Kirjaudu sisään

View Full Version : Lavaautoon katetta


Timoa
21.09.2016, 18:35
Minulla on hilux vuosimallia 2001, ja jos nyt oikein olen tulkinnut niin kovaa katetta siihen ei saa. Paitsi... Jos nyt käsitin oikein niin kovankatteen saa jos se täyttää pakun umpinaisen tilan vaatimukset eli 3m2 sekä 130cm korkeuden. Vai?

Tuollaisella pikaisella mittailulla lava olisi 1.4x1.8 ja jos vaadittava korkeus 1,3 tarvitaan niin tilavuuskin (3m2) täyttyy oikein hyvin. Tietty siitä taidetaan laskea rengaskoteloiden tilavuus pois, mutta ne tuskin vie yli 270 litraa.
130 cm korkeudella tietty tulee jonkin verran hytin yläpuolelle, mutta ei kuitenkaan aivan kamalasti yli. Tuollaisen kopin etureunaan voisi lätkäistä vaikka lisäpitkät tai muuta valoa niin siitäkin saisi iloa...

Onko joku tehnyt tuollaista "laillista" koppia pick-upin lavalle?

Materiaalina ajattelin tylsästi perus filmivaneria.

tekniikkamies
21.09.2016, 20:00
On tehnyt. Korkeass kopissa on sellainen hyvä puoli, että siihen voi tehdä tuulenohjaimen tuulilasiin saakka. Siitä on apua esim. lautoja tms. kuljettaessa kun pituutta saa mukavasti.

Oma koppi oli aika hidas tehdä kun ei tule sellaisia useampia tehtyä. Mieleen jäi mm. levyjen toisiinsa liittävät kulmalistat kannattaa valita riittävän leveää mallia, niin työ on helpompaa. Katto kannattaa tehdä varsin kevyeksi. En tiedä mikä materiaali olisi paras.

Timoa
22.09.2016, 17:43
Olisiko sulla mahdollisesti kuvia tai muuten rakenteesta lisätietoja? Itselläni on kohtalaisen vajanaiset rakentelumahdollisuudet niin koitan saada kopista mahdollisimman yksinkertaisen rakennetavan. (tai sitten teetän jollain muulla).
Innokkaita?

En tiedä olenko vain tyhmä vai miksi en löydä laista kuinka umpinaisen tilan tilavuus mitataan? Monessa paikassa viitataan pykälää xxx ja niitä sauraillen päädyn aina umpikujaan eikä löydy "virallista" säädöstä.
Laskennallisesti jos hiluxin lavalle laittaa katteen joka on 130 korkea niin sisätila on yli 3m2 vaikka silmämääräisesti vähentäisikin pyöräkoteloiden tilavuuden. Laskentatavasta riippuen erot voivat olla yllättävän isojakin.

-MaTTi-
22.09.2016, 20:43
Sä voit muutoskatsastaa sen Hiluxin autoverolain 8§ mukaiseksi ilman veroseuraamusta, jonka jälkeen mitään mittavaatimuksia ei ole.

Timoa
23.09.2016, 12:00
Ison kopin yhtenä käyttötarkoituksena olisi myös toimia pienimuotoisena yöpymisvälineenä. Asuntoautoa tuosta ei taida saada muuten kuin maksamalla veroja lisää. Joka tapauksessa 110cm sisäkorkeus olisi aivan minimi joten samantien 130 niin voi pitää karvalakkiakin päässä selkä suorassa istuessa.

Pikkasen solumuovia seiniin ja jonkinmoinen irroitettava laveri yöpymiseen. Sopivat tuuletusaukot ja muuten hyttystiiviiksi. Viranomaisille voi kysyttäessä selittää, että koira välillä oleskelee kopissa pidemmän aikaa :)

tekniikkamies
23.09.2016, 12:38
Olisiko sulla mahdollisesti kuvia tai muuten rakenteesta lisätietoja? Itselläni on kohtalaisen vajanaiset rakentelumahdollisuudet niin koitan saada kopista mahdollisimman yksinkertaisen rakennetavan. (tai sitten teetän jollain muulla).
Innokkaita?

