View Full Version : Palalukko apua
Laitoin pari kuukautta sitten palalukon autooni toyota bj42. Viime safarilta lähtiessä kuuluu nyt kamala pauke. Sisällä kuunnellen on kuin joku löisi lekalla täydellä voimalla runkopalkkiin. Suoraan ajaessa ei mitään ja vähänkin kääntäessä tälläinen ääni. Ulos korkea ääni, kuin löisi lekalla alasimeen.
Tässä videossa samanlainen "weird clank" kohdissa.
https://www.youtube.com/watch?v=Mi7ze7149HE
Peltikopan avasin perästä ja kaikki silmin katsottuna ehjää. Mutta ei irroita lukkoa kun pyöristä pyörittelee. Mikä voisi olla vikana? ruuvarilla kun vääntää lukon osia eroon toisistaan niin liikkuvat kuitenkin. Eli ei jaksa "luistaa" hampaiden yli. Paitsi kamalalla metelillä ajaessa.
Jossain palstalla luki että toiseen autoon kasattu tuplajousilla ja toiseen ei. Tässä yksillä jousilla kasatussa ei ääntänyt.
Tarkoittaakohan se että jättäisi puolet mukana tulleista neljästä jousesta pois? Ei tunnu sekään järkevältä, koska kai ne tarkoituksella siellä on?
Kuva lukon osista:
http://www.buyautoparts.com/images/HowToInstallSpartan.jpg
Apuja?
Pamaus johtuu siitä kun sinne tulee älytön voima ennenkuin se voittaa jousien voiman.
Kannattaa kokeilla yksillä jousilla. Kaverille kasattiin sj413 suskaan yhillä. En muista enää oliko ohuemmat vai ne paksummat. Sillä ei arkiajossa kesällä huomannu koko lukkoa vaikka hiekka tiellä ajo ympyrää. Mutta veto päällä ristitappi pakotti sitte palaset lukkoon.
Samanlainen lukko laitettiin sitte toiseen sj413 pitkään malliin kaikilla jousilla. Se piti samanlaista meteliä kun sulla. Mutta mitään ei kuitenkaa hajottanu.
Palalukkohan ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä tasauspyörästön lukko vaan tasauspyörästö heitetään mäkeen ja ko. mekanismi tukitaan tilalle.
Tästä johtuen renkaat ei pyöri ilmassa vapaasti kuten normi tasauspyörästöllä.
Kaarteessa mekanismi antaa ulommaisen eli nopeammin pyörivan renkaan pyöriä vapaasti ja kaikki veto välittyy sisemmän renkaan kautta.
Itsellä kokemusta kahdesta kyseisenlaisesta lukosta ja molemmat toimi kuin junan vessa, toki shimmasin ne ohjeiden mukaan enkä vain paiskannut paikoilleen.
Mulla ne piti juuri havaittavaa raksutusta kaarteessa, ei mitään pauketta tms.
Jos on vanhat poskirattaat käytössä niin niiden kuluminen vaikuttaa lukon käytökseen luultavasti jonkun verran ja jos shimmaus on tarpeeksi pielessä niin se ei paranna tilannetta.
DogeYoke
27.07.2016, 20:49
Miten nämä lounaslaatikot shimmataan? Ainakaan Sparttanin mukana ei tullut yhden yhtä shimmiä. Toki maininta oikeasta välyksestä ja muistutus vanhojen liukujen poistoista kissanpäiden ja murikan välistä.
Ensin mittasin sen välyksen ja tarpeen mukaan laakerikaupasta shimmejä joita vaihtelin poskirattaan alle.
Akseliputki jos on vähänkään kiero niin palalukko paukkuu juuri kuten topicin aloittaja kertoi. Itellä kävi niin ja akselin oikaisun jälkeen ei ole paukkunut. Yhdestä suikan perästä jouduttiin poskirattaista koneistamaan siivut pois jotta saatiin bolt-on palalukko mahtumaan paikallensa.
Lukko on ollut paikallaan huhtikuusta saakka ja ajettu maantietä ja maastoa sen jälkeen. Ja nyt tuli vasta tuo pauke. Eli aikaisemmin on toiminut noilla välyksillä. Täytyy katsoa jos jostain löytyisi tuo välys ja mistä se mitataan.
Purin tuon eilen ja kaikki näytti ehjältä. Juuri ennen purkamista pyörittelin renkaita ees taas ja paikoin toimi jopa niin kuin piti, muttei koko aikaa.
Mikä tuossa tapissa olevien koneistettujen halhojen(?) tarkoitus on? Ei ainakaan osu lukon pintojen kanssa samaan kohtaan jos on tarkoitus? Onko vain voitelua varten? Näyttääkö että ovat oikeassa kohdassa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4356&pictureid=195086
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4356&pictureid=195086
smgt:
Tarkoititko viestissäsi ,että kasasitte yksillä jousilla, niin laitoitte sinne yhteensä 4 jousta ja kun kasasitte kaikilla jousilla, niin 8 jousta?
VAI yksillä jousilla kasatessa yhteensä 2 jousta ja kaikilla kasatessa 4 jousta?
Ajattelin vain jos kasasitte vain 2 jousella niin eikö se väännä tuota pakettia epätasaisesti ja vinoon? Voima jousissa olisi tietysti pienempi silloin.
