View Full Version : hiaceen hidas puoli
fordcalaxie62
08.08.2016, 07:08
Apua !
hiceen cruserin jakolaatikko. Onko kokemuksia?ajatuksena saada hidas puoli hiasuun.Hiace on vm 2011,vois sopia cruiserin 120 jakoloota onko kellään tietoa asiasta?
Apua !
hiceen cruserin jakolaatikko. Onko kokemuksia?ajatuksena saada hidas puoli hiasuun.Hiace on vm 2011,vois sopia cruiserin 120 jakoloota onko kellään tietoa asiasta?
Hiasessa on kai joku R-sarjan johdannainen se loota ja hiluksissa-05 ja uudemmat on R151 kanssa,KZJ95 on R sarjaa kanssa joten helpoiten saattas käydä koko laatikko paketti suoraan,kytkin koppa käynee ku moottorit on samat. En ny muista kummalla puolella on Hiasessa perä mut se ratkasee ensinnä,pituudessa on kai eroja myös,kartaanit lyhentämällä/jatkamalla se tosin hoituu.
hiluxissa eri puolella kardaani kuin hiasussa, mut land cruiseris samalla puolella.siltä pohjalta itekin ajattelin lähtee setvimään cruiserin jakosen sopivuutta
Niin siis hiluxeissa on etukardaani oikealla -04 asti,sen jälkeen vasemmalla. Muistelisin et hiluksiin tuli R151f laatikko -01 ja on sama yhä edelleen vaikka jakoloota on eri. Hiluksin jako lootassa ei ole keskitasaus pyörästöä joten siksi ns. ei-jatkuva neliveto,KDJ120 on keskitasauspyörästö Torsen lukolla ja kytkettävällä lukolla joten sikäli hyvä,saatto näin olla jo KZJ95 Cruisereissa. Mun tietääkseni on hasessa eri jakoloota ku missään muussa ja sitä myöten eri kiinnitys jakikselle,koska päävaihteisto on kuitenkin melkeen sama ni päälaatikon takimmainen holvi vaihtamalla pitäis saada sopimaan vaikka se Cruiserin jakis. Tähän tyyliin onnistuu vanhemmissa R-sarjalaisissa ristisiitokset. Itellä on hiluksissa Runnerin päälaatikosta kuoret,LJn sisuskalut;KZJ keppimekanismi,hiluksin jakis TGn muutos nippeleillä.
fordcalaxie62
10.08.2016, 05:14
oikeassa olette tosiaan, kardaani vaihtaa puolta uudemmissa hiluxeissa.muutenkin tutkinu asiaa, lopputulema on se että hiluxin vaihteistoa ja jakolaatikkoo aletaan metästää ja jossain vaiheessa murjoon paikalle
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923
Tuolla on juteltu aiheesta, tosin 10 vuotta vanhemmasta hiacesta.
Näin yleisellä tasolla, itse en enää huolisi käyttöautoa kytkettävällä nelivedolla. Jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vain niin paljon parempi talvella. Tönkkineliveto puskee, tai sitten perä luistaa tai muutenvain vääntää kääntäessä vastaan. Ja takavedolla erityisesti hiace on pirun liukas. Itse ainakin hommaisin sellaisen jakiksen, jossa on tasauspyörästö tai jättäisin vaihtamatta.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=139923
Tuolla on juteltu aiheesta, tosin 10 vuotta vanhemmasta hiacesta.
Näin yleisellä tasolla, itse en enää huolisi käyttöautoa kytkettävällä nelivedolla. Jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä on vain niin paljon parempi talvella. Tönkkineliveto puskee, tai sitten perä luistaa tai muutenvain vääntää kääntäessä vastaan. Ja takavedolla erityisesti hiace on pirun liukas. Itse ainakin hommaisin sellaisen jakiksen, jossa on tasauspyörästö tai jättäisin vaihtamatta.
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään. Joten paras ois vaikka se Cruiserin jakis jossa Torsen lukko sekä 100% lukko,sen kanssa ku sais vielä kytkettävän nelivedon eli etuvetarit vapaaksi ja napalukot ni olis kaikki.
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään.
Melko kärjistys taas asiasta.
Esim HDJ menee kyllä talvellakin pahaan paikkaan. Harvat on ne kerrat että on keskilukkoa tarvinnut.
Toki paremmin menee kun pätkäsee keski- ja takalukon kiinni ja antaa mennä.
