View Full Version : HDJ80 alle 35' renkaat!
Hailuksi
27.04.2016, 11:26
Onko kellään vertailu paperia että sais hodarin alle 35 renkaat?
Haulla ei äkikseltää löytyny mitään.
Katsastus asemat puhuvat ristiin ja verrokki papereita kyselevät
bj45lava
27.04.2016, 12:02
275/70R16 taitaa paperilla olla isoin, mitä löytyy, et tuskin riittää...
Hailuksi
27.04.2016, 13:50
On niitä muutoskatsastettu onnistuneesti ja huhun mukaan joskus täällä ois joku lanketti ollu, millä se onnistuis..
6mm jää nyt kiinni vaan..
bj45lava
27.04.2016, 14:13
33" meni vanhoissa säännöissä jo millin tai kaksi yli sallitun, mutta hyväksyttiin.
Ja kun sääntöihin tuli vain tuuma lisää niin tuskinpa 35" saa...
bj45lava
27.04.2016, 14:29
Toisaalta korjaamokäsikirjassa on 9.00-15-6PRLT koko mainittu, mihis se riittää??
265/75R15 ja 31x10.50R15-6PRLT löytyy kans.
265/75-16 halkaisija on 804mm ,35" on 877mm
No eikös se sitten mene sillä 77mm säännölläkin helposti?
Eiköjjoo 275/70/16 on se mitä on yleisesti ollut loppupään malleissa.
Itellä ois sama "lupalappu" haussa kun alla on 35set.
bj45lava
27.04.2016, 15:30
Se olikin 265/75r15
Se olikin 265/75r15
Katsos,lukihäiriö.
Mutta tosiaan,eihän sinne silloin sitä 35" saa.
bj45lava
27.04.2016, 17:53
Ei pitäis saada, tai tietty jos leimasetä ei tiedä mitä tekee...
Jos lapussa 265/75-16 niin kyllähän tuohon 35" mahtuu hyvin eli 804mm 10% suurennos tekee jo 884mm.
Jos lapussa 265/75-16 niin kyllähän tuohon 35" mahtuu hyvin eli 804mm 10% suurennos tekee jo 884mm.
Katoppa koko viestiketju läpi. Se lappu on 265/75-15, ei 265/75-16. bj45lava:lla oli ajatushäiriö.
Katoppa koko viestiketju läpi. Se lappu on 265/75-15, ei 265/75-16. bj45lava:lla oli ajatushäiriö.
Aivan aivan, 34" on sit raja :D noi lapikkaathan on 34" :D:D
Hailuksi
27.04.2016, 19:34
Auto-data.net sivulta löytyy 275/70R15... Voiskohan sitä esitellä katsurille.. STOR ei moista kokoa tunne vissiin..
taitaa jäädä pienemmäksi tuo koko
Eniten tässä huvittaa että esim BJ:hin saa 35set niin miksei hodariin jossa on jarrutkin hieman eriluokkaa.
Minulla on hdj80 35" otteessa. Sitä en tiedä millon ne on siihen katsastettu.
Eniten tässä huvittaa että esim BJ:hin saa 35set niin miksei hodariin jossa on jarrutkin hieman eriluokkaa.
Eihän lakipykälissä välttämättä mitään suurempaa tolkkua tarvitse olla. Muuten Bj:n jarrut taitavat muuten olla aika paljon jöötimmät, kuin vastaavan kokoisten jenkkien. Jarruvoimat dynolla ainakin isommat, kuin Hj:ssa.
Joskus kultaisina vuosina autoon sai renkaat, jotka mahtuivat pyörimään alla... Kavereilla oli ruisereita leimattuna 38,5 gummeille.
bj45lava
28.04.2016, 11:51
Bj etulevyissä halkaisija itse asiassa isompi kuin perus hdj pikkulevyt.
Ja ne rummut on muutenkin paremmat...
Hailuksi
28.04.2016, 12:16
Aika toivottomalta kuulosti saaja 35 alle, ku selvitellyt ja soitellu... Jostai Arabiaan tms viedystä mallista ku sais toyotalta vertailu laput ni vois onnistua..
Max elleryn EP.T018 "Toyota Land Cruiser 1990-2007 70's/80's/100's series. Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Ei tosin ole eritelty missä mallissa noita kokoja on käytetty.
Tuo 7.50R16 on kyllä pieni koko mutta tuo 275/85R16 alkaa olla jo hyvän kokoinen.
Toisaalta korjaamokäsikirjassa on 9.00-15-6PRLT koko mainittu, mihis se riittää??
265/75R15 ja 31x10.50R15-6PRLT löytyy kans.
Oisko mahdollista saada tuosta korjaamokäsikirjan sivusta kopio mistä löytyy 9.00-15-6PRLT koko?
bj45lava
29.04.2016, 07:58
Tuon vois skannatakin, jos joku tarvii, noilla tarvikekirjojen rengaskokotiedoilla kun ei tee mitään.
Nämä kaikki löytyy tuosta 5cm paksusta alkuperäisestä raamatusta.
275/85-16 lähentelee jo 35" rengasta halkasijan puolesta, pikkasen epäilen että tollasta on missään alla tehtaalta lähtiessä mut kaikkihan se on mahdollista
Killer-Wo
29.04.2016, 08:41
275/70x16 on orkkiskoko ja siitä on ainakin uudemmissa ovipilarissa tarra
Ja suurin rengas mikä löytyy taitaa olla tuo 305/70R17
Max elleryn EP.T018 "Toyota Land Cruiser 1990-2007 70's/80's/100's series. Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Ei tosin ole eritelty missä mallissa noita kokoja on käytetty.
