View Full Version : Valmet 420 DS polttoainevuoto ?
Kaivurin moottorissa Valmet 420 DS:ssä moottorioljyn pinta on alkanut nousta, ilmeisesti öljynjoukkoon pääsee dieseliä. Onko muuta vuotomahdollisuutta kuin ruiskutuspumppu?(Boschin rivipumppu).
En ole mikään Valmet ekspertti mutta arvelisin että tuo ruiskupumppu on ainut paikka mistä se löpö pääsee sinne moottoriöljyn joukkoon.
Onko varmasti löpö mikä lisää öljypintaa?
Vanhan mallin pumpuis voitelu hoidetaan moottoriöljyllä, jolloin akselin tiivisteen pettäessä menee löpöt moottoriöljyyn ja onkin jo kiire korjata kyseinen vuoto. Löpö huuhtelee pumpun öljyt ja kohta on pumpun nokka-akseli sileenä.
En tiedä Valmetista mut Volvossa siirtyi jäähdytin nesteet öljyihin kun sylinteriputket oli painuneet
Öljyt on mustat, ei valkoista monjää joukossa joten jäähdytysneste ei tässä tapauksessa tunnu todennäköiseltä.
Itse löisin vedossa rahat tuon siirtopumpun suuntaan http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=153/4512 Ovat vaihtaneet Valmeteissa /Valtroissa siirtopumppuja juuri tuon öljyn sekaan polttoaineen joutumisen johdosta.
Itse löisin vedossa rahat tuon siirtopumpun suuntaan http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=153/4512 Ovat vaihtaneet Valmeteissa /Valtroissa siirtopumppuja juuri tuon öljyn sekaan polttoaineen joutumisen johdosta.
Ääni tälle, on todennäköisin vuotopaikka muissakin merkeissä.
maakinen
10.07.2016, 08:07
Minkäs moinen hehku systeemi siinä on, mulla vuoti new hollannin koneessa hehkun kautta löpöä öljyn sekaan.
mettäsika
10.07.2016, 10:38
Itse löisin vedossa rahat tuon siirtopumpun suuntaan http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=153/4512 Ovat vaihtaneet Valmeteissa /Valtroissa siirtopumppuja juuri tuon öljyn sekaan polttoaineen joutumisen johdosta.
siirtopumppu hyvinkin todennäköisesti
Itse löisin vedossa rahat tuon siirtopumpun suuntaan http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=153/4512
Siirtopumppu alkaa vaikuttaa todennäköisimmältä vuotokohteelta. Tässä mallissa siirtopumppu on ruiskutuspumpun kyljessä, jos se on vielä alkuperäinen (musta maali siirtopumpun kyljessä viittaisi siihen) niin onhan se käynyt jo 17000h.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8011&pictureid=194506
"Minkäs moinen hehku systeemi siinä on, mulla vuoti new hollannin koneessa hehkun kautta löpöä öljyn sekaan."
Imusarjassa on thermostart laite ja tankki on yli 50cm thermostartlaitetta alempana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8011&pictureid=194505
Alkuperäiseltä siirtopumpulta näyttää, että ei ihme jos noilla tunneilla alkaa vuotamaan johonkin suuntaan :)
"Minkäs moinen hehku systeemi siinä on, mulla vuoti new hollannin koneessa hehkun kautta löpöä öljyn sekaan."
Imusarjassa on thermostart laite ja tankki on yli 50cm thermostartlaitetta alempana
Kyllä siitäkin voi polttoainetta moottoriin päästä, vaikka tankki on alempana. Jos thermostartin siitin vuotaa, valuu sen säiliön sisältö koneen seistessä imusarjan kautta sylintereihin ja mäntien ohi pohjaan. Ikävä vika, kun pesee samalla öljyä pois sylinteriputkista.
Näkyy olevan yön tumma säiliö, josta ei näe pinnan pysyvyyttä. Omassa on lasinen, niin näkee helposti, että pinta pysyy ylivuotoputken tasalla. Se thermostartin säiliö täyttyy polttoaineen paluuvirtauksesta ja siinä säiliössä on sitten oma ylivuotolinja, josta ylimääräinen jatkaa eteenpäin. Näin se täyttyy automaagisesti koneen käydessä.
Jos suutinta ei halua heti vaihtaa (on aika edullinen), niin voi sen niinkin testata, että ottaa säiliöltä suuttimelle vievän letkun irti ja tulppaa sen. Jos öljyn pinta silti vaan jatkaa nousua, tulee vuoto muualta. Säiliö tyhjenee sormille, kun letkun ottaa irti ;)