PDA

View Full Version : Turbon vaihto "vastaavaan" ja muutoskatsastus?


Marso
10.05.2016, 21:28
Ei löytynyt hakemalla, niin nopea kysymys:

Vanha CT20 ahdin haljennut pakopuolelta, uutta ahdinta olen hommaamassa.
Joudunko muutoskatsastamaan (ja dynottamaan) auton, jos turbo on eri merkkinen, mutta specsit turboissa ovat samat? Esimerkiksi siis CT20 Turbiini 48mm/59,8mm ja kompressori 37mm/62mm ja A/R 0,36.

Jos siis löydän vastaavan tai "lähellä" näitä olevan ahtimen, niin tarviiko muutoskatsastaa?

Lähellä tätä olisi vissiin versioita mitsun TD05 ja 04, Holsetin HX35 ja Garrettin GT32 turboista?

Repro
10.05.2016, 22:21
Jos speksit pysyy samoina niin ymmärtääkseni se on silloin vain korvausahdin eikä siten tarvitsisi muutoskatsastaa.

2,4TD
11.05.2016, 04:42
Milloinkas ne muutokset tulee voimaan mitkä sallii coolerit jne noihin ilman VTT.n mittauksia?
Eikö se jo anna mahdollisuuden turbon vaihtoon?

Marso
11.05.2016, 07:14
Eikai noita VTT:n ryöstöjä ole tarvinnut kuin "vähäpäästöisten" tapauksessa? LJ:hän ei sellainen ole.

Repro
11.05.2016, 14:46
Milloinkas ne muutokset tulee voimaan mitkä sallii coolerit jne noihin ilman VTT.n mittauksia?
Eikö se jo anna mahdollisuuden turbon vaihtoon?

Tais olla dieseleissä 1993 tai jopa tuoreempi, en muista enää.
vm -91 Läjään turbon ja coolerin muutoskatsastus penkkipaperin kera oli kuitenkin ihan läpihuutojuttu.

kenni_
11.05.2016, 17:33
Mitä hittoo.. uus fööni vaan paikalleen etkä puhu mitään.

kenppi
11.05.2016, 17:36
Mitä hittoo.. uus fööni vaan paikalleen etkä puhu mitään.

+1

Jos kerran täysin vastaavaan on tarkoitus vaihtaa niin ei siitä mitään tarvitse puhua kellekkään. Eikä varmaan katsastusmiestä edes kiinnosta mikä siellä surisee, kunhan ei ämpärin kokoista ole sinne survomassa :D

motomies
11.05.2016, 19:24
Lähellä tätä olisi vissiin versioita mitsun TD05 ja 04, Holsetin HX35 ja Garrettin GT32 turboista?

HX35 ja GT32 on kyllä ihan eri kokoluokkaa, kun CT20.

Ippe69
11.05.2016, 22:25
HX35:silla otetaan Mersun koneista yli 300 heppaa, ei se ihan vastaava taida olla.
Jos uusi sopii suoraan vanhan tilalle, ettei tarvitse mitään silikoniletkuja tms. käyttää niin ei sitä katsastusmies huomaa. Pitää olla jo jollain lailla perehtyny asiaan, että tietää mikä ahdin siinä edes kuuluisi olla.

Mika_T
11.05.2016, 22:28
HX35:silla otetaan Mersun koneista yli 300 heppaa, ei se ihan vastaava taida olla.

Ei sinnepäinkään.
Fyysisestikin kokoa lähes tuplasti.

RIPAX
11.05.2016, 23:22
Nykyään turbon vaihto lasketaan moottorin vaihdoksi ja edellyttää muutoskatsastusta,jos katsuri ei sitä huomaa ni hyvä,sit jos ensi kerralla huomaa ni hylky tulee ja kehotus muutos katsastukseen. Se et sä väität sitä "korvausahtimeksi" ni jotain paperia pitää olla siitä et se tosiaan on korvaus ahdin eikä viritys ahdin,mikä paperi sille katsurille sit kelpaa on eri juttu. Sit jos se uus ahdin näyttää samalta ku se vanha ni sanot et se on orkkis ahdin mut vaan korjattu just,sen verran se katsurikin tietää et jos föönissä lukee Garret tai Holset ni ei oo orkkis. Se todistus taakka tulee sitte ku se katsuri hoksaa sen föönin olevan vaihdettu,jos ei oo vaihdettu ni sen katsurin pitää jotenkin perustella väitteensä,jos asiasta nousee isompi haloo,jos sä taas tyydyt katsurin mielivaltaan ni sit vaan oot sille mieliks,mut jos rupeet pullikoimaan ni sit kannattaa olla oikeessa. Käytännössä se soittaa ongelmien ilmetessä Trafiin ja kysyy ohjeita,ja Trafia ei oikeen voi kusettaa.