Tuo 7.50R16 on kyllä pieni koko mutta tuo 275/85R16 alkaa olla jo hyvän kokoinen.
Mulla ei nyt ole lappuja lähellä, mutta eikös Gee mersuihin juuri tuolla 7,50R16 koolla ole 33" leimattu aiemmin ja nykyisillä säännöillä pitäis 35" onnistua. Näin minun muistin mukaan, itse kävin viimesyksynä muutoskatsastamassa juurikin ne 33"set.
Automotive repair manual" kirjassa on mainittu 7.50R16-6PRLT ja 275/85R16 koko.
Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.
Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.
Hailuksi
29.04.2016, 21:44
Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.
Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.
Saiskohan tuon niinvaan hakemalla.. :rolleyes::D
Mikähän se tuo 275/85R16 on, eihän tollasia kumeja oo tehtykkään, eiköhän tuo oo 235/85R16.
Mut hakekaapa joku Toyotan leimat 7.50R16-6PRLT koolle niin päästään leimaamaan 35" kumeja Hodareihin.
Piti oikein tarkistaa.
Kyllä siinä kirjasessa on tuo koko mainittu. Toki eihän tuosta mitään takeita ole että tuota kokoa olisi missään päin maailmaa käytetty...
Kirjan kirjoittaja on saattanut ihan omasta päästä vetää noita kokoja.
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/IMG_20160429_225112.jpg
Juuri tänään katsastin hodarin (vakio renkailla) ja kyselin vähän että mitä kokoja näihin saa.
Kontuurisetä meinas että 35" voisi olla nykyään mahdollista mutta ei osannut varmaksi sanoa. Pitäs tosiaan selvittää millä koolla näitä on alkujaan saanut.
Meinasi kyllä ettei jossain arabian maissa käytössä ollut rengaskoko käy tänne vertauskooksi.
Sitten vielä tämmösestä kirjasta...
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/Toyota%20repair%20manual%20chassisampbody%201992.j pg
...löytyy tämmönen sivu.
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/Toyota%20repair%20manual%20chassisampbody%201992%2 0Wheel%20alignment.jpg
Australian malleissa käytetty tuota 7.50R16-6prlt ?
Tuossa mainittu 245-85r16 ainaki sallii jo 35" renkaan :D :o :eek:
E: olihan siitä mainintaki jo ed sivulla. Mut eikö toi oo pätevä todiste?
Mut eikö toi oo pätevä todiste?
Toyotan leima kopioon että on "alkuperäinen rengaskoko" HDJ80:een, niin johan passaa. Ns. vertailurenkaitahan ei nykyään tunneta. Ne pitää olla just siihen kyseiseen malliin löytyvät, maanosalla ei väliä.
BJ-40/76
30.04.2016, 12:23
Minulla on tuossa korjauksäsikirjassa (Alustan ja korin korjauskäsikirja HZJ80 Sarjat HZJ80Sarjat HDJ80 Sarjat, toyotan varaosanumero RM184-83)
9.00 - 6 - 15 PRLT mainittu kohdassa Caster kulmat. (265/75-15 ja tuolla 9.00 koolla alusta vissiin korkeampi, kun olkatapin takakallistus on 1aste ja 40 min, kun muilla renkailla se on 3 astetta)
En yhtä-äkkiä löytänyt -Matti- taulukoista mittoja.... minkä kokoinenhan tuo lienee....
Mitenköhän asiaan vaikuttaa kun nämä on hdj tai hzj80 kun minulla on taas fzj80 eli eivät taas ole välttämättä vertailu kelpoisia? Ja tuohon fzj80 autoon ei löydy suomen tojotalta paljon mitään tietoa...
bj45lava
06.05.2016, 07:23
Lähtökohtaisesti ovat samaa mallisarjaa, mutta sitäkin linjanvetoa on nähty, etteivät olisi.
Lienee katsastajan omaa tulkintaa ja työnvieroksuntaa toivottavasti...
Trafilta saa luvan 35" jos on todistus,että tarvii työn vuoksi.
Itse hommasin ja hinta 380€.
Lupa on henkilökohtainen/autokohtainen,eli jos myyt auton on muutoskatsastettava takas pienimmille renkaille.
Joka autolle joudut eri luvan maksamaan 380€.
Kokemusta on...
35" on isoin johon saa luvat.
Noniin nyt kävin konttorilla ja korkeuden puolesta menis 35 mutta leveyttä ei kestä olla 12,5. Tässä vertailu renkaana oli 7.50r16
Ja jos vertaillaan 265/75 r 15 renkaalla olis leveyden puolesta mennyt mutta ei korkeuden...
Eli leveys saa muuttua 102 ja korkeus 51 tai 10% alkuperäisestä...
Mutta mikähän koko on tuon 235/95R15
mitkään laskurit ei tunnista isompaa ko 90
Eikös autoa saa nykyään leventää yhtensä 200mm.
"Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) on antanut 28.9.2015 määräyksen auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Määräys tulee voimaan 1.10.2015.
