PDA

View Full Version : Kompressoria ostamassa

Porvoon Hilma
17.04.2016, 19:48
Kaikenlaisia työkaluja on, mutta tää vielä puuttuu. Toki puuttuu muutakin, mutta nyt ajattelin investoida kompressoriin. Ei tartte hiekkapuhaltaa eikä tehdä urakalla mökkiä. Eli siis toimiva ja edullinen. Mutta mikä olisi hyvä tai edes toimiva?

turakki
17.04.2016, 21:36
Vähän vielä täsmennystä käytöstä, niin kokoluokka selviää.

Omassa käytössä on ollut kolme halvahkon hintaluokan kompuraa. Eka oli sellainen hinnat alkaen malli. Ostettiin se isäukon kanssa porukoiden remonttiin. Panelointihommissa ihan riittävä peli, pölyjä puhkuu ja renkaat täyttää. Oman talon työmaalla runkonaulaimen kanssa kävi sitten pieneksi. Palvelee vanhemmilla edelleen, vaikka ikää on jo noin 15v.

Toinen kompura oli jo vähän kalliimpi timpurinkompressori, suoravetoinen ja pienellä säiliöllä. Merkkiä en muista, mutta k-raudan myymiä koneita (eikö nämä italoja yleensä). Tuon kanssa pakerrettiin talo loppuun, pari kylmää piharakennusta ja talli. Tallihommissa oli sitten tarvetta jo paineilmatyökaluille, joten tämäkin jäi pieneksi.

Kolmas, eli nykyinen käyttökompura on stronglinen suoravetokone v-lohkolla ja vähän isommalla säiliöllä. Kolmeheppainen taitaa olla aika lailla maksimi yksivaihekoneelle? Hintaluokka on kolmisen sataa, mutta paikallinen rautakauppias teki hyvän tarjouksen. Tämä riittää useimpiin hommiin turakkitallissa. Pulttipyssyä, vinkua ja paineilmatalttaa pystyy käyttämään ja Bj:n maalaamaan.

Jossain vaiheessa tuon tilalle varmasti tulee kolmivaihekone, mutta 16A tapeilla on pärjättävä. Omien kokemusten mukaan siis nuo rautakaupoissa myytävät koneet eivät ole täysin kelvottomia. Iso osa niistä vaikuttaisi olevan suunnilleen samoja kapineita eri nimillä.

smgt
17.04.2016, 21:37
jos joku valovirta kompura hakusessa niin siihen välttää ihan perus puuilon tai muun halpamarketin kompura. pienissä ei mittää erikoisia ominaisuuksia ole.

Bj Andy
17.04.2016, 21:58
Osta suurin valovirtakompura mitä löytyy. Riittää kaikkeen muuhun paitsi siihen hiekkapuhallukseen,jaksaa nostaa Hilman kyytiin jos tarvii ja voi naulata sen mökinkin niin nopeesti kuin lautapoika latoo paneelia jonoon...

2,4TD
18.04.2016, 04:36
Osta suurin valovirtakompura mitä löytyy. Riittää kaikkeen muuhun paitsi siihen hiekkapuhallukseen,jaksaa nostaa Hilman kyytiin jos tarvii ja voi naulata sen mökinkin niin nopeesti kuin lautapoika latoo paneelia jonoon...

Näin juuri, Nuair taitaa lukea omassa kompurassa. En muista millä nimellä aiemmi teki tuo firma noita.
Ollut useamman vuoden käytössä,naulapyssy,pulttipyssy jne toimii.
2,6hp taisi olla teho, suurin noita valovirtakäyttöisiä.
Lisätehoa saa sitten jos enemmän ilmaa tarvii voi laittaa vaikka lisäsäiliön.

0ltzi
18.04.2016, 06:02
Ikh musta 200 litran tarjoukses -30%

tekniikkamies
18.04.2016, 08:20
Kaikenlaisia työkaluja on, mutta tää vielä puuttuu. Toki puuttuu muutakin, mutta nyt ajattelin investoida kompressoriin. Ei tartte hiekkapuhaltaa eikä tehdä urakalla mökkiä. Eli siis toimiva ja edullinen. Mutta mikä olisi hyvä tai edes toimiva?

Sellainen alle satasen hintainen pikkupäristin voi olla varsin toimiva. Itse olen vaihtanut öljyt varsinkin uutena ja laittanut talvella notkeaa 0w-40 öljyä.

Jappi
18.04.2016, 11:09
Joko hihnavetoinen tai V-lohkolla, yksipyttyiset suoravetoiset pitää hirveää meteliä.

Lclassic
18.04.2016, 12:48
Osta ihan mikä tahansa kunhan kyljessä ei lue strong line! Viisainta on ostaa harraste käyttöön kompura bauhaussista ihan vaan sen 5 vuoden takuun takia mitä mikään muu pulju ei anna ja varsinkin jos meinaat puhaltaa/hiota epäkeskolla niin kompura on melkoisella rasituksella eli pitkä takuuaika on yhtä kuin paremmin käyttövuosia.

Porvoon Hilma
18.04.2016, 19:43
Jee. Tänks, hyvät ohjeet. Strongline näyttää tekevän tasapelin itsensä kanssa tässä veikkauksessa :)

Kyllä käyttö on vähäistä eli pienikin pimpula kävisi, mutta sen pitää toimia. Minä kun en siedä toimimattomia laitteita sekuntiakaan...

Talot on rakennettu ja paras laite olisi öljytön pieniääninen, jolla voi puhallella pölyä, ehkä maalata spröömaalilla ja käytellä viimeistelynaulainta.

Oishan se komeeta kun ois Hilman lavan täyttävä virtahevon kokoinen pata, jolla pyörittäisi metrotyömaata.

Siis pieni mutta hyvä, onks mitää toivoa? Blauhausiinko pitää mennä?

vartiainen
18.04.2016, 19:56
Mulla on tuommonen:

http://www.ikh.fi/XT100320_KOMPRESSORI_100L_320L_3HP_230V

Ostin joskus 3-4vuotta sitten, vaihdoin uutena öljyt johonkin mobil rally formulaan enkä ole sen jälkeen laitteeseen koskenut muuten kuin vesiä tyhjennellyt silloin kun muistanut...Laite kylmässä tilassa eli pakkasessa talvisin. Hyvin pelannut. Kaverilta meni tämmösestä painekytkin, muuten ei mitään. Itellä ei ainuttakaan vikaa. Pyörii vinku ja pyssykin kohtuudella.

ajelija
18.04.2016, 20:46
Löytyy perus 2hp kompura 25L säiliöllä.
Pääasiallinen käyttö on ollut laittaa renkaisiin ilmaa.
Viimeistelynaulainta voi hyvin käyttääö Käytetty myös satunnaisesti paineilmavinkua, siinä käytössäkin jo auttamattomasti pieni kun kone saa huutaa kokoajan kun ilma ei vaan meinaa riittää...
Liian pieni pulttipyssylle...
Nykyään tollanen uusi 100€ luokkaa.
Itse kestävyydestä ei ole ollut moitteita ostin noin 15v sitten :)
Iso plussa kyllä liikuteltavuudesta, kätevästi kulkenut henkilö autonkin kyydissä :)
Seuraavaksi olisi ostettava vähintään 100L säiliöllä oleva :rolleyes:

Jappi
18.04.2016, 22:24
Mulla on tuommonen:

http://www.ikh.fi/XT100320_KOMPRESSORI_100L_320L_3HP_230V

Ostin joskus 3-4vuotta sitten, vaihdoin uutena öljyt johonkin mobil rally formulaan enkä ole sen jälkeen laitteeseen koskenut muuten kuin vesiä tyhjennellyt silloin kun muistanut...Laite kylmässä tilassa eli pakkasessa talvisin. Hyvin pelannut. Kaverilta meni tämmösestä painekytkin, muuten ei mitään. Itellä ei ainuttakaan vikaa. Pyörii vinku ja pyssykin kohtuudella.

