View Full Version : Mitä tarkoittaa täydellinen huoltokirja?
SALIASTAJA
12.05.2016, 15:16
Nettiauton mukaan täydellinen huoltokirja. Pyysin liikkeen myyjältä kuvat, osittain liitteessä. Minun mielestä ei ole täydellinen, koska kaksi määräaikais- ja yksi öljynvaihtohuolto puuttuu huoltokirjasta. Autoliikkeenmyyjä väittää, että on täydellinen huoltokirja koska huollettu 20tkm välein. Kumpi oikeassa? :confused: 70611
Jos auton huoltoväli on tuo 15tkm joka huoltokirjasessa näyttäs olevan niin eihän tuota ole huolto-ohjelman mukaisesti huollettu jos huoltoväli on ollut 20tkm.
Noin niinkuin täsmälliseti ajatellen. Eriasia onko tuolla mitään väliä.
Arska-tehtaalta
12.05.2016, 15:32
Täydellinen huoltokirja tarkoittaa, että kaikki huoltokirjan sivut ovat tallella :rolleyes:
Täydellinen huoltokirja tarkoittaa, että kaikki huoltokirjan sivut ovat tallella :rolleyes:
Just sama kävi mielessä :D Mutta aika kaukana täydellisestä huoltokirjasta tuo on. Minä käsitän täydellisen huoltokirjan niin että huollot on tehty huollot on tehty ajallaan, joko silloin kun aika on tullut täyteen tai kilometrit. Tässä tapauksessa 15tkm/1vuosi. Jos huoltoväli venyy esimerkiksi 1,5v niin pitäisi tehdä välillä ylimääräinen öljynvaihto.
Jos oikein katoin et on jo yli 300000km ajettu niin enemmän noin vanhan auton yleiskuntoa katsoisin kun huoltokirjaa. Ja kun se huoltokirja ei ole todiste että onko siihen niitä huoltoja tehty niin parempi kun ei käytetyssä autossa liika usko niin ei tule pettymystä. Eikä noista tiedä onko kaikki edes mittarissa.
Mitä tarkoittaa täydellinen huoltokirja?
Autoliikkeen kanssa asioidessa se tarkoittaa lähinnä sitä, että joku on joskus leimannut sinne sopiville kilometreille huollot.
Vanhassa / paljon ajetussa autossa lähinnä suuntaa-antava alkuperäisvaruste.
Ite oon nähnyt täydellisen huoltokirjan
Kaikki, jokainen pikku nippelikin oli listattu ja kaikki tehdyt kohdat oli ruksittu. siinä tosin oli hyvin tarkka ohjekirja ja muistaakseni jokaisessa ruudussa oli pari ylimääräistä riviäkin
Perushuolloille oli valmiit kohdat ja jarrunesteille ja jäähynesteille oli kanssa omat ruutunsa
Siitä ihmeellinen auto että oli aina ollut sellaisella joka viitsii täyttää huoltokirjaa
Sitä oon joskus ihmetellyt et miksi se huoltokirja häviää autosta vai lukeeko porukka sitä pirtissä :confused:
SALIASTAJA
12.05.2016, 21:20
Joo tämähän oli lähinnä hauska juttu, jolla myyjä menetti kylläkin täydellisesti minun luottamuksen, jos nyt automyyjällä edes oli mitä menettää.:) Tässä pätkiä sähköposteista,
Minä:Oliko huoltokirjan kuvat väärästä autosta vai onko nettiauton ilmoituksessa virhe, täydellinen huoltokirja?
Myyjä: Miten siinä ei täydellinen huoltokirja?
Minä: Huoltokirjan mukaan 180tkm ja 210tkm määräaikaishuollot tekemättä. Minun mielestä täydellinen huoltokirja tarkoittaa että kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty huoltokirjan mukaan.
Myyjä: Auto on huollettu, 20tkm välein.
Varmistin että huollot on suoritettu asiallisesti ( kysytty Toyota jälleen myyjältä )
Huolto-ohjelmassa on noudatettu 20tkm vaihtoväliä.
Joten auto on huollettu täydellisesti.:D:D:D
Edit: kaikki edelliset neljä riviä tosiaan myyjän vastausta. Miten Toyota jälleen myyjältä voi tarkistaa Metakan tekemät huollot??? Eikä tosiaan ole kysymys pelkästään huoltovälistä vaan öljynvaihtohuolto merkattu 3 kertaa peräkkäin ja 2 peräkkäistä määräaikaishuoltoa merkkaamatta ja tämä vielä venytetyllä huoltovälillä. Ei kyllä haluttaisi mahdollista reklamaatiota selvitellä tämän myyjän kanssa eli en maksa kyseiseen liikkeeseen yhtään enempää kuin yksityiselle. Tuskin lähden autoa edes 500km päähän katsomaan, vaikka 8 paikkaisia kdj120 ei ihan joka paikassa ole myynnissä.
Riippuu aika paljon merkistä mitä vaikuttaa mutta täydellinen tarkoittaa yleensä virheetöntä, ja sitä ei huoltovälin omatoimivenytys yleensä ole...
