View Full Version : Mersun OM 602 motin turbotus.
Onko joku toteuttanut ko projektin? Kone ilmeisesti kestää turbon kepeillä ahdoilla hyvinkin.
Eli huomion arvoiset niksit otetaan vastaan :eek:
Vaparikoneessa ei ole mäntien jäähdytystä varten öljysuihkuja joten koneen kesto ei ole koskaan alkuperäisen turbokoneen tasolla.
Muutenhan tuosta kyllä tehoa saa helposti. Kestää ihan vakio-osilla maltillisen piristyksen.
Syöttöpumpun elementit vaihtoon ja turboksi tehotavotteeseen sopiva ja käyttökohteeseen soveltuva reilu välijäähdytin niin siinäpä se pääpiirteittäin.
Turbokoneessa on kuitenkin eroa aika paljon.
mm. Männät, männäntapit, kanget, kk-laakerit, mäntien jäähdytys, öljypumppu, m-öljyn jäähdytys, esikammiot nyt alkuun mainittuna.
pikkusievä budjettiviritys tuollaiseen vois olla: 290TD väykyn tai sprintterin pakosarja ja imusarja, OM606 vakioahdin (muistaakseni sopii suoraan laippaan), OM606 sähköpumpusta ylimääräiseksi jääneet 6mm tapit + asennus/säätö nykyiseen vakiosyöttöpumppuun ammattiliikkeessä.... ja sitten joku maltillinen kiinan cooleri....saattais olla sellainen 200hv/400nm ? vajaan tonnin budjetilla...? Kallein on varmaan pumpun laitto/säätö (5-700€ helposti, mutta tuleepahan kunnollinen kerralla)...
Hyvää vinkkiä, kiitos niistä. Pitää alkaa haalimaan palikoita. Ei palstalla ole Varsinais-suomen lähitieämillä ketään ketä pumpun säätöä tekisi aseveli kaupalla?
Hinnasta tiä mut ookko kuullu ikinä mynäpumpuista... :D
Kyllä vaan taitaa olla edullisempaa hommata OM605 joko vaparina tai alkup turbomallina kuin ruveta 602 sta ahtamaan, jollei ole osia kovasti valmiina.
Pitääkin tutkia hintoja vähän tarkemmin, kiitos vinkistä!
Hinnasta tiä mut ookko kuullu ikinä mynäpumpuista... :D
muista en tiedä, mutta mulla on ainakin sellainen mynäläinen paikallaan mersussa :D
Kyllä vaan taitaa olla edullisempaa hommata OM605 joko vaparina tai alkup turbomallina kuin ruveta 602 sta ahtamaan, jollei ole osia kovasti valmiina.
Jos edullisesti saa niin mikä ettei. Alkuperäinen turbokone on aina "alkuperäinen". Vaparin ahtamisessa on kuitenkin taas samat hankinnat edessä (pakosarja, ahdin, pumppu jne). Vähän riippuu myös tehotavoitteista ja käytöstä.
Näytti olevan jollain mersufoorumilla myynnissä 605tbokone 1500€. Koneen kunto jää usein arvoitukseksi jos kone on jo irrallaan. Oman koneen kunto on usein tiedossa. Kaikkein edullisimmaksi tulisi jos löytyisi sellainen koko auto, jossa olisi hyvä kone mutta vaikka osittain kolaroitu tai muuten huono kori (ruotsi/saksa)...ottaa kone siitä ja myydä muu käyttökelpoinen tavara eteenpäin. Toki aikaa ja vaivaa on tässä vaihtoehdossa eniten.
Nuo koneet on kyllä aina arvoitus kun lähtee ostamaan mutta voinan se kanki omastakin kurkata koskavaan, mistä näistä koskaan tietää !
Onkohan vakio pumppu mitenkään tuunsttavissa turbolle...
Ja öljyruiskujen puutetta ei kannata säikähtää onnistuu nimittäin laittaa myös vaparin lohkoon.
Nuo koneet on kyllä aina arvoitus kun lähtee ostamaan mutta voinan se kanki omastakin kurkata koskavaan, mistä näistä koskaan tietää !
Onkohan vakio pumppu mitenkään tuunsttavissa turbolle...
on. vaparin pumpuissa on vieläpä nokan profiili vissiin parempi?
näissä pumpuissa kun on mekaaninen sammutin niin siihen vipuun voi laittaa painekellon joka ahtojen mukaan avaa sammutinta.
monet haluaa laittaa turbotettuihin aina turbon pumpun. ja sitte ahonalanen syöttö kuitenkin säädetään täysille. sillo ei ole oikeestaan mitään väliä onko vaparin vai turbon pumppu jos elementit/nestepää on vaan samankokosia.
ahonalanen säätö kun ei lisää polttoainetta vaan pienentää syöttöä ilman ahtopainetta.
Ja öljyruiskujen puutetta ei kannata säikähtää onnistuu nimittäin laittaa myös vaparin lohkoon.
Onko heittää heti niksit siihen hommaan?
Älä suotta jos et aio ottaa kaikkea irti ja ajat vielä vaunuperässä kaasupohjassa pitkiä matkoja? Tuo ehdottamani edullinen ja vaivaton "bolt on" 200hv /400NM luultavasti pysyy kasassa ehyessä moottorissa ja maasturointikäytössä (vain lyhyitä hetkiä kaasu pohjassa), tarvittavat osat löytyy "satasilla" (paitsi pumppu).