Tuosta seuraavaksi isompi voimavirtamalli on itselläkin paukuttanut jo vuosia ilmaa, nyt viime talvet ollut lämpimässä tilassa mutta aiemmin ihan kylmissä tiloissa. Ja ei mitään vikaa, nyt vaan talvella jäätyy helposti kosteus pikaliittimiin ja koneisiin jos käyttää kylmällä puolella ilmaa kun kompura on lämpimässä.

E: Kokemuksesta tuleva neuvo, osta vähän isompi kuin luulet tarvitsevasi...

Ippe69
18.04.2016, 22:32
Makitalla on kätevä pikkukompura. Pölyjen puhalteluun ja naulaamiseen hyvä, maalauksessa saattaa loppua teho kesken. Kätevän mallinen ja kevyt, mulla kulkee yleensä autossa mukana. Niin ja hiljainenkin vielä. Pärekattoja tehtiin muutama vuosi sitten, jolloin naulaamiseen ostettiin pari niitä, eikä kummassakaan ole ollut mitään vikaa.
Tallissa mulla on 2,2kw strongline. Se on ollu jo ainaki yli viisi vuotta, enkä mitenkään huonona ole sitä pitänyt. Muistan, että olen joskus aukaissut siitä kompressorilohkon ja vaihdoin siihen tiivisteitä, mutta en muista että miksi tai mikä sille tuli. Siihen kuitenkin sai erikseen tiivistesarjan, mitä tuskin halvimpiin saa. Sekin on paljon halpoja suoravetoisia hiljaisempi ja tehoa riittää useimpiin töihin. Nykyään tosin aika vähällä käytöllä, kun suurin osa työkaluista toimii akulla.

Luoppis
18.04.2016, 22:50
Mulla on ollu 1,5 vuotta semmonen perus sininen valovirta Einhell 50 litran säiliöllä ja kakspyttysellä lohkolla. Maksoi kärkkäisellä 199e ku sattu olemaa tarjouksessa, eli just euron päälle 2x ku mitä puolta pienempi einhelli. Pyörittää hazet merkkistä vinkua ja pulttipyssyä harrastekäytössä ihan hyvin. Miinuksena on aika iso koko ja paino. Tota ei huvittais yksin ainakaa kauheesti nostella esim. auton kyytii. Tollai 25 litranenki einhelli mulla on ollu vuodesta 2011, sen vein takuuseen pikkusen vaille 2 vuotta vanhana kun siitä loppui paineen tuotto jostain syystä (lue: se kaatui käydessä).

Noissa on 2 vuoden takuut ja ainakin näillä seuduilla noihin saa osia/korjauksia/takuujuttuja paikallisesta huoltoliikkeestä. Toi 50 litranen ei tosin jaksa käynnistyä jos tallissa on pakkasta, vaatii sen lämppärin puhaltamaan lohkoa kohti hetken aikaa, että notkistuu.

2,4TD
19.04.2016, 04:49
Älä osta Hilma mitään pikkuista halpista, sama ajatus oli itsellä ja rahat meni hukkaan. Aina välillä on tarvinnut kuitenkin runkonaulainta vaikka on talokin ollut jo -62 valmis. Tuli hommattua pulttipyssykin kun sai edukkaasti jne.
Tuon tapainen itsellä, on vaan kahdella ulosotolla alentimen jälkeen.
https://www.rautia.fi/verkkokauppa/ty%C3%B6kalut-ja-pienrauta/s%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/kompressorit/kompressori-nuair-kombi-2-2kw-50l-230v

Jappi
19.04.2016, 22:28
Itse asiassa, pikkukompuralla pärjää pulttipyssyn yms. hetkellisten kuluttajien kanssa kun ostaa vaikkapa 20-30m 12-15mm letkua, löytyy kummasti potkua.

smgt
20.04.2016, 05:54
Pitää vaan tajuta vapauttaa liipasin siinä vaiheessa kun kompura pyörii. Pikkusen painetta nostamalla saa tehoa vähän pitemäksi aikaa :)

vartiainen
20.04.2016, 08:46
Mulla on peräti 50 metriä kumiletkua kompuran perässä, toimii jonkinlaisena puskuria kaiketi. No ulottuu vaihtamaan naapurinkin renkaat ainakin...
Ollut jo monta kertaa mielessä että pitäisi jotenkin rukata sitä kompuran alapainerajaa ylemmäs ettei työpaine menis niin alas ennenkuin käynnistyy. Jotain tiukkaa pulttia pyssyllä avatessa (esim. u-pultit..) tuskastuttavaa kuunnella kun kone laulaa vintissä ja keräilee sitä tehopiikkiä. En tiedä sitten mitä sinne pitäisi vaihtaa, erilainen anturi?

smgt
20.04.2016, 08:54
Jossain saattaa olla säädettävä. Max paineen ku laittaa ylemmäksi mutta antaa letkupaineen olla entisellään niin ei niin tiheseen huua. Mutta kompuran hyötysuhe kärsii kun pitää kovempaa painetta tehä. Ja tietysti säiliö rasittuu enempi.

-JoNe-
20.04.2016, 09:04
Ite ottaisin min. 50L säiliöllä ja mahdollisimman isolla vastapaine tuotolla olevan kompuran jos pitäis pieni kompura ostaa.

Joskus ostin itelle tällaisen enkä ole katunut.. http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmatyökalut/Kompressorit/214/Paineilmakompressori+Dari+Trend+540/855

Kaitsu67
20.04.2016, 09:49
Mulla on pieni v. 1998 ostettu Bilteman 2hp 24 litran säiliöllä. Edelleen rokkaa. :cool: Pari vuotta sitten jouduin uusimaan sylinterin kannesta sen pahvitiivisteen. Maksoi muistaakseni parikymppiä. Öljyjäkään ei ole vaihdettu, pitäis tehdä varmaan kun toi huoltoväli vissiin alkaa olla jo liki :D
Italiassahan toi oli muistaakseni valmistettu kuten monet muutkin. Ainakin tossa ollut rahalle vastinetta. Noissa on hyvä muistaa avata välillä se pohjaproppu ja laskea kondenssivesi pois. Nykyisista ko. liikkeen malleista ei ole tietoa, mutta tää on varmaan vastaava.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Kompressorit/Kompressori-OL-20-24-2000033889/

Vähän isompi tuli hankittua toiseen talliin viimevuonna kun oli tarjouksessa Bauhausissa; plussaa 5v. takuu. 3 sylkkänen, valovirta, suora ja alennettu lähtö säädöllä ja 100l säiliö. Makso tosiaan tarjouksessa 359e tai 399e silloin.
Nyt näköjään 499e

http://www.bauhaus.fi/kompressori-herkules-600-10-100.html

Toiminut hyvin, työkalut ja sooda/hiekkapuhalluskin onnistuu.

turakki
20.04.2016, 16:02
Mulla on peräti 50 metriä kumiletkua kompuran perässä, toimii jonkinlaisena puskuria kaiketi. No ulottuu vaihtamaan naapurinkin renkaat ainakin...
Ollut jo monta kertaa mielessä että pitäisi jotenkin rukata sitä kompuran alapainerajaa ylemmäs ettei työpaine menis niin alas ennenkuin käynnistyy. Jotain tiukkaa pulttia pyssyllä avatessa (esim. u-pultit..) tuskastuttavaa kuunnella kun kone laulaa vintissä ja keräilee sitä tehopiikkiä. En tiedä sitten mitä sinne pitäisi vaihtaa, erilainen anturi?

