View Full Version : Musta "Hilux"
Reilu vuosi sitten tuli hankittua ensimmäinen vähän maastokelpoisempi auto. Silloiseen tarpeeseen sopiva peli löytyi ja tuli kotiutettua itselle Pajero. Autossa oli leimaa vielä puoleksi vuodeksi, mutta ei kytkintä ja kytkimen puutteen takia 1-vaihteen synkro oli rikottu ja laatikossa oli laakerivikaa vaikka kyseessä oli vahvempi laatikko. Kyseinen peli tuli rakenneltua ehjäksi ja leimalle saatiin jatkoa.
Kauvaahan siinä ei mennyt ennen kuin autolla piti metsään päästä ja kun metsään päästiin niin huomattiin että eihän tällä pääse mihinkään. :D
Vakaajat poistui edestä ja takaa, pyöriksi tulivat 31" yokohaman mutakumit ja keulalle vinssi, taakse uutta jousta ja pientä muuta. Kummempia muutoksia ei tehty ja autolla tuli ajeltua ajopäivillä ja eräissä metsissä aina kun mahdollista.
Tämän vuoden puolella käyttöauto/offipeli-yhdistelmä alkoi osoittautumaan huonoksi ja hakuun lähti uusi auto jota ei tultaisi asfaltilla paljoa ulkoiluttamaan. Palstalle pistettiin ostoilmoitus ja nettiautoon hakuagentti.
Sopiva peli löytyikin sopivasti pääsiäisenä. Samaan väliin saatiin Pajeroon vähän isompaa vahinkoa aikaan Punkalla ja alkoi Pajerosta leima loppumaan joten auto päätyi hetkeksi telakalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=190789
Palstan avulla löytyi passeli ln65 mikä sopi hakukriteereihin hyvin. Lava-auto on aina ollut omaan mieleen ja pitkään kapiiniin mahtuu paremmin kuski ja jotain pientä tavaraa. Ei muuta kuin autoa katsomaan.
Autosta päästiin kauppoihin ja uutta jarruputkeakin tehtiin pätkä, kiitos tästä myyjälle. Paluumatka sujuikin yllättävän mukavasti ilmaamattomilla jarruilla ja pyöreytensä menettäneillä tsl:än renkailla :D Ei tarvinnut kuin välttää ajamasta 55-75km/h vauhtia ja jarruttelua :D
Matkasta selvittiin ja oli autoa pakko mennä vähän mettään koettamaan.
Pyörät ei pitänyt ja perä on jäykkä kun mikä ilman kuormaa eikä takapyörät tehneet oikein muuta kuin kuoppaa, mutta pääsi sillä etenemään :D
Joustoissa oli todella vähän eroa pajeroon nähden. Pajerossa etu 44cm ja taka 48cm, Hiluxissa etu 41cm ja taka 46cm, mutta pajeron alusta oli pehmeämpi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=190788
Ensimmäisenä autosta korjattiin suurimmat murheet. Taakse tuli uusittua kaikki jarruosat, putkia ja letkuja myöten ja alle hommattua Creepy Crawler 35" kumit. Isommat kumithan ei mahdu pyörimään joten seuraavaksi lähdetään korjailemaan kuoleentunutta jousitusta ja öljyvuotoja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=190787
Alusta on nyt ensimmäisenä korjauslistalla ja kierrealustan teko houkuttaisi, mutta johtuen rajallisista harrastustiloista on se nyt toistaiseksi pois suljettu.
Lehtijouset tulevat autossa pysymään näin alkuun, mutta kannattaako sijoittaa kokonaan uuteen jousisarjaan iskareineen vai olisiko jokin muu lähestymistapa viisaampi? Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan :)
Jatkossa koitetaan lisäillä enemmän kuvia ja lätistä vähemmän, mutta olkoon nyt tämä sellainen pohjustus tälle projektille :)
Alustan osia odotellessa oli hyvää aikaa tehdä pientä huoltoa hiluxiin.
Jakohihnan viimeisin vaihtomerkintä löytyi vuodelta 2003 joten siitä aloitettiin.
Ensimmäinen hihnasarja oli väärä mutta mallin kanssa hakemalla löytyi sitten oikeakin.
Osaisiko joku sanoa minkä mallin 2.4 diesel tuo nyt on kun tuntuu jokainen moottoriin oleva osa olevan väärä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191281
Samalla kun hihnaa vaihtaessa tuli revittyä syyläri irti niin ajattelin vaihtaa senkin vähän parempi kuntoiseen, meinaan melkein sormen sai läpitse vanhasta. Varsinaisesti rikki tuo vanha ei ollut koska vedet kuitenkin pysyi sisällä, mutta sen näköinen oli että vuotamaan alkaa ihan koska vain.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191285
Syylärin kanssa sitten totta kai uudet vesiletkut kun vanhat oli melkein poikki. Tammerin kautta sai vielä kohtuu rahaan vesiletkut ja alempi sopi hienosti mutta ylempi ei millään. Soitto varaosiin ja kertoivat että muuta ei ole tuohon tarjolla? Mikähän tuossa mättää? Onko moottori jostain muusta autosta vai mikä tässä on?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191283
Ylävesiletku tuli rakennettua sitten vanhasta alavesiletkusta, mikä oli sentäs jotenkin ehjä.
Seuraavaksi odotellaan alustanosia ja suunnitellaan korin korottamista, samalla olisi tarkoitus nostaa koko moottori+vaihteisto paketti ylemmäksi niin korjaantuu tuo jakolaatikon roikkuminen.
motomies
22.04.2016, 21:31
Mun veikkaus, että on hiacen 2L2 moottori.
hiluvitkutin
23.04.2016, 06:28
Joo. Omassaan 2l ei oo termarin kopassa korkkia.
Peltinen venttiilikoppa kielii myös 2L2.seen. Sekä jokopää tietty kans.
No se selittää miksi osat ei sovi. Nytpä tietää:)
Onkohan hiacessa syyläri vastaavasti että passaako siitä ylävesiletku?
Onkos tuo nyt hyvä vai huono asia että pellin alla on 2L2 :D
Huonompi vai parempi kone?
Mitä hiacea meinaat. Tuolla saa hiukan vertailtua ja kateltua, ja sieltä näät myös 2L ja 2L2.sen poikeavaisuuksia.
http://www.japan-parts.eu/
Vilkutin
26.04.2016, 13:06
Muuta eroa en niissä tiedä kun 2L2 on pumpussa millin isompi nestepää, käsittääkseni kun 2L.
Oisko niissä sisäkaluissakin jotain pientä eroa ollut.
Mutta en usko että ainakaan huonompi ja kun turbotat ni saanet enempi vetoja tosa 2L2, ja kun hajoo kansi ni tohon 2L2 koneeseen saa helposti vielä tarvike kansia, toisinkuin 2L. Oli aika metästys ennenkö löyty EHJÄ käytetty kansi.
Moottori asia alkaa olemaan selvitetty. Toyotalla katseltiin varaosakuvia ja kyllä tuo aika suurella varmuudella on hiacen kone eli 2L2. Niinhän täälläkin taisi väki meinata.
Uudet lehtijousetkin saapuivat ja vapun alla tuli painittua ne alle. Aika ison eron teki pelkät lehdet. 35" pyörät mahtuu nyt elämään alla. Etuiskarit jäi semmosen 15-20cm vajaaksi ja takaa jonnin verta kanssa. Jarruletkut edestä on ihan siinä ja tossa että riittää. Eli uusittavaa tuli. Ilman iskareita tuli kuitenkin ajeltua 100km siirtymää, eihän lehtijousi edes kaipaa iskaria :D
ja vappuna pääsi mettäänkin kurvaileen. Hienosti pelaa eikä noi Creepyt mitkään ihan kamalat ole ajaa ilman painotusta. 0.5bar paineilla toimi vielä hyvin metsässä.
Takalehdestäkin pitäisi varmaan ottaa yksi lehti pois. Tuntuu niin huonosti elävän. Mikähän lehti se olisi viisain poistaa? ja
Mistähän noita iskareita voisi katsella mittojen mukaan?
Vielä loppuun kuva ennen/jälkeen korotuksen ja pari venyttely kuvaa vapun testiajoista :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191779
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191780
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=191781
hiluvitkutin
02.05.2016, 20:10
Mitkäs jouset sinne nyt tuli?
Mitkäs jouset sinne nyt tuli?
Old man emun jouset tuli. +45mm/+50mm ja tuntuvat sen luvatun verta korottavan.
hiluvitkutin
03.05.2016, 06:40
Mä laitoin dopinssonit. Minusta olivat ku uudet alkuperäset,eli ei korotusta yhtää vaikka 50mm piti olla. Nostihan ne se 50mm jos niihin kuoleentuneisiin vertas☺. Ja tosi nopeesti lössähtivät.
Ite ei tullut mitattua ollenkaan mikä kyllä nyt vähän harmittaa. Mutta etuiskaria ei saanut kiinni ja roikkuen iskarin pää oli 15-20cm päässä, että on noissa ainakin alkuperäisiin eroa. Tosin sitähän ei tiedä että onko iskaritkin hiacesta :D
Jännityksellä odottelen kuinka äkkiä noi kuolee alle, mutta jos nyt sen pari vuotta ainakin menis :)
Vilkutin
11.05.2016, 05:23
Menee ne muutaman vuoden... edestä ne sit menee vituks.
Ootko kattonu omen pumppujakin? Itellä semmoset ja niis piisaa mitta kyllä, jos haluis ulosjoustoa lisää ni vaatis riippujen asemointia tms muutoksia.