Tässä pari vuotta sitten keväällä oli melko liukasta, kun veti ykskaks lunta kesken kevään.
Oltiin 4wd previalla melko lailla sliksit alla matkalla. Kyllä se vaan yllättävän hyvin lähti märässä sohjossa liikkeelle vaikka keskellä ei käsittääkseni minkäänlaista lukkoa ole.
Ja kun keskitasaus lipsuu ni talvella ei pääse mihinkään,jossei oo mitään lukkoa keskellä,kitkalukolla taas ei tee maastossa mitään. Joten paras ois vaikka se Cruiserin jakis jossa Torsen lukko sekä 100% lukko,sen kanssa ku sais vielä kytkettävän nelivedon eli etuvetarit vapaaksi ja napalukot ni olis kaikki.
Onkohan sellaista jakista olemassakaan jossa on pikkupuoli, mutta ei lukkoa? En kyllä viimetalvena montaa kertaa lukkoa käyttäny, mutta hyvähän se on olla olemassa.
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön.
Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa.
Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia...
Onkohan sellaista jakista olemassakaan jossa on pikkupuoli, mutta ei lukkoa? En kyllä viimetalvena montaa kertaa lukkoa käyttäny, mutta hyvähän se on olla olemassa.
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön.
Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa.
Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia...
Juu on lukottomia jakiksia,Range Rovereissa mm. Tarkotin tossa et jos tarvii hidasta puolta ni se lukkokin olis varmaan tarpeen,levylukkohan hiasen jakiksessa kai vakiona on. Ja hyvinhän tieliikenteessä pärjää ilman lukkoa,oon ajanu paljon etu ja taka vetosilla ilman lukkoa.:eek: Noissa hiaseissahan on etuvetarit samat ku hilukseissa ja runnereissakin,muistaakseni hiluksin napalukotkin käy hiaseen joten sikäli olis helppoa,voihan niitä sit pitää kiinni jos siltä tuntuu mut säästäis hiukan vetarin kumeja ja niveliä ja tietty löpöä. Hiluksin jakiksella napalukot on sikälikin tarpeen ku hiluksin jakiksessa ei tasausta oo ni mitäpä niitä vetareita pyörittelemään ku pitävällä alustalla ei sitä nelivetoakaan tartte. Toi tärinä on sikäli outo juttu et esiintyy enimmäkseen erillisjousitetuissa missä ei oo keskitasausta,jäykkä akselisissakin mut ei niin pahasti,toisaalta etuakselikin on lähes sama uudemmassa hiasessa jossa on jatkuva neliveto ja se ei tärise. Taitaa renkaiden kulumis erollakin olla vaikutusta kun lopputalvesta ei tärise niin pahasti ku alkutalvesta. Uudemmissa hilukseissahan ne navat kytkeytyy automaattisesti kun kepistä valitsee nelivedon,vai olikohan sama systeemi ku vanhemmissa eli kytkee toisen vetarin pois pelistä sellasen holkin avustamana. Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa. Yks parhaita systeemejä on mielestäni Suzuki Jimnyssä jossa on napalukot alipaine toimisena ja perinteinen tasaukseton jakis kytkettävällä nelivedolla.
Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa.
Se on vanhemman mallin(W460) Geen jakiksessa, jossa ei ole keskitasausta. Uudemmissa pyörii "normaalisti".
Se hiacen tärinä oli muuten voimakkain silloin kun napalukot oli päällä, mutta neliveto ei. Kun etupäähän laittoi vedon päälle, niin se pieneni selvästi.
oikeassa olette tosiaan, kardaani vaihtaa puolta uudemmissa hiluxeissa.muutenkin tutkinu asiaa, lopputulema on se että hiluxin vaihteistoa ja jakolaatikkoo aletaan metästää ja jossain vaiheessa murjoon paikalle
Yksi, vaikkakaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto, on Jeepeissä majaileva AX-5 ja sen perässä NP231 tms. jakis. Edessä kardaani kuskin puolella, ja AX-5 naittuunee (-nee siksi etten itse ole vielä saanut omaa ristisiitostani valmiiksi, netistä löytyy toteutettujakin) vanhemman Hiluxin G-sarjalaiseen kytkinkoppaan. Kytkinakseli pitää tosin vaihtaa Toyotan laatikosta.
Jeeppien (esim. XJ) laatikot eivät paljoa maksa, mutta kannattaa huomata että takakardaanin lähtö on usein liukuholkkityyppinen laipan sijaan.
