PDA

View Full Version : 12 voltin agrekaattia suunnittelemassa


BJ-40/76
22.08.2016, 22:20
Olisko chit-shät ollut parempi paikka?

Siis tarkoitus olisi tehdä kannettava 12 Voltin agrikaatti, jolla vois ladata 12v akkuja.


Generaattoriksi suunnittelin n. 40-120 Appeerista Bosch- merkkistä auton laturia, ulkoisella tuulettimella olevaa ns. 1980 luvun mallista. (se on oikein käytettynä ällistyttävän luja/huoltovapaa peruskunnostuksien välissä).


Mutta mistä voimalähde: Helpoin ja varmaankin yksi parhaista olisi esim. ruohonleikkurin Hondan pystyakselikone.


Mutta jos jostain löytyisi pieni, noin 2-8 hv vesijäähdytetty nelitahtikone, niin se olisi hiljaisempi, ja tuota hukkalämpöä voisi hyödyntää lämmityksessä.

(siis k.o agrekaattia voisi käyttää kesällä veneessä, tuo yleisesti käytetty pieni 230v Hondan? invertteriagrikaati uimatasolla ja 7-25 Amppeerin akkulaturi ei oikein sytytä)


Muutaman perämoottorin olen elämäni aikana huoltanut/korjannut, ja noissa viime vuosituhannen koneissa tuo vesijäähdytys on niin paljon "naimisissa" pakokaasujen kanssa, että olisi melkein helpompi tehdä kiinalaisesta ilmajäähdytteisestä nestejäähdytetty....


Mopo Skoottereissa on noita vesikoneita, mutta kaikki taitaa olla 2-tahtisia.


"Vara ratkaisuna" sähkön loppumiseen on jo luonnosteltu/suuniteltu: Husgvarna 244 laippa ja teräketju korvataan telineessä olevalla 90 A bosch, ja telineestä lähtee letku purkkiin, jossa tuo teräketjusta modattu hampaaton "vetoketju" asuu BIO-teräketju öljyssä toisen vastaavan kanssa:cool:


Tuossa on se huonopuoli, että tankkaus/huolto pitää tehdä noin 5-20 minuutin välein, ja ääni häiritsee muutaman kilometrin säteellä...

RIPAX
22.08.2016, 22:56
Hiukka samankaltaista ite joskus ajatellu,lähinnä tyhjentyneen akun lataamiseen ja jos esim. autosta laturi pamahtaa ni sais agrekaatin lavalle.. Moottoriksi ois hyvä olla pieni Hondan raivaussahan tai vesipumpun moottori,niitä on 20-30 kuutioisia ja hiljaisia nelitahtisia,ilmajäähdytteisiä kylläkin,joissain kiinan skoottereissakin on nelitahtista mut ilmajäähdytteisiä. Miten sitä vesijäähdytystä vois hyödyntää esim. auton lohkon lämmittämiseen,jollain vesikierron liittimilläehkä,Volvon lappareissakin oli jotku semmoset. Tai jotenkin muuten?

BJ-40/76
22.08.2016, 23:21
Hiukka samankaltaista ite joskus ajatellu,lähinnä tyhjentyneen akun lataamiseen ja jos esim. autosta laturi pamahtaa ni sais agrekaatin lavalle.. Moottoriksi ois hyvä olla pieni Hondan raivaussahan tai vesipumpun moottori,niitä on 20-30 kuutioisia ja hiljaisia nelitahtisia,ilmajäähdytteisiä kylläkin,joissain kiinan skoottereissakin on nelitahtista mut ilmajäähdytteisiä. Miten sitä vesijäähdytystä vois hyödyntää esim. auton lohkon lämmittämiseen,jollain vesikierron liittimilläehkä,Volvon lappareissakin oli jotku semmoset. Tai jotenkin muuten?

Siis minulla on käsitys, että tuolla avaustopiikin systeemillä saisi nestejäähdytyksen kautta suuruusluokkaa tuplat energiaa, mitä laturilta.

