View Full Version : Tiisseli-Cherokee, järkevä käyttöauto...
Tarina alkaa joskus vuonna 2009, kun kova Cherokee-kuume iski. Ja auton piti olla tietenkin diesel, eihän sillä muuten ole vara ajella. Lyhyen (liian lyhyen, jos nyt miettii) tutkimuksen päätteeksi päädyin 2.1TD-moottorilla varustettuun yksilöön. Mittarissa oli karvan päälle 300tkm, ja perä piti ääntä. Samoin kannen ja lohkon välistä vuoti nestettä. Kaupat tein silti, ja ajelin kotia kohti hymy korvissa.
Jossain välissä korotin kulkinetta n. 2.5", Edessä Omen jousilla ja yksillä keltaisilla kiekoilla ja takana saman valmistajan jousilla sekä pidemmillä riipuilla. Iskareista loppui vara takana, joten laitoin Omen pumput joka nurkkaan.
Hymy hyytyi muutaman kansipahvin vaihdon jälkeen, eikä sitä kirkastanut edes uusi kansi. Vettä vuoti edelleen. Nämä Rellun dieselit ovat siitä mukavia että kannenpultit ja mm. kiertokankien pultit ovat kertakäyttöisiä, joten joka kerta sai uusia pultit. Tästä kimpaantuneena päätin että en piinaa Rellun konetta enää yhtään.
Auton katsastin viimeksi vuonna 2010, eli moottorivaihtoehtoja on ehtinyt veivaamaan mielen sopukoissa ihan riittävästi. Välillä jopa Opelin 2.0 ohc kummitteli mielessä, mutta tästäkin toivuin. Myös VW:n 1.9TD makasi pihassa hetken, kunnes joku onneksi osti sen pois.
Keväällä huomasin että projektien rassaus voisi taas kiinnostaa, ja sattumalta löysin ulkomaan elävien foorumilta tarinaa Toyotan huipputehokkaan ja modernin 2L-moottorin naittamisesta kestävyydestään tunnettuun AX-5 vaihteistoon. Tästä se idea lähti, ja nyt koitan toteuttaa perverssit visiot joita vuodet ovat päähäni iskostaneet.
Tässä kuva autosta nykykuosissa, ilman tekniikkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196430
Vanha konehuone oli yllättävän törkeän näköinen ollakseen tehtaan jäljiltä, johtoa ja letkua oli joka puolella. Yritän saada pannuhuoneesta huomattavasti siistimmän toisella koneella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196444
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196445
Vanhan moottorin nosto onnistui lähes käden käänteessä kunnon kalustolla. Viimeiset sentit saatiin nostettua sitomalla moottori kuormaliinalla perälevyn puomiin, mutta tuli moottori ulos pesästään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196446
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196447
Uusi moottori kulkeutui ihan kotipihaan asti, ja Massikka sai kuin saikin nostettua paketin pois korkeahkon Hiluxin lavalta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196448
Hyödynnettäväksi jää siis moottori apulaitteineen, kytkinkoppa ja kytkinakseli. Tosin tänään kun aloittelin vaihteiston purkamista huomasin että sivuakselin hammaspyörän reunasta on lohjennut paloja, sama kohtalo voi olla kytkinakselissa. Saan sopivan avaimen lainaan vasta huomenna joten totuuden hetki siirtyy.
Tuossa edistymistä tälle päivälle, jakolaatikko irtosi ja on kaupan sitä tarvitsevalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196450
Jeepin vaihteisto odottaa kiihkeästi uutta kytkinakselia. Tai oikeastaan purkamista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196449
Auton jatkojalostussuunnitelmat elävät hieman, tällä hetkellä tarkoitus on valmistaa monikäyttöinen maastokulkine jolla pystyy myös ajamaan maantiellä ilman suuria tuskia.
Rengaskoko luultavasti tulee olemaan jo alla pyörivä 31". Vai jokos Cheroon sai 32" leimattua?
