PDA

View Full Version : allterrain talvella


örvelö
10.08.2016, 13:35
tästä on varmasti jutustelua ollut,mutta en löytänyt.

olen tässä haaveillut esim bffän allterrain renkaan käyttöönottoa ympäri vuotisesti. kuinkahan mahtaa olla hengenlähtö lähellä. talveksi suunnitellut ruuvattavia nastoja.


eivät tietenkään oikeaa nastarengasta päihitä,mutta jospa tällaiseen perusajeluun kelpaisi.
ja juu,käyttikseen on tulossa,ajomäärät vaihtelee 10km-500 kilsaa päivässä.


kokemuksia ja mielipidettä?

Mase
10.08.2016, 14:18
General Grabber A/T2 toimii erittäin hyvin talvella, pidon puolesta voisi jopa sanoa talvirenkaaksi. Itsellä oli nastattomat ja niitä en edes kaivannut niihin, jäälläkin pito oli kohtuullinen. Teräviä kulmia ja lamelleja on ihan eri tavalla kun kilpailevilla merkeillä. BFG A/T: tä en ottaisi talveksi alle, kokeiltu on :)

Timo_L
10.08.2016, 15:44
BFG A/T: tä en ottaisi talveksi alle, kokeiltu on :)

Olettaen että puhut BFG AT KO:sta, niin älä vertaa sitä vanhaa rengasta uuteen bfg at ko2:een. Vanha oli ihan susipaska, uusi on lumella ihan toiselta planeetalta.

Molempia on ollut, vanhaa en haluaisi edes kuivalle asvaltille, uusi on erittäin hyvä yleisrengas katukäyttöön kesästä talveen ja vähän huonommalle mökkitielle.

HV
10.08.2016, 15:55
Ei voi suositella, oli sitten aateessa merkki tai malli mikä tahansa niin ei kyllä millään perkeleellä voi suositella käyttöautoon talveks.

Timo_L
10.08.2016, 16:35
Mielipiteitä toki on moneen lähtöön, mutta ei nuo nyt niin surkeita ole etteikö niillä talvella pärjäisi. Jääkelissä toki huonoja, mutta lumella ja normiajossa lähes kitkarenkaiden veroiset, ja normiajossa hitosti rapisevia paska... anteeksi nastarenkaita mukavemmat.
Itsellä ollut pelkkiä kitkoja omissa henkilöautoissa, ja mutikoita/ all-terraineja maastoautoissa. Nastoja en ole jäänyt kaipaamaan pätkääkään ekojen kitkojen jälkeen, ja maasturissa kaivannut kitkarenkaita loppupeleissä todella vähän.

Toki pitää muistaa että all-terrainit - eikä etenkään mutikat - ole oikean talvirenkaan veroisia, mutta järkeä käyttäen hyvät talviominaisuudet omaavilla AT- kumeilla pärjää oikein hyvin useimmissa tieolosuhteissa - poislukien jääkelit. Syvemmässä lumessa sitten melkein mitkä vain maastorenkaat pieksee katurenkaat mennen-tullen.

Mase
10.08.2016, 17:15
Olettaen että puhut BFG AT KO:sta, niin älä vertaa sitä vanhaa rengasta uuteen bfg at ko2:een. Vanha oli ihan susipaska, uusi on lumella ihan toiselta planeetalta.

Molempia on ollut, vanhaa en haluaisi edes kuivalle asvaltille, uusi on erittäin hyvä yleisrengas katukäyttöön kesästä talveen ja vähän huonommalle mökkitielle.

Ne jotka itsellä oli olivat tosiaan vanhat A/T, mutta töiden puolesta on tullut A/T2:kosillakin ajeltua ja eivät ole liukkaalla vakuuttaneet minua. Itse ostin Genraalit USA palstoilta löytyneiden kehujen vuoksi ja yllättivät kyllä todella positiivisesti, myös muut kuin vaan minut.
En halua haukkua, BFG tekee hyviä renkaita, ja niillä pärjää kyllä mutta parempiakin tähän käyttöön on. Itselle tulee todennäköisesti syksyllä yhden Grabber A/T2 sarjan osto taas eteen.

Palex
10.08.2016, 18:10
On se aika paljon autostakin kiinni, että miten renkaat talvella toimii. 1000kg auto pysähtyy paljon herkemmin kuin 2500kg auto, vaikka olis samat renkaat alla.

Mika_T
10.08.2016, 18:17
Itsellä myös haussa HDJ:n alle talvirenkaat.
Viimetalvi meni 35" bfg M/T km2:lla eikä ollu kyllä moittimista.

Ei noita tietysti nastarenkaisiin voi verrata mutta yllätyin kyllä noiden pidosta talvikelissä. Nyt kesäkelissä tullut ajettua ~20tkm
joten ovat jo kulahtaneet ja kantit pyöristyneet niin enstalvena pito ei varmasti ole lähellekkään samanlaista.

Niimpä olikin ajatuksissa hommata enempi maantieajoon soveltuvat renkaat. Mahdollisesti jopa nastalliset. ~33-35" kokoisena.

Timo_L
10.08.2016, 19:34
Juu, auton paino ja renkaan koko/ kantavuusindeksi kaikki vaikuttaa. Itse ajoin viime talven lopun 285/75 r16 kokoisilla c- kantavuusluokan (en nyt ulkoa muista kantavuusindeksiä) at ko2:lla, Jeeppi painaa 2150kg + kuski. Itse olin todella positiivisesti yllättynyt niistä, etenkin kun edellisen mallin bakeliittipaskat oli niin surkeat.

Varmasti parempiakin on, itselle olisin halunnut samankokoiset Goodyear duratracit, mutta ei ollut saatavilla ollenkaan Euroopasta. Tuosta General grabber at2:sta olen myös kuullut paljon kehuja. Lähinnä sanoin bfg at ko2:sta siksi, että monilla tuntuu edelleen olevan kokemusta vain vanhasta, joka tosiaan toimi lähinnä kuivalla asvaltilla ja kuivalla hiekkatiellä.. :D

-MaTTi-
10.08.2016, 21:50
On se aika paljon autostakin kiinni, että miten renkaat talvella toimii. 1000kg auto pysähtyy paljon herkemmin kuin 2500kg auto, vaikka olis samat renkaat alla.
Empä tiijä, voip olla helposti toisinpäinkin jos kumilla kokoa. Kyllä paino rauhoittaa menoo ja parantaa pitoo.

Varmasti parempiakin on, itselle olisin halunnut samankokoiset Goodyear duratracit, mutta ei ollut saatavilla ollenkaan Euroopasta.
315/70R17 eli 35" DuraTraceilla 4 talvee nyt päästelly ja ei oo valittamista ollut, ei oo tilanteita ollut *kopkop*. Jatkuva neliveto ja ESP tietysti jeesaa, ja +2300 kg paino. Duratracit nyt vähän allterrainin ja mutikkaan välissä, mut enemmä aaltsikaks laskisin, on niin hyvä maantiellä.

Heegi
10.08.2016, 22:30
Kyllä All terrainella ajelee.. Nimenomaan UUDEMPI MALLISILLA! KO2!

10-20vuotta vanhat 3mm pintaa olevat vanhamalliset pito tietysti sen mukaan..
Mutta toki yleistäkää/moittikaa uutta mallia josta ei monella yhtään kokemusta:D
Tosin silloinhan tietää enemmän..

Monessa renkaassa auttaa että seon UUSI! Ei "uutta vastaavat" ajettu max 2000km
Huom 20000km oikeasti. ja seissyt 5-15vuotta.. Terävä reuna ja pehmeä kumi tekee ihmeitä
Ja uudentyyppiset lamellikuviot

Eli asiaan ostin gr patrolliin ihan uudet 285/75-16 allterrain ko2 2015talvella koska tykkäsin uuden mallin ulkonäöstä ja kokeeksi,

YLLÄTYIN!

Kymmenistä eri muta ja all terrain renkaista laajalla talvikokemuksella uusista paskoihin ja siitä välistä,monet uutenakin paskat..

niin tämä kieltämättä PARAS yleis talvirengas tähän asti!
Piti todella hyvin kaiken eri tyyppisessä lumessa pakkasella ja loskalla ja jopa jäällä yllätyin! Jarrutusmatkakin oli ihme hyvä!
Ei kertaakaan tullut ropisevia hakkapelittoja ikävää! Ja pääsi takavedollakin aika syvässä lumessa vs moni mutarengas nelikilla..

Maantiellä tosi hiljaiset/hyvä ajaa!

Ihme vaan niin on kehittynyt tämä rengas vs vanha malli/moni muu.. Lumihiutale merkki jopa löytyy :D ei vaan m+s tauti

Tätä rengasta voin lämpimästi suositella ! Ja pärjää varmana mökkitiet ym, mutarenkaat tms sitt erikseen möyrimiseen..
Tosin nää KO2 hakkaa monet niistä talvella siinäkin :D

No tästä saa sitten tietämättömät jolla ei kokemusta ulista ja ne jotka tietää voi moittia jos siltä tuntuu koska mulle aivan sama! Tämä mun mielipide/kokemus.. Eihän hyviä renkaita olekkaan...

Silti Parhaillaan on omaan dodgeen tulossa 315/70-17 KO2 kohta alle.. Koska haluan renkaan joka on hyvä maantiellä hyvä talvella ja jolla pääsee asvaltin ulkopuolellakin..

grabber at2 on ihan hyvä mutta ei lähelläkään tätä, goodyear at ei ole kokemusta minulla..

HV
10.08.2016, 23:07
Kyllä kyllä, ja kun ko2:lla ajelee niin tietkin sulaa jo 100 metriä eteenpäin kun ne on niin hienot ja loistavat ja maaliman parhaat... :D:D:D


Ruuvinastat on kyllä hyvä keksintö noihin ympärivuotisiin renkaisiin.

Heegi
10.08.2016, 23:50
Kyllä kyllä, ja kun ko2:lla ajelee niin tietkin sulaa jo 100 metriä eteenpäin kun ne on niin hienot ja loistavat ja maaliman parhaat... :D:D:D


Ruuvinastat on kyllä hyvä keksintö noihin ympärivuotisiin renkaisiin.

totta,unohdin mainita:D ihmekös ne vähensi suolausta täälläpäin,

Heguli
11.08.2016, 05:54
Empä tiijä, voip olla helposti toisinpäinkin jos kumilla kokoa. Kyllä paino rauhoittaa menoo ja parantaa pitoo.

Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.

Hessu888
11.08.2016, 06:50
Ite ajelin takavedolla ensilumet uusilla ko2:lla all terraineilla mutta aika liukkaalta tuntui verrattuna nastotettuihin duratracceihin jotka tuntuu jo ihan oikeilta talvirenkailta.

toyopet
11.08.2016, 07:24
Sattuipas ketju sopivasti, kun olen tässä miettinyt, että pitäisi jeeppiin ostaa renkaat mutta mitkähän ostaisi.
Nyt alla Grabber HTS:t eli ihan selvät katukesäpyörät, talvirenkaat oli jotkut ikivanhat nastarenkaat, pintaa paljon,pitoa ei juurikaan vaikka nastat onkin.