4.5 Korimuutokset
Ajoneuvon korin leveyden suurentaminen enintään 200 mm:llä on sallittu. Tämä ei kuitenkaan
koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen
(1257/1992) 45 §:n 1 momentin rajoitusta"
Mutta en jaksanut laavata niin pitkälle että onko renkaille/raideleveydelle oma sääntönsä.
EDIT: On.
"3 ALUSTAMUUTOKSET
3.1 Vanteet ja renkaat
Ajoneuvoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin
kohdistuvia rasituksia verrattuina ajoneuvon alkuperäisiin vanteisiin.
Vanteiden vaihdon
seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen
verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan
oltava pyörännapaan sopivat.
Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät,
ei saa käyttää.
Vanteiden tulee olla ajoneuvon akselimassoille sopivat.
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.
Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
Kun renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan,
on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava ja ajopiirturi tarvittaessa kalibroitava.
Renkaan leveyttä ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 102 mm.
Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa"
yhteensä 102mm vai 102mm/puoli?
Korkeus otetaan siitä 7.50r16 ja leveys otetaan siitä toisesta koosta.. Ainaki ennen menny nuin.
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja
Eiku joo. Onko se nyt 7.50r16 vai 7.50-16LT mihin verrattiin?
Killer-Wo
06.05.2016, 20:33
Niin mitkä on stro kirjan mukaan strategiset mitat tuolle 7,50R16 renkaalle?
7.50R16
Leveys 210 korkeus 802
265/75R15
Leveys 267 korkeus 775
Laittasko joku vielä sen 35x12,5R15 koon tänne
35/12.5" STRO:ssa
Leveys 318mm
Korkeus 877mm
Ja missäs ois kopiot sitten siitä UNECE-taulukosta, joissa tuo 7.50R16LT onpi leveempi, kuin STRO:n taulukossa?
Ei kuulemma voi sekottaa kokoja
Mikäs tän nyt sitten estää ?
35/12.5" STRO:ssa
Leveys 318mm
:D
Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10"
hiluvitkutin
06.05.2016, 21:53
:D
Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10"
Pitäskö sun valittaa niistä bf:lle? 😆
dodge ram pystyputket
07.05.2016, 09:09
:D
Kävin mittaamassa autossa alla olevat 35x12.5x15" BFG km2 mutikoiden leveyden.
Noissa on kuvio 240mm leveä! Eli alle 10" Noi kuvion leveydet on kyllä ihan perseestä. Esim 325 60 18 cooper stt kuvion leveys 31cm ja sitten sama merkki mutta 325 65 18 kuvion leveys 26 cm. Luonnossa todella iso ero noissa. Toi 325 65 18 näyttää ihan fillarin renkaalta ton 325 60 18 vieressä. Miksi kuvion leveys heittää näin paljon?
Pitäskö sun valittaa niistä bf:lle? 😆
Pitäs.
Jos haluan noin kapeat renkaat niin voisin ostaa 235:set :D
No oli tässä toinenkin ajatus takana. STRO:ssa 12.5" leveä rengas on merkitty 318mm leveäksi, jota ei muutamiin autoihin saa muutoskatsastettua.
Sitte kun todellinen leveys on aivan jotaki muuta paskaa niin eihän tuo oikein mene.
Noniin nyt kävin konttorilla ja korkeuden puolesta menis 35 mutta leveyttä ei kestä olla 12,5. Tässä vertailu renkaana oli 7.50r16
Ja jos vertaillaan 265/75 r 15 renkaalla olis leveyden puolesta mennyt mutta ei korkeuden...
Eli leveys saa muuttua 102 ja korkeus 51 tai 10% alkuperäisestä...
Väärin katsottu 7.50R16 koko. Siellähän on rengaskoon lopussa LT, ja sen kokoa ei löydy STRO:sta (vain C-rengas löytyy), katsottava E-säännön taulukosta (Trafista varmistettu, voidaan käyttää): https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R054r3e.pdf
Eli leveys 220 mm 12.50" ollessa 318 mm eli ok.
Sitte kun todellinen leveys on aivan jotaki muuta paskaa niin eihän tuo oikein mene.
Ei niitä koskaan oo kulutuspinnasta mitattu! Ainahan ne kyljet pullottaa kulutuspintaa ulompana. Mittaileppa huvikses muutama muukin kumi niin yllätyt. Mitä litteempi lätty (matalaprofiilisempi) sitä lähempänä kulutuspinnan leveys on ulkoleveyden suhteen. Myös mutakuvioisissa palarenkaissa reunapalat yleensä reilusti ulompana mitä vastaavassa oolterrainissa kuvio.
Ei niitä koskaan oo kulutuspinnasta mitattu!
Aijjaa. Tämä olikin ihan uus tieto.
Eihän noilla renkaan leveys tiedoilla tee sitten yhtään mitään.
Pitää vissiin hommata 35x14.5":set jos haluaa kulutuspintaan yli 10" leveyttä. ja kantopinta-alaa pehmeille paikoille.
Mutta toisaalta kulkeehan kapea rengas keveämmin. :D
Killer-Wo
08.05.2016, 15:21
No sittenhän onnistuu 315/75r16 laittaa leimalle. Harmillisesti 315/70r17 jää 1mm liian leveäksi. Ois löytynyt Nokialta hyvät talvi kumet. Hakkapeliitta 315/70r17 LT2
Harmillisesti 315/70r17 jää 1mm liian leveäksi.
