View Full Version : Jeep Cherokee KJ
Ajattelin perustaa tälläisen ketjun, kun ei KJ:lla omaa ketjua ollut tai en ainakaan haulla törmännyt.
Aloitetaan vikakoodista. Autoon vaihdettu noin vuosi sitten termari ja lämpötila-anturi. Nyt kun auton starttaa kylmänä ja ajaa muutaman minuutin, niin vikakoodi P0128 ilmaantuu. Olisiko mennyt termari/anturi jo tässä ajassa? Onko muilla ollut vastaavia onkelmia.
Jos koodin nollaa ja ajelee lämpimällä koneella, niin vikakoodia ei ilmesty. Eli viittaisi kyllä siinä mielessä termarin/anturin toimintaan.
Millä kilsoilla on 2.4b manuuaaliin tehty kytkinremppaa? Entä paljoko 3.7 kulutus on ollut lyhyessä ajossa?
Millä kilsoilla on 2.4b manuuaaliin tehty kytkinremppaa? Mulla on yksi just työnalla, 195.000 mittarissa... Ei tosin tullut kytkinremppaan, mutta tehdään samalla kun on laatikko irti. Laatikkovian takia tuo tuli, on 6-vaihteisella ja siinä on tyyppivikana pakin rikkoutuminen, ei pysy päällä... 6-vaihteinen käytössä KJ:ssa 2.4 -koneen perässä 05-07, kun 02-04 on käytössä NV-1500 -viisvaihteinen ja sen tyyppivika on taas 5-vaihteen katoaminen...
Mutta ei voi yleistää, millä kilsoilla kytkin menee, sen käytöstähän se riippuu... Samalla kytkimellä pääsee kaupunkiajossa vähemmän kilometrejä, kuin jos ajais vain Helsinki - Oulu väliä, kytkin kuluu liikkeelle lähdössä, ei juurikaan ajaessa...
Kysellään täälläkin samaa kuin tuolla toisella jeep sivustolla, eli olen tällä viikolla menossa katsomaan 04 kj:ta 2,8crd dieselillä. Tämä olisi minulle ensimmäinen dieselauto(johtuu vittuutumisesta bensa wj:n ja yj jeeppien kulutukseen) joten minulle aivan täysin tuntematon ainakin tekniikan puolesta. Nyt siis tarvittaisiin vinkkejä tälläisen ostajalle, siellä toisella sivustolla joku kehotti tutkimaan automaatin toiminnan kylmänä kunnolla oliko tähän vinkkejä?. Onko tässäkin mallissa mahdollista olla vain liukkaalla alustalla sallittu neliveto? Kaikki muutkin ns "tyyppiviat" sekä ominaisuudet kiinnostaa, remontteja autoon oli tehty vajaan vuoden sisään nokkahihna kiristäjä vesipumppu joka kuulemma erittäin kallista teettää?. lisäksi etujarruja oli uusittu sekä joku takaperän lähellä oleva osa joka näistä hajoaa yleisesti?. Sitten vielä se että miten tuollanen kohtuullisen painava jeeppi liikkuu tällä kyseisellä tekniikalla ja automaatilla? ei varmaa voi eikä kannata verrata bensajeeppeihin mutta kun kokemuksia ei vielä muista jeepeistä ole.
ps. pari päivää tietoa hakenut netistä niin jos täällä jollain nyt sattuisi vaikka olemaan itsellään tämä laite.
Korotin omaa autoa H&R:n jousilla 40mm, todellisuudessa nousenee enemmän. (Auto vielä pukeilla.)
Millaista rengastusta olette laittaneet? Nyt paikallaan 235/70/16" vakiot(?).
Ilmeisesti 245/70/16 menee heittämällä, mutta miten esim. 245/75/16 tai 265/70/16 ?
ImacInnes
14.09.2016, 10:33
Isommisaa renkaissa ensin rupeaa kääntäessä kumi ottamaan etupyöränaukon takana olevaan saumaan. Sen pois leipomalla ja 1,5" korotuksella sain omaan sopimaan 235/85-16 Insa Special Tracit. Tosin maastossa joustaessaan hankaili vieläkin hellästi pyörän kaariin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=184365
Pohjaan joustaessa takana kanhaa hellästi vielä pyörän kaariin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2919&pictureid=184011
Nämä alla mainitut renkaat sopinee alkuperäisillä vanteilla sellaisenaan alla pyörimään.