Samaa ajatusta ollut, että ottaisiko oikeat talvirenkaat (kitkat) vai joku allterrain kumi,jolla ajelisi sitten tulevan kesänkin.

Kitkoilla on ajettu paria talvea lukuunottamatta ja jenkkifarkullakin aikanaan niillä cooperin lifeliner m+s:llä, että kai sitä ehkä tiellä vieläkin pysyisi.

Palex
11.08.2016, 10:08
Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.
Teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä.

Mr_Peace
11.08.2016, 11:33
Itse ajelin kingillä viime talvenkin Lahden korkeudella loppuun ajetuilla insa turbo saharoilla ja ainoastaan yhden kerran meinasi hieman pelottaa että pysähtyykö ajoissa (märällä peilijäällä loivassa alamäessä jarrutin ennen risteystä eikä vauhti hidastunut ollenkaan). Muuten kun piti riittävän turvavälin, aloitti jarruttelun jo ajoissa ja liikkeelle lähtiessä käytti nelikkoa niin hyvin pärjäsi koko talven ilman läheltäpiti tilanteita.
Ensi talvena pääseekin testaamaan noita Goodyear wranglereita, voi olla että pitää hieman paremmin kun noi vanhat insat :D

Eli pointtina oli, että taitaa aika isoa osaa näytellä kuskin ajotyylikin, toinen pärjää rauhallisesti ajellen loppuunajetuilla nappuloilla kun taas toinen riuhtoo ja liukastelee vaikka alla olisi millaset piikkipyörät. Lisäksi jonkin verran vaikuttaa myös käytössä olevat tehot, esim. nipponilla pystyi suht huoletta ajella takavedolla ilman pelkoa jatkuvasta sutimisesta :o

nurtsa
11.08.2016, 12:47
Ajotyyli kyllä vaikuttaa, mutta liikenteessä on kuitenkin muutama muukin autoilija,pyöräilijä,kävelijä tai metsäneläin. Aina ei pysty kaikkeen varautumaan

Fruehauf-CJ
11.08.2016, 15:28
Just näin, eli teoriassa auton painolla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.

Teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä.

Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Onko ruuvinastat lailliset ympärivuotisissa rinkuloissa?

Mase
11.08.2016, 15:45
Onko ruuvinastat lailliset ympärivuotisissa rinkuloissa?

Työ- , ja maatalouskoneissa kyllä, mutta ei missään muualla tieliikenteessä.

Heguli
11.08.2016, 16:03
Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Siis häh :confused::confused:

Topi1982
11.08.2016, 16:15
[QUOTE=Fruehauf-CJ;1311385]Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Oikein:)

Heguli
11.08.2016, 16:47
[QUOTE=Fruehauf-CJ;1311385]Kyllä vaikuttaa.

Painosta ja kitkan tulosta tulee kitkavoima eli pito jonka avulla avoneuvo pysäytetään ja
liike-energian määrään vaikuttaa paino sekä nopeus.

Oikein:)

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka

Tilley
11.08.2016, 16:59
Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.

Todellisessa elämässä kumin ja alustan vuorovaikutus on hyvin monimutkainen ilmiö, jota on hankala tutkia laboratoriossa. Siksipä rengastestejä tehdään käytännössä oikeilla renkailla ja ajoneuvoilla. Muutamia erikoisia lukiofysiikan (eli ns. klassisen kitkateorian) vastaisia ilmiöitä voidaan havaita:
1) Ylipäätään mikään pinta ei ole tasainen, kuten klassinen kitkateoria olettaa. Siksi sopivalla kumiseoksella ja pinnalla voidaan ylittää kitkakerroin yksi. Esim. dragsterit ja formula ykköset. Tai offirengas pehmeässä maastossa.
2) Pintapaineen lisäys kasvattaa tietyissä oloissa kitkavoimaa. Yksi tapa ajatella on, että suurempi paino puristaa rengasta tiiviimmin kovaa alustaa vasten, jolloin "aukot" tasoittuvat. Sitten vielä monimutkaisempi on talvikelin tilanne. Juuri viime talvena oli juttua Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jossa esitettiin teoria sille, miksi rekkojen renkaat pitävät asvaltilla, jonka päällä on ohut jäinen kerros, yllättävän hyvin. Se johtuu siitä, että suuri pintapaine hajottaa mikrotasolla jäätä lastuiksi.

t. Autoalan DI

Heguli
11.08.2016, 17:31
Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.

Todellisessa elämässä kumin ja alustan vuorovaikutus on hyvin monimutkainen ilmiö, jota on hankala tutkia laboratoriossa. Siksipä rengastestejä tehdään käytännössä oikeilla renkailla ja ajoneuvoilla. Muutamia erikoisia lukiofysiikan (eli ns. klassisen kitkateorian) vastaisia ilmiöitä voidaan havaita:
1) Ylipäätään mikään pinta ei ole tasainen, kuten klassinen kitkateoria olettaa. Siksi sopivalla kumiseoksella ja pinnalla voidaan ylittää kitkakerroin yksi. Esim. dragsterit ja formula ykköset. Tai offirengas pehmeässä maastossa.
2) Pintapaineen lisäys kasvattaa tietyissä oloissa kitkavoimaa. Yksi tapa ajatella on, että suurempi paino puristaa rengasta tiiviimmin kovaa alustaa vasten, jolloin "aukot" tasoittuvat. Sitten vielä monimutkaisempi on talvikelin tilanne. Juuri viime talvena oli juttua Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jossa esitettiin teoria sille, miksi rekkojen renkaat pitävät asvaltilla, jonka päällä on ohut jäinen kerros, yllättävän hyvin. Se johtuu siitä, että suuri pintapaine hajottaa mikrotasolla jäätä lastuiksi.

t. Autoalan DI

Hyvin kirjoitettu !

Tonne alkuun laitoin juuri tuon kommentin "teoriassa", todellisuus on hivenen erilainen. Esimerkiksi noi mainitsemasi dragsterit uhmaa luonnonlakeja kiihdyttämällä yli yhden geen lukemilla.

Ja sorry OT, palataan varsinaiseen aiheeseen.

Timo_L
11.08.2016, 18:42
Esimerkiksi noi mainitsemasi dragsterit uhmaa luonnonlakeja kiihdyttämällä yli yhden geen lukemilla.

Kieltämättä, koska nopeimmat kiihdyttelee n.4 g:n keskikiihtyvyydellä ja maksimissaan se on jossain reilusti 5 G:n paremmalla puolen :) Siinä ei all-terraineilla pärjäisi, ei edes BFG AT KO2:lla :D

Fruehauf-CJ
11.08.2016, 20:35
Kieltämättä, koska nopeimmat kiihdyttelee n.4 g:n keskikiihtyvyydellä ja maksimissaan se on jossain reilusti 5 G:n paremmalla puolen :) Lienee jotakin tekemistä sillä down forcella jota siivekkeillä tehdään. Rengas ei sudikkaan kun sitä painetaan pintaa vasten :)

BFG AT KO2 on minusta yllättävän hiljainen

Timo_L
11.08.2016, 20:49
Lienee jotakin tekemistä sillä down forcella jota siivekkeillä tehdään. Rengas ei sudikkaan kun sitä painetaan pintaa vasten :)

Pehmeä rengas joka painuu/ muotoutuu asvaltin koloihin + downforce. Sillä saa paljon ihmeitä aikaan :) Muistan kun joskus vuonna kirves ja miekka jossain autonäyttelyssä oli 90- luvun alkupuolen F1, kun oli vielä erilliset aika-ajorenkaat. Renkaaseen sai painettua kynnellä jäljen joka jäi siihen.


BFG AT KO2 on minusta yllättävän hiljainen

Ei mikään maailman hiljaisin rengas, mutta rengasääni on sellainen että se ei ole ärsyttävä kuunnella. Sama kyllä koskee aiemmin alla olleita BFG MT KM2:sia, ja nykyisiä metsärenkaan virkaa hoitavia Cooperin Discoverer STT:tä.
Esim. mutsin 2015 VW Golfissa kesärenkailla (maltillinen rengaskoko, ei mikään supermatala kuminauha) rengasmelu ei ole kovin voimakas, mutta niin perkeleellisen ärsyttävän kuuloista kuminaa että pää hajoaa :eek:

Fruehauf-CJ
11.08.2016, 20:55
Lukiofysiikalla kitkavoima on aina sama riippumatta pintapaineesta, jolloin kitkavoima kasvaa rajatta painon kasvaessa. Eli edes ajoneuvon paino ei vaikuta, samanlaisilla renkailla 1000 kg ja 2000 kg ajoneuvot pysähtyy samalla matkalla.


mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.

tekniikkamies
11.08.2016, 22:14
mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.

Mulla on sellainen perstuntuma, että renkaat on optimoitu jollekin painolle ja nopeudelle. Jossain kevyessä paripyöräautossa huomaa, ettei pito ole välttämättä kovin mainio, ellei painoakin ole.

Nastat toiminee kanssa parhaiten tietyllä painolla.

Mika_T
11.08.2016, 23:46
Onko renkaiden hinnat nouseet nyt lähiaikoina?

Katselin tuossa muutamista paikoista 35" renkaita niin hinnat on ~300-400e/kpl

Heguli
12.08.2016, 05:54
mmm ehkäpä termistössä on jotakin mikä ei kohtaa, mutta renkaan pitoon pintapaineella (painolla) on merkitys.

Painavammalla ajoneuvolla on suurempi liike-energia kun vauhti on sama.
Pysäytysvoimassa täytyy olla eroa jotta ne pysähtyvät samalle matkalle.

Klassisen fysiikan mukaan kitkavoima kasvaa lineaarisesti auton painon kasvaessa, mikä kompensoi liike-energian kasvun massan kasvaessa. Tuosta yhtälöstä siis supistuu massa kokonaan pois. Käytännössä ihan noin ei käy mutta normiautojen kohdalla aika pitkälti.

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 06:02
Klassisen fysiikan mukaan kitkavoima kasvaa lineaarisesti auton painon kasvaessa, mikä kompensoi liike-energian kasvun massan kasvaessa. Tuosta yhtälöstä siis supistuu massa kokonaan pois. Käytännössä ihan noin ei käy mutta normiautojen kohdalla aika pitkälti.

Nyt se yhtälö esille. Ei fysiikka ole mikään uskon asia.
Minusta asiaa pitää tarkastella energian häviämättömyyden kautta!

Tilley
12.08.2016, 06:48
Nyt se yhtälö esille. Ei fysiikka ole mikään uskon asia.
Minusta asiaa pitää tarkastella energian häviämättömyyden kautta!

