View Full Version : Land cruiser SOA:n muutoskatsastus?
mersuana
11.05.2016, 15:39
Mistä löytyy dokumentit joilla saa nykyään katsastettua SOA:n land cruiser hj45 malliin? Paikallisesta merkkiliikkeestä (autoluojus) ei löytynyt edes pyöränkulmista mitään tietoa . Kulmat saadaan kyllä mittailtua mutta joku vertailukohta pitäisi olla? Vai saako niitä edes soata enää?
viri-viri
12.05.2016, 13:20
Pari kuukautta sitten ei ainakaan paikalliseen konttoriin tarvinnut viedä mitään lippuja tahi lappuja, inssi tarkisti asian itse jostain tietokannasta. Kyseessä oli tosin HJ61. Ootko käynyt jo konttorilta kysäisemässä asiasta?
Mitenhän pyöränkulmat muuttuu jäykkäakselisessa jos akseli siirretään jousten alle? :confused:
viri-viri
12.05.2016, 14:01
Mitenhän pyöränkulmat muuttuu jäykkäakselisessa jos akseli siirretään jousten alle? :confused:
Casterin siinä saa helposti uusien jousipetien kanssa säädettyä pieleen, jos ei millään mittaa niitä asteita :rolleyes:
Mitenhän pyöränkulmat muuttuu jäykkäakselisessa jos akseli siirretään jousten alle? :confused:
Kun alustan korkeutta muutetaan, pitäisi pinionikulma säätää uusiksi. Se taas muuttaa caster- kulmaa.
Samoin joissain autoissa (mm. useat Jeepit) ohjausvarret menee niin, että korkeuden muutos vaikuttaa auraukseen.
bj45lava
12.05.2016, 15:18
Sinänsä merkityksetöntä miettiä miksi, koska pyöräkulmalappu on pakollinen alustamuutoksissa.
Juuri säätelin 80 etupään leimaa varten ja totesin, et takapäähän ei ole edes ohjearvoja.
Ja pääsääntöisesti noi vehkeet ei oo ohjearvoissa edes uutena täydellisesti.
Esim tossa jakarietupäässä casteri on mitä sattuu riippuen keulan korkeudesta.
Renkaat kun veti kaariin kiinni vakioalustalla, niin pääsi alueelle...
Sinänsä merkityksetöntä miettiä miksi, koska pyöräkulmalappu on pakollinen alustamuutoksissa.
Juuri säätelin 80 etupään leimaa varten ja totesin, et takapäähän ei ole edes ohjearvoja.
Ja pääsääntöisesti noi vehkeet ei oo ohjearvoissa edes uutena täydellisesti.
Esim tossa jakarietupäässä casteri on mitä sattuu riippuen keulan korkeudesta.
Renkaat kun veti kaariin kiinni vakioalustalla, niin pääsi alueelle...
Niin, aurauksen lisäksi caster lienee eniten turvallisuuteen vaikuttava kulma. Varsinkin offikaluston korotuksissa jäykkäakselisen caster mielellään kääntyy negatiiviseksi. Hauska kun ohjaus pyrkii pois keskiasennosta...
Että kyllä niille kulmille joku ajatus kannattaa uhrata.
Skaleton
22.05.2016, 17:09
Mitenhän pyöränkulmat muuttuu jäykkäakselisessa jos akseli siirretään jousten alle? :confused:
Pyöränkulmat ei muutu jos jousikiinnikkeet ovat just 180 astetta käännetyt eli aivan akseliputken yläpuolella alkuperäiseen kiinnityskohtaan verraten.
Nyt sit vaan tulee usein se, et kartaanikulma menee liian jyrkäks varsinkin hyvin korottavil jousil ja silloin moni kääntää pinjonikulmaa edullisemmaks samalla jolloin homma ei enää olekkaan bueno. Myös kartaanin osuminen vaihteistokannakkeeseen on mahollista eli sitäkin joutuu sepittään.