Mihin verrattuna?
Killer-Wo
08.05.2016, 19:44
7.50r16LT, se on 220 leveä ja leveys sai muuttua sen 102mm eli 322. Stro kirjan mukaan 315/70r17 on 323mm. Vai katsotaanko tuo leveys tuon 315 merkinnän mukaan.
Killer-Wo
08.05.2016, 19:49
Tuosta katsoin leveyden
Vai katsotaanko tuo leveys tuon 315 merkinnän mukaan.
Trafin soveltamisohjeesta:
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Tuo nyt on näemmä ajateltu muutoskatsastuksen tarpeen suhteen eikä itse muutoskatsastustilannetta, mutta soveltunee siihenkin. Ainakin ennen aina menty niin.
Missä lapussa lukee että enään ei tartte tuijottaa euroopan kokoja. Sitä ne ei uskonu...
Samaa sanoivat kemissä, ettei voi verrata jossain aasiassa tai australiassa käytettyjä kokoja.
Samaa sanoivat kemissä, ettei voi verrata jossain aasiassa tai australiassa käytettyjä kokoja.
Missä lukee että pitää olla Eurooppa tai P-Amerikka? Vanhassa ohjeessa, ei nykyisessä.
Tiedote 6/2004 mutta taas jätetään paljon tulkinnan varaan...
Tiedote 6/2004 mutta taas jätetään paljon tulkinnan varaan...
Entinen rakennemuutospäätös mihin toi viittaa on mitätöity.
Missä se sanotaan?
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151246?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=
Noniin! JESs! Ens viikolla takas konttorille...
Ilmottelehan sitten miten kävi.
Eräässä hiekkamaasta tuodussa HZJ80:ssä oli tällanen rengastarra orkkisrenkaista:
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/ACxGBM.jpg
Helposti 35x12.50" otteelle. :)
No niin tuosta kuvasta kopsu ja tarrapajaan teettämään sata tarraa. :D
BJ-40/76
27.05.2016, 00:25
No niin tuosta kuvasta kopsu ja tarrapajaan teettämään sata tarraa. :D
Onko tuo alarivin numerosarja varaosanumero? toimiskohan suomessa; siis
Saisit alkuperäisen tarran, ja vielä alv-eritellyn merkkiliikkeen kuitin kaupanpäälle?
Valitettavasti tuossa ei lue automallia....
Onko tuo alarivin numerosarja varaosanumero? toimiskohan suomessa; siis
Saisit alkuperäisen tarran, ja vielä alv-eritellyn merkkiliikkeen kuitin kaupanpäälle?
Japaniasta ainakin löytyy tuolla osanumerolla. 2.80dollaria kipale.
Näytti että FJ80/HZJ80:ssä ois ollunna.
http://toyota-general.epc-data.com/land_cruiser/hzj80l/8780/body/7455/74552/
itä-karjala
23.06.2016, 18:47
Sitten vielä tämmösestä kirjasta...
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/Toyota%20repair%20manual%20chassisampbody%201992.j pg
...löytyy tämmönen sivu.
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/HDJ80/Toyota%20repair%20manual%20chassisampbody%201992%2 0Wheel%20alignment.jpg
Australian malleissa käytetty tuota 7.50R16-6prlt ?
Tämä paperi riitti, 35:lle ei ollu mitään ongelmaa muutosleimalla...
Eli:
Katsastuksessa merkityt 35x12.50R15LT
Tyyppihyväksytyt 215/80R16, 245/85R16.
Kouvostoliitossa osaavat sentään jtn.
Ei tarvinnu leimoja eikä maanosa selvityksiä.
Tämä paperi riitti, 35:lle ei ollu mitään ongelmaa muutosleimalla...
Eli:
Katsastuksessa merkityt 35x12.50R15LT
Tyyppihyväksytyt 215/80R16, 245/85R16.
Kouvostoliitossa osaavat sentään jtn.
Ei tarvinnu leimoja eikä maanosa selvityksiä.
Minkäslaiset vanteet sulla siis et - 20...44
Minkäslaiset vanteet sulla siis et - 20...44
10x15 -44
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?
Korkeus asiaan ei vielä ole löytynyt vastausta. Jostakin netistä löysin korkeudeksi 185. Onko näitä viety johonkin maahan korkeampana ja olisiko asiasta dokumenttiä?
Haaveissa olis 35" renkaat otteeseen. Autoa korotettu 2" jousilla ja koria 2". Kokonaiskorkeus mitattuna mitalla 204cm. Onko liian korkea? 150mm saa olla maksimi korotus mutta mihin tätä verrataan?
Eikö tuo nyt ole laskettavissa ihan päässäkin, 2" (51 mm) x 2 = 102 mm. 150 mm - 102 mm = 48 mm. Eli rengas saa olla ton verran säteeltään isompi eli 96 mm halkaisijaltaan ennen kuin 150 mm on täynnä. Eli ei ole ongelma.
Eikö tuo nyt ole laskettavissa ihan päässäkin, 2" (51 mm) x 2 = 102 mm. 150 mm - 102 mm = 48 mm. Eli rengas saa olla ton verran säteeltään isompi eli 96 mm halkaisijaltaan ennen kuin 150 mm on täynnä. Eli ei ole ongelma.
Kiitos -Matti-
Jess!! 35x12,5x15 otteessa.
