View Full Version : Maastopakettiauto/N1G
Elikkäs mulla on vuosmallia 05(vanhempaa korimallia) oleva L200 jonka ajoneuvoluokka on N1G/pakettiauto eli maastopakettiauto. Joku ilmeisesti jälkikäteen muuttanut sen pakettiautosta maastopakeetiautoksi? Millanen homma olis muuttaa takas normaaliksi pakettiautoksi?
Mitä hyötyä N1G verratuna N1?
Nyt ainakin on ajoneuvovero lähes 600e/vuosi josta vissiin pääsis eroon jos sais muutettua takas N1?
Ei pääse, vaan -05 on jo päästöpohjaisesti verotettu. N1 ja N1G samalla verolla.
-05 on jo päästöpohjaisesti verotettu.
Pakut vasta 1.1.2008, kaksikäyttöpakut 1.1.2006 alkaen.
Ok. Siinä tapauksessa ei taida olla mitään syitä muuttaa N1.
Kysytään nyt tässä samalla että onko täällä joku Pienet kysymykset tms Viestiketju johon vois just tämmösiä kysymyksiä laittaa ettei aina tartte tehä uutta viestiketjua?
E: Tuli näköjään yks vastaus tohon väliin kesken viestin kirjotuksen.
Mitä hyötyä N1G verratuna N1?
Neliveto ja yli 2000 kg kokonaismassa. Se ei ole siis mikään haluamisasia, auto joko on N1G tai ei ole, riippuu tuosta kokonaismassasta ja vetotavasta. Saattaa G puuttua vaikka kuuluisi olla.
Ei vaikuta veroihin eikä mihinkään muuhunkaan mitenkään, paitsi että G-luokan autoa saa korottaa enemmän ja siihen saa 77 mm tai 10% korkeemmat renkaat (ilman G:tä 51 mm tai 10%).
Kysytään nyt tässä samalla että onko täällä joku Pienet kysymykset tms Viestiketju johon vois just tämmösiä kysymyksiä laittaa ettei aina tartte tehä uutta viestiketjua?.
Esim tällainen: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=94297
Tämän topikin kysymyksellä on merkitystä muillekin kuin Mitsubishi L200:n omistajille, joten on ihan hyvä, että kysymys on erikseen, eikä esim. tuolla L200-topikissa. Ajoneuvoluokat ja verotus on aika merkkiriippumatonta juttua ;)
Neliveto ja yli 2000 kg kokonaismassa. Se ei ole siis mikään haluamisasia, auto joko on N1G tai ei ole, riippuu tuosta kokonaismassasta ja vetotavasta. Saattaa G puuttua vaikka kuuluisi olla.
Ei vaikuta veroihin eikä mihinkään muuhunkaan mitenkään, paitsi että G-luokan autoa saa korottaa enemmän ja siihen saa 77 mm tai 10% korkeemmat renkaat (ilman G:tä 51 mm tai 10%).
Pystyykö nykypäivänä saamaan G:n otteeseen jollain opilla? kyseessä -88 ln65 hilux. Paikallisen katsastushenkilön mielestä ei.
"2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia."
Eihän tässä nyt mitään epäselvää pitäisi olla kun ehdot täyttyy?
Hiuspohjan harmautta tässä aiheuttaa juuri nuo korotukset.
Pystyykö nykypäivänä saamaan G:n otteeseen jollain opilla? kyseessä -88 ln65 hilux. Paikallisen katsastushenkilön mielestä ei.
Pystyy. Senkun lisää vain.
Aparaatti
02.11.2023, 07:25
Pystyy. Senkun lisää vain.
Vaikuttaako tämmöinen yhden kirjaimen muutos henkilömäärään jos on katsastettu aikanaan 3+3 pakuksi?
Vaikuttaako tämmöinen yhden kirjaimen muutos henkilömäärään jos on katsastettu aikanaan 3+3 pakuksi?
Ei
Tuon G:n voi saada näemmä hyvin yllättäviinkin autoihin. Tänään tuli vastaan Volvo XC60 joka oli rekisteröity M1G:ksi 😄 Saa varmaan ainakin riittävästi korottaa...