Yksi, vaikkakaan ei välttämättä järkevin vaihtoehto, on Jeepeissä majaileva AX-5 ja sen perässä NP231 tms. jakis. Edessä kardaani kuskin puolella, ja AX-5 naittuunee (-nee siksi etten itse ole vielä saanut omaa ristisiitostani valmiiksi, netistä löytyy toteutettujakin) vanhemman Hiluxin G-sarjalaiseen kytkinkoppaan. Kytkinakseli pitää tosin vaihtaa Toyotan laatikosta.
Jeeppien (esim. XJ) laatikot eivät paljoa maksa, mutta kannattaa huomata että takakardaanin lähtö on usein liukuholkkityyppinen laipan sijaan.
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
Aivan, en huomannut että kyseessä oli noinkin tuore Hiace.
Hmm,G sarjaa ei oo ollu Toyotan K sarjan koneen perässä joten kytkinkoppaa ei valmiina ole,ahdasta olis kytkimenkin takia. Ja onhan Jeepillä AX-15 joka on käytännössä R sarjan loota,kytkin akselit käy niissäkin ristiin.
2kd-ftv koneen perässä on ollut myös g sarjan laatikkoa.
fordcalaxie62
25.10.2016, 08:05
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
Kerros lisää toteutuksesta!
Minkä laatikon laitoit?
No ny hiace suorastaan matelee.Entiseen verrattuna! Laatikko on murjottu paikalleen ja löytyy hidas ja nopea neliveto sekä tarvitaessa 2 wd!
Ja jotta ei unohtuisi, vanha linkki Arctictrucksin toteutukseen
http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=37226
Tohon tuli tekstin mukaan vaihtoehdoiksi 2wd, 4wd nopea tasauspyörästöllä, 4wd nopea keskilukko kiinni, 4wd hidas keskilukko kiinni ja lukot eteen ja taakse
http://www.bilnorge.no/export/bb_94781.jpeg
fordcalaxie62
01.11.2016, 07:01
vanhemmasta hiacusta, Sopii pienin muutoksin
veijon-esso
01.11.2016, 09:54
ei mun hiacessa ollut kuin hidas puoli...! :D
vanhemmasta hiacusta, Sopii pienin muutoksin
Tästä olis kiva saada hieman lisäinfoa.
rattimies
26.01.2017, 15:42
Tästä olis kiva saada hieman lisäinfoa.
Täälläkin kaipailisin lisää tietoa. Saisko jopa kuvia tähän ketjuun?
Joo tietoa olisi kiva saada asiasta! Vai onko tää samanlaisia tapauksia kun kaveri harrasti tractorpullingia ja ei saanut pitoja niin enemmän harrastaneet kommentoi vaan että kyllä tiedetään missä vika mut se täytyy vaan itse selvittää...pari kautta meni ja sit selvis, tosin monet kisat hävisivät sillä aikaa
Ei tuo topikin aloittaja mahottoman aktiivinen ole täällä, viimeeks ollu paikalla 1.11.2016, että saattaa kestää lisätietojen saaminen.
pyysin fordgalaxie62 kertoa miten toteutti sen loppuen lopuksi saa nähdä jaksaako vai oliko tyytyväinen kun itse sai sen toimimaan ja p....t muista.
fordcalaxie62
27.01.2017, 06:45
joo elikkä vanhan neliveto hiacen(89) jakolaatikko sopii uudempaan (2011) yhden väliholkin jouduin teettämään koska pääakseli on udemmassa jakolaatikossa pidempi, takakardaania joutuu vähäsen jatkamaan koska vanhemassa jakiksessa on häntä lyhempi! yllättävän vähin muutoksin hommeli onnistu. niin tempasin vielä vanhemman hiacun napalukot uudempaan ettei vetarit pyöri suotta !
Itellä samanlainen aikomus saada hiaceen jakolaatikko jossa olis takavetovalinta, lähinnä sen takia että olis sulanmaanaikana notkeempi. Tuota vanhaa lyttynokkahiacen lodjaa ittekin tuumailin mutta kyllä se pitää jättää pois laskuista kun tönkkö vetoseks muuttuu. Käyttöautoks tulee niin on kyllä oltava nelivetopuoli tasurin kautta. Mutta tuo xj jeepin jakis kuulostas sopivalta. Ei kellään tietoo/kokemusta oo että mimmosilla muutostöillä se sinne menee vetoja pyörittelemään?