PDA

View Full Version : Mig-hitsikonetta valitsemassa

Porvoon Hilma
13.07.2016, 21:39
No nyt on Hilma tullu siihen ikään, että täytyy harkita hitsauskoneen hankkimista. Hitsattavat materiaalit olis ohutlevyä.

Oon surffannut esille Telwinin koneita ja niissä tuntuu olevan mahdollisuus hitsata ilman suojakaasua. Onks toi käypä vaihtoehto eli tekeekö sillä mitään?

Hintaa ei koneelle saisi kertyä 500€ enempää.

Mitäs suositellaan?

Mikä maski pitäis hankkia?
Mitä muuta tarttee?

Saa toki myydä oman toimivan setinkin:)

BJ-40/76
13.07.2016, 22:15
Maskissa kannattaa kiinnittää huomiota pariin juttuun:
Kiinalaisten automaattimaskien alkutummuus usein huomattavan suuri; siis minä en tahdo nahdä mitään, jos ei ole työvaloa osoittamassa kohteeseen.
-> jos haluaa hyvän ja halvan, niin osta ensin halpa ja sitten hyvä, muuten halpa jää ostamatta!

Euromaski on myös hyvä vaihtoehto, ei toki sekään halpa ole....

Hitsauskaasuista ja täytelangasta paljon eri mielipiteitä, täytelangalla olen hitsannut joskun pikkaisen, ei ollut minun juttu....
Ja minulla on itsellä 3 eri suojakaasupulloa; seoskaasu, puhdas argon ja hiilidioksidi. Mustaa rautaa olen hitsannut lähes aina seoskaasulla, on sen verran mukavampaa kuin tuo räiskivä hiilidioksidi. (ja koneessa riittä tehot paljon paremmin, siis valovirta kemppi, ja olen hitsannut pahimmillaan 8 mm tavaraa yhteen, 4-5mm menee vielä helposti)

turakki
13.07.2016, 23:36
Telwin-sukuisella koneella on parin tojon ruosteita kuritettu. Ostin sen joskus markka-aikaan ja edelleenkin se tuolla tallissa päivystää hätävarakoneena. Ydintäytelangalla kasailtu Bj:n runkokin on kestänyt yli 15 v.

Nykyään on käytössä kempin 170 evo, ja telwiniin en enää mielelläni koske. Kyllähän tulla halpiksella hitsaa koripellin ja tarvittaessa runkopalkinkin. Ammattilainen vetäisi tulla nätin sauman, vaan minä olenkin konttoristi. Hyvät vehkeet kompensoivat tässäkin jonkin verran kokemuksen puutetta. Käyttöergonomiaa saa myös rahalla lisää. Oman telwinin pistooli on kolho ja raskas käyttää, varsinkin kun makailee auton alla hankalassa asennossa.

Ydintäytelankaa tuli aikanaan polteltua useampikin kela. Plussia: ei arka tuulelle, pelaa pohjolan tallissa toisinaan suojakaasua paremmin. Turakin taidoilla ja 4mm levyllä paloi mukavasti.

Miinuksia: Kallis lanka. Sotkee ja roiskii tolkuttomasti. Kolvi ja varsinkin suutin käyvät kuumina, kun kaasu ei jäähdytä-> lanka jumii suuttimeen herkästi. Lämpöä myös pellissä hieman enemmän, lämpövetely rajumpaa.

Jos siis suositella tarvisi: Telwinillä pärjää, vaikka ei se aina kivaa ole. Kalliimpi merkkikone on kuitenkin parempi. Merkkikoneita saapi käytettyinä joskus hyvinkin sopuisasti.

Maskeista vielä. Hitsikoneliikkeestä ostin 3m automaattimaskin. Hinta oli tarjouksessa noin 70e. On hyvä.

Uazmies
14.07.2016, 00:55
-> jos haluaa hyvän ja halvan, niin osta ensin halpa ja sitten hyvä, muuten halpa jää ostamatta!

Tämä on niin oikein, ja pätee moneen muuhunkin juttuun.

Itselläni (ja myös kimppatallin jäsenistöllä käytössä) on Evo200, ja kyllä se kone niittää mainetta ja kerää kiitosta.

Erityisesti ruostehommissa jää paljon ärräpäitä tulematta kun kone toimii ja säätää itseään aktiivisesti koko ajan.

Suosittelen kokeilemaan ennenkuin haassaa rahat halpishitsiin.

Eikä seoskaasu niin kallista ole että jaksaisin roiskia hiilarilla.

Paska työkalu on kuin liian pieni luistin, näennäisesti ihan ok, mutta niin vittumainen käyttää että menee maku koko harrastuksesta.

Lerssinen
14.07.2016, 05:27
Höm, kyllähän ruostehommissa nimenomaan hiilari on joka toimii..

Julle vaan
14.07.2016, 07:58
Käytetty merkkikone voimavirralla ei mene pahasti metsään. Niistä saa tarvittaessa myydessäkin omansa pois toisin kun kaupasta haetusta valovirtatelvinistä. Hiilari välttää hyvin suojakaasuks, täyden leimatun potun saa 180€ vaikka itä uudenmaan sammutinhuollosta. Koneina ollu itellä ensin käytetty valovirta Argos 150 amppeerinen, oli hyvä hintasekseen, 70 euroa makso ja paljon sillä hitsasin. Aikansa kun katteli niin löyty Erfi Mig 250A kone, melkeen uus oli ja maksoin vissiin 340€, hyvä oli sekin kunnes tuli vastaan Esab Pro Mig 240A ja kempin automaattimaski 400€ paketti huutokaupasta. Sillä menty viime vuodet. Että kyllä niitä sopivan hintasiakin löytyy. Kaasupulloina hitsaillu vanhoja hiilarisammuttimia tyhjäks ja pari vuotta sitten katsastin yhden pytyn ihan viralliseks pulloks.

Tuosta kun vähän tinkii niin ei olla kaukana 500 euron paketista ja ihan eri peli kun valovirtatelvini ja kaikki tarvittava mukana. http://www.tori.fi/uusimaa/Uudenveroinen_MIG_hitsauskone_Automig_273_28582775 .htm?ca=18&w=3

Häänrik
14.07.2016, 08:14
Osta käytetty merkkikone, +20v vanha wallius päihittää monet keskitason koneet tuosta noin. Osiakin saa, uudet rullat ja spiraali letkuun niin kone on taas kuin uusi.

Timo_L
14.07.2016, 08:18
Tuosta kun vähän tinkii niin ei olla kaukana 500 euron paketista ja ihan eri peli kun valovirtatelvini ja kaikki tarvittava mukana. http://www.tori.fi/uusimaa/Uudenveroinen_MIG_hitsauskone_Automig_273_28582775 .htm?ca=18&w=3

900€ paketista on 500 euroon aika paljon matkaa, en sanoisi että "vähän kun tinkii" :confused: Toki tuossa on koko paketti; jos ajattelee että ostaisi koneen 500€ + uusi pullo + maski + lanka = min.700-800€.

Mulla on ollut nyt kymmenisen vuotta käytössä Kempin 1702 (170A) valovirtakone, hiilari suojakaasuna - räkii jonkin verran, mutta on halpa ja helppo hitsattava myös ulkona. Maskina niin rälläköidessä kuin hitsatessa on euromaski, itse olen tykännyt. Automaattimaskit on aivan perseestä jos minulta kysytään.. :D Ainoa ongelma hitsauskoneessa on ollut poltinkaapeli, se kului loppuun - tai todennäköisesti suoja sen sisältä.
Eli etsisin joko käytettyä laadukasta merkkikonetta, tai sitten satsaisin vähän enemmän ja ostaisin uuden. Toki jos hintarajana koneelle ehdoton max. on 500€ niin käytetty on mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto.

-Captain-
14.07.2016, 09:58
Telwinillä tääkin aloitteli 20v sitten, ostettiin paikallisesta k-raudasta velipojan kans puoliksi, olisko ollu jotain 1900mk, sammutinhuollosta 6kg hiilaripullo kaveriks. Reilu 10v hitsattiin pohjolan tallis ja hyvin pärjäs. Talviaikaan piti vaan olla tarkkana ettei liian mutkalle mene kaapeli ku rupes langansyöttö takkuamaan. Tää kone on nyt velipojalla, myin oman osuuden joskus 7v sitten ku osu reilu vuoden vanha Esabin Origo Mig C340 voimavirtamikki edullisesti kohdalle, sen kaveriks 20kg hiilaripullo ja Euromaski :) Tuo telwini ajo kyl asiansa mutta esabilla pystyy korjailee kaivurin kauhat yms mitkä ennen piti vetää puikolla.

lepoantti
14.07.2016, 12:00
menneisyydessä kun olin hitsarina eräässä verstaassa niin seinällä oli taulu. tätä ohjetta olen itse pyrkinyt noudattamaan, saa osia jos tarvitsee ja ei voi konetta syyttää jos homma ei toimi

" ei ole olemassa huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet "
KEMPPI

onhan toki muillakin merkeillä toimivia koneita. huonoa konetta ei kannata edes ostaa, menee hermo ja rahat hukkaan jos laitteet ei toimi. jos on käytössä voimavirtaa niin ehdottomasti sellainen kone, jos pitää olla kompaktin kokoinen ja konetta pitää siirrellä niin niin sitten valovirtakone. ydinjätelankakoneet on yhtä suuri huijaus kuin lonflifehuolto-ohjelmat autoille.

kaveri toi pajalle kempin minarcmig 170 adaptiven. parsin sillä yhden 245 volvon leimakuntoon keväällä, on aivan loistava kone 0.6mm langalla tuollaisiin ruostehommiin. ja kyllä sillä vähän paksumpaankin pystyy, tosin 4mm-> ottaa mielummin käyttöön vanhan ja todella painavan 465A telvinin. ruostehommiin on tämän kokemuksen jälkeen aika iso kynnys lähteä muunlaisella koneella 170 adaptiven jälkeen, tässä iässä ei enää suumemmin osaa nauttia ruosteisten autojen turaamisesta. tällä koneella epämukava työ muuttui nautinnoksi. se on paljon se.

