Kirjaudu sisään

View Full Version : Nokian Rockproof


-MaTTi-
11.09.2016, 22:21
Uutta rengasta pukkaa: https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/uusi-vahva-erikoisrengas-nokian-rockproof-vaativalle-ammattilaiselle/

http://www.ammattilehti.fi/files/ammattilehti.kotisivukone.com/rockp2.jpg

http://www.ammattilehti.fi/files/ammattilehti.kotisivukone.com/rockp1.jpg

Karvapöpö
12.09.2016, 12:36
Töissä ollaan harmiteltu, kun Nokian renkailta ei ole tullut vastausta mm. hirvimiesten tarpeisiin. Nokian Rotiiva on tietysti ollut jo jonkin aikaa, mutta ei ole ollut niin karkea, kuin jotkut on kaivannut. Tässä näyttäisi olevan vastaus. :cool:

AnttiJuhani
12.09.2016, 12:55
Näyttää kalliilta :D Kelpaisi koekäyttöön

Nikuzai
12.09.2016, 14:40
Mietityttää vaan, et onkohan kyljistään tyypillistä nokiaa

Näkee kiven metrinpäässä ja runko kierona :mad:

wikke
12.09.2016, 15:51
Tuleekohan joskus 15":sena... Hinta kyllä voi hirvittää!

tekniikkamies
12.09.2016, 17:35
Onkos näin, että tuon karkeusluokan renkaat pitää aina ikävää vollotusta maantiellä vai koskeeko se vain mun autossa olevia Insa Saharoita?

kzj
12.09.2016, 20:52
Rotiivat tuntuu kuluvan alta ihan silmissä! Talvella Nokian on kyllä mulle paras, mutta kesälle ei kiitos.

Ranee
12.09.2016, 21:22
Alkaako nykyään olla 17" vanne yleisin ensiasennuksesa kun nuo koot näyttävät äkkiseltään vähän ihmeellisiltä joita eurooppaan tarjotaan?
Ei edes 235/85 r 16.

SauliS
12.09.2016, 21:25
Rotiivat tuntuu kuluvan alta ihan silmissä! Talvella Nokian on kyllä mulle paras, mutta kesälle ei kiitos.

Jaa? Mulla ollut Rotiiva AT:t 60 tkm alla ja 40% jäljellä. Ajettu kesät ja talvet

J0hannes
12.09.2016, 21:26
Onkos näin, että tuon karkeusluokan renkaat pitää aina ikävää vollotusta maantiellä vai koskeeko se vain mun autossa olevia Insa Saharoita?

Sehän riippuu ihan kuviosta. Epäsymmetrinen kuvio on yleensä hiljaisempi.
Insa saharassahan on symmetrinen kuvio, joten siitä löytyy helpommin se ominaistaajuus, jolloin vollottaa. Kuvien perusteella tuon ei kaikkein äänekkäin mutikka pitäisi olla.

Oma kokemuksen tuoma esimerkki on, että vanhanmallinen GY Wrangler MT/R oli äänekkäämpi rengas, kuin Discoverer STT Pro. Jälkimmäinen on hiljaisempi:)

Timo_L
12.09.2016, 21:45
Tuleekohan joskus 15":sena... Hinta kyllä voi hirvittää!

Alkaako nykyään olla 17" vanne yleisin ensiasennuksesa kun nuo koot näyttävät äkkiseltään vähän ihmeellisiltä joita eurooppaan tarjotaan?
Ei edes 235/85 r 16.

Alkaa olla 15" koko katoavaa kansanperinnettä monissa renkaissa, koska jarrut on monissa nykyautoissa niin isot että 16" on pienin vanne mikä nahtuu, monissa 17". 17" ja 18" vannekoko on monissa maastureissa yleinen, joten niitä tehdään.

Pitää kuitenkin muistaa että tämäntyyppisiä renkaita tehdään paljolti Pohjois- Amerikan markkinoiden ehdoilla, ja siellä 10-15 vuoden ikäinen auto on jo vanha romu. ..ja kun noissa 2000-luvun maastureissa on monissa sitten minimi 16" tai 17" vannekoko.

Viipo
12.09.2016, 21:59
Mut miksei sitten 10x17" peltivanteita 6x139,7 jaolla ole myynnissä yleisesti?

