View Full Version : Tyyppiviat Tojo HDJ ja HZJ
PERSKUTTA
30.08.2016, 16:37
Kuumetta pukkaa mutta tohtiiko ostaa Toyota HDJ tai HZJ? Olikos näis muuta kuin kiertokangen laakerit sellasia tyyppivikoja? Ruoste on normaalia eli sitä en laskisi tyyppiviaksi. Joskus kuulin jotta laatikosta menee joku holkki. Onkos näis aina jatkuva neliveto?
HJ60_Jussi
30.08.2016, 19:01
Akselien lukkojen moottorit on ainakin ollut tapetilla
Etuakselin kulumisen laskisin myös tyyppiviaksi.
Perämurikan laakerointi ja tasauspyörästön poskirattaat, vetarit, murrokset ja vetolaipat kun uusii niin menee taas useamman satatonnia.
+tietysti kääntöpäiden laakerit/tiivisteet, ja pyörälaakerit
Sitten jos on vedetty 500tuhatta ilman kunnollista öljynvaihtohuoltoa niin saa välitysrattaatkin vaihtaa.
Laakeroinnin tarpeen tunnistaa yleensä 60-80kmh:ssa kuuluvana voimansiirron ulinana.
Rattaiden/vetarien/murroksien vaihtotarve taas johtuu kun boorit kuluu ja aiheuttavat etuakselille melkoiset välykset jotka on helpoin tarkistaa kun pyörittelee etukardaania eestaas.
Ajossakin kaasua pumppailemalla saa aikaan kivat kolahtelut.
Näissä on täällä päin maailmaa aina jatkuva nelikko. Jos ei ole joku muuttanut "part time kit:llä" takavetoiseksi.
Hessu888
30.08.2016, 19:33
Lisätään listaan, että hdj:ssä takajarrukilvet mätänee ja maksaa omaisuuden, hzj:ssä rumpujarrut takana ja kilvet usein ehjät eikä maksa edes paljoa.
Kiertokangen laakerit menee hdj:stä, ei hzj:stä.
Lukkomoottori hapettuu takaa mutta edessä tuskin koskaan.
PERSKUTTA
30.08.2016, 21:13
Pari HJ60 on ollu. Mukavia autoja mutta haluaas vieterit alle eikä lehtiä. Hj61 vois olla kans vaihtoehto ja miksei Lj70:kin. Millasia tyyppivikoja niis sitte olis. Taro on tällä hetkellä pihas.
Lisätään listaan, että hdj:ssä takajarrukilvet mätänee ja maksaa omaisuuden, hzj:ssä rumpujarrut takana ja kilvet usein ehjät eikä maksa edes paljoa.
Kiertokangen laakerit menee hdj:stä, ei hzj:stä.
Lukkomoottori hapettuu takaa mutta edessä tuskin koskaan.
Kyllä HZJ:n takarumpujen tilalle kannattaa rakentaa levyjarrut suosiolla jos rupeaa rummut olemaan loppu. Omaan autoon kun niitä koitettiin metsästää nii halvimmilla suomesta olisko ollut jotain 370e kpl:eek: sitä en tiedä mitä maailmalla maksaa motonetissä myytävät rummut ei käy HZJ:hin ne on noin 2cm liian pieniä syvyys suunnassa vissiin jotain HJ:n rumpuja... LJ70 levyt ja T5 transportterin satulat on helppo sovittaa ja käsijarrukin helppo laittaa kun ovat yhdellä ja samalla sylinterillä siinä satulassa ja kantavuus riittää leimalle
HJ60_Jussi
09.09.2016, 15:49
PERSKUTTA vois käydä joku päivä piipahtamassa ja koeajamassa LJ70
Ei muuten vakiona oo mikään tykki 33 rattailla. Perus ongelmia aika vähä ollut.
Etumurikka kiljui kuin syötävä ostettaessa. Vaihdoin toisen.
Peltejä ja pakoputkea on hitsattu. Maalauskin tuli uusittua.
Pumpun painekannen tiiviste alkoi vuotaan. Korjaamolla käytin -> 100€
Lämmityslaitteen puhaltimen moottori -> motonetista muutaman kympin
Loput onkin ollu perus huoltoa 7 vuoden aikana. Tällähän ei oo rymistelty metsässä väkisin.
Hessu888
09.09.2016, 19:44
Kyllä HZJ:n takarumpujen tilalle kannattaa rakentaa levyjarrut suosiolla jos rupeaa rummut olemaan loppu. Omaan autoon kun niitä koitettiin metsästää nii halvimmilla suomesta olisko ollut jotain 370e kpl:eek: sitä en tiedä mitä maailmalla maksaa motonetissä myytävät rummut ei käy HZJ:hin ne on noin 2cm liian pieniä syvyys suunnassa vissiin jotain HJ:n rumpuja... LJ70 levyt ja T5 transportterin satulat on helppo sovittaa ja käsijarrukin helppo laittaa kun ovat yhdellä ja samalla sylinterillä siinä satulassa ja kantavuus riittää leimalle
Euro4x4-kaupassa Ranskassa näyttää olevan hzj80:n rummut 83€/kpl joten toitsun hinnoissa hieman ilmaa.
PERSKUTTA
10.09.2016, 21:25
PERSKUTTA vois käydä joku päivä piipahtamassa ja koeajamassa LJ70
Ei muuten vakiona oo mikään tykki 33 rattailla. Perus ongelmia aika vähä ollut.
Etumurikka kiljui kuin syötävä ostettaessa. Vaihdoin toisen.
Peltejä ja pakoputkea on hitsattu. Maalauskin tuli uusittua.
Pumpun painekannen tiiviste alkoi vuotaan. Korjaamolla käytin -> 100€
Lämmityslaitteen puhaltimen moottori -> motonetista muutaman kympin
Loput onkin ollu perus huoltoa 7 vuoden aikana. Tällähän ei oo rymistelty metsässä väkisin.
Nyt ei kerkee. Onko tuo lyhyt akseliväli kuinka arka kuopille? Peruskone varmaan aikalailla sama kuin tuos mun ahdetus Taros.
HJ60_Jussi
10.09.2016, 23:12
Ei oikeestaan kuopille mutta talvella jos lähtee sivuluisuun niin pitää olla jotain muuta kuin omat kädet ja vatasen jalat. No tuohan kävikin jo kerran katollaan. Nyt on uutta kummia alla niin ei pitäs olla niin herkkä. Ja ei tuo nyökyttele mitenkään erityisemmin vaikka tiessä olisi heittoja. Painoa on kuitenkin 1800 kg ja iskarit on hyvässä tikissä.