Alkais taas olla hodarin katsastus ajankohtainen niin käväsimpä joutessani tänään kontuurisedän juttusilla noista hodarin 35:sta. Kovasti oli sitä mieltä ettei hodariin saa edelleenkään 35:sia alle, muttei suoraan ajatusta tyrmännytkään.
Annoin sille nämä täälläkin esillä olevat prosyyrit niin aikoi selvitellä asiaa.
Pitää kävästä loppuviikosta kysäsemässä että mihin lopputulemaan päätyi.
En ollu hodarilla liikenteessä niin ei päässyt katsomaan miten renkaat sopii kaariin.
Leveys ei niinkään kiinnostanut mutta halkaisijaa epäili...
Näin siis Kemissä.
PS. Paljonko se raideleveys saa nykyään kasvaa? /puoli?
Kävin leimaamassa hj60:tä joku aika sitten ja siihen ei enään saanu 33 ei sitten millään. Ei edes kelpuuttanut tojotan säätöarvokorttia riittävän virallisena. Ja ei kuulemma voi käyttää vertailu renkaana mitään austraaliassa käytettyä rengas kokoa. En tiedä oliko se vain paikallisen virkailian pimeilyä. Mutta kylle se soitteli vaikka minne sen taistelun aikana.
BENJAMIN
14.02.2017, 20:11
Aikamoinen sirkus näitten rengaskatsastuksien kanssa .(ja vissiin aina ollut)
Joku hyväksyy ja joku ei esim.Austraalian mallit.
Miten se HDJ 80 tänä päivänä , minkälaisia lappuja tarvii jos vaikka 315/75-16 tai 35x12,5-15 sovittais ? Vai onko turhaa uneksia ?
BENJAMIN
14.02.2017, 20:58
Alkais taas olla hodarin katsastus ajankohtainen niin käväsimpä joutessani tänään kontuurisedän juttusilla noista hodarin 35:sta. Kovasti oli sitä mieltä ettei hodariin saa edelleenkään 35:sia alle, muttei suoraan ajatusta tyrmännytkään.
Annoin sille nämä täälläkin esillä olevat prosyyrit niin aikoi selvitellä asiaa.
Pitää kävästä loppuviikosta kysäsemässä että mihin lopputulemaan päätyi.
En ollu hodarilla liikenteessä niin ei päässyt katsomaan miten renkaat sopii kaariin.
Leveys ei niinkään kiinnostanut mutta halkaisijaa epäili...
Näin siis Kemissä.
PS. Paljonko se raideleveys saa nykyään kasvaa? /puoli?
Eikö se ole 15 mm./per puoli. Eli alkuperäinen vanne et on 0 niin -15 et vanteet max.
BJ-40/76
16.02.2017, 22:48
Eikö se ole 15 mm./per puoli. Eli alkuperäinen vanne et on 0 niin -15 et vanteet max.
Hodarin alkuperäinen vanne on kyllä aika kaukana 0 et:stä....
Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa".
Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12?
Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään...
Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa!
Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa...
Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan...
Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko:
muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16?
Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää.
siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen?
Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria...
Hodarin alkuperäinen vanne on kyllä aika kaukana 0 et:stä....
Mulla nyt alla 8x16" muistaakseni offset +12 vai olikohan peräti +20? ja 265/75-16 gy talvirenkaat mahtuu (melkein) ilman levikkeitä. siis kulutuspinta on "piilossa".
Ja kesärenkaat bfg At 285/75-16 samaten.... olikohan nuo kesärenkaat tuolla +20 offset, ja talvirenkaat +12?
Toki sen verran tulee ulos, varsinkin toiselta puolen, että jos vittuuntunut katsuri, niin alkaisi äkisemään...
Kerran vuosikatsastuksessa yksi "yli-innokas" katsuri oli sitä mieltä, että nuo 285/75-16 on liian isot, ja ei voisi edes muutoskatsastaa!
Kerroin, että ei ole mitään tarkoitustakaan muutoskatsastaa... Nuorehko katsastusmies hävisi kuin pieru saharaan, ja muutaman minuutin kuluttua tuli, ja suoritti katsastuksen loppuun ilman yhtään sanaa...
Kaverin hodari hylättiin 235/85-16 renkailla, ja samoilla saatesanoilla: ei onnistu muutoskatsastaakkaan...
Ulkomuistista: Hodarin tyyppihyväksynnässä tms. on useampi rengaskoko:
muistaakseni mm. 265/75-15? ja 275/70-16?
Ja sitten semmoinen pieni Taka-Isku: Nopeusmittari ei saa näyttää liian vähää.
siis liian pientä nopeutta. -> Automaatti laatikolla olevassa hodarissa tuo helppo korjata; pistetään nopeusmittarin pyörittän hammasrattaat manuaalin jakolaatikosta. Ja noita pyöräpareja voi löytyä useampi eri myös marmoritiskiltä; mutta hinta vois olla aika suolanen?
Manuaali laatikolla olevista pitää välittää perät (offikäytössä varmaan muutenkin, varsinkin isompien renkaiden kanssa) taikka "virittää" nopeusmittaria...
Mulla on manuaali loota ja perissä automaatin välityksellä silti piti nopeusmittarin taulua editoida dymotarroilla 35:silla renkailla jotta nopeuden näyttö kohdallani. Kulkee mukavasti viitosella.