Pauli
12.09.2016, 22:26
Mut miksei sitten 10x17" peltivanteita 6x139,7 jaolla ole myynnissä yleisesti?

On niitä isossa maailmassa, mutta kun tää Suomi on niin pieni ja kaukana kaikesta sivistyksestä.
Tai oikeestaan 10"-leveenä ei edes ameriikassa ole teräsvannetta myynnissä.

https://www.summitracing.com/int/search/department/wheels-tires/section/wheels/part-type/wheels/wheel-diameter/17-in/wheel-material/steel?N=4294950865%2B4294920859%2B4294920860%2B429 4920356%2B4294920856&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&retaillocation=int

Alumiinivanteina löytyy

https://www.summitracing.com/int/search/department/wheels-tires/section/wheels/part-type/wheels/wheel-diameter/17-in/wheel-width-in/10-000-in?N=4294950865%2B4294920859%2B4294920860%2B429492 0356%2B4294920857&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&retaillocation=int

Timo_L
12.09.2016, 22:36
Mut miksei sitten 10x17" peltivanteita 6x139,7 jaolla ole myynnissä yleisesti?

No kun ne ei ole tarpeeksi bling-bling, ei kelpaa ämöriikassa :eek: ..ja toisaalta mihin tarttee 10" leveää vannetta jollekin 285 leveälle renkaalle? Aluvanteita löytyy kyllä aika hyvin 8"-9,5" väliltä ja ne riittää varsin pitkälle. Suomi vain valitettavasti on aika marginaalinen markkina- alue, ja täällä ajetaan näillä meidän vanhoilla paskoilla.. ketä kiinnostaa isommassa mittakaavassa? Seuraus on se, että se mitä täällä haluttaisi ostaa ei välttämättä ole uusissa tuotteissa enää tarjolla.


Kyllähän 15" kokojakin vielä myydään, niin täällä Euroopassa, kuin Pohjois- Amerikassa, kuin muuallakin. Mutta ne on vähenemään päin, ja sen huomaa hyvin kun katsoo mitä on tarjonta tietyissä uusissa renkaissa.

-MaTTi-
12.09.2016, 23:05
Rotiivat tuntuu kuluvan alta ihan silmissä! Talvella Nokian on kyllä mulle paras, mutta kesälle ei kiitos.
Aika jännä, mä ajelin taannoin Välimerelle ja takaisin vaunu perässä Rotiivoilla (6500 km), takas tullessa oli edelleen 100% merkit himmeesti näkyvissä.

Nyt häippäs vaunun Nokioista (CR3 kitkat) varmaan 3 mm samantyyppisellä keikalla.

JiiPee
13.09.2016, 05:20
Mut miksei sitten 10x17" peltivanteita 6x139,7 jaolla ole myynnissä yleisesti?

Onko niissä ison maailman uusissa ja hienoissa isojarruisissa enää tuollaista jakoa käytössä?

kzj
13.09.2016, 13:53
Aika jännä, mä ajelin taannoin Välimerelle ja takaisin vaunu perässä Rotiivoilla (6500 km), takas tullessa oli edelleen 100% merkit himmeesti näkyvissä.

Nyt häippäs vaunun Nokioista (CR3 kitkat) varmaan 3 mm samantyyppisellä keikalla.

Jep. Vuoden olleet alla Rotiiva AT:t ja muuten olen tykännyt, mutta 24tkm ja pinnasta puolet kulunu. Vain kesällä ajettu. Rengasfirmassa totesivat, että samanlaisia kokemuksia on kuulunut muiltakin ja jos tulee paljon kilsoja, BFG AllTerrainia laitettu tilalle :D

kzj
13.09.2016, 13:57
Jaa? Mulla ollut Rotiiva AT:t 60 tkm alla ja 40% jäljellä. Ajettu kesät ja talvet

Onko AT vai AT Plus? Millaisessa autossa?