En tiä sit riittäääkö kartaaneissa vielä varaa.
Ne omen pumput on kyllä ollut mielessä kokoajan. Sopisivat varmasti, mutta kun pidemmätkin mahtuisi ja ei tarvitsisi sitten olla heti uusimassa ja maksaahan ne jotain nekin.
Omen etuiskari oli 485mm ja mitä oon mittaillut kun roikkuu letkujen varassa niin 535mm. Se tässä noiden iskareiden kanssa on mietityttänyt kun tuota ulosjoustoa olisi saatavilla ja nuo omen iskarit on jo valmiiksi siinä rajalla, melkeinpä jo liika lyhyet. Tosin sitten saa alkaa etukardaania jatkamaan ja taitaa sisäänjousto tulla ongelmaksi?
Varaosaliikkeistä on tullut kyseltyä että saako mitoilla, mutta kaikki sanovat että ei.
Sinulla ilmeisesti noi omen iskarit on? Miten ovat kestäneet ja pelanneet?
4x4 partsilla on taulukot ainakin Rough countryn iskareista jossa mitat.
Vilkutin
19.05.2016, 08:22
Omen iskareita ja alustoja ollu monessa, ja tyytyväinen oon niihin aina ollut.
Itellä ainakin nyt jo auto ilmassa rupee etukartaani oleen maksimeissaan.. tietty en tiä muuttuuko tilanne kun joustaa vaan toinen etupyörä ulos, riittääkö kartaanissa sillon siis mitta paremmin kun koko akseli ei tule alaspäin.
Ne omen pumput on kyllä ollut mielessä kokoajan. Sopisivat varmasti, mutta kun pidemmätkin mahtuisi ja ei tarvitsisi sitten olla heti uusimassa ja maksaahan ne jotain nekin.
Omen etuiskari oli 485mm ja mitä oon mittaillut kun roikkuu letkujen varassa niin 535mm. Se tässä noiden iskareiden kanssa on mietityttänyt kun tuota ulosjoustoa olisi saatavilla ja nuo omen iskarit on jo valmiiksi siinä rajalla, melkeinpä jo liika lyhyet. Tosin sitten saa alkaa etukardaania jatkamaan ja taitaa sisäänjousto tulla ongelmaksi?
Varaosaliikkeistä on tullut kyseltyä että saako mitoilla, mutta kaikki sanovat että ei.
Sinulla ilmeisesti noi omen iskarit on? Miten ovat kestäneet ja pelanneet?
Nonin. Taas on vähän saatu hiluxia eteenpäin.
Pyöriä koitettu tasapainotella muovikuulien avulla josko tuo ajettavuus hieman paranisi. Rengaskoneessa yhtä pyörää käytin ja melkein kilon verta se painoa pyyteli niin totesin painoilla painottamisen mahdottomaksi.
Hong Kongista hain muovikuulia ja sen verta irrottelin kumeja vanteelta että pääsi kaatamaan jokaiseen vähän kuulia.
310g tuli jokaiseen laitettua ja omasta mielestä yli 70kmh vauhdissa meno on nyt tasaisempaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193413
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193414
Sitten iskaritkin löysivät paikkansa kulmiin. Iskareiksi tulivat nyt old man emun iskarit ja ainakin alkuun vaikuttavat ihan olevan ajan tasalla, kun nyt pääsee ekan kerran metsään koittamaan...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193415
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193416
Sitten tuli askareltua vasemman kääntöpään remontti. Vetoakselin stefa vuoti pahasti vasemmalta puolelta ja ajattelin että samalla kun siellä käy niin uusii kaikki.
No vetari on pahasti urilla, mutta ainakin vielä näyttäisi leveän mallinen stefa pitävän. Suurempi huoli tuli siitä että vetarin stefa oli löysä akseliin. Stefan sai käsin painamalla paikalleen. Ilmeisesti jollakulla edellisellä käynyt vahinko siellä, ainakin jälki oli sellaista. Tiivisteellä tiiviste kiinni ja peukalot pystyyn.
Vinkkinä vastaavaa tekeville, että skf:än murros ei passaa suoraan. Vanha murros oli 87mm halkasijaltaan ja skf 89mm ja rako oli 88mm. Vähän joutui kaventamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193417
Uusien lehtien kanssa vanhat jarruletkut jäivät lyhyeksi ja päädyin tilaamaan ulkomailta uudet. Nyt ainakin pituutta riittää :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193418
Tuo ajettavuus vaivaa kyllä vieläkin. 60kmh molemmin puolin vatkaa rattia niin helv...... isommassa vauhdissa meno tasaantuu, mutta yli 80kmh vauhdissa alkoi perä pomppimaan.
Tuon syyksi veikkasin väärässä asennossa olevia takalehtien riippuja ja niiden paikka tulikin korjattua. No nyt meno on paljon tasaisempaa 80kmh vauhdissa, ja samalla tuli muutama sentti lisää joustoa taakse. Yhä kuitenkin auto alkaa täristämään/hyppimään ajottain isommassa vauhdissa ??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193419
Riippu alkuun
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193421
Riippu korjauksen jälkeen.
Vielä täytyy varmaan riippua hieman jatkaa koska sisäänjoustossa pääsee taittumaan runkopalkkiin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193420
Askaretta tuossa vielä riittää, muunmuassa tuo lava olisi hieno vähän siistiä, mutta nyt alkaisi auto olemaan valmis hieman metsään koiteltavaksi
Katteleppa etuakselilta casterkulma kohilleen nii ainaki vähenee 60km/h vatkaaminen
Tuohon etupään casterin säätöön ei taida olla muuta keinoa kuin rälläkkä ja hitsi?? Olisikohan ohjausiskarista mitään apua?
Tänään tuli taas väkästeltyä autoa etiä päin.
Uudet riipukkeet väkästelin taakse ja tuli kyllä materiaaliksi valittua vähän liian tyrnä tavara :D Oli aika työmaa akkuporalla tehdä 4kpl 14mm reikiä ja 4 kpl 18mm reikiä. No valmista tuli kuitenkin ja nyt ei riippu enää taitu runkoon kiinni.
Samalla tuli laitettu kaikki U-pultit uutta ja oikastua hieman raidetankoa, kun se oli aika pahasti banaanilla.
Maastotunkille väkästelin nopsaa jonkin kiinnityksen ja 12v jääkaappia koitin saada kytkettyä mutta ei suostunut toimivaan vaikka virtamittarin mukaan tupakansytyttimestä tulee virtaa. Toisessa autossa toimii? Ei jaksanut sitten enempää näin perjantaina innostaa.
Seuraavaksi täytyisi takaa varmaan poistaa yksi lehti, mutta onko se kolmanneksi alin mikä sieltä kannattaa ekana poistaa?
Vielä loppuun kuva tuosta tarpeeksi vahvasta riipun aineksesta ja riipusta :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193463
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193464
Sorjonen
03.06.2016, 21:26
katso onko tupakan sytyttimessä plus ja miinus oikeinpäin. itsellä ainakin jaakaappi ei toimi jos ei oo plussa plussassa ja miinus miinuksessa.
Ei ole casterikulman säätö kääntöpään palloja pyöräyttämällä loppupeleissä isokaan homma.. toki lehtijousen ja akselin väliin on jotkut laittanu semmosii kiiloja jotka kääntää koko akselia mut miten sitte meneekö kardaani kulma vituiks.
Vilkutin
07.06.2016, 08:15
Eipä oo tarvinu omassa ainakaan muuttaa kulmaa.. omen alusta alla ja 35" mutikat, auto oli työajossa ed. omistajalla.
Ja ite pystyn ajamaan 35" / 16 pokkereilla ongelmitta.
Vatkausta ja ravistusta ehkä koittasin hillitä tasapainottamalla renkaat, ihan rengaskoneessa, luulis että sais ainakin paremmaksi.
Eipä oo tarvinu omassa ainakaan muuttaa kulmaa.. omen alusta alla ja 35" mutikat, auto oli työajossa ed. omistajalla.
Ja ite pystyn ajamaan 35" / 16 pokkereilla ongelmitta.
Vatkausta ja ravistusta ehkä koittasin hillitä tasapainottamalla renkaat, ihan rengaskoneessa, luulis että sais ainakin paremmaksi.
Renkaita koitin tasapainottaa koneella, mutta pyysi toiselle puolelle 670g ja toiselle 270g eli melkein kilon. Ei ihan liima tai löyntipainoilla onnistu. Muita kolmea rengasta en edes katsonut. Nyt kun asiaa miettii niin vaikutusta voi olla tasapainotuskoneellakin joka saattoi olla tarkoitukseen hieman liian pieni. Siksi kaatelin kuulia renkaaseen.
Onko muita hyviä keinoja painottaa pyöriä?
Luulen kyllä että noi maxxiset ei vain pyöri kunnolla hiluxin alla tai sitten ne renkaat on vaan sudet. Tosin vauhdissa auto menee ajottain ihan tasaseenkin :O
35" ei kyllä tunnu pyörivän edestä ilman rälläkkää, ainakin sen verta rapsi kaariin kun viime lauantaina pääsi ekaa kertaa autoa metsään koettamaan.
Onko muita hyviä keinoja painottaa pyöriä?
Pakkasnestettä/paikkaainetta tms.
Menee helposti sisään kun ottaa sielun pois ja antaa renkaan painua ihan lyttyyn.Sitten sopiva letku venttiilin päälle ja toinen pää nesteeseen ja tunkkaa akselin alta renkasta ilmaan.