tästä esm. piemempi adaptive järkevästi, ellei ole jo mennyt.

http://www.nettikone.com/kemppi/minarc-140/1533372

Porvoon Hilma
14.07.2016, 12:42
menneisyydessä kun olin hitsarina eräässä verstaassa niin seinällä oli taulu. tätä ohjetta olen itse pyrkinyt noudattamaan, saa osia jos tarvitsee ja ei voi konetta syyttää jos homma ei toimi

" ei ole olemassa huonoja hitsareita, toisilla on vaan paremmat koneet "
KEMPPI

onhan toki muillakin merkeillä toimivia koneita. huonoa konetta ei kannata edes ostaa, menee hermo ja rahat hukkaan jos laitteet ei toimi. jos on käytössä voimavirtaa niin ehdottomasti sellainen kone, jos pitää olla kompaktin kokoinen ja konetta pitää siirrellä niin niin sitten valovirtakone. ydinjätelankakoneet on yhtä suuri huijaus kuin lonflifehuolto-ohjelmat autoille.

kaveri toi pajalle kempin minarcmig 170 adaptiven. parsin sillä yhden 245 volvon leimakuntoon keväällä, on aivan loistava kone 0.6mm langalla tuollaisiin ruostehommiin. ja kyllä sillä vähän paksumpaankin pystyy, tosin 4mm-> ottaa mielummin käyttöön vanhan ja todella painavan 465A telvinin. ruostehommiin on tämän kokemuksen jälkeen aika iso kynnys lähteä muunlaisella koneella 170 adaptiven jälkeen, tässä iässä ei enää suumemmin osaa nauttia ruosteisten autojen turaamisesta. tällä koneella epämukava työ muuttui nautinnoksi. se on paljon se.

Kiitoksia kommenteista. Arvostan erityisesti alan ammattilaisten kommentteja. Siis niitä , jotka on ihan oikeasti hitsannut eikä vaan turannut jotain :) minä en ole hitsannut vielä mitään. :)

Kaikesta päätellen tähän hitsaushommaan pätee ihan sama kuin kaikkeen muuhunkin. Halvalla ei saa hyvää. Kaikenlaisia ydintäytelankakoneita näyttää olevan alkaen 139€ ja sitten on n. 500€ Telwinin tollainen http://www.motonet.fi/fi/tuote/789694/TELWIN-TECHNOMIG-150-DUAL-MIG-hitsauskone-150A.

Tän jälkeen alkaakin jo olla Kemppi 170 minarc mig evo, jolloin pakeetti maksaakin 1000€ + kun laittaa maskit, pullot ja muut härpäkkeet siihen päälle. Ei toki vielä takaa että osaisin yhtään hitsata, mutta ainakin olisi kunnon laitteet.

Gallupin tähänastinen tulos on mielestäni seuraava:
-älä osta ydinjätelankakonetta
-älä osta halpaa
-hanki Kemppi :)

Tuosta Telwinin dualista oisko kellään mitään ajatuksia?

Julle vaan
14.07.2016, 12:43

Liekkö vähän liian haastavaa alottaa hitsarin ura puikolla hiluksin pelteihin:D

Porvoon Hilma
14.07.2016, 13:25

Tota samaa mä kanssa mietin :). Tosta 140:sta saa TIGin mutta se tuntuu olevan huonompi vaihtoehto ruostuneisiin osiin.

MIG siis edelleen kiikarissa...:)

Arska-tehtaalta
14.07.2016, 16:14
Mie hitsasin kempin miggerilla sauman jos toisenkin, hyvä kone oli se.
Pieni valovirtakäyttöinen kaasumikki on varmasti riittävä millin pellille, tosin moni pröö-luokan hitsari voi olla muuta mieltä.

Yksi juttu mitä kannattaa vertailla on polttimen koko, nykysen vihreän voimavirtakoneen pistooli ei mahdu läheskään samoihin koloihin kuin pikkukoneen.

Hiilidioksidi vanhassa sammutinpullossa on halpa ratkasu ja automaattimaskista en enää luovu.

khager
14.07.2016, 16:39
[QUOTE=Porvoon Hilma;1307519]Kiitoksia kommenteista. Arvostan erityisesti alan ammattilaisten kommentteja. Siis niitä , jotka on ihan oikeasti hitsannut eikä vaan turannut jotain :) minä en ole hitsannut vielä mitään. :)

Tän jälkeen alkaakin jo olla Kemppi 170 minarc mig evo, jolloin pakeetti maksaakin 1000€ + kun laittaa maskit, pullot ja muut härpäkkeet siihen päälle. Ei toki vielä takaa että osaisin yhtään hitsata, mutta ainakin olisi kunnon laitteet.

Meillä ei meinanut juniorin ruoste korjauksista tulla mitään 30v vanhalla valovirta Kempillä. Uudella Evo 200 hitsailee hymyssä suin.
:)

141
14.07.2016, 17:21
Kemppi MinarcMig Adaptive 170 käytössä täällä. Täältä palstalta ostettu käytettynä.
8Kg hiilaripullo ja automaattimaski. Pullon täyttö ei sammuttinhuollossa paljoo kustanna, olikohan 20-30e. Maski puuilosta, vähän on tumma ilman kunnon valaistusta vaan on sillä kaikki tullu tähä mennessä hitsattua mitä on tarvinnu. Tojotaa :) lumilinkoja, kärrejä.. kaikelaista ohuempaa ja melko paksuakkii välillä.
Nokkakärriä vähän muokkaamalla sai kaiken kulkemaan mukana kätevästi.

Laitetaa nyt pari huonoo kuvvaaki...
http://i.imgur.com/muIHOit.jpg
http://i.imgur.com/regftLN.jpg

Timo_L
14.07.2016, 18:09
Nytpä tuli sopivan kokosia kuvia, ainakin pädillä katsottuna :rolleyes:

Aika rajun kokoisia on vielä 27" 2560 x 1440- resoluution näytölläkin :D

141
14.07.2016, 19:21
Oho perhana :) :) korjataampa..

Nyt on linkin takana.

Nikuzai
14.07.2016, 21:12
Itellä ydinjätelanka kone sellainen sininen
Sain ilmaiseksi kun ei kuulemma saa hitsattua räkii ja tykyttää

Virrat täysillä ja syöttö 3,7/10 niin jaksaa poltaa nätisti 0,9 lankaa ja näkyis pysyvän 2mm pellit toisissaan

Mutta on se sellainen, et suru ois tullut jos oisin sen ostanut :(

Sit siihen maskiin
kannattaa ettiä mahdollisimman pieni, mikään ei tympäse enenpää kuin maskin tarttuminen 30cm korkeemmalla olevan auton pohjaan :mad:

Kannattaa päästä kokeilemaan muitten maskeja, et mikä tuntuu hyvältä ja missä on vähiten heijastavaa valoa maskin sisällä
Kirkkaassa valossa pihalla ei ole kivaa jos kohdetta ei näe mutta ittensä näkee peilikuvana :mad:

Nää vaan omia ajatuksia ja kokemuksia. Joidenkin mielestä varmasti vääriä, mutta mielipide on kuin munat jokaisella on omansa ja jotkut on kiinnostunut muittenkin

lepoantti
14.07.2016, 21:16

no on se vähän edes samannäköinen, väri ainakin....

tjl
14.07.2016, 21:19
minarck mig adaptive.
ost viel evo 200.

et kadu.

ittellä jo toinen minarck mig 180 adaptive menossa.hyviä laitteita.

ainoo mitä sanoisin että käytä 0.8 lankaa, ei niin tarkka letkun suoruudesta.
muuta kun antaa soittaa.

pärjää hienosti jollaki 25v vanhalla kempomat 180 koneellaki. mutta kun tuo minarkki on niin mahtava ottaa autoon sisälle.

MK
14.07.2016, 21:43
Itseäni hieman harmittaa kun en ole noita Kempin mig/mag-pikkukoneita päässyt testaamaan kun on tuo oma Kempomat 220 kone toiminut 22-vuotta moitteetta. Sitten kun tuosta aika jättää niin harkitsen vakavasti 323 RA konetta jos niitä vielä silloin on markkinoilla. Eli ainakin Kemppi toimii yleensä ja Fronius on toinen erittäin laatu merkki jos haluaa noita "isältä pojalle" koneita.

Jamppi
14.07.2016, 21:45
Kylläpähä puikolla ohutlevytyöt on aika per*eestä..
1,6mm rst tikulla onnistuu jokseenki. Just tuli hitsailtua pikku walliuksella jää autoon uus putkisto..

Jamppi
14.07.2016, 21:52
Ja mitä lankakoneisiin tulee niin oma suosikki Kemppi fastmig m.

pee
14.07.2016, 22:32
Ääni Minarcille adaptivelle.

