Kirjaudu sisään

View Full Version : Kevyt jakolaatikko crossi autoon


MOGGI
11.08.2016, 22:21
Mikä mahtaa olla kevyt ja kestävä jakolaatikko?
Voisko olla samurain ?
Mitä mahtaa samurain laatikko kestää tehoa/ vääntöä?

hiluvitkutin
12.08.2016, 07:14
Millane lie vanha kingcappi?
Eikös siinä oo erillinen jakis? Kai se kestävämpi ku sussukin.

Viipo
12.08.2016, 08:04
Kait se on kinkkukaapissaki pultattu päälaatikkoon kiinni, mut kuitenki eristetty öljytiloiltaan päälaatikosta, kuten GR:ssä on. Esim. GR:stä kärsii pultata jakis irti päälaatikosta ja sisäänmenoakselin tumpin voi sit rälläköidä irti päävaihteistosta, niin saa tehtyä välikardaanin siitä. Ja kestää varmasti voimaa enempi ku susukin jakis.

Viipo
12.08.2016, 08:17
Tjaa ilmeisesti vanhassa datsunissa on joku tämmönen jakis
http://www.offroadfabnet.com/forums/attachment.php?attachmentid=4900&d=1237912705

Mut löytyykö tuommosia enää suomesta?

Palex
12.08.2016, 08:25
Kyllähän suzukin jakis jotain kestää, etenkin jos laittaa vahvistuslaipan tai vastaavan koko jakiksen ympäri, ettei kuoret halkea ja vaihtaa vahvistetun etuvedon ulostuloakselin. Mutta mitäs sen tässä tapauksessa pitäis kestää?

Timo_L
12.08.2016, 08:40
Määrittele kevyt ja kestävä, mihin tulossa? Tarvitseeko olla erillinen?

NP/ NV alumiinikuoriset jakoaskit (jokseenkin kaikissa Jeepeissä; Dodgeissa, Chevyissä ja Fordeissa vähän mallista riippuen) painaa n.40-70kg, ja kestää sisääntulevaa vääntöä n.1400lbs./ft. -> reilusti enemmän (jakiksen mallista riippuen).

smgt
12.08.2016, 08:54
Mulla taitaa ramissa olla joku np240 tai vastaava. Yksin sen sai paikalleen nostettua tasasella lattialla että ei kovin painava ole. Ja kestää tuota cumminssinki vääntöä aika hyvin.

MOGGI
12.08.2016, 22:10
Rossi rojektia suunnittelen ja kaikki pitää olla kevyttä.
Tehoa tulee bensakoneen muodossa n. 250 hp.
suzukin laatikkoon saa ainakin välityksiä.
Erillinen näin alkusuunnitelmissa.

HaKu
13.08.2016, 05:59
Roverin niin saa keskitasauspyörästön samalla ja siihenkin saa välityksiä
.
Volvon on kevyt ja kestävä mutta löytyykö enää kovin helposti?

Toi Suzuki on kevyt mutta mieti siinä lagujan savessa että kestääkö ? Jos moottorissa yhtään vääntöä.

Timo_L
13.08.2016, 06:56
Kuinka hidas pitää olla hidas puoli jos välityksiä tarvitaan?


Jos haluaa keskeltä avoime(hko)n, sekä kiinteän hitaan puolen, niin '96-'98 Grand Cherokeen 249- jakis voisi olla hyvä? Viskolla nopea puoli ja hidas puoli on kiinteä. 2.72:1 hidas puoli. Kestää monipisteruisku 5,9 bensa-V8:n hienosti (246hv/ 468Nm), jakis painaa n.60kg.
Visko toimii 249- jakiksissa hyvin, ja näissä myös ominaisuutena se että kun visko alkaa olla tiensä päässä niin se menee jumiin (=enemmänkin kiinteä kuin avoin). Muutenkin voisi olla nopealla puolella hyvä jakis crossiin, normaalisti voimanvälitys n.10-90 eteen-taakse, ja muuttuu 50/50 kun takatassut sutii. Eli heittää ensin perseen hieman sivuun -> hyvä ajaa vähän nopeampitempoistakin menoa :)

88
13.08.2016, 12:53
Tarvitaanko krossiautossa kovin tiheitä välityksiä? Mun mielestä ei. Suskan jakikseen kun tällää sen TGn 6.5 välityksen niin pakki on kovin onneton. Keskidiffi voi kans olla turhake mikä lisää painoa. Käyn putaroimassa LT230 laatikon, hetki.

67kg öljyt laskettu muistaakseni pois. Käsijarruvermeet painaa muutaman kilon. Eli ilman käkkäriä
vamaankin 60kg paikkeilla.

MOGGI
13.08.2016, 14:56
Akseleina olen ajatellut lj toyotan joten kardaani lähdöt pitäisi myös järjevästi sopia.
Ajateltu voiman lähde vielä hakusessa jos löytyy niin
Saadaan projekti käyntiin siitä ei sen enempää ��

Pitää ruveta tekemään exel taulukkoa osien painoista.
Alle 1000kg kuskin kanssa tavoite.

Timo_L
13.08.2016, 15:35
Dodgessa ja Chevyssä ainakin lähdöt on pääsääntöisesti oikealla, jos alumiinista NP/NV- laatikkoa tutkailee. Niiden saatavuus tosin huonompi kuin Jeeppien lootissa.
Eihän NP/NV- jakikset tietenkään ainoita vaihtoehtoja ole, varmasti hyviä muitakin on olemassa. Niistä kuitenkin tiedän että ovat varsin kevyitä kestävyyteen nähden, ja osia on saatavilla pilvin pimein varsin kohtuuhintaan jos jotain tarvitsee muokata.