Aikamoinen sirkus näitten rengaskatsastuksien kanssa .(ja vissiin aina ollut)
Joku hyväksyy ja joku ei esim.Austraalian mallit.
Miten se HDJ 80 tänä päivänä , minkälaisia lappuja tarvii jos vaikka 315/75-16 tai 35x12,5-15 sovittais ? Vai onko turhaa uneksia ?
Samaa koitan itsekkin jos vaan saan renkaat ennen leimaa hommattua mutta pelkään jo etukäteen ettei onnistu vaikka täällä on monia onnistumisia raportoitu. Pitäisi saada väännettyä tämä juttu rautalangasta niin että minä ja vielä katsurikin ymmärtää.
Sama kävi Beejiin ja 33" kanssa mutta siinä nyt oli muutama muuttuja lisää. Ehkä kapeilla vanteilla olisi mennyt.
Pitäisi olla todella hyvät laput ja aukottomat faktat lyödä suoraan tiskiin konttorilla että täällä onnistuisi.
Tarvitaan siis selvitys:
1# Mikä on alkuperäinen suurin rengaskoko johon verrataan, mistä dokumentista se löytyy ja mistä STROsta se löytyy. Kelpaako korjauskirjan merkinnät todisteeksi. Pitääkö verrokkina käyttää korkeuden puolesta eri kokoa kuin leveyden.
2# Mikä määräys tai dokumentti sallii AUS tai US renkaiden käytön verrokkina.
3# millä vanteella menee läpi levikkeillä/ilman
Jne. nämä kaikki jutut kai löytyykin tästä ketjusta mutta ei se paljon auta jos konttorilla leimataan mutu tuntumalla.
Helpoin varmaan olisi kun "joku" tekisi trafille erillisen ohjeen että HDJ-80 saa 35x12.5x15 leimattua näin ja näin? Jos ei trafille niin koostetaan itse yksiselitteinen faktapaketti jossa kaikki tieto ja liitteenä STRO/korjauskirjojen tiedot. Luulisi nykyaikana konttoreilla olevan joku yhteinen ohjelma josta tietoa löytyy? Katsurikin varmaan uskoisi faktat jos olisi trafin erillinen ohjeistus? Sama kaikille muille merkeille ja malleille. Jos sääntö koskee yhtä autoa niin silloin se koskee muitakin? Voiko tässä käyttää hyväkseen jotain tiedossa olevaa hodaria jossa 35" otteessa, mielellään ei tähän menisi ettei tule sille ongelmia.
Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit.
Toyotan korjaamomanuaalista löytyy 245/85/16 ja 7.50-16-6prlt jotka menee unece taulukon mukaan +10% korkeus ja 102mm leveyden lisäyksellä 35/12.5sta yli.
Kaikki asiaan liittyvät määräykset löytyy trafin sivuilta nopealla googlauksella.
Tuossa linkki soveltamisohjeeseen https://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto )_Lopullinen_versio.pdf
Sieltä löytyy seuraava teksti, "1.3.2. Luotettava selvitys
Ajoneuvon muutoksissa esitettävinä luotettavina selvityksinä voidaan
pitää esimerkiksi ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta tai valmistajan
edustajan antamia dokumentteja ei kuitenkaan internet- sivuilta
löytyvää tietoa."
Eli Mika Teen kirja pitäis kelvata hyvinkin.
Ja myöskin "3.1. Rengasmuutokset
Muutettuja renkaita verrataan rengasmuutoksessa
tyyppihyväksynnässä hyväksyttyyn alkuperäiseen rengaskokoon.
Muutoskatsastuksen tarvetta arvioitaessa renkaan leveyden muutos
alkuperäiseen renkaaseen verrattuna voidaan arvioida metrisen
järjestelmän mukaan mitoitettuun renkaaseen merkitystä mitasta.
Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä."
Ymmärtäisin tuon niin, että ei ole väliä mihin maahan renkaat on hyväksytyt.
Tuolla on se varsinainen määräys https://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
Sieltä pisti silmään seuraava kohta "Renkaan leveydellä tarkoitetaan renkaaseen merkittyä leveyttä. Renkaan ulkohalkaisijalla
tarkoitetaan STRO:n (Scandinavian Tire & Rim Organization) rengasnormin mukaista kyseiselle
rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa."
Jos oikein tulkitsen tuon, niin leveyden muutosta verrataan nimellisleveyteen, eikä stro mittoihin.
Noilla dokumenteillä ainoa ongelma voi olla vanteen offset, se kun ei saa levitä yli 30 mm kuten yllä jo mainittiin. Toisaalta jos alkuperäisestäkään vanteesta ei löydy tietoja mistään, niin hankala autoa on sen takia hylätä. Tässä tapauksessahan ei olla muutoskatsastamassa vannetta, vaan renkaita. Nuo laputhan voi vaikka tulostaa ja ottaa konttorille mukaan, jos inssi alkaa tinkaamaan vastaan, niin minäkin jouduin tekemään Mersua katsastaessa. Jos ei siltikään onnistu, niin konttori vaihtoon.
Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot.
Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti.
BENJAMIN
17.02.2017, 17:32
Kylläpä on saatana hankalaa tämäki. Kolme katastuskonttoria kiersin tänään tuossa kemi-tornio alueella. Jokasessa tuomio ettei onnistu.