En tiedä olenko vain tyhmä vai miksi en löydä laista kuinka umpinaisen tilan tilavuus mitataan? Monessa paikassa viitataan pykälää xxx ja niitä sauraillen päädyn aina umpikujaan eikä löydy "virallista" säädöstä.
Laskennallisesti jos hiluxin lavalle laittaa katteen joka on 130 korkea niin sisätila on yli 3m2 vaikka silmämääräisesti vähentäisikin pyöräkoteloiden tilavuuden. Laskentatavasta riippuen erot voivat olla yllättävän isojakin.

Jos intoa tarpeeks on, voin livenä esitellä koppiratkaisua. Ite pyörin Päijät-Hämees. Mä en vaivan takia ihan varauksetta suosittele tällasta koppiprojektia kuin mul. Se ei ollu yksinkertainen rakentaa. Jos täst tekis uusia versioita, toki homma helpottus. Mulla on erikoisideana kävelyä kestävä ja työtasona toimiva katto. Korkeus on 160 cm.

Eli jos oot ekaa kertaa tekemäs jotain vähän monimutkaisempaa vanerisysteemiä, kannattaa kyl eka tutkii kaikki valmiit vaihtoehdot jos liksa tulee muualta, etkä työttömänä tai eläkkeel.

Nikuzai
23.09.2016, 18:46
Mites onko se camper sääntö muuttunut johkin suuntaan?

Eli saako pick-upin lavalle laittaa kopperoa jossa punkka :confused:

Timoa
24.09.2016, 23:11
Mites onko se camper sääntö muuttunut johkin suuntaan?

Eli saako pick-upin lavalle laittaa kopperoa jossa punkka :confused:

Ei kai... Tai siis ei mitään havaintoa. Järjen kanssa mietittynä matkailuautosta taitaa mennä pienemmät verot kuin pakettiautosta jos olen käsittänyt oikein. Silloinhan sillä ei olisi mitään väliä verottajan kannalta onko pakussa/pickupissa sänky, keitin, lämmitin yms.

Timoa
24.09.2016, 23:17
Jos intoa tarpeeks on, voin livenä esitellä koppiratkaisua. Ite pyörin Päijät-Hämees. Mä en vaivan takia ihan varauksetta suosittele tällasta koppiprojektia kuin mul. Se ei ollu yksinkertainen rakentaa. Jos täst tekis uusia versioita, toki homma helpottus. Mulla on erikoisideana kävelyä kestävä ja työtasona toimiva katto. Korkeus on 160 cm.

Eli jos oot ekaa kertaa tekemäs jotain vähän monimutkaisempaa vanerisysteemiä, kannattaa kyl eka tutkii kaikki valmiit vaihtoehdot jos liksa tulee muualta, etkä työttömänä tai eläkkeel.

Huitelen aika paljon pohjoisempana joten en pääse livenä katselemaan. Jos sulla on kuvia niin olisin kiinnostunut niistä. Meilillä tavoittaa timoPISTEanttalainen.sejännämerkki.com

Lähinnä kiinnostaisi ratkaisut kopin kiinnityksestä lavaan ja sen yksityiskohdat sekä ovet/saranat yms. luukut.

BJ-40/76
24.09.2016, 23:48
Mites onko se camper sääntö muuttunut johkin suuntaan?

Eli saako pick-upin lavalle laittaa kopperoa jossa punkka :confused:

Siis minun käsittääkseni tuosta nukkuma- "Camperista-" paukuu aina lisäys täyteen 100% autoveroon?