Ja normaalit Hydrauliikan pikaliittimet kestää jäähdytysnestettä, ja on itsestään sulkeutuvia, siis jäähdytysnestettä valuu ulos vain suuruusluokkaa 1 ml?
ja jos pieni 12v sähköpumppu, esim. n. 10 Wattia, niin tuo muutama kilowattia ei ole ongelma, jos tavoite on suuruusluokkaa +20 moottorilämmöt.

Ja noista Hondan puutarhatyökaluista ei kokemusta, oletus että sopisi vain hätäapuun????

RIPAX
23.08.2016, 00:22
Siis minulla on käsitys, että tuolla avaustopiikin systeemillä saisi nestejäähdytyksen kautta suuruusluokkaa tuplat energiaa, mitä laturilta.

Ja normaalit Hydrauliikan pikaliittimet kestää jäähdytysnestettä, ja on itsestään sulkeutuvia, siis jäähdytysnestettä valuu ulos vain suuruusluokkaa 1 ml?
ja jos pieni 12v sähköpumppu, esim. n. 10 Wattia, niin tuo muutama kilowattia ei ole ongelma, jos tavoite on suuruusluokkaa +20 moottorilämmöt.

Ja noista Hondan puutarhatyökaluista ei kokemusta, oletus että sopisi vain hätäapuun????

Eli ajatus oli et hyödynnetään agrekaattimoottorin hukkalämpö käynnistettävän moottorin lämmittämiseen? Ja liitäntä tapahtuu molempien vesikierto yhdistämällä pikaliittimin? Mihin sitä 12v pumppua enää tarvii kun kaikissa vesijäähdytteisissä moottoreissahan on kiertopumppu? Kyllähän siinä isompikin lohko lämpiää jonkin verran jos akkua ladataan vaik tunti ja pikku moottori puskee täydellä teholla,näin pauttiarallaa laturissa olis 800wattia antoteho ni polttomoottorista tarvis joku 1.2-1.5 kw tehoa. Miksi Hondan vesipumppumoottori ei sopis? voihan joku vesipumppukin laulaa tuntitolkulla,tähän tarkotukseen se vesijäähdytteinen olis tietty parempi,ei taida löytyä vesijäähdytteisenä muita ku prätkän moottoreita ja niissä on vaihteisto integroituna lohkoon et ei sikäli hyvä. Voishan ilmajäähdytteisessäkin tehä vaan jonku tötterön jolla johdetaan ilmaa öljypohjan alle,no ehkä aika onneton lämmittäjä...

smgt
23.08.2016, 05:29
Meillä on mökillä ite tehty agre.
Vanha b&r ruohonleikkuri kone pyörittää vanhaa pikkusta auto laturia.

Muuten toimiva peli mutta pitää antaa koneen käydä hetki ennen laturin herätystä että se jaksaa vetää.

james_III
23.08.2016, 05:58
Tehty on, biltemasta 100A yleislaturi ja hongkongista deuzer moottori. Toimii kyllä juu ja tehoa on takuulla riittävästi, moottorin hihnapyörä on rautaa ja siksi iso että jaksaa moottori puksutella tyhjäkäynnillä pienemmällä mölyllä. Kolmannen version jos tuosta niin pienemmällä laturilla ja moottorilla tekisin. Sopivaa pientä moottoria ei vaan ole ihan just helpolla löytymässä. Videossa näkyvät renkaat ja irrotettava vetokahva kun ei ole yhtään liiottelua jos siirtymää on enemmän kun 5m. Ensimmäinen versio oli B&S moottorilla työnnettävästä ruohonleikkurista, mutta ei ollu ihan kompakti. Lautaussäädin pitäisi vielä muokkailla semmoseksi, jossa on paluu johto akulta, kompensoi pitkien johtojen häviötä.
https://youtu.be/6vmi5Kjay_s
6vmi5Kjay_s

Sumsar
23.08.2016, 06:03
Halvin ja helpoin on todennäköisesti hyödyntää ruohonleikkurin moottoria. Äänen saa siedettävälle tasolle, kun tekee paremman pakoputken moottoriin. Moottorin alkuperäinen nyrkin kokeinen pakoputki ei paljon vaimenna.

