View Full Version : Afrikkaan Millä autolla?
Rabitti88
02.09.2016, 12:14
Olen ajatellut ajaa autolla Suomesta Gap Verdeen EteläAfrikkkaan, Eli afrikan halki ennen kun täytän 30 vuotta. Nyt sitten pitäis alkaa rakentaa autoa, joka kestäisi koko matkan. Mitä te suosittelisitte autoaihioksi?
Autoon pitäisi saada rakennettua ainakin kahdelle kunnollinen sänky.
Itse olen ajatellut aihiota Toyotan Hiace/Dynä tai Lantikan 78/79/ hilux grew cap versiona. mallia tai
Defenderiä mutta myös Suzuki Carry. LIsäksi olen miettinyt Suzukin sj/samurai pickuppeja alustaksi. Mitsuilla tuntuu vaan olevan jo liian paljon ajettu etenkin pajeroilla.
Tärkein olisi kuitenkin pieni kulutuksinen 4X4, Roof top tentti käy hyvin majoitteena.
Ps: Autotalli löytyy rakentelu nakertelulle ja mekaanikko.
Rabitti88
02.09.2016, 12:48
Olen ajatellut ajaa autolla Suomesta EteläAfrikkkaan, Eli afrikan halki ennen kun täytän 30 vuotta. Nyt sitten pitäis alkaa rakentaa autoa, joka kestäisi koko matkan. Mitä te suosittelisitte autoaihioksi?
Autoon pitäisi saada rakennettua ainakin kahdelle kunnollinen sänky.
Itse olen ajatellut aihiota Toyotan Hiace/Dynä tai Lantikan 78/79/ hilux grew cap versiona. mallia tai
Defenderiä mutta myös Suzuki Carry. LIsäksi olen miettinyt Suzukin sj/samurai pickuppeja alustaksi. Mitsuilla tuntuu vaan olevan jo liian paljon ajettu etenkin pajeroilla.
Tärkein olisi kuitenkin pieni kulutuksinen 4X4, Roof top tentti käy hyvin majoitteena.
Ps: Autotalli löytyy rakentelu nakertelulle ja mekaanikko.
ImacInnes
02.09.2016, 13:05
Tojotaan luulis löytyvän tuoltapäin eniten osia ja osaamista.
t. Ismo Ämmä
Jos perille haluat päästä niin hiace on se ratkasu! vm:96 ylöspäin mallilla kun niistä löytyy ilmastointikin useesta mallista.
Minibussimallina kun hommaat niin on petikin valmiina takaosassa.
artsi777
02.09.2016, 15:45
Jos ite lähtisin ni ei tuohon oikein ole muuta vaihtoehtoa ku vanha toijota. Sellanen sopivan(alle 2000) ikäinen ettei ole liikaa hienoa tekniikkaa.
Defender olisi mun valinta, riittävän tilava ja kestävää & helposti korjattavaa perustekniikkaa. Ja lisävarusteita saa jos jonkinlaisia ajatellen majoittautumista, esim. kattoteltat. Laittaa autosta isot jutut kotimaassa kuntoon niin pärjää toivottavasti normihuolloilla reissun. Vaikka onhan tollanen keikka niin pitkä ja rankka, että kaikkeen pitää varautua.
2.4 litrasella hiluksilla/runnerilla kulkiessa varaosia luulisi löytyvän taipaleelta, toki ne sitten myös kelpaa toiseen suuntaan :D Nissaneita siellä voi myös olla eli patrol saattaa olla vaihtoehto.
Kierrejousialustan puolesta puhuu mukavuus ja se että jousia ei tarvitse ajamiseen.
Lehtijousivehkeellä on huono ajaa jos latit poikki.
Millainen reittisuunnitelma mielessä?
Kyllä minäkin tojotaan kallistuisin.
HDJ80 ois vielä ihan perustekniikkaa ilman hienouksia ja mahtuu tavaraa mukaan ja vielä tarvittaessa mahtuu sisällä nukkumaankin.
HJ:kin mutta latijousialusta ei ole todellakaan mukava noin pitkällä reissulla jossa teiden kunto voi olla ihan mitä vain.
Pitkä defenderi vois olla toinen vaihtoehto mutta miten tuolta päin maailmaa löytää osia jos jotain ajoa haittaavaa sattuu hajoamaan.
Molemmat taitaa syödä reilun 10l/100km, HDJ ainakin :D
Onko reitistä/tiestön kunnosta tietoa. Ajattelin vain että kannattaako lähteä kaksvetoisella noille seuduille.
Rabitti88
03.09.2016, 00:46
Reitti 1 vaihtoehto olisi Espanja-Algeria-Niger-Nigeria-Kamerum-Gabon-Kongo-Angola- Namibia- EteläAfrikka
reirtti 2
Eteläafrikka-Botswana-Zimbawe-Zambia-Tansania-Uganda-EteläSudan-Sudan- Egypti-Israel-Syyria-Turkki josta pari vaihtoehtoa Suomeen takas Kreikka - Bulgaria-Serbia-Unkari jatkuen puolan ja balttian kautta, Tai Turkista Georgian kautta Venäjälle... ja sieltä Suomeen.
Olen miettinyt vanhaa 4x4 Hiacee.
Kilsoja reissulla tulisi yhteensä 30000km Ajattelin 2kk riittävän.
Ruokaa ja vettä pitää ottaa paljon mukaan..
Menoveden laatu kyllä huolestuttaa onko huvää vai huonoa saatavilla rttä lisätankkeja joutuu monta asentamaan.
kova reissu tiedossa rankkaa autolle ja matkustajille tsemppiä.kyllä hiace on ihan hyvä vaihtoehto. jos itse pitäis valita niin toyota bj75. mienaatko tänne kirjotella sitten miten matka etenee?
farmforest
03.09.2016, 07:32
Syyria kuulostaa mukavalta läpiajelukohteelta :D
Kyllä minäkin tojotaan kallistuisin.
HDJ80 ois vielä ihan perustekniikkaa ilman hienouksia ja mahtuu tavaraa mukaan ja vielä tarvittaessa mahtuu sisällä nukkumaankin.