Ja monesti ei ns.korjaamoiden (voi olla merkkihuolto tai nyrkkipaja) öljynvaihto ole edes täydellinen kun on imastu noin suunnilleen kaikki öljyt moottorista ja paskat jätetty pohjalle. Eli ei huoltokirja kerro juuri mitään,no ehkä jakoremmin vaihtovälin/ koska koneremontti tehty..
Hessu888
13.05.2016, 21:30
Nettiauton mukaan täydellinen huoltokirja. Pyysin liikkeen myyjältä kuvat, osittain liitteessä. Minun mielestä ei ole täydellinen, koska kaksi määräaikais- ja yksi öljynvaihtohuolto puuttuu huoltokirjasta. Autoliikkeenmyyjä väittää, että on täydellinen huoltokirja koska huollettu 20tkm välein. Kumpi oikeassa? :confused: 70611
Täydellinen huoltokirja tarkoittanee nykyään monasti samaa kuin että huoltokirja on olemassa. Myynti-ilmoituksessa moni lukee sen mielellään ja arvostaa sitä, mutta paikan päällä autoa katsoessa juuri kukaan ei sitä huoltokirjaa edes vilkaise, joten myynninedistämistermistä on vaan kyse.
Aukoton huoltokirja tai aukoton huoltohistoria tarkoittaa ehkä enemmänkin sitä, että autoa on käytetty pedantisti huolloissa ja joka ikiseen ruutuun on kerätty leimat.
Ite arvostan kyllä ajallaan tehtyjä huoltoja, varsinkin jos on tehty toitsu-liikkeessä, mutta jos on tehty vaan pelkät huollot jonninmoisen jälleenmyyntiarvon ylläpitämiseksi ja korjaukset taas jätetty tekemättä ajallaan ja annettu niiden kasautua seuraavan omistajan iloksi, niin ei siitä huoltokirjasta paljon iloa ole. Mukavinta on ostaa auto jossa kaikki kuitit löytyy mapista niin näkee vaihdetut osatkin.
Vähän ot, mutta ostin aikoinaan corollan jossa oli täydellinen huoltokirja. Oli jopa niin hyvä että kun autolla oli mittarissa 320tkm niin viimeisin huolto oli tehty 345tkm kohdalla. :D
Noh, olihan siinä sekin että se oli carinan huoltokirja.. Oli myyjän ilme ihan näkemisen arvonen kun asiasta mainitsin.
Täyellinen huoltokirja on varmaan sellainen, jossa ei ole yhtään mustia sormenjälkiä... :D
Ostin joskus eräältä suurelta tunnetulta Juvanmalmilaiselta autohuijarilta auton. Myynti-ilmoituksessa mainittiin huoltokirja.
Kun sitten sitä huoltokirjaa ei löytynyt, niin asia kuitattiin silleen vähän "oho, joo se on varmaan tuolla toimistossa ootas etitääs..." ja joo, kun sitten sain sen huoltokirjan, niin se oli paikallisen huoltamon upouusi vihko, jossa oli merkintä yhdestä öljynvaihdosta ja that's it. Tuskinpa sitäkään oli edes kyseiseen autoon tehty, eiköhän myyjällä ole niitä huoltamon vihkoja pino hyllyssä.
Suutahtaneena menin katsomaan auton myynti-ilmoitusta, mutta sitä oli päivitetty ja mainintaa huoltokirjasta ei enää löytynytkään. :rolleyes:
Olihan siinä autossa sitten muutama muukin pikkujuttu (olikin tuotu Virosta ja mittarissa oli 100 000km liian vähän) jonka vuoksi kauppa myöhemmin purettiin. Mutta tää huoltokirja-asia jäi mieleen. Ilmeeni oli varmaan kuin tonninseteliäijällä, kun sain sen Mobilin läpyskän kouraani.
Vähän ot, mutta ostin aikoinaan corollan jossa oli täydellinen huoltokirja. Oli jopa niin hyvä että kun autolla oli mittarissa 320tkm niin viimeisin huolto oli tehty 345tkm kohdalla. :D
Noh, olihan siinä sekin että se oli carinan huoltokirja.. Oli myyjän ilme ihan näkemisen arvonen kun asiasta mainitsin.
Ennakoivaa huolto se vaan tuollainen on, ihan suotta olit huolissasi :D :D :D
Hyvä autoa se kuitenkin oli(en ollu minä myyjänä :D).....
Tuossa vihressä pajerossa on aika täys huoltokirja, ihan itte on sihe kirjotellu mitä o tehty ja milloin. Nyt on ollu vähän laimeammalla tuo huolto mutta kulkee silti... :D
Volkkarissa oli aikoineen täys huoltokirja, jopa ihan oli muistaakseni 2 merkkiliikkeen leimaa :D
Eipä noilla huoltokirjan merkinnöillä mitään merkitystä ole. Onhan se todettu noissa TM ja Tuulilasin testeissäkin että siellä tehdään jotain, mutta ei lähellekkään sitä mistä maksetaan ja mitä pitäisi tehdä kyseissä huollossa. Moni kohta jää tekemättä. Kyllä itse mielummin katselen sen auton yleiskuntoa kuin jotain leimattua vihkoa.