En enää muista tarkalleen minkälainen paketti se oli mutta yksillä tarkotan että joka paikkaan yks jousi. Olikohan se sitte 4kpl. Ja toiseen autoon meni joka koloon 2kpl.
Ok. Itselläni joka kohdassa 1 jousi ja mukana ei tullut muita. Hmm. En oikein akseli putken vääntymiseen usko kun nyt ajeltiin niin leppoisasti. Se kyllä on niin mudassa nyt että ei näkisi vaikka olisi revennyt jostain kohdin.
Edit:
mitat löytyi:
"With the Spartan components fully installed measure the distance between the two Spartan drivers using a set of feeler gauges or slide caliper. Distance should measure between .145 and .170 in.
If measurement does not fall within range check installation procedure and product for potentials obstructions."
Eli mitataan täysin kasattuna se keskelle jäävä rakoko? 3,683 mm ja 4,32mm välissä pitäisi siis olla jos oikein laskin... Pitää vielä mitata kun pääsee auton luokse.
^- jeps, juuri näin.
Minulla on Jeepin takaperässä Aussie locker, ja siinä ainakin käskettiin käyttämään alkuperäisten poskirattaiden alla olevat shimmit (thrust washer, eli nehän on jonkin sortin "paine"prikat). Jos rako osat kasatessa olisi ollut väärä, niin paksummat/ ohuemmat tilalle. Spartan voi toki olla siltä osin erilainen. Joka tapauksessa jos välys puolikkaiden ja ristitapin välissä on liian iso, niin pakkohan se on shimmata pienemmäksi..
Lunchbox lockerit on todella tarkkoja että kaikki perän ja lukon välykset on oikein, ja että sekä akseliputki että vetoakselit on suorat. Kierot vetarit tai kiero akseliputki voi tehdä sen että lukko toimii oudosti ja paukkuen, samoin väärät välykset.
Väläys oli 3,8mm eli ohje arvoissa. Jostain syystä lukko ei vapauta vaikka jouset ei edes ole paikallaan. Luulisi silloin vapauttavan saman tien kun jouset eivät paina vastaan. käsin siirtyy kuitenkin erilleen ihan helposti. Kaikki osat näyttää ehjältä ja vetaritkin suorilta.
Haluaako joku mestari tulla auttamaan Pohjois Helsinkiin?
Tai onko vinkkejä?
Väläys oli 3,8mm eli ohje arvoissa. Jostain syystä lukko ei vapauta vaikka jouset ei edes ole paikallaan. Luulisi silloin vapauttavan saman tien kun jouset eivät paina vastaan. käsin siirtyy kuitenkin erilleen ihan helposti. Kaikki osat näyttää ehjältä ja vetaritkin suorilta.
Haluaako joku mestari tulla auttamaan Pohjois Helsinkiin?
Tai onko vinkkejä?
Minä kyllä periaatteessa voisin, en vain tiedä osaanko oikeasti :D Just tuossa pihalla pyörittelin oman auton taka-akselia kun on vielä peräkoppa auki, ja ihan käsin pyörittämällä molemmat renkaat ilmassa saa lukon naksuttamaan auki kuten kuuluukin :)
Se akseliputken kierous kannattaa tsekata. Itellä oli sama oire joskus muinoin ku Hegulilla. Piti kunnon jytkettä. Nimim. JuhaT todensi sen putken kierouden magneetti vatupassien avustuksella... en kylläkään muista miten se tapahtui.
lepoantti
30.07.2016, 07:47
akseliputken ei tarvitse olla paljonkaan kiero kun alkaa tapahtumaan outoja juttuja tän tyypin lukoilla. kun sulla on murikka pöydällä niin rakentele putken suoruuden mittaamiseen joku työkalu. jos siellä on välykset ok ja muuten osat paikallaan niin ei siinä paljon vaihtoehtoja jää.
tai no, muistelen että kavereilla oli muutamassa bertassa ja hiluxissa oli jokun muun merkkinen kuin aussie tai detroit locker niin niissä oli jotakin mystistä, vaikka ne kuinka huolella kasattiin ja oli varmasti kaikki oikein niin vähän aikaa toimi ja sitten tuollaisia oireita mistä kirjoitit. vika korjaantui kun poisti lukon, teki kempin tai vaihtoi näihin kahteen mainitsemaani merkkiin. lukoissa ei näkynyt silmin mitään havaittavaa kulumaa tai omituista joka olisi selittänyt toimimattomuuden, mutta kun ei toimi niin ei toimi.
itse tein toyotan 8" muokkaus ja tutkimuskäyttöön kuvan mukaisen vekoittimen, nyt akseliputken suoruuden näkee liikuttavan lähelle ihan silmämääräisesti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=148109
Kiitoksia paljon kaikille vastauksista. Nyt on kasattu vaseliinia väliin laittaen ja vähän paksummilla öljyillä jos vaikka toimisi. Ainakin pukeilla ollessa toimii. Täytyy korjata muut viat niin pääsee sitten kokeilemaan toimiiko myös ajossa.
Ruusulehto
02.08.2016, 17:44
Täältäkin ääni kierolle banjolle. Kaverin jeepissä sama vika joka poistui banjon vaihdolla.
