PDA

View Full Version : HDJ-80 Turbo menossa?


Ambula
16.06.2016, 09:30
Eli tilanne seuraava:

Auto 98 vuosimallia, ja koneena se 24 tappinen. Huomasin jokin aika sitten, että heppakoppi perässä oli vedot aika vähissä. Itseasiassa melkein yhtä heikosti menee, kuin hetki sitten kun pa-pumpun ja ahtimen välinen letku oli poikki (ahdonalainen syöttö puuttui).

Anyway, kulku on heikompaa kuin aiemmin, ei kuitenkaan mitenkään älyttömän laiska.

Pahin ilmiö tulee esiin kun kiihdyttää ja kierrokset nousevat yli ~2200 kierroksen. Repsikanpuolelta koneesta alkaa kuulua helvetinmoinen suhina, ihan kuin turbo puhaltaisi konehuoneeseen. Lisäksi matalimmalla kierroksilla turbon vihellys kuuluu huomattavasti paremmin kuin aiemmin.

Otin ilmanputsarin koteloineen pois ja turbon ahtimen pään välykset oli ihan ok.

Käytettiin autoa paikoillaan, ja kaveri kuunteli stetoskoopilla. Sanoi, että juurikin tossa 2200 rpm kohdalla kuuluu "klonks" ja sen jälkeen alkaa puhina.

Samalla huomasin et pakoputken jousto-osa oikeassa pyöräkotelossa vuotaa vähän, mutta se tuskin aiheeseen kamalasti vaikuttaa..

Ajoin auton kotiin radio ja tuuletus pois päältä. Pihassa, kun sammutin moottorin, kuului hetken aikaa rahiseva ääni. Ihan kuin jonkun pyörivän asian laakeri olisi aivan loppu.. Pyöriikö turbiini hetken mukana vielä?

Eli kysymys kuuluu:

Missä vika? Turbossa vai by-pass venttiilissä (vai mikä ylipainekello nyt oikealta nimeltään onkaan) Nopealla googletuksella tosin tulenevat samassa paketissa turbon kanssa?

Ja jos turbo valmis, niin millainen homma olisi laittaa paria pykälää isompi puhallin? Ei mitään älytöntä, vaan sellainen että muu auto ja moottori sen kestäisi, ja samalla saisi maltillisesti enemmän voimaa? Mitä ihmiset ovat laittaneet? Onko olemassa joku fiksu turbo, joka sopii suoraan kiinni.

Niin, ja autolla menty vasta 370tkm... Ja voiko autolla ajaa kauppareissuja, vai kannattaako parkkeerata ennenkuin selviää, että mikä vikana..?

Kiitos kaikille jo etukäteen!

hiluvitkutin
16.06.2016, 09:49
Pyörii turbo hetken sammuttamisen jälkeen.
Onhan turbolta moottoriin menevät letkut/putket kunnossa. Jotenki kuulostas että ois joku halkeema...
Eikai noilla kilometreillä pitäs vielä turbon mennä, vaan mistäpä sitä tietää...

Ambula
17.06.2016, 17:48
Tutkimukset jatkuvat tiistaina, Riihimäen Diesel lupasi vilkaista. Ei ainakaan päällisin puolin, nopealla vilkaisulla näkynyt vuotoja / halkeamia letkuissa..

mikaman
17.06.2016, 19:12
Helpoin tapa selvittää onko turbossa vikaa kun laitat ahtopainemittarin kiinni ja katsot onko ahdot tallella. Jos ahdot eivät pysy normaalissa, on vuoto tms. Mittari maksaa kympin kaks ja asentamiseen ei mene monta minuuttia.

Ambula
17.06.2016, 20:05
Oli kyl ihan hyvä pointti. Itseasiassa taitaa jopa olla mittarikin valmiina, mutta en ole vielä jaksanut / kerennyt alkaa vetää piuhoja / letkua tulipellin läpi ohjaamoon..

Voihan tilapäisesti mittarin jättää konehuoneen puolelle ja katsoa ahdot paikoillaankin.

mikaman
17.06.2016, 20:29
Ei tarvi kun väliaikasesti testilenkin ajaksi vedät letkun vaikka konepellin välistä, jätät kuskin ikkunan raolleen ja siitä letku sisälle ja mittari teipillä näköpaikalle. On nopea viritys :D Pitempiaikasen asennuksen voi jättää sitte tulevaisuuteen kun on aikaa hifistellä.

hunter hdj
18.06.2016, 10:52
1hd-ft omasta purin imusarjan ahtoputket pois oli järkyttävässä kunnossa egr kun oli toiminnassa noki sotku on järkyttävä melkein täysin tukossa. Suosittelen samalla egr tulppaus pakosarjaan.. imusarjan ahtoputkien sisäpesu.

1 hd-ft ja vakio ahdin ct 26 nostaa paikallaan ahtopaineet moottoria kierrättämällä 4400rpm ahtopaineet alunperin noin0,5-0.6 Bar.

Ambula
21.06.2016, 21:43
1hd-ft omasta purin imusarjan ahtoputket pois oli järkyttävässä kunnossa egr kun oli toiminnassa noki sotku on järkyttävä melkein täysin tukossa. Suosittelen samalla egr tulppaus pakosarjaan.. imusarjan ahtoputkien sisäpesu.

1 hd-ft ja vakio ahdin ct 26 nostaa paikallaan ahtopaineet moottoria kierrättämällä 4400rpm ahtopaineet alunperin noin0,5-0.6 Bar.

Tämä auttoi, kiitos. Ensiapuna imusarjan ja ahtimen välinen putki irti. Ja oli kyllä sit pikkusen nokinen. Voi morjes..

Samalla egr tulppaus. Ahtopainemittarin laitan samalla kun käytän imusarjan vikan palan irti (nyt ei ollut uutta imusarjan tiivistettä saatavilla)

Vetoja löytyy enemmän, ja aiemmin mainittu kohina / suhinakin vaimeni. Toki samalla ilmastointi lakkasi pelaamasta, hiipui jo aiemmin, eli liekö sielläkin muljut vähissä. Noh, tärkeintä on, että kone saa pikkusen paremmin happea nyt.