Niin alipaine imaisee nesteet sisälle.
Pakkasnestettä/paikkaainetta tms.
Menee helposti sisään kun ottaa sielun pois ja antaa renkaan painua ihan lyttyyn.Sitten sopiva letku venttiilin päälle ja toinen pää nesteeseen ja tunkkaa akselin alta renkasta ilmaan.
Niin alipaine imaisee nesteet sisälle.
Kuin monesti peräkkäin toi toimii ja onnistuuko venttiili ylhäällä?
Traktoriin jos laittais ~100L suolaliuosta/rengas niin luulisi valtsussakin pepun alkavan pysymään maassa :D
Nestettä en vielä innostu renkaaseen kaatamaan, täytyy nyt käydä muut asiat läpitse. Tänään jousitusta ehostaessa tuli tarkastettua kääntöpäitä. Vasenta vois karvan vielä kiristää, mutta oikealla ei mitään vastusta. Ymmärtääkseni siellä pitäisi jonkinlainen vastus olla (3-6kg), eli oikea kääntöpää täytyy remppailla seuraavaksi.
Tämän päivän tavoite oli kuitenkin tehdä takapään joustamiselle jotain. Korvenvuoren reissulla kävi selväksi että ainoastaan etupää joustaa ja takana akseli pysyy paikallaan.
Takana ei kummoista lavarakennetta ole saati sitten kuormaa niin päätin poistaa lehtiä kovemmalla kädellä. Kolme alimmaista sieltä tuli pudotettua pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193656
Täytyy sanoa että teki ihmeitä. Takapää kärsii nostaa nyt 70cm ennenkuin alkaa seuraava rengas nousemaan maasta. Takapäässä tyssää jousto nyt siihen, että rengas ottaa runkoon kiinni ja jousto loppuu siihen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193658
Nyt täytyy tehdä taakse traction bar ja luultavasti rajata takapään joustoa tai hommata spacerit että saa renkaan ulommaksi. Jokatapauksessa nyt ongelmat on positiivisia, takapää joustaa liikaa :D
Tuli myös koitettua kuinka akseli kiertyy nyt ja kyllä se kiertyy. Kaveri katseli auton alle ja meinasi että kohta kolahtaan pinion maahan :D
Joustot on nyt huomattavasti lähtökohtaa paremmat. Edessä tultu 41cm--->60cm ja takana 46cm--->70cm
Loppuun vielä kuva takatassun nostosta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=193657
Korjauslista vaan tuntuu kasvavan sitä mukaa kun jotain saa laitettua. Alkuun suunnitelma oli jouset ja renkaat, mutta lista tuntuu kasvavan aina kun jotain tekee eteenpäin. Kytkin, välitykset, traction bar, kääntöpää, eturenkaille tilaa ja jotain hipostelua tarvitsisi tehdä ennen seuraavia ajoja. Jossain kohtaa sisälle säiltystilaa, putkea hytin ympärille, lavaa uusiksi yms yms. Vararengaskin pitäisi jostain saada.
Vilkutin
10.06.2016, 05:10
Meneekö pakka väärinpäin mutkalle jo ? Kuinkahan kestää pidemmän päälle?
Alkaa juuri kääntymään väärinpäin tuo pakka, ei ihan nurin kurin vielä mene, mutta varmasti käy pakan kestoiän päälle. Ei tuota voi muutenkaan päästää noin pitkälle tulemaan kun loppuu renkailta tila.
Taas alkuinnostuksesta päästyä, meinasin että täytyy iskarien paikkaa vaan muuttaa että pääsee akseli tippumaan alemmaksi roikotuksella ja tehdä pidempi stoppari tuolle lehdelle, että ei pääse ihan noin pitkälle sisään.
Kauhiasti ei ole edennyt, mutta yllättävän pitkän listan on taas saanut ruksittua.
Kytkin tuli laitettua ja samalla vaihtui kampiakselin ja kytkinakselin stefat.
Etukaaret tuli komiastia avarrettua lekalla ja rälläkällä, loppu tulos oli yllättävän siisti vielä kun ottaa huomion että ihan suoraan mittailematta ja merkkaamatta tuli vedettyä :D
Oikean puolen kääntöpää tuli korjailtua, mutta eipä siitä vaikutusta ajoon ollut. Tänään tuli piän pätkä siirrytttyä koeajo mielessä tuolla. Maantiellä tuo ei vain mene hyvin.
Taakse laitoin alimman lehden takaisin ja korotin hieman pohjaanlyöntikumia. Takaa puuttu nyt siis toiseksi alin ja kolmanneksi alin. Nyt joustaa renkaasta nostamalla niin paljon kuin vaan "mahdollista". Yhtään pitemmälle niin rengas ottaa runkoon kiinni. Eli lisää kun aletaan hakemaan pitää jotain muokata...
Samassa rytäkässä rakentelin taakse sellaisen traction barin. Katsotaan miten hitsit kestää ja kuinka putki vääntyy, mutta sillain onnistunut on että tuki on keskelle eikä rajoita joustoja. Etupäässä on riipukkeella kiinnitys ja siellä on uniball nivel. Loput kolme liitosta on toteutettu putken ja hiluxin lehtijousten puslien avulla. Kuvissa vielä pultit auki että ihan tollaiseksi eivät jääneet.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194018
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194016
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194017
Päivitellääs taas.
Vähän on saatu taas puuhasteltua hiluxin kanssa.
Ohjauskulmat säätelin ja yllätyksekseni kulmat eivät olleet pahasti pielessä. Hiukkasen etupyörä harittivat. Samalla säästelin paineet alas renkaista kun eivät tunnu hiluxin alla painuvan yhtään kasaan. 0.5 bar tuntuu olevan aika hyvä maantiepaine, alemmaksikin uskaltaisi takaa pudottaa. Nyt auto rullaa ihan ok maantiellä. Nyt vkl siirtymät punkalle meni hienosti matkavauhdin ollesse 90-100kmh.
Tupakansytittimellekin piti vain vetää virrat uudelleen, vaikka mittarin mukaan 12v tuli pistokkeelle ei se silti jaksanut "jääkaappia" käynnistää. Vedin uuden johdon plussan ja nyt toimii.
Ohjauksen bumerangin hankin yhden ylimääräisen niin ei tarvitse pätkälle jäädä kun murtuu. Niitä on ilmeisesti useammalta mennyt.
Jakolaatikkoonkin löytyi 4.7 välityssarja. Kuvia ei kauheasti tullut otettua kun oli pakko ilta projektina tuo painaa. Punkalla tuota pääsi nyt vkl testaan ja on se upea nyt. Ykkösellä menee oikeasti hiipimällä ja kivikkoa on todella mukava hipsutella ja haeskella pitoa.
Ja loppuun vielä muutama kuva koska kuvat ovat kivoja :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194307
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194308
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=194309
mogggeli
24.07.2016, 12:57
Tuota oliko sulla ongelmaa sen bumerangin kanssa kun laitoin korotetut latit eteen ittellä ottaa uu pulttiin kiinni se nivelen pää ja neuvvoksi on annettu että lämmitä mansikaksi ja taivutus
Tuota oliko sulla ongelmaa sen bumerangin kanssa kun laitoin korotetut latit eteen ittellä ottaa uu pulttiin kiinni se nivelen pää ja neuvvoksi on annettu että lämmitä mansikaksi ja taivutus
Vähän pienihän siinä on tila, mutta ei ihan ota kiinni. Itse en ole sille mitään muokkauksia tehnyt.
Toinen ongelma kohta on siitä bumerangilta tehostimelle lähtevä tanko. Itsellä ainakin menee rengas hyvin läheltä sitä.
Kaikki kuitenkin on toistaiseksi mahtunut elämään keskenään :)
mogggeli
24.07.2016, 17:23
Renkaan kanssa en oo vielä kokeillut mutta vumerangia on pakko vääntää otta melkeen sentin kiinni
Päivitellääs vähäsen.
Vasen vetarin stefa alkoi vuotamaan ja täytyi ottaa kääntöpää auki. Ei ollut pysynyt stefa paikallaan vaikka sen liimalla sinne pistin koska ulkokehä istuu väljästi.
Asiaa tuli aikansa manattua ja nyt vuorostaa tilasin tamgearsilta stefan tuon trailgearin stefan sijaan.
Täytyy sanoa että on kyllä ihan eri planeetalta tuo tamgearsin stefa, eikä kyllä ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan. Se on tiukka ulkokehästä ja vetarin ympärille tuleva sisäosakin on kyllä laadukkaan oloinen. Nyt stefa meni lyömällä paikalleen toisin kuin trailgearin mikä meni käsin painamalla.
Stefaa odotellessa aattelin tehdä jotain sen eteen että autosta saataisiin oikeasti nelivetoinen. Lähiseudulta löytyi yksi etuakseli mikä tuli haettua. Siitä purin murikan pois ja laiton taakse. Niin helposti vaihtui taakse kitkan tilalle lukossa oleva akseli. Nyt vetää kolmella tassulla ja kyllä muuttui eteneminen kummasti kun nyt vkl vähän pääsi hiukan koittamaan.
Seuraavaksi pitää varmaan pistää spacerit tilaukseen. Hinkaa takarengas runkoon heti kun on vähän jouston paikkaa... Eipähän ainakaan voi valittaa että ei takana jousitus eläisi :D
Sitten alkaisi olemaan jousten,voimansiirron yms osalta toistaiseksi siinä. Sitten täytyy alkaa lavaa rakenteleen ja suojia yms miettimään.