Suzukissa alkoi paukkumaan Lock Rightin palalukko, siihen asti pelasi niinkuin pitääkin. Mittailin akseli putkea ja on näköjään puoli senttiä eteenpäin mutkallaan. Johtuu varmaan kun vuosi sitten hitsasin putkeen kiinni traction barsin kiinnikkeet soan rakentelun yhteydessä. Nosturin varassa toinen pyörä kilkatti kuten asiaan kuuluu, mutta toista pyörää pyörittäessä pyrki kardaani pyörimään mukana.
Irroitin lukon pöydälle ja itse lukko oli ehjä, tapeissa ei kulumaa, mutta toisessa hammas sakarassa pientä hankaus jälkeä.
Mutta lukon sisällä oleva Suzukin oma neliskantti palikan reijät olivat kuluneet hieman soikeaksi lyhyiden tappien kohdilta. Soikeutta puolisen milliä.
Soan rakentelun jälkeen lukko toimi kuten pitääkin, oireet on tullut alku kesästä, joskaan kilometrejä on tullut vain muutama sata.
Nyt siis herää kysymys että kumpi sotkee lukon toimintaa, 5mm väärä putki, vai keski palikan reikien soikeus ???
Veikkaisin että kiero akseliputki.
Veikkaisin että kiero akseliputki.
Ääni kanssa tälle. Aika tarkka se oli meilläkin akseliputken suoruudesta.
Nostellaas tätäkin ylös. Nyt ei enää Lock Right paukuttele. Syynä oli juuri akseliputken mutkaisuus. Mutkaisuuden sai millin tarkasti tarkistettua nimim. lepoantin konstilla tekemällä laakerien tilalle 80 mm kiekot josta tanko läpi.
Itse oikaisu lämmöllä on sitten yhtä tarkkaa kuin kunnon ripulissa piereminen. Jos antaa liikaa lämpöä niin vääntyy yli ja liian vähän niin ei oikia tarpeeksi. Mutta kun ei hosu niin millin sisään mutkaisuus jäi lopulta. Eikä tuo enää juuri muuttunut vahvistuksen yhteydessä kun kotelon saumat tuli akselin vastakkaisille puolille ja hitsaus molemmin puolin vähän kerrallaan lyhyillä saumoilla.
Onko tosta akselin lämmöllä oikomisesta kunnollista opetus videota?
Karvapöpö
22.09.2016, 06:30
Tuli itselle hankittua Powertrax No-slip ja viikonloppuna olisi tarkoitus asennella. Ohjekirja sanoo, että asennuksessa pitäisi käyttää laakerirasvaa. Kyllähän ne varmasti tietää mistä ne puhuu, en minä sitä epäile :D mutta tosiaan aloin pohtimaan, että ilmeisesti pelkkä peräljy ei riitä voitelemaan tarpeeksi, mutta kuitenkaan ei ole mitään haittaa, että peräöljyyn sekoittuu tätä laakerivaseliinia?
Eihän sitä nyt kauheita määriä laiteta tietenkään. Varmaan poskilaakeritkin voi rasvata sillä samalla vaseliinilla sitten?
Kotoa löytyy sininen tuubi CRC:n laakerirasvaa, vai pitääkö olla jotain spesiaalimpaa?
Helpottais jos olisit linkittäny ne ohjeet niin vois ite kattoa mutta veikkaan että ne rasvat on asennusta varten että pysyy osat paikoillaan.
Kai sitä laakerirasvaa voi asennuksessa käyttää vähän jos haluaa. Pitkässä juoksussa peräöljy kuitenkin huolehtii voitelusta, en ymmärrä miksei se riittäisi. Me kasattiin ilman mitään rasvoja ja hyvin tuntuu liikkuvan palikat :cool:
Karvapöpö
22.09.2016, 07:02
Kai sitä laakerirasvaa voi asennuksessa käyttää vähän jos haluaa. Pitkässä juoksussa peräöljy kuitenkin huolehtii voitelusta, en ymmärrä miksei se riittäisi. Me kasattiin ilman mitään rasvoja ja hyvin tuntuu liikkuvan palikat :cool:
Noniin, kun tätä mä ittekin mietin. :D Onhan se koppa kuitenkin täynnä öljyä.
Laakerirasva (tai melkeinpä mikä tahansa riittävän "liimainen" ja jäykkä vaseliini) on asennuksessa apuna, että tietyt osat pysyy toisissaan kiinni eikä homma mene turaamiseksi.
Palalukon voitelun kanssa sillä laakerirasvalla ei ole niin yhtään mitään tekemistä.
Edit: peräöljythän kannattaa jokatapauksessa vaihtaa muutaman sadan kilsan ajon jälkeen lukon asennuksesta.
Itselle laitoin Jeeppin taka-akseliin viimeksi jotkut 75W-140 (tjsp.) peräöljyt; lukon naputus käännöksissä hiljeni, ja tuntuu toimivan vähän jouheammin. Aion käyttää siis uudestaankin jäykempää öljyä palalukkojen kanssa :)
Karvapöpö
22.09.2016, 15:26
Laakerirasva (tai melkeinpä mikä tahansa riittävän "liimainen" ja jäykkä vaseliini) on asennuksessa apuna, että tietyt osat pysyy toisissaan kiinni eikä homma mene turaamiseksi.
Palalukon voitelun kanssa sillä laakerirasvalla ei ole niin yhtään mitään tekemistä.
Edit: peräöljythän kannattaa jokatapauksessa vaihtaa muutaman sadan kilsan ajon jälkeen lukon asennuksesta.