2,4TD
15.07.2016, 04:47
Säästöä saat jos löytyy jostain hiilidioksiidi sammutin, samoin hakee normimaskin. Noita voi sitten päivitellä jos tahtoo myöhemmin.
Itsellä ei silmät kestä hitsata euromaskilla, noita automattimaskeja joskus koitin, noissa halvemmiissa ainakin veti kirkkaaksi ksk hitsauksen, mukava tunne kun hst-putkea hitsaa Tigillä ja tekee temppuja, seisot vielä a-tikkailla.
Töissä ja kotona käytössä ihan wurthin maskit, hyvin pärjännyt.

ajelija
15.07.2016, 14:55
Jos ei olisi rahasta kiinni ostaisin Kempin minarg mig 200evon... Mutta kun raha ratkaisi ostin Axxel 195A migin millä hitsailen ydintäytelangalla, kelpaa omasta mielestä harrastehommiin:rolleyes: maskin ostin puuilosta itsestään tummuva tais olla 30€ Toki tässäkin sama että rahaa jos ois ollu käytössä niin euromaski. Vaan ihan soiva peli ollut pikkuhommissa toi automaattimaskikin.:rolleyes:

mäksä
15.07.2016, 16:43
Ite ostin 2009 -2010 kempomat 2100 kempin ja 30l hiilaripotun ,, lankana menee 0.6 ja välillä 0.8 riippuu hitsattavasta materiaalista ,,maski on kemppi euro tai automaatti riippuu päivästä :D
Joskus herkuttelen ja vaihdan koneeseen misoni potun kun puhdasta ja hiuka paksumpaa on menossa

Timo_L
15.07.2016, 16:52
Itsellä ei silmät kestä hitsata euromaskilla
...

Töissä ja kotona käytössä ihan wurthin maskit, hyvin pärjännyt.

Ihan mielenkiinnosta, mikä euromaskissa on sinulla ongelmana ettei silmät kestä? Ainakin itsellä euromaskin hitsausosa suojaa ihan riittävän alas ja sivulle eikä heijastuksia tule kaaresta. Euromaskiinhan saa eri tummusasteella olevia visiireitä :)
Euromaskin suurin vika oikeastaan johtuu samasta miksi se mielestäni on niin hyvä: koska näkökenttä on laaja, niin etenkin kirkkaassa valossa (aurinko, valonheitin, tjsp. sivummalta tuleva valo) voi aiheuttaa ikäviä heijastumia etenkin, jos kumpi tahansa maskin osa on pölyinen tai naarmuilla. Hitsatessa tätä ongelmaa ei ole, koska kaaren valo tulee suoraan edestä.

Minulla oli joskus vanha perinteinen hitsausmaski, ja vihasin sitä yli kaiken - sen kanssa ei nähnyt tehdä yhtään mitään. Automaattimaskilla taas vähän sama vika, vaikka osaa saa sentään hieman isommalla räppänällä. Lisäksi kun haluan rällälöidä ja hitsata samalla maskilla, niin jotenkin ne ei vaan toimi minulla. Pitäisi varmaan olla putkinäkö niin sitten toimisi :D

2,4TD
16.07.2016, 07:41
Alkaa vuotamaan vettä kun hitsaa pidempään. Kempin maskissa oli joskus sellainen kurkkaus muovi, oranssin värinen, senkin teippasin umpeen.
Aina ollut käytössä ihan perinteinen maski, ihmettelen miksi sillä ei voi tehdä mitään, nolouttako? 26v putkihommia tehnyt ja hitsaillut normimaskeilla ahtaissakin paikoissa, josko menet katsomaan työmaalle missä noita hitsareita on niin ihan normimaskeilla pärjäävät.
Automaattimaskin etuja on varmaan Migillä heppailu ahtaassa.

perkei
16.07.2016, 08:05
Alkaa vuotamaan vettä kun hitsaa pidempään. Kempin maskissa oli joskus sellainen kurkkaus muovi, oranssin värinen, senkin teippasin umpeen.
Aina ollut käytössä ihan perinteinen maski, ihmettelen miksi sillä ei voi tehdä mitään, nolouttako? 26v putkihommia tehnyt ja hitsaillut normimaskeilla ahtaissakin paikoissa, josko menet katsomaan työmaalle missä noita hitsareita on niin ihan normimaskeilla pärjäävät.
Automaattimaskin etuja on varmaan Migillä heppailu ahtaassa.
Mistä kukakin tykkää. Mulla oli aluksi se Kempin Alpha jossa on oranssi kurkistuslasi. Joo, se oli kiva mutta turhan pieni kurkisteluun, plus että itse maski oli turhan pitkä ja painava. Tuntui että kaikkiin rukouksiini oli vastattu, kun löysin Euromaskin. On kevyt ja mahtuu pieniin rakosiin ja kurkisteluominaisuudet on loistavat; varsinkin jos joutuu hitsaamaan pään yläpuolelle, niin on etua että myös hitsauslasin yläpuolelta voi kurkistaa. Lisäksi näkee mitä ympärillä tapahtuu.
Suojalasit kuuluu tietenkin olla hitsausmaskin alla aina, ihme kun suomalaiset ei meinaa tätä millään omaksua.
Tuolla työmailla näkee ihan kaikenlaisia maskeja, tosin itse olen siellä pyörinyt vasta vaatimattomat 15v.
Auton laitteluun olettaisin sellaisen maskin olevan hyvä, ettei tarvitse koko aikaa räplätä luukkua käsin ja samalla maskilla pitää voida hioa. Eli euro tai automaatti? Mut vahvasti makuasioita. Kyllähän jotkut (pervot) normimaskistakin tykkää. Mulla jos on normimaski niin tuppaa jäämään luukku aina alareunasta rakoselle, että voi kurkistaa. Taidan tykätä tirkistelystä. :D

Ite koneeseen en osaa sanoa mitään. Vihaan mikkejä. Joten sorry offtopic.:o

Timo_L
16.07.2016, 08:55

Ok, eli sulla ei siis saa tulla mitään kirkkasta valoa mistään läpi hitsatessa. Silloin perinteinen maski/ automaattimaski varmasti on paras vaihtoehto sinulle.

Aina ollut käytössä ihan perinteinen maski, ihmettelen miksi sillä ei voi tehdä mitään, nolouttako?

Joo, ei auta viekka siinä olisi hienot liekinkuvat maalattu kylkeen ja alaston akkakin. On se vaan niin vitun nolo :o :(

..tai ootas, osaatko sisäistää lukemaasi? Kuten jo sanoin että sen perinteisen maskin kanssa ei mielestäni näe pienestä räppänästä yhtään mitään, etenkään rälläköidessä ja muuta hommaa hitsauksen välissä tehdessä. En todellakaan jaksa vaihtaa maskista toiseen koko ajan, ja rälläkkää käytän mielellään silti kokomaski päällä ettei ole metallinpalat ja kipinät silmässä. Olisiko se kenties siis syy miksi perinteinen hitsausmaski on mielestäni paska käyttää? Voi vittu nyt taas miten vaikeaa on ymmärtää kirjoitettua tekstiä..

26v putkihommia tehnyt ja hitsaillut normimaskeilla ahtaissakin paikoissa, josko menet katsomaan työmaalle missä noita hitsareita on niin ihan normimaskeilla pärjäävät.

Autollakin varmaan avoisi ajaa niin että kolme- neljäsosaa tuulilasista on peitetty mustalla roudarinteipillä, ja sivuikkunat vedetty tummiksi kalvolla niin että niistä ei näe läpi. Kyllähän se onistuu, mutta ei mielestäni kauhean helppoa tai fiksua ole.

Ilmeisesti on hankala ymmärtää että kaikille ei sovi joka väline, ja siksi on hyvä että niitä erilaisia maskejakin on olemassa. En ole missään vaiheessa sanonut että perinteistä maskia tai automaattimaskia ei saisi käyttää. Olen sen sijaan todennut että mielestäni niillä ei näe yhtään mitään enkä tykkää niitä käyttää ollenkaan.
Jos joku toinen tykkää, niin siitä vaan. Voihan se olla että jos olisin vaikka levyhitsarina rakentamassa laivoja niin siellä käyttäisin eri maskia kuin nyt.

Mutta eihän siinä, minun puolesta voi hitsata vaikka ämpäri päässä jos se tuntuu parhaalta vaihtoehdolta :)

Porvoon Hilma
16.07.2016, 09:06
Mistä kukakin tykkää. Mulla oli aluksi se Kempin Alpha jossa on oranssi kurkistuslasi. Joo, se oli kiva mutta turhan pieni kurkisteluun, plus että itse maski oli turhan pitkä ja painava. Tuntui että kaikkiin rukouksiini oli vastattu, kun löysin Euromaskin. On kevyt ja mahtuu pieniin rakosiin ja kurkisteluominaisuudet on loistavat; varsinkin jos joutuu hitsaamaan pään yläpuolelle, niin on etua että myös hitsauslasin yläpuolelta voi kurkistaa. Lisäksi näkee mitä ympärillä tapahtuu.
Suojalasit kuuluu tietenkin olla hitsausmaskin alla aina, ihme kun suomalaiset ei meinaa tätä millään omaksua.
Tuolla työmailla näkee ihan kaikenlaisia maskeja, tosin itse olen siellä pyörinyt vasta vaatimattomat 15v.
Auton laitteluun olettaisin sellaisen maskin olevan hyvä, ettei tarvitse koko aikaa räplätä luukkua käsin ja samalla maskilla pitää voida hioa. Eli euro tai automaatti? Mut vahvasti makuasioita. Kyllähän jotkut (pervot) normimaskistakin tykkää. Mulla jos on normimaski niin tuppaa jäämään luukku aina alareunasta rakoselle, että voi kurkistaa. Taidan tykätä tirkistelystä. :D

Ite koneeseen en osaa sanoa mitään. Vihaan mikkejä. Joten sorry offtopic.:o

Euromaski vaikuttaa saavan kovasti ääniä ja kaikesta päätellen se on parasta mitä hitsausalalla on tapahtunut sitten Mooseksen syntymän. Kattelin tota Euromaskia ja nyt ymmärrän sen suosion: se on viisasta suunnittelua eli toimii käytössä.

