View Full Version : VW 1,9tdi öljyistä?
lacrits68
01.07.2016, 04:18
moi!
Tuo oljyjen viidakko saa ihan ymmälleen. Sopiiko noista Teboilin öljyistä mikään "suossitusten" puolesta 1,9tdi (2006 octavia) volkkarin/SKodan koneelle? Merkkiä ja kirjainta on vaikka minkämoista???
Yleensä kaikki kulkineet ollut vanhemnpia ja niihin sopinut "normiöljyt" 10W40 mutta näissä vissiin vähän tarkempaa?
Noita Teboilin tuotteita kun sais tuosta lähi agrimaketista. Myyjäst ei ollut suurtakaan apua..! eli olenko ymmärtänyt oikein että näistä?
Teboil Diamond Diesel 5W-40
Teboil Diamond Plus 0W-40 (VW 505.00)
Teboil Diamond 5W-30 (VW 502.00/505.00)
Teboil Gold S 5w-40 (VW 502.00/505.00)
Teboil Silver 10w-40 (VW 502.00/505.00)
//Janne
Diamond diesel sopii tuohon. Ja mukava kun saa vielä 10 litran pöntössä.
Niin siitä muistaakseni löyty 505.01 luokitus. Jotain lisäainetta siinä on mukana niin ei nokka kulu niin vauhdilla. Toki kun vielä öljyt vaihtelee 10-15tkm välein niin ei pitäisi tuon puolesta ongelmia tulla. Muuten niitä ongelmia tulee kyllä riittämään kun Skoda kyseessä. 😀
lacrits68
01.07.2016, 06:56
Muuten niitä ongelmia tulee kyllä riittämään kun Skoda kyseessä. 😀
ok? Viitsisitkö avautua pikkuisen asian tiimoilta? Mun mielestä paras auto mikä ikään on alla ollut mitä tulee "vikaherkkyyteen".
Ihan miellenkiinosta kyselen , että osaa varauta!
//Janne
Niistä öljyistä: 507.00 luokan öljy, jos haluat ajaa LongLife-huoltovälillä, ja sitten 505.01, jos haluat vaihdella öljyjä tiuhemmin.
Nokka-akseli noissa menee jossain vaiheessa, runsas tyhjäkäynti on myrkkyä.
Kytkimen uusinta on kallis paukku, 2-massa pitää/kannattaa uusia samalla. Touhutonni ei riitä.
Omia kokemuksia ei tuon ikäkauden Skodasta ole, Volkkareista enemmän
Pumppusuutinkoneen öljynä oli 505.01 vaihtelevasti Diamond Dieseliä tai Neste City Standardia 5W-40 sen aikaa kun pumppari-pasuuna oli. Jonnekin 2004-2006 haarukkaan taisi sen vuosimalli mennä.
Nesteen öljyistä esim. se kalliimpi City Pro ei riitä pumpparille, mutta halvemmasta Standardistä se luokitus 505.01 löytyy. Sitten on tietysti ne longlife-öljyt. Meillä pasuunan huoltoväli oli 10000-15000km.
Öljyä joutui lisäämään vaihdon jälkeen n. 8000km kohdalla puoli litraa, jolla pääsi juuri siihen 10000 paikkeille ja seuraavan vaihtoon. Jos jatkoi 15000 asti, piti lisätä öljyä pari kertaa uudestaan. Siksi ei yleensä tullut ajettua öljyllä kuin se 10000. Öljyn pinta ei juurikaan laskenut ennen 7-8 tuhatta, mutta sen jälkeen sitä meni tasaisesti koko ajan. Pasuunalle maistui öljy uudesta alkaen aina saman kaavan mukaan.
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
ok? Viitsisitkö avautua pikkuisen asian tiimoilta? Mun mielestä paras auto mikä ikään on alla ollut mitä tulee "vikaherkkyyteen".
Ihan miellenkiinosta kyselen , että osaa varauta!