Itselle laitoin Jeeppin taka-akseliin viimeksi jotkut 75W-140 (tjsp.) peräöljyt; lukon naputus käännöksissä hiljeni, ja tuntuu toimivan vähän jouheammin. Aion käyttää siis uudestaankin jäykempää öljyä palalukkojen kanssa :)
Tämä on hyvä juttu tietää. Mites poskilaakerit sitten? Varmaan niihinkin voi laittaa ihan nimensä mukaisesti sitten laakerirasvaa? Kotoa löytyy pöntöllinen Mobiluben 80W90, mutta pitäisikö sitten munkin ostaa tuota jäykempää ölppää?
Tässä ketjussa on jo valmiiks peloteltu akseliputkien ja vetareiden kierouden vaikutuksesta lukon toimintaan. Katotaan vaan, niin täältäkin sellainen ongelma tulee vastaan. :D
edit: Motonetistä ei äkkiseltään näyttänyt löytyvän 75w-140 öljyä, muuta kuin Castrolin limited slippiä. Mitähän sinne pitäisi laittaa sitten?
En minä ainakaan ole poskilaakereita millään rasvannut.. vähän kipannut peräöljyä asennuksen yhteydessä.
Motonetustä hain omat lielet, en nyt muista oliko 75-140 vai 80-140, mutta jotain siihen suuntaan. Ei ole pakko käyttää paksua, toimii nuo ohuemmallakin. Itse koitin testin vuoksi ja kun omassa tehdaskin ilmoittaa että saa käyttää paksua kovemmassa käytössä. Itse olin tyytyväinen ja lukko toimi paremmin sillä, joten sillä jatketaan :)
Karvapöpö
22.09.2016, 17:59
En minä ainakaan ole poskilaakereita millään rasvannut.. vähän kipannut peräöljyä asennuksen yhteydessä.
Motonetustä hain omat lielet, en nyt muista oliko 75-140 vai 80-140, mutta jotain siihen suuntaan. Ei ole pakko käyttää paksua, toimii nuo ohuemmallakin. Itse koitin testin vuoksi ja kun omassa tehdaskin ilmoittaa että saa käyttää paksua kovemmassa käytössä. Itse olin tyytyväinen ja lukko toimi paremmin sillä, joten sillä jatketaan :)
Okei, no sitten käytän nuo itseltä jo valmiiksi löytyvät öljyt pois ja katsellaan sitten tarkemmin! Kiitoksia!:cool:
Karvapöpö
26.09.2016, 18:16
Laakerirasva (tai melkeinpä mikä tahansa riittävän "liimainen" ja jäykkä vaseliini) on asennuksessa apuna, että tietyt osat pysyy toisissaan kiinni eikä homma mene turaamiseksi.
Palalukon voitelun kanssa sillä laakerirasvalla ei ole niin yhtään mitään tekemistä.
Edit: peräöljythän kannattaa jokatapauksessa vaihtaa muutaman sadan kilsan ajon jälkeen lukon asennuksesta.
Itselle laitoin Jeeppin taka-akseliin viimeksi jotkut 75W-140 (tjsp.) peräöljyt; lukon naputus käännöksissä hiljeni, ja tuntuu toimivan vähän jouheammin. Aion käyttää siis uudestaankin jäykempää öljyä palalukkojen kanssa :)
Nyt on tosiaan lukko paikallaan ja sisällä 80w-90 öljyt. Ensimmäistä kertaa lukolla ajelen ja en nyt ihan ole varma, että mikä ääni on normaalia ja mikä on vierasta. Takana onnettomat 60km sisäänajoa ja tällä hetkellä aina kun ajaa, niin kaasu pohjassa se on täysin äänetön, mutta heti kun päästää kaasun ja rullaa (ei väliä onko vaihde päällä vai vapaalla), niin takalistosta kuuluu semmoinen *takatakatakatakataka* kokoajan. Tarkoitus olisi kokeilla tuota jäykempää öljyä, että hiljeneekö se siitä yhtään. Mutta kuuluuko sen edes pitää sellaista ääntä?
Äsken kävin hallilla kolistelemassa, että mistä se voisi kuulua. Jenkkifoorumeilta luin, että kardaanin ristikot menossa, tai sitten akselista laakerit. Ristikoissa ei pahemmin ollut klappia, mutta jakiksen päästä kun heiluttaa, niin koko jakis tuntuu heiluvan sivusuunnassa jonninverran. Ja tietysti tuo Jeepin slipyoke heiluu jakiksen sisällä, että sekin voi olla entinen.
Paha on näin tekstin muodossa kuvailla ääntä, mutta ei muutakaan vaihtoehtoa ole. :D Lukko kyllä tuntuu pelaavan, kun ottaa renkaasta kiinni ja pyörittää. Mutta se ei pyöri kuin ehkä puolisen kierrosta ja sitten se jumahtaa kokonaan, oli vapaalla tai ei.
Rullatessa tai pintakaasulla kääntyessä kuuluu naksuttaa, suoraan ajaessa veto päällä, rullatessa tai moottorijarrutuksella ei pitäisi naksuttaa.
Karvapöpö
26.09.2016, 19:37
Rullatessa tai pintakaasulla kääntyessä kuuluu naksuttaa, suoraan ajaessa veto päällä, rullatessa tai moottorijarrutuksella ei pitäisi naksuttaa.