Mulle kävi ns. munkki eli saan lainaksi Kempin 170 Minarcmigin ja pääsen treenaamaan heti oikealla laitteella...:) ehkä musta vielä tulee jonkunlainen hitsarin esiaste kun opettelen perusteiden alkeet :)

Netti on pullollaan vanhempia laitteita, joissa on joku vika. Vaikka osaankin korjata erilaisia sähkölaitteita, niin nuo puuhapisteet täytyy jättää, että saa joskus itse autonkin takaisin liikenteeseen. Metsänraivaushommat eivät hoidu täällä kirjoittelemalla :)

Timo_L
16.07.2016, 09:17

Naulan kantan minun ajatukseni! :)

vellihousu
16.07.2016, 11:31
Mulla on toi minarc 170. Tarviin sitä yleensä kerran vuodessa, näin heinäkuussa;). Olen roiskinut ydintäytelangalla ja hitsarin huomioon ottaen jälki ihan ok. Ei sillä mitään paineastiasaumaa tuu, mut huono hitsari on hyvä hioja.
Eli mun mielestä kannattaa ostaa kunnon hitsilaite, ne pullot ja hässäkät voi ostaa sitten myöhemminkin.

MiKo
16.07.2016, 12:04
Euromaski vaikuttaa saavan kovasti ääniä ja kaikesta päätellen se on parasta mitä hitsausalalla on tapahtunut sitten Mooseksen syntymän. Kattelin tota Euromaskia ja nyt ymmärrän sen suosion: se on viisasta suunnittelua eli toimii käytössä.

No tuo on kyllä ihan mielipidekysymys ja tosi harvoin tulee käytettyä vaikka parikin vissiin löytyy naulasta, huomattavasti parempaaki on nimittäin tarjolla...
Ja ne muutaman kympin automaatit kannattaa jättää kokeilematta niin ei tule väärä kuva..

Timo_L
16.07.2016, 12:47
Kertokaas nyt sitten joku ammattihitsareista, mikä on sellainen parempi maski joka tarjoaa edes lähelle vastaavan näkökentän laajuuden kuin euromaski, joka tarjoaa myös hitsauksen aikana mahdollisuuden nähdä ympärilleen muutakin kuin mustaa, ja joka on yhtä simppeli ja hyvä käyttää sekä rälläköidessä että hitsatessa?

Olen koittanut kovasti etsiä, en ole löytänyt.. eihän tuo euromaski missään nimessä täydellinen ole, se on ihan selvä juttu. Mutta on selvästi paras kompromissi mitä itsellä tullut vastaan :)

88
16.07.2016, 12:58
http://www.evermatic.fi/fi/tuotteet/hitsausmaskit/maskilo.html

Kokemusta normimaskista ja euromaskista. Toi Maskilo on autohommissa mieluisin. Luukun saa auki rälläköintiä varten jolloin jää vain kirkas lasi. Miinuksena tummuus ei riitä kuumakaarihitsaukeen ja tummuu liian herkästi esim. plasmaa käyttäessä tai happisahalla touhutessa.

Timo_L
16.07.2016, 13:06
No tuon näkökenttä on ehkä sellaisen 1/3 siitä mitä euromaskissa, toki hieman laajempi kuin keskiverto perus hitsausmaskissa. Sivulle ei kuitenkaan näe mitään päätään kääntämättä on räppänä auki tai ei, ja hitsatessa ei ole ollenkaan tummentamatonta näkökenttää mistä näkisi sivusilmällä tai ala/ yläpuolelta hitsattavan alueen ja valokaaren ulkopuolelle.

Ei jatkoon minun osalta :)

Mutis
16.07.2016, 13:18
Rauman telakalla käytännössä kaikilla on euromaski. Jos tekee pelkästään hitsaushommia, niin sitten procap tai racalin hitsauskypärä lähinnä tuuletuksen takia. Euromaskissa visiirit vähän tarpeen mukaan, itellä yleensä 1,7+10din ja niillä pärjää pitkälle.

MiKo
16.07.2016, 14:32
Hakkaa euromaskin 100-0 toki hintakin on vähän reilumpi.

Maisemiako se pitää hitsatessa katella vai mitä?

tjl
16.07.2016, 15:10
kyllä paras hitsasmaski merkki on 3m speedglass... siitä viellä joku vähän parempi malli. ei kaikista halvinta.
toimii ja kestää kaltoinkohtelua.
mulla vanhin jo 10 vuotta ainakin vanha.

kempin beta 90X eli se paras niistä, ei tunnu jostai syystä mulla kestävän.
kasetti hajoo.
seka turhan kohlo.

esapin yleisesti käytössä oleva
https://www.virtasenkauppa.fi/hitsausmaski-automaattilasilla-din-9-13-esab-3164

mulla jää aina korvalehdet väliin kun nytkäyttää sen päälle.sattuu :D
enkä ole ainoa kuka tästä valittanut.

euromaski on hyvän muotonen ja mahtuu ahtaaseen väliin, toki ittellä ainakin jos kunnon virroilla polttaa niin naama palaa, ja kun tottunut automaattiin ni ei oikei osaa enää.

oma valinta olisi ehdottomasti speedglas 9000series maski. siihen mieluisa kasetti.

perkei
16.07.2016, 15:55
Mie taas en tykännyt Speedglassista yhtään, oli helvetin painava ja liian pitkä, eikä silmälasit mahtuneet kunnolla sinne alle. Sellanen ämpäri muutenkin, ettei kyllä olis eka valinta autohommiin.
Raitisilmamaskinakin mulla on Euromaski, 3M puhallinyksiköllä (eli jätin sen puhaltimen itelleni kun hankkiuduin Speedglassista eroon).
Kempin Beta 90X oli kyllä kevyempi mutta jotenkin ihan ihme pömpeli sekin, myin sen yhden käyttöpäivän jälkeen pois. Ei vaan jotenki ole mun juttu toi automaattilasi ja Betassa oli jotenki apuski se pääpanta.
Tykkään kun Euromaski tulee lähelle naamaa eikä ole sellainen laatikko tuolla jossain kaukana naamasta.

Eli kuten voi todeta, mielipiteet on ku persereikiä, jokaisella on yksi, paitsi sillä jätkällä joka putos puusta perse eellä karsittuun vesaikkoon on kaksi. :D
Ihan jokaisella maskilla pärjää varmasti ja sitten kun aikansa hitsailee niin huomaa mitä ominaisuuksia just itelleen kaipaa.

Joku kysyi että maisemiako pitää nähdä; sillä ei ehkä kotitallilla ole merkitystä (paitsi jos pitää kalja piilottaa vaimolta) mutta tuolla töissä tykkään ettei kukaan pääse yllättämään trukilla tai nosturilla tai mitenkään muutenkaan kesken hitsauksen.

Mulla on niskavamma, sen takia mie lässytän tosta maskin keveydestä koko ajan. T: vanhus :o

Timo_L
16.07.2016, 18:05
Mulla on niskavamma, sen takia mie lässytän tosta maskin keveydestä koko ajan. T: vanhus :o

Mulla ei ole niskavammaa ja pääkin siis kääntyy hyvin, mutta taidan sitten olla niin laiska etten jaksa kääntää päätäni jos silmien kääntäminen riittää :D

Mutta joo, mielipiteitä on monia, siksi on hyvä että on erilaisia maskeja. Tuo äsken linkattu 3M Speedglass 9100- sarjan käikäle näyttää ensimmäiseltä "perinteiseltä" maskilta mikä voisi olla käyttökelpoinen. Tosin kuten joku jo totesi, voi olla jonkun makuun liian painava ja iso.

Onneksi makuasioista voi kiistellä, ja lopputuloksena kaikille tule vitutus ja viha vääriä mielipiteitä esittäneitä kohtaan :D

qaw
16.07.2016, 18:16
Kun kukaan muu ei kehtaa myöntää, niin mulla on tommonen Telwinin 150A invertterikone, just sama kuin edellisellä sivulla Motonetin linkissä. Motonetin ydintäytelangalla on hitsattu niin 0,9mm pellistä ruostekorjauksia autojen helmoihin kuin 5mm latasta mönkijän lumiauran runkoa ja kaikennäköistä siltä väliltä. Onnistuu oikein hyvin. Ja kun osti Kärkkäiseltä uuden halpis lankarullan (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/kaasuton-mig-lanka-0,9mm-0,9kg#spca) edellisen loputtua niin aina vaan meno parani.

Ainoo mistä ei tullu yhtään mitään on rosterin hitsaus. Koitin laippoja kiinnittää kattiin, mutta ei vaan sulanut yhteen, lanka vaan suli palloksi siihen osien pinnalle. Ja ihan oikea rosterille tarkoitettu kaasuton lanka oli käytössä. Jotkut sanoi että pitäs koittaa laittaa johdot "oikein" päin kun normisti ydintäytelangalla ne pitää olla "väärin päin". En tullut kokeilleeksi kun hitsautin osat semmosella joka tietää mitä tekee. Tigillä veti.

Hitsaamaan opettelin ostamalla ton koneen ja kokeilemalla, eli mistään en mitään tiedä :)

Tuolla jotain turailukuvia: http://qaw.1g.fi/kuvat/sekalaista/hitsailuja/

jesse89
16.07.2016, 18:29
Onhan noita tullut hitsailtua monella eri maskilla ja kyllä mulla ääni menee kans 3m speedglass se on todella hyvä maski ja mitä tulee siihen että se kestää vuosia. Tosin mainittakoon että en ole joutunut ahtaissa paikoissa hitsailla jos ois saanut jostain käytetyn niin oisin sellaisen myös kotiin ostanut tosin menin ja ostin kiinalaisen automaatin joka on 2 vuotta nyt ollut käytössä patterit viel toimii ihme ja kumma ja ihan ok on ollut ei tosin voi puhua edes samana päivänä speedglassin kans. Mitä tulee muihin maskeihin niin se kempin perus josta on juttua se missä alapuolelle se oranssi homma niin ihan hyvä maski sekin on mutta tosiaan se oranssihommeli on liian pieni jotenkin ois kaivannut hieman korkeempana sitä. Ja mitä euromaskiin tulee niin sen etu on jos rälläkkää käyttelee paljon koska sillä onnistuu sekin todella hyvin ,mutta mitä tulee muuten siihen niin minusta se musta osuus on ihan liian pieni sitä jotenkin ajatuksissaan tulee katsottua aina hieman aloittaessa ohitse siitä niin sit ei hetkeen näe mitään kun kirkas valo silmissä jotenkin tuntuu et tarvis keskittyä todella paljon et osaa katsoa hitsatessa vain siitä tummasta osuudesta eikä muusta. Jos se musta osuus olisi hieman isompi olisi se maski todella hyvä.