Heguli vastasi ihan oikein, massa supistuu pois kun kitkavoima pelkistetään vain yhdeksi olosuhteista riippumattomaksi luvuksi, kitkakertoimeksi. Kaava pysähtymismatkalle on supistettuna d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g). Se voidaan johtaa energiaperiaatteella tai Newtonin lakien kautta, johto löytyy hyvin esim. wikipediasta. (https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance)

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 07:32
Heguli vastasi ihan oikein, massa supistuu pois kun kitkavoima pelkistetään vain yhdeksi olosuhteista riippumattomaksi luvuksi, kitkakertoimeksi. Kaava pysähtymismatkalle on supistettuna d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g). Se voidaan johtaa energiaperiaatteella tai Newtonin lakien kautta, johto löytyy hyvin esim. wikipediasta. (https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance)

Väitteeseen "eripainoiset yhtä nopeasti kulkevat ajoneuvot pysähtyvät samalla matkalla" pitää tehdä vertailua.
kun massa ei ole sama se ei silloin supistu pois.

Toyonder
12.08.2016, 08:33
Heguli ja Tilley tätä kaavaa jo avasivatkin.

Suoritin pientä henkistä aamuvoimistelua ja insinöörimäistä ajattelua, jonka tuloksena ilmaisisin asian näin:

E= ajoneuvon liike-energia = ((1/2)*(m*v*v))
W= jarrutuksen tekemä työ = kitkakerroin*m*g*distance)

W1=E1
-> (kitkakerroin*m1*g*distance1)=((1/2)*(m1*v*v)) | /(kitkakerroin*m1*g)
-> distance1 = ((1/2)*(m1*v*v)) / (kitkakerroin*m1*g)
-> distance1 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g)

W2=E2
-> (kitkakerroin*m2*g*distance2)=((1/2)*(m2*v*v)) | /(kitkakerroin*m2*g)
-> distance2 = ((1/2)*(m2*v*v)) / (kitkakerroin*m2*g)
-> distance2 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g)

-> distance1 = distance2

Palex
12.08.2016, 08:33
Kaikki tuo laskennallinen spekulaatio muutenkin nojaa siihen, että kitka tosiaankin lisääntyy lineaarisesti, mutta talvikelissä se ei mene ihan niin, kun kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja, jolloin kitkaa menetään äkisti, niin että auto lähtee liukumaan. Oman persmututuntuman kautta se tapahtuu raskaammalla autolla herkemmin kuin kevyellä. Painon lisääntyessä lumi myös tiivistyy herkemmin jääksi. Mutta mä en oo mikään professori, joten mutuilen vaan. :D

Toyonder
12.08.2016, 08:56
Tuo laskennallinen kaava ei ole spekulaatiota vaan faktaa ja se perustuu siihen, että
kitkakerroin on kummassakin tapauksessa sama.

Erilaisissa keliolosuhteissa kitkakertoimeen mitä ilmeisimmin vaikuttaa jossain määrin myös massa.
Kitkakertoimesta voidaan spekuloida ja siitä on varmasti tehty rengasvalmistajien toimesta
kokeiden perusteella monenmoisia kitkakertoimen kaavoja.

Perstuntumalla isomassainen auto on kyllä pykälää vakavammin otettava kuljetettava.
Liike-energia on kuitenkin suurempi samalla nopeudella ja jos tökkää kallioon, niin
rytinää syntyy samalla nopeudella enemmän.

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 09:10
Kaikki tuo laskennallinen spekulaatio muutenkin nojaa siihen, että kitka tosiaankin lisääntyy lineaarisesti, mutta talvikelissä se ei mene ihan niin, kun kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja, jolloin kitkaa menetään äkisti, niin että auto lähtee liukumaan. Oman persmututuntuman kautta se tapahtuu raskaammalla autolla herkemmin kuin kevyellä. Painon lisääntyessä lumi myös tiivistyy herkemmin jääksi. Mutta mä en oo mikään professori, joten mutuilen vaan. :D

Hyvä keskustelu! :)
Pitääpä vähän tutkailla mitenkä nuo menee kun voima on eksponentiaalinen ja vastus on lineaarinen

Heguli
12.08.2016, 09:12
Väitteeseen "eripainoiset yhtä nopeasti kulkevat ajoneuvot pysähtyvät samalla matkalla" pitää tehdä vertailua.
kun massa ei ole sama se ei silloin supistu pois.

Pitäiskö sun pikkusen kerrata näitä juttuja........:D

Heguli
12.08.2016, 09:16
Kaikki tuo laskennallinen spekulaatio muutenkin nojaa siihen, että kitka tosiaankin lisääntyy lineaarisesti, mutta talvikelissä se ei mene ihan niin, kun kuitenkin jossain kohtaa tulee se raja, jolloin kitkaa menetään äkisti, niin että auto lähtee liukumaan. Oman persmututuntuman kautta se tapahtuu raskaammalla autolla herkemmin kuin kevyellä. Painon lisääntyessä lumi myös tiivistyy herkemmin jääksi. Mutta mä en oo mikään professori, joten mutuilen vaan. :D

Liike- ja lepokitkat pitää tietty erottaa toisistaan. Aika paljon tässäkin asiassa on sitä kuuluisaa perstuntumaa. Jos esim. kiihdyttää jollain pikkukinnerillä nollasta sataan yhdeksässä sekunnissa ja heti perään sama setti Rangella, niin kyllähän toi jälkimmäinen tuntuu hurjemmalta.

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 09:20
Pitäiskö sun pikkusen kerrata näitä juttuja........:D
Hyvä se on itse kunkin kertailla oppimaansa :D

Ihmetyttää vaan väite ettei suuremmalla energialla saa enempää aikaiseksi

-MaTTi-
12.08.2016, 12:55
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.

Heguli
12.08.2016, 13:03
Ihmetyttää vaan väite ettei suuremmalla energialla saa enempää aikaiseksi

Toyonder tuossa aikaisemmin laittoi kaavat aiheesta peliin, niistä asia selviää.

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 13:27
Toyonder tuossa aikaisemmin laittoi kaavat aiheesta peliin, niistä asia selviää.

Ei noista vielä yksin selviä kuin osatotuuksia. Yhdistämällä kaavat pääsee jo pitemmälle.

Massoissa on ero ja sen huomioiminen on olennaista

Fruehauf-CJ
12.08.2016, 13:38
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.

Olet Matti asian ytimessä jostakin tuo ilmiö johtuu

örvelö
12.08.2016, 14:28
jatkakaahan tinkausta,general grapperit ostettu

tekniikkamies
12.08.2016, 15:58
Miettiny sellaista jos on vanhatkot pidoltaan huonontuneet talvirenkaat, jotka ei paljon kulunut ja nastatkin asiallisesti, rupeisiko ne taas toimimaan jos olisivat selvästi painavemman ajoneuvon alla - tälläistä testi harvoin pääsee tekemään?

Viimetalvena etuveto Jumperissa toimi yllättävänkin huonon näköiset renkaat, että eteenpäin ainakin pääsi, eikä asiaan tavallisessa ajossa kiinnittänyt paljoa huomiota.

Heguli
12.08.2016, 16:12
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.

Tämä on juuri kuten pitääkin. Eli yhden renkaan kitkavoima on kitkakerroin x renkaan päällä oleva massa. Tietysti raskaassa autossa kitkavoima on isompi kuin kevyessä. Mutta vastaavasti mitä raskaampi auto, sitä enempi liike-energiaa pitää pysäyttää tuolla kitkavoimalla. Ja edelleen asian ydin on siinä, että fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta auton pysähtymismatkaan. Käytännön elämässä se pikkusen vaikuttaa, kuten tässä jutussa on jo aikaisemmin todettu.

Heguli
12.08.2016, 16:13
Ei noista vielä yksin selviä kuin osatotuuksia. Yhdistämällä kaavat pääsee jo pitemmälle.

Massoissa on ero ja sen huomioiminen on olennaista

Jaahas. No laitappas yhdistäen kaavat sun muuta ja laita tulokset esille, nauretaan kaikki yhdessä :D:D

PasMa
12.08.2016, 16:31
Kitka-asiaan sivuhuomautus ottamatta kantaan fysiikkaan tai muihin laskelmiin, onhan valtaosasta kuorma-autojenkin eturenkaista vailla lamellin lamellia, pelkillä kolmella pitkittäisuralla pärjätään säällä kuin säällä. Yritäppä samaa jonkin 1000 kg takavetokinnerin kanssa, ei mitään tolkkua. Mutta kun akselilla makaa 5 tonnia päällä niin rengas jo totteleekin ohjausta ja jarruja sen verran että ennakoiden ajelemalla pärjäilee jäätikkäälläkin.
Vanhat, noin 10 v. AllTerrainit oli Suzuki SJ:n alla viime talven ja huh huh jos jännitystä kaipaa elämään niin semmoset sitten alle. Pintaa oli kuin uusissa ja "karvojakin" vielä, mutta materiaali on kuin muovia. Jarrutusmatkat oli pitkiä, mutta pärjäsi kun tiesi. Nuo uudemmat kuulemma jo parempia, mutta en silti itse laittais. Niin ja kai sillä painollakin jotain merkitystä on kun Hiacella meinaa talvella jäädä kauppojen parkkipaikoille kiinni jos ei laita sikaosastolle taka-akselin kohdille paria hiekkasäkkiä.

Heguli
12.08.2016, 17:40
Niin ja kai sillä painollakin jotain merkitystä on kun Hiacella meinaa talvella jäädä kauppojen parkkipaikoille kiinni jos ei laita sikaosastolle taka-akselin kohdille paria hiekkasäkkiä.
Nyt menee jo vähän asiat sekaisin. Kuten tässä on jo todettu, lisäämällä painoa renkaalle lisääntyy sen kitkavoima. Eli noi hiekkasäkit tekee juuri sen mitä niiden kuuluukin, eli ne lisää renkaan vetokykyä. Mutta tässä on aikaisemmin puhuttu jarrutusmatkoista.

