Ambula
16.06.2016, 09:30
Eli tilanne seuraava:
Auto 98 vuosimallia, ja koneena se 24 tappinen. Huomasin jokin aika sitten, että heppakoppi perässä oli vedot aika vähissä. Itseasiassa melkein yhtä heikosti menee, kuin hetki sitten kun pa-pumpun ja ahtimen välinen letku oli poikki (ahdonalainen syöttö puuttui).
Anyway, kulku on heikompaa kuin aiemmin, ei kuitenkaan mitenkään älyttömän laiska.
Pahin ilmiö tulee esiin kun kiihdyttää ja kierrokset nousevat yli ~2200 kierroksen. Repsikanpuolelta koneesta alkaa kuulua helvetinmoinen suhina, ihan kuin turbo puhaltaisi konehuoneeseen. Lisäksi matalimmalla kierroksilla turbon vihellys kuuluu huomattavasti paremmin kuin aiemmin.
Otin ilmanputsarin koteloineen pois ja turbon ahtimen pään välykset oli ihan ok.
Käytettiin autoa paikoillaan, ja kaveri kuunteli stetoskoopilla. Sanoi, että juurikin tossa 2200 rpm kohdalla kuuluu "klonks" ja sen jälkeen alkaa puhina.
Samalla huomasin et pakoputken jousto-osa oikeassa pyöräkotelossa vuotaa vähän, mutta se tuskin aiheeseen kamalasti vaikuttaa..
Ajoin auton kotiin radio ja tuuletus pois päältä. Pihassa, kun sammutin moottorin, kuului hetken aikaa rahiseva ääni. Ihan kuin jonkun pyörivän asian laakeri olisi aivan loppu.. Pyöriikö turbiini hetken mukana vielä?
Eli kysymys kuuluu:
Missä vika? Turbossa vai by-pass venttiilissä (vai mikä ylipainekello nyt oikealta nimeltään onkaan) Nopealla googletuksella tosin tulenevat samassa paketissa turbon kanssa?
Ja jos turbo valmis, niin millainen homma olisi laittaa paria pykälää isompi puhallin? Ei mitään älytöntä, vaan sellainen että muu auto ja moottori sen kestäisi, ja samalla saisi maltillisesti enemmän voimaa? Mitä ihmiset ovat laittaneet? Onko olemassa joku fiksu turbo, joka sopii suoraan kiinni.
Niin, ja autolla menty vasta 370tkm... Ja voiko autolla ajaa kauppareissuja, vai kannattaako parkkeerata ennenkuin selviää, että mikä vikana..?
Kiitos kaikille jo etukäteen!
Auto 98 vuosimallia, ja koneena se 24 tappinen. Huomasin jokin aika sitten, että heppakoppi perässä oli vedot aika vähissä. Itseasiassa melkein yhtä heikosti menee, kuin hetki sitten kun pa-pumpun ja ahtimen välinen letku oli poikki (ahdonalainen syöttö puuttui).
Anyway, kulku on heikompaa kuin aiemmin, ei kuitenkaan mitenkään älyttömän laiska.
Pahin ilmiö tulee esiin kun kiihdyttää ja kierrokset nousevat yli ~2200 kierroksen. Repsikanpuolelta koneesta alkaa kuulua helvetinmoinen suhina, ihan kuin turbo puhaltaisi konehuoneeseen. Lisäksi matalimmalla kierroksilla turbon vihellys kuuluu huomattavasti paremmin kuin aiemmin.
Otin ilmanputsarin koteloineen pois ja turbon ahtimen pään välykset oli ihan ok.
Käytettiin autoa paikoillaan, ja kaveri kuunteli stetoskoopilla. Sanoi, että juurikin tossa 2200 rpm kohdalla kuuluu "klonks" ja sen jälkeen alkaa puhina.
Samalla huomasin et pakoputken jousto-osa oikeassa pyöräkotelossa vuotaa vähän, mutta se tuskin aiheeseen kamalasti vaikuttaa..
Ajoin auton kotiin radio ja tuuletus pois päältä. Pihassa, kun sammutin moottorin, kuului hetken aikaa rahiseva ääni. Ihan kuin jonkun pyörivän asian laakeri olisi aivan loppu.. Pyöriikö turbiini hetken mukana vielä?
Eli kysymys kuuluu:
Missä vika? Turbossa vai by-pass venttiilissä (vai mikä ylipainekello nyt oikealta nimeltään onkaan) Nopealla googletuksella tosin tulenevat samassa paketissa turbon kanssa?
Ja jos turbo valmis, niin millainen homma olisi laittaa paria pykälää isompi puhallin? Ei mitään älytöntä, vaan sellainen että muu auto ja moottori sen kestäisi, ja samalla saisi maltillisesti enemmän voimaa? Mitä ihmiset ovat laittaneet? Onko olemassa joku fiksu turbo, joka sopii suoraan kiinni.
Niin, ja autolla menty vasta 370tkm... Ja voiko autolla ajaa kauppareissuja, vai kannattaako parkkeerata ennenkuin selviää, että mikä vikana..?
Kiitos kaikille jo etukäteen!