View Full Version : Minkä kokoiset renkaat?
-99 King Cabbiin pitäisi vähän uutta rengastusta saada, mutta painin nyt tässä 31" ja 33" -kokoisten välillä. Ajo on pääasiassa ihan pikitiellä työmatkaa, mutta mukava olisi hankalemmistakin paikoista päästä tarpeen vaatiessa ja metsässäkin tekisi vähän mieli käydä kokeilemassa. Pääseekö noilla 31":llä mihinkään (jos maavaraa ja lukot on)? 33" ei taida kyllä mennä otteesenkaan suoraan. Entä onko kulutuksessa kuinka iso ero? Mikähän olisi sellainen rengas, jolla pääsisi talvetkin? Vanteiksi ajattelin hommata ihan nuo perus 15x10" peltivanteet; ET:ssä näkyy olevan ainakin -44 ja -12 vaihtoehtoina, täytyy vähän mittailla kumpi on sopivampi.
Voikos tuohon oikein vastatakaan? Isompi toki parempi puskassa, mutta meneekö välitykset ketuiksi maantiellä. Bj ainakin muuttuu aneemisesta etanamaiseksi 33"->35". Kova kuskihan vie autonsa kolmeykkösillä sinne, minne toinen ei uskalla kolmevitosilla...
Pajeron kanssa pohdin täysin samaa kysymystä 31 vai 33. Ostin sitten kolmekakkoset. Samaten mietin alterroja, mutta alle 20 tkm/v mennään mutarenkailla (talvikkaat erikseen).
Kiitos neuvosta, kysymys oli kieltämättä vähän typerä :D 31":t tuli tilattua ja 15x10 vanteet, mutta ET tais tulla aavistuksen verran liikaa miinuksen puolelle :D
http://i67.tinypic.com/2llgkkz.jpg
Vähän tuossa tuumailin, että josko irroittaisi keskiöt kehistä ja siirtäisi niitä vähän sisään päin, kun en nyt oikein mitään estettäkään teräsvanteen hitsaamiselle näe. Toinen vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa sopivammalla offsetillä varustettuihin vanteisiin, mutta kun nuo kromit näyttää omaan silmään vaan niin pirun hyviltä...
Vanteet tekee auton pätee näköjään maastureissakin :D
http://i68.tinypic.com/n5o595.jpg
http://i67.tinypic.com/6hsxzl.jpg
Korkeutta on pakko saada lisää, että saa pyörät kääntymään ja onhan tuo nyt ihan hirveän näköinenkin tuon korkusena. Jos sen tuuman laittais jousiin ja koria korottais sen 1 tai 2 tuumaa niin vois tulls ihan fiksu paketti:
http://i66.tinypic.com/wunn0j.jpg
Jospa siitä vielä joku päivä tulis ihan oikea maastoauto :D
Mikä ihmeen idea on asentaa 31 x 10-50 renkaat 10" leveille vanteille? :eek: Jos ei ole beadlockeja, niin ihan huoletta kannattaa laittaa vielä 33 x 12.50 tai 35 x 12.50 renkaatkin 8" leveille - etenkin jos on tarkoitus ajaa metsässä. Pysyy paremmin vanteilla, ja toisaalta ei aiheuta mitään ongelmia koska kulutuspinta pysyy nätisti tasaisena katupaineillakin :)
Mikä ihmeen idea on asentaa 31 x 10-50 renkaat 10" leveille vanteille? :eek: Jos ei ole beadlockeja, niin ihan huoletta kannattaa laittaa vielä 33 x 12.50 tai 35 x 12.50 renkaatkin 8" leveille - etenkin jos on tarkoitus ajaa metsässä. Pysyy paremmin vanteilla, ja toisaalta ei aiheuta mitään ongelmia koska kulutuspinta pysyy nätisti tasaisena katupaineillakin :)
Eipä tuohon kyllä voi muuta sanoa, kun epätietoisuus :(
No, tuli ainakin rajua 80- luvun lookkia :D tosiaan 8" leveät vanteet etenkin 10.50- leveille on huomattavasti parempi vaihtoehto. -12et:llä ulkoreuna on aika reilustikin 10" vannetta sisempänä, etenkin jos on -44 et vanne.
