View Full Version : Mäntien koko ja paino? Tasapainotus?
Tuli tilattua uudet männät tuohon omaan 2l-t koneeseen tuolta euro4x4partsista. Toimituksessa tuli ulkonäöltään kolme samanlaista ja yksi erilainen. Kaikissa männissä se syvennys siinä männän päällä on valun jäljiltä ja koneistamaton, saattaa vissiin vaikuttaa toimintaan (tilavuus eri)? Lisäksi tuo erilainen mäntä on ilman pinniä 16g kevyempi ja pinnin kanssa 20g painavampi kuin muut, tämäkin vissiin toiminnallisesti aika huono juttu?
Onko nuo männän laet koneistettavissa jossain ja onko jollain kokemuksia aiheesta? Onko muilla ollut euro4x4:n laadun kanssa ongelmia?
Laittelin sinne nyt viestiä kysyäkseni, josko olisi saatavissa vielä yksi samanlainen noitten kolmen muun kanssa.
Aika perseestä, kun erilaisia mäntiä lähettelevät. Kaivoin amattikouluaikaisen "Auton moottorin peruskorjaus"kirjan 90-luvun alusta esille. Siinä kerrotaan, että alle 85mm halkaisijan omaavan eripainoisuusarvot ovat: Hyvä 1,5-2g, sallittu 5g ja korjattava 6g. Yli 85mm männissa rajat ovat tämän kirjan mukaan: Hyvä 3-4g, sallittu 5g ja korjattava 10g.
james_III
07.08.2016, 15:33
Syy miksi tuo yksi on erilainen on se, että se on tullut eri valumuotista selvästi, vaikka päät koneistaisi identtisiksi painoeroa voi siltikin olla huomattavasti. Lyhin ja halvin tie olisi myyjältä saada yksi taikka kolme samaa sarjaa olevaa. Koneistaa toki voi, mutta ilman hyväntekeväisyyttä tulee kalliimmaksi kuin neljä uutta mäntää. Tämän jälkeen sitte pitää korjata puristukset takasin alkuperäsiksi :o
Todellisuudessa ei mitään haittaa kun ei nyt ole kyseessä mikään kiertävä moottori.
Keveimmän kangen pariksi vaan ja kovaa ajoa.
Todellisuudessa ei mitään haittaa kun ei nyt ole kyseessä mikään kiertävä moottori.
Keveimmän kangen pariksi vaan ja kovaa ajoa.
Just näin. Ei tuo painoero aiheuta merkittäviä eroja massavoimissa. Ja nelipyttysessä koneessa massavoimat ei ole tasapainossa kuitenkaan........
Just näin. Ei tuo painoero aiheuta merkittäviä eroja massavoimissa. Ja nelipyttysessä koneessa massavoimat ei ole tasapainossa kuitenkaan........
Eli johtopäätöksenä voitaisiin sanoa tasapainon osalta, että esim. materiaalin postaminen männän alapuolelta vain heikentää rakennetta ja siitä ei suurempaa hyötyä olisi?
Ja haluttaessa "tasapainoa" niin laittaisi tuon painavamman männän ja kevyimmän kammen yhteen?
Mitenkäs tuo männän lakien kuoppien tilavuus? Ei sekään niin justiinsa tällaisessa moottorissa 2l-t?
Mitenkäs tuo männän lakien kuoppien tilavuus? Ei sekään niin justiinsa tällaisessa moottorissa 2l-t?
Mittaa kuoppien tilavuus esim. lääkeruiskun avulla, eli lasi- tai muovilevy, jossa pieni reikä mistä neste ruikitaan männän päälle. Hio tilavvuudet suunnilleen samankokoisiks.
Mittaa vielä varmuuden vuoksi, että ne männät on kaikki saman korkuisia männätapista männän laelle.
lepoantti
07.08.2016, 18:41
kaveri teki hj61:sen tehtaan jäljiltä olevaan moottoriin koneremonttia, siinä sitten puntaroitiin osia niin painavimman ja kevyimmän kiertokangen painoero oli 70g. mäntien eroja en muista mutta kyllä sielläkin heittoja oli. ei tämänkään moottorin toiminnassa saati pyörimisäänessä kuullut mitään erikoista.
kone kuitenkin kasattiin muutaman gramman sisään yksittäiseten osien osalta, nyt ainakin pyörii hienosti. en vaan ole ihan varma että tuleeko kaunis käyntiääni päänsisäisestä tietoisuudesta....
kaveri teki hj61:sen tehtaan jäljiltä olevaan moottoriin koneremonttia, siinä sitten puntaroitiin osia niin painavimman ja kevyimmän kiertokangen painoero oli 70g. mäntien eroja en muista mutta kyllä sielläkin heittoja oli. ei tämänkään moottorin toiminnassa saati pyörimisäänessä kuullut mitään erikoista.
kone kuitenkin kasattiin muutaman gramman sisään yksittäiseten osien osalta, nyt ainakin pyörii hienosti. en vaan ole ihan varma että tuleeko kaunis käyntiääni päänsisäisestä tietoisuudesta....
Tasapainotetaanko tehtaalla kampura nolla punttiin vai varsien ja mäntien kanssa?
Eli kampuran tasapainotuksella poistetaan värinät ja vibraatiot kampien ja mäntien painosta?