Timo_L
13.09.2016, 14:00
Jep. Vuoden olleet alla Rotiiva AT:t ja muuten olen tykännyt, mutta 24tkm ja pinnasta puolet kulunu. Vain kesällä ajettu. Rengasfirmassa totesivat, että samanlaisia kokemuksia on kuulunut muiltakin ja jos tulee paljon kilsoja, BFG AllTerrainia laitettu tilalle :D

No ei tuo uusi BFG AT KO2 ole mikään miljoonan kilometrin rengas. Ainakin nuo omat on ihan kumista tehty, eikä muovia.. Jenkeissä on palstoilla ollut jonkin verran mutinaa uudesta mallista, kun ne ei kestä enää isojen pickupien alla 150-180tkm kuten vanha malli, vaan on lopussa jo jossain 60-70tkm tietämillä. Pitää nyt katsoa miten minun auton alla kestää.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin ajan paljon mielummin hyvällä renkaalla 50tkm, kuin 100tkm umpipaskalla renkaalla :D

SauliS
13.09.2016, 16:55
Onko AT vai AT Plus? Millaisessa autossa?

Normi AT, 265/70R16. Ranger Double Cab. Olen ollut tyytyväinen, varsinkin talvipito kahtena ensimmäisenä talvena yllättävän hyvä. Hinta ainoa miinus tähän asti..

kzj
13.09.2016, 20:39
No ei tuo uusi BFG AT KO2 ole mikään miljoonan kilometrin rengas. Ainakin nuo omat on ihan kumista tehty, eikä muovia.. Jenkeissä on palstoilla ollut jonkin verran mutinaa uudesta mallista, kun ne ei kestä enää isojen pickupien alla 150-180tkm kuten vanha malli, vaan on lopussa jo jossain 60-70tkm tietämillä. Pitää nyt katsoa miten minun auton alla kestää.
Toisaalta jos minulta kysytään, niin ajan paljon mielummin hyvällä renkaalla 50tkm, kuin 100tkm umpipaskalla renkaalla :D

Mainostavat:

2x pidempi käyttöikä soralla ja 15% pidempi käyttöikä asvaltilla
All Terrain T/A KO2 LT vs. All Terrain T/A KO LT
:D Mainospuheet vs. käytäntö :D

Rotiivat on muuten hyvät renkaat, aiemmat Kumho Road Venture APT KL51 oli ne susipaskat. Siis omaan autoon/käyttöön/mieleen ;)

Pauli
13.09.2016, 21:26
Onko niissä ison maailman uusissa ja hienoissa isojarruisissa enää tuollaista jakoa käytössä?

Näyttäis niitä vielä olevan mm. Cadillac ja Chevy ainakin, jarrulevyjen koot 13"-15".

Timo_L
14.09.2016, 08:20
Mainostavat:

2x pidempi käyttöikä soralla ja 15% pidempi käyttöikä asvaltilla
All Terrain T/A KO2 LT vs. All Terrain T/A KO LT
:D Mainospuheet vs. käytäntö :D

Ollaan asian ytimessä! :D Mutta tosiaan itse ainakin mielummin ajan pitävillä ja hyvillä renkailla vaikka kuluisikin vähän nopeammin, kuin huonoilla ja kauan kestävillä.

kingfisher
23.12.2016, 10:10
Hinnat 340-560€ kpl ja euroopan markkinoille tulossa vain 16 ja 17 tuumasena .Edustaja tossa höpötteli et nää olis ne sopivimmat koot artic truckeja silmällä pitäen, kysäsin siltä et montakos artikin hiluksia ne on aatellu et suomessa myydään mut se oli kait vähän hankala kysymys kun meni vähän vaikeeks.

Karvapöpö
23.12.2016, 10:59
Arctic Trucksilla näytti olevan jo Rockproof-edustusauto teipattuna. En tarkemmin nähnyt mikä, mutta kuvittelisin että kyseessä on Hilux. Oletettaisin, että alla pyörii Nokian Rockproofit. :D
Olisi kiva päästä lähemmäs tarkastelemaan.

mäksä
23.12.2016, 13:03
Noi rockproofit on yllättävän hiljaset ,, edustaja ei pahaa sanaa sanonu kun kilsoi oli takana hiukan vajaa 10tkm