HJ:kin mutta latijousialusta ei ole todellakaan mukava noin pitkällä reissulla jossa teiden kunto voi olla ihan mitä vain.
Pitkä defenderi vois olla toinen vaihtoehto mutta miten tuolta päin maailmaa löytää osia jos jotain ajoa haittaavaa sattuu hajoamaan.
Molemmat taitaa syödä reilun 10l/100km, HDJ ainakin :D
Onko reitistä/tiestön kunnosta tietoa. Ajattelin vain että kannattaako lähteä kaksvetoisella noille seuduille.
Ite ajelin hdj80 ~100 000km ja kaukanakin tuli käytyä. Vaikka se aina toimikin niin silti se ei herättäny samanlaista luottamusta kuin vanha hj. Ajo omituisuudet on kyllä aivan eri planeetalta hdjn eduksi. Itse oon suunnitellu kaikenkestävää matkailuautoa niin toyotan akselit ja mersun vanha 617/603 turbodiesel kone tai toyotan 2h. Defendereistä en tiedä yhtikäs mitään.
onniorava
03.09.2016, 08:16
afrikassahan vielä tehdään ja myydään toyotan lj70 sarjalaisia, eli niihin ainakin löytyy osia ja savimajamekaanikkoja jos ja kun jotain sattuu. Ainakin ugandan ja kenian ystävyysseurakunnissa ei muita autoja olekaan
Afrikassa ne tiet on pääosin verrattavissa perunapeltoon ja liikennekulttuuri on semmonen että koko ajan saa silmä kovana kytätä eteen tuuppaavia kuormureita, mopoja ja ihmisiä. Älä unohda lisävaloja. Kun mielessä käy, että näillä valoilla näkee, lisää vielä väh. Neljä. Tienvarret on sielläpäin täynnä yllätyksiä.
Sadekauden aikaan ei kaikkialle kannata edes yrittää, sikäläinen muta on ihan erilaista kuin täällä; erittäin hienojakoista, eli erittäin liukasta. Pitoa ei löydy millään ja siihen jää jumiin paljon paremmin kuin täällä eikä kävellenkään meinaa pysyä pystyssä.
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/8206640 Oma valinta olisi tällainen, jos tuollaiseen reissuun lätisin. Osia varmaan löytyisi luultavasti monesta maasta silläkin suunnalla.
https://www.facebook.com/milesalongthesea/
:)
Kyllä ite ainakin valikoisin sillein et paikan päältä löytyy tarvittaessa varaosia..helpottaa pakkaamista..ja kyllähän ne toyotat on varmaan lista ykkösenä..kierre alusta on kyllä plussaa..
Kyllä ite ainakin valikoisin sillein et paikan päältä löytyy tarvittaessa varaosia..helpottaa pakkaamista..ja kyllähän ne toyotat on varmaan lista ykkösenä
Minäkii lähtisin Toyotalla, mut ottaisin varaosat kyllä mukaan, "paikan päältä" valikoimassa kun ei monesti ole kuin max. hitsikone ja rautaa, eli mukaan kriittiset välttämättömät osat jotka voi hajota vaikka ennen lähtöä laittaisi uudet: syyläri, laturi, startti, vesipumppu, jouset ja tietysti kaikkee pienempää. Lisäksi jotain oikaisuvälinettä pientä pintaremonttia varten (jos sattuu ja kolisee): iso moska, käsitalja ja rautakanki.
Joku jossain kirjoitteli, et olivat puoleen väliin päässeet ja rekalla takaisin päin
(olivat niitten patrol kuskien innoittamana lähteneet)
Sit se kirjoitti että nyt kun totuus afrikasta on tullut selville, niin apulaitteille omat hihnat ja siten, että ei ole merkitystä vaikka nissaniin pitää sovittaa kuplavolkkarin tasavirtalaturi
Ite jos moiseen reissuun lähtisin, niin tosiaan laturi nostettaisi ylös ja esille, sille riittävät johdot liian pitkinä, savannilla kun savimajassa on wanhan mersun laturi, niin melkosen ikävää sitä on rautalangalla ja nipparilla kiinnitellä pakosarjaan
Ja jostain mekaaninen lataussäädin valmiiksi siten, että ulkoisella säätimellä olevan laturin saa pelaamaan.
Tehostimen pumpun voi laittaa vaikka öljypohjan viereen, sen kuoleminen ei keskeytä matkan tekoa, etenkään jos vielä on omilla remmeillä kaikki apulaitteet
Laturi kun leipasee aavikkopölystä kiinni, niin ei paljoa lohduta se uus vesipumppu kun ei ole remmiä millä se pyörisi
Sit syöttöpumppua sen verran muuttaisin, et automaattinen sammutus lepikkoon ja vaikka vaijeri koelautaan sisälle
Laturi oikosulkee jossain savannilla, niin kaveri veivaa taskulamppua ja matka jatkuu vaikka laturi hörppäsee akut sippiin
Polttoaineen puhtaus kannattaa laskea et paikallinen huoltamo voi olla koju tien varressa josta saa valita mukavimman hajuista lientä natsien aikasesta peltikanisterista tai sit erikokoisista lasipurnukoista
Tankin täyttö reikä sellaiseksi, ettei tartte suppiloa vaikka ämpäristä tankkaisi
Polttoaine letkut/putket vaihtaisin paksummiksi ja johonkin kohtaan pestäviä suodattimia sopiva patteri
Sit varatankki jolla pystyy ajamaan ja jonka saa eristettyä auton tankista vaikka katolle, jossain joen ylityksessä kun tankkiin ropsahtaa nyrkin mentävä reikä, ei kauheesti lohduta vaikka ois 400L jerrykannuissa tavaraa
Tokmannilla oli ainakin yhessä vaiheessa myynnissä sovitinta jerrykannusta letkuun, sellaisten matkaan varaaminen ei varmasti haittaa ja kattelee puskurin päälle paikan jerrylle
Niijja sitä ei kannata unohtaa, et siellä voi olla auringossa seisoessa lämmintä konepellin alla päivällä +80°C
Eli vakio jäähdyttimellä ei pärjää, kuin yöllä jolloin alavilla mailla voi olla jopa -10°C pakkasta
Sellaiset vetopisteet puskureihin, että nostamalla voi auton kuormata
Mites muut tietää onko kaikki toyotat bensaa myöten aina 24v vai onko olemassa 12v dieseliä afrikan vientiin?
