View Full Version : Suzuki SJ 410 jarru ongelma
Eli kaverilla tommonen vm:83 oleva SJ mis rumpujarrut edessä.. Katsastus kosahti ainoastaa etujarruun vasen puoli huomattavan tehoton... Nyt uusittu liinat jotka olivat hieman öljyset.. Noh ei vaikutusta... Sitten uusittiin molemmat sylinterit vasenpaan pyörään ei vaikutusta.. Tuntuu ku lähet puolet uupus jarrusta oikee puoli menee heti lukkoo vasen ei.. Loppuu järki mitä seuraavaks pääsylinterikö valskaa vai mikä? Takapään jarrut oli todella hyvät ja tasaset leimalla.
vellihousu
11.04.2016, 18:04
Vuotaisko peräöljyt sinne rummun sisälle, joten ei pidä. Aikoinaan klainarissa jouduin hitsaamaan lisää materiaalia siihen Kenkien väliseen H-Tankoon, kun toisella puolella ei säätö riittänyt. Oli nääs niin kulunut.
Onko rumpu mitoiltaan ok ? Kova jätkät vaihtas rummut puoleltatoiselle , nii olis sekin poissuljettu .
Mutta jos peräöljyt pääseevuotaa kenkiin , niin ne on kyllä laakista vaihtokamaa !
Joo , joo ...voi yrittää polttaa puhtaaksi ...mutta maksaako vaivan ?
Nii ...mulla oli toi rumpu kulunut vastaavasta laitteesta ...ja kyllä vain yksi rumpu oli pois mitoistaan , vaikkakin ja luultavasti laitettu paikoilleen samaa aikaan .
Siis kengät vaihdettu uusiin ja säädetty lähelle rumpu putsattu ja kyseisessä pyörässä uudet sylkyt ja eroa tasan puolet jarruvoimasta.
onko kengät molemminpuolin vaihdettu?
En vaihtanu sille puolelle mikä pitää ja siis tällä operastiolla uudet kengät sylinteri säätö EI MITÄÄN vaikutusta uusittu puoli pitää dynamolla noin 1 ja oiker puoli mille tehty mitän ni 2 eli puolet uupuu vika ei siis ole kengissä.
En vaihtanu sille puolelle mikä pitää ja siis tällä operastiolla uudet kengät sylinteri säätö EI MITÄÄN vaikutusta uusittu puoli pitää dynamolla noin 1 ja oiker puoli mille tehty mitän ni 2 eli puolet uupuu vika ei siis ole kengissä.
Onkos kengät varmasti oikein päin? Joissakin kengät voi laittaa kummin päin vain ja silloin itsetehostus voi olla pienempi ja tehot pienemmät.
Kannattaa katsoa siis toiselta puolelta ja kenkien pitäisi olla peilikuvat. Samoin hihnojen pitää olla saman mittaiset ja samoissa kohdissa. Jos hihnat ostettu eri aikaan niin ainakin tarvikehihinat voivat olla ihan erilaiset ja silloin saman pidon saaminen onkin hankalaa.
Jarruletkussa turpoama sisäpuolella, ei näy ja tekee tuon juuri
Jarruletkulle täältäkin ääni!!
En vaihtanu sille puolelle mikä pitää ja siis tällä operastiolla uudet kengät sylinteri säätö EI MITÄÄN vaikutusta uusittu puoli pitää dynamolla noin 1 ja oiker puoli mille tehty mitän ni 2 eli puolet uupuu vika ei siis ole kengissä.
vaihda ne molemmat niin tasottuu jarrut, ja kato "ehjältä" puolen ettei sylinteri vuoda nestettä.
vaihda ne molemmat niin tasottuu jarrut, ja kato "ehjältä" puolen ettei sylinteri vuoda nestettä. noh ei mitää vaikutusta kerro mulle miten se vaikuttaa tähä vasemman puolen pitämättömyyteen ku oikeelle vaihtaa jarrukengät😂😂 eli vasen puoli EI pidä tarpeeksi liian hekko.jarruteho puolet liian heikko. Ja ei vuoda mistään mitään eikä ole ilmaa.
hiluvitkutin
12.04.2016, 16:15
Katoitko ne kengät että on oikein? Niinku205 neuvo
Jarrurummun reunassa liian iso "olake" jolloin pala jää liian kauas?
Katoitko ne kengät että on oikein? Niinku205 neuvo
Kengät oikeinpäin.. Ja edelleen selvennys mikään edellisistä toimennpiteistä ei ole vaikuttanut.... Lähtökohta dynamossa oikee pitää melki 2 ja vasen alle 1 eli puolet puuttuu pyörä auki kenkien ja rummun putsaus ja säätö "hieman öljyset" dynamolle ei vaikutusta.... Sit vaihettii uudet kengät siihen samaan vasempaan pyörään ja nynamolle ei vaikutusta puolet puuttuu edelleen... Sitten vaihettii sylinterit siihen vasempaan pyörään ei vaikutusta..... Edelleen puuttuu tasan puolet.... Eli mikään edellisistä ei ole vaikuttanut mitenkään jarrun pitävyyteen puolet uupuu vasemmasta pyörästä niinkun alun alkaen ja toimenpiteitten jälkeenkin....