Renkaan kulutuspintahan ei saa tulla lokarin/ levikkeen yli. Kannattaa myös muistaa että virallisesti raidelevehttä ei saa muuttaa vanteilla kuin 30mm (15mm per puoli). Käytännössä tosin aika paljon enemmän, kun ei montaakaan autoa leimattaisi niillä spekseillä rengaskokoa kasvatettaessa..
No tuota, makuja on monia, mutta silmään kyllä näyttää paremmalta noi renkaat 10" vanteella. Ite jos kieli poskessa oisin tuunailemassa, niin koria nostasin rungolta 3" ja jousitusta sen maltillisen 2"... Ja noihin orkkislevikkeiden reunaan vaan 50mm kumilista kiinni.
Kyl 31x10,5 näyttää hyvältä kympin vanteella, heti paljo pornomman näköinen :D ei vaan kantsi liikaa korottaa kun sit jo alkaa noi renkaat näyttään pieniltä... Pari tuumaa nostaa koria niin säilyy ajettavuuskin vielä hyvänä.
Minä puhuin puhtaasti toiminnallisuudesta, en ulkonäöstä :eek: :)
No, tuli ainakin rajua 80- luvun lookkia :D tosiaan 8" leveät vanteet etenkin 10.50- leveille on huomattavasti parempi vaihtoehto. -12et:llä ulkoreuna on aika reilustikin 10" vannetta sisempänä, etenkin jos on -44 et vanne.
Renkaan kulutuspintahan ei saa tulla lokarin/ levikkeen yli. Kannattaa myös muistaa että virallisesti raidelevehttä ei saa muuttaa vanteilla kuin 30mm (15mm per puoli). Käytännössä tosin aika paljon enemmän, kun ei montaakaan autoa leimattaisi niillä spekseillä rengaskokoa kasvatettaessa..
Täytyy pitää mielessä tulevaisuudessa :D Koitetaan nyt sinne levikkeen sisälle nuo edes suurin piirtein saada ja loput reunakumilla, niin ei ihan heti ole setä siniset ruuvaamassa kilpiä irti. Raideleveys taitaa mennä kyllä väkisin tuon 30mm yli.
Kyl 31x10,5 näyttää hyvältä kympin vanteella, heti paljo pornomman näköinen ei vaan kantsi liikaa korottaa kun sit jo alkaa noi renkaat näyttään pieniltä... Pari tuumaa nostaa koria niin säilyy ajettavuuskin vielä hyvänä.
Tuolla mallilla sitä voisi mennä. Täytyy kokeilla kiristää etupäätä ja katsoa paljonko kärsii nostaa.
Minä puhuin puhtaasti toiminnallisuudesta, en ulkonäöstä :eek: :)
Toiminnallisuus edellähän näissä autohommissa pitäisi mennä, mutta... :D Noh, eiköhän nuo normipaineilla vielä vanteilla pysy.
Koitetaan nyt sinne levikkeen sisälle nuo edes suurin piirtein saada ja loput reunakumilla, niin ei ihan heti ole setä siniset ruuvaamassa kilpiä irti. Raideleveys taitaa mennä kyllä väkisin tuon 30mm yli.
Taitaa joo, ja meneekin muutamaan kertaan tuon 30 mm yli. Nyt ehkä raideväli levittynyt jopa 168 mm. ;) Orkkiksissa ET+40, noissa kait ET-44.
Kyllä taitais viisainta olla koittaa vaihtaa tuo vannesetti hiukan paremman et n vanteisiin, sekä ajettavuuden, ulkonäön, turvallisuuden että teknisen toiminnallisuuden vuoksi.
8" leveät ja et kohdilleen niin avot.
Mahtuis renkaat kääntymäänkin paremmin kapeammilla ja vähemmän levittävillä vanteilla.