Mites muut tietää onko kaikki toyotat bensaa myöten aina 24v vai onko olemassa 12v dieseliä afrikan vientiin?
Varaosafilmiltä?
Sekä HJ, ja HDJ:tä on saanut lämpimissä maissa 12v sähköillä dieselinä.
Varaosafilmiltä?
Sekä HJ, ja HDJ:tä on saanut lämpimissä maissa 12v sähköillä dieselinä.
Eli suosiolla 12v järjestelmää kehiin ja helpottaahan se laturin vaihtoa, esim. uaz josta kone pettäny ei välttämättä laturi mahdottoman kallis ole, mutta onko mitään autoja K-A;t pois lukien, et ois 24v järjestelmällä?
Maasturit luonnollisesti, mutta niistähän ei ole kyse
BJ-40/76
03.09.2016, 18:51
Varaosafilmiltä?
Sekä HJ, ja HDJ:tä on saanut lämpimissä maissa 12v sähköillä dieselinä.
Ja hdj-80 voi startin vaihtamalla muuttaa kokonaan 12 volttiseksi, vaatii vaan pikkasen sähkötöitä.
p.s startti ja laturi varaosiksi mukaan. Öljy- ja dsl- suodattimia pakattuna esim. ilmatiiviisiin muovipusseihin.
Ja tuo dieselin laatu/puhtaus on varmaan josain vaiheessa pikkasen kyseenalaista, ja mitä uudempaa tekniikkaa, sitä herkempää rikkoutumaan.
Yhteispainedieselit ei kestä juurikaan huonoa dieseliä, jakajapumpullinen kestää paremmin, ja rivipumppu kestää jo melkein mitä vaan, ainakin em. verrattuihin.
Ja jos vähänkään epäilyttää tuo lika, niin tankkaa auto aina tratin kautta, siis tratissa hieno verkkosiivilä, siis huomaa heti, jos meinaa tulla sattumia seassa
Ja tuo auton ostaminen: kannattaa auto ostaa niin hyvissä ajoin, että perusteellisen huollon jälkeen kerkiää ajamaan esim. 5-10tkm aikana viat näkyville, ja sitten vielä uusi täydellinen öljyhuolto, lähtee peristä/laatikoista ja moottorista enimmät paskat pois: Pikeytymät tms. lähtee varmasti liikenteeseen, kun painaa + 60 c aavikkoa 40 km/h lämmöt tapissa muutaman tunnin... (siis öljynsuodatin tukkeentuu helposti, kannattaa varata pari ylimääräistä, että ei kone hajoa paskan ohittaessa öljynsuodattimen.)
Vannoutuneena Jeep- miehenä lähtisin Afrikkaan 100% ehdottomasti Toyotalla, mieluiten riittävän vanhalla (80-90- luvun huitteen) diesel- Land Cruiserilla :cool:
Haaveita pitää olla, mutta järki päässä jos noille suunnille lähtee, mitä on suunnitelmissa. Aikataulut ja budjetti ei pidä kuitenkaan.
Auton osalta:
-Ensin miettisin, että mikä on budjetti autolle.
-Sitten miettisin mikä on budjetti mukaan otettaville varaosille.
-Sitten miettisin mikä on budjetti matkan aikana tapahtuville väistämättömille auton remonttikustannuksille.
-Sitten miettisin, että onko omat askarteru-paskartelutaidot mitä luokkaa.
-Sitten kysyisin, että lähteekö mekaanikko mukaan, vai onko apuna vain rakenteluvaiheessa.
Ja vastaus ois joku vanha simppeli Tojota joka tapauksessa :D:D
Hei. Mietihän tuo aikataulu vielä uudelleen. 2 kk ja 30000km tarkoittaa 500km päivässä. 50km/h keskinopeus vaatii jo kohtuullisen soratien. Eli keskinopeus ei tule olemaan kovin suuri. Luulempa että 300km keskimäärin päivälle voi olla realistisempi. Toki joissakin maissa pystyy ajamaan sen 1000km päivässä, mutta ei kaikissa. Ja ei kuskikaan loputtomia jaksa.
PunisherFIN
04.09.2016, 09:35
vaik mie oon kanssa 100% jeep miehiä ni hiluxilla lähtisin matkaan, joku ennen 2011 valmistettu, ihan vaan siitä syystä et afrikassa on _joka kylässä_ joku toyota "merkkihuolto". tänä vuonna tuareg rallyssä lipposen huollossa poikien töitä häiriten ja sähläten panin merkille, että niitä varaosaputkia ko merkkiin löytyy oikeesti pitkin eurooppaa ja pohjois-afrikassakin ainakin marokossa ihan helevetisti. sit se, et äijät on ajanu tosi kovaa (voittoja) useita vuosia tuollasella 2007 mallisella 3l d4d hilulla kertoo sen et se kyl varmasti kestää vakiona järkevästi ajettuna tollasen matkan heittokeikkana ja vaikka se maantiellä jeeppiin verrattuna on ihan paska ajaa, niin ei se huonoin vaihtoehto ole moottoritielläkään jos sen melun vaan kestää :) toisekseen tosiaan, siinon lava, lavakatteen kanssa voi vaik nukkua siel lavalla ja kabiiniin sopii henkkoht kamikset ja nuo ei ihan järjettömiä kuluta kuitenkaan, siis vakiona. sit hiluxiin saa pirusti jousta ja iskaria, jos haluaa parantaa ennestään jo ns työkäyttöön toimivaa alustaa + siihen löytyy suomesta aivan saatanasti tietotaitoo, mitkä sen akilleen kantapäät on, et mitä tarttee vahvistaa tahi muuttaa.