Vannehaku antaa seuraavaa tietoa.
Jeep - Cherokee / Liberty (KJ) 2001-
Automallin hakuehdot:
Pulttijako:5x114.3,
ET:20-42,
Keskireikä:71,5,
Rengaskoot:
235/70R16 255/65R16
235/65R17
235/60R18 235/60R18 255/55R18 255/55R18
255/50R19 255/50R19 275/45R19
255/45R20 265/35R22
Kiitos näistä. Hyvännäköinen tuo sinun Jeeppi! :) Onko teipattu vai maalattu nuo mustaukset korissa?
Juttelin yhden KJ:n omistajan kanssa ja 2" korotuksella hänellä oli ollut alla 245/75/16" mutiaiset ja oli hyvin mahtuneet pyörimään.
Taidan mennä itse samaan rengaskokoon. Pitää sit modata lätyksi se yksi pyöräkotelin ulkonema jos tarvetta.
ImacInnes
14.09.2016, 12:52
Tuossa mun KJ:ssä on katto, konepellistä osa, puskurit varapyöräteline ja ovien alaosat ruiskutettu Pumpper paint mustalla ja tarvis kohtapuolin vetää uudestaan kun on kaikennäköistä jälkeä sielä täällä. Vanteiden vihreän kumimaalin alla on korin värinen oranssi maali.
1,5" korotusta joka kulmassa ja alusta on täysin panssaroitu.
t. Ismo Ämmä
Tervehdys kaakosta. Minulla on ollut kesäpyörinä nyt 245/70/16 vakiovanteilla. renkaina "paljon haukutut" BFG All Terrainit, mahtunut ihan vaivatta pyörimään, uusissahan on toista senttiä kulutuspintaa... Auto on 2006 CRD, 2,8 turbodiesel, automaattilootalla. Alusta on ihan vakiokunnossa. Koneessa on vääntöä mielestäni ihan kivasti, 400 Nm! On riittänyt hyvin eläkeläisen kyydittämiseen;)
Ihan tiedoksi: termarikotelo 2.4 bensassa on muovia. Aloin vaihtamaan lämpötila-anturia, niin kuului naks ja koko kierre lähti anturin mukaan kotelosta ja jäähdytinnesteet tuli tallin pihaan. No nyt paikallaan uusi kotelo, termari ja anturi. Vikakoodia ei ainakaan tänä aamuna enää tullut.
Kotelon pultit oli aivan jumalattoman lujassa lohkossa kiinni, meinasi usko loppua jo avatessa. Tätä varten pitää irroittaa laturi ja apulaite remmi.
Korotus on nyt paikallaan ja auto alkoi näytämään yht'äkkiä maasturilta jossa on liian pienet renkaat alla. Jos ei pian löydy käytettyjä kumeja edullisesti, niin pitää pistää tilaus Saksan maalle tai kävellä paikalliseen rengasliikkeeseen. :)
Ihan tiedoksi: termarikotelo 2.4 bensassa on muovia. Aloin vaihtamaan lämpötila-anturia, niin kuului naks ja koko kierre lähti anturin mukaan kotelosta ja jäähdytinnesteet tuli tallin pihaan. No nyt paikallaan uusi kotelo, termari ja anturi. Vikakoodia ei ainakaan tänä aamuna enää tullut.
Kotelon pultit oli aivan jumalattoman lujassa lohkossa kiinni, meinasi usko loppua jo avatessa. Tätä varten pitää irroittaa laturi ja apulaite remmi.
Korotus on nyt paikallaan ja auto alkoi näytämään yht'äkkiä maasturilta jossa on liian pienet renkaat alla. Jos ei pian löydy käytettyjä kumeja edullisesti, niin pitää pistää tilaus Saksan maalle tai kävellä paikalliseen rengasliikkeeseen. :)
No eipä sitä riemua kauaa kestänyt. P0128 vikakoodi hyppäsi taas näyttöön. Voi v*ttu kun v*tuttaa. Mitähän sitä seuraavaksi vaihtaisi...
