View Full Version : Perän shimmaajaa Etelä-Suomesta
Hessu888
08.04.2016, 09:43
Onko antaa suosituksia jostain firmasta joka osais shimmata hdj:n perän kunnolla välitysten vaihdon yhteydessä? Itsellä ei ole prässiä jolla sais laakeria pinionista irroteltua shimmailun yhteydessä enkä viittis ostaa repullista laakereita hommaa varten...
bj45lava
08.04.2016, 10:26
Etu vai taka?
Hessu888
08.04.2016, 14:08
Kumpikin
hattuvesku
08.04.2016, 17:53
Moi. Mä oon muutamia periä säätäny, enkä usko että pinjonin isomman laakerin irrotus ehjänä onnistuu. Eli yleensä ainakin sen joutuu laittaa uuden.
bj45lava
08.04.2016, 18:07
Saa sen irti ehjänä, vaatii vaan erikoisemmat vehkeet, itekin oon muutamia tehny, tuleeko uudet välitykset? Käytetyn säätäminen on ylempien voimien hallussa, et tulee hiljainen.
Onko antaa suosituksia jostain firmasta joka osais shimmata hdj:n perän kunnolla välitysten vaihdon yhteydessä? Itsellä ei ole prässiä jolla sais laakeria pinionista irroteltua shimmailun yhteydessä enkä viittis ostaa repullista laakereita hommaa varten...
Ei siihen tartte kuin yhdet ylimääriset uudet laakerit, mistä hiotaan sisäkehältä juuri sen verran matskua pois, että saa käsin paikalleen ja pois mutta on jämpti. Käytännössä pinionin sisempi laakeri riittää, ulompi vanha kun yleensä lähtee ihan nätisti pois - eikä se vaikuta pinionin syvyyteen tai hammaskosketukseen millään tavalla olettaen ettei ole ihan väljä.
Jos perässä säädetään myös lautaspyörän hammasvälys shimmeillä eikä säätöpyörillä, niin sitten toki myös toiset poskilaakerit.
Nämä kulkee myös nimellä asennuslaakeri. Eli niitten kanssa shimmaus kohdalleen, sitten kasataan "oikeilla" laakereilla ja tarkistetaan vielä että kaikki on ok.
Heittokello, väri ja näppituntuma..........
Ei voi mennä paljon vikaan..........
Terkut "LATE":lle -80 luvulla joka opetti mut säätämään.......
Perän kuin perän..........klimpissä olevat helpompia/takaa aukeavat.......
Kaikki välitykset heittää.......
Puolittakaa heitto ja laittakaa värillä siihen mihin saatte......
Ja silti näppi sanoo miten pyörii........:D :D :D
Viimenen säädetty 2vko sitten.....Nuorison toimesta........
Edellinen itsesäädetty noin 1v. sitten..... ja kaikki ihan omassa tallissa omilla värkeillä..... DIY.
Ja kaikki tää on opetettu nuoremmalle sukupolvelle.........
Ja hyvin on kestäneet........kovempaakin löylyy.......:D :D :D
Näin se tieto kulkee ja menee etten.....päin .......:D :D :D
Vanha välitys kun otetaan uudelleen käyttöön se pitäisi säätää siihen välykseen mihin se on jo kulunut eli hammasvälys pitäisi mitata ennen purkamista.
Laakerin saa ehjänä irti pinionilta oikeilla työkaluilla mutta juuri eilen säädin yhdet HJ:n välitykset ja oon muuttanut niihin säätölevyt pois sisäkehältä ulkokehän alle.
Vanha välitys kun otetaan uudelleen käyttöön se pitäisi säätää siihen välykseen mihin se on jo kulunut eli hammasvälys pitäisi mitata ennen purkamista.
Jeps.. juuri asensin itselle Jeeppiin lautaspyörän toiseen murikkaan, mikä meni alkuperäisen kitkamurikan tilalle. Olin mennyt hukkaamaan ylimääräiset shimmit metallinkeräykseen, ja hammasvälys jäi käytettväissä olleilla shimmeillä 0,1mm liian väljäksi verrattuna vanhaan. Ei ole enää hiljainen välitys, vaikka välys on muuten vielä valmistajan speksien rajoissa.. :rolleyes:
....Aloittajahan kysyi firmaa tai jotain kuka osaa tehdä perähommia? ;)
-Vastauksista saattaa olla apuja muillekin.... :p
Hessu888
08.04.2016, 21:06
Kiitoksia vinkeistä. Googlailin tuossa paljonko firmat velottavat shimmailusta ja hinta on 300-400€ per perä, joten pakko se on sitten ite tehdä ja ostaa ylimääräset laakerit hoonattaviksi. Meinasin eka käyttää käytettyjä irtovälityksiä mutta pitänee käyttää sittenkin purkamattomia murikoita jotta sais äänettömät.