Porvoon Hilma
16.07.2016, 19:55
Nyt on lainaksi saatu Kempin 170 pulloineen ja muine tarpeineen kotiutettu. Tein levyt valmiiksi tänään, niin voi huomenna alkaa turaamaan. Laitan ekan hitsauksen taidonnäytteen tänne naurettavaksi :) mulla ei ole mitään menetettävää ja kun nollasta alkaa voi vain oppia uutta :):)

Maskiksi lainakoneen kanssa kyytiin lyötiin automaattimaski ja ohjeeksi:laita DIN10. Yhtään en tiiä mitä toi tarkoittaa, mutta näillä mennään.:)

Varaan hitsuueksperimenttiä varten sammuttimen, vesiletkun ja märkiä rättejä. Lisäksi otan lopuksi kunnon kahvitauon kohteen vieressä vartioiden, ettei jää mitään kytemään.

Nyt kun on kone, jota voi lainata, niin on mahdollista kerätä säästöpossuun rahaa tuollaiseen jos se osoittautuu välttämättömäksi

Juhis.T
16.07.2016, 20:30
Tietääkö mistä sais edullisen nahkaessun. Bilteman nettisivut ei enää sitä tunne, se oli hyvä ja halpa hitsaukseen.

Nikuzai
16.07.2016, 23:04
Onko muuten lasillisille mitään maskia jonka linssiä sais omilla vahvuuksilla?

Entä onko kukaan harkinnut tehdä itse sitä maskin runkoa, et ois pään myötäinen?
perkei varmasti tietää miltä tuntuu kun maski tarttuu kattoon kiinni pöntössä hitsaillessa

Mulla oli ajatus et kahdella automaattimaskin linssillä tekisi niin sais panoraama näkymänkin :)

smgt
16.07.2016, 23:40
Kemppin maskiin ainaki saa suurentavan linssin

2,4TD
17.07.2016, 06:18
Hakkaa euromaskin 100-0 toki hintakin on vähän reilumpi.

Maisemiako se pitää hitsatessa katella vai mitä?

Älä saakeli tuollaisia kirjoita Timo saa taas kuukautiset.
Se on Euromaski eikä mikään muu että näkee sivuillekkin :D

Arska-tehtaalta
17.07.2016, 06:59
Onko muuten lasillisille mitään maskia jonka linssiä sais omilla vahvuuksilla?

Ainakin Pluslinssejä löytyy maskeihin hitsaustarvikeliikkeistä

Timo_L
17.07.2016, 08:07
Älä saakeli tuollaisia kirjoita Timo saa taas kuukautiset.
Se on Euromaski eikä mikään muu että näkee sivuillekkin :D

AAAAAAAAAGGGHHHHH EUROMASKIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!! PAKKOOOOO OLLLAAAA EUROMAASKIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!111! 11!!1!!!1!!!!!

Ja nyt mun pimppi tyhjeni verestä, mutta onneksi jatkaa sen tyhjentymistä vielä seuraavat sata vuotta :) Tykkään kun mulla on kuukautiset koko ajan :cool:

:D :rolleyes:

Porvoon Hilma
17.07.2016, 11:24
Tää on uutta. Mä en tiennykään, että maskista voi saada kuukautiset:eek:

Täytyy kattoo kaupassa tarkemmin ne käyttöohjeet.:D

Porvoon Hilma
17.07.2016, 11:30
No niin.

Ohess yritelmä, joka sai kuvaavan nimenkin:Turaus1:)

Maskina oli kaikesta huolinatta automaatti ja kone oli Kemppi minarcmig 170 Adaptive.

Tuota kun kattoo, niin siinä on saattanut syntyä raudalle ihan uusi olomuoto: Röpeliitti. Sitä syntyy amatöörihitsarin harjoitellessa. Sille on ominaista röpelöinen ulkoasu yhdistettynä lähes olemattomaan vetolujuuteen :)

Timo_L
17.07.2016, 11:35
Tää on uutta. Mä en tiennykään, että maskista voi saada kuukautiset:eek:

Täytyy kattoo kaupassa tarkemmin ne käyttöohjeet.:D

Joo, kannattaa käydä ostamassa tampponeja ja kuukautissuojia. Tämä oli minullekin ihan uutta :eek:

Muista ainakin ostaa vain sellainen maski, jonka hyväksyvät våhintään 25 vuotta hitsanneet. Äläkä missään nimessä esitä julkisesti mielipiteitä tai perusteuluita muista näkemyksistä. Saat muuten heidän vihat päällesi ikuisiksi ajoiksi :D onneksi ostit automaattimaskin, niin kaikki on hyvin :)

Kannattaa alkuun harjoitella melkeinpä muutaman peltilevyn, ja vähän eripaksuisten esineiden hitsausta niin puskusaumalle kuin "T-saumana". Kokeilet eri jännitteitä ja sen mukaan säädät langansyötön ja kaasun virtauksen. Äkkiä huomaa mikä asetus toimii milläkin, kun alkaa palaa kauniisti läpi ja tulee siistin näköistä.
Puhtaus on kaiken a ja o, mitä paremmin metalli kiiltää sen parempi. Kaikki maali, sinkki yms. jäämät tekee hommasta paljon vittumaisempaa.

tjl
17.07.2016, 14:44
nyt kun suojaimista oli puhetta niin KORVATULPAT !!!

tulee meinaa niin sanotusti värit lähetykseen kun kunnon sula nompparelli vyöryy pitkin korvakaytävää.
ja on kipee pitkään.

Porvoon Hilma
17.07.2016, 14:54

tulee meinaa niin sanotusti värit lähetykseen kun kunnon sula nompparelli vyöryy pitkin korvakaytävää.
ja on kipee pitkään.

Hyvä huomio!

Kiitos

HJ60_Jussi
17.07.2016, 17:18
Ja minä käytän peltorin radiokuulosuojaimia. Se on mahoton twerkkaaminen käynnissä ku korvaan menee kipinä ja oot ahtaassa paikassa kylellään auton alla

Nikuzai
17.07.2016, 21:17
Ja minä käytän peltorin radiokuulosuojaimia. Se on mahoton twerkkaaminen käynnissä ku korvaan menee kipinä ja oot ahtaassa paikassa kylellään auton alla

Seljällään ollessa jotkut kutsuu sitä otsa moshaamiseksi

Karjuntakin varmaan muistuttaa oikeaa hevimiestä kun päätä hakkaa lattian ja auton pohjan väliä

Omasta kokemuksesta auton alta tulee nopeaan pois kun sulapala sujahtaa korvaan ja sirinä kasvaa vierinnän matkassa kun tärykalvo lähestyy

Sit se opetti käyttämään tulppia aina hitsatessa kun maskin jostain osasta kipinä kimposi korvaan sisälle vaikka pöydällä ollutta pakoputkea seisaaltaan hitsasin

Niijja itellä ainakin on illasta kivempaa kunnei hitsaus sirinä kuulu nukkumaan mennessä 6h hitsauksen jälkeen

Arska-tehtaalta
17.07.2016, 21:22

ja on kipee pitkään.

+1

fordson
17.07.2016, 22:17
Helpottaa paljon jos tekee paikat pohjaan päittäin ja hitsaa ne sisäpuolelta. Saksinosturi on hyvä kun hitsaa helmoja ei oo käpälät tiellä. Toki joutuu monesti pyöränkoteloita ku hitsaa työntämään pään kin sinne.

Timo_L
17.07.2016, 22:34
Juu, itsellä myös aina Pelotrin radiokuulosuojaimet päässä jos hitsaan auton alla/ selällään jossain, tai sitten muuten ahtaassa raossa missä kipinät voi pomppia korvaan.

Se todellakin tuntuu ärsyttävältä. Viimeksi tällä viikolla oli korvassa kipinä, kun piti vain laittaa äkkiä heftiin. No, sieltähän se kipinä sitten pomppi.. :D

turakki
17.07.2016, 23:54
No niin.

Ohess yritelmä, joka sai kuvaavan nimenkin:Turaus1:)

Maskina oli kaikesta huolinatta automaatti ja kone oli Kemppi minarcmig 170 Adaptive.

Tuota kun kattoo, niin siinä on saattanut syntyä raudalle ihan uusi olomuoto: Röpeliitti. Sitä syntyy amatöörihitsarin harjoitellessa. Sille on ominaista röpelöinen ulkoasu yhdistettynä lähes olemattomaan vetolujuuteen :)

Tutulta näyttää. Tuommoista on tullut tehtyä aikanaan melkoisesti. Tulikos koneen mukana käyttöohjetta? Säätöarvotaulukon mukaan olen omalla kempilläni pärjännyt mukavasti.

vmt
17.07.2016, 23:59
Ei kai tuohon koneeseen tarvitse laittaa kuin materiaali ja levyn paksuus? Sitten hienosäätöä voi tehdä lisäksi ja toki sillä levyn paksuudellakin pelata.

Itsellä minarcmig 180 adaptive eli taitaa olla sen nykyisen 200 A mallin edeltäjä ja tuo 170 malli taas tuosta minun koneesta karsitumpi malli. Joka tapauksessa muutaman vuoden kokemuksella ei pahaa sanottavaa tuosta omasta koneesta.

