View Full Version : Jäähdytysnestettä automaattilaatikossa
Nyt kävi ilmeisesti siten että nesteet vuotanu laatikkoon. Laatikko alko luistamaan ja totesin että laatikkoöljyt lisiny ja jäähytysnesteet vajunu. Siis kun terranossa laatikon jäähdytys samassa syylärissä. Kysymys kuuluukin että onko laatikko automaattisesti sökö, vai voiko herätä henkiin uusilla öljyillä ja uudella syylärillä. Öljyt puotin pois ja aivan ruskeat. Jäähdytysneste oli myös punaista ja siks lie väri edelleen punertavaa/ruskeaa.
Jollain lie kokemusta moisesta tapauksesta?
Suuri vaara että laatikko on valmis, toki uusilla öljyillä kokeilu on halvempi kuin uusi laatikko. Ja kun ei liikoja yritä jos ei uusilla öljyillä toimi niin nuuka voi siirtää ne öljyt uuteenkin laatikkoon...
Wanha sanonta: "Vesi on vanhin voitehista".
Mutta automaattilaatikossa se tekee vain tuhoja. Halpa kokeiluhan se on uusilla öljyillä yrittää jos et kovin paljoa ole ehtiny sitä lootaa jo sulattaa sillä pakkasnesteellä, mutta epäilen vahvasti kitkapintojen olevan jo pilalla.
Jappi näköjään ehti ensin, mutta hänen kommenttiin annan eriävän mielipiteen, EI enää uudelleen käyttöön niitä öljyjä.
petroman
28.08.2016, 20:46
Nyt kävi ilmeisesti siten että nesteet vuotanu laatikkoon. Laatikko alko luistamaan ja totesin että laatikkoöljyt lisiny ja jäähytysnesteet vajunu. Siis kun terranossa laatikon jäähdytys samassa syylärissä. Kysymys kuuluukin että onko laatikko automaattisesti sökö, vai voiko herätä henkiin uusilla öljyillä ja uudella syylärillä. Öljyt puotin pois ja aivan ruskeat. Jäähdytysneste oli myös punaista ja siks lie väri edelleen punertavaa/ruskeaa.
Jollain lie kokemusta moisesta tapauksesta?
Peli saattaa olla pelastettu huomattavan suurella laatikkoölpän-vaihdolla. Ehkä.
jokke-76
28.08.2016, 21:16
Kaveri touhusi kerran vastaavaa syslerin kanssa kolmannen ölyn vaihdon jälkeen rupes pelittää
Kaveri touhusi kerran vastaavaa syslerin kanssa kolmannen ölyn vaihdon jälkeen rupes pelittää
Mä en oo varmaan sama kaveri mut töissä huomasin yhes neonissa paisarissa automaattiöljyä,syyläri puhki sisältä.Ei ollu lootassa nesteitä mut huuhtelin halvalla atf:llä pari krt ennenko kunnon öljlt lootaan.Moottorinkin sain huuhdeltua oikeilla aineilla puhtaaks.Hyvin on toiminu,ilmeisesti lootas oli isompi paine ku jäähd järjestelmäs ni ei painanu sillä kertaa lootaan nesteitä.
Hessu888
29.08.2016, 19:00
Mä en oo varmaan sama kaveri mut töissä huomasin yhes neonissa paisarissa automaattiöljyä,syyläri puhki sisältä.Ei ollu lootassa nesteitä mut huuhtelin halvalla atf:llä pari krt ennenko kunnon öljlt lootaan.Moottorinkin sain huuhdeltua oikeilla aineilla puhtaaks.Hyvin on toiminu,ilmeisesti lootas oli isompi paine ku jäähd järjestelmäs ni ei painanu sillä kertaa lootaan nesteitä.
Millä aineella moottorin huuhtelit? Ei meinaan ihan helposti lähe jankit koneesta.
Millä aineella moottorin huuhtelit? Ei meinaan ihan helposti lähe jankit koneesta.
Paras keino on laittaa tyhjään 10-20 litraseen muovi kannuun letkulähdöt pohjaan ja se jonkun letkun väliin missä kiertää vesi kokoajan, esim lämppäri, termarin bybass letku tms. Sitten vedet koneeseen ja kanisteriin ja kone käymään. Kun moottori lämpeää, öljy irtoaa ja lähtee kiertävän veden mukaan ja nousee kanisterissa veden pinnalle ja jää sinne. Aikaa menee mutta toimii ilman tököttejä.
Pakkasneste tukkii vaihteiston suodattimen todella tehokkaasti joten se täytyy vaihtaa ehdottomasti ja öljyt vaihtaa huuhtelemalla turbiini samalla tai pariin kertaan peräkkäin.
Kajaanissahan on nykyään mapella huuhtelu vaihto kone.
Hintaa en tiiä mutta kerta siellä voi olla halvempi ku ite useasti vaihtaen.
Luulis sillä nesteet lähtevä laatikosta
Millä aineella moottorin huuhtelit? Ei meinaan ihan helposti lähe jankit koneesta.