Jos tehotavoite on tyyliin 300/500 niin sitten suosiolla alkuperäinen turbokone (mieluimmin 605) paikalleen. Niissä on muutakin "parempaa" kuin öljysuihkut. Ja nykymoottorin sisuskalujen muuttaminen kohti kestävämpää tulee myös maksamaan aikaa ja rahaa (pieniä koneistuksia, tiivisteitä jne) ja vaikka laittaa alkuperäisenkin turbokoneen niin silti tarvii isommille tehoilla uuden ahtiminen ja sen isotappisen pumpun. Jos sais vaikka koneen 1300€ ja sitten pumppu 7mm/8mm tapeilla 1000-1500€, ahdin 600-800€, mahdollisesti pakosarja 300€...sitten tulee ongelmia kytkimen pitämisen kanssa....500€ päivitettyyn kytkimeen...sitten porsii vaihdelaatikko....jne jne...
Hoksaatko kaavan? :) Eli sopivasti osia metsästäen käytät n. 1000€ ja 180-200hv/350-400Nm nopeasti ja helposti ja auto liikkuu pian.......vai paljon tehoa...pirusti hommia ja kolme tonnia meni jo... :D
Taidan kallistua hankkimaan nuo osat ja tekemään tuosta nykymotista pikkaisen pirteämmän. Ko myllyyn tuntuu olevan osaa melko hyvin tarjolla!
En tiiä mikä hypetys noista "moniventtiileistä" on ollut jo pitkään. Kapeakantisista lähtee tehoa ihan samalla tavalla mutta ehkä ne aivan viimeiset 500+ hv tehot jää saamatta.
Ovat vielä halvempia ostaa ja rempata.
Toki, vapari kapeakantisen heikko paikka on kiertokanget ja kk-laakerit. Kangissa menee öljykanava männäntapille josta kanget tahtoo haljeta kun reippaammasti otetaan tehoa.
Laakerit taas lähtee murenemaan, aivan kuten HDJ80:n koneissakin. Turbokoneissa nämä onkin tehty paremmin.
~10vuotta sitten kapeakantisesta 3l kuutosesta penkitettiin 1.6bar:lla yli 400hv.
En tiä mihin sitä moniventtiiliä tuossa tarvii. Vitun paljon kalliimpi ostaa ja korjata ja kannen kilometrien kesto ei ole kapeakantisen tasolla.
Jos taas on aivan huipputehot haussa niin sitten se moniventtiili johon muutamalla tonnilla palikkaa vaihtoon.
Sauraavaksi goolaamaan osia !
Multa tais jäädä ylimääräiseksi kyseinen turbo kone välijäähyllä...
Ajettu muistaakseni alle viis sataa....
Jos jotakuta kiinnostaa ni ilimottelee...
Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
Osaako joku vastata kun muuttaa ton 605/6 sähköisestä mekaaniseksi niin sopiihan kapia kantisesta kaikki bolt-on? Sopiiko sama laatikko molempiin?
Jos meinaat että syöttöpumppu vaihtuu kokonaisuudessaan vanhempaan mekaaniseen niin joo. Kannattanee vaihtaa polttoainesuodatinjalkaa myöten kaikki vanhempaan.
Ennakonsäätimen pulttia ei passaa sekottaa. Säädin jumii jos kasaa väärällä pultilla.
Ja jos kasaa kapeakantisen ennakonsäätimellä+ mäntä alipainepumpulla niin jakopäästä pitää tukkia pyörivälle alipainepumpulle tuleva öljykanava.
Kaasuvivusto pitää rakennella. Kapiakantisen vivusto ei mene suoraan moniventtiiliin.
Turbon hukkaportti pitää muuttaa ahtopaineella avautuvaksi, jos siis alkuperänen fööni säilyy.
Samat laatikot käy molempiin.
Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
Onko apulaitteineen tarkoitus myydä? Ja Oltzin kyssäriin kiinnostaisi kuulla tietävältä vastausta. :)
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
nii laitoin yv:näkin mutta laitetaan nyt tähänkin että ei se kyllä sitten om602 kone voi olla? ja missä korimallissa jos on välijäähykin?
onko siinä 5 vai 6 sylinteriä?
Mutta joo korjataan sen verran et 2.9 olikin tilavuus...
Ja kyl se on OM 602 turbolla ja välijäähyllä...
Ja edelleen kokonaisena pakettina se ois tarkotettu myydä (lue apulaitteineen).
Kysytään vielä että onko jälkeen turbotettu vai vakio?
:D
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kasper Näytä viesti
Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
Äsken käytin ja mittarissa 502660km....
Koneen tarkka tyyppi OM 602 980 00 078 609
Ja tosiaan 2,9 litranen
Herätellään vanhaa juttua, onko tämä kone malli samaa jota käytetään x12 sprintereissä? Isoa pakua vielä suunnitelmissa. Ja pikkasen kiinnostaisi tuo vanha sprintteri. Mitähän olisi tuollaisesta järkevästi saatavat tehot? Ilmeisesti henkilöautoista tuolla motilla on otettu jonkinverran voimaa ulos
x10D/x12D sprintterien (ja 290 väyrysmersun) OM602 on 2.9litranen sähkö-ohjattu suoraruiskuversio tästä vanhasta esikammio 2.5:sta.
mk1 korisen sprintterin kytkin (kaksoismassa) ei kestä juurikaan ollenkaan väännönlisäystä. Automaatti kestää huomattavasti paremmin. (vanha mekaaninen 722.3)