Meidän halpiksessa oli muistaakseni ihan simppeli säädettävä kytkin virtanapin boksin sisällä. Joku pultti siellä muistaakseni oli sisällä. Toiminnan pystyi päättelemään helposti. Säädin juuri noin, kuin suunnittelit.

vellihousu
20.04.2016, 16:05
Mulla on pieni v. 1998 ostettu Bilteman 2hp 24 litran säiliöllä. Edelleen rokkaa. :cool: Pari vuotta sitten jouduin uusimaan sylinterin kannesta sen pahvitiivisteen. Maksoi muistaakseni parikymppiä. Öljyjäkään ei ole vaihdettu, pitäis tehdä varmaan kun toi huoltoväli vissiin alkaa olla jo liki :D
Italiassahan toi oli muistaakseni valmistettu kuten monet muutkin. Ainakin tossa ollut rahalle vastinetta. Noissa on hyvä muistaa avata välillä se pohjaproppu ja laskea kondenssivesi pois. Nykyisista ko. liikkeen malleista ei ole tietoa, mutta tää on varmaan vastaava.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Kompressorit/Kompressori-OL-20-24-2000033889/

Vähän isompi tuli hankittua toiseen talliin viimevuonna kun oli tarjouksessa Bauhausissa; plussaa 5v. takuu. 3 sylkkänen, valovirta, suora ja alennettu lähtö säädöllä ja 100l säiliö. Makso tosiaan tarjouksessa 359e tai 399e silloin.
Nyt näköjään 499e

http://www.bauhaus.fi/kompressori-herkules-600-10-100.html

Toiminut hyvin, työkalut ja sooda/hiekkapuhalluskin onnistuu.

Mul on kanssa toi herkules. Ihan hyvin on toiminu, välillä vaan 16A sulake kärähtää ku käynnistyy. Ei siinä muuten olis haittaa mutta kun se sulake on sähkötolpassa n. 6m korkeudessa.
Remppakompurana mulla on semmonen 24l säiliöllä oleva. Siitäkin on kannentiiviste vaihdettu. Saako noita tiivisteitä jostain, viimeksi leikkelin itte?

2,4TD
20.04.2016, 17:06
Jossain saattaa olla säädettävä. Max paineen ku laittaa ylemmäksi mutta antaa letkupaineen olla entisellään niin ei niin tiheseen huua. Mutta kompuran hyötysuhe kärsii kun pitää kovempaa painetta tehä. Ja tietysti säiliö rasittuu enempi.

Saahan noista painekytkimistä alarajaa nostettua, ei rasitu kompura yhtään enempää kun max paine ei muutu.
Pulttipyssyllä tulee ammuttua suoraan säiliöstä max paineella, ei tuollainen pikkusäiliöllinen pitkään potki 8-10bar kun painaa liipasimen pohjaan.

Nikuzai
20.04.2016, 18:14
Miten saako sitä venttiili liuskaa mistään?

Edellinen kuivakompura petti "pakoventtiilistä" josta pala imuventtiilin väliin männän päälle, muuten menisi mutta se männänrengas aines kärsi ja on se kompura melko osiksi jo käytettykkin

Mutta vanhassa pikkukompurassa on samat liuskeventtiilit ja jos siitä petää sit on mentävä kauppaan :(

Kaitsu67
20.04.2016, 23:22
Remppakompurana mulla on semmonen 24l säiliöllä oleva. Siitäkin on kannentiiviste vaihdettu. Saako noita tiivisteitä jostain, viimeksi leikkelin itte?

Vein vanhan risan malliksi Tiivistekeskukseen Vantaalle, mittailivat ja tilasivat uuden. Yksi kpl olisi ollut tolkuttoman kallis, niin kannatti ottaa 2kpl. Jäipähän toinen varalle.

Jappi
21.04.2016, 00:50

Isommalla letkulla saa ilmaa koneelle asti, varsinkin jos ottaa paineenalentimen kautta. Se kun kuristaa virtausta aika lailla. Ja kun on vielä pitkä letku"apusäiliönä", ei pulttipyssykään hyydy heti kolmanteen iskuun.

Porvoon Hilma
21.04.2016, 09:46
Pohdinta jatkuu.

24 litraisen perusmallin saa satasella.

Oon katellut tuota Makitan 610X satsia. Olis varmaan laadukas ja sisältää Makitan viimeistelynaulaimen, mutta melko pienihän tuo kompura olisi verrattuna täällä suositeltuihin malleihin. Naulaimenkin saa 30€:lla.

Ehkä mun vaan täytyy hankkia ns. tavallinen rautakauppakompura silläkin uhalla, että laatu voi olla kyseenalainen.

Miksi Makitaa mietin on vaan selkeästi se, että koskaan en ole Makitan laitteisiin pettynyt. Akkuväännnin, mutterimopo, jiirisaha, rälläkkä, käsipyörösaha, höylä,...

Bj Andy
21.04.2016, 10:16
Tosiaan semmonen 2.2 kw kaksi mukinen valovirta säksätin on jees. Sen jaksaa yksin nostaa kyytiin ja sulakkeet riittää lähes joka paikassa. Tosin se ei liene teikäläiselle ongelma. Tämmösessä riittää tuotto kaikkeen muuhun paitsi siihen hiekkapuhallukseen.

Ja ite kyllä pärjäsin aika pitkään semmosella 170 euron öljyttömällä päristimellä. sekin riittää maalaukseen ja pulttimopolle ihan kohtuudella. Mutta kun uuden hankinta tuli ajankohtaiseksi niin hommasin sitten tuon isomman missä jonkinlaisella todennäköisyydellä lukee juurikin nuo mainitut kirosanat mutta kun en tienny että se on huono juttu niin se ei ole myöskään osannu oireilla.

turakki
21.04.2016, 13:03
Pohdinta jatkuu.

24 litraisen perusmallin saa satasella.

Oon katellut tuota Makitan 610X satsia. Olis varmaan laadukas ja sisältää Makitan viimeistelynaulaimen, mutta melko pienihän tuo kompura olisi verrattuna täällä suositeltuihin malleihin. Naulaimenkin saa 30€:lla.

Ehkä mun vaan täytyy hankkia ns. tavallinen rautakauppakompura silläkin uhalla, että laatu voi olla kyseenalainen.

Miksi Makitaa mietin on vaan selkeästi se, että koskaan en ole Makitan laitteisiin pettynyt. Akkuväännnin, mutterimopo, jiirisaha, rälläkkä, käsipyörösaha, höylä,...

Ainakin nuo omat halvat on kaikki asiansa ajaneet, ja vanhimmalla satkun koneella menty tosiaan noin 15v.

lacrits68
21.04.2016, 13:14
moi!

Mulla ollut jo muuan vuoden käytössä tollanen...

http://www.oie.se/Produkt/kompressor-50-l-staende-(47109)

mukava kun oli pyörät alla ja "seisova asennus" säästää pikkuisessa tallissa tilaa...! pienihän se on mutta ajaan mun käytöllä asiansa. Halpakin se silloin oli 100€ pintaan..!

Specifikation
Arbetstryck max: 8 bar
Tankvolym: 50 l
Luftflöde nominellt: 198 l/min
Fri avgiven luftmängd: 100 l/min
Varvtal max.: 2850 rpm

//Janne

vellihousu
21.04.2016, 18:05
Mulla tosiaan toi pikkukompura kestänyt hiton hyvin,.Uskoisin ettei se makitan kompura kovin erilainen ole. Toi kannen tiivistekkin olisi varmaan kestänyt jos olisi välillä pultteja kirinyt, oli nääs ihan sormi tiukkuudella kun rupesin availee.
Öljyt vaihdoin siihen parempiin kun ei pakkasella meinannut jaksaa lähteä pyörimään.