Jos/kun uuden pakoputken väsää, niin siihen putkeen voi tehdä sen vesikierron, jolla lämmittää toista moottoria. Vaatii tosin erillisen kiertovesipumpun. Ja teho on aika heikko.

estate
23.08.2016, 09:26
Ruohonleikkureiden koneista noita on jokunen tullut tehtyä, muuten ajavat ihan asiansa mutta riksrattonien muovihel**ttikaasarit on syvältä, vanhat metallikaasarit on parempia. Kiinalaiset vaaka-akselimoottoritkin todettu ihan soiviksi kun niille tekee käyttöönottohuollon. Käyntiäänikään ei ole yhtä rasittava kun riksrattonissa. Vesijäähdytteisinä ja nelitahtisina pikkukoneita ei oikein ole. Ja vähän epäilen miten joku 20-30 kuutioinen 2-tahtinen jaksaisi laturia pyörittää kun 4 hepan riksrakskin tahtoo sammua kun tyhjää akkua rupee lataamaan, saati sitten jos vielä starttaa avustettavaa.

BJ-40/76
23.08.2016, 22:29
Siis haluaisin nimenomaan nestejäähdytteisen koneen, siis että tuon hukkalämmön saisi joko "paleltuneen-" moottorin lämmitykseen, taikka sitten veneen vesikeskuslämmitykseen tai lämmönvaihtimen kautta mereen.

Ja kun joku kyseenalaisti sähköisen kiertovesipumpun tarpeen; niin koneen oma kiertovesipumppu riittää yleensä alkuperäisessä kokoonpanossa, ja jos touhutaan -30 asteen pakkasessa, niin kestää olla aika paljon vastusta pienentämässä kierrätettyjä litroja/minuutti, varsinkin jos paluuneste on pakkasen puolella....
Mutta jos agrekaatti on veneen äänieristetyssä (lue lämpöeristetyssä-) tilassa, ja imuilman tms. lämpö vastaa huonostilämmitettyä saunaa, niin tilanne on hivenen toinen...

Ja jos laturi välitetään niin, että edes normaaleilla kierroksilla pyörii sen 6000 rpm, niin tyhjäkäynnillä ei lataa paljon mitään...

Joskus jostain muistelen lukeneeni, että kiilahihnavetoisen laturin hyötysuhde on noin suuruusluokkaa 50%?
-> siis teoriassa esim. 90 Amppeerin Bosch vaatisi tuon muistelon mukaan 90x14x2= 2520w, siis 3,5 hv.

Ja tuollakin teholla vaatisi varmaan """pikkasen""" rajoitusta magnetoinnille...
(sähkövehkeissä tuo teho on usein se, mikä taataan k.o käyttöaikaan, esim. normaalista 3-vaiheisesta oikosulkumoottorista saadaan tehoa tuplasti, ja kyse ei ole sekunneista... polttomoottoorin huipputeho, esim 3 kw/3600 rpm
saadaan juurikin optimiolosuhteissa, mutta jos k.o moottoria kuormitetaan 5% antoteoa suuremmalla teholla, niin se sammuu muutamassa sekunnissa.

Ja tuo puhallinjäähdytteinen 90 A bosch todella ottaa tehoa, jos virralle riittää tarvetta. esim. veneessä tyhjäkäynnillä chevy 307 sb kierrokset niiaa selvästi, kun tarvitaan sähköä.

Yritin ostaa uudehkoa kolaroitua nestejäähdytettyä 2 tahti skootteria, mutta hinta karkasi...

Bj Andy
24.08.2016, 20:47
Itekkin mietin tuota laturin hyötysuhehommaa kun magnetointiinkin mennee jo amppeeri poikineen ja polttomosasta ei irtoa kuin n.puolet siitä mitä kopassa lukee. Joka sekin on maksimi joka on mitattu ilman änäriä ja ilmanputsaria...