//Janne
Viittin kyllä. Mulle ittelle kyllä tasan ensimmäinen ja viiminen vagi. Sähkövikoja tulee olemaan jos minkälaisia, airbagin valo palaa, pyöränlaakereita menee,puslaa sun muuta pienempää, selkänojan kallistus ei piä ym. mukavaa mitä ei vois ees kuvitella autoon tulevan jos tottunu Japskeihin. Niin ja käsittämättömin kaikesta ku torxeja/zxn-kantaisia pultteja/ruuveja tukittu joka paikkaan ja varsinki torxi on semmonen minkä minun mielestä olis voinu jättää vain terassin ruuveihin...
Mutta on siinä hyvääkin, kone on minusta hyvä; kulutus pyörii siinä viiden litran tietämillä ja ajoltaanki ihan kohtalainen. Ja jos ei dsg: hen ole sekaantunu niin kai nuo ihan korjattavissa kaikki on ihan inhimillisillä kustannuksilla. Ja tuo kaksoismassavauhtipyörä, minusta aika pitkälti kuskista ja ajotavasta kiinni hajoaako vai ei, jos ajaa" vedättämättä pohjaa" vasten niin kestää kyllä auton iän, siihen ei vain kaikki kykene..
Ja tuo kaksoismassavauhtipyörä, minusta aika pitkälti kuskista ja ajotavasta kiinni hajoaako vai ei, jos ajaa" vedättämättä pohjaa" vasten niin kestää kyllä auton iän, siihen ei vain kaikki kykene..
Mitä toi vedättämättä pohjaa vasten tarkoittaa?
Kysyn uteliaisuuttani, kun tuttu vaihdatti audiin 2-massav.pyörän ja sano et alko rytkyttämään taajama ajossa
Mitä toi vedättämättä pohjaa vasten tarkoittaa?
Kysyn uteliaisuuttani, kun tuttu vaihdatti audiin 2-massav.pyörän ja sano et alko rytkyttämään taajama ajossa
Eli käytännössä ei jurrata liian isolla pykälällä ja muutenki ajetaan nätisti. Sen saa kyllä rikottua tai ainakin lyhennettyä elinikää reilusti jos aina kiihdyttää kaasu pohjassa sekä tuolla liian isolla pykälällä vedättämällä.
Toi liian pienillä kierroksilla ajaminen ja varsinkin kovasti vedättäminen on moottorille & voimansiirrolle myrkkyä. Polttoainetta tietty vähän säästyy mutta lopulta aika marginaalisesti. Lyhyesti: pyörimisnopeuden pienentyessä momentti kasvaa ja samalla vahingolliset vääntörähtelyt kasvaa.
Mulla on 04 sekottaja jakajapumppu tdi.
Viime kesänä vaihoin yksmassasen valeon ja makso 400€ ei aiheuttanu mitään epämielyttävää ääntä eikä kahinoita mitä ffp foorumilla pelotellaan. Miksipä se ehjä vaihelaatikko alkas siitä ääntämään. :D ja öljynä aina käyttäny 5w 40 tepoilin tianont tiisseliä. Ja vaihto väli on ollu 10tkm suunnilla. Kohta tulee 470tkm niin pääsee jakopäätä vaihtaa. Muuten on ollu isku vehe niinku kaikki muutki vagit mulla. Tälläki ajanu jo 30-40tkm
Hassu yhtälö nykyautoissa, vääntöä olis ajaa isollakin vaihteella polttoainetaloudellisesti, säästäen.
Ja muu tekniikka hajoaa sen myötä, säästöt meni.
Samaa kuin start/stop, säästyy jotain joka maksetaan startteina, latureina, akkuina, hammaskehinä jne.
Hassu yhtälö nykyautoissa, vääntöä olis ajaa isollakin vaihteella polttoainetaloudellisesti, säästäen.
Ja muu tekniikka hajoaa sen myötä, säästöt meni.
Samaa kuin start/stop, säästyy jotain joka maksetaan startteina, latureina, akkuina, hammaskehinä jne.
Se on just näin. Tuntemani taksikuski rullasi autoilla reilut puoli milliä ennen vaihtoa ja hänen mottonsa oli kierrosten käyttö. Eli karrikoiden hän ajoi aina yhtä vaihdetta pienemmällä kuin olisi voinut ajaa. Naftaa meni vähän enempi kuin taloudellisesti päästellen mutta moottori ja voimansiirto pysyivät kunnossa. Eli kokonaisuutena taloudellisin ajotapa.