Olikohan joku Kentin tai Forten jäähdytysjärjestelmän huuhteluaine,en muista nyt?
Ok, täytyypä vaihtaa uus syyläri ja hinata romu mapelle. Sillähän se selvii ku koikeilee.
BJ-40/76
29.08.2016, 22:59
Wanha sanonta: "Vesi on vanhin voitehista".
Mutta automaattilaatikossa se tekee vain tuhoja. Halpa kokeiluhan se on uusilla öljyillä yrittää jos et kovin paljoa ole ehtiny sitä lootaa jo sulattaa sillä pakkasnesteellä, mutta epäilen vahvasti kitkapintojen olevan jo pilalla.
Jappi näköjään ehti ensin, mutta hänen kommenttiin annan eriävän mielipiteen, EI enää uudelleen käyttöön niitä öljyjä.
Jos minulla olisi vastaava ongelma Hodarissa, siis jäähdytysnesteet automaattilaatikossa, niin nimenomaan pesisin ne vedellä, toki vesi pitää sekoitta automaattilaatikkoöljyyn ennen laatikkoon laittamista.
Siis kaikki mahdollinen öljy automaatista pois, siis öljypohja pois, turbiini tyhjäksi, jos poistoproppu, ja sitten muutamaksi sekunniksi käyntiin, ja jakolaatikko vapaalla keppiä edes takaisin pakin ja ykkösen väliillä.
Ja sitten automaattilaatikko öljyä ja vettä sekaisin, vaikkapa 2 osaa öljyä, ja yksi osa vettä, ja sekaisin tavalla taikka toisella... ensin yrittäisin sankossa porakoneessa olevalla maalin/laastin sekoitus vispilällä....
Pakkasnesteen glygoli tms ei oikein liukene öljyyn, veteen kylläkin, ja vetinen öljy liuvottaa jonkin verran myös kitkapinnoilta glygolia; toki jos pakka on palanut, niin se on sitten laatikkoremontti.
Ja sitten k.o sekoitus laatikkoon, ja heti käyntiin. jakolaatikko edelleen vapaalla vaihdekepin hämmentelyä pakin ja ykkosen väliä hitaasti esim. minuutin, sitten kone sammuksiin, ja jakolaatikko hitaalle puolelle, kone käyntiin, ja tarkistetaan, että sekä eteen että taaksepäin löytyy vaihteet (tyhjäkäynnillä).
Sitten varovaa ajoa pinta/pienelläkaasulla (siis edelleen jakis pienellä puolella) siten että kaikki automaatin vaihteet ja turbiini lukitus käydään läpi mahdollisimman monta kertaa, suuruusluokkaa varttitunti+?
Toki, jos vaihdelaatikon "kaasuvaijeria" kiristää pikkasen, niin laatikko pitää paineet korkeammalla...
(tuo vesi ei käsittääkseni aiheuta ongelmia pienellä kuormituksella, ennen kuin laatikon lämmöt nousee sataan asteeseen, tai sitten jos vetinen öljy jää laatikkoon suuruusluokkaa viikoiksi?)
Ja sitten varmistukseksi, varsinkin jos laatikossa paljon jäähdytysnestettä, sama homma uudelleen, siis kaikki öljyt(+vedet) pois laatikosta ja turbiinista ja uutta öljyä+vettä sekaisin ja laatikkoon.... nyt minä laittaisin vettä enää puolet edellisestä, ja varovaista testailua/käyttöajoa siten, että laatikkoöljyn lämpoyila pysyy alle 100 C astetta, se suuruusluokkaa 15-60 minuuttia....
Ja sitten uudet öljyt ja suodatin, ja normaalia ajoa....
Joo turhan kallis kokeilu tuo koneellinen huuhteluvaihto, 400-450e sanovat hinnaks
Oho! En ois uskonu nuin kalliiksi :D
Kannattaa jo hyvinnii ite huuhella
Joo turhan kallis kokeilu tuo koneellinen huuhteluvaihto, 400-450e sanovat hinnaks
Lauhduttimen paluuputki irti ja ämpäriin, 4L öljyä laatikkoon ja käymään. Tämä toistetaan niin monta kertaa että tulee kirkasta öljyä ulos.
tuolla tavalla kai se kone vaihtaa ne öljyt. ei vanhaa kierrosta päästetä sotkee uutta ölppää.
Niin se on syylärin vaihon jälkeen ruettava kokeilemaan ja toivottava parasta.
Hessu888
30.08.2016, 19:38
Lauhduttimen paluuputki irti ja ämpäriin, 4L öljyä laatikkoon ja käymään. Tämä toistetaan niin monta kertaa että tulee kirkasta öljyä ulos.
Biltemasta kun hakee vielä porakonepumpun siihen syöttöletkuun ja letkun pää puuilon 20 litraseen öljypönttöön niin kolmannen tai neljännen pöntön jälkeen alkaa kirkastua. Kaveri on hyvä olla starttailee ja käymään pykäliä läpi. Kun alkaa räkiä ilmaa letkusta, niin syöttää taas uutta öljyä lootaan.