Ei kyllä kuulosta yhtään samalta. Tuntuu, että se on hiljaisimmillaan käännöksissä. Ja sitten suoraan ajaessa se tosiaan pitää tuota kalkatusta. Mutta tosiaan en muista millaista ääntä se piti ennen lukon asennusta, kun tosiaan taka-akseli on temppuillut muutenkin tässä viimeaikoina. Mutta taitaa olla niin, että tämäkään ei ole ihan normaalia.
edit: Näitä viestejä kun lueskelin, niin itse lukkoa ei pysty shimmaamaan millään tavalla, mutta voisiko olla niin, että itse murikka ja pinioni vaatisi sitten shimmausta. Murikan kun otin pöydälle, niin mielestäni pidin kyllä poskilaakereiden shimmit oikein päin, mutta kai se voi olla vanhuuttaan väljähtänyt?
Netti on pullollaan huolestuneita viestejä kun lukon asennuksen jälkeen kuuluu ääniä, jotka on tän tyyppisessä ihan normaaleja. Välillä se voi mutkissa takerrella ja sitten aueta pamahduksen kanssa niin että koko auto heilahtaa ja kaikki ihmiset korttelin säteellä tuijottaa että kuka ajoi kolarin, mutta sekin on satunnaisesti normaalia.
Mutta jos oot rikkinäiseen perään asentanu niin mistäpä niistä äänistä sillon tietää. Onko sulla renkaissa korkeuseroa jos suoraan ajaessa naksuttaa? Mun piti yks vaihtaa eturenkaan kans kun pinnatut renkaat ja vissiin vähän eri aihioon tehty.
Karvapöpö
27.09.2016, 06:45
Netti on pullollaan huolestuneita viestejä kun lukon asennuksen jälkeen kuuluu ääniä, jotka on tän tyyppisessä ihan normaaleja. Välillä se voi mutkissa takerrella ja sitten aueta pamahduksen kanssa niin että koko auto heilahtaa ja kaikki ihmiset korttelin säteellä tuijottaa että kuka ajoi kolarin, mutta sekin on satunnaisesti normaalia.
Mutta jos oot rikkinäiseen perään asentanu niin mistäpä niistä äänistä sillon tietää. Onko sulla renkaissa korkeuseroa jos suoraan ajaessa naksuttaa? Mun piti yks vaihtaa eturenkaan kans kun pinnatut renkaat ja vissiin vähän eri aihioon tehty.
Joo, tässä muutamana iltana itsekin foorumeita ahkerasti kolunnut. :D siis perä ei varsinaisesti rikki ole muuten kuin että alkuperäinen kitkalukko tosiaan antautui ja kerkesi murikkaan muutamat urat tehdä.
Näin perähommia ennen tekemättömän maallikon silmin kaikki laakerit tuntui ehjältä irti otettaessa ja kiinni laitettaessa. Peräkopankin huuhtelin ja magneetilla kalastin niin paljon metallisilppua pois kuin vain sain. Uutta kitkalukkoa sinne ei enää saanut sopimaan, joten korvasin sen sitten tällä palalukolla.
Ajattelin kärvistellä viikonloppuun asti ja vaihtaa sinne sitten jäykemmät öljyt ja samalla tarkistaa, että onko asennuksessa mennyt joku pieleen. Lukko kyllä pelaa hienosti kun testaa asennusohjeiden mukaan sitä. Eli kytkeytyy ja irroittaa kun renkaista pyörittelee pukilla.
Tosiaan yöllä mietiskelin, että voiko siinä murikan shimmauksessa olla joku pielessä tms.
Niin ja edittinä vielä sellaista, että alle 200km ajetut kiinalaiset renkaat on alla. Voihan niissä tietysti olla korkeuseroa, mutta aika laadukkailta on tuntunut olleen nuo GT Radialit. :D
Ai miksi sitä uutta kitkalukkoa ei saanut sopimaan?? Ei kuulosta kyllä nyt ihan terveeltä tapaukselta.
Karvapöpö
27.09.2016, 08:48
Ai miksi sitä uutta kitkalukkoa ei saanut sopimaan?? Ei kuulosta kyllä nyt ihan terveeltä tapaukselta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7748&pictureid=195786
Siellä oli tuo kytkinsarjan painelevy napsahtanut poikki ja järsinyt tuon uran itselleen. Niin nyt jos siihen uuden kitkalevysarjan laittaa, niin se painelevy jää justiinsa tuon uran kohdalle.
Juu, renkaat pitäisi olla samanlaiset halkaisijaltaan, eli myös rengaspaineet olla samat molemminpuolin.
Suoraan ajaessa ei pitäisi naputtaa, se on merkki siitä että lukko raksuttaa hampaiden yli, eli että vasemman ja oikean puolen välillä on pyörintänopeusero. Tämä siis olettaen että ääni on vastaava kalkatus mitä lukko pitää mutkassa rullatessa/ pintakaasulla.
Tarkastithan rakotulkkien kanssa että lukon välykset on spelsien sisällä? Sulla on varmasti oikeantyyppinen lukko (eli kitkamurikkaan tarkoitettu), ja varmasti oikein kasattu? Kuten täällä jo aiemminkin mainittiin, niin akseliputken pitää myös olla suora, ja hammasvälys oikeassa säädössä. Se että purkaa perän ja kasaa samoinpäin ei tarkoita että välys on oikea..