Yks selvittelee asiaa vielä maanantaina. Jos sielläkään ei onnistu niin olokoot.
Ajan iliman muutosleimaa niinkö tähänki asti.
Mistä oli kiinni ettei onnistu ?
Oliko siitä että Austraalian mallia ei voi verrata vai pitikö siinä lapussa olla joku
toyota liikkeen leima ?
Australian mallia ei voi verrata.
Ja tuo 245/85/16 tai 7.50-16lt merkinnät pitäs löytyä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta. Korjaamokäsikirja ei kuulemma kelpaa...
Toyotan leimoja ei ainakaan nämä tämänpäiväiset kaivanneet.
Eräässä hiekkamaasta tuodussa HZJ80:ssä oli tällanen rengastarra orkkisrenkaista:
http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/923/ACxGBM.jpg
Helposti 35x12.50" otteelle. :)
Tämä jos olisi tolpassa niin onnistuisi ainakin tämänpäiväisten juttujen perusteella.
Australian mallia ei voi verrata.
Ja tuo 245/85/16 tai 7.50-16lt merkinnät pitäs löytyä auton tyyppikilvestä tai rekisteriotteesta. Korjaamokäsikirja ei kuulemma kelpaa...
Tuossa minun aiemmassa postauksessa on suora lainaus trafin sivuilta, jossa sanotaan että ajoneuvoa koskevaa kirjallisuutta voidaan pitää luotettavana lähteenä.
Ainakaan noissa määräyksissä mitä minä löysin, ei rajata että mille mantereelle renkaat pitää olla tyyppihyväksyttyjä. Jos inssi niin väittää, niin pitäisi pystyä esittämään lainkohta mihin se perustuu.
Suosittelen Kolarin A-katsastusta, siellä on pätevä inssi joka hoitaa muutoskatsastukset. Jos ei suoraan osaakaan vastata, niin ottaa asiasta selvää. Muoniossakin nuo on pienen tingan jälkeen onnistunu. Piti tosiaan tulostaa tuo trafin ohje ja sieltä esitin kohdat mistä tinkaa oli.
Kuka osaa sanoa VX mallin vanteiden et-luvun faktana eikä mutuna?
VX:ssä kun on ne leveät kaarilevikkeet. Ja vanteina ainakin 8x16 alumiinit.
ET on noissa 0, löytyy myös Trafin tyyppitiedoista:
10/19 PYÖRÄKOOT
00094
---------
00095
215/80 R 16, 265/75 R 15, 275/70 R 16.
00096
00097
00098
00099
11/19 VANTEET JA VASTAAVAT RAIDELEVEYDET
00100
----------------------------------
00101
VANNE OFFSET MM RAIDELEVEYS MM
00102
EDESSÄ TAKANA
00103
6J-16 30 1535 1540
00104
7JJ-15 10 1575 1580
00105
8JJ-16 0 1595 1600
Ongelmana on tällä hetkellä tuon "alkuperäisen" rengaskoon selvittäminen. Ohje sanoo: "Ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko voidaan selvittää ajoneuvon
tyyppitiedoista, valmistajalta, valmistajan edustajalta, muusta
luotettavasta lähteestä tai esimerkiksi USA:n markkinoille
tarkoitetuissa autoissa valmistajankilvestä."
Eli pelkkä otekoko tai tyyppitiedoissa olevat vaihtoehdot eivät ole välttämättä ainoat vaihtoehdot. Eikä ole väliä minne päin maailmaa auto on myyty, jos se on samaa mallia/tyyppiä mitä kyseessä oleva vehjes.
Eikä "tyyppihyväksyntä" ole pakollinen, Suomessa saadaan edelleenkiin käyttöönottaa uusia autoja jotka eivät ole missään päin maailmaa varsinaisesti tyyppihyväksyttyjä, muita vaatimuksia kyllä on vaikka muille jakaa.
Juu ei onnistu.
Ei kuulemma löydy ko. auton tyyppitiedoista/hyväksynnästä kumpaakaan kokoa. Ei 245/85/16 eikä 7.50-16lt:tä.
En tiiä onko tyyppihyväksyntä pakollinen vai ei. Minun tehtävä ei ole sitä selvittää.
Eli jatketaan matkaa ilman muutosleimaa...
Hailuksi
14.04.2017, 17:45
Millasia konsteja ootte mittarivirheen eliminoimiseks keksiny..? Katsastus ois tulosa ja kaikki muuten ois kunnossa saaja 35" otteelle mutta mittarivirhettä on aika rajusti, ja vielä alaspäin, ja juurikin siitä katsuri oli aika tiukkana että alle todellisuuden ei saa näyttää yhtään, mutta yli sais.. Pitääkö ny vaa tehä dymolla uudet nopeudet mittariin vai kääntää neulaa? Neulan kääntäminen toki huono vaihtoehto koska mittarivirhe ei oo lineaarinen.. 110 nopeudessa ja ylöspäin pitää mittari kutinsa justiinsa, ja mittarin näyttäesä 30 todelline nopeus yli 50 😁
No se dynotarra on helpoin.
Mutta ei eihkä fiksuimman näkönen.
Ite käänsin neulaa näyttämään gps 80kmh:ssa ~81
Näyttää 60kmh:ssa 60. ja satasessa ~2kmh yli todellisen.