PasMa
12.08.2016, 19:31
tästä on varmasti jutustelua ollut,mutta en löytänyt.

olen tässä haaveillut esim bffän allterrain renkaan käyttöönottoa ympäri vuotisesti. kuinkahan mahtaa olla hengenlähtö lähellä. talveksi suunnitellut ruuvattavia nastoja.


eivät tietenkään oikeaa nastarengasta päihitä,mutta jospa tällaiseen perusajeluun kelpaisi.
ja juu,käyttikseen on tulossa,ajomäärät vaihtelee 10km-500 kilsapäivässä.


kokemuksia ja mielipidettä?
Vastasiinpa sitten vain alkuperäiseen kysymykseen.

kenppi
12.08.2016, 19:52
Itsellä oli ln110 hiluxin alla ne vanhat bf altsikat 33x12,5 koossa. Ikää en renkaista osaa sanoa kun ei muista, mutta varmasti jo oli niillä ikää, ja melko kuluneetkin oli. Talvella pärjäsi yllättävänkin hyvin sellaisiksi renkaiksi, jotka ei todellakaan olleet suunniteltu talvikäyttöön. Paras pito ja ajettavuus oli muistaakseni jollain 0,7-1 bar paineilla. :) Jäätikkäällä olikin sitten jo jännitystä ajamisessa :D

Uusista all-terraineista ei ole kokemusta, mutta uskoisin niillä pärjäävän huomattavasti paremmin kuin noilla kivikautisilla renkuloilla :D

kenni_
12.08.2016, 21:33
Ajattelin ite taas muistella miten huonot at/mt kuvio on talvella kun ostin uudet Cooper st maxx:it. Hyllyssä on yhden talven vanhat hkpl lt2 talvikelejä varten. :D

Fruehauf-CJ
13.08.2016, 13:16
Nyt kun on hieman pureskellut tätä asiaa niin muistan joskus ennenkin pohtineeni näitä :)
Jos joskus keksin paremman, kuvaavamman tavan laskea kiihtyvyyksiä niin julkaisen ne tietysti ensin jossakin muualla, mutta mennään nyt noilla esitetyillä :)


E= ajoneuvon liike-energia = ((1/2)*(m*v*v))
W= jarrutuksen tekemä työ = kitkakerroin*m*g*distance)

W1=E1
-> (kitkakerroin*m1*g*distance1)=((1/2)*(m1*v*v)) | /(kitkakerroin*m1*g)
-> distance1 = ((1/2)*(m1*v*v)) / (kitkakerroin*m1*g)
-> distance1 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g)

W2=E2
-> (kitkakerroin*m2*g*distance2)=((1/2)*(m2*v*v)) | /(kitkakerroin*m2*g)
-> distance2 = ((1/2)*(m2*v*v)) / (kitkakerroin*m2*g)
-> distance2 = ((1/2)*(v*v)) / (kitkakerroin*g)

-> distance1 = distance2
Käytännön testeissä joita mm. Tekniikan maailma tekee saadaan toisistaan poikkeavia jarrutus tuloksia.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-kesarengasvertailun-tarkistustestit-testivilppia-loytynyt/

http://tekniikanmaailma.fi/share/684703/a6945f

Kulttuurilehti Iltalehtikin on kunnostautunut jarruttelussa
http://www.iltalehti.fi/autot/2014040418183146_au.shtml

Tuon pito ylläesitetyn mukaan kaikkien pysähtymismatkan pitäisi olla sama, mutta se ei ole.

Hajontaan täytyy olla jokin syy, jokin teoriassa mättää kun se ei kuvasta todellisuutta.
Muut tekijät ovat vakioita, mutta tuolla on tuo kitkakerroin, se ei ole vakio.
Yleensä sille annetaan taulukoissa erilaisia arvoja, mutta jostakin ne tulevat:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka


Lainaus Wikipediasta:
”Kitkakerroin on kappaleen liikkeelle saattamiseen tarvittavan voiman F ja kappaletta pintaan puristavan voiman pintaa vastaan kohtisuoran komponentin N suhde”
” Kitkakertoimeen perustuvasta kitkan laskemisesta on huomioitava, että kyseessä on matemaattinen yksinkertaistus, joka kätkee kaikki muut kitkaan vaikuttavat tekijät kuin kokeellisesti mitatun kahden materiaalin välisen kitkan. Kirjallisuuden esittämät arvot kitkakertoimille vaihtelevat tai niissä annetaan vain arvoalue.”

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/c3d8d97cb44c0d301ba5e0e59737c93000ed4222

Kitkakertoimen (Myy) lausekkeen Voima F on kokeellisesti mitattava voima. Pintaa vastaan kohtisuorassa oleva komponentti N on kaikki yhteenlasketut pintaan kohtisuorassa olevat voimat ja sieltä siis löytyy ajoneuvon massa koska gravitatio vetää ajoneuvoa kohtisuoraan pintaa vasten. Puristaa rengasta tiehen. Kun jokaisella ajoneuvolla on erilainen komponentti N ja Oletettavasti myös erilainen voima F niin hajontaa syntyy.

-Ajoneuvon paino siis vaikuttaa pysähtymiseen, tosin pienemmässä määrin kuin ensi alkuun mutuilin.

Tekniikanmailman on ilmeisesti testannut Hayabusia pariin otteeseen
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/241105-Kumpi-pys%C3%A4htyy-nopeammin-auto-vai-mp/page2

Lainaus Henry 67 viestistä: "Eikös TM:n testissä ollut testattu jarrutusmatka vanhastakin Busasta? Testi tehtiin vuonna 2005 ja jarrutusmatka oli satasesta nollaan 46,5m. Uudessa mallissa on parempi jarrutunto mutta painoa on yhdeksän kiloa enemmän ja matkaa meni 47 meeetriä... Painon kerrotaan olevan suurin syy huonoon jarrutustulokseen. "

Löysin uudemman testin (2009) netti artikkelin.
Paperiversiotkin olisi hyvä katsoa läpi niissä on varmaan enemmän sisältöä:
http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/muut/tm-koeajo-suzuki-gsx-1300r-hayabusa


Kitkakertoimen muutokset jopa kesken hidastuksen tai kiihdytyksen johtaa siihen että ainut tapa saada tarkkoja tuloksia on tehdä ensin testi.
Tällä hidastuvuus teorialla saa vallinneen keskiarvokitkan laskettua.

Hyvä puoli tässä asiassa renkaan ostajalle on lyhykäisyydessään siis se, että ajoneuvolla on merkitystä eli jos rengas ei toimi kaverisi autossa. Ne voivat olla sinulle hyvät jos käytät niitä erillaisessa ajoneuvossa.

Timo_L
13.08.2016, 15:43
Tuon pito ylläesitetyn mukaan kaikkien pysähtymismatkan pitäisi olla sama, mutta se ei ole.

Hajontaan täytyy olla jokin syy, jokin teoriassa mättää kun se ei kuvasta todellisuutta.

Se perimmäinen syy taitaa olla se mikä jo edellisellä sivulla mainittiin: pysähtymismatkoja ei voi todellisuudessa ihan helposti mallintaa kaavoilla ja laskemisella, koska muuttujia on liikaa ja todellisissa olosuhteissa asiat ei mene kuten paperilla. Eli sehän tuli jo selväksi, että kaavoissa massa supistuu pois, mutta käytännössä sillä on merkitystä. Tietyissä asioissa fysiikassa pitää aina muistaa, että kaavat, vakiot yms. ovat vain teoriaa joilla voidaan tiettyyn rajaan asti mallintaa asioita. Ne eivät kuitenkaan täysin kuvasta todellista elämää.

Siksipä meillä on rengastestejä, hiukkaskiihdyttimia yms.., koska asioita pitää myös testata käytännössä.

Mr_Peace
14.08.2016, 10:35
Koska nuo yllä olevat yhtälöt pitävät paikkansa ja sen voi testata vaikka syöttämällä netissä olevaan Volfram|Alpha laskimeen yhtälön (k*m*g*x)=0.5*m*v^2 , jossa k=kitkakerroin, m=massa, g=painovoima, v= nopeus ja x=matka. Yhtälöstä poistuu massa ja jäljelle jää x= v^2/(2gk).

Ei massa vaikuta pysähtymismatkaan teoreettisessa maailmassa jossa pinta on täysin sileä ja absoluuttisen kovia.

MUTTA koska emme elä teoreettisessa maailmassa, massa taitaa vaikuttaa ainakin siihen kuinka iso osa renkaasta koskettaa kerralla tien pintaan, joka taas lisää kitkaa, sekä siihen kuinka hyvin pehmeä kumi muovautuu tien pintaan, eli ns. tarraa pieniinkin epätasaisuuksiin. Lisäksi massa vaikuttaa varmasti moniin muihinkin muuttujiin joita täällä ei vielä ole lueteltu...

Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen.

Sekä itse aiheeseen liittyen, eli jotkin renkaat vain toimivat paremmin toisten painavempien autojen alla riippuen siitä kuinka hyvin rengas joustaa yms.
Ja lisäksi vaikuttaa varmaan paljon se missä pääasiassa ajetaan, eli tuollainen all terrain voi toimia hyvinkin lumessa, mutta oikein kiillottuneella pinnalla ja jäällä se luistelee jo huomattavasti enemmän.

Fruehauf-CJ
14.08.2016, 11:38
Joten päästyäisiinkö tästä lopputulemaan että massa ei vaikuta pelkkään kappaleen pysähtymiseen teoreettisella tasolla mutta vaikuttaa oikeassa elämässä pysähtymismatkaan johtuen monista muista muuttujista jotka liittyvät tilanteeseen.
.

Ei päästä sellaiseen lopputulemaan.
Teoria pitää paikkansa ja se on todellinen se kuvastaa oikeaa elämää siinä vaan on kitkakerroin jota ei saa yksinkertaistaa muuten menee laskelmat pieleen.

ks. yllä. Kitkakertoimen laskentaan upotetaan voimia ja mittaus.

Massa on kitkakertoimen laskennassa yksi tekijä. Massa vaikuttaa!

kenni_
14.08.2016, 12:56
Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.

Heguli
14.08.2016, 15:40
Pitäiskö tää ketju siirtää jo pikkuhiljaa chitchatin puolelle.

Pitäisi. Jotkut ei vaan saa langan päästä kiinni.......

kenppi
14.08.2016, 19:33
Vai voisikohan tästä ketjusta siirtää nämä topicciin kuulumattomat keskustelut ihan omaksi aiheeksi? Lienekkö mahdollista?

veijon-esso
14.08.2016, 23:06
Uuden mallin bfg altsikat tulee jeeppiin huomenna ja niillä ois tarkotus koittaa myös talvella, jos tänne etelään nyt kunnon talvea tulee. Jos ei pärjää niin sit pitää hommaa oikeammat talvirenkaat. :D

Pauli
14.08.2016, 23:46
Jos ei pärjää niin sit pitää hommaa oikeammat talvirenkaat. :D

Millä kaavalla lasketaan oikeat talvirenkaat?

veijon-esso
15.08.2016, 15:04
Millä kaavalla lasketaan oikeat talvirenkaat?

Vakiot +8 tuumaa x bogger!

Pauli
15.08.2016, 17:40
Vakiot +8 tuumaa x bogger!

Niin ja ehdottomasti mukaan myös ketjukerroin :D

Nisseriina
16.08.2016, 11:26
Ruusperille (suomeks Läjälle) hommasin all terrainin kopiot pari talvee sitten ja on ajettu kelissä kun kelissä talvella pitkää matkaa töihi ja ladulla on pysytty. Kerran se kokeili muorin refleksejä kun oli peilijäinen tie ja sato vettä kunnolla kun polanteesta päätti yrittää ryysätä ylös mutta ei mokoma päässy yllättämään.Ja nämä renkaat on ollu pääasiassa vain talvikäytössä ja näillä jatketaan. Tämä nyt meni vähä mettään kun vissiin ihan orkkis terraineista oli kyse mut sinnepäin kuitenki.On nämäki mustat ja pyöreet :D

veijon-esso
16.08.2016, 14:02
Tollaset! :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=195555

-MaTTi-
16.08.2016, 17:44
^ Pikku korotus vois tehä terää. ;)

veijon-esso
16.08.2016, 18:08
^ Pikku korotus vois tehä terää. ;)

Voi olla että tekis, mahtuu ne pyörii tolleenkin. Mutta tuuma tai kaks tekis ulkonäön puolesta ehkä vähän keveemmän.