Punisheri sitä jo avasikin, mikä mulla unohtu kirjoittaa
Eli lukee noi tuareg reissujen päiväkirjat ja niiden autojen rakentelu topikit, niin selviää mitä käy ja pitää tehdä korjaamon kulkiessa matkassa
Ja sit ennen kuin etelään suuntaa ehdottomasti itään pari kertaa safarille
Jos naapurissa auto leviää suunnittelun/valmistuksen vuoksi, sieltä tulee vielä narun päässä pois ja reissulaisilla on sen verran hitsausvehkeitä matkassa, että autoa saa niputettua taipaleellakin
Niijja kannattaa opetella hitsaamaan parilla auton akulla sellaista saumaa, että ne pysyy yhdessä
Ja sit asuu viikon siinä autossa jossain luvallisessa soramontussa ja istuu autossa putkeen sen suunnitellun 500km siirtymän
Kuulostaa tyhmältä, mutta 30x suomi edestakaisin ja jos perse puutuu jo ensimmäisessä 2 tunnissa seuraavana päivänä tietää et jakkaran vaihto.
Tai jos pää meinaa hajota kolmantena yönä siellä soramontussa voi koko reissun unohtaa
Edit: Se unohtu vielä, et kannattaa ottaa selville viisumi asiat, joissain paikoissa saattaa olla sellaista viisumia, että saa ajaa määrättyä reittiä ja pysähtyä ei saa
Ainakin pakistan on moisia maita joihin ei saa mennä ilman viranomaista ja sitkään ei saanut liikkua moottoripyörällä
Sit kanssa pitää olla selvillä mitä minnekkin saa viedä ja mitä ei saa viedä
Sit vituttaa jossain rajalla kun vaatteet pitää jättää edelliseen maahan tai postittaa sinne maan toiselle puolelle jonkun niissä käytetyn väriaineen vuoksi
Ja kongossa on kait sisällissota menossa koko ajan, kuten turkissa
Siitä ei vaan uutisoida, kunnei ketään kiinnosta koska ei niistä maista ole pakolaisia tulossa
Nyt ei enää varmaan ebola vai mikä se oli, siitä tartte huolia kunhan tekee kuten tuttu musta mies. Kotimaassaan käyttää kahta kortsua ja jättää naimatta
mulla on pihan perällä yks hj61 jolla oli tehty reissu afrikkaan ja takas. niin siihen oli laitettu uus syyläri ja vesipumppu. ja syylärin eteen oli laitettu suht tihee metalliverkko.
ehdottomasti hojolla lähtisin itte.
kymmenissä ohjelmissa mitä oon nähny afrikasta niin ikinä en oo niissä mitsuja nähny, sellasella ei siis kannata edes sinne lähteä. kertoo myös jotain auton luotettavuudesta :D
Reissuun liittyen boko haram vasta teki kameli :D iskun jonnekkin kylään niger;issä ja tappo 5 ihmistä
Tosin itäosissa, mutta vakavasti kannattaa ottaa selville, mistä ajelee ja mitä siellä tapahtuu
jan tammi
04.09.2016, 21:36
Aika isoa palaa oot nielaisemassa ,lycka till...
Suosittelisin kuitenkin ?miettimään lentoa edestakaisin Eteläafrikkaan ja tutustumaan sikäläiseen 4x4 safari&tours kulttuuriin
Eteläafrikkassa on ehkä mmailman suurinta overland touhut ,ja erilaista kalustoa tarjolla safareille eri muodoissa,
Paikalliset organisaatiot järjestävät matkoja kohteisiin eripuolella maata, sekä exoottisiin naapurimaihin.
Namibia on ainut Eteläafrikan lisäksi missä voit huolettomasti ajella yksinään, ruokailla missä vaan ,polttoaineverkosto on kunnossa, yöpyä b&b tai guest houseissa, ja leirintäalueita on paljon eri muodoissa ,ja eglanti ja afrikaansi(hollanti-flaami)on pääkieli, joten tuut myös ymmärretyksi
Hessu888
04.09.2016, 21:58
Jos budjetti on 100k€, niin 78 Cruiseri olisi kova sana, mutta koska tuskin on, niin suositukseni on mahd. räpeltämätön HJ60 tai HJ61 taikka sitten jos sattuu tarjolla olemaan enemmän tilaa tarjoavaa BJ75:sta tai PZJ75:sta, niin sellainen. Kumpikin 75:n on aika laiska, joten BJ:hin 60:n pannu ja laatikko ja PZJ:hin HZJ80:n pannu ja laatikko, niin päästään samaan tehoon kuin mitä noi mallit on yleensä Suomen ulkopuolella olleet.
Vanteiksi autoon vakiokaposet 16":t teräsvanteet jotka on tehty 3 x mangelssin paksusesta raudasta ja päälle tojon vakiokokoset "dunlopit", joita luulis saavan Afrikasta helpommin kuin monsteripyöriä.
Kunnon karjapuskuria keulaan ja kylkiin, tuplatankit ja vesisäiliöitä riittävästi. Penkeiksi jotkut kunnon recarot joissa jaksaa istua. Sitten ajelee autolla puol vuotta normiajoja ja kattoo että lastentaudit on kaikki korjattu.
Afrikassa reissaavat sakemannit myy mielestään tarpeellisia reissutarvikkeita esim. tuolla: http://www.tourfactory.de/downloads/Katalog2016w.pdf Sieltä saa varmasti jotain vinkkiä varusteluun.
Täällä kerrottu kaikki mahdollinen auton suhteen ja paljon muutakin mm. taudeista, ongelmista ja käytännöistä. https://www.africaexpedition.de/ Googlekääntäjällä tms. saa varmaan selvää. Esim. varaosalista: https://www.africaexpedition.de/ausrustung/checklisten/fahrzeug-ersatzteile/
Kunnon karjapuskuria keulaan ja kylkiin, tuplatankit ja vesisäiliöitä riittävästi. Penkeiksi jotkut kunnon recarot joissa jaksaa istua. Sitten ajelee autolla puol vuotta normiajoja ja kattoo että lastentaudit on kaikki korjattu.
Asiaa^
Kannatta myös huomioida:
Tuhottoman kalliit varusteet/auto nostaa myös sitten stressitasoa jos tarvitsee niiden mahdollista häviämistä/tuhoutumista miettiä.
Sanoisin että unohda koko juttu. Päiväntasaajan yli ei oikein pääse kuin laivalla tai lentokoneella, meni mitä reittiä tahansa.