Tuo lavakaari vaatii mustaa maalia päällensä sekä neljä keltaista lisävaloa katolle ;)
http://www.ebay.com/itm/KC-HiLiTES-5101-6-Round-Yellow-Vinyl-Light-Cover-w-Black-KC-Logo-Set-of-2-/152174472394?hash=item236e4e2cca:g:XngAAOSwzJ5XZ8Y S&vxp=mtr
No vähintään sen mustan maalin :D
Samalla vois hitsuutella sen oikeasti kiinni kun edeltävän edeltävällä näkyy jääneen se vaiheeseen :D
Päivitellääs vähäsen.
Hieman oli hiljaiseloa auton suhteen, ei tullut ajettu eikä rakennettua.
Vähän puuhalinin nyt alkuviikosta.
Laatikko+jakolaatikkon kannakkeen muokkasin puolet matalemmaksi ja samalla tein pienen panssarin jakolaatikon perseen suojaksi.
Etu ja takapäähän asentelin spacerit eikä enää ota takatassu kiinni runkoon.
Traktorilla hieman nostelin niin jonkun reilu 70cm saa nostaa sekä eestä että takaa ennenkuin seuraava tassu alkaa nousemaan. Paljos sillä tynnyrillä on korkeutta :rolleyes:
Etupäässä vaan tuppaa vieläkin ottamaan tuo renkas koriin kiinni. Alla kuva kuinka paljon jää takana nyt pelivaraa kun tuli spacerit asenneltua
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197233
Valoja ihmettelin hieman niin taakse on vedetty joku 20 piuhaa ja vain kahteen tulee virta :O no jonkinlaisen tilapäisen tein että takana palaa edes parkit. Täytyy kyllä jossainkohtaa varmaan vetää koko johdotus taakse uutta, en tiedä mitä tuolla on koitettu rakentaa :D
Repsikan kiskon korjasin ja nyt liikkuu eteenpäin ja taaksepäin.
Lavakaariin vedin hyllystä löytyneellä motonetin mattamustalla värin. Kyllä se nyt vähän parani :D
Kiirettä on pitänyt ja välistä pääsi ihan ajamisen makuunkin.
Tuli käytyä ensimmäisessä kilpailussakin kokeilemassa auton kulkua. Hienosti toimi koko retro trophyn ajan vehkeet, mitä nyt oli hieman ongelmaa kiireessä vedettyjen sähköjen kanssa. Tosin ainoo vaiva niistäkin oli se että kaikki valot eivät vain paleneet, hetkeäkään ei remonttia tarvinnut tehdä :D
Ennen retroa tuli taakse rakenneltua hieman säilytystilaa. Yksi taso ja yksi kiinteä pakki, minkä alle mahtuu passelisti bachon työkalusarja.
Samassa yhteydessä tuli tutkittua taka-akseli. Oli pitkään ihmetyttänyt mistä menee vettä akseliin vaikka kaikki tiivisteet ehjät ja huohotuskin on sellainen umpinainen haitari. Äkkiä se vika lopulta löytyi ja sai kaivella koko akselin pukille. Oikeanpuoleissa jousipukissa oli sisällä reikä. No molemmat oli uusittava kun uudet pukit olivat sentin verta korkeemmat kuin vanhat. En tiedä sitten johtuiko tuosta perän korotuksesta vai spacereista, mutta auto alkoi voplaaman kamalasti 40-70kmh vauhdissa. Tämä onneksi korjaantui ohjausiskarilla eikä asiaan ole sen enempää paneuduttu.
Retron aikana ihmeteltiin mistä tulee etuakselilta kova ujellus. Pääsin nyt purkamaan etuakselia niin oli oikeaan vetariin tuo kupariholkki hirttänyt kiinni. En sitten tiedä kuinka näin on käynyt mutta pitää tuokin tutkia jossain kohtaa :0
Tällä hetkellä vehje seisoo pukilla. Etuakseli pitäisi kasata ja vilkut saada toimimaan. Beadlock vanteetkin ovat tulossa, mutta hieman vielä työn alla...
Jotain kuviakin pistin värittämään tarinaa, mutta kaikki kuvat on nyt allekkain ei jostain syystä päässyt kirjoittamaan enää kuvien alle :0
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197240
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197236
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197237
Taas on vähän saatu turailtua.
Kun etuakseli oli purettuna ja pöydällä aattelin samantien kasata sen varastosta löytyneellä kitkaperällä. Kasatessa kävi ilmi että sepä ei sovi suoraan eteen vaan vetarit ovat liika pitkät. Tähän sain vielä forumilta vahvistuksen ja nappasin molemmista kepeistä 3-4mm pituutta pois.
Samalla jätin ulomman sokan pois mikä estää vetarin putoamisen perään. Peräänhän se ei enää pääse mutta murroksen sisälle kyllä, sen sokan jätin.
On nyt murroksenkin vaihto metsässä joutusampaa.
Jos tässä tuli nyt joku ajatuskäpy niin kertokaa ihmeessä :D
Akselin ollessa pöydällä tein pientä kypärän alkua 5mm raudasta ettei tule klohmoja lisää ja tyhjennysropun ympärystän suojan joutui myös tekemään uudeksi.
Kasaan hitsatut vanteetkin saapuivat tontille ja ruiskumaalausta on pitänyt harjoitella, niin siinäpä oli hyvät kohteet. Kehä tuollaisella punavioletilla skodan värillä ja vanteet toyotan kiiltävällä mustalla. Noilla vanteilla ei enää kehtoo mennä kiviä raapimaan :D
Minkäänlaisia pohjia en kyllä alkanut noille tekemään, kohtuu sieleät oli alkujaankin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197626http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=197630
Aikaa kulunut ja pelillekin jotain pientä tapahtunut.
Auto on saatu leimaankin eikä mennyt edes viime tippaan, viimeisenä päivänä on hyvä mennä konttorille käymään.
Leimaa varten piti rakennella autoon valot, vaihtaa tuulilasi, korjata jarruneste ja pa-vuodot ynnä muuta pientä.
Lasin vaihtoa pelkäsin koska oletin lasinreunuksen olevan aivan läpi mätä mutta hyvin pienellä fixillä selvisi siitä ja lasi vaihtui uuteen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=201486
Sähköjen vedosta pärjäsi perintisellä manaamisella ja asenteella vedetään sitten joskus kunnolla.
Suurempi urakka oli tuon pumpun tiivistäminen. Auto vuoti allensa jatkuvana tippana ja näytti tuo pumppu vuotavan joka kolosta. Oli sitä ilmeseisesti joku aikaisemminkin koittanut "korjata" kun oli kasa vaahtomuovia pumpun ja lohkon välissä.
Alkuun ajatus oli että saa ammattilainen laittaa, mutta kyllä 650€ hinta siitä vs 29€ hinta tiiviste sarjasta sai miettimään asiaa uudelleen.
Netistä löytyi sopivat ohjeet tuolta http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
Pumppu rohkeasti ohjeiden rohkaisemana auki ja vielä onnistuneesti meni kasaankin ja toimi. Vedot on tallella ja päästö arvot oli hyvät, enää vain ei kuse tuo pumppu joka kulmasta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=201488
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=201487
Näillä ja pienillä kaunistuksilla saatiin leimaan paperi. Vielä kyllä pitää palkkihelmat askarrella, kun ei mädät ja kohlitut helmat miellyttänyt katsuria, mutta siihen sai kuukauden teko aikaa.
Talvilomalla ehdin kasaileen lock rightin lukon yhteen irtoperään ja se odottelisi nyt pöydällä akseliin laittoa, mutta saa nyt hetken varrota koska samalla reissulla voisi yrittää tuon casterin korjata ja siirtää akselia eteenpäin. Enkä ole niin varma noiden tarvikemurrosten kestosta niin ei ole tällä nyt vielä kiire. Mukavempi niitä osia olisi kotosalla vaihtaa ja mettässä vain ajella.
Casterin säädön jälkeen jos saisi tuon ajettavuuden natsaamaan nyt lopullisesti. Yllä mainitulla jäähdytysnestekikalla on nyt päästy tasapainotuksen suhteen parhaaseen tulokseen ja voblailu on jotenkin kurissa ohjausiskarin avulla. Hyllyssä odottelisi nyt myös high steer osat ja toisenlainen tehostin, kaikki vain odottelee kesää että olisi pihalla kivempi puuhata :)
Kesän mittaan haaveilin saavani aikaan.
-Akselin siirto eteenpäin----tehty
-High steerin-----tehty
-Casterin korjaus---ei tehdä ohjaus tokeni aurauksen säädöllä
-Palkkihelmat-----tehty
-Lukko etu akselille
-Syyläri lavalle ja vinssipeti taaksepäin tai lavalle
-Snorkkeli
-Ja jos oikein virtaa niin kehikkö auton ympärille niin uskaltaa kaadella.
Talvisodassa tuli pöristeltyä ja kyllä tuo vaan mukavasti metsässä menee. Maantieajoakin tuli harrastettua reilu 250km ja poriin päin matkalla perässä olleet tietävät kuinka "tasaisesti" tuo rullaa maantiellä :D
Vahinkoja ei suuremmin tullut. Kardaanintukilaakeri meni solmuun kivikossa, mutta siitä selvisi oikomalla ja jakolaatikon panssari sai pikku kolhun, näkyy myös traction baari alkaneen taipua parin osuman jälkeen:rolleyes:
Hauskaa oli ja yömyöhään meni takaisin pääsy, mutta ilman traileria selvisi jälleen :D
Saatiin vielä napattua yksi kuvakin reissun aikana, mukavasti tuo joustaa. Seuraavaksi pitää kyllä vielä iskarin paikkoja hahmotella uusiksi jos saisi vielä pari senttiä lisää :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=201694
Nyt on saatu autoon Highsteer asennettua ja ei kyllä mennyt tämä työmaa sen helpomman kautta. Samalla siirtyi akseli hieman eteenpäin ja akselissa olevat läpimädät ja käytännössä irti olevat stopparit tein uudelleen.