MURSKAAJA
16.08.2016, 20:01
Nämä ei tainu olla M+S merkityt?

veijon-esso
16.08.2016, 20:22
Nämä ei tainu olla M+S merkityt?

On niissä m+s merkintä ja lisäks se vuori/lumihiutale kuva, joka kuulemma nykyään vaaditaan. Näillä luistelu on siis ainakin luvallista! :D

http://www.tirerack.com/images/winter/photos/tech/severe_snowflake.gif

-MaTTi-
17.08.2016, 12:33
^ Tämän maan lainsäädäntö ei tunne/edellytä.

veijon-esso
17.08.2016, 13:29
^ Tämän maan lainsäädäntö ei tunne/edellytä.

Eli siis luistelu näillä on enemmän kuin luvallista, ehkä jopa suositeltavaa. :D

Tänään tuli muutoskatsastettua tuo uusi rengaskoko jeeppiin, niin saa rauhassa sutkutella menemään. 265/70/17 ku vakio oli 245/65/17. Edelleen mä oon ihan onnessaan näistä. Katotaan sit tilannetta kun lumi tulee maahan, toivottavasti ei viel tän kesäloman aikana!

Fruehauf-CJ
17.08.2016, 20:59
Niin, se kaava
Tilleyn linkistä löytää kätevästi valmiin kaavan pysähtymismatkalle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g)
Kitkakertoimen kaava tuolta Hegulin antamasta linkistä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka

Kitkakerroin = F/N
jossa F on mitattava! Liukumaan lähtöä vastustava (lepokitka) tai liukumisen (liikekitka) vaatima voima
Ja jossa N on pintaa kohtisuorassa olevat voimat, ajoneuvon paino (m*g), + ilmavirran voima kovemmassa nopeudessa + ym.

kun yhdistetään saadaan

d = v^2 / (2 * (F/N) * g)

pysähtymismatka = v^2 / (2 * (F/m*g) * g)

Antoisia puntarointihetkiä ;)

Heguli
18.08.2016, 05:26
Ei jaksa yksinkertaista asiaa enää jauhaa, jokainen olkoot asiasta mitä mieltä haluaa.

JiiPee
18.08.2016, 08:05
Niin, se kaava
Tilleyn linkistä löytää kätevästi valmiin kaavan pysähtymismatkalle:

https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance

d= v^2 / (2 * kitkakerroin * g)
Kitkakertoimen kaava tuolta Hegulin antamasta linkistä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kitka

Kitkakerroin = F/N
jossa F on mitattava!
...
Antoisia puntarointihetkiä ;)

Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:


Kitkaa koskevia sääntöjä[5]:

* Kitkavoiman ja kuormittavan voiman suhde pysyy vakiona esimerkiksi kuorman kasvaessa ja tätä vakiota sanotaan kitkakertoimeksi.
...


Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.

Timo_L
18.08.2016, 09:45
Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:

.....

Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.

Älä nyt, kun ei se mene niin :eek: Massa ratkaisee, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa! :D

Fruehauf-CJ
18.08.2016, 10:22
Olisit lainannut siitä kitka-wikistä tämän tekstin:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kitka-wiki
Kitkaa koskevia sääntöjä[5]:

* Kitkavoiman ja kuormittavan voiman suhde pysyy vakiona esimerkiksi kuorman kasvaessa ja tätä vakiota sanotaan kitkakertoimeksi.
...

Kuormaa (tässä ajoneuvon massaa) lisätään, mistä johtuen kitkavoimakin lisääntyy. Suhde pysyy vakiona, joten se ei riipu massasta.

Ja pari riviä alempana:
"Säännöt toimivat monissa tapauksissa likimäärin, mutta kaikkiin näihin sääntöihin löytyy myös poikkeuksia."

Poikkeukset liittynevät eri materiaaleihin ja olosuhteisiin, niitä ei saa laskentaan mukaan jos käytetään vain taulukko arvoja eikä tehdä mittauksia.

Timo_L
18.08.2016, 12:00
Pitääkö vääntää rautalangasta? Tässä puhuttiin teoriatason laskuista, ja niissä massa ei merkitse pysähtymismatkassa. Käytännön elämässä massa, eri materiaalit, yms. vaikuttaa ja siksi tehdään testejä - näinhän asiasta puhuttiin jo suunnilleen ekalla sivulla.

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? :D nyt sekoitat aitaa ja aidanseipäitä keskenään..

Fruehauf-CJ
18.08.2016, 12:25
Pitääkö vääntää rautalangasta? Tässä puhuttiin teoriatason laskuista, ja niissä massa ei merkitse pysähtymismatkassa. Käytännön elämässä massa, eri materiaalit, yms. vaikuttaa ja siksi tehdään testejä - näinhän asiasta puhuttiin jo suunnilleen ekalla sivulla.

Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? :D nyt sekoitat aitaa ja aidanseipäitä keskenään..
On ollut ihmetystä miksei teoria vastaa todellisuutta, kuten voi päätella tuolla aikaisemmista kirjoituksista on yksinkertaistettu asioita. Itseasiassa olen vahvistanut teorian ja tuonut esiin asioita jotka mutkistavat kokonaisuutta (tai lauseketta) ja pitäisi ottaa huomioon (mikäli mahdollista).

Mielipiteenäni sanoisin
Lauseke on laadittu väärin mikäli ei päästä siihen mikä on mitattu.

Timo_L
18.08.2016, 12:46
No mene sitten ihmeessä michelinille tai goodyearille töihin vääntämään kaavoja, kun edes rengastehtaiden inssit ei osaa muodostaa kaavoja jolla saataisiin mallinnettua asiat realistisesti ilman testejä :D

Heguli
18.08.2016, 12:56
On ollut ihmetystä miksei teoria vastaa todellisuutta, kuten voi päätella tuolla aikaisemmista kirjoituksista on yksinkertaistettu asioita. Itseasiassa olen vahvistanut teorian ja tuonut esiin asioita jotka mutkistavat kokonaisuutta (tai lauseketta) ja pitäisi ottaa huomioon (mikäli mahdollista).

Mielipiteenäni sanoisin
Lauseke on laadittu väärin mikäli ei päästä siihen mikä on mitattu.

Ehkä olis paras antaa asian jo olla, vaikka onhan tätä jutustelua hauska lukea :D:D:D:D

Fruehauf-CJ
18.08.2016, 14:38
Ehkä olis paras antaa asian jo olla, vaikka onhan tätä jutustelua hauska lukea :D:D:D:D

Varsin nautinnollista, täytyy myöntää :)
Alkuperäinen kirjoittaja taisikin jo ostaa renkaat

Pauli
18.08.2016, 14:44
Älä nyt, kun ei se mene niin :eek: Massa ratkaisee, paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa! :D

Massa ei ratkaise nykyään enää yhtään mitään, se on niitä keskikastin vormulakuskeja. :rolleyes:
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia. :eek:

Heguli
18.08.2016, 15:49
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia. :eek:

Eli sulta löytyy kumista reilusti pitoa :):)

JiiPee
18.08.2016, 17:58
Massa ei ratkaise nykyään enää yhtään mitään, se on niitä keskikastin vormulakuskeja. :rolleyes:
Ja mullakin on vähän ylipainoa, mutta se on ihan mun oma asia. :eek:

Massa on vielä massa kitkan laskennassa,
sotkee ajatuksia ja kusee silmään kuskia...

(Eput: Afrikka, sarvikuonojen maa)

kenni_
20.08.2016, 20:37
Lyökää nyt jo lukkoon tämä.

veijon-esso
11.09.2016, 19:52
^ Pikku korotus vois tehä terää. ;)

Pari tuumaa teki terää:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=196222

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=196223

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=196224

Rupee jeeppi tuntuu jeepiltä! :D

-MaTTi-
11.09.2016, 20:07
👍 No nyt on balanssissa.

ImacInnes
11.09.2016, 20:10
Aka siisti tuli. Tollahan jo hurauttaa Kulman takamaastoon helppoa reittä pitkin tosta vaan. ;)

t. Ismo Ämmä

veijon-esso
12.09.2016, 08:21
Aka siisti tuli. Tollahan jo hurauttaa Kulman takamaastoon helppoa reittä pitkin tosta vaan. ;)

t. Ismo Ämmä

Joo, täytyy ehdottomasti jättää kokeilematta. :D

veijon-esso
08.01.2017, 20:51
Nyt kun on vuosikin vaihtunut ja talvi tullu etelään jo kaks kertaa, niin uskaltanee kommentoida renkaiden talviominaisuuksia. Helvetin hyvin on toiminut lumella, nyt viikonloppuna tuli lunta reippaasti lisää ja tuli ajeltua aika paljon ristiin rastiin muutama satanen, moottoritietä, kaupunkiajoa ja mettäautotietäkin. Loistavasti toimii, tyytyväinen pitää olla.

Silloin ensimmäisten lumien aikaan luistelin pari kertaa jarrutuksissa kun oli tie ihan kiillottuneessa jäässä. Semmosia pitää vähän kyttäillä ja ennakoida.

Ja semmonen testi tuli tehtyä, että ajelin alkuun 2bar paineilla, rengas mukavamman pehmeä ja lipsu enemmän. Nostin paineet 3bar ja tuntuu pitävän paremmin. Ehkä vähän kovempi pintapaine saa renkaan puremaan paremmin, kun kosketuspintaa on nyt vähemmän.

Timo_L
09.01.2017, 12:34
Mulla on ollut omissa 285/75 R16 AT KO2:ssa Jeepin alla (~2250kg tankki täynnä ja kuski kyydissä) 2,6bar edessä ja takana. Vaikuttanut aika sopivalta silloin.

Pito on tosiaan ollut hyvä, ja esim. nyt viimeisimmän lumisateen jälkeen kun lainasin mutsin etuveto-Golffia (2015- malli, eli ei mikään ikäloppu) jossa on yhden talven ajetut käytännössä uudet talvikumit niin ei pito tuntunut vieläkään niissä olevan kovin paljon parempi vrt. all-terrainit. Kalliossa meinasi jäädä ajamatta Torkkelinmäelle, kun etuveto ei oikein tahtonut nousta mäkeä.. :D

Jussi Heinonen
09.01.2017, 15:49
Niin huonoja talvirenkaita ei ainakaa oo vielä tullu vastaan kuin kuluneet vanhan mallin bf mutikat. Siinä oli pelko perseessä ku katsoiki autoon päin talvella.:D Suzukissa oli hyvässä tikissä olleet Insa saharat ja ne toimi hyvin talvellaki ilman mitään yllätyksiä, ja suikkelissa oli sentää kemppilukko takana.
Monimutkaista vääntöä saatu aikaiseksi tässä ketjussa.:D Täysperäyhdistelmällä KÄYTÄNNÖSSÄ paino vaikuttaa siten että kuorma päällä on olevinaan helpompi lähteä liikkeelle ja vakaampaa menoa eli parempi pito. Mut jarrutusmatka o helvetisti pidempi kuin tyhjänä jos on oikeesti liukasta. Tulokseen saattaa vaikuttaa paljon se, että kun on paljon painoa nii ei sitä jarruukaa mielellää polkase kauheen kovin. Vaikea asia selittää mutta se yhdistelmä tuntuu aika radikaalisti erilaiselta kun huiskasee 40t jousille.