Toi on tehty kestämään ,, samaa kumiseosta kun louhos renkaissa

-MaTTi-
24.12.2016, 11:11
Arctic Trucksilla näytti olevan jo Rockproof-edustusauto teipattuna. En tarkemmin nähnyt mikä, mutta kuvittelisin että kyseessä on Hilux. Oletettaisin, että alla pyörii Nokian Rockproofit. :D
Olisi kiva päästä lähemmäs tarkastelemaan.
Oli se jo Metkolla näytillä. Ja Ranger kyseessä, kuvia esim. täällä: http://m.nettiauto.com/ford/ranger/7935348

Karvapöpö
27.12.2016, 17:36
Oli se jo Metkolla näytillä. Ja Ranger kyseessä, kuvia esim. täällä: http://m.nettiauto.com/ford/ranger/7935348

No näköjään! Kiitoksia tarkennuksesta. :)

Eraa
10.01.2017, 20:48
Aika vähän on missään näkynyt tietoa näiden saatavuudesta tai testikokemuksista muutenkaan, jos kuitenkin nyt tammi-helmikuussa piti tulla myyntiin?
Kokoa 265/70/17 löytyisi sopivasti niin voisi ottaa itselle ajoon ihan vaan uutuuden vuoksi.

Edit: Tuli sitten tänään tilattua omaan navaraan tuollaiset, lupailivat toimitusta viikolle 8 jolloin voikin sopivasti laittaa kesärenkaat alle. Lähtöhinta kevyet 460e kipale mutta kaikkea uuttahan on aina kokeiltava.

astalo
15.03.2017, 11:56
näkyy ilmestyneen vianorin listoille
https://vianor.fi/renkaat/citymaasturi/kesarenkaat/nokian/nokian-rockproof/

BSI
15.03.2017, 12:32
Ja on näköjään hinnat noussu. Tammikuussa katsoin että suoraan nokialta sai vielä alle tonnilla sarjan 315/70R17. Tämän päivän hinta 1120€ sarja...

TML
15.03.2017, 19:50
Mut miksei sitten 10x17" peltivanteita 6x139,7 jaolla ole myynnissä yleisesti?

No meillä niitä ainakin on, 17x10 6x139,7 et-44

Eraa
31.03.2017, 15:51
Pari viikkoa ollut rockproofit alla ja ei kyllä pahaa sanottavaa.

Kaupunkiajossa todella hiljaiset, hiljaisemmat kun edelliset Continentalin conticrosscontactit kun eivät nostata hiekkaa edes kaariin suuren kuviovälin ansiosta. Mutta kyllähän sitten 80km/h+ nopeuksissa alkaa aikamoinen humina takapäästä kun itsellä vielä lavakate joka oikeen korostaa rengasääniä. Kokona 275/70/17

http://i5.aijaa.com/t/00145/14359743.t.jpg (http://aijaa.com/6s00Ar) http://i2.aijaa.com/t/00323/14359749.t.jpg (http://aijaa.com/EG65hj)

Tollukka
07.05.2017, 09:24
Mulla on kahdessa kinnerissä nyt rockproofit alla, kokoa 315 70 17, ja 245 75 16. Pienemmistä kuuluu hentoa vihellystä maantienopeuksissa, isommista peittyi kaikki sivuäänet pyöränlaakereiden urinaan. Lunta löytyi sivuteiltä vielä sen verran että pystyi mäkilähtöjä kokeilemaan lumisella alustalla, yllättävän hyvin piti nappularenkaaksi, paineitakin oli kolmekiloa liiman kuivumisen vuoksi. Koko oli suurin yllätys, kun verrattiin 35 12,5.15 mutiaista ja 315:sta vierekkäin, niin nokialainen oli leveämpi ja hieman korkeampi. Jospa nuita ehtisi vielä maastossa vähän kokeilemaan.

meroka
05.03.2019, 19:37
Onkos näistä pitempiaikaista kokemusta kertynyt? Miten toimii painavan auton alla (3600kg ilman kuormaa)?
Ja rengasmelu kiinnostais myös.
Koko joka harkinnassa 315/70-17

dartsan
29.11.2021, 09:41
Joko joku on kokeillu talvella rockproofeja? Lähinnä arveluttaa tuo seoksen kovuus, et onko mimmosta jytyä vai mukavan pehmeetä. Jos jeepin alle laittas saipattuna. Pääsis varmaan hangessakin pikkisen paremmin, ku normi talvirenkailla.