Jos haluat elämyksiä ja nauttia hommasta niin ota lennot Kap kaupunkiin, ja osta sieltä 4x4. Siellä on autoissa tarjontaa vaikka kuinka ja hintataso huomattavasti edullisempi kuin täällä Suomessa. Rattikin on oikealla puolella :D
Kap kaupungista lähde länsirannikkoa pitkin kohti Namibiaa ja ja ennen Angolaa kohti itää. Botswana on kuulemma myös todella kaunis. Siitä edelleen itään, tosin Zimbabwe on hieman so-so. Kuitenkin huomattavasti parempi noi päiväntasaajan maat!
Mosambik on ihan ok, siitä rantaa pitkin alaspäin. Swazimaasta ei ole oikein tietoa mutta Lesotho on ehdottomasti käymisen arvoinen. Siitä sitten rantaa pitkin kohti Kap kaupunkia ja koneella 20 000e köyhempänä kohti Suomea.
Itse olen käynyt monta kertaa Etelä-Afrikassa ja Namibiassa sekä kerran Mosambikissa ja Lesothossa. Tiet on pääasiassa hyviä mutta jos/kun haluaa vierailla luonnonpuistoissa niin siellä on mukavampaa nelivedolla.
Voin tunnustaa että olen rasisti ja ihan syystäkin. Alä lähde yrittämään tuon "mustan Afrikan" yli tietä pitkin, ne maat on oikeasti vaarallisia tiet olemattomia a viisumit voi olla todella vaikeita ja kalliita.
Paras vuodenaika on Tammikuusta Huhtikuuhun, niin yllättävää kuin onkin niin toi Atlantin rannikko on aika kylmää talvisaikaan. Intian valtameren puolella on lämpimämpää.
Tuollanen 500 km päivässä on todella kunnianhimoinen tavoite eikä tuolla vauhdilla kerkeä juurikaan pysähtelemään eli suosittelen huomattavasti rauhallisempaa tahtia.
Tulihan tekstiä mutta itse olen käynyt reilussa 60 maassa ja on seikkailuja joihin kannatta ja ei kannata lähteä :eek:
Hei. Mietihän tuo aikataulu vielä uudelleen. 2 kk ja 30000km tarkoittaa 500km päivässä. 50km/h keskinopeus vaatii jo kohtuullisen soratien. Eli keskinopeus ei tule olemaan kovin suuri. Luulempa että 300km keskimäärin päivälle voi olla realistisempi. Toki joissakin maissa pystyy ajamaan sen 1000km päivässä, mutta ei kaikissa. Ja ei kuskikaan loputtomia jaksa.
Enpä huomannukkaan tätä, 30tkm? :eek: 2 kk ei riitä vaikka ajelisit Euroopassa asfalttiteitä ympäri, tai sitten et kyllä saa muuta tehdä kuin pelkästään ajaa kaiket päivät. Ja se ei todellakaan onnistu enää Euroopan ulkopuolella.
Penttisen Samihan se ajeli muutama vuosi sitten Afrikan läpi, tosin länsirannikkoa alkuun alas. Missä lie juttu, oli täälläkin joskus...
Monesti huomannu että nämä maailmanmatkaajat on enemmän taiteilijasieluja (pl. ylläoleva) kuin insinöörejä, ei ymmärretä autoista juuri mitään eikä näin ollen osata tehdäkkään niille mitään. Hyvä olis treenata muutamat perusremontit jo kotona, ja herkistellä muutenkin autosta paikkoja, esim. jousen riipukkeen pultit jne.
http://bestcaravan.fi/hyviajuttuja/autoillen-afrikkaan/
Enpä enää löytänyt poikien reissusta alkuperäistä nettisivua..
lantikka
06.09.2016, 07:38
Jokuhan mut jo paljastikin. ;)
Joo länsirannikoa mentiin ja ghanasta laivattiin auto namibiaan...
Reitti kulki luotettavalla land rover 110 defellä 300tdi varustettuna hienosti hki-gibraltar-marokko-mauritania-mali-burkinafaso-ghana... Jossa jututettuamme kanssa ajelioita ja luettuamme paikallislehtiä, joissa avoimesti kerrottiin matkaajien tappamisesta ja kaappaamisesta nigeria-angola välillä- päätimme olla riskeeraamatta omia henkikultiamme.-- Laivaus oli paras suunnitelma. Namibian päässä- mentiin sitten omalla autolla Namibia-botswana-etelä-afrikka-.
Oli kyllä oikeesti mahtava reissu jälkeenkinpäin. Ny on auto myyty ja kaikenlaisia mutkia matkaan tullut. Mutta kenties jokupäivä taas jotain retkeä tekemässä.
Reissuaika ehdotan. Loka-maaliskuun väli. Ei oo sitten pakko mennä pers kuumana.. Eteenpäin. voi lomailla välillä ja ei sitten ketuta kaikenmailma viisumin odottelut. 1-5 päivää... ja Rajoilla venttailut 1-2 päivää... Ja poliisibarrikaadien pysäyttelyt 1-5 tuntia kerrallaan.. Tupakka,Olut coca-cola Auttaa nopeuttaa kaikkia.. Mutta Rahaaa... ei missään nimessä sana kiirii niin nopeasti siitä että nyt on rahakasta matkaajaa liikkeellä...
Mun mielestä tollaiseen pitkään reissuun nyt jos lähtisin,, 4x4 kuorkki jossa sisällä kaikki varusteet. Ei tarvii sitten taivas alla pukea ja riisua, ja ... Sekä saa omaa rauhaa, sitten kun harmittaa 20000 ihmisen pällistely sun ympärillä..
Paras ehkä mun mielestä ois kans vuokrata et-afriakasta menijä ja ajella eteläistä afrikkaa. Niinku muutkin sanoneet, keskiafrikka, sen läpi ajo vaatii hermoja ja päättäväisyyttä. Vastaan tulee aivan mitä vaan.. Tää pohjoisafrikka on kanssa makeeta.Mutta jos tahtoo ja haluu niin painuu koko matkan. Sittenhän voi isona sanoa että tein tonkin.
joka päivä sakkia ajaa ylhääntä alas ja alhaalta ylös. Nopeimmat vissiin 30 päivässä.... Mutta se ei sit oo oiken sen väärti. Kaahaa mantereen läpi näkemättä mitään muuta kuin tietä...