Menee vähän OT, sorry.....
Hassu yhtälö nykyautoissa, vääntöä olis ajaa isollakin vaihteella polttoainetaloudellisesti, säästäen.
Ja muu tekniikka hajoaa sen myötä, säästöt meni.
Samaa kuin start/stop, säästyy jotain joka maksetaan startteina, latureina, akkuina, hammaskehinä jne.
Jep. Ite vedin volvolla 2.0d vaunua ja 5vaihteella ois päässy 80kmh vauhissa 8l/100km muttei vaan raaskinu vejättää 1300rpm kierroksilla vaikka vääntö piisasi hyvin.. 4vaihteella meni 9,5l
Kyllä tässä mielenkiinnolla odottaa sitä päivää kun nuo alkavat hajoilemaan. Paljon kaikkea kuulee mut jännästi kiertää omalla kohdalla.
Kalliiksi tässäkin perheessä on yksi vagilainen tullut, highline-passatiin tuli vaihdettua xenon-valoja, sähkösatuloita ja muita dingeldangeleita, mutta moottorit ja vaihdelaatikot ovat olleet täysin ongelmattomia. Ja on niillä kuitenkin ajettu, kahdella eri dsglläkin jo 200tkm, toinen oli kiinni 3,2 vr6 koneessa ja tämä toinen mikä edelleen pihassa on kahden litran dieselin jatkona.
Eikä näistä mikään ole uutena hankittuja, 100-220tkm ollut pohjalla ja ajot ajamme pk-seudulla.
Eikä 6-v manuskassakaan ole mitään ongelmia ollut, eikä sitä pyörittävässä 1,9 tdissä, dpf-pöntön paine-eroanturi on uusittu tähän, maksoi töineen 190€.
T4 pornstarter oli 2,5tdi syncro ja siinä alkoi ahtimen (kyllä, vnt-fööni) säätimen kalvo vuotamaan, se on ainoa moottoripuolen vika mitä tässä perheessä on korjattu yhteensä puolen miljoonan vw-kilsan aikana.
Ja mitä keskustelun aiheeseen tulee, kyllä laatua tärkeämpää on tuoreus.
Tuli ny mieleen et mobil 3000;nisessa on vag;laisella 502 ja 505, mut bemarille sit longlife suositukset
Mikä ton eron tekee et toisessa kestää 10k ja toisessa 20k :confused:
Ei missää autossa öljy 20tkm kestä. :D hölmöt ajelee vaan ja särkee koneita. Valmistaja saa taas myytyä uuden auton ku edellinen kesti murtoosan vanhaan vanhoihin autoihin verrattuna :D
Ei missää autossa öljy 20tkm kestä. :D hölmöt ajelee vaan ja särkee koneita. Valmistaja saa taas myytyä uuden auton ku edellinen kesti murtoosan vanhaan vanhoihin autoihin verrattuna :D
Bemariin vaan lisäsin tuoreempaa tilalle aina kun sattu mahtumaan ja 40k sillä tais tulla tuupattua suodatintakaan vaihtamatta :D
lacrits68
03.07.2016, 09:27
moi!
OK..! Mun ajot on 99,5% maantietä E4 Uumajasta kuusamoon ja takas 750km suunta. taajama-ajoa sen verran että kaupas käy 2x viikossa ja mitä sitten noitten kylien läpi ajeleen kun töihin menossa. Kilometrejä tulee sellanen 40tkm/vuosi. öljyinä ollut longliffit. Mutta kuten joku jo totes, että ekat 10tkm menee ettei tarvi lisäillä, mutta sit alkaa ölppiä kuluun n 1dl 1500km kohden.
Autossa ei ole hiukkasloukkua, eikä DSGtäkään. ihan normi 6 lovinen manuaali.
ainut mikä on 200tkm aina tullut vastaan on etujarrut ja sit luistoneston valo syttyy ja sammuu omia aikojaan. palaa yhtenään kesälla ja talvella sammuksissa :D
kulutus on 5,5l/100km ja keskinopeus on jossain sielä 100km/h kodilla. (E4 110km/h tie) ei paha, ja talvella se neliveto mukava ajaa.
kiitoksia kaikille vinkeistä ja kokemuksista!