Karvapöpö
27.09.2016, 14:34
Juu, renkaat pitäisi olla samanlaiset halkaisijaltaan, eli myös rengaspaineet olla samat molemminpuolin.
Suoraan ajaessa ei pitäisi naputtaa, se on merkki siitä että lukko raksuttaa hampaiden yli, eli että vasemman ja oikean puolen välillä on pyörintänopeusero. Tämä siis olettaen että ääni on vastaava kalkatus mitä lukko pitää mutkassa rullatessa/ pintakaasulla.
Tarkastithan rakotulkkien kanssa että lukon välykset on spelsien sisällä? Sulla on varmasti oikeantyyppinen lukko (eli kitkamurikkaan tarkoitettu), ja varmasti oikein kasattu? Kuten täällä jo aiemminkin mainittiin, niin akseliputken pitää myös olla suora, ja hammasvälys oikeassa säädössä. Se että purkaa perän ja kasaa samoinpäin ei tarkoita että välys on oikea..
Joo lukon mukana tuli tämmöinen sovituspalikka, jolla testataan se lukon oikea välys. Tosin tässä tapauksessa en tiedä millä sitä edes kuuluisi säätää, kun shimmilevyjä ei tarvita ohjeen mukaan ollenkaan. Ja lukon varaosanumeron tarkistin moneen kertaan valmistajan sivuilta tilausta tehdessä, että varmasti on käypänen. Tuohon kyseiseen akseliin ei ollut tarjollakaan kuin yksi kyseiseltä valmistajalta.
Täytyy vielä kokeilla vaihtaa renkaiden paikkoja keskenään. Toivoisin ainakin, että kyseessä on vain tästä sisäänajosta kuuluvaa melua, joka loppuu öljynvaihdolla, mutta tosiaan sitä en sitten tiedä, että onko kasauksessa joku mennyt pieleen. Kaikki osat meni kyllä samoin päin ja samoille paikoillekin, kuin ne irroitettaessa oli.
Tuota hammasvälystä aloin itsekin pohdiskelemaan.
Karvapöpö
28.09.2016, 09:17
Sain eilen auton ihan nosturille asti. Ensin tutkin, että eihän jarruissa mikään ota kiinni, no ei pitäisi kun on ihan uudet, mutta löystin kenkiä poistaakseni yhden mahdollisen äänen aiheuttajan. Sitten tarkistin rengaspaineet ja mittasin vielä kaikkien renkaiden vierintäkehän. Vaihdoin varmuudenvuoksi renkaiden paikkaakin, vaikka kaikki oli saman kokoisia.
Ennen koeajolle lähtöä päätin vielä kokeilla sellaista, että autosta renkaat ilmaan nosturilla, sitten kone käyntiin ja D päälle. Heti kun jarrusta päästi, niin aivan älytön *takatakatakatakatakataka*. Olen HYVIN varma nyt, että kyseessä on kardaanin ristikko :D :D ei taida olla epäilystäkään. Kuvasin videollekin, mutta tuskin tänne sitä osaan lisätä. Mitähän lie tötöilin aikaisemmin, kun en sitä huomannut, vaikka kuinka kolistelin auton alla.
Kiitokset kaikille vianetsintään näin verkkoyhteyden kautta osallistuneille. :D
Korjataan nytten tämä vika ja katsotaan mistä sitten kuuluu ääntä.
Onko sulla ollu kardaani jännityksessä kun oot kokeillu ristikoita? Jos oot vaikka jättäny parkille ja auto nojaa laatikkoa vasten niin sillonhan sieltä ei kyllä näpppituntumalla huomaa väljää ristikkoa
Onko sulla ollu kardaani jännityksessä kun oot kokeillu ristikoita? Jos oot vaikka jättäny parkille ja auto nojaa laatikkoa vasten niin sillonhan sieltä ei kyllä näpppituntumalla huomaa väljää ristikkoa
Jeps, juuri näin. Mieluiten renkaat ilmassa, ja vähintään vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.
Muutenkin ristikoiden väljyyden löytäminen ilman että vetari tai kardaani on kokonaan irti on vähän arpapeliä. Mulla oli joku aika sitten Jeepissä takakardaani ihan tiukan oloinen, kardaani irti ja edelleen vaikutti hyvältä. Kun otin kupit irti yksi kerrallaan, niin neulalaakerit oli kuluneet tasaisiksi mutta mitään klappia ei tuntunut. Uusi ristikko ja tuloksena täysin värinätön ja hiljainen kardaani..
Karvapöpö
28.09.2016, 12:19
Onko sulla ollu kardaani jännityksessä kun oot kokeillu ristikoita? Jos oot vaikka jättäny parkille ja auto nojaa laatikkoa vasten niin sillonhan sieltä ei kyllä näpppituntumalla huomaa väljää ristikkoa
Jeps, juuri näin. Mieluiten renkaat ilmassa, ja vähintään vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä.
Muutenkin ristikoiden väljyyden löytäminen ilman että vetari tai kardaani on kokonaan irti on vähän arpapeliä. Mulla oli joku aika sitten Jeepissä takakardaani ihan tiukan oloinen, kardaani irti ja edelleen vaikutti hyvältä. Kun otin kupit irti yksi kerrallaan, niin neulalaakerit oli kuluneet tasaisiksi mutta mitään klappia ei tuntunut. Uusi ristikko ja tuloksena täysin värinätön ja hiljainen kardaani..