Vaan noilla käyttötunneilla lienee helpointa siirtää lämpöä joko sähkönä tai sitten vaan pakoputkeen lämmönvaihdin ja ottaa siitä ne kilowatit talteen....niin toimii myös ilman vettä tai voi lämmittää vaikka kylpytynnyriä jos tarvii...:D

RIPAX
24.08.2016, 22:36
Yks missä vois olla,Caterpillarin tms. "penikka" on joku alta 10hv ja uudemmissa taitaa olla nestejäähdytteinen. Mistä saa ja mitä maksaa on toinen juttu,jostain maansiirtokone purkaamosta vois kysellä,niitäkään nyt ei paljon ole. Nyt jos joku ei tiedä mikä on penikka ni se on esim. pillarin lappurattorin moottorin käynnistämiseen tarkoitettu pieni pensa moottori joka on helpompi käynnistää jossain siperiassa ku se 15L Diesel,penikka narusta käyntiin ja vivusta käännetään veto samalle hammaskehälle mistä varsinainen starttimoottorikin vetää,jos Diesel on haluton käynnistymään ni pistää penikalla väkisin pyörimään vaikka tunniksi ja lorauttaa öljy/löpö sotkua ilmanputsarin kurkusta sisään ni ennen kevättä käynnistyy.

Nikuzai
25.08.2016, 08:37
Yks missä vois olla,Caterpillarin tms. "penikka" on joku alta 10hv ja uudemmissa taitaa olla nestejäähdytteinen. Mistä saa ja mitä maksaa on toinen juttu,jostain maansiirtokone purkaamosta vois kysellä,niitäkään nyt ei paljon ole. Nyt jos joku ei tiedä mikä on penikka ni se on esim. pillarin lappurattorin moottorin käynnistämiseen tarkoitettu pieni pensa moottori joka on helpompi käynnistää jossain siperiassa ku se 15L Diesel,penikka narusta käyntiin ja vivusta käännetään veto samalle hammaskehälle mistä varsinainen starttimoottorikin vetää,jos Diesel on haluton käynnistymään ni pistää penikalla väkisin pyörimään vaikka tunniksi ja lorauttaa öljy/löpö sotkua ilmanputsarin kurkusta sisään ni ennen kevättä käynnistyy.


En ole löytänyt sitä penikan käytön opetus videota, missä pistävät ison pillarin käyntiin
Toodella mahtavan kuulonen ensin pärisee sen penikka sitten se rääkyy ja mustaa alkaa tulla isosta hormista, sit kun pillari syttyy se karjahtaa niin et isommatkin linnut tippuu puista kilsan säteellä



Sit aiheeseen yks väitti, et hänellä ois vanhasta moottorisahasta tehty tasavirtalaturilla oleva kenttä laturi

Tunnissa kuulemma elvyttää dieselin siihen kuntoon, et jaksaa pyöräyttää startilla

Valitettavasti kyseisestä epelistä ei tiedä koska valehtelee ja kuinka paljon
Audiin on kuulemma hänellä sellainen avain, et audi kuin audi aukeaa vaikka ois 2012 mallinen ja fordiin pääsee lyömällä nyrkillä takakontin kanteen



Monessa paikassa ollut tarvetta, et ois sellainen reissulaturi millä sais virtaa.
Talvella kaivuria ois tarvinnu. Jakso startata, mutta hehkutus vei mehut ettei enää jaksanu, hehkutukseen ois riittäny se reissulaturi


Onko kukaan tutkinu niitä ruottalaisten agrekaatteja jotka antaa ulos 24v?

smgt
25.08.2016, 09:53
tää penikka on varmaan vähä isompi kun 10heppanen. kuutioita oli 1300cc
ainaki liian painava siirrettäväksi mahtaa olla :D

tää pillari on d8 ja ellen väärin muista moottori on 32litranen.
tässä penikan pakoputki menee ison moottorin imusarjan läpi, joka toimii imuilman lämmittimenä.
moottoria pyöritetään sammutin päällä että se lämpiää ja hyväksi havaitun hetken päästä aletaan laittaa syöttöö päälle. jos savu on mielyttävää niin kone tulille. jos ei niin pyöritetään lisää sammutin päällä.