MattiH
21.04.2016, 18:34
http://www.ikh.fi/Paineilmakompressorit/XT503600_KOMPRESSORI_50L_360L_3HP_240V

Tuommonen ollut ~5 vuotta. Painekytkin ja käynnistyskonkka pitänyt vaihtaa, muuten toiminut hyvin.

Kaitsu67
21.04.2016, 22:45
Mulla tosiaan toi pikkukompura kestänyt hiton hyvin,.Uskoisin ettei se makitan kompura kovin erilainen ole. Toi kannen tiivistekkin olisi varmaan kestänyt jos olisi välillä pultteja kirinyt, oli nääs ihan sormi tiukkuudella kun rupesin availee.

Mulla oli ihan sama homma omassa, kun se tiiviste meni. Olis pitäny koittaa kiristellä jos olis tajunnu. No nyt tietää.

2,4TD
24.04.2016, 06:06
Isommalla letkulla saa ilmaa koneelle asti, varsinkin jos ottaa paineenalentimen kautta. Se kun kuristaa virtausta aika lailla. Ja kun on vielä pitkä letku"apusäiliönä", ei pulttipyssykään hyydy heti kolmanteen iskuun.

Ei se pelkkä letku tee autuutta, liittimissä pitää olla kanssa iso reikä. Hankala käsitellä pitkä letku monessa paikassa. Ennemmin sitten tekee vaikka pienen p-ilma rungon putkesta niin mahtuu litroja ihan eri tavalla kun letkuun. Letkusta mitään säiliötä oikein saa. Tai sitten joku k-auton vanha jarrusäiliö, rikki menneen kompuran säilö lisäksi.

Jappi
26.04.2016, 14:40
Ei se pelkkä letku tee autuutta, liittimissä pitää olla kanssa iso reikä. Hankala käsitellä pitkä letku monessa paikassa. Ennemmin sitten tekee vaikka pienen p-ilma rungon putkesta niin mahtuu litroja ihan eri tavalla kun letkuun. Letkusta mitään säiliötä oikein saa. Tai sitten joku k-auton vanha jarrusäiliö, rikki menneen kompuran säilö lisäksi.

No kyllä itsellä vaan kummasti pulttipyssyyn löytyi potkua kun 8mm/10m letku vaihtui 13mm/40m. Liittimen malli pysyi samana. Jopa tuolla valovirtaisella 2Kw Gern-paineilma/melunkehittimellä alkoi pultit aueta ihan eri malliin.

Vielä sais tosiaan lisää kun laittaisi isot pikaliittimet mutta sitten menis kaikkien laitteiden liittimet vaihtoon ja toistaiseksi on momentit yleensä riittänyt...

Nikuzai
26.04.2016, 16:36
No kyllä itsellä vaan kummasti pulttipyssyyn löytyi potkua kun 8mm/10m letku vaihtui 13mm/40m. Liittimen malli pysyi samana. Jopa tuolla valovirtaisella 2Kw Gern-paineilma/melunkehittimellä alkoi pultit aueta ihan eri malliin.

Vielä sais tosiaan lisää kun laittaisi isot pikaliittimet mutta sitten menis kaikkien laitteiden liittimet vaihtoon ja toistaiseksi on momentit yleensä riittänyt...

Laitoitko sen 13mm letkun niihin 8mm liittimiin vai tuliko letkuun uudet 13mm yhteensopivat liittimet?

Itelle tullut vastaan sellaisia liittimiä missä oli samassa koossa pari milliä pienempi reikä ja sit sellaista missä on oikeesti isoreikä varmaan vaille millin seinämällä se letkunliitos osa, ja senhän sit piti jäädä renkaan alle niin littuunhan se meni
Liitin osa pysy toimivana, mutta ei ole vielä keksitty soikeaksikiristyvää klemmaria :(

petr
26.04.2016, 16:37
http://www.puuilo.fi/Kompressori150l

mitenköhän tuollainen pelaisi perustallikäytössä? Isommin ei ole tarkoitus hioa/hiekkapuhaltaa, korkeintaan pisteosia ja yksittäisiä ruostepaikkoja sellaisen puhalluspytyn kanssa.

Tämän toisen linkin mukaisesti taitaa olla perus "made in Italy" kone...niin kuin stronglinet ja vastaavat....

https://www.tuontitukku.fi/tuote/kompressori-aicon-150l-4-hp-voimavirta-400v/6419773011917/

Ippe69
26.04.2016, 17:08
http://www.puuilo.fi/Kompressori150l

mitenköhän tuollainen pelaisi perustallikäytössä? Isommin ei ole tarkoitus hioa/hiekkapuhaltaa, korkeintaan pisteosia ja yksittäisiä ruostepaikkoja sellaisen puhalluspytyn kanssa.

Tämän toisen linkin mukaisesti taitaa olla perus "made in Italy" kone...niin kuin stronglinet ja vastaavat....

https://www.tuontitukku.fi/tuote/kompressori-aicon-150l-4-hp-voimavirta-400v/6419773011917/

Tuohan on iso kone peruskäyttöön. Mulla on 2,2kW strongline, mistä aiemmin kirjoitinki, sillä onnistuu hyvin pienet hiekkapuhallukset. Parikin autoa sillä on maalattu ja useita pärekattoja tervattu maaliruiskulla. Siinä hommassa piti harvakseltaan, ehkä 10 min. välein pitää vähän taukoa. Lisäksi bilteman ilmavinku tarvii niin paljon ilmaa, että meinaa kompurasta loppua tehot jos isompia osia työstää. Senkin tilalle olen tosin hommannut makitan akkukoneen. Toki jos tallissa on tilaa, eikä budjetti ole tiukka, niin isompi on aina parempi.

2,4TD
26.04.2016, 19:31

Tossa esim IR.n pulttipyssyn ilmankulutus:
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmaty%C3%B6kalut/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet+12%22/273/Mutterinv%C3%A4%C3%A4nnin+12%22+Ingersoll-Rand+IR+2135QTIMAX/1144
Reilut 1000l/min täysteholla, tollanen letku hetkessä tyhjä + veemäinen käsitellä 40m letku.
Jos kompura on tallissa niin tekee vaikka 2" putkesta renkaan kiertämään ympäri tallin niin saa säiliötilaa oikeasti lisää, ulosottoja riittävästi niin pärjää lyhyellä letkulla eikä ahdista :D

tekniikkamies
26.04.2016, 21:55
Tossa esim IR.n pulttipyssyn ilmankulutus:
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmaty%C3%B6kalut/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet/Mutterinv%C3%A4%C3%A4ntimet+12%22/273/Mutterinv%C3%A4%C3%A4nnin+12%22+Ingersoll-Rand+IR+2135QTIMAX/1144
Reilut 1000l/min täysteholla, tollanen letku hetkessä tyhjä + veemäinen käsitellä 40m letku.
Jos kompura on tallissa niin tekee vaikka 2" putkesta renkaan kiertämään ympäri tallin niin saa säiliötilaa oikeasti lisää, ulosottoja riittävästi niin pärjää lyhyellä letkulla eikä ahdista :D

Mulla ainakin 3/4" IR toimii ihan hyvin pienellä valovirtakompuralla ja 13 millin letkulla. Ohuemmalla letkulla puhti loppui aikaisemmin.

2,4TD
27.04.2016, 04:45
Mulla ainakin 3/4" IR toimii ihan hyvin pienellä valovirtakompuralla ja 13 millin letkulla. Ohuemmalla letkulla puhti loppui aikaisemmin.