No eipä sitä riemua kauaa kestänyt. P0128 vikakoodi hyppäsi taas näyttöön. Voi v*ttu kun v*tuttaa. Mitähän sitä seuraavaksi vaihtaisi...Laitoitko uuden termarin?? Sitähän toi herjaa, termari aukeaa liian nopeasti...
Voi olla MAP-tunnistinvika, moottorin lämpöanturivika, liitin- tai johtosarjavikaa...
Laitoitko uuden termarin?? Sitähän toi herjaa, termari aukeaa liian nopeasti...
Voi olla MAP-tunnistinvika, moottorin lämpöanturivika, liitin- tai johtosarjavikaa...
Juu, uus termari tuli kans laitettua. Pitää jatkaa selvitystyötä.
Juu, uus termari tuli kans laitettua. Pitää jatkaa selvitystyötä.
Puhdistin imuilmaputkessa olevan anturin (MAP vai MAF) ja liitokset, sekä kaasuläpän yksi ilta. Sen jälkeen ei ole vikakoodia enää tullut. Ts. taisin vaihtaa turhaan uuden termarin ja anturin.
Lueskelin ameriikan foorumia missä oli keskustelua lisävalojen ja sumareiden jälkiasennuksesta. Löysin omastani johtosarjan kattovaloille, releen ja sulakkeet paikallaan. Sumareille sama juttu, mut keulasta en löytänyt liittimestä sopivaa johtoa mihin olis tullut jännite kun viiksestä pyöräytin takasumuvalon päälle. Ilmeisesti samasta kytkimestä ne etuset pitäis mennä päälle. Ootteko tutkineet omianne onko johdot paikallaan?
Samasta kytkimestä joo, mutta erikseen syttyy takasumuvalo ja etusumuvalot, sulta puuttuu siitä viiksestä se etusumuvaloasento.... Jenkeillä ei ole takasumuvaloa!!
Samasta kytkimestä joo, mutta erikseen syttyy takasumuvalo ja etusumuvalot, sulta puuttuu siitä viiksestä se etusumuvaloasento.... Jenkeillä ei ole takasumuvaloa!!
Ok, kiitos tiedosta!
Pitää ottaa heräte takasumarista, niin saa päälle samasta kytkimestä myös etusumarit. :)
Ok, kiitos tiedosta!
Pitää ottaa heräte takasumarista, niin saa päälle samasta kytkimestä myös etusumarit. :)
Se vaan taitaa olla kielletty kytkentä, jos leimasetä huomaa. Etu- ja takasumarit ei saa syttyä yhtä aikaa samasta katkaisijasta. Toki jos otat vaan herätteen takasumarista ja laitat erillisen katkaisijan etusumareille niin on ok :)
jurrimies
13.10.2016, 19:20
245/70/16 Insa turbot mahtuu hyvin pyörimään tuolla 40mm korotuksella. Pikkuisen piti muokata sisälokarin etupäätä ku meinasi vähän raapia.
Se vaan taitaa olla kielletty kytkentä, jos leimasetä huomaa. Etu- ja takasumarit ei saa syttyä yhtä aikaa samasta katkaisijasta. Toki jos otat vaan herätteen takasumarista ja laitat erillisen katkaisijan etusumareille niin on ok :)
Mites kun monessa nykyautossa kytkimestä ensin takasumari päälle ja saman katkaisimen toisesta asennosta etusumarit päälle. Eli etusumuvaloja ei saa päälle ilman takasumuvaloa. Tietty jos hiuksia halotaan niin yhtä aikaa ne ei syty.
Mites kun monessa nykyautossa kytkimestä ensin takasumari päälle ja saman katkaisimen toisesta asennosta etusumarit päälle. Eli etusumuvaloja ei saa päälle ilman takasumuvaloa. Tietty jos hiuksia halotaan niin yhtä aikaa ne ei syty.
Onko tosiaan noin päin? Minulla on monessa autossa ollut noin, mutta ensin etusumuvalot ja toisessa asennossa sitten myös takasumari(t).
Juu, yleensä syttyy ensin etusumarit ja sitten takasumarit. Käsittääkseni edelleen pilkkua viilaten laiton kytkentä Suomessa, mutta ei siihen ole puututtu.