https://www.youtube.com/watch?v=j4ucLaBQ6dQ&feature=youtu.be

BJ-40/76
25.08.2016, 21:10
Esim. -80 luvun belarus 80/82, suomessa 805/825, nestejäähdytteinen suorasuihku 4,75 litran nelonen (n.90hv ja max vääntö alle 1000rpm, ja tuntuu myös siltä... lumitöitä ei voi tehdä takakuormaajalla muuten kuin ison puolen pakilla, ja pikavaihde nopealla, kun ei ole kettinkejä. siis pitää kuulla/tuntea, millon kauha ei halua edetä... muuten ainut aistimus on renkaan harkkojen sutimisesta aihetuva "lopatus" ja erikoinen tärinä)

Ko belarusta on saanut itänaapurissa 2-T penikkastartilla, ja periaate on juurikin se, että tuo
penikkastartti on käynnistetty tavalla taikka toisella "Doopattuna", (nykyiset huoltoasemien startti spreyt kevyttä kamaa)
Mutta tuo arviolta noin 100cc yksipyttyinen narukäynnisteinen kone "nykästiin käyntiin" ja kun kävi kunnolla, niin sitten otettiin kuormaksi tuo pääkone, nimenomaan sammutin päällä! ja kun sekä penikka että pääkone on samassa vesikierrossa, niin aikanaan lämpenee myös pääkone.
Muistaakseni tuo penikka puhalsi pakokaasut öljypohjaa kohden?
Ja aina välillä voi kokella sammuttimen vapauttamista, ja kun vaalena harmaa muuttuu mustaksi kaameen metelin keraa, niin tuo muutamasta sekunnista tunteihin oleva käynnistys on ohi.

Ja aikanaan tuota "penikkaa-" harkitsin, mutta kun pyörittelin sitä käsissäni, niin jotenkin tuli mieleen, että akut on halpoja, ja laturi on jo päivitetty...
(Oli nimittäin aika raskas paketti, ja nimenomaan "suunniteltu vaativiin olosuhteisiin", siis helppokäytteisyys oli....)

Nikuzai
25.08.2016, 22:24
Ite miettiny et oishan se helppoa vehkeisiin joilla ei ole lähdöllä kiire, kaivuri halkosirkkeri jne jne

Noihinhan ois penikka startin tilalle onnen omiaan

Sen kuorma-auton akun tilalle vois laittaa sen penikan tankin, sit hehkuttelukin jäis pois kun penikan putki hehkuu punasena imarissa :D

Ei huolettaisi unohtuko ny se akku ja paleltuuko se sinne metriseen hankeen ja oishan siinä sekin, ettei kakarat tai aikasemmatkaan varkaat sais vehkeitä käyntiin

miksi
08.09.2016, 19:42
Joskus rapiat 20 vuotta sitten käytiin hesassa kaupungin huutokaupassa ostamassa niitä kadunvarsilta kerättyjä autoja. Niissä oli yleensä akku, mutta ei virtaa ja vara-akut mitä oli matkassa ei ollut kauhean pitkäikäsiä jos 20 autoa niillä käynnistetään puoliväkisin.

Silloin piti kehittää kevyt ja nopea laturi matkaan. Pengoin varastosta vanhan moottorisahan oli vissiin Solo merkiltään ja siihen kytkinpakan tilalle pätkä vesijohtoputkea tulppahitsillä ja siihen hihnapyörä. Lattaraudasta rungon pätkää missä oli lucas 18ar tms laturi omalla säätimellä. Piuhat kiinni laturiin ja sopiva remmi koneen ja laturin väliin niin päästiin koekäyttään. Ensimmäisellä kerralla meinas tulla tenkkapoo kun saha ei ottanutkaan kierroksia, kävi vain tyhjäkäyntiä, kaasarin putsauksen jälkeen sen sai käymään sopivasti ja siitä koko kierrosalueen puoleen väliin kierrokset kiinteästi.
Jakso ladata nopeasti akkuja jos ne oli yhtään älyssä, ei pitänyt pahaa ääntä savutti vain reilusti kun mitä lie jätebensaa oli tankissa. Palveli kenttäkäytössä 10 vuotta ja on nyt vissiinkin heinolassa setämiehellä käytössä.
Koskaan en mitannut aikaa kauanko se latas akkua tyhjästä täyteen mutta tankillisella se rupsutteli muutaman tunnin.