:D joo mutta kun tehdään töitä ja sitä pulttipyssyä käytetään vaikka piukkojen pulttien irroitukseen niin sun pieni valovirtakompura ja vaikka 20mm letku ei riitä, sehän alkaa äkkiä yskimään jo ihan pyörän pultteja jos aukoo ja on piukassa.
Kyllähän se ns puhti on mutta noi p-ilmatyökalut tarvii litroja että toimii ja halpikset yleensä vielä enemmän kun laatukamppeet.
Itsellä on suurin valovirtakompura ja lyhyt letku (kompurassa) ja kaverilla valovirtakompura ja säiliöiden koko on eri, toki myös litrojen tuotto niin aika hyvin huomaa eron, toinen on kun laittaa vaikka runkonaulaimen kiinni ja sillä 8kg alkaa jyskimään naulaa niin noilla pienillä valovirtakompuroilla loppuu se äkkiä vaikka olisi se 13mm ja 40m letku.

Suuremman hyödyn pikkukompuralla saanee kun laittaa alapaineen 7kg mistä kompura käynnistyy jos yläpaine on se 9kg kuin letkua pikkuisen isontamalla ja pidentämällä.

tekniikkamies
27.04.2016, 09:59
:D joo mutta kun tehdään töitä ja sitä pulttipyssyä käytetään vaikka piukkojen pulttien irroitukseen niin sun pieni valovirtakompura ja vaikka 20mm letku ei riitä, sehän alkaa äkkiä yskimään jo ihan pyörän pultteja jos aukoo ja on piukassa.

Mul on toril ollut myynti-ilmoitus, jossa olin vaihtamassa vanhaa Atlas Copcoa painepesuriin, siitä tulee kyl ilmaa useimpiin pikkupuuhiin, mutta sulakkeet sais olla mielellään 63 kokoluokkaa. Sitten mul on pienempi 2 kuution kokoluokkaa oleva kompura taajuusmuuttajalla ja sil voi käyttää jo pientä puhalluskelloa ja kypärää. Käytös on ollut 5 millin pitkäventurisuutin.

Eniten on käytössä pienin kompressori ja kyl sil ainakin omista autoista pultit lähtee sopivasti.

2,4TD
27.04.2016, 19:24
Mul on toril ollut myynti-ilmoitus, jossa olin vaihtamassa vanhaa Atlas Copcoa painepesuriin, siitä tulee kyl ilmaa useimpiin pikkupuuhiin, mutta sulakkeet sais olla mielellään 63 kokoluokkaa. Sitten mul on pienempi 2 kuution kokoluokkaa oleva kompura taajuusmuuttajalla ja sil voi käyttää jo pientä puhalluskelloa ja kypärää. Käytös on ollut 5 millin pitkäventurisuutin.

Eniten on käytössä pienin kompressori ja kyl sil ainakin omista autoista pultit lähtee sopivasti.

Aivan sama millaiset kompurat sulla on, se vaan on fakta että litratehot jää liian pieniksi noilla valovirtakompuroilla ja pikkusäiliöillä paineilmatyökaluja käytettäessä, ei auta vaikka olisi se 40m letku.
Ihan jo se pulttipyssy vie täysteholla sen linkittämäni mukaan oikeasti sen reilut 1000l/min.
Mikäs sulla on tuottoteho lirtoissa / min sillä pikkukompuralla? Säiliön koko lienee se 50l?

tekniikkamies
27.04.2016, 22:05
Aivan sama millaiset kompurat sulla on, se vaan on fakta että litratehot jää liian pieniksi noilla valovirtakompuroilla ja pikkusäiliöillä paineilmatyökaluja käytettäessä, ei auta vaikka olisi se 40m letku.
Ihan jo se pulttipyssy vie täysteholla sen linkittämäni mukaan oikeasti sen reilut 1000l/min.
Mikäs sulla on tuottoteho lirtoissa / min sillä pikkukompuralla? Säiliön koko lienee se 50l?

Huono pulttipyssy ja 24 litran säiliöllä oleva n. 1500 wattinen kompressori eivät toimineet yhdessä hyvin 10 mm letkulla.

Nyt pulttipyssy on IR 2145QiMAX, kompressori Einhell 1500 wattinen 24 litranen, letku 13 mm ja kyllä sillä tavalliset auto pultit aukeaa tarpeeksi hyvin.

Mulla on paineilmasäiliöitä tarvittaessa erikokoisia myös 1000 litrainen, vaan kun nykyisin pulttipyssy pelaa ja tulla pilipalikompuralla. Autoon odottaa asennusta alumiinipainesäiliö.

Ei noita valovirtakompuroiden tuottoja paljoo kannata ihmetellä kun niillä pitää ilma ottaa säiliöstä. Mul on erikseen jatkuvapyöritteiset kompurat.

2,4TD
28.04.2016, 04:32
No justiinsa, olen minäkin naulannut auton lukkojen kompuralla, sillä pikku Arbilla kun oli pitkä letku. Viimeistelynaulain ja kerran kaksi kun löi ja odotti että täyttyy niin sai jatkaa. 24l säiliöllä oleva kompura, no piukkoja pultteja et ole tainnut aukoa :D

2,4TD
28.04.2016, 04:35
Ei noita valovirtakompuroiden tuottoja paljoo kannata ihmetellä kun niillä pitää ilma ottaa säiliöstä. Mul on erikseen jatkuvapyöritteiset kompurat.

Mun mielestä toi tuotto kompurassa vaikuttaa kun se kertoo ilmamärästä mikä koneesta tulee ei mitkään wattimäärät kun kerran on pieni reservi eli säiliö. Sama homma painepesurissa, ei paine vaan litramäärä mikä tulee läpi.

Nikuzai
28.04.2016, 06:33
Tuottaako mikään kompura sitä käyttö voimaa suoraan männänpäältä?
Suoravetoiset jotka perustuu paineen karkuuttamiseen tai lepuuttamiseen on erikseen

Kyllähän se pikkuinen arb jaksaa sen 8bar tuottaa ja jos sitä ilmaa tulee vaikka 1000L liipasinta painettaessa tuumasesta letkusta, niin ei se pulttipyssyssä ainakaan ahdista kompurasta johtuen.
Paineet vaan kestää pidempään saada täyteen

Helpoiten huomasi säiliön merkityksen kun ilmaa läpivuotavalla ruiskulla ja 10l kompuralla maalasi
Kun kompura lopetti käymisen ja paino liipasinta niin tuhahdus ja säiliö tyhjäksi

Sitten kun letkuun laitto väliin 24L säiliön niin johan sillä maalasikin mittarista katto et kompurassa on 7bar ja alkoi maalaamaan pikkasen rauhallisemmin kuin normaalisti

Ja en huomannut eroa samalla letkulla ison kompuran ja ton pikkuisen välillä kun ison säiliö oli kytketty linjaan pikkukompuran kanssa. Eli pienellä paineistin järjestelmän, paineen kasvu vaan kesti paljon pidempään.
Epäkeskoahan se ei tietenkään jaksa kun se vaatii ilmaa enemmän mitä kompura tuottaa

petr
28.04.2016, 09:24
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/ty%C3%B6kalut-ja-pienrauta/s%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/kompressorit/kompressori-nuair-profi-3-0kw-100l-400v-3-vaihe

Tällainen vaihtoehto tuli myöskin mieleen. Mulla on vielä rakentajan tili K-raudassa niin tuosta hinnasta saa vielä muutaman kympin pois....olisiko sopiva kompromissi maltillista kokoa, litratuottavuutta ja kapasiteettia sekä laatua perus harrastajalle (made in italy, niin kuin tosiaan 95% näistä vähän isommista voimavirtakoneista)? Tässä 2v takuu, muissa 1v (bauhausin koneilla 5v, mutta siellä ei oikein sopivaa ole osunut silmään ainakaan nettiä tutkiessa)

Lähin vastaava esim. biltemasta 769€ http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Kompressorit/Kompressori-40B-90-2000030846/ ja tosiaan tuo aikaisemmin linkittämäni Puuilon kone 690€ http://www.puuilo.fi/Kompressori150l

Nuo myös melkoisella varmuudella Italian koneita....

tekniikkamies
28.04.2016, 09:33
Suoravetoiset jotka perustuu paineen karkuuttamiseen tai lepuuttamiseen on erikseen

Noi mun isommat jatkuvapyörittäiset lähtee melkeen heti pumputtamaan kun tekee jotain paljon ilmaa vievää. On siinäkin matkan varrella ollut pieni säiliö jo ihan ilman jäähdyttämisen takia.