Itsellä ei ole muista kokemusta, enkä todellakaan tiedä paljonko Japsivekottimien jakoaskit painaa. Luulisi, että ainakin Toyotan/ Nissanin jakikset olisi kestäviä, kun autotkin on isoja. Suzukin laatikko taas varmasti melko kevyt, mutta miten on keston laita kun on suunniteltu kevyeen ja pienitehoiseen autoon..?


Jos keveyttä halulaa niin eikös koneeksi esim. Lexuksen alumiini- V8 olisi hyvä? Pitäisi olla hyviä koneita ja mukavasti potkua..

Viipo
14.08.2016, 01:07
Jos kevyt crosscart suunnitteilla, niin varmaan moottorina joku moottoripyörän kone, ja suskan jakis kestää heittämällä kyl semmosen höyhensarjalaisen väännön.

Rak
14.08.2016, 08:02
Jonkun verran jakiksen kestoon vaikuttaa rengaskoko ja perävälitykset, pienemmät renkaat ja tiheämmät perät keventää jakolaatikon kärsimiä voimia.

Minkäslainen Nivan jakolaatikko on kestoltaan? Ei taida kooltaan olla suzukin lootaa kummempi. Välityspolitiikka on toki onnettomampi.

Siitä yhdestä krossikisasta mihin osallistuin kuljettajana, jäi mieleen se että kokonaisvälityksen ollessa n.92, renkaat 31" ja punaraja 7500rpm, välitykset oli liian tiheät. Joutui ajaessa pohtimaan pitääkö jossain kohti vaihtaa pitkäpuoli päälle. Eli kannattaa pitää tarvittava huippunopeus mielessä.

Mielessä oli kisan jälkeen että pitää haalia crossihommia varten toinen jakolaatikko johon n.4 kieppeiltä välitys.

lepoantti
14.08.2016, 08:11
tässä menneinä vuosina pohdittu samaa asiaa

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26660

minulla on suzukissa volvon m45:n jatkeena vissiin joku gazin jakis 2,7:1 välityksellä. melko kevyt ja pieni kooltaan. akselit hiluxista, takakardaani taitaa olla vähän eri kulmassa mutta ei mitään vakavaa.

Repro
14.08.2016, 21:16
Jos huippunopeus on parhaimmillaan lähempänä satasta niin ei niihin hitaiden välitysten saatavuuteen kannata hirveästi panostaa jakolaatikkoa valittaessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2135&pictureid=195522

Pauli
14.08.2016, 21:40
Jos huippunopeus on parhaimmillaan lähempänä satasta niin ei niihin hitaiden välitysten saatavuuteen kannata hirveästi panostaa jakolaatikkoa valittaessa.


Jep, samaa mieltä, MashBoxissa ei alennusvaihdetta ollenkaan ja kuten aiemminkin on jo todettu, niin ihan hyvin sillä pääsee.

tgb
16.08.2016, 20:34
Tjaa ilmeisesti vanhassa datsunissa on joku tämmönen jakis
http://www.offroadfabnet.com/forums/attachment.php?attachmentid=4900&d=1237912705

Mut löytyykö tuommosia enää suomesta?
Mulla on tommonen kingcapin erillinen jakolaatikko ja kardaanit myydä jos tarvetta. 0443616030

Jappi
19.08.2016, 15:41
Nelikkobemareissa ennen X-driveä on pikkuinen ja kestävä, mutta ei hidasta puolta.

Timo_L
19.08.2016, 15:46
Nelikkobemareissa ennen X-driveä on pikkuinen ja kestävä, mutta ei hidasta puolta.

Eikait siinä ole edes kiinteää nelikkoakaan?

Jappi
19.08.2016, 15:57
Eikait siinä ole edes kiinteää nelikkoakaan?

38/62 jako, joo ei ole kiinteä mutta riittävä. Vanhemmissa on viskolukko.

Timo_L
19.08.2016, 16:14
38/62 jako, joo ei ole kiinteä mutta riittävä. Vanhemmissa on viskolukko.

Onko niissä torsen vai visko jakamassa voimaa etu- ja takapään kesken, vai mikä systeemi?

Jappi
19.08.2016, 16:51
Planeetta josta menee osaltaan kiinteä yhteys taakse, käsittääkseni.

New Venture 124 tai 125(viskomalli) on jakiksen malli.

Timo_L
19.08.2016, 20:12
Planeetta josta menee osaltaan kiinteä yhteys taakse, käsittääkseni.

New Venture 124 tai 125(viskomalli) on jakiksen malli.

Ainakaan pikaisen googletuksen perusteella noissa kummassakaan ei olisi viskoa tai mitään muutakaan himmeliä joka jakaisi voimaa eteen "pakotetusti" (visko, kitkapakka tjsp.), vaan pelkkä planeetta? Perhana, kun ei noista löydä räjäytyskuvia millään.. ainoa mitä selvisi on, että toinen on rataskäyttöinen ja toisessa on ketju :o

Heikki L
20.08.2016, 00:22
Mulla on Tollanen ketjullinen purettuna, pitää kattoo miten se etuveto välittyy.
Takaveto kiintee. (siis x5 loota)