Akselin siirron tein ihan poraamalla jousipukkeihin uudet reijät hieman taaemmaksi ja uudet stoppari raudat taittelin 5mm lattaraudasta ja hitsuuttelin kiinni
Highsteeriä ajatellen olin pikku hiljaa onnistunut haalimaan kääntöpäihin palikat ja 4Runnerin tehostimen varastoon ja nämä oli tarkoitus samalla laittaa kiinni. Auto pukeille, pyörät, vanhat kääntöpäät ja ohjaustehostin pois. Sitten vähän mallailemaan tehostimen paikkaa. Tehostin löysi paikkansa ja porasin yhden reijän mikä avulla lähdettiin loppuja kohdistamaan. 5mm levystä leikkasin sopivat palaset molemmille puolille runkoa vahvikkeeksi ja tuo kolmas reikähän menee rungosta ohi niin samalla saatiin sille paikka. Sitten kolme 16mm reikää mihin työnsin 16mm ulko ja 12mm sisä halkasiajalla olevaa putkea ja hitsasin levyt ja putket kiinni. Sitten ei muuta kuin tehostin kiinni ja vanhoista raidetangoista pätkin koetuskappaleet. Eipä vaan ollut valmis
Kaikki oli saatu kiinni ja oli aika koittaa sopivatko olemaan. Traktori paikalle ja takapyörästä autoa ilmaan. Raidetanko ottaa öljypohjaan kiinni ja tehostimelta lähtevä varsi ottaa lehtijouseen kiinni. No öljypohjasta pääsi madaltamalla ja tähän oli henkisesti jo etukäteen varauduttu, mutta tässä työmaassa tehtiin tuo muokkaus kahteen kertaan :D
Nyt raidetanko ohitti öljypohjan mutta yhä tehostimen varsi otti lehteen kiinni. Aikansa asiaa manailtua tulin tulokseen että helpoin hankkia suora varsi ja tehdä runkoon pieni lovi. Tehostimen asennon siirto olisi vaatinut kaikkien runkoon tehtyjen muokkausten poiston ja reikien tukkimisen, eikä näyttänyt että asentoa olisi saanut muutettua riittävästi joten hautasin tämän aatoksen. No suora varsi saapui ja hilut uudelleen kiinni. Nyt ei ota enää varsi kiinni lehteen, mutta tehostimelta oikealla menevä raidetanko ottaa nyt öljypohjaan kiinni sisäänjoustossa ja öljypohjaa ei matalemmaksi saa... Tätä ennen oli ehditty iloita autosta löytyneiden tynnyrijoustojen riemua (joustojen testailun aikana ei ollut raidetangot kiinni) No tässä päädyttiin nyt rajaamaan sisään joustoa hieman enemmän. Mietitään jatkossa kuinka saada kaikki jousto käyttöön. Toisaalta ehkä nuo etulehdet ovat nyt pitkäikäisemmät kun eivät taitu niin suoraksi. Alusta antaisi kyllä myöden isoille joustoille ihan vain pidemmillä etuiskareilla.
Muut nyt meni kohtuu nätisti. U-pultit käänsin toistepäin ja pulteiksi hain ihan mittojen mukaan uudet pohjolan jousitukusta. Etukardaania jatkoin 4,5cm ihan itse ja hyvä tuli samalla uusin molemmat ristinivelet. Myös traktionbari piti kääntää osoittamaan taakse kun se tuli raidetankojen tielle. Traktionbarin pidin samassa kiinnikkeessä akselilla ja tein uuden runkoon työsylinterin viereen kun näytti siihen sopivan.
Ensimmäisillä koeajoilla tuli myös todettua harituksen taika. Alkuun lähdettiin voimakkaalla aurauksella liikkeelle ja voi sitä voblauksen määrää kun vauhti läheni 60kmh, ei meinannut kapiinissa pysyä :D Kaksi kertaa kun pysähtyi säätämään lisää haritusta niin alkoi auto rullaamaan nätisti eikä ole näin hienosti mennyt koskaan. Sitä en tiedä kuinka vituillaan kulmat nyt on, mutta meneepä auto nätisti :D
Ohjaus keveni myös huomattavasti ja on raidetangotkin nyt sen verta vahvaa että luulisi kestävän ja suojassa. Työläs oli muutos näin noviisille, mutta kyllä lopputulos oli vaivan arvoinen. Samalla tehty akselin siirto teki riittävästi tilaa etusille niin eivät hankaa enää sisäänjoustossa koriin. Samalla tuli akselin alle tilaa eikä ole U-pulttien päät aina kannossa kiinni.
Metsään ei ole vielä päässyt koettamaan mutta eiköhän se sielläkin toimi :)
Nii ja mädät helmat vaihtu kunnon palkkiin :D
Tuli tässä yhdellä ajoreissulla kalautettua keula sopivasti kiveen ja syylärin tuli klopo ja tehostimen remmi tippui pois. Samassa rytäkässä katkesi takaa jarruputki.
Jarruputken tein uudelleen ja paremmin akselin myötäseksi ja syylärille väkästelin nopsaa viiden millin levystä pienen suojan jos se nyt olisi suojassa.
Pyörä kuume on vaivannut mieltä jo pidemmän aikaan. Katseltu on boggereita ja insan renkaita, mutta sopivia boggereita ei löytynyt ja insat oli lopussa tai normaalia kalliimpia. Insan lisäksi katselin muitakin pinnattuja mutta ne ei oikein sytyttänyt. Nettiä selatessa alkoi tulemaan vastaan Maxxiksen Mudzilla renkaita koossa 37/13,5R15 ja hinnaltaan nämä olivat insoja halvemmat ja vain hieman kalliimmat kuin muut uusiorenkaat. Kokemuksia renkaasta löyty aika vähän, mutta pienten kyselyiden ja itsensä ympäripuhumisen jälkeen päätin kumit tilata.
Renkaat saapui tontille kolmantena arkipäivänä tilauksesta. Ensimmäisenä pyörät paketista pihalle ja mitta käteen. Ilman vannetta irrallaan renkaat on noin 92cm korkeat:eek: Näissä ei ollutkaan Creepystä tuttua 2 tuuman mittavirhetä vaan nämä ovat oikeasti 37", eli rengaskoko kasvaa huomattavasti, melkein 10cm vanhaan verrattuna. Rengas vanteella ja auton alla tuosta korkeudesta hukkui 2cm ja ei ero ollutkaan enää kuin noin 7cm, mutta on siinäkin.
Metsään ei ole vielä päästy mutta 50km maantiesiirtymä tuli ajettua ja kyllä täytyy kehua. Ilman tasapainotusta, beadlock vanteilla niin rullaa komeasti 80kmh eikä voblaa alemmassakaan nopeudessa. Auton kulkemiseen eivät vaikuttaneet kauheasti. Kulumisesta en tiedä sanoa muuta kuin että tuolla matkalla ei lähtenyt edes karvat renkaista.
Seuraavaksi pitää vielä varmistaa että mahtuvat olemaan, mutta onhan se nyt komea kun on kunnon kokoiset maastapyörät :D
Kyljetkin oli yhtä tukevan oloiset kuin vanhoissa Creepyissä eli ei taida olla pelkoa rengasrikoista. Tällä hetkellä ostos vaikuttaa hyvältä, saa sitten nähdä mitä voimansiirto pitää tästä muutoksesta :D
Kerrankin pääsi helpolla tämän auton kanssa. Pyörille riitti tilan tekoon ihan pieni lokasuojan trimmaus eturenkaan edestä ja millekkään muulle ei tarvinnu tehdä mitään. Auton tyylin mukaan muokkaus on tehty rälläkällä vapaalla kädellä :D
Samalla piti ottaa virallinen mitta helman korkeudesta ja melkein se 6 tölkkiä sinne sopi:D
Samalla käväisin takapihalla vähän koittamassa ja hyvin tuntuu renkaat pelaavan. Vähän nyt vaihteet piteni ja aloinkin haaveileen jos saisi tuohon perään toisen jakolaatikon missä alkuperäis välitys. Sitten olisi valinnan varaa kun nykyisessä on 4.7 ja sitten siinä toisessä olisi alkuperäinen 2.2(?). Mutta saa jäädä haavaaksi nyt toistaiseksi:rolleyes:
Vilkutin
17.09.2017, 08:59
Ohjaus näyttäää erinomaselta ja juu toi tunne pistää hymyilyttään ku ekat koeajot testaa tol trailgearin välityksel.. hyvältä näyttäää hiluksi.
Muistahan tulla kisaa tai ajelee safaria kalusto sulla o hyvä.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=150996
_kekkula_
17.09.2017, 09:13
Mennyt tämä vähän ohi :(
Mutta loistavaa että olet saanut ohjauksen päivitettyä.