Pieni valovirtakompura ei jaksa läheskään kaikkiin hommiin tehdä painetta samaan aikaan kuin työvälinettä käytetään.

Huvikseni testasin miten pieni paineilmavinku toimii kun se oli kytketty n. 2 kuutiota ilmaa maksimissaan tekevään kompuraan. Pian pilipalivinku kyrvähti ja sitten hankin paremman.

Jappi
28.04.2016, 14:50
no piukkoja pultteja et ole tainnut aukoa :D

Mun pulttipyssy on ex-työmaan romukuormasta kalastettu IR, tehot kuulemma uupui kun ei jaksanut kuorma-auton päällirakenteen vaihdossa vanhoja 16mm pultteja vääntää poikki. Sillä työmaalla tuli itsekin avattua niitä oikeasti tiukkojakin tapauksia jotka eivät auenneet tuumaisella koneella ja 14bar linjapaineella.

Tuolla omalla 1/2 koneella on lähtenyt siltikin kaikki auki mitä kevyessä kalustossa on vastaan tullut. Ja ilmankulutus on iso jatkuvassa paukutuksessa, siihen ei riitä mikään kotitalousnalleilla pyörivä kompura mutta pointti olikin se että isolla letkulla saa siihen ensimmäiseen iskusarjaan ihan erilailla voimaa ja sitten jo pärjää vähemmälläkin.

Jappi
28.04.2016, 14:51
Laitoitko sen 13mm letkun niihin 8mm liittimiin vai tuliko letkuun uudet 13mm yhteensopivat liittimet?

Tietenkin 13mm karalla olevat liittimet, mutta pikaliittimen koko pysyi samana.

tekniikkamies
28.04.2016, 16:56
Mulla rupes tavanomaiset kevyen kaluston pultit aukee tarpeeksi hyvin pulttipyssyn vaihdolla ja mikä parasta se toimii nyt pienimmälläkin kompuralla. Ostan tarvittaessa järeämmän pulttipyssyn ja liitän sen niin, että ilma riittää jos tarvetta tulee vastaan.

En tiä miks mun sille pulttipyssylle pitäs ilmaa tyrkyttää enempi kun on omaa tarvetta koska isompi ilman tarve ilmenee hiekkapuhalluksessa ja maatalousvekottimien putsauksessa. Viimeks leikkuupuimurin putsauksessa paloi 35 ampeerin sulake, joten enempi sitä pulaa on sähköstä kuin kompuroiden tuotosta.

2,4TD
28.04.2016, 19:13

Kyllähän se pikkuinen arb jaksaa sen 8bar tuottaa ja jos sitä ilmaa tulee vaikka 1000L liipasinta painettaessa tuumasesta letkusta, niin ei se pulttipyssyssä ainakaan ahdista kompurasta johtuen.
Paineet vaan kestää pidempään saada täyteen

Helpoiten huomasi säiliön merkityksen kun ilmaa läpivuotavalla ruiskulla ja 10l kompuralla maalasi
Kun kompura lopetti käymisen ja paino liipasinta niin tuhahdus ja säiliö tyhjäksi

Sitten kun letkuun laitto väliin 24L säiliön niin johan sillä maalasikin mittarista katto et kompurassa on 7bar ja alkoi maalaamaan pikkasen rauhallisemmin kuin normaalisti

Ja en huomannut eroa samalla letkulla ison kompuran ja ton pikkuisen välillä kun ison säiliö oli kytketty linjaan pikkukompuran kanssa. Eli pienellä paineistin järjestelmän, paineen kasvu vaan kesti paljon pidempään.
Epäkeskoahan se ei tietenkään jaksa kun se vaatii ilmaa enemmän mitä kompura tuottaa

Enköhän ole juuri koittanut perustella että se ilmamäärä loppuu pienellä valovirtakompuralla kun on hidas tuotto ja pieni säiliö.

2,4TD
28.04.2016, 19:14
Mulla rupes tavanomaiset kevyen kaluston pultit aukee tarpeeksi hyvin pulttipyssyn vaihdolla ja mikä parasta se toimii nyt pienimmälläkin kompuralla. Ostan tarvittaessa järeämmän pulttipyssyn ja liitän sen niin, että ilma riittää jos tarvetta tulee vastaan.

En tiä miks mun sille pulttipyssylle pitäs ilmaa tyrkyttää enempi kun on omaa tarvetta koska isompi ilman tarve ilmenee hiekkapuhalluksessa ja maatalousvekottimien putsauksessa. Viimeks leikkuupuimurin putsauksessa paloi 35 ampeerin sulake, joten enempi sitä pulaa on sähköstä kuin kompuroiden tuotosta.

Kuka on meinannut että enemmän pitäisi tyrkyttää kun on tarvetta?
Kysymyshän on ollut juurikin siitä että se tarvittava ilmamäärä loppuu pienestä säiliöstä ja hidastuottoinen kompura ei saa käytön ollessa kyseessä ilmaa tuotettua riittävän nopeasti. Letkulla jos on pikkuisen isompi reikä ja pidempi letku ei säiliötilavuutta saa lisää mainittavasti...

2,4TD
28.04.2016, 19:19
Mun pulttipyssy on ex-työmaan romukuormasta kalastettu IR, tehot kuulemma uupui kun ei jaksanut kuorma-auton päällirakenteen vaihdossa vanhoja 16mm pultteja vääntää poikki. Sillä työmaalla tuli itsekin avattua niitä oikeasti tiukkojakin tapauksia jotka eivät auenneet tuumaisella koneella ja 14bar linjapaineella.

Tuolla omalla 1/2 koneella on lähtenyt siltikin kaikki auki mitä kevyessä kalustossa on vastaan tullut. Ja ilmankulutus on iso jatkuvassa paukutuksessa, siihen ei riitä mikään kotitalousnalleilla pyörivä kompura mutta pointti olikin se että isolla letkulla saa siihen ensimmäiseen iskusarjaan ihan erilailla voimaa ja sitten jo pärjää vähemmälläkin.

No kaverilla on voimavirtakompura, ihan siis kotitalousnallit ja 200l säiliö, alapaine mistä kompura lähtee taas tulille on nostettu niin saa paukuttaa piukempiakin pultteja. Verrokkiksi oma 50l säiliöllä oleva valovirtakompura niin loppuu nopeasti se teho. Jotkut väittävät että noilla IR.n pyssyillä ei isolla paineella saa ajaa kun hajoavat. Meillä molemmilla on samanlaiset juurikin noi IR.n pyssyt.

tekniikkamies
28.04.2016, 19:23
Kuka on meinannut että enemmän pitäisi tyrkyttää kun on tarvetta?
Kysymyshän on ollut juurikin siitä että se tarvittava ilmamäärä loppuu pienestä säiliöstä ja hidastuottoinen kompura ei saa käytön ollessa kyseessä ilmaa tuotettua riittävän nopeasti. Letkulla jos on pikkuisen isompi reikä ja pidempi letku ei säiliötilavuutta saa lisää mainittavasti...