Rengastukseksi tulee jotain millä pärjää ympäri vuoden, metsäominaisuuksista älyttömästi tinkimättä.
Korotusta saatan jopa vähentää, matala painopiste on kuitenkin mielestäni jees. Jakolaatikon aion kääntää hieman ylemmäs jotta pohjasta tulee tasainen. Samoin vaihteiston kannatinpalkki täytyy valmistaa jotta maavara hieman kasvaa.
Takana on tällä hetkellä kitkalukko, ja se saa kelvata. Eteen en näillä näkymin lukkoa laita, ellei jostain saa edullista ja kestävää kytkettävää lukkoa. Epäilen...
Takaiskareiden kiinnikkeet pitää nostaa akselilla ylöspäin, täytyy vaan keksiä mihin yläpäät sitten kiinnittää. Etuakselilla alatukivarsien kiinnikkeetkin voisi nostaa ylemmäs, mutta ylempien tukivarsien kiinnityksien muokkaus ei juuri nyt innosta. Akselihommat taidan suosiolla jättää tulevalle suvelle.
Panssarointia tulee vaihteiston ja polttoainetankin alle, näillä näkymin. Perien kuoret täytyy jossain vaiheessa vaihtaa tukevampiin. Puskuritkin pitää päivittää, mutta tällä hetkellä yritän saada tekniikan vaihdettua ja käytyä auton läpi luotettavuutta silmälläpitäen.
Toyotan moottori saa kylkeensä 2.8-litraisesta Ducaton/Peugeotin moottorista kotoisin olevan ahtimen. Pakosarjaksi on tekeillä omavalmisteinen kompromissi, saa nähdä minkälaisia pakopaineita ja -lämpöjä pienehköpakopesäinen ahdin ja tuo sarja tuottavat.
Ahtamisen tarkoituksena on lähinnä mahdollistaa sujuva eteneminen maantiellä, mahtitehoja ei nyt tavoitella.
No nyt sain Hiluxin laatikon auki. Hammaspeikkohan siellä oli käynyt, ilmeisesti pakkiratas oli antautunut ja murut kulkeutuneet tuonne hammaspyörien väliin.
Nyt siis pitää löytää ehjä kytkinakseli.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196479
Joskus 2000-luvun alkupuoliskolla laitoin Comancheen 2L-2:sen, Samalla kyllä päivitin vahvemman AX-15 vaihteiston. LJ:iin kytkinakselilla ja kopalla swappi oli helppo tehdä.
Muistaakseni moottorin kannakkeet osui paremmin kohdalleen kun käytti 4.0:n korinpuoleisia kiinnikkeitä. Niihin vain hitsasi pedit Tojon kumeille.
Jäähdytin oli Hiluxista.
Tuli sillä muutama vuosi safaroitua, Tuntui vaan et oli kovin alitehoinen vaikka oli puhallin kyljessä :D
Tilalle tulikin sitten 4.5 stroker :)
Joskus 2000-luvun alkupuoliskolla laitoin Comancheen 2L-2:sen, Samalla kyllä päivitin vahvemman AX-15 vaihteiston. LJ:iin kytkinakselilla ja kopalla swappi oli helppo tehdä.
Muistaakseni moottorin kannakkeet osui paremmin kohdalleen kun käytti 4.0:n korinpuoleisia kiinnikkeitä. Niihin vain hitsasi pedit Tojon kumeille.
Jäähdytin oli Hiluxista.
Tuli sillä muutama vuosi safaroitua, Tuntui vaan et oli kovin alitehoinen vaikka oli puhallin kyljessä :D
Tilalle tulikin sitten 4.5 stroker :)
Minäkin hommasin kutoskoneen korvakkeet, ne näyttäisivät asettuvan oikealle kohdalle. Muistatko ravistiko kone noilla Toyotan omilla kumeilla? Tuntuvat olevan aika paljon jäykemmät kuin Jeepin kumit.