Jappi
12.05.2016, 02:08
Nykyään turbon vaihto lasketaan moottorin vaihdoksi ja edellyttää muutoskatsastusta

Näin se on tainnut olla niin kauan kuin on turbovehkeitä ollut. Jotkut asemat vaan hyväksyvät korvaavan varaosan käytön. Tiukkaan tulkiten kiinakopio-CT20 pitäisi myös katsastaa koska valmistaja on eri kuin alkuperäisen osan, taas toisaalta joku voisi orkkis-toyotan CT20B:n hyväksyä samalla perusteella...

Marso
12.05.2016, 05:36
Joo, totesin eilen katsastusasemalla käynnin jälkeen et parempi laittaa joku hyvä ahdin ja sit vaan muutoskatsastaa. Menis liian hankalaksi "korvaavuus"-papereiden hankkiminen, kun ainakin asemalla missä kävin vaadittiin maahantuojan mielipide. Ja sen saaminen toyotainfosta taas maksaa varmaan sen 150-300€... Saa sit välijäähdyttimenkin laitettua samalla, se kun kuitenkin paistaa näkyvissä.

RIPAX
13.05.2016, 23:56
Näin se on tainnut olla niin kauan kuin on turbovehkeitä ollut. Jotkut asemat vaan hyväksyvät korvaavan varaosan käytön. Tiukkaan tulkiten kiinakopio-CT20 pitäisi myös katsastaa koska valmistaja on eri kuin alkuperäisen osan, taas toisaalta joku voisi orkkis-toyotan CT20B:n hyväksyä samalla perusteella...
No nykyään kyllä,ennen oli semmonen porsaan reikä et jo tehtaalla ahdettuun koneeseen sai vaihtaa föönin ilman muutos katsastusta,siksipä muutostin -89hiluksiin 2L-T koneen ku siihen sai vaihtaa ahtimen,vastaavaan jälkiturbotettuun ei,tosin sillon jälkiahdettujen otteeseen merkattiin vaan et "Garrett ahdin" mut tehdas ahdettuun sai asentaa myös välijäähdyttimen ilman muutos katsastusta tai prosentteja. Näin siis muutostin hiluksiin laillisesti +200hp Turbodieselin,enää ei onnistu.

-MaTTi-
16.05.2016, 11:58
Eikai noita VTT:n ryöstöjä ole tarvinnut kuin "vähäpäästöisten" tapauksessa? LJ:hän ei sellainen ole.
Vähäpäästöisyys ei oo mikään raja enää, Euro 2 -päästötasoisetkin kelpaa muutoskatsastukseen konttorilla tehdyn savumittauksen perusteella.

Jos ahdin vaihtuu erimerkkiseen ja/tai -malliseen -> muutoskatsastukseen.

Marso
16.05.2016, 13:16
Jos ahdin vaihtuu erimerkkiseen ja/tai -malliseen -> muutoskatsastukseen.

Ja dynon kautta oletan?

-MaTTi-
16.05.2016, 17:01
Ja dynon kautta oletan?
Toki. Ja dynoukolta Trafin Liite 3 tehonmittaukseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1448889024/2543a9fb3475739966680c9eb108c3bb/19146-C418_W_tehonmittaustodistus_liite_3.pdf

Ja tieten muut alustan/jarrujen vertailuhommelit katsastukseen jos teho kasvaa alkuperäisestä eikä auto oo mallisarjan tehokkain jo alkujaan.

Marso
16.05.2016, 17:34
Jos teho kasvaa max 20% auton omaan tehoon verrattuna niin riittääkö silloin omat jarrut ja alusta? Kävin konttorilta kysymässä, mutta ei siellä halunnut/tiennyt sanoa. Mihinkäs tuota läjää -86 voi edes verrata, eikös se ole ainoa kierrejousinen mallisarjassaan?

Mika_T
16.05.2016, 18:22
Ja pelkän välijäähdyttimen lisäys vaatii saman rosessin?

gr patrol
16.05.2016, 18:52
Pääsisit paljo helpommalla kun laittasit sen vaan sinne. Kukaan ei konttorilla rupea kyselemään että onko se nyt vakio vai mikä ahdin jos se nyt ei päällisin puolin ole kovin paljon isompi kun vakio ahdin. Ei kannata konttorilta tuollasia kysellä kun ei tuos teho nyt varmaan nouse, joka pultinhan siellä sais muutoskatsastaa kun niiltä kysyy.