Eka ajamalla todeta gps:n kans mittarivirhe. minun tapauksessa 100kmh:ssa mittari näytti 97kmh.
Sitten vaan säätämään. Mittaristo irti ja nopeusmittariosa irti, porakoneen kierrokset säädin niin että mittari näyttää ennen säätöä 100kmh, neula irti ja porakone pyörimään samaa nopeutta kuin ennen neulan irrotusta ja neula takaisin akselilleen 105kmh kohdalle.
Nyt mittari heittää vakiorengaskoolla 19kmh :D
Sähkötoimisessa mittarissa neulan siirto on enemmän "mututuntumaa" kun ei pääse tallin pöydällä heti toteamaan että vaikuttiko siirto tarpeeksi.
Sähkötoimiseen SpeedoHealer tai joku muu vastaava piuhojen väliin.
Vaijerin väliinkin löytyy tämän tapaisia: http://www.marks4wd.com/speedo-correction.html , näyttäis matkamittarikin oikein edes suunnilleen.
Matkamittari näyttää nyt muutenkin ihan puutaheinää.
Aivan järjettömän hintasia palikoita...
ps.
Nyt mittari heittää vakiorengaskoolla 19kmh :D
Muokkaamattomalla mittarilla mittarivirhe oli vakiorenkailla 14kmh
Melko koomista kun 80km rajotuksella kestää losottaa mittari satasta tutkaan eivätkä edes vaivaudu valoja vilauttaan. :D
Mille lie rengaskoolle alunperin tehty...
bj45lava
24.04.2017, 07:21
Mulla vaijerin välissä tommonen muunnin, senhän on saanut tilata haluamallaan ratasvälityksellä ja tilaa on ratastaa eri tavallakin jos jostain sais vaan osia sisään.
4.1 perillä ja 35" renkailla näytti tasan oikein, nyt 37" taas sitten kympin verran pielessä mittari.
Hyllyssä olis jo hodarin sähkömittari ja anturi, siihen pitäis modata tommonen säädettävä muunnin väliin niin sais huoletta painaa menemään.
hunter hdj
24.04.2017, 11:54
Mistähän turbiinilukko saa tiedon kun kytkeytyy jumiin sitten 80km/H tuossa ainakin. Ongelma on kun mittari näyttää reilusti liian vähän korkeilla pyörillä todellinen vauhti 100km/h ja mittari näyttää 80km/h ja sit vasta turbiini lukittuu. Ideoita? Eli 80km ajaessa luistatellen mennään.. Saiskohan tuolla muuntimella korjattua tuon ongelman että lukittuisi turbiini oikein. .. Pohdintoja? . ottaako mittarilta tietoa turbiinilukitukseen koska siihen riippuvainen lukitus? .
bj45lava
24.04.2017, 15:08
Mittarissa on sähköinen nopeusanturi reed tyyppinen, sillä mm jäykistetään vx ohjaustehostis yli 60 km/h ja jonkun ohjeen mukaan kytkisi myös akselilukot pois 80 km/h
hunter hdj
25.04.2017, 11:04
Mittarissa on sähköinen nopeusanturi reed tyyppinen, sillä mm jäykistetään vx ohjaustehostis yli 60 km/h ja jonkun ohjeen mukaan kytkisi myös akselilukot pois 80 km/h
OK. Tuohon pitäisi paneutua tarkemmin mutta piuhaa aika lailla..
kiitos tiedosta. tuon anturin kun mittaristosta löytäisi niin vaikka esim maadoituksella toimiva anturi? Keinukytkin vaihdekeppiin ja maadoittas siitä turbiinilukon kiinni.. kun laatikko pyköltänyt isoimman vaihteen päälle?
Tässä edelleen selailen ja mietin mitä kaikkea pitää olla konttorilla mukana, kun menee muutoskatsastaan 75mm korotusta ja 315-75-16 renkaita.
Iski tämmönen sivu silmään. Onko ausseissa sitten saanut etupäätä korkeamalla setupilla jo kaupasta?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1663&pictureid=203226
Hailuksi
01.05.2017, 22:08
Nopee ajatelma ku oon ny mittarivirhettä miettiny että miten sen korjis.. Eli onnistuiskohan pykälien puolesta laittaa digitaalinen nopeusmittari kertomaan nopeuden.. Ottas auton omasta mittarista vaikka neulan pois häirihtemästä :rolleyes::D
alticity
12.07.2017, 20:02
35 otteessa. Kiitos -matti-:)
Antakaas vinkkejä tännekki näille 35:lle :D
Mittari näyttää jo oikein.
Ei tämän perän konttorit näitä hyväksy.
Hailuksi
21.07.2017, 12:31
Nii vaan leima napsahti ja 35 renkulit otteella:D
Vaati vähä kikkailua ja hyviä neuvoja katsastus inssiltä mutta nyt on mustaa valakosella
Vinkkejä voin jakaa yvllä
Nii vaan leima napsahti ja 35 renkulit otteella:D
Vaati vähä kikkailua ja hyviä neuvoja katsastus inssiltä mutta nyt on mustaa valakosella
Vinkkejä voin jakaa yvllä
Joku syy miksi kaikkien pitää erikseen kysellä yksityisviestinä?
Nostelaanpa ikuisuus aihetta.
315/75R16 renkaat pitäs saaha otteeseen.
Toyotalta/edustajalta laput?