//Janne
Älä turhaan hiero noiden öljyjen kanssa.
Lisää 0,5 litraa, kun pinta on alarajassa. Ylärajassa pitäminen aiheuttaa turhaa stressiä ja öljynkulutusta.
Ja Miikka, ei yhden romun perusteella kannata koko konsernin tuotteita teilata.
T3Syncro
03.07.2016, 13:33
Tuolta löytyy VW öljyvaatimukset ja -luokitukset
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy
Älä turhaan hiero noiden öljyjen kanssa.
Lisää 0,5 litraa, kun pinta on alarajassa. Ylärajassa pitäminen aiheuttaa turhaa stressiä ja öljynkulutusta.
Ja Miikka, ei yhden romun perusteella kannata koko konsernin tuotteita teilata.
No ei sitä kansanautosta saa laatuautoa tekemälläkään tiiät sen kyllä itekki. ;)
Kumma juttu kun porukka ostelee edelleen noita vag-tuotteita vaikka tuo laatu näyttäisi olevan melko paskaa. Mitään halpoja ne ei myöskään ole. Mitä itsellä muinoin oli vuoden 2004 SDi Golf niin ei siitä ole muuta huonoa sanottavaa kuin oli todella ahdas peli. Mikään raketti se ei myöskään ollut, mutta ei se yllätyksenä kenellekkään pitäisi tulla. Siinä muuten öljynvaihtoväli tais olla 50tkm tai 2v. Olettaen, että käytetään aina longlife öljyä. Laitoin sinne sisään bilteman halpis longlife öljyä. Hyvin se ainakin 30tkm kesti :D Tais tuo Vag tuotteiden laatu jäädä sinne 2000-luvun alkuun. Sen jälkeen niitä ei kovin moni nimittäin kehu, mutta silti niitä vaan ostetaan. Kaikkien pitäisi tietää millaista kuraa on dsg vaihteisto, mutta silti suurinosa uusista peleistä on varustettu dsg vaihteistolla.
lacrits68
04.07.2016, 11:53
Kumma juttu kun porukka ostelee edelleen noita vag-tuotteita vaikka tuo laatu näyttäisi olevan melko paskaa.
se on maku kysymys, sano koira kun muni...!
EI vaan,ite ainaski tyytyväinen paskan 2008 (bensa Yaris joka ei tykännyt pakkasesta) toyotan jälkeen, ja sen ½ vuodessa 8500€ maksaneen (takuuseenstartti, laturi 4x pyöränlaakerit, ABS ohjausyksillö 3500€, ABS kaapeihärpäkkä, vesipumppu ym n 65 000km kohdalla) Rellun jälkeen! ;)
//JAnne
BJ-40/76
04.07.2016, 22:37
moi!
OK..! Mun ajot on 99,5% maantietä E4 Uumajasta kuusamoon ja takas 750km suunta. taajama-ajoa sen verran että kaupas käy 2x viikossa ja mitä sitten noitten kylien läpi ajeleen kun töihin menossa. Kilometrejä tulee sellanen 40tkm/vuosi. öljyinä ollut longliffit. Mutta kuten joku jo totes, että ekat 10tkm menee ettei tarvi lisäillä, mutta sit alkaa ölppiä kuluun n 1dl 1500km kohden.
Autossa ei ole hiukkasloukkua, eikä DSGtäkään. ihan normi 6 lovinen manuaali.
ainut mikä on 200tkm aina tullut vastaan on etujarrut ja sit luistoneston valo syttyy ja sammuu omia aikojaan. palaa yhtenään kesälla ja talvella sammuksissa :D
kulutus on 5,5l/100km ja keskinopeus on jossain sielä 100km/h kodilla. (E4 110km/h tie) ei paha, ja talvella se neliveto mukava ajaa.
kiitoksia kaikille vinkeistä ja kokemuksista!
//Janne
Ja kun noin "tyylipuhdasta" ajoa, niiin onko tuo käytössä tuo Longlife- vaihtoväli, siis auton oman tietokoneen kertoma, siis "30 tkm" vaihtoväli käytöstä riippuen? jos on, niin paljonko pääset?
