View Full Version : Peräkärryn akseliputkien hitsaus?
Hei, ostin tässä vähän aikaa sitten jarrullisen peräkärryn teliakseleilla.
Akseliputket ovat ulkomitaltaan noin 98mm neliöputkea ja hyvin hapettuneita. Ajattelin korjata nämä laittamalla päälle 100X100X5 kulmaterästä (neliöputkesta rälläköityä < > tyyliin) ja lisäksi 6mm neliötankoa, jos hitsattava rako jää liian suureksi. Vanha akseliputki jäisi siis kokonaan uuden teräksen sisälle piiloon. Kondenssivesireikiä pari kappaletta per akseli ja sisään jotain kotelonsuoja-ainetta.
Lähellä akseliputkien kumpaakin päätä on kaksi hitsaamalla kiinnitettyä kolmion mallista levyä, jotka on taasen hitsattu runkoon kiinni. Nämä ovat ihan ok kunnossa.
Etuna tässä vanhan putken jättämisessä uuden sisälle olisi mielestäni se, että mitään mittauksia ei tarvisi tehdä, ts. akseleiden asento ja pituus säilyisi ennallaan. Vanha putki joko vahvistaa rakennetta tai sitten syö uuden teräksen pois:)
Miltä yo. kuulostaa? Onko katsastuksessa odotettavissa ongelmia? Pelkkä lappu päälle korjaus tuntuu tyhmältä, kun 30v vanhat alkuperäiset akseliputket ovat jo aikalailla ruostuneita. Koska jarrut + laakerit + jousitus toimivat, en haluaisi ostaa kokonaan uusia akseleita. Runko on sinkattuna kestänyt hyvin.
/Tommi
Lähellä akseliputkien kumpaakin päätä on kaksi hitsaamalla kiinnitettyä kolmion mallista levyä, jotka on taasen hitsattu runkoon kiinni.
Siis akseli on hitsattu runkoon, ei jousitusta ollenkaan???
Siis akseli on hitsattu runkoon, ei jousitusta ollenkaan???
Olisiko akseli itsessään kiinteästi kärryssä mutta akselin päässä on jousituselementit.. niitähän on kaikenmaailman kumijousituksia yms. "hienouksia" :D
Just näin. Akselit on kiinteästi rungossa kii, mutta pyörät on kumivääntöjousitettu akseliputkien sisään ja vaimennettu runkoon iskareilla. Sitä en tiedä, kuinka pitkälle kumijousitys ulottuu putkissa, mutta selvinnee tähystysreiällä. Tätynee hitsata päät varovasti. Mutta onko mielipiteitä homman järjen suhteen? /Tommi
Mielipiteenäni on että ostat uudet vastaavat akselit vaikka maksaakin.
Pieleen menee joko hitsatessa ettei jousitus enää toimi tai viimeistään sitten kun uudet raudat näyttää vielä hyvälle mutta sisältä haperoa ja akselin päät lähtee irti omia aikojaan ja tuhoaa huonolla tuurilla jotain itselle kuulumatontakin...:eek:
Jos akseliputki on omasta mielestä hapertunut heikoksi,niin ne kumit vasta haperoja silloin ovatkin,eli uutta akselia tai jatkaa vanhoilla niin kauan kuin ne kestävät.
tai jatkaa vanhoilla niin kauan kuin ne kestävät.
Vietin eilen enmmän aikaa kärryn alla ja kyllä nuo akselit taitaa vaihtoon mennä.
Kysymys: Tässä 3200kg kärryssä on tällä hetkellä painontasaustangoilla varustettu tandem akselisto = oikea teli. Vastaavanlainen uusi oikea teliakselisto olisi pitkälti yli 2k euroa. 3500kg tandem akselisto (ilman tasapainotankoja) maksaa myös (esim. Teohydraulin nettisivuilla Nieper 1700 euroa). Budjettiratkaisu olisi ostaa kaksi erillistä, halvempaa, 1500 kg akselia yht noin 900e. Kantavuus vähenisi hieman, mikä ei mulla haittaa. Menettääkö kahdella erillisellä akseleilla jotain tasapainottamattomaan tandem akselistoon verrattuna? Eikö tasapainottamaton tandem akselisto ole vaan kaksi akselia samaan "apurunkoon pultattuna"? Merkataanko muutoskatsastuksessa maksimi kokonaispainoksi 2X1500kg = 3000kg?
Kiitos kaikille pähkäilyyn osallistuneille! Tämä on mun ensimmäinen jarrullinen peräkärry:)
Kokonaismassan määrittelee kärryn valmistaja ja akseleiden tarttis riittää niihin massoihin.
Kokonaismassan määrittelee kärryn valmistaja ja akseleiden tarttis riittää niihin massoihin.