Porvoon Hilma
19.07.2016, 11:03
Nyt on harjoiteltu auton allakin hitsaamista. Ei oo kovin ihmeellistä kunhan muistaa putsata pinnat huolella. Jos ei tuota tee, niin syntyy röpeliittiä. Hitsien kauneuskisaan noilla ei kannata pyrkiä, mutta ajavat asiansa. Siinä on katsastushenkilö yhtä hymyä kun katselee alle ja näkee oivallisen korjauksen hiontoineen ja maaleineen :D kyllä kelpaa.

Tän Kempin jälkeen on mahdoton siirtyä enää mihinkään muuhun, ei usko eikä uskalla...:eek:

Loppuun Maamme-laulu kotimaisen teknologian kunniaksi.

hami
20.07.2016, 02:58
Nyt on harjoiteltu auton allakin hitsaamista. Ei oo kovin ihmeellistä kunhan muistaa putsata pinnat huolella. Jos ei tuota tee, niin syntyy röpeliittiä. Hitsien kauneuskisaan noilla ei kannata pyrkiä, mutta ajavat asiansa. Siinä on katsastushenkilö yhtä hymyä kun katselee alle ja näkee oivallisen korjauksen hiontoineen ja maaleineen :D kyllä kelpaa.

Tän Kempin jälkeen on mahdoton siirtyä enää mihinkään muuhun, ei usko eikä uskalla...:eek:

Hyvä siittä se lähtee...

hami
20.07.2016, 03:18
Kertokaas nyt sitten joku ammattihitsareista, mikä on sellainen parempi maski joka tarjoaa edes lähelle vastaavan näkökentän laajuuden kuin euromaski, joka tarjoaa myös hitsauksen aikana mahdollisuuden nähdä ympärilleen muutakin kuin mustaa, ja joka on yhtä simppeli ja hyvä käyttää sekä rälläköidessä että hitsatessa?

Olen koittanut kovasti etsiä, en ole löytänyt.. eihän tuo euromaski missään nimessä täydellinen ole, se on ihan selvä juttu. Mutta on selvästi paras kompromissi mitä itsellä tullut vastaan :)

No tuon näkökenttä on ehkä sellaisen 1/3 siitä mitä euromaskissa, toki hieman laajempi kuin keskiverto perus hitsausmaskissa. Sivulle ei kuitenkaan näe mitään päätään kääntämättä on räppänä auki tai ei, ja hitsatessa ei ole ollenkaan tummentamatonta näkökenttää mistä näkisi sivusilmällä tai ala/ yläpuolelta hitsattavan alueen ja valokaaren ulkopuolelle.

Ei jatkoon minun osalta :)

Lainailin näitä viestejä sieltä täältä ko en osannu,
Jolillaki herkemmät silimät niin saattaa euromaski tuottaa pikkusen vaikeuksia ko
alethan hitsailehan vähä paksumpaa rautaa ja jonku hetken
Sama se pikku heppailulle niin silloin sama mikä potta päässä
speedgaassi oli mulle hyvä? ja euromaski ei sopinu ollenkhan.
Jo sillä euromaskilaki hitsaa jos ei muuta ko naapurin pemarin pakoputkea hitsaa,
oikeishin hitsaukshin siittei ole!!

Ja täss en oo mä? ko sit vsat

2,4TD
20.07.2016, 04:41

Hommasitko roiskesprayn? Kannattaa ruiskia aina välillä niin pysyy kolvin pää parempana. Työmaalla kaivalevat puukolla ym hakkaavat nöölejä irti niin on aika loduttoman näköinen.

Timo_L
20.07.2016, 06:35
Joillaki herkemmät silmät niin saattaa euromaski tuottaa pikkusen vaikeuksia ko aletaan hitsailehan vähä paksumpaa rautaa ja jonku hetken
Sama se pikku heppailulle niin silloin sama mikä potta päässä speedgaassi oli mulle hyvä? ja euromaski ei sopinu ollenkhan.

Jo sillä euromaskilaki hitsaa jos ei muuta ko naapurin pemarin pakoputkea hitsaa, oikeishin hitsaukshin siittei ole!!

Eli siis näyttää edelleen siltä, että nämä on puhtaasti makuasioita. Tuntuu siltä että nimenomaan euromaski herättää vahvoja puolesta-ja-vastaan- mielipiteitä. Toisilla joilla on herkemmät silmät eivät selkeästi voi avoimempaa maskia siis käyttää, ja toiset voi hitsata telakalla laivaterästä päivät pitkät samalla maskilla ilman hämminkiä. Jatkamme siis samalla kaavalla kuin tähänkin asti, jokainen käyttäköön sitä maskia mikä itsestä parhaalta tuntuu. Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä täsmää siis tässäkin :D

Olen minä tallissa rakentanut pitkää päivää putkirunkohärveliä tai muuten hitsaillut pitkin päivää tuntikausia, välissä rälläkän käyttöä ja kaljaa. Ei ainakaan siinä käytössä omille silmille avoin maski ole tuottanut ongelmia. Eihän se toki sama asia ole kuin ammatikseen hitsata :)

Mutis
20.07.2016, 12:27
Ei minulla ole ikinä tullut mitään oireita euromaskin kanssa vaikka olisi kuinka paljon ollut virtaa. Parhaimmillaan neljä poltinta puolen metrin etäisyydellä kasvoista ja kaikissa n.30V/300A. Ilman suojia nahka palaa todella nopeasti.

hami
20.07.2016, 12:32
Eli siis näyttää edelleen siltä, että nämä on puhtaasti makuasioita. Tuntuu siltä että nimenomaan euromaski herättää vahvoja puolesta-ja-vastaan- mielipiteitä. Toisilla joilla on herkemmät silmät eivät selkeästi voi avoimempaa maskia siis käyttää, ja toiset voi hitsata telakalla laivaterästä päivät pitkät samalla maskilla ilman hämminkiä. Jatkamme siis samalla kaavalla kuin tähänkin asti, jokainen käyttäköön sitä maskia mikä itsestä parhaalta tuntuu. Toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä täsmää siis tässäkin :D

Olen minä tallissa rakentanut pitkää päivää putkirunkohärveliä tai muuten hitsaillut pitkin päivää tuntikausia, välissä rälläkän käyttöä ja kaljaa. Ei ainakaan siinä käytössä omille silmille avoin maski ole tuottanut ongelmia. Eihän se toki sama asia ole kuin ammatikseen hitsata :)

Näin se mennee, putkirunkohärveliä tehessä ei palajo amppeereja tarvi niin se pelastaa ainaki minun silimät
Itte olen polttanu silimät niin monesti että sillä tullu niin herkäksi tuolle hitsin valole

Porvoon Hilma
20.07.2016, 13:43
Tamforce lukee tuossa mun automaattimaskissa. Se tuntui toimivan ihan riittävän nopeasti.

A-P
23.07.2016, 10:07
Hyvä, että pääsit aloittelemaan hyvällä vehkeellä autonelvyttäjän uraasi. Nyt voit aina verrata tähän kokemukseen.

Ostin itselleni käytetyn kolmivaiheinvertterimigin valovirtakoneiden jälkeen. Ilo on kuulla tasaista valokaaren palamista sen valovirtaisen räkimisen sijaan. 800 € sijoitus oli ehdottoman kannattava! Sammutinpullosta tehty hiilidioksidipullo on itselläni, enkä ole muuta osannut kaivata kokemusten puutteeessa.

Appivainaa painosti turaamaan sunnyaan huonoin sähköin täytelankamarkettihirvityksellä. Kutsuin toimintaa kiroilemiseksi hitsaamisen asemesta. ;)

Ja ääni monipuoliselle Euromaskille täältäkin.

Porvoon Hilma
28.07.2016, 07:52
Hitsauskoulu jatkui eilen uusilla turaelmilla. Samaisella Kemppi minarcmig Adaptive 170:lla hitsasin 50mm kulmarautaa kiinni toiseen. Pääty vastaan pääty. Huolellinen putsaus kulmahiomakoneella.

Koneen volyymit 3,5 mm levyn kohdalle ja lanka palamaan. Ihmetys oli suuri kun saatoin savun hälvettyä todeta, että nuo kappaleet olivat kiinnittyneet toisiinsa. Hyvin jaksoi pikku miggi polttaa noinkin paksua rautaa. Sauma oli mielestäni hyvä ja sula tunkeutui kumpaankin kappaleeseen eikä jäänyt kylmäknööliksi pinnalle.

Hitsauksen päälle tuli Hammerite-maalia ja nyt kiiltää peräkärry kuin Nasan raketti. Kyllä kelpaa :)

Mistä sais lisää hitsattavaa ? :D

Kris
28.07.2016, 18:07
Itse ostin Migatronicin Automig 273 ja siihen sammutinpullosta hiilaripullo. Lisävarusteena otin langansyötön säätimen polttimeen. Tyytyväinen olen itse ainakin tähän kapistukseen.

Hitech
29.07.2016, 08:17
Itsellä kokemusta oikeastaan vain Kempin koneista.
Tällä hetkellä tallissa seisoo melkein käyttämättömänä Kemppi PS 2800, FU20 lankalaatikko ja TU20 Tiggi.

Itse jotenkin luotan enemmän näihin vanhoihin koneisiin, niissä ei ole mitään pikkusatiaisia piirilevyllä vaan ne voi korjata jos joku kyrvähtää (Jos pysyy kolvi kädessä). Itellä tosin sattuu kaveripiirissä olemaan seppä joka noita korjaa, niin mikäs ollessa:)

Eli jos jollain seisoo tuollainen aarre nurkassa, mistä on kortti palanut niin minun kautta saa tietoa kuka niitä oikeasti osaa huokeaan hintaan korjata:)

Vielä ei Jeeppiä ole tarvinnut hitsailla (Kohta pakoputkijumppaa), mutta pojan apupyöriä sain viikolla jatkaa pidemmiksi :)

Karvapöpö
29.07.2016, 09:34
Hitsauskoulu jatkui eilen uusilla turaelmilla. Samaisella Kemppi minarcmig Adaptive 170:lla hitsasin 50mm kulmarautaa kiinni toiseen. Pääty vastaan pääty. Huolellinen putsaus kulmahiomakoneella.