Näin on ilmeisesti päässyt käymään mulla. Sekin selittää sen, että miksei veto päällä kuulu mitään, mutta heti kun päästää kaasun, niin alkaa toi kauhea kolina. Katsotaan jos viikonlopuksi tulisi osat ja saisi jo laitettua kiinni.
Kardaanin kulma on kyllä aika kauhea tuolla jakiksen päässä, vaikkei taida ollakaan kuin about 2" tuumaa korotusta. Mutta nyt menee jo niin offtopiciksi, ettei mitään järkeä.
Lukko itsessään ei ole äänillään tai käytöksellään häirinnyt juuri ollenkaan. Mutta viikonloppuna voisi ottaa kopan auki ja katsoa vielä varmuudenvuoksi, ettei ole asennuksessa käynyt mitään temppua. Persiissä nytten Mobiluben 80w-90 öljyt ja tosiaan soitin vielä Motonettiinkin ja kysyin, että mites tuo Castrolin 75w-140 LS sopii palalukon kanssa. Eihän siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla, vaikka lisäaineistettu onkin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/590100/Castrol-Syntrax-Limited-Slip-LS-75W-140-1L-GL-5-peraoljy
Kardaanin kulma on kyllä aika kauhea tuolla jakiksen päässä, vaikkei taida ollakaan kuin about 2" tuumaa korotusta. Mutta nyt menee jo niin offtopiciksi, ettei mitään järkeä.
Jatkukoon vielä hieman off-topikilla, mutta onko sulla ihan normikardaani (yhdet ristikot per pää + slip yoke)? Jos on, niin eihän perää ole käännetty? Jakiksen lähdön ja pinionin pitäisi olla samassa kulmassa että kardaani skulaa oikein, ja yksillä ristikoilla käyttökelpoinen max. kulma on jotain 10° huitteilla. Sitä enemmän jos on kulmaa niin ihan tuuripeliä toimiiko vain ei..
[quote]Lukko itsessään ei ole äänillään tai käytöksellään häirinnyt juuri ollenkaan. Mutta viikonloppuna voisi ottaa kopan auki ja katsoa vielä varmuudenvuoksi, ettei ole asennuksessa käynyt mitään temppua. Persiissä nytten Mobiluben 80w-90 öljyt ja tosiaan soitin vielä Motonettiinkin ja kysyin, että mites tuo Castrolin 75w-140 LS sopii palalukon kanssa. Eihän siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla, vaikka lisäaineistettu onkin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/590100/Castrol-Syntrax-Limited-Slip-LS-75W-140-1L-GL-5-peraoljy
Ei ole mitään väliä vaikka olisi LS- lisäaineistettu. Itselle laitoin Mag1 85W-140 LS lientä, koska se on puolet halvempaa. Eihän tuo ole kylmäviskositeetiltaan kuin pykälää 80W-90 peräöljyä jähmeämpää, eli ei mitään väliä oikeastaan.
Lämpimänä sitten reilusti paksumpaa, eli kovassakaan rasituksessa öljykalvon ei pitäisi antaa periksi.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590029/LS-GL5-peraoljy-85W140-09l
Karvapöpö
28.09.2016, 14:15
[QUOTE=Timo_L;1318291]
Jatkukoon vielä hieman off-topikilla, mutta onko sulla ihan normikardaani (yhdet ristikot per pää + slip yoke)? Jos on, niin eihän perää ole käännetty? Jakiksen lähdön ja pinionin pitäisi olla samassa kulmassa että kardaani skulaa oikein, ja yksillä ristikoilla käyttökelpoinen max. kulma on jotain 10° huitteilla. Sitä enemmän jos on kulmaa niin ihan tuuripeliä toimiiko vain ei..[QUOTE]
Nyt en osaa vastata, koska auton historiasta ei ole mitään käsitystä, mutta siin ymmärryksessä oon ollut, että ei pahemmin muutoksia ole tehty. Kuvat puhukoon puolestaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7748&pictureid=196707
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7748&pictureid=196708
Näissä kuvissa on siis paino päällä, vaikka nosturin tallat taustalla näkyykin.
Edit: Tänään kävin matkahuollosta hakemassa uudet ristikot ja sitten Rough Countryn T-case drop kitin, jos sillä saisi kardaanin kulmaa loivemmaksi. Ristiriitaista tietoa olen kuullut tuosta kitistä, että miksi korottaa autoa ja sitten laskea maavaraa mahan alta, mutta koitetaan nyt. :D:D
Karvapöpö
18.10.2016, 06:41
Kävin viikonloppuna taas ajelemassa ja pohtimassa tuota omaa palalukkoa. Kardaanin ristikoiden vaihdon jälkeen vieläkin kuuluu satunnaisia ääniä persiistä. About 40km/h vauhdissa suoraan ajaessa välillä kuuluu ja välillä ei. Metallinen nakutus jos näin voi sanoa. Luulen, että kuitenkin ollaan lukon elämänkaaren alkutaipaleilla, niin äänimaailman kirjo on välttämätön.
Kävin hiekkakuopalla kokeilemassa ja kyllä molemmat takarenkaat piirtää tasan yhtä pitkää viivaa ja nosturilla lukko irroittaa niinkuin ohjeiden mukaan pitääkin. Yhteenvetona voisi siis sanoa, että antaa mennä vaan. Ihmetellään sitten jos ei toimi. :D Öljyjä tosin meinasin vaihdella lähiaikoina.