Sen takia on käytössä isompia kompuroita! Pienessä kompurassa on hyvänä puolena, että se toimii invertterilläkin, joka mun autos on 3000 wattinen.

Itse pitäisin eroa äänessä mielenkiintoisempana kuin valovirtakompuroiden tuottoja.

Jappi
29.04.2016, 00:30
No kaverilla on voimavirtakompura, ihan siis kotitalousnallit ja 200l säiliö, alapaine mistä kompura lähtee taas tulille on nostettu niin saa paukuttaa piukempiakin pultteja. Verrokkiksi oma 50l säiliöllä oleva valovirtakompura niin loppuu nopeasti se teho. Jotkut väittävät että noilla IR.n pyssyillä ei isolla paineella saa ajaa kun hajoavat. Meillä molemmilla on samanlaiset juurikin noi IR.n pyssyt.

Saahan sitä väittää, tuo oma IR on paukutettu 10bar paineella vuosia ammattikäytössä raskaan kaluston korjaamolla ennen minua, pahoissa paikoissa suora otto runkolinjasta 14bar. Ei ole hajonnut mutta ohivuotoa lienee jo vähän enemmän kuin uudessa.

Omalla voimavirtakompuralla, ~400l/min vastapainetuotto, joutuu välillä odottelemaan paineen nousua kun jotain ruosteisia alustapultteja hakkaa irti. Uudella koneella tuotto voisi ehkä riittää, ei ole kokemusta sellaisesta.

2,4TD
29.04.2016, 04:40
Sen takia on käytössä isompia kompuroita! Pienessä kompurassa on hyvänä puolena, että se toimii invertterilläkin, joka mun autos on 3000 wattinen.

Itse pitäisin eroa äänessä mielenkiintoisempana kuin valovirtakompuroiden tuottoja.

Voi hyvänen aika, eikös Hilma kysellyt alkuun kun oli ostamassa kompuraa ja moni koittanut halvinta valvirtakampetta tyrkyttää, osa hieman parempaa.
Sinäkin kehuit miten riittää ja pelaa noilla pulttipyssyt sun muut.
Nyt yhtäkkiä onkin ääni ja autoinventeri syynä? Oletko insinööri?

2,4TD
29.04.2016, 04:43
Saahan sitä väittää, tuo oma IR on paukutettu 10bar paineella vuosia ammattikäytössä raskaan kaluston korjaamolla ennen minua, pahoissa paikoissa suora otto runkolinjasta 14bar. Ei ole hajonnut mutta ohivuotoa lienee jo vähän enemmän kuin uudessa.

Omalla voimavirtakompuralla, ~400l/min vastapainetuotto, joutuu välillä odottelemaan paineen nousua kun jotain ruosteisia alustapultteja hakkaa irti. Uudella koneella tuotto voisi ehkä riittää, ei ole kokemusta sellaisesta.

Näinhän se menee, 10bar paineella mitä toi oma pikkukampe nostaa aloittelen itsekkin. Huomaa vaan miten se ilma ei riitä, sinulla käy samoin tehokkaammallakin koneella ja tekniikkamies saa homman hoidettua pienellä 24l säiliöllä olevalla kompuralla :D
Uudesta en itsekkään tiedä, huollettu toi oma on kertaalleen.

fordson
29.04.2016, 11:33

Kai nyt 15kw ruuvikompura riittää 1/2 tuuman pyssylle jatkuvaan käyttöön?

tekniikkamies
29.04.2016, 15:03
Tänään eri IR pulttipyssy 1/2", isompi kompura, pulttien aukeaminen ei ollut yhtä varmaa kuin omalla 3/4" IR:llä. Edelleenkin sitä mieltä, että kokonaisuus ratkaisee. Itsellä ei pienellä kompressorilla toiminut pulttipyssy hyvin ennen suurempaa letkua ja kunnollista pulttipyssyä. Nyt se toimii useimmiten kevyt kalusto hommassa tarpeeksi hyvin ja on käytössä vaikka liikkuvilla invertteri sähköillä.

tekniikkamies
29.04.2016, 15:22
Kai nyt 15kw ruuvikompura riittää 1/2 tuuman pyssylle jatkuvaan käyttöön?

Mul on yks halpis 1/2 pulttipyssy ja sillä ei pultit aukea hyvin vaikka olis minkälainen kompura, ei ainakaan niillä paineilla, mitä tavanomaisesti paineilman yhteydessä käytetään.

petr
29.04.2016, 16:16
Mites muuten, voiko kompuroita kytkeä rinnan esim. hiekkapuhalluspyttyyn jos joskus tarvitsee "lisää tuottoa"? Eli jos ostaa tuollaisen n. 650€ maksavan ja 350L tuottavan voimavirtakoneen pääasialliseksi tallikompuraksi...ja joskus tarvii tosiaan hiekkapuhalluspyttyyn 450-500L tuottoa....niin kytkee siihen n. 100€ pikkukompuran (100-130L tuottoa?) kaveriksi? Pyttyyn kaksi liitintä tuloilmalle ja säätää painerajat samaksi koneissa?

Hyöty olisi pienempi rahallinen investointi (yht. 750€ vs. 1200€) ja joustavampi käyttö...sitä pikku kompuraa voisi sitten käyttää helposti liikuteltavan kevyissä rakennus/nikkarointihommissa, sitä 450L-500L tuottoon pystyvää voimavirtakonetta on aika kömpelö liikutella mihinkään ja kytkeä tavalliseen valovirtapistokkeisiin...

petr
29.04.2016, 16:16
Mites muuten, voiko kompuroita kytkeä rinnan esim. hiekkapuhalluspyttyyn jos joskus tarvitsee "lisää tuottoa"? Eli jos ostaa tuollaisen n. 650€ maksavan ja 350L tuottavan voimavirtakoneen pääasialliseksi tallikompuraksi...ja joskus tarvii tosiaan hiekkapuhalluspyttyyn 450-500L tuottoa....niin kytkee siihen n. 100€ pikkukompuran (100-130L tuottoa?) kaveriksi? Pyttyyn kaksi liitintä tuloilmalle ja säätää painerajat samaksi koneissa?

Hyöty olisi pienempi rahallinen investointi (yht. 750€ vs. 1200€) ja joustavampi käyttö...sitä pikku kompuraa voisi sitten käyttää helposti liikuteltavan kevyissä rakennus/nikkarointihommissa, sitä 450L-500L tuottoon pystyvää voimavirtakonetta on aika kömpelö liikutella mihinkään ja kytkeä tavalliseen valovirtapistokkeisiin...

Ja kun tuollainen pikkuinen 1,5hv kompurakin olisi jo olemassa...hmm

Porvoon Hilma
29.04.2016, 17:26
Jee.

Mahtavaksi puhkumiseksi on mennyt tämä keskustelu. Tästä ei puutu kuin muutama tieteellinen lähdeviite ja paineilmatieteen lisensiaattityö on kansia vaille valmis :) kiitos.

Still confused but on a higher level. :eek:

Mun täytyy vaan mennä sinne kauppaan ja alkaa kyselemään :)

2,4TD
29.04.2016, 19:30
Jee.

Mahtavaksi puhkumiseksi on mennyt tämä keskustelu. Tästä ei puutu kuin muutama tieteellinen lähdeviite ja paineilmatieteen lisensiaattityö on kansia vaille valmis :) kiitos.