Riemu oli suuri kun tänään hain Matkahuollosta paketin. Sisältä paljastui laturin- ja moottorinkannake, johon ei sovi ohjaustehostimen pumppua. Moottorin mukana tulleessa kannakkeessa tällainen oli, joten myin sen eteenpäin toverille joka osti edellisen LN65-mallisen Hiluxini minulta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196506
Pakosarjan tekoa pitäisi kohta jatkaa, nyt kuviin eksyivät vain uskomattoman hieno laippajigi sekä itse puhallin. Saapi nähdä kuinka ahtaaksi tuo pakopesä käy.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196508
Jäähdyttimeksi tähän löytyi 4Runnerin kenno, joka osoittautui myyntipuheiden mukaisesti todella hyväkuntoiseksi. Kallistuksenvakaajaa pitää inasen tiputtaa jotta konepelti mahtuu kiinni, koko lailla korotuksen verran.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8071&pictureid=196507
Korotusta saatan jopa vähentää, matala painopiste on kuitenkin mielestäni jees. Jakolaatikon aion kääntää hieman ylemmäs jotta pohjasta tulee tasainen. Samoin vaihteiston kannatinpalkki täytyy valmistaa jotta maavara hieman kasvaa.
Ei ole huono idea oleenkaan, itse olen todennut että n.75mm on aika optimi mielestäni :) Loppu sitten renkailla.
Takana on tällä hetkellä kitkalukko, ja se saa kelvata. Eteen en näillä näkymin lukkoa laita, ellei jostain saa edullista ja kestävää kytkettävää lukkoa. Epäilen...
Jos eteen (ja taakse) jokapäiväiseen ajoon voisi jotain suositella, niin Detroit Truetrack. Pieksee avoimen perän tai tehtään kitkalukon 100-0, mutta ei ole kuitenkaan tönkköjäykkä.
Takaiskareiden kiinnikkeet pitää nostaa akselilla ylöspäin, täytyy vaan keksiä mihin yläpäät sitten kiinnittää.
Samaan paikkaan, hieman lyhyemmillä iskareilla. Tai sitten karvan verran laittaa iskareita enemmän "A"- malliin, mutta siinä taas vaimennusteho vähän kärsii.
Etuakselilla alatukivarsien kiinnikkeetkin voisi nostaa ylemmäs, mutta ylempien tukivarsien kiinnityksien muokkaus ei juuri nyt innosta. Akselihommat taidan suosiolla jättää tulevalle suvelle.
Siirrät kaikkia neljää (ja suhteessa saman verran), tai sitten et mitään. Nelilinkki ei oikein tykkää jos alkaa liikaa sooloilemaan kiinnityspisteiden kanssa, menee geometriat vituralleen ja sitä kautta vaikuttaa ajokäytökseen, alustan toimintaan, yms..
Ei ole huono idea oleenkaan, itse olen todennut että n.75mm on aika optimi mielestäni :) Loppu sitten renkailla.
Niinpä. Mieluummin leikkelen peltiä kuin nostan tuota enempää. Enkä usko että maks. 33" renkaita varten tarvitsee sitäkään juuri tehdä.
Sisäänjoustoakin pitää olla, iskareilla sitten koitetaan pitää koppa vakaana kovemmissa nopeuksissa.
Siirrät kaikkia neljää (ja suhteessa saman verran), tai sitten et mitään. Nelilinkki ei oikein tykkää jos alkaa liikaa sooloilemaan kiinnityspisteiden kanssa, menee geometriat vituralleen ja sitä kautta vaikuttaa ajokäytökseen, alustan toimintaan, yms..
Juuri tämän takia en ala kajoamaan etupään geometriaan vielä. Jostain syystä radius arm-tyyppiset pitkät varret kiinnostaisivat, vaikka niistä ei olisikaan mitään hyötyä noin matalana. Toivottavasti järkiinnyn talven aikana.