Vähän nyt vaihteet piteni ja aloinkin haaveileen jos saisi tuohon perään toisen jakolaatikon missä alkuperäis välitys. Sitten olisi valinnan varaa kun nykyisessä on 4.7 ja sitten siinä toisessä olisi alkuperäinen 2.2(?). Mutta saa jäädä haavaaksi nyt toistaiseksi:rolleyes:
Taempaan jakolaatikkoon se 4.7 välitys. Jos etummainen on välitetty, niin tahtoo katketa taemman jakiksen sisäänmenoakseli.
Ohjaus näyttäää erinomaselta...
Muistahan tulla kisaa tai ajelee safaria kalusto sulla o hyvä.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=150996
Kiitoksia, kyllä se vähän vaivalloinen työmaa oli/on:D.
Tuota teidän kisaa katselin ja suunnittelin viime vuonnakin. Se olisi vielä ihan karttakisakin mikä minusta on mukavampi. Katsotaan jos tänä vuonna osuisi aikataulut ja kartturi sopivasti:)
Mutta loistavaa että olet saanut ohjauksen päivitettyä.[/url]
Sain ja sain, vähän tuo turaamista vielä vaatisi:rolleyes:
Taempaan jakolaatikkoon se 4.7 välitys. Jos etummainen on välitetty, niin tahtoo katketa taemman jakiksen sisäänmenoakseli.[/url]
Täytyy pitää tämä mielessä kun tuo suunnitelma alkaa toteutumaan.
Taaemmasta laatikostahan valitaan 2H/4H/4LH ja sitten etummaisesta saa kerrointa lisää tai pois?
Pienen tauon ja korjailujen jälkeen Hiluxi on taas "tikissä" ja nyt satuilen vähän tännekin :)
Pari kk takaperin ajoreissulla hukkui latausjännite ja takakardaani tuli silvottua kiveen. Pikkasen oli kiireitä ja tuo korjailu venyi ja jäi vähän ajoja väliin, mutta sitten viime tipassa täyty alkaa pajottamaan kun Retro alkoi lähestyä :D
Takakardaaneja aattelin heti alkuun laittaa kaksi, eli yksi varalle ja yksi kiinni. Toinen aihio löytyi purkaamolta ja sopivasti valmiiksi banaanille taitettu ja sateessa ruostunut boori silläin että ei kasaan saanut. Sopi siis harjoittelukappaleeksi ja varakardaaniksi hienosti. Kartaani viikoksi sitruunahappokylpyyn ja sen jälkeen painepesurilla pesu ja taas oli liun boori hyvä.
Sitten rälläkällä putkiosa poikki ja sopivaa putkea päälle ja hitsaten kiinni, hyvä ja suora tuli ja sitten työn alle kiveen silvottu.
Tasapainotuksenkin tarkastin toisesta. Auton takapää pukeille ja pyörät pois, auto käyntiin ja vitonen silmään ja vasara kaasulle. Yhtään ei vatkaillu kardaani 80kmh vauhdissa ja totesin että enpä sen enempää tasapainottele, kun ei tuolla autolla enempää vauhtia saa :D
Sittenhän piti myös saada laturi kuntoon. Otin laturin irti ja purin ja sieltä löytyi katkennut diodisilta. No uusi tilaukseen milneriltä ja viikon päästä laturi tuli ja samalla tuli uusi jännitteensäädin. Laturi oli totuttua milnerin laatua, eli halpa ja jostain joulutinasta kasattu. No laturi ja uusi jännitteen säädin kiinni ja koettamaan. Latausjännite oli 15.5V joten säädin vähän jännitteensäädintä ja jännite putosi järkevälle tasolle ja ajattelin että kunnossa taas, onneksi oli koeajot tilaisuus ennen Retroa.
Koeajoreissulla selvisi että eipä lataakkaan vielä tai jotain muuta vikaa on koska vinssi ei vetänyt yhtään. No koeajoreissun jälkeen uudelleen asia tutkimukseen ja ekana tuomitsin akut vialliseksi ja uusin ne, sekä heitin milnerin jännitteensäätimen pois ja laiton alkuperäisen takaisin. Nyt jännitteet pysyi hyvänä, mutta heti kuormaa lisätessä romahtivat. No seuraavaksi penkomaan johdotusta ja muovikassillisen saikin repiä turhaa piuhaa pois ja silti vika hukassa. No vielä sitten viimeiset tarkastukset ja sulakerasialta löytyi vika, ei ollut täyttä yhteyttä kaikkien laturilta akulle tulevien johtojen välillä ja tämän korjaamisen jälkeen alkoikin taas toimimaan!
Auto olikin sopivasti torstaina "valmis" ja Retroon lähdettiin perjantaina. Hiluxi pelasi koko kisan ajan, pienin murhein. Kerran nostettiin kumi takaisin vanteelle, kiristettiin hieman beadlock kehiä ja korjattiin yksi johtokin matkalla :D Ainoa suurempi ongelma oli ajottainen jarrujen täysi häipyminen. Täytyy vielä oikeen erikseen kehua Mudzilloja. Kyllä itse olen tyytyväinen noihin renkaisiin, vinssiä tarvittiin vain ja ainoastaan kun rengas putosi vanteelta, muutoin ei. Pitoa tuntui olevan riittävästi ja autolla sai ajaa ihan minne mieli teki eikä ongelmia etenemisessä ollut.
Jarrujen häipyminen onkin seuraava murhe. Kertaalleen tehnyt aijemminkin, mutta luulin asian korjaantuneen kun säädin pahasti kaukana olleet jarrukengät lähelle, tosin sama korjaus tehtiin Retrossakin.
Mikä voi ajaa jatkuvasti jarrukengät kauvas?? Seurauksena on se että kun jarrua polkee niin jollain polkaisulla poljin painuukin lattiaan eikä mitään tapahdu. Kahteen kertaan olen nyt kengät ruuvannut lähemmäksi ja aina tämän jälkeen toimii hetken ja sitten oire palaa??
Vähän tässä on kanssa hiluxin rakentelu asioissa tullut siihen mieleen että nyt pitää hankkia jokin kuljetuskalusta ja kuorma-auto on vahvoilla. Trailerille ei ole vetoautoa ja trailerin hinnalla saa kuorma-auton. LT:tä olen kattellut, mutta en tiedä mikä sitten viisasta olisi?? Oikein kunnon koppiautohan olisi sinänsä komea, kun saisi liikkuvan korjaamon samaan, mutta taitaa tuollaisen ylläpito olla kallista :confused:
Mickey Thompson
01.11.2017, 23:00
Komia hiluksi! onko sulla tankki vielä vakiopaikalla? mä laitoin omaani poikittain taka akselin päälle nin tuli pari senttiä sisäänjoustoa lisää ja kai se sielä on vähän paremmassa turvassa kun ei oo vielä puhjennu
Komia hiluksi! onko sulla tankki vielä vakiopaikalla? mä laitoin omaani poikittain taka akselin päälle nin tuli pari senttiä sisäänjoustoa lisää ja kai se sielä on vähän paremmassa turvassa kun ei oo vielä puhjennu
Kiitoksia!
Tankki on vielä alkuperäinen ja alkuperäisellä paikalla, mutta suunnitelmissa on siirtää, toinen tankkikin olisi nyt.
Täytyisi tehdä tuo lava uudelleen ja samassa yhteydessä meinasin siirtää tankin ja akut lavalle. Akut tulee lavan etulaitaan, mutta tankin kanssa nyt vähän vielä arvon. Etulaitaan meinasin tällä hetkellä, menee varmaan keväälle ennenkuin tämä tapahtuu, tuolla pihalla lumisateessa/vesisateessa ei oikein innosta aloittaa lavan tekoa :D
Nythän tuolla on tuo 50-60kg varapyörä painona ihan lavan takana, sekin auttaa kummasti :rolleyes:
Hiluxille ei ole retron jälkeen tehty oikeastaan mitään. Sen verta tuli highsteeriä hienosäädettyä että etupyörät kääntyvät nyt hiukkasen paremmin. Retrossa ahtaat paikat oli aika vekslaamista kun etupyörät eivät kääntyneet kunnolla.
Kuljetuskalosto rintamalla sen sijaan on siirrytty suunnittelusta toteutukseen, kun pari viikkoa sitten tuli haettua hieman projektikuntoinen LT. Plussaa LT:ssä oli voimassa oleva leima ja se että se oli ajokuntoinen, muutenhan tuo vaatii hieman huomiota.
Ensimmäisenä ja tärkeimpänä tein nurkissa pyörineistä raudoista rampit että sai hiluxin ajeltua kyytiin. Lavaahan tuossa LT:ssä ei oikeastaan ole mutta sen verta jotain pohjaa löytyy että saa auton ajettua päälle. Neitsyt ajo hiluxi kyydissä ei mennyt ihan kuin strömsöössä vaan noin 15km ajon jälkeen vasemmat takarenkaat karkasivat ja matka keskeytyi siihen. Muuttui ajopäivä remonttipäiväksi. Nyt pyörät on uudelleen kiinnitetty ja ajettu reilu 1000km koeajoa ilman kuormaa/kevyellä kuormalla ja nyt tänään tuli ajettua vajaa 100km hiluxi kyydissä. Enää ei ruuvit löysty joten kai tuohon uskaltaa luottaa.