Mä olen kanssa ettinyt pientä bensa- tai dieselkonetta nestejäähytteisenä, pariin eri projektiinkin. Pienimmät bensakoneet on skoottereissa mutta ne on liian väännöttömiä mun tarkoituksiin. Eikä sitä päkätystä jaksa kuunnella jos se huutaa 8000 korvan vieressä.

Toi moottorisaha oli siitä kiitollinen että vaikka se kaatu välillä siinä kentällä, niin se jatko käymistään normaalisti. B&S koneet tarttee aina telineen että ne pysyy oikeassa asennossa.
Noita pystyakseli koneita on kyllä nurkissa ilmajäähynä.


Muoks.
Samalla tavalla siihen saa 24v laturin kiinni, pitää vaan huolen ettei koneen teholukemaa tosiaan ylitä laturin teholukemalla.
12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.

Mika_T
08.09.2016, 22:08
Muoks.
Samalla tavalla siihen saa 24v laturin kiinni, pitää vaan huolen ettei koneen teholukemaa tosiaan ylitä laturin teholukemalla.
12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.

Saa se laturi olla vaikka 200Ampeerinen.
Harvassa on ne akut jotka ottaa varautuessan yli 50A virtaa vastaan.
Sekin vain hetkellisesti tyhjänä. Varauksen kasvaessa latausvirta tippuu kuin lehmän häntä.

Toki saahan sitä virtaa menemään kun nostaa latausjännitettä vaikka 15Volttiin. Ja keittää akut kuiviksi.

miksi
10.09.2016, 08:17
Starttitilanteessa se ottaa kaiken mitä laturi voi antaa, jos tuollasta kevyttä kenttälaturia käyttää.
Lisäksi noita on käytetty muutaman kerran valaistuksen tekemisessä pihalle. Silloin siinä akku on vain puskurina, kun kaikki virta tulee kuitenkin siitä laturista ulos.

Jos pelkkiä akkuja lataa niin silloin siinä on ihan sama olla se 200A laturi.
Kuullostaa ainakin mun korvaan pahalta jos tuollanen pikkunen kone huutaa itteään hengiltä siinä kuuloetäisyydellä.

sisua45
11.09.2016, 00:45
Pyydän anteeksi koska en yhtään lukenut koko viestiketjua. Olen pieneesä kaljassa, ja ei kiinnosta.

Ostin tuollaisen Bosch 750W aggregaatin viime syksynä armeijan huutokaupasta Kalkusta. Viikko sitten se tuotti virtaa jääkaapille, hienoa oli juoda kylmää kaljaa kuuden tunnin sähkökatkon jälkeen. :D

Kyseinen värkki tuottaa 220V virran lisäksi 12V ja 24V. Noita viimeksi mainittuja virtoja en ole kokeillut.

BJ-40/76
11.09.2016, 18:44
Saa se laturi olla vaikka 200Ampeerinen.
Harvassa on ne akut jotka ottaa varautuessan yli 50A virtaa vastaan.
Sekin vain hetkellisesti tyhjänä. Varauksen kasvaessa latausvirta tippuu kuin lehmän häntä.

Toki saahan sitä virtaa menemään kun nostaa latausjännitettä vaikka 15Volttiin. Ja keittää akut kuiviksi.

