View Full Version : Akku varautunut väärinpäin
Mika Pentti
15.08.2016, 21:25
Onko mahdollista että akku varautuu väärinpäin eli plus napa onkin negatiivinen.
Akku (Varta) oli ilmeisesti ollut aivan tyhjä ja kaveri oli ruvennut sitä lataamaan ilmeisesti väärinpäin kytkettynä, nyt akusta olikin 9,6v jännitettä mutta yleismittari näytti kytkettäessä miinusta.
Voiko olla?:confused::confused:
JanneBlomgren
15.08.2016, 21:37
Kyllä, mulla kävi ihan samoin. Eiku siis kuulin että jollain kävi:D
gr patrol
15.08.2016, 21:40
Oon kans kuullu että jos akku on ihan tyhjä ja sitä rupeaa lataamaan plussa ja miinus väärin päin niin ne vaihtaa paikkaa.mutta ei oo ittellä sen tarkempaa kokemusta asiasta.
Mika Pentti
15.08.2016, 21:47
Eiku siis kuulin että jollain kävi:D
No en se minä ollut, se oli pirkka:mad:
Ei o (vielä) kokemusta mut luulis et akun varaus tarvii eka purkaa nolliin ja ladata oikeenpäin,saiskoha siitä ehjää vielä?
Juu, mäkin olen (kuullut, että joku) ladannut akun väärinpäin. Kyseessä oli mp:n akku. Jollain irtopolttimolla sitten vaan tyhjäksi ja oikeinpäin lataus ja taas toimi.
Juu, mäkin olen (kuullut, että joku) ladannut akun väärinpäin. Kyseessä oli mp:n akku. Jollain irtopolttimolla sitten vaan tyhjäksi ja oikeinpäin lataus ja taas toimi.
Tästä on omakohtaisia kokemuksia :)
Meni Optima tyhjäks ja pimeessä kytkin akun laturiin. Menin seuraavana päivänä hakee akkua laturista, ja yleismittarilla testasin, mitä näyttää. Punainen piuha plussaan, musta miinukseen. Mittarilukema n. -12,5v. :eek:
Kokeilin just tolla lampulla purkaa, mutta ainakaan minä en onnistunut. Eli Red Top lähti akkulavalle...:mad:
Tä? Ei onnistunut purkaa lampulla vai mitä? Loppumaton akku :)
Onnistu purkaa lampulla mutta ei varautunut enää "oikeinpäin".
Kylläpä joskus pyörähti jännitteet väärinpäin. Oli sillon paikallaan vanhassa raktorissa. Toimi täyttä päätä kun vaihto akunkengät ristiin.
ImacInnes
16.08.2016, 15:34
Laturit ei tuppaa lataaman täysin tyhjää akkua joten toinen vajaa akku kylkeen kiinni heräte virraksi.
t. Ismo Ämmä
mulla älylaturi ctex ei lähe liian tyhjää lataa. mutta justii vähä aikaa kaapeleilla toista pitämällä saa lataamaan.
Mika Pentti
16.08.2016, 19:25
Nyt vuorokauden lamppu palanut joten kohta mittaileen ja koittaa ladata oikeeseen suuntaan...Tässä on käynyt varmaan niin kun akut on kiinni hj.sä 24v ja kun auto oli seissyt muutaman vuoden niin kaveri jolta ostin oli ruvennut lataan kaapelit kiinni...silloinhan toinen latautuu tietty samalla mutta väärin päin kun olivat kummatkin aivan tyhjiä. Mutta aatella että Vartat on ollu muutaman talven varmasti jäässäkin ja vielä ottaa virtaa ja toinen toimii ihan hyvin....pirun hyviä akkuja joskin kalliita ostaa.:cool:
Nyt vuorokauden lamppu palanut joten kohta mittaileen ja koittaa ladata oikeeseen suuntaan...Tässä on käynyt varmaan niin kun akut on kiinni hj.sä 24v ja kun auto oli seissyt muutaman vuoden niin kaveri jolta ostin oli ruvennut lataan kaapelit kiinni...silloinhan toinen latautuu tietty samalla mutta väärin päin kun olivat kummatkin aivan tyhjiä. Mutta aatella että Vartat on ollu muutaman talven varmasti jäässäkin ja vielä ottaa virtaa ja toinen toimii ihan hyvin....pirun hyviä akkuja joskin kalliita ostaa.:cool:
Nyt ei ihan auennut mulle tää.. Ladannut kaapelit kiinni? Siis akkukaapelit vai? Onko sillä ollu 12v laturi vai miten?
BJ-40/76
16.08.2016, 20:56
Kylläpä joskus pyörähti jännitteet väärinpäin. Oli sillon paikallaan vanhassa raktorissa. Toimi täyttä päätä kun vaihto akunkengät ristiin.