Öljyt,ilmansuodatin ja polttoainesuodatin tuli vaihdettua ensihuolloksia ja tuon rengasjumpan lisäksi ei ole tarkoitus tuolle tehdä mitään muuta ennen kevättä. Keväällä sitten taas kun pihalla on mukavempi tehdä niin aloitan LT:hen uuden lavan teon. (ehkä pakoputkeen voisi vaimentajaa lisätä niin hiljenisi tuo melutaso :rolleyes:)
Nyt on saatu kivasti kuljetuskalusto, kakkosauto ja tavarankuljetusauto samassa paketissa. Kyllähän tuo takavetoisena menee kai luisupulkastakin :D
Helpottaa huomattavasti nyt harrastamista kun on kunnon kuljetuskalusto. Tällä hetkellä lähimmälle ajoalueelle on vajaa 100km ja ei tuo hiluxi ole mikään mukava maantiellä. Vielä kun ottaa huomioon että kun ajettavat paikat on alkanut pahentumaan niin samalla on lisääntynyt kalusto tappiot ja nyt onkin muutama kerta linkutettu puolikuntoisella autolla kotio ja se ei ole mukavaa eikä välttämättä viisastakaan. Aika lailla lähtenyt lapasesta tämä homma kun piti alkujaan pitää hiluxi tiekelpoisena, mutta toisaalta sisäinen rahtarini on aina haaveillut kuorma-autosta :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=208574
(Olis mennyt pidemmällekin, mutta rengas putoaa rampilta :D:D)
Mickey Thompson
16.11.2017, 15:26
Onko sulla edessä alkuperänen tractionbar kiinni? siirrä se etupuolell tai ota kokonaan pois. melkonen jouston raiskaaja sekin kun on riippujen kanssa samalla puolella eikä täten anna kovinkaan paljoa niille varaa liikkua. omassa kokeilin ottaa tractionin puolelta kokonaan riipun pois ja tallissa tunkailin etu nurkkaa nin jäi baarin varaan killumaan jo 15-20cm ulosjouston jälkeen. toitsin miähellä tulu joko suunnittelu källi tai miettiny että ei näillä paskoilla kukaan kumminkan mettään lähde :D
Onko sulla edessä alkuperänen tractionbar kiinni? siirrä se etupuolell tai ota kokonaan pois. melkonen jouston raiskaaja sekin kun on riippujen kanssa samalla puolella eikä täten anna kovinkaan paljoa niille varaa liikkua. omassa kokeilin ottaa tractionin puolelta kokonaan riipun pois ja tallissa tunkailin etu nurkkaa nin jäi baarin varaan killumaan jo 15-20cm ulosjouston jälkeen. toitsin miähellä tulu joko suunnittelu källi tai miettiny että ei näillä paskoilla kukaan kumminkan mettään lähde :D
Itse asiassa se on tällä hetkellä irti ja tarkoitus olisi tehdä etupäähän samanlainen kun tein takapäähän. Se alkuperäinen traktionbari kyllä varmasti huonontaa joustovaroja kun ei se anna myöten ollenkaan :D
Etupään joustoja rajaa tällä hetkellä iskarit mistä loppuu varat kesken. Pidemmät iskarit on jo hankittu pitäisi vain ehtiä laittamaan kiinni :rolleyes:
Isojen pyörien taika tuli koettua ja ensimmäinen murroskin tuli napsautettua.
Helpossa paikassa meni ja käytännössä tyhjäkäynnillä. Ihmeen pitkään olivat murrokset kestäneet ne kuitenkin olivat blueprintin valmistamat noin 30€ murrokset ja kyllä tämä auto on ihan kaasuakin saanut :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=210464
No samalla kun murroksen vaihdon takia piti alkaa kääntöpäitä avaamaan ajattelin että nyt on oikea aika pistään eteen tuo jo yli puolivuotta motivaatiota hyllyssä hakenut murikka. Murikassahan on lockrightin palalukko ja eteen tämä nyt tuli laitettua joten murrosmurskaa on oletettavasti luvassa jatkossakin :rolleyes:
Pitäsi vain keksiä jokin näppärä keino tarkastaa tuo renkaiden kääntyminen. Luulen että tuon edeltävän murroksen tappoi liika kääntyvyys. Jonkin ohjeen mukaan maksimi olisi 30 astetta ja mitä yritin jotenkin katsoa niin minulla nuo kääntyvä enemmän...
Mielenkiinnolla odotan kuinka tuo nyt käyttäytyy metsässä. Takana kemppi ja edessä palalukko :D
Voi toimia hyvinkin ja tämän kanssa kun ei tarvitse maantieominaisuuksia murehtia.
Peräöljyt sai jättää yön yli valumaan uudelle murikalle. Tuolla pihalla touhutessa on tuo peräöljykin näillä keleillä mukavan "notkeaa" valutella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=210463
Samalla kun tuli auton alla temuttua sain vihdoin aikaan alkaa perehtymään nurkissa pyöriviin tuplanivelkardaaneihin. LN65 alkuperäinen kardaanin jako on 60*68 ja minulla olevissa oli 62*70 eli ne eivät suoraan sopineet paikalleen. Tiedä sitten minkä kardaaneita ovat? Toinen oli alkuperäisen kardaanin mittainen eli minule lyhyt ja toinen taas minullekin aivan liian pitkä. Jatkoin tuosta lyhyemmästä sitten sopivan mittaisen. Mietin ensin jos olisi itse porannut laippaan uuden jaon, mutta cros4wd:n kautta sai kätevästi valmiin laipan missä oli jaot 60*60/60*68/62*70. Laippa kiinni ja nyt on oikeanlainen kardaanikin edessä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=210466
Myös vanhan vanhan vinssin moottori kärysi ja varaosia en oikein mistään keksinyt joten päätin lopulta sijoittaa uuteen. CFlineltä löyty passeli runva passeliin hintaan. Vinssihän istui käytännössä suoraan vanhalle paikalle, mutta hieman joutui tukirautoja poistamaan ja muokkaamaan kun tämä uusi vinssi oli leveämpi kuin vanha eikä mahtunut vanhan rakoon. Täytyy tuo vinssin paikka tehdä kokonaan uusiksi vaikka syylärin siirron yhteydessä. Nyt tuli tehtyä kyllä nopeinta ja ruminta reittiä. Ei motivoinut tuossa -16 asteen pakkasessa enempää ropata.
Samassa yhteydessä päivitin vaijerin naruun ja kyllä se tuntui mukavemmalta käsitellä jo tossa kelalle pyörittäessä. Uusi vinssikin on aivan eri planeetalta kuin vanha väsynyt ja tautisen hidas Ramsey.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7901&pictureid=210465
Viikonloppuna pääseekin sitten koeponnistamaan uutta pakettia.
Ei mennyt ensimmäinen koeajo yritys ihan putkeen. Auto oli ajettu seisomaan viime ajojen jälkeen ja välissä vaihdettu murikka,murrokset ja vinssi. Näiden vaihdon jälkeen auto ei enää käynyt oikein ollenkaan.
Todennäköinen syyllinen oli ilma vuoto eikä kyllä motivoinut alkaa etsimään mistä kohtaa vuotaa. Onneksi nurkissa pyöri yksi 60l turvatankki mikä oli pitänyt asentaan niin sen nakkasin lavalle ja vedin uuden polttoainelinjan nylonputkella. Linjoja vedellessä löytyi käyntivaivan aiheuttajakin, polttoainesuodattimelle menevässä letkussa oli ihan neulanpään kokoinen reikä.
Tankin vaihdon jälkeen auto hörähti tulille ihan erilailla kuin aikaisemmin, ilmeisesti tuo pieni ilmavuoto on ollut jo pidempään...
Tuossa turvatankissa on vaahdot vielä sisällä ja ne kuulemma sulaa sieltä pois niin pitää varmaan niitä vielä repiä sieltä irti vai kestääkö naftaa :confused:
Tankin vaihdon yhteydessä tuli vedettyä polttoainelinja suorinta reittiä auton vasenta puolta joten pakoputki piti siltä kohtaa siirtää. Aikaisemman virityksen katkaisin jakolaatikon kohdalta rälläkällä ja loppu pätkän silpusin useampaan palaan niin aikansa kun tuosta kasasta hitsaili kasaan sai vaimentajan mukavasti auton oikealle puolelle ja paremmin suojaan kuin aikaisemmin.
Nyt on aika tyhjää lavan alla.
Ajamaan sitten päästiin lopulta ja auto toimi niinkuin pitääkin ja suurin kiinnostuksen aihe eli tuo palalukko etuakselilla toimi kyllä hienosti metsässä. Umpihankeen tuli tuolla painettua suurin osa ajasta ja lukkoa ei juuri huomannut edessä. Muutamassa kohtaa pieni puskeminen vaivasi kun lumihankeen pääsi muodostumaan liukas ura, mutta tuostakin pääsi muutamalla edestäkaisin liikkeellä. Etenemistä tuo paransi huomattavasti, eikä autosta tullut sen kummempi ajaa mitä se oli aikaisemmin.
Tankin sijoituksessa on se huono, että pitkään kun jurnuttaa jyrkkää kivikkoa ylös niin tuppaa saamaan ilmaa välistä, mutta tuo nyt korjaantuu ensihätään täydemmällä tankilla. Toinen mikä tuli mieleen niin tankkihan on nyt linjassa ylimmäisenä ja tankin lähdöt on sen pohjassa, niin tuliko suodattimen vaihdosta nyt jännää? Tuohan taitaa nyt puskea painovoiman vaikutuksella naftaa kokoajan kaikkialle muualle kun on ylimmäisenä? Ainakin ilmaus käy nyt helposti.
Vinssi toimi niinkuin oli odotettukin eli hienosti.
Nonin. Tämäkin topic jäänyt päivittämättä kuudeksi vuotta :D. Hiluxi on kyllä ollut kokoajan ajossa ja rakenneltukin on niin päivitellään tämä nyt ajan tasalle postaus kerrallaan.