Vormula77
09.01.2017, 16:15
Mä parhaillaan ajelen kuluneilla bf mutikoilla, on vanhat ja kovettuneet. XJ:llä pärjää niiden kanssa niin kauan kunnes on oikeasti liukasta. Nyt ei oo varaa hankkia uusia renkaita joten ajellaan varovasti.

artsi777
09.01.2017, 23:02
Ei ne uudenmallin mutikatkaan auvoiseksi tee. Mulla on parhaillaan alla moiset gummit ja täytyy oikeen ihmetellä miten paskan materiaalin jenkkiläinen on saanu koneesta ulos puristettuakin :D
Joo ne pitää asfaltilla ja näyttää hyvältä mut siihen se sit jääkin :)

Timo_L
09.01.2017, 23:13
Ei ne BFG MT KM2:t ainakaan Jeepin alla olleet uutena huonot siihen nähden miten karkea rengas voi ylipäätään pitää. Muutaman vuoden ajettuna ja noin puoleen kuluneena olikin sitten jo melkoisen liukkaat lumella..

veijon-esso
10.01.2017, 10:35
Mutikat = Allterrainit?

Kuluneet mutikat = Allterrainit?

Tyhjän kuorma-auton renkaat = Allterrainit?

Täyteen lastatun kuorma-auton renkaat = Allterrainit?

:D

Timo_L
10.01.2017, 11:46
On on, kaikkihan ne saa menemään samaan kategoriaan kun oikein tunkee! :D

toyopet
08.08.2017, 09:46
No talvi taitaa lähestyä, jeeppi on pihassa (ei kelpaa kellekään... :D ) ja tuoreella leimalla. Talvirenkaat pitäisi hommata.
TÄssä ketjussa on kyllä keskustelua mutta...
Ikivanhojen BFG Winter Slalomien (nastalliset) tilalle pitäisi löytää kumit, joilla voi ajaa lumella ja ne pitää jäisellä tiellä kohtuullisesti, tosin varmaan mikä vaan pitää paremmin kuin nuo koppurat winterslalomit.

15" vannekoossa ja leveysluokassa 215-235 varmaan on rajalliset ne renkaat, mitä on saatavilla ja oikeasti toimii talvella?

Vormula77
08.08.2017, 15:46
No talvi taitaa lähestyä, jeeppi on pihassa (ei kelpaa kellekään... :D ) ja tuoreella leimalla. Talvirenkaat pitäisi hommata.
TÄssä ketjussa on kyllä keskustelua mutta...
Ikivanhojen BFG Winter Slalomien (nastalliset) tilalle pitäisi löytää kumit, joilla voi ajaa lumella ja ne pitää jäisellä tiellä kohtuullisesti, tosin varmaan mikä vaan pitää paremmin kuin nuo koppurat winterslalomit.

15" vannekoossa ja leveysluokassa 215-235 varmaan on rajalliset ne renkaat, mitä on saatavilla ja oikeasti toimii talvella?

Kyllähän noita perusgummeja saa netistä n.400e sarja ja halvemmallakin. Itse tilasin just m/t gummit jeeppiin talveksi. ..

-MaTTi-
08.08.2017, 19:21
Itse tilasin just m/t gummit jeeppiin talveksi. ..
Talveks? Mahtaa olla hyvät.

tekniikkamies
08.08.2017, 19:46
Talveks? Mahtaa olla hyvät.

Itse kokeilin kun oli lunta miten 235/85/16 Insa Saharalla pärjää ja ne oli hämmästyttävän paskat verrattuna saman kokomerkinnän omaavan Hakkapeliitta LT:hen ja LT2:seen.

Kaverin mukaan Rootiva AT renkailla ajeli Discoveryllä talvella yllättävän hyvin.

Nyt katsoin mikä Nokian talvirengastilanne on ja sinne oli tullut uutena Hakkapeliitta SUV 9. Hinta tosin ei vaikuttanut 265/70/17 kokoisena kovinkaan mukavalta ensi katsomalta.

Hakkepliitta LT2:sta saa tarpeeks kapeena kun vaihtoehto on myös 215/85/16.

Vormula77
08.08.2017, 19:53
Talveks? Mahtaa olla hyvät.

Toivottavasti paremmat kun noi kovettuneet bf m/t joilla olen hyvin pari viime talvea pärjännyt. Viime talvena ei tainnut kertaakaan olla liukasta, paitsi punkalla märässä lumessa oli jännä ajaa kun ei aina itse saanut päättää suuntaa. Ne on varmasti kelvolliset eteläsuomen märälle asvaltille.

tekniikkamies
08.08.2017, 20:25
Arctic Trucks on kanssa ruvennut tarjoomaan Hakkapeliitoita:

https://youtu.be/3dlKoP9MATo

toyopet
09.08.2017, 10:20
Kyllähän noita perusgummeja saa netistä n.400e sarja ja halvemmallakin. Itse tilasin just m/t gummit jeeppiin talveksi. ..
Niin, no joo, kysymys oli ehkä hiukan vielä vaillinnainen.
Jotain jonkinlaista maastokuviota oli ajatuksessa eikä ihan peruskumeja.

Mutta merkkejä on monia ja kuviomallia on monia. Mitä nyt noista mutarenkaista on tältäkin palstalta lukenut, niin ne ei välttämättä ole ihan huippuja talviolosuhteissa.

Ja autoon näkyy tulee vajaa 5tkm vuoteen, niin siinä mielessä kuitenkin semmoinen yleisrengas, millä pärjää kohtuullisesti talvella mutta olisi myös karkeampi kesällä pellolle ja metsään, kärry perässä polttopuiden hakua.

Siis teoriassa joku allterrain mutta...

Ja noita vanteita on monta sarjaa 15", jotka käy jeeppiin, niin siihen rajautuu kokoluokka. Tässä on merkitty alkuperäiseksi kooksi 215/75r15 ja muutoskatsastusta en ole ajatellut, sillä tuo kokorajaus.

Vormula77
09.08.2017, 11:43
Renkaat365.fi on kohtuu edullinen ja melko laaja valikoima.

toyopet
11.08.2017, 14:31
No netissä on paljon vaihtoehtoja ja eri merkeissä on nimenomaan eroja, niin vähän niinkuin niitä käytännön kokemuksia mahdollisesti eri merkeistä yritin ajaa takaa. :)


Sunny-merkkiset kiinalaiset kitkarenkaat oli yllättävän hyvät, tuli vanteiden mukana semmoiset alamittaiset kumit mutta niillä kokeiltuna pitoa oli huomattavasti enemmän kuin antiikki-ikäisillä BFG:llä.
Mutta ei ne mitkään maasturin renkaat ole.

Karvapöpö
11.08.2017, 15:07
Arctic Trucks on kanssa ruvennut tarjoomaan Hakkapeliitoita:

https://youtu.be/3dlKoP9MATo

En tiedä kuinka hyvin tämän videon on tarkoitus myydä tuota nastarengasta, kun auto sutii melkein jokaisessa kohtauksessa. :D

tekniikkamies
17.08.2017, 20:13
En tiedä kuinka hyvin tämän videon on tarkoitus myydä tuota nastarengasta, kun auto sutii melkein jokaisessa kohtauksessa. :D

Ainakin jos tolla tyylillä ajaa koko talven, rupeaa renkaisiin ja varmaan muutenkin menee aika paljon rahaa...

veijon-esso
30.10.2017, 13:13
allterrainin talvella. On ollu hyvä. Ja 40tkm ajettuna noissa lähikuvissa. Hyvin menee mutta menkööt!

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=208054

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=208055

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=208056

Heguli
30.10.2017, 19:27
Ite samanlaisilla renkailla aikanaan liukastelin yhden talven, se riitti ja ostin nastarenkaat seuraavaksi talveksi.

veijon-esso
30.10.2017, 19:44
Ite samanlaisilla renkailla aikanaan liukastelin yhden talven, se riitti ja ostin nastarenkaat seuraavaksi talveksi.

Vai sillä vanhalla versiolla? KO vai KO2? Mä ajoin näillä jo yhen talven ilman mitään ongelmaa.

Heguli
30.10.2017, 20:05
Vai sillä vanhalla versiolla? KO vai KO2? Mä ajoin näillä jo yhen talven ilman mitään ongelmaa.

Vuosi taisi olla 2006/2007, eli joku aikaisempi versio se oli. Kai nämä uudemmat on vähän parempia.

Porvoon Hilma
30.10.2017, 20:41
Nyt on alla Kenraali Kourija AT2:t. Ei oikein tiedä millaiset ovat talvella kun ei ehtinyt talvi oikein vielä tulla. Tai olihan se pari päivää. Toisena vaihtoehtona olisi mutaterrainit ja vaikka ne Punkalla jaksoikin ruoputtaa hiekkaa niin ei ne ehkä oo talvirenkaat.

Haaveilen kyllä ihan oikeista talvirenkaista, mutta kun ei meinaa löytyä sopivia vanteita unelmarenkaille eli 265/75-16. LT2 Nokia löytyis kyllä 235/85-16 koossa, mutta kun ei haluaisi luopua kummistakaan renkaista:eek:

Punisher80
17.02.2018, 16:10
Nämä BFG AT KO2 vissii lukemani perusteella asialliset rattaat? Itellä nykyää KJ Renegade 2006 niin pitäs vähä ratasta laittaa siihen ja ajattelin josko nuo KO2 hommais. Edellisen YJ Wranglerin kanssa ostin sillon Falken Wildpeakit ja ne oli kyllä ihan loistavat renkaat ympäri vuoden ja edullisetkin. Näyttäs 1001renkailla olevan tuo 245/70-16 koko Falken Wildpeakina 102€/kpl ja BFG AT KO2:na 166€/kpl. Melkonen hintaero kyllä, mutta tää KJ on sen verran ilmeettömämpi auto ku YJ oli niin päätynen nyt kokeilee tuota uutta BFG KO2 mallia niin saa vielä valkosilla kirjaimilla kyletkin :D

Saakohan noita halvemmalla mistään ku 1001renkailta?

jmk
17.02.2018, 18:06
Pikkasen kun googlailee... rengasmarket Turku 152.5e kpl äkkiseltään katottuna

Punisher80
18.02.2018, 12:27
Pikkasen kun googlailee... rengasmarket Turku 152.5e kpl äkkiseltään katottuna

Niinpäs näyttäisi olevan! Monestikaan ei ite kyllä ainakaan suoraan Suomesta onnistu lötytämään halvemmalla ku mitä 1001renkaat myy, näemmä se on silti mahollista :D

jmk
18.02.2018, 13:50
Kyllä useasti on kotimaassa hinnat yllättänyt positiivisesti verrattuna ulkomaisiin rengaskauppoihin

Kartse1
18.02.2018, 16:09
Omaan pätkä-Patrolliin ostin joulukuussa noi BFG AT KO2 nastoitettuna kevytkuorma-auton nastoilla.
31x10,5x15 maksoi allelaitettuna 700,- ihan paikallisessa "euromarketissa".
Sellaista vajaan satasen marssivauhtia on ihan mukavat ajella... :p

Jarski lj 70
19.02.2018, 18:10
Eipä tolla maastossa mitään tee heti tukossa ja talvella ei pidä yhtään noi mikkä mulla oli kuivat koppurat.vanha malli at/ka

Timo_L
19.02.2018, 19:58
Eipä tolla maastossa mitään tee heti tukossa ja talvella ei pidä yhtään noi mikkä mulla oli kuivat koppurat.