Erikoinen traktori, nimittäin pitää olla kestomagneeteilla oleva starttimoottori.
Normaalilla starttimoottorilla tuo napaisuuden kääntö ristiin ei muuta startin toimintaa, on muutama vanha + runkoinen traktori tullut muutettua - maadoitetuksi. (siis silloin voi vaihtaa tavallisen vaihtovirtalaturin vanhan tasasähkölaturin tilalle, ja latausvirta kasvaa noin 10 kertaiseksi...)
hiluvitkutin
16.08.2016, 21:07
Erikoinen traktori, nimittäin pitää olla kestomagneeteilla oleva starttimoottori.
Normaalilla starttimoottorilla tuo napaisuuden kääntö ristiin ei muuta startin toimintaa, on muutama vanha + runkoinen traktori tullut muutettua - maadoitetuksi. (siis silloin voi vaihtaa tavallisen vaihtovirtalaturin vanhan tasasähkölaturin tilalle, ja latausvirta kasvaa noin 10 kertaiseksi...)
Varmaan tarkotti että siinä akussa oli nyt plussa niinku miinus ja toisin päin. Ni sittenhän se oli niinku oikein ku laitto plussa piuhan miinuksee. Vai niinkö vai näinkö😆
Nyt vuorokauden lamppu palanut joten kohta mittaileen ja koittaa ladata oikeeseen suuntaan...Tässä on käynyt varmaan niin kun akut on kiinni hj.sä 24v ja kun auto oli seissyt muutaman vuoden niin kaveri jolta ostin oli ruvennut lataan kaapelit kiinni...silloinhan toinen latautuu tietty samalla mutta väärin päin kun olivat kummatkin aivan tyhjiä. Mutta aatella että Vartat on ollu muutaman talven varmasti jäässäkin ja vielä ottaa virtaa ja toinen toimii ihan hyvin....pirun hyviä akkuja joskin kalliita ostaa.:cool:
Yhden vanhan akun räjähtämisen olen todistanut ja ei kyllä tulisi enään mieleenkään pelleillä vanhoilla huonoilla akuilla...
Pari vuotta takaperin tutulla isännällä räjähti ihan käyttämätön uusi akku käsissä, että ei se nyt mikään wanhojen akkujen ominaisuus ole, vaikka ikävä juttu joka tapauksessa!
Oli erittäin ison tehtaan laatumerkkinä tunnettu akku, joka oli ostettu muutama päivä aiemmin, kannettu hallin lattialle odottamaan asennusta (ei ladattu, eikä tosiaan mitään käytetty navoissa kiinni tänä aikana lattialla ollessaan) ja kun asennushetki koitti, otti isäntä akun kantoon kahvoistaan (siis vähän reilumman puoleinen traktorin akku) ja just kun sai selän suoraksi, ampui akusta kansi päin naamaa....niskanikamiin vikaa, kun löi pään niin kovaa taakse rajoittimen yli, naama paloi meleko vittumaisesti, näkö säilyi mutta alkukesä meni silti hapuillessa ennen kuin alkoi näkemään kunnolla ja kuulo katosi pitkäksi aikaa...käsivarretkin toki sai uutta ilmettä. Asia siirtyi jonnekkin tutkittavaksi ja epäilivät että olisiko uusista just päälle vedetyistä haalareista tullut hankaus/staattisena sähkönä riittävä kipinä yms. mutta en ole nyt kuullut mikä oli virallinen raportti...
Notta olokaa tarkkana niiden pattereiden kanssa painiessa, voi tulla silmille just silloin kun sitä vähiten odottaa tai kaipaa...
Varmaan tarkotti että siinä akussa oli nyt plussa niinku miinus ja toisin päin. Ni sittenhän se oli niinku oikein ku laitto plussa piuhan miinuksee. Vai niinkö vai näinkö😆
Sitäpä meinasin.
Taisipa olla jokkisautossakin käytössä vinksahtamisen jälkeen, ihan sillä että jos ois menny kaupaksi, niin ois ollu ostajilla ihmettelemistä.
Mika Pentti
18.08.2016, 06:53
Nyt ei ihan auennut mulle tää.. Ladannut kaapelit kiinni? Siis akkukaapelit vai? Onko sillä ollu 12v laturi vai miten?
Niin siis ollut kytkettynä 24v järjestelmässä kaksi täysin tyhjää akkua ja kun em kytkettynä lataa 12v laturilla toista akkua napojen merkintöjen mukaisesti varautuu toinen samalla väärinpäin.
Capich?
Mika Pentti
18.08.2016, 07:04
Nyt ei ihan auennut mulle tää.. Ladannut kaapelit kiinni? Siis akkukaapelit vai? Onko sillä ollu 12v laturi vai miten?