Still confused but on a higher level. :eek:

Mun täytyy vaan mennä sinne kauppaan ja alkaa kyselemään :)

Kannattaa se laskea mikä ero jää suurimman valovirtakompuran ja halpiksen väliin ja miettiä ostaako kuitenkin sen isomman jos on käyttöä jossakin vaiheessa.
Mulla on työautossa sellainen pieni halpissutku ja ihan paskoja ne on, lähinnä ollut tarve noiden paisunta-astioiden ilman lisäykseen ja siihen se kyllä riittää.

tekniikkamies
29.04.2016, 20:38
Hiekkapuhalluksessa jatkuva kulutus voi kasvaa puhalluskypärän kanssa niin suureksi, että jatkuvapyöritteiseksi tarkoitetut mallit ovat parempi valinta. Itselle ei ole koskaan tullut hiekkapuhalluksessa positiivista kokemusta pienellä tuotolla toimimisesta. Pulttipyssyn kanssa tilanne oli toinen kun kulutus on lyhytkestoista jos ei tarvi kauaa aikaista.

Ilman puhalluskypärää ei meinaa saada mitään aikaan hengittämättä pölyä. Olen lähtenyt painepesurin kanssa testaamaan siihen liitettävää laitetta, joska se soveltuisi johonkin pikkuhommiin, jossa kuivapuhallus ei ole mielekäs.

Kompressoreja voi kytkeä useammankin. Itsellä ei ainakin suurimmaksi hankaluudeksi osoittautunut, että siellä missä on puhallettavaa, ei ole välttämättä sopivia pistorasioita. Puhallusvekottimet on ollut enimmäkseen paikassa, missä sähkö on kahdella 63 ampeerin liittymällä. Koska muuta kulutusta on kanssa, ei paineilmalaitteistolle ole ollut ammentaa niin paljon virtaa kuin haluaisi. Jos toimitaan 16 ampeerin voimavirralla, meinaa mennä aika nysväämiseksi.

Aparaatti
03.05.2016, 06:34

Meillä ollut kytkettynä 3 kpl n. 300-360 l/min kompressoreita toisiinsa hiekkapuhallusta varten. Vähän sätöstelmä se on, mutta kun saa säätöihin niin, että käynnistyvät suht samaan aikaan paineen laskiessa niin onnistuu puhallus kohtuullisesti. Tuota jos vähän parantelisi, niin laittaisi yhteen kokoojasäiliöön kaikki kompurat lyhyillä letkuilla josta paksulla letkulla puhalluskellolle.

Tärkein asia puhalluksessa on kuitenkin kunnon suutin joka ei ole täysin horo 5 min puhalluksen aloituksesta. Vähentää hiekan ja ilman kulutusta kummasti kun pysyy mitoissaan.

tekniikkamies
14.05.2016, 09:14
Eilen oli 24 litran säiliöllä 1500 watin valovirtakompura aika kesy koska irroittelin peräkoukun kiinnitysraudan pultteja ja ne kiertyi kyllä hitaasti auki, mutta piti pitää itse hylsyllä ja vääntövarrella toisesta suunnasta, eikä hakkaava voima päässyt parhaalla tavalla oikeuksiinsa. Pultit lämpenivät ja niitä oli syytä jäähdytellä välillä. Sain kaikki hitaasti auki. 3/4" pulttipyssy oli ehkä isoin, mitä toisella kädellä piti helposti.

Jos kerkiän ennen sadetta niin seuraavaksi meen hiekkapuhaltaa pikkujuttuja 15 kilowatin kompuraa apuna käyttäen. Siitä tulis jatkuvaa ilmaa pulttipyssyllekin, on vaan vähän turhan painava vehje moneen hommaan.

2,4TD
15.05.2016, 09:15
Olisit laittanut sen 13mm letkun :p

tekniikkamies
15.05.2016, 10:02
Olisit laittanut sen 13mm letkun :p

Toisessa kompressorissa letku 13 mm ja toisessa jatkuvapyöritteisessä 25 mm. Ennen oli 10 milliä ja vehje hengettömämpi kuin päivitetyllä letkulla.

Sarlinin sivun laskurilla jos 10 millin putki, 15 metriä pituutta, paine 6 baria, 1 kuutio minuutissa häviö 1,952 baria.

Sama muutoin 13 millin putki 0,526 baria.

http://www.sarlin.com/fi/TopMenu/Tyokalupakki/Laskuri

Pergolaattori
16.05.2016, 00:04

Toimii mutta jos tarkoitus on käyttää ilmaa oikeasti paljon eli kompurat käyvät pitkiä jaksoja kerrallaan kannattaa tsekata niiden käyntiaikasuhde. Ero oikeasti isoon kompressoriin on siinä että pieniä kompuroita ei ole suunniteltu käymään jatkuvasti.

Itsellä on suoravetoiset, 50l säiliöllä oleva 8bar/1,5kw ja pienempi, helpommin liikuteltava 10bar säiliöönsä tekevä kompressori.

Tein pari kappaletta T-haaroja joissa on yksi uros ja kaksi naarasliitintä niin että kompressoreita voi tarvittaessa kytkeä rinnan normaaleilla letkuilla.

En ole sen ihmeemmin vertaillut tai käyttänyt paineilmatyökaluja mutta puhalluspistoolilla jaksaa pitää 4,5-5bar paineen. Keskuspölkkärin suodatinta puhallellessa ei tarvinut tauottaa entiseen malliin.

Sinällään ihan näppärä systeemi. Pikkukompuran voi ottaa kätevästi naulainkäyttöön ja siitä on riemua jopa kylmänä boosterina pitkän letkun kanssa. Vaihdoin keväällä renkaita enkä jaksanut alkaa veivaamaan autoja niin että olisin saanut tämän likemmä tallia. Paska Motonetin halpismutterimylly ei jaksanut tehdä pitkän letkun kanssa yhtään mitään mutta kun haalasin pikkukompuran viimeisen jatkoletkun alkuun ja kytkin sen aiemmin mainitulla T-haaralla verkkoon letkun rinnalle, lopputulos oli se että mutterit avautuivat niin kuin ei mitään. Saman homman hoitaa pelkkä parin litran säiliö jossa on uros- ja naarasliittimet. Letku kyllä kuristaa edelleen pidemmässä käytössä mutta pulttipyssyyn saa voimaa niihin alkuiskuihin.

Aikanaan kun en vielä ollut tietoinen pikkukompuroiden rajallisesta käyntiajasta funtsin laitetta jolla saadaan halvalla tuottoa, kunnollisen kokoinen säiliötilavuus ja ennen kaikkea, naurettavan pitkä takuuaika. Kyse oli modatusta työmaakeskuksesta jossa olevia pistorasioita ohjataan pienellä logiikalla niin että se ajaa painemittauksen perusteella kompuroita tarvittavan määrän käymään ja hoitaa käynnistysten kierrättämisen niin että kaikille tulee yhtä paljon startteja ja käyttötunteja. Silloin oli noita 50l kompuroita halvalla tarjolla ja jos sellaisia laittaa vaikka sen neljä rinnan, 200l säiliötä ja vajaa kuutio tuottoa halvemmalla kuin joku 'oikea' kompura. Ja kun joku niistä vääjäämättä prakaa, ei muuta kuin takuuvaihtoon ja homma jatkuu jäljelle jääneiden kanssa.

Kiehtova ajatus olisi painepesureiden rinnankytkentä. Halpoja muutaman kympin ruiskuja jokunen kappale rinnan ja sopiva suutin niin alkaa löytymään litroja.

-

tekniikkamies
16.05.2016, 16:25
Painepesureista ja kompuroista mieleen tulee, että ilman puristamisessa saa kulutettua helpommin enemmän tehoa, mutta ilman painetta voi varastoida säiliöön. Siinä missä oma 15 kilowatin pyörimisnopeussäätöinen taajuusmuuttajakompura on kesy hiekkapuhalluskompurana, painepesuri vastaavassa teholuokassa olisi jo aika ärmeä.

Toisaalta vaatimattomallakin valovirtakompuralla saa ilmaa varastoitua säiliöön kun taas valovirta painepesurit on yleensä aika kesyjä.