Tuo liian suuri laturi on todella ikävä käytössä:

Jos esim. bosch puhallinjäähdytteinen 90 A laturi tuottaa 33 Amppeeria/14 volttia 1500 kierroksella ja hyötysuhde esim. 70% hihnaväliryksen kanssa, niin tehoa polttomoottorissa pitää olla silloin noin 0,7 kW!
Ja jos välitys on esim. 1:1, niin pitää olla aika iso moottorisaha.... (siis että jaksaa antaa tuon 1500 kierroksella)

Ja jos ei ole, niin polttomoottori ei jaksa pyörittää laturia niin lujaa.
-> siis polttomoottorista loppuu voima, huutaa kaasu pohjassa reilua tyhjäkäyntiä, jos jaksaa pysyä käynnissä.
Ja sama efekti, jos yrittää startata. (siis mottorin kiekat putoaa, samaten latausvirta, moottori voi jopa sammua)

tuo mainitsemasi 200 A laturi tarvitsee nimellisvirralla noin 4 kW moottoritehoa, ja jos vähänkään haluaa varmuutta, niin 6kW olisi minusta sopiva...

Ja noiden "romuautojen" tyhjentyneiden akkujen lataaminen 15 voltin jännitteellä, varsinkin laturilta mitattuna, ei ole erikoisen vaarallista saati herkkä hiehuttamaan akkua kuivaksi, sillä kukaan ei varmaankaan huudata tuota generaattoria yhtään pitempään kuin on pakko. (akku ei juurikaan kiehu, kun ottaa virtaa vastaan, kiehuminen voimistuu silloin, kun akku on läynnä.)

BJ-40/76
11.09.2016, 18:55
Mä olen kanssa ettinyt pientä bensa- tai dieselkonetta nestejäähytteisenä, pariin eri projektiinkin. Pienimmät bensakoneet on skoottereissa mutta ne on liian väännöttömiä mun tarkoituksiin. Eikä sitä päkätystä jaksa kuunnella jos se huutaa 8000 korvan vieressä.



12voltin laturi joka on 100a antaa sen 100a tietyllä kierrosluvulla. Sen kun ottaa ja muokkaa 12*100 onkin 1200wattia, eli moottorin koko pitäs olla sellainen 2,4kw että se ei ole hetkessä kuollut.
24v 50a laturi on sitten 1,2kw sekin..
Tokikin kone voi olla just samantehoinen kuin laturi, siinä vaan tulee huomaamaan sen kuinka paljon laturi nappaa tehoa, se voi sammua kuin seinään.

Missä skootterissa on nelitahtinen vesijäähdytetty kone?

Siis minusta tuo 4- tahtikone olisi parempi, ja pakoputkenhan voi tehdä uusiksi, saa varmaan suhteellisen hiljaiseksi.

Vesijäähdytetyn koneen voi sijoittaa vaikka ilmastoituun laatikkoon, ja tuommoinen ulkoisella tuulettimella oleva laturi on aika tehokas ilmapumppu....
Vielä jos moottoriöljylle saisi jonkinlaisen jäähdytyksen, niin vois olla pitkäikäinen
Öljynjäähdytyksen voisi toteuttaa esim. kierrättämällä moottorin öljyjä öljynjäähdyttimen läpi henkilöauton ohjaustehostimen pumpulla.

Mika_T
11.09.2016, 19:25
ei mittään.....

miksi
14.09.2016, 21:21
nelitahtista en oo löytänyt, mutta kaks tahtisia on ainakin tälläset
http://www.nettimoto.com/peugeot/speedfight-3/1974243 mutta kaks tahtia vain

Myös minarellin koneet on osittain nelitahtisia ja vesijäähdytettyjä
http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=69_109_111&products_id=4305&zenid=dgstfq894m2gi5pa04ul3m0p87
Tuossa jotain luetteloa, en kyllä löytänyt juuri myynnistä noita.

ja kannattaa muuten muistaa tässä se miten ne kierrokset menee kaks tahdissa ja nelitahdissa. Ei se moottorisahakaan kilju varmaan 3000kierrosta siinä, se on sen kampiakselin kierrosluku, nelarissahan kampura juoksee kaks kertaa sen nokan lukeman, kun työkierrokset on ne mistä luetaan kierrokset.