Ihmees oo yhteydessä jos kaipaat tietoja. Meikä autta jos vaan ehtii...
Sami. ;) Lamppu-Sami Lantikka-Sami mikä ihme ny ois paras tuntema nimi ;)...
Hauskaa suunnitelua. Ja hermoja matkaan!
lacrits68
06.09.2016, 08:20
moi!
Autoa valitessa voi hyvä olla mielessä että tietyt maat vaativat Canet de passage
https://www.autoliitto.fi/matkailu/matkailun-asiapaperit/carnet-de-passages-en-douane
maksut ovat tuhansia jopa kymmeniä tuhansia €uroja, riippuen auton arvosta!
edit: kannattaa lukea https://www.amazon.co.uk/Africa-Overland-Motorbike%C2%B7-Bicycle%C2%B7-Travel/dp/1841622834
ja paljon ajankohtaista asiaa...polttoaineista, poliittisesta tilanteesta ja muutenkin hyviä vinkkejä http://www.horizonsunlimited.com/hubb/
//Janne
Eikös ne jotku pojat ostanu vaan jonkun vanhan patrollin ja sillä ajaneet onnistuneesti afrikan läpi ilman suurempia huoltoja, taisivat öljyt vaihtaa mitä harmittelivat jälkikäteen tuhlauksena... :D
Syyria ja kongo ehdottomasti läpiajomaiksi, jos yhtään löytyy seikkailumieltä :D:D:D herranhaltuun...
sulkahattu
06.09.2016, 18:37
Malissa tuli muutama tonni parillakin eri tojotalla rullattua tuossa keväällä. Kyllä sielläkin näytti ne "merkkiliikkeet" lähinnä tojoon keskittyvän, vaikka paikallisten ykköskulkuneuvo oli W124 meisseli. Nelivetopuolelta huomattavasti enemmän näki J120 sarjan cruisereita, hiluxeja ei juuri ollut ku länkkäreillä.
Tämä nyt toivottavasti on mietitty, mutta suosittelen jonkun reissun ko. maanosaan tekemään ennenko lähtee autolla paukuttamaan pitkää retkeä. Siinä sitten näkee ihan omin silmin millasta siellä on. Minä en ole Afrikan mantereella liikkunut metriäkään ilman rynnäkkökivääriä, enkä myöskään tulevaisuudessa aikonut.
Jalo suunntelma! Reissukertomukset ja kuvat kiinnostaa aina. Kai tänne tulee sit tarinaa auton varustelusta ja matkasta jos/kun toteutuu ;)
Tässä pojat ajelee sunnyn (sekä patrollin) siperian kautta japaniin synnyinseuduilleen http://folk.yle.fi/dusk-to-dawn
Jalo suunntelma! Reissukertomukset ja kuvat kiinnostaa aina. Kai tänne tulee sit tarinaa auton varustelusta ja matkasta jos/kun toteutuu ;)
Tässä pojat ajelee sunnyn (sekä patrollin) siperian kautta japaniin synnyinseuduilleen http://folk.yle.fi/dusk-to-dawn
Saniainen tais väsähtää moskovaan ja patukka kaiketi antautu puoleen matkaan
Vaikka koko matka on "päällystettyä" tietä
Ainakin mitä jaksoa/jaksoja kattelin
Saniainen tais väsähtää moskovaan ja patukka kaiketi antautu puoleen matkaan
Vaikka koko matka on "päällystettyä" tietä
Ainakin mitä jaksoa/jaksoja kattelin
Eiku muistelin että kyl ne pääs japaniin ja jättivät sunnyn viel nissanin tehtaan parkkipaikalle..
Se patrolli oli nettiautossa myynnissä kai pari vuotta sitte?
Mites sen yhen porukan matka meni, joka osti vaan sen nettiauton halvimman HJ:n ja ajo sillä etelä-afrikkaan? Jossa sitten kun möivät sen, saivat rahaa lentolippuihin sekä kahden viikon viinoihin ja yhden kamelin (?) Tai ainakin muistelen, et lentokoneessa krapulan kourissa miettivät kuumeisesti, notta mihinkähän se kameli joutui?
Toinen porukka tais kanssa ostaa jonku HJ:n, jolla ne aiko ajaa eteläafrikkaan, mut lähtivät hakemaan vauhtia norjan pohjoisimmasta kolkasta,jonnekka sitten porsi vesipumppu... Vai oliko se sama reissu?
Ja joku nelihenkinen porukka tais rakentaa matkailuauton jostain vanhasta BJ75:stä ja ajella sillä jonnekkin kauas? Reissukertomuksia on tullu joskus luettua, muttei niitä enää muista.
käväsin etelä afrikassa alkuvuodesta ja ainakin siellä toyotan vanhaa /uutta pick up ja maasturia näki, ainakin varaosia löytyy. hilux on suosittu, joku Vanhempi toyota voisi olla sun vaihtehtosi. Jos jotain matkalla sattuu, niin vartioimatta autosi päätyy varaosiksi- aamulla ei ole kuin kori jäljellä, ainakin näin etelä afrikassa....
Jos reissuun lähdet niin kannattaa hankkia kaksoispassi etukäteen. Voi sitten toiseen passiin hommata viisumeita sillä aikaa kun toisella reissaa. Ja jos vain mahdollista niin viisumit ja kyläpäälliköiden luvat etukäteen, niin ei tarvitse rajalla odottaa, kun passi on käymässä suurlähetystössä (toisessa maassa).
Jos reissuun lähdet niin kannattaa hankkia kaksoispassi etukäteen. Voi sitten toiseen passiin hommata viisumeita sillä aikaa kun toisella reissaa. Ja jos vain mahdollista niin viisumit ja kyläpäälliköiden luvat etukäteen, niin ei tarvitse rajalla odottaa, kun passi on käymässä suurlähetystössä (toisessa maassa).