Käytöstä riippuen hammasvälys 0.10-0.2mm väliin kellolla ja ison lautaspyörän keskitys mahdollisimman hyvin tasauspyörästöön pinioniin nähden......
Mun mielikki hammaskosketusvälys 0.18mm normi vehkeisiin..... min. voi mennä johonkin 0.1....0.12mm nurkille....Ei alle..... Riippuu pinionin ja ison lautaspyörän keskityksestä....Joku voi tehdä pienemilläkin........
Ei oo väljän voittanutta kun normi laitteista puhutaan........
Nopeet ja lämpiämättömät jotain muuta.........
Kello kertoo.....osaamattomalle kaiken......osaava tuntee näpissä.....
Ja väriä hammaskosketuksen toteamiseen....... ja pinnat kohilleen......
Ja muista pyöritellä ussempi rinki..........jolloin varmistut että kaikki on löytäneet paikkansa......
Tarvittavat laakerit jotka hoonaa väljäksi, heittokello & magneettijalka sekä viisarinäyttöinen momenttiavain joka näyttää jotain 0-5Nm lukemia. Ei siinä paljon muuta tarvitse :)
..noh, toki kärsivällisyyttä ja puoli laatikollista olutta :D
Kiitoksia vinkeistä. Googlailin tuossa paljonko firmat velottavat shimmailusta ja hinta on 300-400€ per perä, joten pakko se on sitten ite tehdä ja ostaa ylimääräset laakerit hoonattaviksi. Meinasin eka käyttää käytettyjä irtovälityksiä mutta pitänee käyttää sittenkin purkamattomia murikoita jotta sais äänettömät.
Kuukkelointi ei välttämäti sitä lopullista hintaa kerro, vaan kiusallinen kysymys tarjouksesta. Kilpailuttaminen kannattaa...
Hessu888
08.04.2016, 22:07
Tarvittavat laakerit jotka hoonaa väljäksi, heittokello & magneettijalka sekä viisarinäyttöinen momenttiavain joka näyttää jotain 0-5Nm lukemia. Ei siinä paljon muuta tarvitse :)
..noh, toki kärsivällisyyttä ja puoli laatikollista olutta :D
Mulla on joku digitaalinen kalavaaka millä olen pinionia nyppinyt kun muutama perä tullut laakeroitua mutta saanu aina vanhoilla shimmeillä äänettömäksi kun en välityksiä ole siinä yhteydessä vaihdellut. Heittokello pitänee käydä motonetistä panostaa ja varmaan se kiinaprässi myös.
Ettei mitkään välykset mee nollille lämmetessä......
Joka välis pääsee oljy kiertään....
Muuten alkaa metalli kuluun........
(Jas tän takia käytetyt yleensä on vammasia......
Pinionin stefaa vaihdetty ym. ei ole enää pinioni orginaali säädöllä isoon nähden kun vedetty mutu pulttipyssyllä kiinni mihin sattuu.......)
Pinioni shimmeillä oikeeseen korkoon.....
Isolautaspyörä mahd. keskelle tasauspyörästöä ja pyörähdysakselia.....
Väriä hammaskosketuksen jotta saat parhanna mahd pinta-alan.
Ja kaikki varmasti kiinni niin että pysyy....
Ei voi mennä pieleen......
Hessu888
08.04.2016, 22:20
Kuukkelointi ei välttämäti sitä lopullista hintaa kerro, vaan kiusallinen kysymys tarjouksesta. Kilpailuttaminen kannattaa...
Olet ihan oikeassa, mutta kai se on taas kerran päädyttävä siihen ratkaisuun, että kun ite tekee, niin voi syytää vaan itteensä jos menee ketuiks. Tarvittavat työkalut maksaa ekalla kerralla maksimissaan sen mitä työn teettäminen jossain firmassa ja seuraavalla kerralla ei maksa enää mitään kun kalut on valmiina. Tykkään kyllä itekkin tinkiä melkeen jopa apteekissa, mutta liika tinkiminen voi kyllä aiheuttaa vittuuntumista palvelun myyjässä ja sitten se tehdään vasemmalla kädellä tappi ottassa.
Mulla on käyttöautossa edellisen omistajan liikkeessä laitattama perä joka on laakeroinnin jälkeen kestänyt jotain 30tkm (kuitista ja h-kirjasta kattelin) ja ulompi pinionin laakeri on jo nyt ihan soronoo, joten tainnu lipsahtaa pari napsuu liian kireelle eikä ole jaksettu tehdä uusiks.