Toki käsittääkseni nykyjään tuo lisävero ei ole enää yhtäsuuri, kuin pari vuotta sitten.....

tekniikkamies
25.09.2016, 00:02
Huitelen aika paljon pohjoisempana joten en pääse livenä katselemaan. Jos sulla on kuvia niin olisin kiinnostunut niistä. Meilillä tavoittaa timoPISTEanttalainen.sejännämerkki.com

Lähinnä kiinnostaisi ratkaisut kopin kiinnityksestä lavaan ja sen yksityiskohdat sekä ovet/saranat yms. luukut.

Katotaas jos saan aikaseks kuvata jotain jossain välis. Kiinnitys lavaan ei ole vaikeaa kun kiinnittää eka lavan reunaan vaikka alumiinista tarpeeksi iso kulmalistaa tms. ja laittaa siihen riittävan lujasti lukkoruuveilla puristamalla vanerilevyt.

Lavan etuseinästä saa hyvän tuentapaikan kiinnittämällä siihen tukevan vanerin, mul tosin 3 millin seinämäl olevasta neliskulmasesta putkesta hitsatut tukirakenteet lavan etu- ja takareunan kohdal. Vaneris pitää tietysti olla rosteriruuveja ja pultteja.

Puristaa tollasil ja käyttää vaikka polymeerimassaa apuna.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20818425/lukkoruuvit-din-603-a4

Hidasta oli lukkoruuvejen neliskulmaset reiät, joku nopeampi konsti sais olla. Luukut on ollut työläitä ja mul ei ole muuta ku takaluukku täl hetkel. Olen toivonut kyl paloautomallin alumiiniluukkua sivuun, mut siihen ei oo budjetti riittäny toistaseks.

Painon ja jäykkyyden optimoinnis voi olla vaikeuksia ku ei ole hyvä jos painopiste siirtyy kovin ylös. Levyjen ja kulmalistojen leikkaus just oikeisiin mittoihin ei ollu kovin nopeeta toimintaa ku hain muotoon jonkinmoista virtaviivaisuutta, eikä mitää mittoja ollu valmiina.

Takaluukun vaihdoin alumiinisesta turkkilevystä tekemään aikasemman vanerisen sijaan kun vanerinen tuli rikottua peruuttamal luukku auki. Alumiinisessa turkkilevys joutuu vielä enempi panostaa jäykisteisiin kun vaneri sopivan paksusena on aika jäykkää itsessään.

hutikka
25.09.2016, 13:11
Jos kattoa ei tarvi rakennustelineenä ni oliskos vaihtoehto laittaa siihen valokate tai pleksi. Tietty lumikuorma yms. tarttee huomioida rakenteissa mut plussana valoisuus ja keveys. Eikä sinne ohikulkijatkaan kurki kun tulee korkea.
Näin ainakin suunniteltiin yhteen koppikärryyn joskus.

tekniikkamies
25.09.2016, 16:44
Jos kattoa ei tarvi rakennustelineenä ni oliskos vaihtoehto laittaa siihen valokate tai pleksi. Tietty lumikuorma yms. tarttee huomioida rakenteissa mut plussana valoisuus ja keveys. Eikä sinne ohikulkijatkaan kurki kun tulee korkea.
Näin ainakin suunniteltiin yhteen koppikärryyn joskus.

12 millin vaneri piti jäykistää neljäl poikkisuuntasel putkel, jotta siihen tuli tarpeeks työtaso-ominaisuutta ja ettei lumi notkuta. Vaneriin päädyin siksi koska sitä oli tarpeeks helppo saada niin isona levynä, että voi yhdestä levystä leikata koko katon vaikka se jatkuu auton katon päälle kun tuulenohjain on samaa rakennetta.

Tuohon tulis mun mielestä suunnitella kuitenkin joku kevyempi vaihtoehto. Itsel kuitenkin yhtenä ideana oli, että rakenne on niin tukevaa, että siihen on helppo kiinnitellä varusteita. Intoa on vähentynyt kun painon kertyminen ylös heikentää muuten ajettavuutta ja maasto-ominaisuuksia.