Kaksoispassi? En oo ennen kuullukkaan? tai siis lähinnä kun joskus uusin passia, niin poliisilaitoksella kattelivat huuli pyöreenä ku tivasin vanhaa passia mukaan, et siitä saan vaihatettua viisumin uuteen. Kun ei kuulemma suomen asukkalla saa olla kahta voimassa olevaa passia samaan aikaan. No sen toisen passin sain mukaan lopulta, ku leikkasivat vanhasta takasivun irti.
Aikataulua mäkin kummastelin. Tuollapäin kun joskus rajaylitykset yms voi vähän ottaa aikaa.
Mutta hieno reissu suunnitteilla. Toivottavasti toteutuu. Kannattaa myös valmistaua myös henkisellä puollella. Aikalailla eri mailma mihin me ollaan totuttu.
Autona ottaisin vanhemman Diesel kulkineen jossa riittävön yksikertainen tekniikka. Neliveto plussaa mutta ei mitään korotuksia yms. Jousitus ja iskunvaimennus kuntoon että kantaa tarvittavan kuorman. Jäähdykseen kannattaa panostaa. Lisäflekti asennukseen.
afrikassa käyneet: onko siellä ainuttakaan mitsua, esim pajeroa?
Eiku muistelin että kyl ne pääs japaniin ja jättivät sunnyn viel nissanin tehtaan parkkipaikalle..
Se patrolli oli nettiautossa myynnissä kai pari vuotta sitte?
Ite kattelin sen jakson loppuun mittä patukka tais puklata vedet alleen ja pojat sano, et tää oli tässä
Pitääpä kattoa koko reissu jos jostain löytyis
Venäjä on sinällään parempi maa extreme seikkailuun, vaikka rikollisuutta siellä on, mutta sentään sisällissotaa ei käydä ja vääräuskoisia ei kivitetä ruuaksi ihan vaan värin perusteella
Niijja afrikassa kannattaa sit muistaa se, että kaikki valkoiset on alistajia jotka ovat varastaneet esi-isät orjikseen
Ja ne jotka ei orjuudesta tiedä ovat ylpeempiä kuin uusnatsit väristään
Sit on myös niitä joita ei nappaa minkä värinen kukaan on, mutta mitä dokkareita katellut niin kaikki on hyvin ylpeitä afrikkalaisuudestaan. Turistille kyllä hymyillään kun sillä on dollareita taskut pullollaan
Kaksoispassi? En oo ennen kuullukkaan? tai siis lähinnä kun joskus uusin passia, niin poliisilaitoksella kattelivat huuli pyöreenä ku tivasin vanhaa passia mukaan, et siitä saan vaihatettua viisumin uuteen. Kun ei kuulemma suomen asukkalla saa olla kahta voimassa olevaa passia samaan aikaan. No sen toisen passin sain mukaan lopulta, ku leikkasivat vanhasta takasivun irti.
Mites jos tilaa uuden passin ja ilmoittaa sen kadonneeksi postissa (vaikka ois kourassa) ja sit tilaa samantein uuden
Onko ne juoksevalla numerolla vai henkilökohtaisella numerolla, eli onko mun kaikki passit mitä mulla on ollut numeroitu 1, 2, 3, 4,jne jne ja jos 4 katoaa voimassaolemis aikanaan, niin onko seuraava passi 5 vai se voimassa oleva 4
Kaksoispassi? En oo ennen kuullukkaan? tai siis lähinnä kun joskus uusin passia, niin poliisilaitoksella kattelivat huuli pyöreenä ku tivasin vanhaa passia mukaan, et siitä saan vaihatettua viisumin uuteen. Kun ei kuulemma suomen asukkalla saa olla kahta voimassa olevaa passia samaan aikaan. No sen toisen passin sain mukaan lopulta, ku leikkasivat vanhasta takasivun irti.
Kaksoispassin saa jos sille on tarvetta. Jos matkailee esim israelissa ja sen lähimaissa, silloin on ilmeisesti parempi ottaa israelin leimat yhteen passiin ja kaikki muut toiseen.
Ja saa sen muutenkin jos siihen on tarvetta. Itselläni ei ole ollut mutta kaverilla oli (tai on ehkä vieläkin) 2 passia.
Edit: http://www.taloussanomat.fi/arkisto/1998/01/24/kaksoispassi-pelastaa-monta-matkaa/199816312/12
edit2: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1986/19860643#Pidp1387360
Kaksoispassin saa jos sille on tarvetta. Jos matkailee esim israelissa ja sen lähimaissa, silloin on ilmeisesti parempi ottaa israelin leimat yhteen passiin ja kaikki muut toiseen.
Ja saa sen muutenkin jos siihen on tarvetta. Itselläni ei ole ollut mutta kaverilla oli (tai on ehkä vieläkin) 2 passia.
Edit: http://www.taloussanomat.fi/arkisto/1998/01/24/kaksoispassi-pelastaa-monta-matkaa/199816312/12
edit2: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1986/19860643#Pidp1387360
No tossa oli aika vanhaa tietoa ainakin taloussanoman teksti. Mulla on kaksi passia ja sen (toisen passin) saa jos on tarvetta. Esim kirje työnantajalta riittää perusteeksi.
Toinen passi on ihan yhtä pätevä ja viisi vuotta voimassa kuin ensimmäinen eli mulla vanhenee eka passi 2017 ja toinen 2018.
Israeliin pääsee vaikka olisi mitä leimoja passissa ja nykyään Israelissa ei leimata passia vaan annetaan lippunen jota on sitten syytä säilyttää niin kauan kun on maassa. Ainakaan Saudeihin ei myönnetä viisumia passiin jossa on Israelin leima.
Mites jos tilaa uuden passin ja ilmoittaa sen kadonneeksi postissa (vaikka ois kourassa) ja sit tilaa samantein uuden
Onko ne juoksevalla numerolla vai henkilökohtaisella numerolla, eli onko mun kaikki passit mitä mulla on ollut numeroitu 1, 2, 3, 4,jne jne ja jos 4 katoaa voimassaolemis aikanaan, niin onko seuraava passi 5 vai se voimassa oleva 4
Ei toimi näin. Kadonnut mitätöidään (ei voimassa) ja tulee rajalla ongelmia, jos sillä yrittää matkustaa. Suomalaisella voi olla yhä aikaa kaksi voimassa olevaa passia, jos sille on hyvä syy. Esim matkustaa samalla, kun toinen passi kiinni vaikka viisumianomuksessa. Poliisilaitokselta selviää lisää.
