PDA

View Full Version : I- vai II koppainen pajero


Jacka Heineken
01.09.2016, 12:45
Se on moro!

Tarkoituksena on löytää maastokulkuneuvo pääosin maastossa ajoon ( harrastukseni, kalastus ja eräily vie välillä sellaisiin paikkoihin, joissa olemme golf farkulla jääneet jumiin ja osiakin on matkan varrella hajonnut, ei kuitenkaan ns oikeasti pahoja paikkoja...vaan peltoteitä, metsäteitä, lumisia paikkoja ). Ajoa tulisi maasturilla n. 5000 - 7000 km/vuosi? Maasturin pitäisi olla riittävän suuri, jotta sinne mahtuu hirveä määrä kamaa ja tarvittaessa myös nukkumaan / kuljettamaan kalusteita. Maasturin pitäisi olla katsastettu ja toimiva, hinta max 3000 €, jota ei ole vielä edes kokonaan kasassa.

Olen etsinyt sekä tältä palstalta että muilta palstoilta tietoa, kumpi vaihtoehto on kannattavampi hankinta ( kestävyys näkökulmasta katsoen ), I- vai II- koppainen pajero, mutta mitään selkeää tietoa näiden autojen paremmuksiista toisiinsa nähden en ole löytänyt. Muitakin autoja mietitty, lantikka olis hieno, mutta niitä saa harvoin kys hintaluokassa ja tuolloin epäilyttää niiden kunto. Monet autot jääneet pois tilojen takia, mm xtrail ja terrano...noissa ei ole paljoakaan eroa versus golf farkku. Jeep cherokeeta löytyis tästä hintaluokasta, nättejäkin ja pienemmillä kilsalukemilla, mutta lukemani mukaan ainakin abs-anturi reistailee ja on kallis korjata. Sähköhäiriöitä löytyy, korjaamoja ja varaosia ei sitten niin helposti löydykään + ovat kalliita.

Kummankin mallin ( pajero I ja II, dieselit ) koneissa taitaa olla samat kansiongelmat ( joka taitaa olla useimmiten kiinni kuskista, muistetaanko jälkijäähdyttää moottoria riittävän kauan ). Kummassakin mallissa on tiheä öljynvaihtoväli, ketjuvedot yms...joten en ole pystynyt selvittämään noiden eroja tekniikka puolella ( puhutaan vm 1989 pajeroista ja tuosta uudemmista, eli canter-vaihteistolla varustetuista. Sitäkään en tiedä, onko II pajeroissa jo erilainen vaihteisto, neliveto tms )

Luin myös uudempien pajeroiden renkaiden laakerien suojauksesta - sitä ei ilmeisesti ole? Onko vm -89 - 91 pajeroissa laakerien suojaus?

Moottorin ei ole pakko olla dieseli, johtuen vähistä kilometreistä.

Kaikki tieto aiheesta on tervetullutta.

T. Jacka Heineken

Nikuzai
01.09.2016, 22:44
Ite jos pajeroa, niin 2gen

Oli paljon autompi ajaa ja kaikissa lie on jo takana sähkölukko

Nelikon saa kytkettyä vauhdissa ja jos vielä superselect, niin on nopea keskilukoton nelikko

Niitä jakolaatikoita on kahta mallia perinteinen jäykkäkeskitasauspyörästö ja sit se superselect eli avoin ja lukittava keskitasauspyörästö

1gen pajeroissa mahtaa alkaa olla jo kaikissa kuluneet ne automaattiset etunapalukot, ne saa korjattua, mutta menee tekohengityksen puolelle ja vikatilaantuvat herkästi korjattuna



Mutta hakua peliin ja sivujen alalaidassa on linkkejä vastaaviin ketjuihin
Sellainenkin ketju taitaa löytyä, missä keskustellaan juurikin 1/2gen eroista

Jacka Heineken
02.09.2016, 06:53
Hei Nikuzai!

Kiitos paljon vastauksestasi :) Tässä tulikin paljon uutta, vaikka jo nelisen viikkoa olen keretessäni aihetta tutkinut.

Vaikka hakuja olen tehnyt, niin ei ole osunut silmiin, my bad. Yritetään uudestaan, kirjoittamallasi hakusanoilla :)

Hyvää jatkoa!

T. Jukka

mikaelt
02.09.2016, 07:19
Alkaa nuo ykköskoppaset olla jo niin vanhoja...että pelti ja rauta työtä piisaa. II on tietenkin hiukan mukavampi ohjaamo, mutta perustekniikka, pois lukien just SS jakolaatikko, on aikalailla samaa. Uudemmissa tietenkin enemmän sähköä ja varusteluita, jotka sitten ajanmyötä voi tuottaa ihmettelyä. Lisäksi nuo 90- alkupuolen II gen on myös ruosteisia. Bensakoneiset on yleensä vähemmän ajettuja ja ehkä vähemmän ruosteessa..siis ehkä!

Tarkoititko pyöränlaakereita? Ainakin I gen on kestäny uitella vedessä. Kolmesta offivehkeestä yhteen on jouduttu vaihtamaan etupyörän laakeri, oli jo tekohengitetty ja aika pahasti sökö...ja taitaa olla !! gen sama akselistorakenne, kun melkein sopivat yhteen.

Tarkoititko Jeep Cherokee XJ vai ZJ? XJ:ssä ei mahdu n. 180cm nukkumaan, tai jalat on takaluukkua vasten, muutaman yön niin olen viettänyt. ABS anturit maksaa 15-80e/kpl. Osia on saatavilla vaikka kuinka ja hintaluokkaa on laajasti, kuten esim nokka-akselin asentotunnistin, kiinalainen 15e vs. jenkki(brändi) 100e.
- Tietysti jos menet suomessa normi varaosatiskille ja kysyt jotain osaa, niin saat Jeepissä varmasti väärän, ja vielä 3x hintaan. Pajeron osia kyllä löytyy normi AD:ltä. Ainakin tuo XJ jeeppi on niin yksinkertainen että sen korjaukset hoituu ihan kyläpajassa...samoin akselistot ym. Automaatti laatikko on japanilainen ja jakolaatikko on ihan samalla periaatteella kun muutkin.

Villeri
02.09.2016, 07:40
Ois tommonen 2gen pajero. Vaatii toki hiukan ruuvailuhommaa, että on toimiva. Ei toki mikään ylitsepääsemätön tuo lootan vaihto.

myynti-ilmotus (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1313822)

turakki
02.09.2016, 15:18
Kyllä vaan nämä kakkosetkin osaa mätiä olla. Kivasti ruostuu runko sisäpuolelta, vaikka päältä näyttää siistiltä. Tuolla budjetilla ei helposti löydä hyvää. Nimimerkillä itsekin kokeillut.

JepJap
02.09.2016, 15:53
Kannattaa todella katsoa hytin ja rungon kunto. Nimimerkillä Gen2 pajerossani ainoat paikat jota ei tarvitse pellittää uusiksi on kartaanitunneli ja katto...

jokke-76
02.09.2016, 17:44
Molemmat löytyy pihalla. 1 näkee kulmat paremmin vähän kapeampi helpompi ajaa maastossa. 2 vähän tilavampi pehmeämpi ajaa kun on kierrejouset takana ja enemmän muovia. ei kun jonnekin suorittaa koeajot.