Täysin tyhjät akut olleet kytkettynä 24v järjestelmään jonka aikana ryhdytty lataamaan 12v laturilla toista akkua napojen mukaisesti, tästä johtuen myös toinen latautunut samalla, mutta väärin päin.
Niin siis ollut kytkettynä 24v järjestelmässä kaksi täysin tyhjää akkua ja kun em kytkettynä lataa 12v laturilla toista akkua napojen merkintöjen mukaisesti varautuu toinen samalla väärinpäin.
Capich?
Siis kaksi 12V akkua sarjassa (24V) ja ladataan niistä vain toista 12V laturilla?
Miten se toinen akku varautuisi mitenkään, jos akkulaturin johdot on kytketty vain toiseen? Virta kulkee vain sen yhden akun ja laturin kaapelien kautta, eikä se toinen akku tiedä hommasta mitään.
Mika Pentti
18.08.2016, 07:15
No onhan siinä autossa virtapiiri jolloin latautuu kyllä molemmat mutta ei 24v vaan 12v.
Vai onko mun lyhyt sähköoppi väärässä.? Voi tietty ollakin.
Mika Pentti
18.08.2016, 07:23
Siis kaksi 12V akkua sarjassa (24V) ja ladataan niistä vain toista 12V laturilla?
Miten se toinen akku varautuisi mitenkään, jos akkulaturin johdot on kytketty vain toiseen? Virta kulkee vain sen yhden akun ja laturin kaapelien kautta, eikä se toinen akku tiedä hommasta mitään.
Olisko joku oikosulku tai polttimot aiheuttanut sen että virta on päässyt toisen akun lataamaan väärinpäin?
Porvoon Hilma
18.08.2016, 07:33
Siis kaksi 12V akkua sarjassa (24V) ja ladataan niistä vain toista 12V laturilla?
Miten se toinen akku varautuisi mitenkään, jos akkulaturin johdot on kytketty vain toiseen? Virta kulkee vain sen yhden akun ja laturin kaapelien kautta, eikä se toinen akku tiedä hommasta mitään.
Juu. Jos autossa on jokin pieni kuormitusvirta, vaikkapa kello päällä ladatessa, niin toinen 12 V sarjassa oleva akku latautuu väärinpäin, mutta koska latausvirta on luokkaa milliampeereita eli ei se kyllä käytännössä lataudu väärinpäin. Ja tämäkin on mahdollista vain silloin kun tuo kello tms. tosiaan toimisi käännetyllä napaisuudella.
Niin ja sitten vielä sellainenkin asia, että se toinen akku olisi tuolla varattavalle akulla vastasuuntaan kytketty, joten resultoiva jännite on lähellä nollaa.
Vastaus on Kanada.
Mika Pentti
18.08.2016, 07:43
Vastaus on Kanada.
Mä oon samaa mieltä :)
Ei vaan pitääpä vielä selvitellä.
Pitäisi olla tosiaan kuormaa päällä jonkin verran, että virta kulkisi myös sen kautta toiselle akulle ja siitä sitten väärin päin akkulaturin toiseen johtoon. Olisiko ollut valot päällä tai joku muu kuormittavampi sähkölaite... ...joku ne akut oli tyhjentänyt.
Pitäisi olla tosiaan kuormaa päällä jonkin verran, että virta kulkisi myös sen kautta toiselle akulle ja siitä sitten väärin päin akkulaturin toiseen johtoon. Olisiko ollut valot päällä tai joku muu kuormittavampi sähkölaite... ...joku ne akut oli tyhjentänyt.
Jaksaako virta kulkea sisävalon läpi 12v akun väärälle puolelle jos 24 akku laitetaan lataukseen 12voltilla
Silloinhan 24 akku on oikein päin laturissa ja 12v akku väärinpäin kun plussa tulee sisävalon läpi sinne 12v akun miinus napaan
Harvataajuuksinen vaihtovirta akku ?
Helposti saa käännettyä napaisuuden. Aikoinaan kun vironpojat kävi keräämässä akkuja nurkista, poltettiin lampuilla akku kuivaksi ja vaihdettiin napaisuus.:rolleyes::rolleyes:
Helpoiten onnistuu kun antaa 2-3W lampulla palaa kuivaksi ja sitten kytkee laturin kiinni kun lamppukin on kiinni. Isommalla virrankuluttajalla menee helpommin eikä laturi kuumene niin paljoa, kun on kuormaa samalla käyttämässä akkua...
Ja helppohan tuo 12V kääntö on 24V järjestelmässä, kytke vain toiseen akkuun tuon laturin, ja vaihtaa napaisuuden, jolloin koko autosta tuleekin 12V järjestelmä...;););)