Tarvittavat laakerit jotka hoonaa väljäksi, heittokello & magneettijalka sekä viisarinäyttöinen momenttiavain joka näyttää jotain 0-5Nm lukemia. Ei siinä paljon muuta tarvitse :)
..noh, toki kärsivällisyyttä ja puoli laatikollista olutta :D
Mistähän tommosia momenttiavaimia sais harrastelijahintaan?
Paikallisessa liikkeessä oli poistokorissa momenttiruuvimeisseli, 0.5-5Nm. Normihinta sillä oli 82e. Viisaria ois toki tässä tapauksessa helpompi lukea mutta varmaan tolla naksuvallakin pärjäis?
Yks mikä tuli mieleen niin esim. koneistushommissa käytettävät kiinteät momenttiavaimet. Ottais minimi- ja maksimimomenteille olevat ja säätää niin että toinen naksuu mutta toinen ei. Pitää vaan keksiä miten T10 torxiin saa sen 36mm hylsyn kiinni :D
Mistähän tommosia momenttiavaimia sais harrastelijahintaan?
Paikallisessa liikkeessä oli poistokorissa momenttiruuvimeisseli, 0.5-5Nm. Normihinta sillä oli 82e. Viisaria ois toki tässä tapauksessa helpompi lukea mutta varmaan tolla naksuvallakin pärjäis?
Jos minulta kysytään, niin naksuva laite pinionin säädössä on yksinään hieman turha kapine.. asiansa osaavista polkupyöräliikkeistä löytyy aika hyvin viisarinäyttöisiä pienen momentin monenttiavaimia. Ne tosin on usein 1/4" päälle, ja tunnetusti sovitteet voi heittää momentin vituralleen.. sellaisella kuitenkin itse olen mennyt, toimii mielestäni silti paremmin kuin naksumalli.
Yks mikä tuli mieleen niin esim. koneistushommissa käytettävät kiinteät momenttiavaimet. Ottais minimi- ja maksimimomenteille olevat ja säätää niin että toinen naksuu mutta toinen ei. Pitää vaan keksiä miten T10 torxiin saa sen 36mm hylsyn kiinni :D
Juu, joku tällainenkin toki voisi olla vaihtoehto. Mutta se perimmäinen ongelma silti säilyy :D ..eli siis se viisarimalli sovellettuna silti parempi ;)
Mikäs niissä sovitteissa heittää? eikai siinä periaatteessa mitään joustavaa ole mikä heittäis lukemaa.
Joo ei varmasti paljon oo 1/2" 0-5Nm avaimia et joutunee sen sovitteen laittaan kuitenkin :D
Toi polkupyörähomma oli hyvä vinkki. Äkkiseltään tommonen löyty http://www.ebay.com/itm/1-4-0-5N-m-dial-torque-wrench-Screw-torque-tester-Ratchet-wrench-/291730843400?hash=item43ec836708:g:piQAAOSw3KFWdRx h
Taidan kuitenki hakee sen naksumeisselin, jos sen tinkais pariin kymppiin niin kyllä sillä yhdet perät kikkailee momenttiin.
Mikäs niissä sovitteissa heittää? eikai siinä periaatteessa mitään joustavaa ole mikä heittäis lukemaa
Aina siinä jotain pientä väljää on, ja noin pienillä momenteillä voi heittää aika nopeasti outoja lukemia sen takia. ..tai sitten ei :D Sovitekappaleilla itsekin olen turannut ja koittanut saada tyhjät pois ja suorassa väännettyä, niin pitäisi olla aika lähellä.
hattuvesku
09.04.2016, 06:41
Toi asennuslaakeri juttu on hyvä idea!, eipä oo tullu mieleen. Omaan BJ40:seen laitoin HJ:n lukot, ja siirsin pinjonin sisemmän laakerin säädön ulkokehälle. Sopivia simmejä oli vaikee löytää. HJ:n krymppi sai mennä kans romu koppaan, ja tilalle tuli simmattava malli. Tohon momentti juttuun voi käyttää varren päässä olevaa painoa, ainakin pinjonin laakerin kireyttä koettaessa.
mechanic-71
09.04.2016, 07:20
Ylimääränen hihnapyörä narua ja kalavaaka toiminu mahottoman hyvin pienilla momenteilla tosin pitää osata laskea säteelle sopiva vetovastus:D
Lahdessa tekee Auto baja oy peränshimmauksia.
Oon ollu ite tyytyväinen, hinnat tais olla satasen luokkaa per perä. En nyt muista varmaks mitä se multa viimeks otti kun kavereita ollaan.
Matti Niinimäki on hepun nimi. Puh.nro 03 7345603
Onhan täällä PK-seudulla ainakin Jari-JAMANT ja Jarno-4x4 Parts, joiden luulisin tekevän noita perien korjaus hommia, hinnoista en tiedä..? ;)
-Olisiko muitakin...? :cool:
Off-Road Paja Liedossa tekee.