-> Nuo Auton oman tietokoneen mitoittamat öljynvaihtovälit on aika mielenkiintoiset: Vaikka ajat lyhyttä pätkää kaupungissa, ilman esilämmitystä/nilkka suorana, niin "pääset" n. 15 tkm öljyillä. (useita eri autoja)
Ja sitten vaikka ajat kuinka varovasti, käytännössä pelkkää matka-ajoa, ja ei yhtään pakkasesta käynnistystä ilman lämmitystä, niin ei pääse 30 tkm!
(pumppusuutin golf, n. 2003?)
Ja jos vielä noista öljyistä, niiden vaihdoista ja suodattimista:
Tuo vajaa 10 tkm menee monella VAG- dieselillä ilman lisäämistä (siis syö sen 0,5-1 litra/10 tkm -> eli vajaa desilitra/1000 km.)
Ja sitten öljy alkaa maistumaan: siis öljynkulutus kasvaa moninkertaiseksi? seuraavien tuhansien, jopa kymmenien tuhansien ajaksi!
-> Siis tuo on merkki siitä, että öljyssä tapahtuu jotain (siis öljy menettää ominaisuuksia)
Kannattaako vaihtaa öljyt esim. ensimmäisen lisäyksen kohdalla? Siis taas saisi ajaa jopa 10 tkm ilman lisäämistä? (siis pelkästään öljyt, suodatin ei rasitu siitä lisää, että vaihdetaan öljyt!... toki nuo vag- suodattimetkin on niin halpoja, että...)
Tuossa nykyisessä Wararenkaassa, Audi A3 1,9 Pd Quatro, on öljynä nimenomaan tuo pumppusuutin dsl öljy, olkohan mobil? ja tuo LongLife ohjelma poistettu ohjelmoinnin/optimoinnin yhteydessä.
Ja vaihdan öljyt n. 10 tkm välein, (samoin suodettimen, auton historia "mielenkiintoinen")
-> Moottoriöljyt ja suodatin maksaa noin 50e, ja kun vaihtaa vaikka tuplasti niin usein, kun "tarve-" niin tekee aika vähän kilometriä kohden...
(Minun kilometreilla kustannus muutamat pullakahvit/vuosi, ja eipä tarvi nostella mittatikkua viikoittain...)
Tuo vajaa 10 tkm menee monella VAG- dieselillä ilman lisäämistä (siis syö sen 0,5-1 litra/10 tkm -> eli vajaa desilitra/1000 km.)
Ja sitten öljy alkaa maistumaan: siis öljynkulutus kasvaa moninkertaiseksi? seuraavien tuhansien, jopa kymmenien tuhansien ajaksi!
-> Siis tuo on merkki siitä, että öljyssä tapahtuu jotain (siis öljy menettää ominaisuuksia)
Kannattaako vaihtaa öljyt esim. ensimmäisen lisäyksen kohdalla? Siis taas saisi ajaa jopa 10 tkm ilman lisäämistä? (siis pelkästään öljyt, suodatin ei rasitu siitä lisää, että vaihdetaan öljyt!... toki nuo vag- suodattimetkin on niin halpoja, että...)
Juuri tuollain se meni, eli ensin öljyn pinta laskee aika hitaasti, mutta kun siinä n. 7-8 tuhannen kohdalla alkoi olla lähellä alamerkkiä, niin siitä ylämerkkiin täyttö auttoi vain n. 10 tuhannen kohdille vaihtoon asti. Ei taida öljy kestää rasitusta. Isompaa eroa kulutuksessa en huomannut ainakaan Tebikan ja Nesteen tuotteiden välillä.
Helppohan se vaihtohomma on, kun on imuvaihtaja ja sopiva avainkuppi siihen suodatinkotelon korkkiin. Noita oikein päin olevia (ylös aukeavia), irtosutaria käyttäviä systeemeitä saisi autoissa olla yleisemminkin. Imaisijalla saa sutarin kotelon tyhjäksi ja sutarin siististi pois.
Imuvaihtajaa tuli käytettyä vaihdossa suunnilleen joka toinen kerta ja muuten perinteisesti alakautta.