keksis käyttöä ehkä elokuvateollisuuden vauhdikkaista kohtauksista, mutta ei tavanomaisesta työstä? Muistaakseni neliveto Transporteris joka meni pontevasti etiäpäin, oli sellanen pakki, että kärryhommissa on kytkin kovil.
Tämä on aivan totta. Töissä käytössä -14 mallinen nelikko portteri ja jo liikkeessä luovutuksen yhteydessä varoiteltiin tuosta pakista ettei sovellu kärryn kanssa peruutteluun kovinkaan hyvin.
Nyt voi parin vuoden kokemuksella todeta että myyjä tiesi mistä puhui.
2.8jtd maxi dukato vuodelta 2003. Sillä sais varmasti peltipoliisit lapinlahella välähtää pakilla :D
onniorava
21.10.2016, 16:09
mitä käytännön hyötyä siitä sitten on että saa siihen paperiin, jota ei enää konttorilla anneta mukaan, leiman että auto on todellakin maastoauto eikä vain näytä semmoiselta?
-Captain-
22.10.2016, 09:40
mitä käytännön hyötyä siitä sitten on että saa siihen paperiin, jota ei enää konttorilla anneta mukaan, leiman että auto on todellakin maastoauto eikä vain näytä semmoiselta?
No ei hiacesta maastoautoo kyl saa tekemälläkään :)
No ei hiacesta maastoautoo kyl saa tekemälläkään :)
X2
mitä käytännön hyötyä siitä sitten on että saa siihen paperiin, jota ei enää konttorilla anneta mukaan, leiman että auto on todellakin maastoauto eikä vain näytä semmoiselta?
N1G luokan autoa saa korottaa enempi kuin N1 luokan autoa.
N1G luokan autoa saa korottaa enempi kuin N1 luokan autoa.
Yli innokas katsastusmiäs niitä ylimääräisiä senttejä mittailee.....:D :D :D
Ei varmaan kiinnosta virkavaltaakaan tienpäällä jos auto muuten ok.
Ja tolla korottamisella mun mielestä ei saada mitään hyvää aikaiseksi.
Ja korotus on eri asia kuin rengaskoon kasvattaminen.
hemmobj40
22.10.2016, 20:15
Tarkoitus ei ollut Hiacesta saada maastoautoa, siihen on muut laitteet. Vaan saada otteelle, (joka kai sentään on tuloste jostain tiedostosta joka on viranomaisilla myös luettavana) siksi, että kyseinen auto on minulla käyttöautona jolla ei ole tarkoitus kikkailla joka kerta, kun ollaan katsastukseen menossa. Ja se, että haluan siihen isommat renkaat on vaan minun päähänpisto jonka haluan toteuttaa lain puitteissa ilman suurempia selittelyjä.
Tarkoitus ei ollut Hiacesta saada maastoautoa, siihen on muut laitteet. Vaan saada otteelle, (joka kai sentään on tuloste jostain tiedostosta joka on viranomaisilla myös luettavana) siksi, että kyseinen auto on minulla käyttöautona jolla ei ole tarkoitus kikkailla joka kerta, kun ollaan katsastukseen menossa. Ja se, että haluan siihen isommat renkaat on vaan minun päähänpisto jonka haluan toteuttaa lain puitteissa ilman suurempia selittelyjä.
Näinpä,jossain perähikiällä ei tehä muuta ku kuitataan lahjusviinat mut joissain konttoreissa ja jopa jotkut poliisit puuttuvat mm. laittomaan rengastukseen. Sakkojen ja muitten venkoilujen estämiseksi kannattaa muutostaa laillisesti,ehkä kuitenkin halvin ja helpoin tie. Ja vaikka otetta ei enää tulosteta,tällä hetkellä mennään katsastustodistuksella,ja tulevaisuudessa kuulemma sekin jää pois ni voitte olla varmoja et mitään vapaan rakentelun villiä länttä ei oo tulossa. Eli laittomiin muutoksiin puututaan leimalla vuoren varmasti!!
Yli innokas katsastusmiäs niitä ylimääräisiä senttejä mittailee.....:D :D :D
Ei varmaan kiinnosta virkavaltaakaan tienpäällä jos auto muuten ok.
Ja tolla korottamisella mun mielestä ei saada mitään hyvää aikaiseksi.
Ja korotus on eri asia kuin rengaskoon kasvattaminen.
Tässä puhutaan nyt laista, ei sen tulkinnoista tai henkilökohtaisista mielipiteistä. N1G luokan auton kokonaiskorotus on max. 150 mm, josta osa saa tulla rengaskoon kasvattamisesta.