Koneen volyymit 3,5 mm levyn kohdalle ja lanka palamaan. Ihmetys oli suuri kun saatoin savun hälvettyä todeta, että nuo kappaleet olivat kiinnittyneet toisiinsa. Hyvin jaksoi pikku miggi polttaa noinkin paksua rautaa. Sauma oli mielestäni hyvä ja sula tunkeutui kumpaankin kappaleeseen eikä jäänyt kylmäknööliksi pinnalle.

Hitsauksen päälle tuli Hammerite-maalia ja nyt kiiltää peräkärry kuin Nasan raketti. Kyllä kelpaa :)

Mistä sais lisää hitsattavaa ? :D

Mä voin tuoda mun Jeepin sulle hitsattavaksi, niin saat hitsata sen pohjan umpeen. :D

No ei vaan. Tuli itelle hankittua kaverilta "lainaan" ainakin 20v käyttämättömänä seissyt Kempin Migomag. Sormet syyhyäisi päästä kokeilemaan, mutta mukaan tuli tyhjä kaasupullo, joka käsittääkseni on omistuspullo, mutta tarra puuttuu syystä tai toisesta. Mikäs näissä on homman nimi jos yrittää mennä täyttämään pulloa, josta puuttuu tarra sen omistajuudesta? Ensimmäisenä varmaan herää kysymys, että onko se varastettu pullo? :D

Onko vuokra- ja omistuspulloilla eri paikat, joissa niitä täytellään vai miten se ylipäätään menee?

edittinä vielä semmonen, että löytyykö omistuspulloista ihan mustaa valkosella, eli joku paperi, jonka voi tarvittaessa/ pitää viedä mukana kun käy täyttämässä pulloa?

Kris
29.07.2016, 19:43
Hommaa suosiolla omaksi hiilaripullo joka on tehty sammutinpullosta. 10kg pullo hintahaarukka 120-200e (noin) omasta maksoin 180e täytettynä. Siihen sit co2 mittari vaikka Biltemasta 39.90e (muistaakseni)

Karvapöpö
29.07.2016, 19:59
Hommaa suosiolla omaksi hiilaripullo joka on tehty sammutinpullosta. 10kg pullo hintahaarukka 120-200e (noin) omasta maksoin 180e täytettynä. Siihen sit co2 mittari vaikka Biltemasta 39.90e (muistaakseni)

No jotain semmosta oon miettiny, niin ei tule ongelmia jatkossakaan. Mutta mistä?

Kris
29.07.2016, 20:26
Minä ostin täältä : http://sammutinhuolto.pohjanmaanpalvelut.fi/2013/04/16/mig-hitsaukseen-hiilidioksidilla-taytetty-koeponnistettu-kaasupullo-n-20-kpl-era-tarjoushintaan-170e-norm-248e/ Sain silloin 10kg pullon tuohon 180e hintaan. Sit seuraavan täytön yhteydessä jouduin ostamaan semmosen suojan vielä tohon venttiiliin, että suostuivat täyttämään sen.

Mutta turussa oli joku piste mistä olisi silloin saanut 120e pullon, mutten ehtinyt odottaa vaan hain tuolta. Paikallisista sammutinhuolloista kannattaa kysyä myös.

pee
31.07.2016, 09:50
FB n Äijien kirppiksellä, Lohjalla myynnissä 170 Kemppi ja pullo.

Tämä siis vinkkinä, 450 € oli hintana

Porvoon Hilma
31.07.2016, 12:44
FB n Äijien kirppiksellä, Lohjalla myynnissä 170 Kemppi ja pullo.

Tämä siis vinkkinä, 450 € oli hintana
Kiitos:)

Jappi
31.07.2016, 19:37
Mä voin tuoda mun Jeepin sulle hitsattavaksi, niin saat hitsata sen pohjan umpeen. :D

No ei vaan. Tuli itelle hankittua kaverilta "lainaan" ainakin 20v käyttämättömänä seissyt Kempin Migomag. Sormet syyhyäisi päästä kokeilemaan, mutta mukaan tuli tyhjä kaasupullo, joka käsittääkseni on omistuspullo, mutta tarra puuttuu syystä tai toisesta. Mikäs näissä on homman nimi jos yrittää mennä täyttämään pulloa, josta puuttuu tarra sen omistajuudesta? Ensimmäisenä varmaan herää kysymys, että onko se varastettu pullo? :D

Onko vuokra- ja omistuspulloilla eri paikat, joissa niitä täytellään vai miten se ylipäätään menee?

edittinä vielä semmonen, että löytyykö omistuspulloista ihan mustaa valkosella, eli joku paperi, jonka voi tarvittaessa/ pitää viedä mukana kun käy täyttämässä pulloa?

Mulla on ihan oma co2 pullo eikä siinä kyllä mitään tarroja tai omistajatietoja ole. Eikä ollut aiemmassa agan omistusoikeuspullossakaan sen kummempaa kun käveli kauppaan ja maksoi, täyden sai mukaan.

Karvapöpö
01.08.2016, 12:07
Minä ostin täältä : http://sammutinhuolto.pohjanmaanpalvelut.fi/2013/04/16/mig-hitsaukseen-hiilidioksidilla-taytetty-koeponnistettu-kaasupullo-n-20-kpl-era-tarjoushintaan-170e-norm-248e/ Sain silloin 10kg pullon tuohon 180e hintaan. Sit seuraavan täytön yhteydessä jouduin ostamaan semmosen suojan vielä tohon venttiiliin, että suostuivat täyttämään sen.

Mutta turussa oli joku piste mistä olisi silloin saanut 120e pullon, mutten ehtinyt odottaa vaan hain tuolta. Paikallisista sammutinhuolloista kannattaa kysyä myös.

Kiitokset vinkistä! Etäisyys vaan sen verran pitkä, että pitänee vielä ettiä lähempää. :)

Karvapöpö
01.08.2016, 12:08
Mulla on ihan oma co2 pullo eikä siinä kyllä mitään tarroja tai omistajatietoja ole. Eikä ollut aiemmassa agan omistusoikeuspullossakaan sen kummempaa kun käveli kauppaan ja maksoi, täyden sai mukaan.

Okkei. Mä tosiaan kun oon ymmärrtänyt, että niissä on jonkunsortin valkonen tarra, missä lukee omistajatiedot. Mutta eikai kukaan estä kokeilemista.

MiKo
01.08.2016, 12:13
Okkei. Mä tosiaan kun oon ymmärrtänyt, että niissä on jonkunsortin valkonen tarra, missä lukee omistajatiedot. Mutta eikai kukaan estä kokeilemista.

Ei mulla ainakaan ole ikinä ollu ja täytettykki on sen 50 kertaa.. Ja uutena ostinki.

miksi
01.08.2016, 19:43
Ei pullossa lue muuten kuin tussilla kirjoitettuna kenen se on. Tarkastus tarraa ne enemmän kyttää koska on viimeeks pullo katsastetu.
Motonettikin myy ns omistuspullo oikeutta eli maksat paperista ja sen jälkeen voi siellä käydä vaihtamassa pullon täyteen.
Se ei ollut ihan halpa muistaakseni, eikä tainnut olla pelkkää hiilidioksidia vaan argonseoksella.

Karvapöpö
02.08.2016, 12:18
Ei pullossa lue muuten kuin tussilla kirjoitettuna kenen se on. Tarkastus tarraa ne enemmän kyttää koska on viimeeks pullo katsastetu.
Motonettikin myy ns omistuspullo oikeutta eli maksat paperista ja sen jälkeen voi siellä käydä vaihtamassa pullon täyteen.
Se ei ollut ihan halpa muistaakseni, eikä tainnut olla pelkkää hiilidioksidia vaan argonseoksella.

Ei mulla ainakaan ole ikinä ollu ja täytettykki on sen 50 kertaa.. Ja uutena ostinki.

Okei okei, täytyykin käydä kurkkaamassa, että löytyykö siitä tarkastusleima. Tuskin löytyy, nimittäin oikeasti seissyt varmaan 20v koko laite :p

savustin
29.08.2016, 12:52
Alkaa kyrsimään nuo pienet inventterit kun niillä yrittää jotain sotkea kiinni niin juuri silloin ne lopettaa toiminnan,Cebora 1365 inventteri teki mielenkiintoisen käänteen kun piti hitsata pisteen sain kiinni toista en kun loppui kipinä. Siispä kone huoltoon ja tilalle vanha kemppi 2oo tran millä jatkaa, puolipuikkoa meni jotenkin sitten tuli hiljaista ei kuulunut kun linnunlaulua siinä pienen tovin jälkeen sulakekaapille ja kas nallipaskana ei sitten kestä 16A sulake tätä konetta.Avasin koneen kylkiluukun yllätys traani onkin 2.vaihe kone sehän lukee tyyppikilvessä kun vaan viittiin lukea ensiovirta 23.42A.Eikä viittis millään hakea tylarkkia verstaalta kun se painaa pirusti,Nyt pitäis löytää kotikoneeksi joku pikkukone mikä liikkuu ilman trukkia ja toimis 16A nalleilla joko 1 tai 3 vaihe ja aakkosia sais olla sen180-200 että palaa 4mm keppi.

smgt
29.08.2016, 16:18
4mm tarttee jo paljon virtaa. Meillä on töissä 150kemppejä millä oon polttanu 3.2mm puikkoi. Ja ne pelaa 16a nallilla. Joskus laukoo jatkoroikan nallia jos kelalla on johtoa. Suorana harvemmin

BJ-40/76
29.08.2016, 21:27
Alkaa kyrsimään nuo pienet inventterit kun niillä yrittää jotain sotkea kiinni niin juuri silloin ne lopettaa toiminnan,Cebora 1365 inventteri teki mielenkiintoisen käänteen kun piti hitsata pisteen sain kiinni toista en kun loppui kipinä. Siispä kone huoltoon ja tilalle vanha kemppi 2oo tran millä jatkaa, puolipuikkoa meni jotenkin sitten tuli hiljaista ei kuulunut kun linnunlaulua siinä pienen tovin jälkeen sulakekaapille ja kas nallipaskana ei sitten kestä 16A sulake tätä konetta.Avasin koneen kylkiluukun yllätys traani onkin 2.vaihe kone sehän lukee tyyppikilvessä kun vaan viittiin lukea ensiovirta 23.42A.Eikä viittis millään hakea tylarkkia verstaalta kun se painaa pirusti,Nyt pitäis löytää kotikoneeksi joku pikkukone mikä liikkuu ilman trukkia ja toimis 16A nalleilla joko 1 tai 3 vaihe ja aakkosia sais olla sen180-200 että palaa 4mm keppi.