Niin siis AT KO2:t, vai ne vanhat bakeliittipaskat eli AT KO:t? Kaksi eri rengasta, ihan eri kumiseokset, ja aivan eri lumipito.
Eikä sen puoleen mikään kitka- tai nastarengaskaan pidä talvella, jos se on kuiva koppura.

hiluvitkutin
19.02.2018, 22:40
Dodge ramin alla oli bf allterrainit, laitoin hankookit. Todella paljon paremmat. Jätetään bf:ät kesärenkaiksi...
Joo, kummatkin uusia ja saman kokoset.

jmk
20.02.2018, 07:27
Mikä Hankook malli on kyseessä?

hiluvitkutin
20.02.2018, 07:49
Dynapro at m

-MaTTi-
20.02.2018, 12:41
Kumpiko BF All-Terrainin malli oli kyseessä, KO vai KO2?

veijon-esso
20.02.2018, 13:42
Altsikat ne oli. Mutarenkaat olis varmaan paremmat ehkä. Kerran oli nokiat, ne oli kans hyvät paitsi liukkaalla. Naapurilla on muuten goodyearit sen kiihdytysautossa. Kuluvat kuulemma nopeasti?

hiluvitkutin
20.02.2018, 13:52
Kumpiko BF All-Terrainin malli oli kyseessä, KO vai KO2?

2 ja nekiin siis uudet.
Ja nyt alla tämmöset.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/HANKOOK/DYNAPRO_ATM_RF10

jmk
20.02.2018, 14:04
Näyttää hyvältä, ei vaan löydy 35"

Timo_L
20.02.2018, 16:46
2 ja nekiin siis uudet.
Ja nyt alla tämmöset.
https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/HANKOOK/DYNAPRO_ATM_RF10

Tuo taas sitten on jo ihan katurengas, en tuolla lähtisi juuri hiekkatietä kummemmalle. Talvipito kuvion ansiosta luultavasti onkin parempi kuin BFG AT KO2:ssa, enemmän lamellointia ja muutenkin enemmän katurengasmainen kuvio.

Mieluiten edelleenkin ottaisin katurenkaaksi GY Wrangler Duratracin, mutta niiden saatavuus tarvittavassa koossa on niin surkea että ei edes jaksa yrittää.

hiluvitkutin
20.02.2018, 17:13
Tuo taas sitten on jo ihan katurengas, en tuolla lähtisi juuri hiekkatietä kummemmalle. Talvipito kuvion ansiosta luultavasti onkin parempi kuin BFG AT KO2:ssa, enemmän lamellointia ja muutenkin enemmän katurengasmainen kuvio.

Mieluiten edelleenkin ottaisin katurenkaaksi GY Wrangler Duratracin, mutta niiden saatavuus tarvittavassa koossa on niin surkea että ei edes jaksa yrittää.
Hankook Dynapro ATM RF10 on maastoon sopiva rengas, joka on suunniteltu pakettiautoille ja sporttisille katumaastureille. Innovatiivinen kulutuspinta ja sivuseinämä antavat ajoneuvolle arvokkaamman ilmeen.

Tuolleen yhen myyjän sivuilla.
Soittele sille ja kerro että myyt katurengasta metsään.

Minusta kyllä kuvion väljyys suunnilleen samaa kuin bfg:ssä
Kuluu varmaan nopeammin kuin bfg. Siksi jätinkin ne kesäksi.

Tuosta vielä ks ks
https://youtu.be/0fDDKtvayh8

Timo_L
20.02.2018, 17:32
Hankook Dynapro ATM RF10 on maastoon sopiva rengas, joka on suunniteltu pakettiautoille ja sporttisille katumaastureille. Innovatiivinen kulutuspinta ja sivuseinämä antavat ajoneuvolle arvokkaamman ilmeen.

Tuolleen yhen myyjän sivuilla.
Soittele sille ja kerro että myyt katurengasta metsään.

Minulle on ihan se ja sama mitä joku markkinointimies puhuu renkaasta. Merkitsevää on millainen on renkaan kuvio kulutuspinnassa & kyljissä, mitä renkaan kulutuspinnan & kylkien matsku ja todellinen toimivuus on omassa käytössä, ja miten se kestää käyttöä muuallakin kuin hiekkatiellä. Minulle AT- rengas on sellainen jolla voi ajaa perusajot niin ettei tartte pelätä että jää heti kiinni, metsärenkaat on sitten erikseen.
Minä en tuota Hankookkia haluaisi, ja kerroin syyt sille miksi. Jos joku siitä tykkää niin antaa mennä vaan, on varmaan jollekin paremmin soveltuva rengas kuin joku toinen AT- tyyppinen kumi.

Ja kyllä, BFG AT KO2 on sekin melkoisen avuton jos mennään yhtään pehmeämpään kuten AT- tyypiset renkaat yleensäkin, mutta on silti omasta mielestä sekä kulutuspinnan että etenkin kylkien osalta paremman oloinen kuin tuo Hankook.
Sitten taas Wrangler Duratrac molempia selvästi avoimempi ja vielä BFG AT:takin parempi kylkikuviointi, mutta nappuloissa lamellointia samaan malliin kuin tuossa Hankookissa. BFG AT:ssa ei ole lamellointia vieläkään tarpeeksi, mutta hämmästyttävän toimiva se on ainakin oman auton alla ollut talvella.

hiluvitkutin
20.02.2018, 17:47
Dodge ramin alla oli bf allterrainit, laitoin hankookit. Todella paljon paremmat. Jätetään bf:ät kesärenkaiksi...
Joo, kummatkin uusia ja saman kokoset.

Tuo taas sitten on jo ihan katurengas, en tuolla lähtisi juuri hiekkatietä kummemmalle. Talvipito kuvion ansiosta luultavasti onkin parempi kuin BFG AT KO2:ssa, enemmän lamellointia ja muutenkin enemmän katurengasmainen kuvio.

Mieluiten edelleenkin ottaisin katurenkaaksi GY Wrangler Duratracin, mutta niiden saatavuus tarvittavassa koossa on niin surkea että ei edes jaksa yrittää.

Nii, kerroimpa vaan oman mielipiteeni tuon auton alla talvipidosta. Kuitenkin kummatkin renkaat ns. alltsikoita?

Mutta onhan ne sitten sinun renkaat paljon paremmat. Tietysti, olimpa hölmö.

Timo_L
20.02.2018, 18:32
Nii, kerroimpa vaan oman mielipiteeni tuon auton alla talvipidosta. Kuitenkin kummatkin renkaat ns. alltsikoita?

Mutta onhan ne sitten sinun renkaat paljon paremmat. Tietysti, olimpa hölmö.

Niin, ja minä kerroin oman mielipiteeni siitä miksi joku toinen AT- rengas on mielestäni parempi MINUN käyttööni kuin tuo Hankook. En maininnut sanallakaan, että BFG AT KO2 olisi absoluuttisesti paras AT rengas. Taisin myös todeta, että mieluiten ostaisin itselleni käyttörenkaiksi Wrangler Duratrackit.
Jos ylipäätään olisit sisäistänyt lukemaasi - siis sen mitä tuossa yllä myös lainasit ja sen jälkimmäisen vastaukseni, niin olisit varmasti huomannut että mainitsin hankookin olevan kuvointinsa takia luultavasti parempi hangella kuin BFG AT - ja ehkäpä olisit huomannut myös sen että hankook varmasti voi olla jollekin parempi AT- tyyppinen rengas kuin joku toinen AT- tyyppinen rengas.


Mut olisihan se liikaa vaadittu, että jaksettaisi lukea teksti läpi ja vastata siihen sen mukaisesti :rolleyes:

hiluvitkutin
20.02.2018, 18:35
Luettu on.
Oothan tuota jo hehkuttanu aikasemminkin huipuiks, kumpiakin.Ja vielä vaan jatkuu
Mistäs tiijät ettei hankuukki sattus olemaan sullekkin parempi, et oo kokeillu? Onhan sulla kuitenkin sporttinen sitymaasturi! Sellaisiinhan myyntimies suositteli myös.
Mee vaikka kahtomaan team ahmaa, tulee just.

tekniikkamies
20.02.2018, 19:15
Mikäs vitsi täs touhus on jos AT renkaisiin laitetaan nastat, niin eikö ne silloin ole nastojen kanssa pelkäs talvikäytös? Eikö nyt ihan joku Nokian rengas ole OK normi talvikäyttöön?

jmk
20.02.2018, 19:17
Ei mun tapauksessa ainakaan mitään vitsiä ole toki jos 35x12.5kokoisia nokuan talvirenkaita löytyy niin vinkatkaa vaan:)

tekniikkamies
20.02.2018, 19:25
Ei mun tapauksessa ainakaan mitään vitsiä ole toki jos 35x12.5kokoisia nokuan talvirenkaita löytyy niin vinkatkaa vaan:)

En muista mikä menopeli oli, mutta itsestä ei kuulosta tavisten perusajeluun esimerkiksi tämä seuraava rengas ihan alikokokoiselta LT2:sena:

LT315/70R17 121/118 S

Tosin jos vanteet joutuu vaihtamaan, hintaa tulee.

veikkaaja
20.02.2018, 19:26
Ei mun tapauksessa ainakaan mitään vitsiä ole toki jos 35x12.5kokoisia nokuan talvirenkaita löytyy niin vinkatkaa vaan:)
Eikö pienempi käy? Vai mihin autoon tulossa, ettei esim. ilman muutoskatsastusta sais pienempiä renkaita, kuin nuo 35"

jmk
20.02.2018, 19:43
HJ.n alle tulossa ja lukeehan otteessa myös 205r16 ja 31 sekä 33 muutoskatsastettuna mutta luvat 35niin mielellään käyttäis kesät talvet samaa kokoa. Miten lie leimasetä suhtautuu tuohon vastaavaan kokoon?

tekniikkamies
20.02.2018, 20:01
HJ.n alle tulossa ja lukeehan otteessa myös 205r16 ja 31 sekä 33 muutoskatsastettuna mutta luvat 35niin mielellään käyttäis kesät talvet samaa kokoa. Miten lie leimasetä suhtautuu tuohon vastaavaan kokoon?