Osa tapahtumista on sellaisissa puhelimissa ja koneissa että niitä ei äkkisältään löytynyt jotenka kuvissa tulee pieni katko, mutta ne mitä puuttuu on:
-2L2 tuli ahdettua.
-Taakse tehtyä jakari alusta (oli muuten helvetin huono)
-Eteen tuli RCV:n vetarit.
Tästä eteenpäin onkin kuvia tallessa ja suurin osin niiden voimalla tässä päivitellään. Paljon kuvia siis luvassa:)
Sitten auto päätyikin talliin kaarien tekoon kun oli sopivasti aikaa tiedossa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244416
Ja kaaret saatiinkin hyvälle alulle äkkiä. Kaaret tuli tehtyä ihan lainatulla bilteman putkerypyttimellä mikä pienen muokkauksen jälkeen taittoi putkea hyvin ja ilman lommoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244417
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244418
Kaaret tuli tehtyä hybridimallissa sisälle ja ulos ihan sillä aatoksella että kuljettaja sekä matkustaja on turvassa jos katolleen päädytään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244419
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244420
Välistä mietittiin josko vähän lisävoimaa compound ahtamisella 2L2:sesta kun samaan aikaan tuli compound ahdettua M57:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244421
Jarruihin ja ohjaukseen tarvittiin voimaa sekä ratkaisu jarrutehostuksen säilymiselle kun alkuperäisellä laturilla heitettiin vesilintua. Tähän ratkaisuksi tuli hydroboost jarrutehostin ja saginaw tehostajan pumppu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244422
Kaariputkea tuli sisällekin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244423
Sitten kaaria tehdessä rälläkkä kädessä kompastuin ja keulasta lähti pikku palanen peltiä pois.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244424
Hydroboost tehostimeen sai sopivasti suoraan kierrepakalla kierteen niin että hiluxin alkuperäinen jarrupolkimen kiinnitys ruuvaantui suoraan kiinni. Tämä oli lähes bolt on asennus.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244425
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244426
Äkkiä sitä keulaan sitten tallin nurkasta löytyi uutta rautaa ja pitkät iskarit.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244427
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244428
Painoahan tästä oli aatos saada samalla pois niin penkeiksi haettiin kevyttä mallia olevat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244429
Vinssille löytyi hyvä paikka takaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244430
Voimaa tuomaan tuli compoundin sijaan kuitenkin ihan perus vnt ahdin. 2260 bemarista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244431
Sitten saikin jo roiskia kaariin maalia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244432
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244434
Ohjaustehostimelle ja laturille löytyi paikka kun teki uuden telineen niille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244436
Vinssin naru tuli reititettyä auton alta. Niinkuin vesilinjatkin kun syyläri siirtyi myös taakse.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244437
Hydroboost löysi paikkansa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244438
Pumppua piti hieman pidellä;)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244439
Ja hetken oli käytössä isompi tilapäissulake :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244440
Pumpusta ajoitus kohilleen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244441
Kardaanit rälläkällä ja polvella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244442
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244443
Sitten olikin komeus pyörillään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244444
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244445
Tästä on hyvä jatkaa seuraavassa postauksessa.
Jatketaas muistelua.
Auto kun oli saatu pyörilleen ja ajokuntoon tuli kammottava kiire päästä koeajelemaan joten ensitestit suoritettiin omassa pihassa. Huomattavasti paremmin toimi takapää kun palasi jakareista takaisin lehtijousiin tuohon maastoauton jousituksen aateliseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244446
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244447
Autoon kun tuli kaaret myös sisälle ja oviputket kävi äkkiä ilmi että ei tällä ruholla kammeta itseänsä kyytiin ilman irroitettavaa rattia joten sellainen tuli tilattua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244448
Sitten olikin auto valmiina ajopäiville.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244450
Auto toimi metsässä hienosti ja koneessa oli vetoja aivan erimalliin kuin aikaisemmin. Ilo päättyi kuitenkin kalliota ylös hieroessa koneen keittämiseen ja täys tuhoon. Flekti ei lähtenyt pyörimään ja bilteman lämpömittari näytti sitkeästi 80 astetta vaikka vesi suihkusi paisarista kuin kuumasta lähteestä.
No kotio päästyä tulikin melkein heti nypästyä moottori ilmaan. Ja autohan kävi vielä hienosti koko ajan ja ajopäivän loppuun asti. Talliinkin se tuotiin ajamalla:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244451
Koneen kun sai pellin alta piti sen sisälle hieman kurkata ja kyllä oli lämmintä ja ahdasta tainnut olla:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244452
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244453
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244454
No siinä ei kauvaa tuhoja ihmetelty kun oli jo pakun kyydissä 2L moottori tuon 2L2:sen tilalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244455
Ja tämä jumalainen 2L sijoitettiin konehuoneeseen vakiokuntoisena ilman ahdinta, koska voimaahan tuossa on riittävästi ilman ahtamistakin:D Tämän jälkeen ei ole ollutkaan mitään murhetta koneessa eikä voimansiirrossa. Autoa livenä nähneet tietävät että tennariakin on annettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244456
Sitten kelpasikin venytellä tuota kankeaa kärrynpyöräjousitusta. LT:n lavan korkeus on pari senttiä yli metri.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244459
Sitten päästiinkin taas ajamaan ja joku oli hitsannut lehtijousen pedin huonosti akseliin ja pientä remonttia piti taasen tehdä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244461
Samalla tuli parannettu hieman tuon ohjaustehostuksen jäähdytystä. Hyllystä löytyi 5 metriä sopivaa kupari putkea mistä sai oikein komean jäähdyttimen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244462
Sitten oltiinkin taas ajamassa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244464
Tähän väliin piti tilata uusi koukku vinssiin, mutta tuli sohaistua ostoskoriin ehkä turhan järeä koukku.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244466
Kulmakorvessakin tuli käytyä paikat tarkastamassa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244468
Sitten tuli hankittua pidemmät lehdet taakse, mutta nämä eivät ole tähänkään päivään päätyneet alle. Laita YV jos tuollaiset jenkin jouset on tarpeeseen, ei ole kalliit.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244469
Autossa alkoi olla jo enemmän tunteja alla uudella kokoonpanolla ja luotto kaariin kasvoi niin alkoi rajatkin löytymään:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244471
Sitten se voiman nälkä kasvoi ja talliin alkoi ilmaantumaan V8 moottoreita.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244472
V8:sit oli saatu talliin ja visio oli että hiluxin uusi voimanlähde on amerikkalainen. Kahdesta NP-jakolaatikosta tuli tehtyä yksi ja selvitettyä miten jakiksen saa käännettyä oikeakätiseksi. Molemmissa onnistuttiin ja voimalinja tuli kasaan asti, mutta kyseinen tekniikka ja aatos tuli myytyä pian tämän jälkeen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244479
Auto oli kokoajan kovassa ajossa ja pelkällä huollolla mentiin ajosta toiseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244502
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244499
Taka-akseli saatiin lopulta murrettua raisiossa mutta se tuli sitten siinä samalla vahvistettua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244481
Tätä ennen oli sopivasti ehditty koettaa, mitä tekisi hitaampi perävälitys takana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244478
Testissä se tuntui oikein toimivalta niin taakse tuli akseliremontin yhteydessä 4.88 välitys ja eteen jäi 4.56. Teki uskomattoman paljon auton käsiteltävyydelle varsinkin liukkaalla nousuissa. Ei tietenkään sovi maantiellä, mutta metsässä erittäin toimiva.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244483
Sitten se voiman nälkä iski taas, mutta tällä kertaa haluttiin painoa kunnolla pois ja diesel. Autohan oli jo ajokunnossa 1550kg painoinen mutta tavoite oli 1400kg ja pelkkä suunniteltu tekniikka olisi pudottanut jo 100kg pois.
Eli tarkoitus oli laittaa 1.9tdi muutettuna mtdi moottoriksi ja volvon automaatilla sekä hiluxin jakolaatikolla.
Pumppu mtdi muutokseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244486
0,320 suuttimenkärjet
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244487
Ahdin aatoksia
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244488
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244491
Sovitelevy löytyi palstalta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244492
Kansi palasi kiiltävänä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244493
Jäähdytetty imusarja
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244500
Ahtimeksi tuli kuitenkin volvon 2056 hybridi. Ja alla koko komeus kasassa ja koekäytettynä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244503
Tämäkään tekniikka ei koskaan päätynyt pellin alle ja auto on nyt jäänyt vähän puukon alle, koska uusi projekti on vienyt intoa tältä. Alla kuvat auton viimeisestä ajosta 30.12.23 ja surullinen kuva nykytilanteesta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244504
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244505
Vai tarvisko näistä jotain keksiä:confused::confused:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9091&pictureid=244557
Mitäs bjiistä meinasit rakentaa?
Mitäs bjiistä meinasit rakentaa?
Siitä piti tehdä museokuntoinen tai edes sinnepäin ja ajella joku kesäsunnuntai terassille yhdelle ja hillota taas tallissa. Tila ja moti oli kortilla niin se on kaupattu kerhon sisällä eteenpäin.
hiluvitkutin
19.02.2024, 17:01
"Huomattavasti paremmin toimi takapää kun palasi jakareista takaisin lehtijousiin tuohon maastoauton jousituksen aateliseen."
Samaa mieltä minäkin.
En ole siis ainoa kuka ymmärtää hyvän päälle:D Ja onhan se jakari alusta takana varsinkin vähän huono lähtöjään