PDA

View Full Version : Diesel tietäjät, Fiat Scudo 1,9 td ongelma


HannuNurminen
21.09.2016, 08:37
Oireet: Välillä sahuuttaa käynnistyksessä pitkään, kylmänä että kuumana, epäilen jotain feilua sammutin solenoidille? Tulee kaksi johtoa, mistä, se ei ole täysin selvinnyt...
Kun käynnistyy niin käy heti tyhjää, mutta kun lähtee ajamaan niin loppuu meno, joko sammuu heti kun seinään tai sitten puutuu ja sammuu. Tuntuisi että viileä ilma lisää ongelmaa, muutaman uusinta käynnistyksen ja kolmen kilsan ajon jälkeen ongelma katoaa.
Sahuuttamis vikaa ollu aiemminkin satunnaisesti mutta hyytyminen uusi oire...

Korjaukset: Ilma ja polttoaine suodatin vaihdettu, hehkut vaihdettu. Sammutin solenoidissa ei luisti takertele.
Syöttöpumppu on ilmeisesti vanhempaa mallia koska siinä on erillinen sammutin solenoidi ja ei ole mikrokytkintä kaasuvivun yhteydessä. Mikä on muuten sen kellon funktio mikä hidastaa kierrosten tippumisen kaasu päästettäessä?

Kone väljä? Sähkövika?

Mase
21.09.2016, 09:33
Oireet viittaisi vahvasti siihen että ilmaa pottoaineputkissa. Laita pumpulle menevään letkuun kirkasta muoviletkua kiepille väliin niin siitä näkee heti tuleeko kuplia polttoaineen joukkoon kun käynnistää.

Eihän pumppu ole dieselistä kostea että vuotaisi ja valuisi tyhjäksi seistessä.

Jos sammutin solenoidi ei anna ruokaa moottorille, niin ei pitäisi tulla minkäänlaista sauhua putkesta.

estate
21.09.2016, 09:55
Auttaako jos lutkutat käsipumpulla parikymmentä kertaa ennen kun starttaat?

Polttoainesuodattimen kotelossa noissa on ollut vikaa joskus, pohjan o-renkaan välistä vuotaa ilmaa. Ja samoten löpön lämmityksen termostaatin o-renkaat voivat valskata. Jos epäilyttää sen suodatinkotelo niin hakee varaosaputkasta vanhan riisseli golfin peltisuodattimen, ja malliltaan se jossa on vain kaksi putkea. Yhteen auttoi kun vaihtoi letkun tankilta suodattimelle ja käsipumpun (se kumilutkutin suodattimen ja syöttöpumpun välillä). Suuttimien paluuletkutkin kannattaa uusia.

Venttiilivälyksetkin noissa pitää sillon tällön säätää.

HannuNurminen
21.09.2016, 14:16
No tota venttiilivälystä epäili merkkikorjaamonkin kaveri. Toi suodatin kotelon tiiviste kyllä kans mietitytti jo eilen itseä ku hehkuja vaihdoin niin huomasin että se muovikotelon alapää "eli" kun siihen käsi osui...
Siinä on kirkas letku, mutta en oo päässy kuplia seuraa ku ei aamu kuudelta oo kaveri hommaa :)

BJ-40/76
21.09.2016, 21:27
Venttiilivälykset ei tapa käyvää konetta.

Siis vika on tuo ilma polttoainejärjestelmässä.

k.o moottori ei hirvean tuttu, mutta tarkista erityisen huolellisesti suuttimien ohivuotoputket, jos sellaiset on, ne pirulaiset joskus vuotavat vain sisäänpäin ilmaa

Tuo kirkas muoviletku on hyvä idea, itse koikeilen aina ensimmäiseksi tuota.

Onko automaattinen ilmaushässäkkä suodattimen kannessa? siis yleensä kannen läpi menee myös paluulinja. nämä nenee joskus rikki/tukkoon, siis ilma jää kiertämään...

Joskus olen joutunut hakemaan noita ilmavuotoja imemällä polttoainelinjasta (lasipullon läpi, joka toimii dsl erottimena).

Jos vuotaa jostain reilusti, niin kuuluu suhinana hiljaisessa paikassa.

HannuNurminen
22.09.2016, 08:08
Venttiilit vaikuttaa siihen käynnistyvyyteen. Ilmavuotoja pitää tutkia vkl kun saa kaverin, mutta sekin on jännä ku se käyttäytyy erikerroilla vähän erilailla...

Krisse
22.09.2016, 22:00
Ittehän oon just taistellu Ducato 1.9 TD 1999:n kanssa, en tollasen ongelman parissa mutta kuitenkin. Tässä yhteydessä oon kuullu useammaltakin taholta että näissä rupeaa venttiilit kantamaan ja yks oire on just vaikea käynnistys. Eli oisko välysten tsekkaus ja säätö tarpeen mukaan. Palasäätö, pala tulee paininkupin ja venttiilin väliin, halkasija 13.42mm

Näissä on purkaamotiedustelujen perusteella kahdenlaisia koneita, ja tää koskee alla olevan kuvan 'pösön konetta'.

http://motor-kpp.ms/i/tovar/ms-110227.jpg

dynamics1
22.09.2016, 23:25
Suuttimen ohi vuoto?

HannuNurminen
23.09.2016, 13:59
Joo, ainakin koneen apulaitteita on kahdenlaisia, ja siitä johtuen myös johtosarjoja. Itse peruskoneesta en tiedä onko eroja, jakopää sarjaa muistaakseni ei kuitenkaa ollut kun yhtä?

Krisse
23.09.2016, 19:16
Noi ainakin noihin Ducatoihin on kuulemma kahta erilaista 1.9 konetta jotka ovat ihan erilaisia heti venttiilikopasta alkaen eli ei erehtymisen varaa, ja toi mun saama venttiilinvälysongelma koskee tota kuvan mukaista Pesoo moottoria.

HannuNurminen
23.09.2016, 19:22
Tuon näköisiä ne kolme on mitä mullakin on, eri syöttöpumpuilla vaan. Tossa kuvan koneessa on tollanen lähdöissä varustettu levy missä niissä on polttoaine suodatin jonka O-renkaat kuulemma hapristuu...

HannuNurminen
24.09.2016, 22:24
Auttaako jos lutkutat käsipumpulla parikymmentä kertaa ennen kun starttaat?

Polttoainesuodattimen kotelossa noissa on ollut vikaa joskus, pohjan o-renkaan välistä vuotaa ilmaa. Ja samoten löpön lämmityksen termostaatin o-renkaat voivat valskata. Jos epäilyttää sen suodatinkotelo niin hakee varaosaputkasta vanhan riisseli golfin peltisuodattimen, ja malliltaan se jossa on vain kaksi putkea. Yhteen auttoi kun vaihtoi letkun tankilta suodattimelle ja käsipumpun (se kumilutkutin suodattimen ja syöttöpumpun välillä). Suuttimien paluuletkutkin kannattaa uusia.

Venttiilivälyksetkin noissa pitää sillon tällön säätää.

Ainakin vähän paremmin tuntui lähtevän käyntiin ku toi P-A suodattimen pohjan tiiviste vaihdettiin, aamua odotellessa.
Kiitos vinkistä!