Ja tosiaan on maita, jotka eivät hyväksy jonkun toisen maan leimoja passissa, jos aikoo päästä maahan ilman ongelmia (=viikon kuullustelu putkassa).
BJ-40/76
09.09.2016, 23:23
Olen ajatellut ajaa autolla Suomesta Gap Verdeen EteläAfrikkkaan, Eli afrikan halki ennen kun täytän 30 vuotta. Nyt sitten pitäis alkaa rakentaa autoa, joka kestäisi koko matkan. Mitä te suosittelisitte autoaihioksi?
Autoon pitäisi saada rakennettua ainakin kahdelle kunnollinen sänky.
Itse olen ajatellut aihiota Toyotan Hiace/Dynä tai Lantikan 78/79/ hilux grew cap versiona. mallia tai
Defenderiä mutta myös Suzuki Carry. LIsäksi olen miettinyt Suzukin sj/samurai pickuppeja alustaksi. Mitsuilla tuntuu vaan olevan jo liian paljon ajettu etenkin pajeroilla.
Tärkein olisi kuitenkin pieni kulutuksinen 4X4, Roof top tentti käy hyvin majoitteena.
Ps: Autotalli löytyy rakentelu nakertelulle ja mekaanikko.
Olisko joku vedätys? Minuun meni ensilukemalla läpi.
Onko kellään tietoa, olisko oikeasti vireillä?
Olisko joku vedätys? Minuun meni ensilukemalla läpi.
Onko kellään tietoa, olisko oikeasti vireillä?
Voihan olla et oli/on ihan tosissaan, mutta kokemusta afrikasta on matkapassin verran olkkarin sohvalta
Googlesta kateltu et koko matkalla on valtatie ja rajanylityksistä unelma jonkun transformedeiden pohjalta, et puree jenkkiä ja kertoo olevansa amerikaano, niin rajamiehet kumartaa ja toivottaa tervetulleeksi ilman mitään matkustus asiakirjoja :D
Ja muut tyypilliset luulot
Sit selviääkin, et puolessa matkan maista on sisällissota ja lopuissa kaapataan turisteja lunnaiden toivossa jollei jää rajasotilaiden vangitsemaksi
Polttoainetta ei saa mistään ja maantie on kompassinnuoli viidakossa ja joka rajalla lipsahtaa sen viikon viisumien jonotteluun
afrikassa käyneet: onko siellä ainuttakaan mitsua, esim pajeroa?
On ainakin yksi nyt Malissa =)
Rabitti88
12.09.2016, 12:52
Kyllä olen nytten ostamassa hiluxia tänä syksynä, näin ollen joulu menee korjatessa auton alustaa. Katselen pitkällä ohjaamolla olevaa crew cap versiota pienillä kilometreillä (mieleellään alle 300tkm) nelivetomallia vuodelta 1988-1998.
On ainakin yksi nyt Malissa =)
Olikos tämä samainen yksilö, jossa on venäläistä rautaa alustassa?
Topi1982
12.09.2016, 22:38
[QUOTE=Häänrik;1314661]Ite ajelin hdj80 ~100 000km ja kaukanakin tuli käytyä.
Missä kävit
Mulla ei ole kokemusta muuta kuin Tansaniasta, jossa heitettiin joku 2000 km roadtrippi. Siellä oli päätiet yllättävän hyvät, sivutiet sitten mitä sattuu. Oltiin liikkeellä uudehkolla Patrolilla, joka olikin mukava laite ko. hommaan. Niitä oli melko paljon liikenteessä kuten myös 80 Toyotia. 70-sarjan Toyoja oli paljon, mutta ne olivat aivan eri malleja kuin normaalisti Suomessa tavatut. Vanhoja Series Rovereita jonkun verran. 80-luvun Carina taisi kuitenkin olla suosituin peli :D
Vaikka Tansania on suhteellisen rauhallinen ja kehittynyt maa Afrikan mittapuulla, sielläkin kehoitettiin välttämään liikkumista pimeällä. Teillä liikkuu monenlaista valotonta kulkijaa. Sellainen vinkki annettiin myös, että jos maaseudulla ajellessa joku jää sinun (valkonaaman) auton alle, ei kannata pysähtyä paikalle ihmettelemään oikeuden tapahtumista. Eli siis sinä olet aina syyllinen jos jotain sattuu. Kannattaa siis ajella seuraavaan suurempaan kaupunkiin ja ilmoittautua poliisilaitokselle. Silloin saattaa selvitä rahalla.
Olikos tämä samainen yksilö, jossa on venäläistä rautaa alustassa?
Jep. Sama laatupeli. Tosin tuli kyllä kotipihassa vähän korjailtua takarunkoa lisää ennen afrikan matkaa
"I quit my job, bought an army truck, and spent 19 months circumnavigating Africa https://imgur.com/gallery/bSOKf "
Kyllä olen nytten ostamassa hiluxia tänä syksynä, näin ollen joulu menee korjatessa auton alustaa. Katselen pitkällä ohjaamolla olevaa crew cap versiota pienillä kilometreillä (mieleellään alle 300tkm) nelivetomallia vuodelta 1988-1998.
Tassa olisi myytavana vahan ajettu panssaroitu 1998 HZJ75 Landcruiseri. Auto on ollut kaytossa kultakaivoksen ja pankkiholvin valisissa arvometallin kuljetuksissa, eika hintakaan ole paata huimaava, alle 5'000 Euroa.
http://www.ebay.com.au/itm/1998-Toyota-Land-Cruiser-75-Series-Armoured-Van-Troop-carrier-117-800-km-/112178786334?hash=item1a1e60701e:g:SIUAAOSw44BYDWI Y
DogeYoke
25.10.2016, 14:14
Eikö tuollainen panssari juuri kerää kaikkien RPG7-reinojen huomion?
Melko kaukana suomesta ja painaa ihan **tusti