Tuo eräs tuttu muuten tekee autoon itse aina huollot ja käy kaveriltaan hakemassa aina merkkiliikkeen leimat sinne vihkoon. Eli merkkiliike ei tee yhtään mitään kyseiselle autolle. Mutta seuraavalle omistajalle on kiva näyttää että tuolla on aina käytetty. Tosin tässä tapauksessa se kaveri varmaan itse tekee huomattavasti parempaa huoltojälkeä kuin tuo merkkiliike.
Nerd-O: "Tuo eräs tuttu muuten tekee autoon itse aina huollot ja käy kaveriltaan hakemassa aina merkkiliikkeen leimat sinne vihkoon. Eli merkkiliike ei tee yhtään mitään kyseiselle autolle. Mutta seuraavalle omistajalle on kiva näyttää että tuolla on aina käytetty. Tosin tässä tapauksessa se kaveri varmaan itse tekee huomattavasti parempaa huoltojälkeä kuin tuo merkkiliike."
Tuo merkkiliikkeen leiman hakeminen nyt ainakin menee jo kusetuksen puolelle. Jos noin hyvin autonsa huoltaa, niin olisi miehellä enemmän "munaa", että vetäisi alle vaikka oman nimensä merkkihuollon leiman sijasta.
Kerran myöskin eräs tuttu laittoi autonsa ikkunaan rivin jostain löytämiään vuosiluvun omaavia ruostesuojauksesta(Dinitrol) kertovia tarroja. Tosin auto oli suojattu vain yhdesti. Huvinsa kullakin :D
Ylipäätään monikin varmasti arvostaisi edes jotain itse tehtyä merkintää tehdyistä huolloista. Aikakin verrattuna siihen, että kirjassa on vaikka pelkkää tyhjää pikältäkin matkalta.
james_III
16.05.2016, 19:37
Täydellinen huoltokirja on liian hyvä ollakseen totta :rolleyes: Erään klonkspurin (nimi muutettu) huoltokirjaa muuten syynäsin kerran siihen malliin, että mahtaako kuulua kyseiseen autoo tai onko alkuperäset sivut samassa nipussa, mutta ei siitä sen enempää....
petroman
20.05.2016, 16:17
Yhtä autoo olin ostamassa takavuosina, niin siinä oli parisataatuhatta kilometriä aikaansa edellä oleva huoltokirja. Kysäsin myyjältä asiasta, ni ei osannu oikein perustella..
Mutta oli leimoja vähintään täydellisesti vihkossa..
Tuo eräs tuttu muuten tekee autoon itse aina huollot ja käy kaveriltaan hakemassa aina merkkiliikkeen leimat sinne vihkoon. Eli merkkiliike ei tee yhtään mitään kyseiselle autolle. Mutta seuraavalle omistajalle on kiva näyttää että tuolla on aina käytetty. Tosin tässä tapauksessa se kaveri varmaan itse tekee huomattavasti parempaa huoltojälkeä kuin tuo merkkiliike.
Saattas leimoja lyövä herra saaha pienimuotosta kurmuutusta liikkeenjohdon taholta jos em. asia heidän tietoon tulisi.. Ei ole ajatellut asiaa ihan loppuun asti koska jos auto menee myyntiin ja uus omistaja tulee kyseleen jotain niin saattaa päästä selityksen makuun. Sama homma jos takuunalainen, mitä tosin epäilen.
Omasta käyttiksestä en jaksa huoltokirjaa pitää, kilometrejä tulee sen verran sopivasti että ku samaan vuodenaikaan öljyt vaihtaa niin riittävän hyvin sattuu kohalleen ja jos huoltokirjalla ois jälleenmyyntiarvoa lisäävää vaikutusta niin melkeen ruksin vois vetää seinään :-)
Eiköhän ne autot pidä muulla huoltaa kuin kirjoilla ja nuukajussit teettävät sen pakollisimman pienimmän huollon saadakseen sen "leiman" ja varsinaiset kohteet jää tekemättä itselläni moottoriöljyt ja suodattimet kerran vuoteen ja jarrunesteet joka toinen vuosi jolloin myös jarrujen herkistely.
Ketjukone nykyisessä autossa ja aina kun jokin paikka repsottaa tai rikkoutuu niin se korjataan välittömästi eikä kerätä sitä "korjausvelkaa" kuten valtio esim. väylissään.
Tällä tyylillä on kerran jäänyt 32vuoden aikana tielle vaikka melko romuillakin on tullut ajeltua niitäkin on syytä korjata ja kasailla kokoon.
Huoltokirja on se vihko kauniilla käsialalla kirjailtuna jota katsellaan pirtin pöydän ääressä ja eikä mitenkään ole todellisuudesta.
vellihousu
20.05.2016, 22:42
Oon pitänyt tossa käyttiksessä huoltokirjaa. Voi ainakin todeta miten kuraa on noi tarvike nivelet, kun pitää kokoajan vaihdella.