Vähän sama kun nuo päiväajovalot, täällä pitäisi takana tuikkujen palaa aina, mutta eipä vaan monessa autossa ole mitään valoa takalistossa..
veijon-esso
14.10.2016, 14:35
Aihetta löyhästi liipaten... sumarit ja jeeppi kuitenkin. :D Eli 2006 suomigrandi, takasumareille ei tuu sähköä, eikä sumarin merkkivalo syty mittaristoon. Sulake ehjä. Etusumuttimet toimii kyllä, ja niiden merkkivalo syttyy.
Jääkö tossa juurikaan muuta järjellistä ja todennäköistä vaihtoehtoa kuin katkaisija, eli se vilkkuviiksi paketti?
245/70/16 Insa turbot mahtuu hyvin pyörimään tuolla 40mm korotuksella. Pikkuisen piti muokata sisälokarin etupäätä ku meinasi vähän raapia.
Tänään meni alle uudet Goodyear Wrangler Duratrack 245/75R16.
Hämmästyksekseni mahtuu pyörimään ilman etusisälokarin muokkausta, ihan hiukan hipoo siihen sumuvalon luukun alle. 40mm korotus on ja vakiovanteet. Taitaa olla kamper/kaster kulmat just sopivat pyöräkoon kasvatukselle.
Aihetta löyhästi liipaten... sumarit ja jeeppi kuitenkin. :D Eli 2006 suomigrandi, takasumareille ei tuu sähköä, eikä sumarin merkkivalo syty mittaristoon. Sulake ehjä. Etusumuttimet toimii kyllä, ja niiden merkkivalo syttyy.
Jääkö tossa juurikaan muuta järjellistä ja todennäköistä vaihtoehtoa kuin katkaisija, eli se vilkkuviiksi paketti?
Jää, minulla oli Commanderissa sama "vika". Vika korjaantui, kun otti peräkäryn pistokkeesta pois 13 -> 7 napaisen adapterin. Auto siis luuli kärryn olevan perässä eikä sytyttänyt auton takasumareita. Eli vaikka tuo adapteri ei paikallaan olisikaan, niin joku kytkentä kuitenkin kärryn olemassaoloa tutkailee ja siinäkin voi vika olla.
veijon-esso
15.10.2016, 04:35
Joo mulla on moparin oma koukku ja 7napainen pistoke. Ja pistokkeessa on mikrokytkin joka sammuttaa auton sumarit jos kärry on kytkettynä. Mut sinne asti ei tuu nyt sähköä. Mites commander tapauksessa, syttyikö takasumarien valo mittaristoon?
Mites commander tapauksessa, syttyikö takasumarien valo mittaristoon?
Syttyy se, koska se mikrokytkin estää yhdistelmän välissä takasumarin palamisen, siirtää sen periaatteessa jos mahdollista palamaan perävaunuun...
veijon-esso
15.10.2016, 10:34
Syttyy se, koska se mikrokytkin estää yhdistelmän välissä takasumarin palamisen, siirtää sen periaatteessa jos mahdollista palamaan perävaunuun...
Eli vika on ilmeisemmin vilkkuviiksessä. Onkos jamantilla semmosia?
Eli vika on ilmeisemmin vilkkuviiksessä. Onkos jamantilla semmosia?
Ei varastossa, koska pelkästään euro-mallia 3 vaihtoehtoa (ainakin) + usa-mallit päälle, pitää VIN:llä katsoa oikea osa... Laita VIN sähköpostiin, niin katsotaan oikea osa...
Niin, katsoisin ensin testerillä, käskyttääkö BCM sumuvaloa kun laittaa katkaisijasta päälle... Ja tuleeko BCM:lle edes katkaisijalta tieto päällä olosta...
tomhod2011
05.02.2018, 13:35
kj 2004 3.7
Semmosta probleemaa että sytyttää abs että jarruvalon heti kohta liikkeelle lähdön jalkeen.
auto on seissyt pari kolme viikkoa ja vika ilmennyt sen jälkeen, eikös edessä molemmilla puolilla ole jotkut anturit olemassa niistä varmaan kannattaa alottaa?
kj 2004 3.7
Semmosta probleemaa että sytyttää abs että jarruvalon heti kohta liikkeelle lähdön jalkeen.
auto on seissyt pari kolme viikkoa ja vika ilmennyt sen jälkeen, eikös edessä molemmilla puolilla ole jotkut anturit olemassa niistä varmaan kannattaa alottaa?Täsmäkorjaukseen vikakoodien luku!
tomhod2011
05.02.2018, 14:45
Täsmäkorjaukseen vikakoodien luku!
