PDA

View Full Version : Minkä Rav4 malli vanhempi kannattaa ostaa


Käyttöauto
21.06.2016, 19:11
Rav4 hakusessa mutta vanhempaa mallia missä vähemmän elektroniikka ym. turhaa. Oliko jossain malleissa lukkojakin akseleissa tai keskeltä ja jos minkä vuotiset.

Vilkutin
21.06.2016, 20:18
Tuskimpa on muita lukkoja kun keskellä, mikä vissiin aukee tietyn nopeuden jälkeen... ja luistonestoja ei saa pois kai vanhoissa?

Meillä oli 2006 bensa.

Tilley
22.06.2016, 07:59
Akseleilla ei oo lukkoja missään Rav4-mallissa. Rav4 kakkossukupolvessa (2001-2005) on keskellä viskotyyppinen kytkentä. Kolmossukupolvessa (2006-2012) on keskellä lamellikytkin, jonka voi lukita napilla, mutta lukitus aukeaa yli 40 km/h nopeuksissa, minkä jälkeen tietokone säätelee sitä kiinni ja auki tarpeen mukaan.

2006-2007-malleissa ei ole nappia luistoneston poiskytkennälle, 2008 facelift-mallista alkaen on nappi. 2006-2007-malleissa luistoneston saa pois "poljintanssilla" heti käynnistyksen jälkeen, 12 sekunnin aikana pitää tehdä seuraavaa: käsijarru päällä poljetaan 3 kertaa jarrua, jätetään pohjaan, vedetään kolme kertaa käsijarrua, jätetään päälle, vielä 3 kertaa jarrua. Onnistuneen toimenpiteen merkiksi syttyy mittaristoon luistonestovalo palamaan. Kokeiltu on ja toimii, pyörät luistavat eikä tietokone ala rajoittaa kierroksia.

Itellä myös 2006, ja toi neliveto ei oo paras jos ajaa mutaisilla tai sohjoisilla teillä kovaa vauhtia (yli 40 km/h), koska silloin tietokone välillä avaa ja sulkee nelivetokytkintä, jolloin se aina välillä luistaa. Kun ajaa muutaman kilometrin reippaasti liukkaissa olosuhteissa, kytkin alkaa selvästi haiskahtamaan. Siinä on kyllä olemassa lämpötila-anturi ja vikavalo syttyisi, jos lämpötila nousisi liikaa, joten kai pieni haju on sitten suunnitteluparametrien sisällä. Mutta vähän se hirvittää.

Kysyjälle suosittelen mahdollisimman vanhaa Rav4:sta. Ravien maastokelpoisuushan on jokaisen mallin myötä aina hiukkasen vähentynyt. Itsekin pähkäilin ostaessa 2006 ja 2003 mallin väliltä, olisi pitänyt valita se vanhempi, mutta en tiennyt silloin samaa mitä tiedän nyt tuosta nelivetojärjestelmästä.

Edit: lisäys: https://www.youtube.com/watch?v=6SZc1Qe6ocA löytyy hyvä video eri Rav4-mallien nelivedon toiminnasta. Kakkosmalli paras. Videon kommenteista löytyy, että ykkösmallissa olisi ollut jopa luistonrajoitin-tasauspyörästöjä akseleilla. Mutta alkanee olla harvinainen jo se ykkösmalli.

Sharppis
28.06.2016, 16:31
Vuosi sitten päästin vanhan sotaratsun jatkamaan matkaa. Siihen asti vuoden 2003 2.0VVT-i RAVv4 pelas hyvin päivittäisessä ajossa. Etulevyjä se rouskutti iloisesti, mutta muuten aika kivasti toimi. Kauheasti ei ollut elektroniikkaa, joten paljon pystyi tekemään itse.

Mitä nelivetoon tulee, niin aika pahoissa mutavelleissä ja lumihangissa sitä tuli käytettyä. Ei nyt mitään suojuoksua, mutta kuitenkin. Pari kertaa kyllä sen sai mukavasti jumiin niin, että yks rengas ilmassa ja sieltä katos tehot. Lukkoja ei siis ollut, mutta siihen asti toimii myös maastossa. Vinssin kanssa menisi mukavasti.