Mutta kärryn kokonaismassaa saa tiputtaa konttorilla.. miten sitten katsotaan asiaa, jos laittaa heikommat akselit alle ja muutoskatsastaa niiden kanssa pienemmälle kokonaismassalle. Hyväksytäänkö vai ei, jos esim. kärryn tyyppikilvessä on tietyt tiedot.
Kannattaisi melkein kysyä konttorilta ennen muutosta.
Mutta kärryn kokonaismassaa saa tiputtaa konttorilla..
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/233e98534116560f46ab25dc4b1f8c33/15992-Valmistajan_kilpi_ja_kokonaismassan_maaraaminen.pd f
Tuossa lie tarkoitetaan kokonaismassan osalta sitä, jos tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon koitetaan korottaa kokonaismassaa. Toki sanamuoto on että kokonaismassan tulee olla otteella sama kuin kilvessä.
Toisaalta jarrullisten perävaunujen kokonaismassoja on käsittääkseni edelleen saanut muuttaa pienemmäksi, esim. jos halutaan vetää tavallisella b-kortilla yhdistelmää laillisesti. Jos sattuu vielä olemaan kyseessä vanha, tyyppihyväksymätön kärry niin näinköhän tuo annettu säädös muutenkaan on voimassa ihan tuollaisenaan?
Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
Moi,. minäpä kysyn konttorilta ja postaan sitten tännekin vastauksen. Tyyppikilpeä kärryssä ei ole, eikä tarvitse olla, koska 80-luvulta. Tänks,
/Tommi
Tuossa lie tarkoitetaan kokonaismassan osalta sitä, jos tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon koitetaan korottaa kokonaismassaa. Toki sanamuoto on että kokonaismassan tulee olla otteella sama kuin kilvessä.
Toisaalta jarrullisten perävaunujen kokonaismassoja on käsittääkseni edelleen saanut muuttaa pienemmäksi, esim. jos halutaan vetää tavallisella b-kortilla yhdistelmää laillisesti. Jos sattuu vielä olemaan kyseessä vanha, tyyppihyväksymätön kärry niin näinköhän tuo annettu säädös muutenkaan on voimassa ihan tuollaisenaan?
Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
Kyllä se tämä on luettavissa ja tulkittavissa ihan tämmöisenään. Ja tältä pohjalta toimitaan, eli esim. omavalmisteisen vanhan kärryn kokonaismassaa ei kevennetä jos itse valmistajaa ei enää tavoiteta.
KOKONAISMASSAN MÄÄRÄÄMINEN
Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan
ja akselimassat (monivaiheisesti valmistetulla ajoneuvolla lopullinen
valmistaja).
Ok, sitten se on niin :) Muistan vain että jossain vaiheessa kokonaismassan sai otteelle merkattua muuksi (alkuperäistä alemmaksi), mutta ei siis enää.
Tavallaan tuo on varsin hölmö pykälä, koska jos tyyppikilvestä selviää valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ja otteella on sitä pienempi niin kukaanhan ei siinä häviä mitään eikä ketään huijata.
Tämä on sitä suomalaista/ eurooppalaista byrokratiaa hölmöimmillään.
Se on ihan ymmärrettävää, että kärryn rakennetta muutettaessa tai osia vaihtaessa pitää saada oikeat arvot tyyppikilpeen, ja/ tai oikeat osat kärryyn kiinni.
Siihen kysymykseen tandemi/kiinteä
Jos kärryä kiskoo joskus kerran kesässä, niin hyvin todennäköistä on, että jumissa on ne tandemin liikkuvat kuten meillä trailerissa
Jotkut väittää, et nyykkisi vedettäessä jäykkä akselisena, mutta en huomannut eroa samalla 400kg kuormalla 1 akselisessa ja kiinteä telisessä saman kokoisessa kärryssä
Vetokoukun korkeushan on tarkempi kiinteä telisessä, kun kärry ei kallistu vaan kääntyy toisen akselinsa varassa
Tuttu sano, et isossa vaunussa on rauhallisempi jos on kiinteä teli, olivat kuulemma vetäneet 1000km vastaavaa identtistä vaunua tandemilla ja sano, et oli jotenkin huojuvampi vedettävä, kun pääsi "kumartamaan" vapaasti lyhyen maasturin perässä
Eli jossei 10 eri autolla eri kuormauksessa kisko samaa kärryä, niin kiinteää teliä alle vaan, en itse ainakaan ylimääräistä tonnia maksaisi
Jossain oli myynnissä 1580kg kumijousi akseleita, voi olla, et ne on samat 1500kg, mutta tarkemmin ilmoitettuna
Muttas kun vaihdat ne akselit niin voiskos niistä tandemin osista päästä kaupoille?
Moi, olin ajatellut laittaa vanhat akselit tumpeiksi rälläköitynä ja ilman joustoa halkosäkkinosturin alle, mutta kyllä kaupantekokin käy. Lähetän vaikka kuvia noista jonain päivänä. /Tommi