Jos mul olis HJ, eka kokeilisin noita samoja 235/85/16 LT2:sia mitkä mul on Hiluxis, tosin Hiluxis on tavallista enempi peräs painoo. En ihmettele yhtään, että auton valmistajat piti ennen fiksuna kokona 205:sta.

Mielestäni noilla 35” talvirenkail menee rahaa turhaan auton hintaan nähden kun pienempiä on varaa uusia useammin.

Timo_L
20.02.2018, 20:14
Luettu on.
Oothan tuota jo hehkuttanu aikasemminkin huipuiks, kumpiakin.Ja vielä vaan jatkuu

Viittitkö laittaa vaikka kerran viikossa listan privana mistä renkaista milloinkin on soveliasta keskustella? Lupaan pitäytyä vain niiden renkaiden ominaisuuksien posiitivisessa hengessä mainostamisessa mitkä olet hyväksynyt listalla.

-MaTTi-
20.02.2018, 22:08
Ei mun tapauksessa ainakaan mitään vitsiä ole toki jos 35x12.5kokoisia nokuan talvirenkaita löytyy niin vinkatkaa vaan:)
Ei oo nokuan eikä Nokian eikä ees nastakumi, mut oikee talvirengas kuitenkin:
https://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Star-Performer-HP/1/LT35x12-50-R15-113N-POR/R-314045
Miten lie leimasetä suhtautuu tuohon vastaavaan kokoon?
Teoriassa nihkeesti, vaatii uutta poikkeuslupaa.

HV
21.02.2018, 09:20
Sanoisin että hankookin at on erittäin hyvä kompromissi talvirenkaaks, kuvio näyttää kuvissa melko katumaiselta mutta on oikeesti aika karkeekuvioinen at-rengas ja kumi on pehmeetä, pitää yllättävän hyvin talvella.
Bfg on omasta mielestä huono kompromissi katurenkaaks ja huono kompromissi mettärenkaaks... mutta välimallin jätkillä on välimallin renkaat... :D

Timo_L
21.02.2018, 10:11
Tahtoo vähän olla näiden at- renkaiden kanssa, että jos tiettyä ominaisuutta painottaa enemmän, niin se väkisin huonontaa jotain muuta. Kaikille yhteneväistä on se, että ne ei ole missään erinomaisia, ja suunnittelun painotuksesta riippuen joko tasaisen paskoja kaikessa, tai umpisurkeita jossain ja vähän parempia toisessa :D

Juhis.T
22.02.2018, 17:48
Mitenniin noissa GY wranglereissa huono saatavuus? Ainakin täällä soittaa paikalliseen liikkeeseen, niin parissa viikossa tulee hyllyyn. Viime kesänä tuli itse hommattau 265/75/16 koossa.

hiluvitkutin
22.02.2018, 19:26
Taitaa pääkaupunki seudulle tulla aamuksi hyvät aallterrain testikelit.?

wikke
22.02.2018, 20:19
Tahtoo vähän olla näiden at- renkaiden kanssa, että jos tiettyä ominaisuutta painottaa enemmän, niin se väkisin huonontaa jotain muuta. Kaikille yhteneväistä on se, että ne ei ole missään erinomaisia, ja suunnittelun painotuksesta riippuen joko tasaisen paskoja kaikessa, tai umpisurkeita jossain ja vähän parempia toisessa :D

Ovathan ne vahvimmillaan öö... Ai niin, ei missään.



"Taitaa pääkaupunki seudulle tulla aamuksi hyvät aallterrain testikelit.?"

Aivan se ja sama mitkä kumit alla jos kuiville teille pakkaspuuteria tulee.

-MaTTi-
22.02.2018, 21:20
Mitenniin noissa GY wranglereissa huono saatavuus? Ainakin täällä soittaa paikalliseen liikkeeseen, niin parissa viikossa tulee hyllyyn. Viime kesänä tuli itse hommattau 265/75/16 koossa.
Eipä oo löytynyt koko Euroopasta koskaan kaikkia kokoja, normaalisti joitakin, joskus ei yhtään mitään. Riippuu vuodesta/vuodenajasta.

Taitaa olla esim. tässä kaikki tämänhetkiset: http://www.kka.fi/kesarenkaat/goodyear-wrangler-duratrac
Muita kokoja et välttämättä löydä mistään euroalueen kaupoista. Vissiin yks ja ainoo tukkuri jossain (Saksassa?) josta tilaileevat kaikki rengasliikkeet.

veijon-esso
22.02.2018, 21:45
Ovathan ne vahvimmillaan öö... Ai niin, ei missään.



"Taitaa pääkaupunki seudulle tulla aamuksi hyvät aallterrain testikelit.?"

Aivan se ja sama mitkä kumit alla jos kuiville teille pakkaspuuteria tulee.

Katotaas paljonko nastarengaskehareita on kolaroinu/ajanu ulos huomenna...:D

Timo_L
23.02.2018, 09:39
Ovathan ne vahvimmillaan öö... Ai niin, ei missään.

Sitäpä minä juuri sanoinkin :cool:


Aivan se ja sama mitkä kumit alla jos kuiville teille pakkaspuuteria tulee.

Jep, niin kauan kun on tällaiset pakkaset ja renkaat ei kauheasti kiillota satavaa lunta peilijääksi niin se on tosiaan melkein se ja sama mitkä kumit alla. Eri juttu jos päätyy sellaiseksi että vetää tienpinnan jäähän..

-MaTTi-
23.02.2018, 13:26
Taitaa pääkaupunki seudulle tulla aamuksi hyvät aallterrain testikelit.?
Hyvin olis pärjänny kesärenkaillakin, tiet sulat ja kuivat. Aurinko paistanut aamusta alkaen, ei satanut hiutalettakaan lunta.

Punisher80
23.02.2018, 13:40
Joo sehän on selvä että nuo All terrainit yleisesti ei sitten oo oikein hyviä millään pinnalla. Mutta ne taas sopii mulle kun en ajakaan niillä paljo missään :D Eli aika vähät kilsat josta suurin osa ihan perus nurkka-ajoa missä AT ajaa asiansa mahottomasti häviämättä katurenkaalle ja sen verran välillä maastossa että vähä parempaa ratasta kaipaa kuin perus kesä- tai talvinakit millä ei uskalla mennä yhtään pois päällystetyltä tieltä. Tuohon käyttöön tuo "ei missään hyvä" AT on itelle ainakin hyvä valinta kun en jaksa vaihella kumeja joka kerta aina eri tarvetta varten :D

veijon-esso
23.02.2018, 14:29
Just noin, toimii jokapaikassa, missään ei paras mutta pärjää ihan ok. Erikoistilanteisiin sit erikoisrenkaat jos sellasia kokee tarvitsevansa.

Nyt kun pakkaset on kiristyny täällä etelässäkin, niin jääpito on parantunut kun on semmosta kunnon pakkasjäätä eikä mitää vesiliukumäkee.

pastirolli
23.02.2018, 14:34
GMC Suburban -95 ajoneuvona ja alla vajaan vuoden ikäiset 285/75R16 BFG altsikat ja ovat ainakin tuollaisen painavamman ajokin alla ihan mukavat. Jos luistaa niin vähän nostaa jalkaa kaasulta niin heti löytää pitoa. Varmasti löytyy parempiakin renkaita mutta jotenkin nuo ovat olleet ihan luotettavat monelle erilaiselle kelille ja pinnalle. Ajotyyli pitää aina soveltaa kelin mukaan.

veijon-esso
23.02.2018, 14:55
Hyvin niillä myllää lumessa vaikka kellon ympäri!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=210867

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=210865

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=210866

Punisher80
28.03.2018, 14:54
Noniin, viikonloppuna laitettiin KJ Renegaden alle BFG AT KO2 245/70R16, on kyllä heti kättelyssä erinomaisen olonen rengas! :D

Vanhan malliseen BFG AT verrattuna:
- Hiljaisempi (on jopa yllättävän hiljainen)
- Selkeästi parempi pito lumella
- Huomattavasti hienomman näkönen uuden kylkikuvion vuoksi, oletettavasti paremmin pitoakin maastossa

Ei mitään negatiivista sanottavaa renkaasta, kyllä kelepaa kunnes toisin todistetaan :cool:

hiluvitkutin
18.04.2018, 15:54
Tuli vaihettua "kesärenkaat". Samalla nappasin kuvat renkaat vierekkäin.
Kumpi nuista nyt sitte on tukkeutuu helpommin?

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5355&pictureid=212188

Minun kokemus- talvella hankookki paljon parempi, bf kesäksi koska luulen sen olevan pinnoitetiellä kestävämpi, mudassa/liukkaalla siis märällä nurmikolla varmaan aivan sama kummatko.😊

wikke
18.04.2018, 18:27
Oikea.

-MaTTi-
14.01.2021, 21:52
Eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia tai tilanteita All-Terraineilla (315/70R17) nyt kun taas kunnon talvi etelässä. Enkä ole letkan vetäjänä varmasti ollut. Toissa talvena kokeilin Hakkapeliitta LT2:ia samassa koossa (ilman nastoja nekin), ei sen paremmat, tönkömmät rungot vain kun näissä eli ei yhtään puoltoa siihen suuntaan.

tekniikkamies
15.01.2021, 11:49
Eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia tai tilanteita All-Terraineilla (315/70R17) nyt kun taas kunnon talvi etelässä. Enkä ole letkan vetäjänä varmasti ollut. Toissa talvena kokeilin Hakkapeliitta LT2:ia samassa koossa (ilman nastoja nekin), ei sen paremmat, tönkömmät rungot vain kun näissä eli ei yhtään puoltoa siihen suuntaan.

Tämä talvi mennyt, että edessä oliko nyt 31 10,5 15 bfg all terrain II ja takana uuden veroiset nastalliset 215/85/16 LT2.

Näillä all terrainilla on liikaa vaihtelua aivan liukkaimmassa kohdassa ja lumisessa. Haittaa jarrutuksissa ja yhtä mäkeä luisuin takaperin alas kun perä oli painavana ja piti tulla alas.

Pitää kohta vaihtaa eturenkaatkin ja sit taas pian all terrainit takas.

Macke
25.04.2023, 20:11
Nyt kun on jo melkein kesä ovella niin tipautanpas yhden talven kokemukset Cooper Discoverer AT3 Sport 2 rinkeleistä tänne. Oikein hyvin toimivat tuon T4 syncro portterin alla koossa 225/70R15, eli ei sitten minkäänlaista valitettavaa. Aika lumisessakin kelissä tullut mökillä käytyä ja oma hytinä on että etenee paremmin hangessa kuin edelliset Nokian pakettiauton kitkarenkaat. Ja näistä löytyy 3PMSF merkintä niin kelpaa virallisestikin talvirenkaaksi.

Ihan julmettu ero talvikäytöksessä Cooperin Discoverer ATT renkaaseen joka toki onkin enemmän tiepainoitteinen M+S kumi.

Latvia
21.11.2023, 18:46
Kyllä Boccerit on parhaat, ainakin sivupito on ihan ykköstä.