Itselle tärkeä vetokyky, oli hieman säälittävä, muistaakseni 640kg jarrutonta ja 1,5t jarrullista.

bj45lava
28.06.2016, 17:49
Siinä yhdessä mallissa ei sit saa takaluukkua auki, jos on kärry perässä, pieni, mutta ikävä piirre.

D_Bar
28.06.2016, 18:33
Vuoden verran omistin 2004 vuotisen RAV4:n ja ei tarvinnu olla edes kärryä perässä, vaan riitti, että koukku oli paikoillaan, niin ei auennu takaluukku..

Muuten oli ihan toimiva kapistus... Siitä alkoikin sitte offiharrastus ja maasto-ominaisuudet loppui kesken :D

Kohtuullisesti kulki metsäautoteitä vähälumisena syksynä

PH75
29.06.2016, 23:41
Akseleilla ei oo lukkoja missään Rav4-mallissa. Rav4 kakkossukupolvessa (2001-2005) on keskellä viskotyyppinen kytkentä. Kolmossukupolvessa (2006-2012) on keskellä lamellikytkin, jonka voi lukita napilla, mutta lukitus aukeaa yli 40 km/h nopeuksissa, minkä jälkeen tietokone säätelee sitä kiinni ja auki tarpeen mukaan.

2006-2007-malleissa ei ole nappia luistoneston poiskytkennälle, 2008 facelift-mallista alkaen on nappi. 2006-2007-malleissa luistoneston saa pois "poljintanssilla" heti käynnistyksen jälkeen, 12 sekunnin aikana pitää tehdä seuraavaa: käsijarru päällä poljetaan 3 kertaa jarrua, jätetään pohjaan, vedetään kolme kertaa käsijarrua, jätetään päälle, vielä 3 kertaa jarrua. Onnistuneen toimenpiteen merkiksi syttyy mittaristoon luistonestovalo palamaan. Kokeiltu on ja toimii, pyörät luistavat eikä tietokone ala rajoittaa kierroksia.

Itellä myös 2006, ja toi neliveto ei oo paras jos ajaa mutaisilla tai sohjoisilla teillä kovaa vauhtia (yli 40 km/h), koska silloin tietokone välillä avaa ja sulkee nelivetokytkintä, jolloin se aina välillä luistaa. Kun ajaa muutaman kilometrin reippaasti liukkaissa olosuhteissa, kytkin alkaa selvästi haiskahtamaan. Siinä on kyllä olemassa lämpötila-anturi ja vikavalo syttyisi, jos lämpötila nousisi liikaa, joten kai pieni haju on sitten suunnitteluparametrien sisällä. Mutta vähän se hirvittää.

Kysyjälle suosittelen mahdollisimman vanhaa Rav4:sta. Ravien maastokelpoisuushan on jokaisen mallin myötä aina hiukkasen vähentynyt. Itsekin pähkäilin ostaessa 2006 ja 2003 mallin väliltä, olisi pitänyt valita se vanhempi, mutta en tiennyt silloin samaa mitä tiedän nyt tuosta nelivetojärjestelmästä.

Edit: lisäys: https://www.youtube.com/watch?v=6SZc1Qe6ocA löytyy hyvä video eri Rav4-mallien nelivedon toiminnasta. Kakkosmalli paras. Videon kommenteista löytyy, että ykkösmallissa olisi ollut jopa luistonrajoitin-tasauspyörästöjä akseleilla. Mutta alkanee olla harvinainen jo se ykkösmalli.


On siinä 2001-2003 luxury( jossa levikkeet) mallissa takaperässä torsen"lukko" ainakin suomeen ja ruotsiin tuoduissa ollut jopa moinen vakiona. Vm.2004 luistonesto sitten korvasi "lukon" Ensimmäisessä(ennen vuotta2001) sukupolvessa ollut sitten jopa 100% keskilukko ja taakse saanut myös tuon torsenin. Tuossa pätkässä rav4:sen torsen ja toinen on avoin perä: https://www.youtube.com/watch?v=rWreMAK6d6c