JiiPee
15.09.2016, 09:26
ja kannattaa muuten muistaa tässä se miten ne kierrokset menee kaks tahdissa ja nelitahdissa. Ei se moottorisahakaan kilju varmaan 3000kierrosta siinä, se on sen kampiakselin kierrosluku, nelarissahan kampura juoksee kaks kertaa sen nokan lukeman, kun työkierrokset on ne mistä luetaan kierrokset.

Mitä tarkoitat tällä?

JiiPee
15.09.2016, 09:42
Ostin tuollaisen Bosch 750W aggregaatin viime syksynä armeijan huutokaupasta Kalkusta. Viikko sitten se tuotti virtaa jääkaapille, hienoa oli juoda kylmää kaljaa kuuden tunnin sähkökatkon jälkeen. :D

Kyseinen värkki tuottaa 220V virran lisäksi 12V ja 24V. Noita viimeksi mainittuja virtoja en ole kokeillut.

Mielenkiintoisen tuntuinen vekotin. Oletko kurkistanut sisään, minkä firman moottori siellä on? Onko 2- vai 4-tahtikoneella?

Minulla on paljon töitä tehnyt pikku-Honda, jolla akkuja tulee ladattua ja palvelee se myös monenlaisessa sähkötyökalukäytössäkin. Jatkuvaa tehoa ei anna ihan noinkaan paljon. Sen verran sillä on jo tunteja takana, että nyt joutuu ajoittain lisäämään öljyä, kun öljyvahti on sammuttanut sen kesken käytön. Ennen ei 100h huoltovälillä lisätä tarvinnut. Kai se 76-kuutioinen sivuventtiilikone alkaa olemaan jo vähän väljä, kun männän ohi se öljy poistuu, ei vuoda ulospäin.

Mutta siis akkuja lataan tehokkaalla verkkovirtalaturilla, jota se pikku-aggre jaksaa syöttää. Silloin ei tarvitse olla ladattavat akut niin lähellä, kun siirtojännite on korkeampi ja latausvirta muodostetaan hakkurivirtalähteessä siinä ihan akkujen vieressä.

miksi
16.09.2016, 15:56
Siis tarkoitan sillä sitä, että kannattas mun nukkua näemmä välillä.

Samaan aikaan väsyneenä ei passaa tehdä kahta tai kolmea hommaa koneella.

Mutta joo, ei se moottorisaha siinä 3000rpm kilju, ja hyvin jaksaa ladata.

Tuo muu lause on toiseen kierroslukumittari vääntöön, mikä ei liity taas tähän oikein mitenkään. Täältä vois siihenkin kyllä löytyä hyviä vastauksia.
Kaveri kytki kakstahtikoneeseen kierroslukumittarin ja ihmetteli miksi se näyttää korkeita lukemia, kun taas normikoneessa se näytti matalampia.
Koitin vääntää siitä rautalankaa, en tiiä menikö perille.
Joku sellanen mikä ottaa tulpanjohdon ympärille kierretystä johdosta tietonsa.
Sattui vain samaan aikaan.
anteeksi ja kiitoksia.

vmt
16.09.2016, 20:37
Mutta joo, ei se moottorisaha siinä 3000rpm kilju, ja hyvin jaksaa ladata.
.

Aika pieni latausvirta sitten... jos saha antaa esim. 2 kW 13000 rpm kierroksilla, niin 3000 rpm ei juuri mitään ja varsinkaan vielä pienemmillä eli noin tyhjäkäynnillä.

miksi
17.09.2016, 10:30
en tiiä mitä vanhassa solo sahassa on tehoa, joku 50 luvun saha. http://i68.photobucket.com/albums/i12/isolaatta/Solo/IMG_7134_zpset4mdtlz.jpg

Tällänen oli. En usko että kiertäs kympin yli.

Eikä laturikaan tainnut olla 45a enempää siinä, 18 acr lucas, mitä nyt vanhat fordit käytti.