Oliko kuinka pitkä jatkoroikka? ja k.o sulakkeiden perässä pelkästään tuo hitsaskone?

Oliko virrat täysillä? ja paksu (4mm) puikko? 3,25 puikkoja pitäs kestää polttaa melkein taukoamatta.... edellyttäen että sähköt on kunnossa.

Tuo 23,42 Amppeeria on aikalailla ylärajoilla 16 amppeerin sulakkeille.
Nopea sulake vois paukahtaa minuutin parin jälkeen, ja jos "magneettipuikko" niin palaa heti, mutta 16 a hitaat/etana sulakkeet kestää varmaan paljon paremmin.
Oliko virrat täysillä?

Osta uudet hitaat sulakkeet, sillä vanhemmiten tulppasulakkeetkin hapettuu, varsinkin jos kosteassa, ja pitkään käyttämättä.

Tulppasulakkeiden virrankesto vaihtelee huomattavasti valmistaja/erä/yksilökohtaisesti, siis sulakkeen pitää kestää nimellisvirtaa standardi olosuhteissa "ikuisesti", ja palaa määrätyllä ylikuormituksella, ulkomuistista 2,5x nimellisvirta nopeat 3,5x hitaat "nopeasti", Käytännössä suurin osa tulppasulakkeista kestää 1,4-1,6 kertaista nimellisvirtaa huoneenlämmössä pitkään, suuruusluokkaa tunteja.
-> osta uusia hitaita sulakkeita joka kerta eri paikasta, niin lopulta löytyy se sulake, joka kestää.

p.s hitsasin koeluonteisesti tuolla omalla kempin valovirta invertterillä 4 millin puikkoa reilut puoli puikkoa yhteen menoon, 150 Amppeeria taitaa olla max virta, ja huoneen lämmössä 16 Amppeerin tulppasulake ei palanut, toki keskuksessa pääsulakkeet oli kahvasulakkeita (yli 35a, muistaakseni 80 A) ja ryhmäjohto oli noin 15 metriä pitkä.

savustin
30.08.2016, 06:23
Koneessa ittessään on 10m pitkä johto ja kaapista pistokkeelle n.5m,Kotilonallit siellä kaapissa on eikä kauaa vanhene kun saa aika tiuhaan vaihtaa.Hitsausvirta on 135A/3.2mm keppi eli reilun puolivälin ja nalli kestää reilu puolipuikkoa johtuen 2.vaiheisuudesta? koneessa on sisäänmenevässä johdossa 3.karvaa L1.L2 ja maa silti kytkentä kaavassa on myös 1.vaihe kytkentä ohje silloin pitäis vissiin sorvata sulakkeet messinkiakselista.On mulla autotallissa isommat sähköt mutta sitten pitää vetää senverran pitkä piuha että sähkö häviää siihen johtoon 50M.Enkä vie verstaan pihaankaan tätä projektia saattaa naapurit vetää koko vihannestiskin nenään kun pitää sovittaa kasettilava ja kärry yhteen siinä menee muutamapäivä kun toi naapurin tie menee pihanläpi siellä on muutenkin pienipiha.

2,4TD
30.08.2016, 16:28
Koneessa ittessään on 10m pitkä johto ja kaapista pistokkeelle n.5m,Kotilonallit siellä kaapissa on eikä kauaa vanhene kun saa aika tiuhaan vaihtaa.Hitsausvirta on 135A/3.2mm keppi eli reilun puolivälin ja nalli kestää reilu puolipuikkoa johtuen 2.vaiheisuudesta? koneessa on sisäänmenevässä johdossa 3.karvaa L1.L2 ja maa silti kytkentä kaavassa on myös 1.vaihe kytkentä ohje silloin pitäis vissiin sorvata sulakkeet messinkiakselista.On mulla autotallissa isommat sähköt mutta sitten pitää vetää senverran pitkä piuha että sähkö häviää siihen johtoon 50M.Enkä vie verstaan pihaankaan tätä projektia saattaa naapurit vetää koko vihannestiskin nenään kun pitää sovittaa kasettilava ja kärry yhteen siinä menee muutamapäivä kun toi naapurin tie menee pihanläpi siellä on muutenkin pienipiha.

Tolla Evo Kempillä vetelin jokuaika taksin paketillisen 3,2mm tappeja, oli vielä jatkojohtokin välissä eikä tappanut paukkua. Työmaalla on välillä jos useamman piukon hitsaa koneen lämpörele tiltannut ja pitää antaa koneen jäähtyä, kai siellä jotakin pölypaskaa jo on reilusti sisällä.
Koneessa 6-7m narut.

BJ-40/76
30.08.2016, 21:32

Onko sulla oikeaa yleismittaria, siis semmoista millä uskaltaa mitata verkkojännitettä?
Siis olisko mahdollista että tuo sinun hitsauskone on sittenkin kytketty yksivaiheiseksi? siis koneen riviliittimelle 400v kohtaan ei tule kuin 230v, vaikka voimavirtatökkelillä onkin seinässä?

Toiset vaihtoehdot on sitten ne, että se sinun sähkökaappiin tulee luokattoman huonosti sähköä, siis jännitehäviöt ovat suuret, siis hitsatessa se 400 volttia tippuu koneelta mitattuna reilusti alle 350 voltin, taikka sitten hitsauskone on rikki. Tietysti hitsarissakin voi olla osa vikaa, mutta ei noin paljoa, jos haluaa hitsata yli puoli puikkoa kerralla:confused:

-> 16 hidas tulppasulake ja hyvät sähköt kestää vetää kempin valovirta invertterillä 3 piikin puikkoa semmoista tahtia, että 5 kg laatikolla ei tarvitse hitsailla päivätölkulla. siis kestää vetää yhtämittaa muutama puikko, mutta kun lämpösuoja iskee päälle, niin sitten pitää odottaa hetki, ja sitten voi taas pari puikkoa vetää yhtäkyytiä. ja siis sulake ei pala, vaan tuon pikkuinvertterin lämpösuoja katkaisee.. ja lämpötila oli noin +10-+15c

Jappi
31.08.2016, 01:56
Minun muistaakseni Tran on ihan yksivaihemuuntaja vaikka se kytkentä onkin omanlaisensa ja tyyppikilvessäkin taisi olla suht miehekkäät sulakevaatimukset...

savustin
31.08.2016, 06:09
Minun muistaakseni Tran on ihan yksivaihemuuntaja vaikka se kytkentä onkin omanlaisensa ja tyyppikilvessäkin taisi olla suht miehekkäät sulakevaatimukset...
Tämänsuuntainen ajatus minullakin on vaan kyllä se on 2.vaiheen taakse kytketty koska kumpaakin nallia saa vaihtaa vuorotellen vähän niinkuin sorsajahdissa savuavana ulos ja uutta tupaan.Nyt tuli vielä kiirekkin kun auton pitäis olla illalla ajossa ja vehkeet tökkiin mutta siitä kimmokkeena kävin hakemassa uuden inventterin. Myyjä lupas ummet ja lammet pitäis kuulema pystyä jopa hitsaamaan saanähä kun tätä merkkiä kohtaan ollut aina pienet ennakkoluulot Wallius i 1690.

Jappi
31.08.2016, 10:02
Tämänsuuntainen ajatus minullakin on vaan kyllä se on 2.vaiheen taakse kytketty koska kumpaakin nallia saa vaihtaa vuorotellen vähän niinkuin sorsajahdissa savuavana ulos ja uutta tupaan.Nyt tuli vielä kiirekkin kun auton pitäis olla illalla ajossa ja vehkeet tökkiin mutta siitä kimmokkeena kävin hakemassa uuden inventterin. Myyjä lupas ummet ja lammet pitäis kuulema pystyä jopa hitsaamaan saanähä kun tätä merkkiä kohtaan ollut aina pienet ennakkoluulot Wallius i 1690.

Siis se kytkentä on muistaakseni sellainen että sinne tulee kaksi vaihetta muuntajan kelalle eikä ollenkaan nollaa, se on siis 380/400V yksivaihemuuntaja. Ja ottaa virtaa seinästä pikkupuikollakin paljon.

savustin
31.08.2016, 14:25
Juurinäin sitähän minä tarkoitin mutten saanut sanaasuusta,Vaikka onkin muuntaja kone polttaa 48.n keppejä kohtuullisen hyvin sen mitä sitä nyt pääsi kokeilemaan.Tämä uusi laatikko kyllä polttaa hyvin kunhan vaan saa syttymään siitä kyllä myyjäkin varoitti johtuen matalasta tyhjäkäyntijännitteestä 70v kun taas vanhoissa oli 110V mitä ei enää saa käyttää ettei räpsi kynsille.