Karvapöpö
23.02.2017, 10:53
Noniin tilannepäivitystä, eli edelleenkin kuuluu Powetraxista ääntä. Löysin youtubesta videon, missä kuuluu vastaavaa ääntä.
https://www.youtube.com/watch?v=HF6tJvzlT7U
Pitäisi omasta saada myös video kuvattua, mutta siis samanlainen ääni kuuluu ohjaamoon asti ja hyvin selvästi. Välillä se tulee satunnaisesti ja välillä siis aivan koko ajan. Tuntuu, ettei ole mitään väliä ajaako suoraan vai kaarteeseen kaasu pohjassa tai ilman. Eli hyppiikö siellä kuitenkin se lukko hampaiden yli koko ajan?`
Dokumentoin koko hoidon kameralla kun asensin Powertraxin ja näyttäisi, että kaikki murikan laakerit ja shimmit meni oikeinpäin oikeille paikoille. Sen tosiaan huomasin, että laakereissä ei preloadia hirveesti tuntunut olevan, nimittäin murikka tuli syliin melkein itsestään kun purin pois.
Powertrax No-slipin pitäisi kuitenkin olla hiljainen ja kun ohjekirjan kanssa yritin troubleshootata, niin ei oikein onnannut.
Kilometrejä ei kyllä lukolle ole tullut kuin muutamia satasia, kun auto on talven seisonnassa. Sisäänajon jälkeen vaihdoin öljyt, eikä siellä nyt näyttänyt olevan silppua tai metallihippua yhtään. Kuvankin nappasin siitä, mutta ei se nyt hirveästi kerro.
Dana 35 kyseessä siis.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7748&pictureid=201089
Noinhan sen palalukon kuuluukin ääntää, kuin tuossa videossa. Eli hampaat hyppii yli ulkokaarteen pyörän puolelta, eli antaa kulkea ulkokaareen pyörän pidemmän matkan vapaasti.
Karvapöpö
23.02.2017, 11:46
Niin ajattelinkin että varmaan kuuluu ihan asiaan, plus että kun on niin vähillä kilometreillä niin varmasti elää omaa elämäänsä siellä. Mutta kun tuntuu että ihan viivasuoraan ajaessakin se naksuttelee samalla tavalla.
DogeYoke
23.02.2017, 12:01
Onko renkaiden kehät samat?
jos yhtään eriäväisyyttä niin naksuu varmasti.
Harvoin se suoralla pitäisi äännellä. Tietty esim. jossain jarrutuksissa voi pamahdus kuulua, jos toisella puolella sattuu olemaan jäätä ja toisella kuivaa asfalttia. Ja välystähän siinä on(keskitapilla) rakenteesta johtuen, että esim.kun moottorijarrutuksesta kiihdytykseen äkkiä siirtyy, niin jonkunlainen kolahdus voi kuulua.
Karvapöpö
23.02.2017, 12:08
Onko renkaiden kehät samat?
jos yhtään eriäväisyyttä niin naksuu varmasti.
Tuliterät kiinagummit alla ja mitä nyt mittailin niin ei ole heittoja keskenään. Ja rengaspaineetkin on tarkistettu kaikista.
Karvapöpö
23.02.2017, 12:12
Ja tosiaan ihmettelin sitä kun välillä naksuttaa ja välillä ei. Maantietä kun ajelee, niin naksuttelee melkein koko ajan. Mutta voiko se johtua vain siitä, että on niin mutkainen tie? :D Haluaisin kuvitella, että kaikki toimii niinkuin pitää kun ihan oikein sen ohjeen mukaan kasasin. Itseä epäilyttää, että onko siellä sitten kuitenkaan murikka shimmattu oikein. Sitäkään kun en tarkistanut kun löin kasaan vaan.
Korostan nyt kuitenkin että kyseessä on ensimmäinen lukko jolla ajelen koskaan ikinä, niin sitähän voi kuvitella ihan hulluja kun kuuluu vieraita ääniä, vaikka olisikin ihan ominaisääniä.
Mulla on sparttani paukutellu kohta vuoden,purettaessa ei löytynyt mitään vikaa,joten pidän sitä näiden tälläisten lukkojen ominaisuutena että väli paukkuu väli ei.
KoniJeep
23.02.2017, 13:53
Mulla on sparttani paukutellu kohta vuoden,purettaessa ei löytynyt mitään vikaa,joten pidän sitä näiden tälläisten lukkojen ominaisuutena että väli paukkuu väli ei.
Ei pitäisi paukkua. Putket vinot?
Jos akseliputki on vähänkään vino niin paukkuu suoralla tielläkin.
Karvapöpö
23.02.2017, 14:27
Ei pitäisi paukkua. Putket vinot?
Hyvin on mahdollista? :confused: En osaa kyllä yhtään sanoa.
Karvapöpö
11.03.2017, 16:07
Mistäs muuten tiedän onko vetarit kierot vai itse akseliputki? Kulmat on muutamaan otteeseen säädetty, mutta en kyllä yhtään muista mitä näytti taka-akselin arvot mitattuna. Kai siitäkin ilmenee jotain?
Me mittailtiin vanteiden sisäpinnoista etäisyyksiä joka puolelta rengasta ja ihan kohtuutarkkuudella saatiin noin akseli riittävän suoraksi. Alkutilanteessa jo silmällä näki, että akseli on paljon kaarella.