Kengät oikeinpäin.. Ja edelleen selvennys mikään edellisistä toimennpiteistä ei ole vaikuttanut.... Lähtökohta dynamossa oikee pitää melki 2 ja vasen alle 1 eli puolet puuttuu pyörä auki kenkien ja rummun putsaus ja säätö "hieman öljyset" dynamolle ei vaikutusta.... Sit vaihettii uudet kengät siihen samaan vasempaan pyörään ja nynamolle ei vaikutusta puolet puuttuu edelleen... Sitten vaihettii sylinterit siihen vasempaan pyörään ei vaikutusta..... Edelleen puuttuu tasan puolet.... Eli mikään edellisistä ei ole vaikuttanut mitenkään jarrun pitävyyteen puolet uupuu vasemmasta pyörästä niinkun alun alkaen ja toimenpiteitten jälkeenkin....
Se hieman öljyä voi olla aika ratkaisevaa, kun siellä ei saisi olla yhtään öljyä. Eli öljyvuoto kuriin ihan ensimmäiseksi.
Vaihdoitteko jarruletkun jo?
Onko rumpu mitassaan vai onko se tarkastettu vain silmämääräisesti?
Se hieman öljyä voi olla aika ratkaisevaa, kun siellä ei saisi olla yhtään öljyä. Eli öljyvuoto kuriin ihan ensimmäiseksi.
Vaihdoitteko jarruletkun jo?
Onko rumpu mitassaan vai onko se tarkastettu vain silmämääräisesti?
Noh sen jälkeen kun kengät vaihettu öljyä ei ole ilmestymyt siis ei.johdu siitä... Jarruletkut siis siinä sen pyörän piirissä 2kpl vaihetaan nyt ja katotaan sitten mitä tapahtuu... Rumpu tutkittu silmänääräisesti ja saa säädöllä kengät todella lähelle.
Ja tosiaan kun oli vähän rasvaset ne kengät koko jarru putsattiin ja vaihettiin uudet kengät ei MITÄÄN vaikutusta jarrutehoon.
Poltitteko rummusta rasvat pois ennen uusien kenkien asentamista?
Poltitteko rummusta rasvat pois ennen uusien kenkien asentamista? joo poltettii ja koko.jarru kalusto rasvanpoistolla putsattiin.
artsi777
13.04.2016, 14:59
Vaihdoitko jo sen jarruletkun?
Vaihdoitko jo sen jarruletkun?
Vaihdettu... Täs asiaa pitkää pähkäiltyäni ruvennu miettii pitääköse toinen puolu nyt ns liikaaa
Vaihdettu... Täs asiaa pitkää pähkäiltyäni ruvennu miettii pitääköse toinen puolu nyt ns liikaaa
Juuri tämän vuoksi tuolla ylempänä neuvottiin katsomaan myös sinne paremmalle puolelle.:D Ruostunut/syöpynyt jarrurumpu, ja pehmeämmät jarrukengän kitkapinnat voivat aiheuttaa aika hätäiset jarrut. Kyllähän jarrurempat pitäisi aina tehdä molemmille puolille samanaikaisesti. Kitkapinnoissa on valmistajasta ja jopa tuotantoerästä johtuvia kovuuseroja jotka vaikuttavat suoraan jarrujen poljinvoiman tarpeeseen.:)
Onko yksi vai kaksi säätöä per rumpu?
Jossain autoissahan on ylhäällä ja alhaalla säätö mahdollisuus hihnoille...
Juuri tämän vuoksi tuolla ylempänä neuvottiin katsomaan myös sinne paremmalle puolelle.:D Ruostunut/syöpynyt jarrurumpu, ja pehmeämmät jarrukengän kitkapinnat voivat aiheuttaa aika hätäiset jarrut. Kyllähän jarrurempat pitäisi aina tehdä molemmille puolille samanaikaisesti. Kitkapinnoissa on valmistajasta ja jopa tuotantoerästä johtuvia kovuuseroja jotka vaikuttavat suoraan jarrujen poljinvoiman tarpeeseen.:)
Aamen.
Onko yksi vai kaksi säätöä per rumpu?
Jossain autoissahan on ylhäällä ja alhaalla säätö mahdollisuus hihnoille...
Kaks säätöä molemmis sylkyis perpyörä
Aamen.
Kokeilemme tänää mitä tapahtuu.
Kokeilemme tänään mitä tapahtuu.
Lie tähän ongelmaan löytyny vastaus? Itellä nimittäin sattu samat ongelmat leimalla. Toinen puoli ottaa ja toinen ei. Säädetty ja saatiin ei pitävä rengas ottamaan lukkoon mutta dynolle viety ja ei pitäny jarru enää.
Onko kummankin puolen jarrukengät vaihdettu ja rummut putsattu ? Jarruletkut vaihdettu ? Toimiiko kaikki männät ?
Rummut putsattu. Jarrukengistä ei tietoa onko edellinen vaihtanu kummallekkin puolelle saamaan aikaan. Oikealle on ainaki vaihettu uudet sylinterit ja kengät. Saman verran kuluineilta näyttää kengät toisellakin puolella. "Ns" pitävällä puolella näkyy olevan taempi sylinteri jumissa. Täytyy se ensin fiksata. Jarruletkuja ei oo vaihettu.
Nyt on vaihettu uus sylinteri jumineen tilalle. Säädelty että ottaa lukkoon se heikompi puoli hallin lattialla. Dynolle viety ja heitto yli 50%.. mitäs seuraavaks? Kengät ja rummut putsattu ja "karhennettu"...
artsi777
23.03.2018, 18:59
Koitas vaihtaa ne jarruletkut
Ok. Täytyy maantaina käydä uudet letkut ja toivoa parasta.