AH
29.11.2021, 14:13
Hdj80 alla oli viime syksynä, mutta vaihdoin nastat alle, kun tuntui niin liukkailta. Koko 285/70r17. Kesällä miellyttävät tiellä ja kivisessä kankaassa ainakin on pitoja, savessa tukkeutuu aika nopeasti.

-Epe-
29.11.2021, 16:32
Minulla oli WJ:n alla viime talven mutta kilometrejä ei tullut paljon. Ei ne talvirenkaan veroiset ole, vaikka yleensä pärjäsi. Oikein liukkaalla kelillä ei uskaltanut yli 80 ajaa. Luulisin että hangessakin pärjää paremmin normi talvirenkailla kuin vakio rockproofeilla.

Kesä/maastorenkaana ei ole valittamista, yllättävän hyvät ajaa jopa maantiellä pitkää matkaa.

pjtk
30.11.2021, 17:01
Itellä F250:sen alla 315/70 17 rockprooffit. Meinaan just tänään mennä vaihtaan oikeat talvirenkaat alle. Aika liukkaat kevyt peräsessä vääntävässä autossa.

dartsan
02.01.2022, 12:59
Kaikesta huolimatta pamautin Jeepin alle moiset. Kokona 245/75/17. Keskipalat saipattuna ja reunapaloihin nastat.

Nyt oon ajellut niillä n. 3 tkm ja kokemuksia on kertynyt kaikilla keleillä. Pitoahan noissa on todella hyvin. Alijäähtyneestä sateesta nauttiessa loppu kantti kesken ukosta ennen pitoa. Lumihangessa ovat suht hyvät, mut ei oikein tiijä, kun nuo nykykotterot rutisee ja paukkaa, kun antaa hanaa. HJ:ssä ei vilkkunu keltanen luisuvalo jatkuvaan. Jeepissä vilkkuu.
Polvilumessa menee vielä ihan leikiten. Kelkan ja raktorin polanteet aiheuttaa tuon luistoneston sotkeutumisen tilanteeseen.

Uutena kuulosti samalta, kuin kaikki pyörän laakerit ois loppu ja perät huutas täysillä, vaan äänet tasoittu tuhannen kilsan kohilla. Lie nuo nastat syyllisiä siihen kiljumiseen, ku se alko jo kävelyvauhdissa ja loppu satasen seutuun.

Kiihytyksessä ja jarrutuksessa pitävät loistavasti, mut sivusuuntaan lipsuu vähäsen. Johtuu ehkä tuosta saippauksesta, kun se on tehty vaan poikittaissuuntaan. Mut lipsuminen ei oo pahaa.

454SS
01.09.2023, 10:55
Kaikesta huolimatta pamautin Jeepin alle moiset. Kokona 245/75/17. Keskipalat saipattuna ja reunapaloihin nastat.

Nyt oon ajellut niillä n. 3 tkm ja kokemuksia on kertynyt kaikilla keleillä. Pitoahan noissa on todella hyvin. Alijäähtyneestä sateesta nauttiessa loppu kantti kesken ukosta ennen pitoa. Lumihangessa ovat suht hyvät, mut ei oikein tiijä, kun nuo nykykotterot rutisee ja paukkaa, kun antaa hanaa. HJ:ssä ei vilkkunu keltanen luisuvalo jatkuvaan. Jeepissä vilkkuu.
Polvilumessa menee vielä ihan leikiten. Kelkan ja raktorin polanteet aiheuttaa tuon luistoneston sotkeutumisen tilanteeseen.

Uutena kuulosti samalta, kuin kaikki pyörän laakerit ois loppu ja perät huutas täysillä, vaan äänet tasoittu tuhannen kilsan kohilla. Lie nuo nastat syyllisiä siihen kiljumiseen, ku se alko jo kävelyvauhdissa ja loppu satasen seutuun.

Kiihytyksessä ja jarrutuksessa pitävät loistavasti, mut sivusuuntaan lipsuu vähäsen. Johtuu ehkä tuosta saippauksesta, kun se on tehty vaan poikittaissuuntaan. Mut lipsuminen ei oo pahaa.

Minkä kokoiset nastat laitoit? Itellä olis nastoitushomma esissä.