View Full Version : Kevytperävaunun rengaskoko
Onks kukaan muutoskatsastanu tuollaiseen perus "Muuliin" suurempia tai ees leveempiä renkaita? Koskeeko samat säännöt rengaskoon muutoksissa ku autoja?
Tuntuu uppoovan orggisrenkaalla melko helposti vähänkin pehmeemmällä tiellä. Ja olishan se melko pähee ku kärryssäkin olis 33" renkaat niinku veturissakin. Korjaantuis vetokoukun korkeusongelmakin samalla kertaa.
paikkatakki
28.04.2016, 20:29
Juu, oon muutoskatsastanut. Vanha kärry koki uuden elämän uudella akselilla, ja Jeepin perään piti saada kärryä vähän ylemmäs. Konttorilla meinasivat että ei kannata muutoskatsastaa, ja voidaan soveltaa auton sääntöjä muutoskatsastamatta, mutta kun kuulivat että rengaskoko kasvaa 205/65-15:ksi ja isommat lokarit kasvattavat kokonaisleveyttä, niin ottivat rahat pois kuleksimasta asiakkaan mieliksi.
lepoantti
28.04.2016, 20:52
vuosia sitten tein kevytperävaunun, jäykkäakselinen ja pulttijako mahdollistaa helposti erikokoisten renkaiden käytön. en muista että mitä otteessa mutta ei ole koskaan poliiseja suuremmin kiinostanut.
kaverilla ryssä-gaz armeija huutokauppa kärryssä ollut kauan 35x12,5 gy mtr, tähän tehtiin kanssa napa/pulttijakomuutos jotta voi käyttää kärrynrenkaita tarvittaessa vararenkaina. ja ei jää kiinni niin helposti kun kytkee navat kiinni..... : )
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4302&pictureid=147816
Kantavuus niissä kärryn renkaissta tuntuu katsastajaa kiinnostavan paaaljon enemmän kuin esim. halkaisija. Toki jos tulee leveyden vuoksi lokasuojasta ulos tai näyttää, ettei mahdu kuorman kanssa pyörimään kiinni ottamatta, niin sitten varmasti tulee kysymystä.
Eiköhän suurimmat ongelmat noiden kärryjen renkaissa ole, että alla on jotakin rippikouluiän ohittaneita haperoita tai jostakin henkilöautosta otettuja liian pienen kantavuuden renkaita.
Kysyin tuosta joskus katsurilta, niin meinasi että samat säännöt kuin autoihinkin.
https://lh3.googleusercontent.com/-x4kL9F3wFnc/VMQEdv6W3WI/AAAAAAAAJgM/bwSNE50BmAI2hTlZpnMGyBAV7a6aATXCACCo/s800/IMG_4732.JPG
Tuossa oli eripari vääntöjouset kiinni ruosteessa ja niissä eripari navat ,4x98 ja 4x100.
Ne lähti rälläkällä ja tilalle parabolilehtijouset ja rangen akseli napoineen, ilman murikkaa.
33x13,5x15 kumet beadlokeilla ja parlokit lokasuojiksi. Kori pitäis tehdä uusiksi... Se oli 450 Muuli vm.74
Lehtjousilla tuo meitsin Muuli. Helppohan tuota olis toki korottaa,meinaa olla hiukan liian matala Hiluxin perään,varsinkin kuormattuna. Eteenkin jos tuon peruuttaa hiukankin pehmeälle kyntää takavalopalkki maata. Rengaskoon kasvatus korjais monta ongelmaa kerralla. Alkuperäiset lokarit vois nakata mäkeen ja laittaa tilalle vaikka pikkuparlokit.
Pitää lähteä katsastusmiestä jututtamaan. Pienikin renkaan suurennus/levennys veis kumminkin parempaan suuntaan,vaikka mentäis ihan lakirajoja noudattaen.
Onks kukaan muutoskatsastanu tuollaiseen perus "Muuliin" suurempia tai ees leveempiä renkaita? Koskeeko samat säännöt rengaskoon muutoksissa ku autoja?
Nykyään koskee samat säännöt peräkärryjäkin: http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
vartiainen
30.04.2016, 08:07
Lehtjousilla tuo meitsin Muuli. Helppohan tuota olis toki korottaa,meinaa olla hiukan liian matala Hiluxin perään,varsinkin kuormattuna. Eteenkin jos tuon peruuttaa hiukankin pehmeälle kyntää takavalopalkki maata. Rengaskoon kasvatus korjais monta ongelmaa kerralla. Alkuperäiset lokarit vois nakata mäkeen ja laittaa tilalle vaikka pikkuparlokit.
Pitää lähteä katsastusmiestä jututtamaan. Pienikin renkaan suurennus/levennys veis kumminkin parempaan suuntaan,vaikka mentäis ihan lakirajoja noudattaen.
Ite tein budjettihuollon vaihdoin omaan kevyt-Akuun tirheimmät jouset mitä tarvikkeena löysin (motonetin 650kg) ja vaihdoin mahdollisimman suurella kantavuudella olevat c-renkaat alle. Ei näy 800kg sepelikuormakaan missään (no, jarrutusmatkoissa...) ja kärrystä tuli varsin ryhdikäs...Jousipedin pultit joutu tekemään uusiksi.