Kummallakaan omalla odb lukijalla ei jostain syystä päästä ABS boksille katteleen koodeja.
Saakos näissä luettua avaimella mitäänkoodeja niinkun vanhemmissa jeepstereissä jos sieltä sais jotain osviittaa.
veikkaaja
05.02.2018, 15:02
Kummallakaan omalla odb lukijalla ei jostain syystä päästä ABS boksille katteleen koodeja.
Saakos näissä luettua avaimella mitäänkoodeja niinkun vanhemmissa jeepstereissä jos sieltä sais jotain osviittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=pGrPBBzp7wE tuossa joku ainakin..
Itse en kyllä vm04 saanut tuolla mitään.. salon moottorihuollossa lukivat jollaan boschin testerillä.
Itellä paloi siis samat valot ja syynä oli etupyöränlaakerit.
Kummallakaan omalla odb lukijalla ei jostain syystä päästä ABS boksille katteleen koodeja.
Saakos näissä luettua avaimella mitäänkoodeja niinkun vanhemmissa jeepstereissä jos sieltä sais jotain osviittaa.
Yleismallin testerillä ei pääse ABS-moduliin ja avainkikallakaan ei pääse, kuin moottorinohjaukseen... Ne on eri moduleita. EU-direktiivi määrää että päästöihin vaikuttaviin moottorinohjauksen vikakoodeihin pitää päästä millä vaan, mutta ABS:ään ei tatte...
Kaitsu67
23.02.2018, 14:18
Tuolla aiemmin tässä ketjussa oli tätä kytkinjuttua....
Mutta ei voi yleistää, millä kilsoilla kytkin menee, sen käytöstähän se riippuu... Samalla kytkimellä pääsee kaupunkiajossa vähemmän kilometrejä, kuin jos ajais vain Helsinki - Oulu väliä, kytkin kuluu liikkeelle lähdössä, ei juurikaan ajaessa...
Niin pari kysäriä KJ:stä.
Kun painaa kytkintä siinä tuntuu ikään kuin kaksi vaihetta, onko se normaalia vai onko jotain menossa?
Toinen kysäri kässäristä. Käsijarrukengät oli kuluneet ja ne vipukäikäleet ruostuneet toisiinsa kiinni. Irroteltu ja putsattu ja uudet kengät laitettu. Mutta vaijerissa ei ole säätöä :confused:. Kengät säädetty että just ottavat vähän levyjarrun rumpuun kiinni, mutta käsijarrukahva tulee hemmetin pitkälle ylös eikä jarru pidä. Ei viittis säätää kenkiä hankaamaan likkaa ja siinä kahvassa on joku ihme jousisysteemi, pystyykö sitä mitenkää kirraamaan?
Kaitsu67
25.02.2018, 14:49
No niin, kässärihomma on fixattu. Ihan DIY ratkaisu kun tossa on ihmeellinen kaksoisjousipakka tossa kahvassa ja ilmeisesti ne jouset väsyy ja vaikka rummuista säädät kengät niin kahva nousee todella ylös eikä jarru pidä. Ratkaisu oli hyllystä löytynyt sopivan pitkä ja jäykkä jousin ja pitkä pultti/mutteri.
Jousi ei pääse karkaamaan kun rummun "notch" on taivutettu päästä vähän ylöspäin ja jousen lenkkiä taivutettu niin, että ei pääse lipsahtamaan pois pultin
ympäriltä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=210919
Kaitsu67
12.04.2018, 18:52
Onkos näissä raitisilmasuodatinta jossain? :confused:
2,4 litranen benziini ja 2005 malli kyseessä.
Vaikea saada mistään, tehtaalla ei ole, ennen sai merkkiliikkeestä, mutta nyt uuden maahantuojan aikana mahdoton saada tai mun pitäis tilata niitä satoja, mutta ei oo kysyntää, niin ei oo tällähetkellä saatavana, kun mulla suoraan asiakkaina kaksi jotka halus niitä. Jos haluajia tulee lisää, jotka oikeasti sen myös ostaa, harkitaan uudestaan tilataanko...
veikkaaja
15.04.2018, 18:05
Onkos näissä raitisilmasuodatinta jossain? :confused:
2,4 litranen benziini ja 2005 malli kyseessä.