RIPAX
16.05.2016, 22:39
Pääsisit paljo helpommalla kun laittasit sen vaan sinne. Kukaan ei konttorilla rupea kyselemään että onko se nyt vakio vai mikä ahdin jos se nyt ei päällisin puolin ole kovin paljon isompi kun vakio ahdin. Ei kannata konttorilta tuollasia kysellä kun ei tuos teho nyt varmaan nouse, joka pultinhan siellä sais muutoskatsastaa kun niiltä kysyy.

En tiijä kaikista konttoreista mut tääl PK seudulla tuntuu katsureita kiinnostavan. Riittää et ne näkee föönin olevan vaihdettu,oma lukunsa on se et jos pitää mennä muutostaan jotain muuta ja sit hoksataan föönin olevan vaihdettu=muutoskatsastukseen. Edelleen vuosikatsastuksessa huomataan olevan vaihdettu =muutoskatsastukseen,sillä ei ole merkitystä onko teho noussut vai ei kun ei se katsuri sitä dynota. Pienimmän riesan tie on muutostaa se heti kättelyssä ettei myöhemmin tuu ongelmia.
Konttoriltahan voi kysellä ja jos tarinat ei kohtaa Trafin ohjeiden kanssa ni soitto Trafiin ja äijän nimi mainiten. Itellä on semmonen kottero et tilastollisesti joka toinen tai kolmas leima ni joutuu kinaamaan katsurin kanssa,joka kerta on katsuri ollu väärässä ja leima on tullu,paras muutoskatsastus kesti 1 tunnin ja 50 minuuttia. Jos tekisin autoon kaikki ne mitä katsuri on vaatinut ni olisin keksiny ikiliikkujankin,ja auto olis silti leimaamatta.

Finnhopper
17.05.2016, 08:06
Täähän nyt riippuu jo ihan siitäkin että näkyykö se fööni ylipäätään kuinka helposti sille katsurille. Esim omassa poikittaiskoneisessa vw:n dieselissä se mutka on siellä motin ja tulipellin välissä ja on helkutin vaikea katsastuksen yhteydessä kurkkia ja tutkia että mikä vehjes siellä on. Jos taas pitkittäismylly ja fööni siinä kupeessa tyrkyllä ja raapastu jostain traktorista niin herättäähän se muutakin kuin hilpeyttä konttorilla :D

-MaTTi-
17.05.2016, 21:49
Jos teho kasvaa max 20% auton omaan tehoon verrattuna niin riittääkö silloin omat jarrut ja alusta? Kävin konttorilta kysymässä, mutta ei siellä halunnut/tiennyt sanoa. Mihinkäs tuota läjää -86 voi edes verrata, eikös se ole ainoa kierrejousinen mallisarjassaan?
Onhan siitä suurtehomalli RJ. :D Siihen. Neliölamppu-feislifti-mallit on sinänsä samaa mallisarjaa, johon kuuluu myös KZJ70, mut niissä on eri akselit tai enemmänkin jousenkorvat/jouset/jarrut.
Eli ei saa kasvaa teho hevostakaan jos mallisarjasta löytyy tehokkaampi, heti verrattava siihen.
Ja pelkän välijäähdyttimen lisäys vaatii saman rosessin?
Jep.

Mika_T
17.05.2016, 21:52
Verrataanko HDJ80:stä bensakoneiseen FZJ80:iin jos teho nousee?

Marso
18.05.2016, 02:08
Eli tuota samanikäistä RJ:tä voisi käyttää verrokkina. 22R mottia nyt ainakin voi siis käyttää verrokkina, mutta voiko myös 22R-E:tä? 22R hommahan menee jo helpoksi, kun vaihtaa tarvitsee ymmärtääkseni vain etujarrut ilmastoituihin versioihin. Ainakin tarjoaa varaosakaupoissa samoja pikkurumpujarruja taakse molempiin LJ:in ja RJ:in (22R). Ja hepatkin saa nostaa wikipedian:rolleyes: mukaan 97 kappaleeseen (22R). Tuolla 22R-E:llä voisi nostaa jopa 114;)

Olisiko kellään papereita eroavaisuuksista, joita voisi tarvittaessa näyttää konttorilla? 22R:llä varustetusta tai 22R-E:llä varustetusta verrattuna LJ:hin (pyöreälamppuiseen).