Itellä löytyy vaan tälläinen: https://www.youtube.com/watch?v=tmI-5mfYrsw
Mutta löytyis olevinaan minun autoon tälläisia; http://www.mister-auto.ie/en/pollen-filter-cabin-air-filter/jeep-cherokee-kj-2-8-crd-163hp_v18793_g424.html
Että kai siellä paikka olis, mihinkä tuollasen saa?
Kaitsu67
15.04.2018, 23:58
Niin, se oli pointti et onks sitä vai ei ja jos on niin missä se on?
Tuosa videollahan sitä etittiin ja siellä oli vain verkko, ei mitään suodatinta. :confused:
Niin, se oli pointti et onks sitä vai ei ja jos on niin missä se on?
Tuosa videollahan sitä etittiin ja siellä oli vain verkko, ei mitään suodatinta. :confused:
Sen verkon alle se tulee...
Cental73
12.05.2018, 19:55
ostin just sen "pitkulan" raitisilmasuodattimen (uudenpaan malliin) ja leikkasin siitä sopivan kokoisen pätkän, sellaista pehmeetä vaatomuoviteippiä reunoille tiivisteeksi ja vanhan tukkeutuneen tilalle - Toimii. Tuosta tekee varmaan kolme suodatinta ainakin!
KJ sytyttää usein mittaristossa moottorin toimintahäiriötä kuvaavan varoitusvalon, varsinkin vähän reippaammin kiihdytettäessä- ja erit kylmällä koneella. Sen jälkeeen tehot selvästi kateissa. Yleensä seuraavan käynnistyksen jälkeen kulkee normaalaisti. Muutaman sammutus/käynnistyksen jälkeen varoitusvalo sammuu. Siis Jeeppi 2,8 tD, autom. vm 2006, ajettu vähän alle 300 tkm.
Vika vai ominaisuus? (Tutun automiehen arvaus, pakokaasuanturi?)
CRD:ssä ei oo mitään pakokaasuanturia... Jos siitä vikakoodit lukis, niin olis täsmätietoa viasta, muuten voidaan spekuloida maailman tappiin vikamahdollisuuksia, mutta tuskin osuttais oikeaan...
vikakoodi viittaa ahtopaineanturiin. Nyt vaihdettu. Pitäisi toimia...
Onkos näissä raitisilmasuodatinta jossain? :confused:
2,4 litranen benziini ja 2005 malli kyseessä.
Ainiin, nyt olis raikkareita hyllyssä! Tuosta: https://www.jamant.fi/fi/tuote/2469356-raitisilmasuodatin-kj-psh-ps00724
sakari65
27.05.2019, 06:11
Jarrujen alipaine karkaa jonnekkin,tai sitä ei tule tarpeeksi ?
Eli joskus toimii tehostus pari jarrutus polkaisua,mutta sitten poljin menee kovaksi/tehoton.
Parkista kun lähtee peruuttamaan(seisonnan jälkeen),niin tuntuu kuin jarruja ei olisi ollenkaan (automaatti laatikolla).
Tehostimen kalvoa testasin alipainemittarilla ja ehkä ei vuoda sieltä? ja silloin kun painoi jarrua pari kertaa,niin alipaine nollassa?
Tehostimelle menevä putki haarautuu jonnekkin,mutten tutkinut minne ? ehkä turbolle päin ??
Onko tässä KJ:ssä(2,8 crd vm.2004) joku alipainesäiliö jossain,kun jää suhisemaan sammutuksen jälkeen?
Nyt auto ei ajossa,ennenkuin vika löytyy
Jeeppinen
18.07.2021, 08:59
Jos vertaa aikaisempaa 90-lukujen Cherokee XJ:tä tähän 2000-luvulla uudistettuun KJ malliin, niin voiko sanoa jotain yleistä laadusta, paremmuudesta tai kestävyydestä?
Mitkä asiat on kummassakin paremmin tai huonommin? Itse huomaan aika paljon teknisiä ongelmakysymyksiä KJ:n osalta. Mikä on tilanne noin yleisesti?