View Full Version : Eurotrial säännöt 2016
Vihdoin viimein julkaistu sääntömuutokset / tarkennukset eurosääntöihin 2016. Käännetään Suomeksi kunhan ehditään tai jos tarvetta. Kysymykset mielellään s-postiin offinlaji@gmail.com ja vastaillaan parhaamme mukaan.
Porttisääntöön tullut muutos ja tätä pääse käytännössä kokeilemaan HBC:n 4x4 testipäivänä 23.4-16 Raisiossa.
Mitä tiedossa olevia muutoksia on viimevuosiin?
 -ilmeisesti enää ei saa automaattilaatikolla oleva auto lähteä käyntiin jarrupohjassa vaan ainoastaan p/n asennossa.
Mitä tiedossa olevia muutoksia on viimevuosiin?
 -ilmeisesti enää ei saa automaattilaatikolla oleva auto lähteä käyntiin jarrupohjassa vaan ainoastaan p/n asennossa.
Näinhän se on ollut ennenkin. Ei mitään isoja juttuja ollut.
Näinhän se on ollut ennenkin. Ei mitään isoja juttuja ollut.
eli se on muuttunut 2015? vai, koska 2014 se oli sallittu
Ainakin 2012 ja 2014 säännöt:
3.7.8.1 Gearbox	
Optional, but no “Hydrostat engines”.	
Vehicles with automatic gearboxes must be secured so that the engine only can be started in “Neutral” and/or “Park”.
http://www.eurotrial.org/downloads/2014/regulations2014part-iii-en.pdf
http://pirate4x4.no/docs/regulations2012part-iii-en.pdf
Porttisääntöön tullut muutos ja tätä pääse käytännössä kokeilemaan HBC:n 4x4 testipäivänä 23.4-16 Raisiossa.
Ja porttisäännöt
2015:
4.5.9 A gate consists	of a imaginary	line between two gate sticks, and the	 gate must always be	 passed forward	with the gate number on	the left side of the	gate.
A	gate	is considered	as passed if	minimum one front	wheel is driven into	the	gate in	the	right	direction,	and	all	parts of	the	vehicle	that passes	the	imaginary	line, leaves the	imaginary	line in	the forward direction.	If	the	vehicle or any	part	of	the vehicle	leaves	the imaginary	line straight	sideways (with	no	forward	movement) or backwards the	gate	is	considered as	not passed.
2016:
4.5.9 A gate consists of an imaginary line between two gate sticks, and the gate must always be passed forward with the gate number on the left side of the gate.
A gate is considered as passed if minimum two front wheel is driven into the gate in the right direction, and all parts of the vehicle that passes the imaginary line, leaves the imaginary line in the forward direction. If the vehicle leaves the imaginary line straight sideways (with no forward movement) or backwards the gate is considered as not passed.
Eli keppien välistä pitää ajaa molemmat etupyörät. Jos keppi katkeaa eturenkaalla, pitää ajaa pois porttilinjasta ja yrittää uudestaan ja ajaa niin ettei keppi katkea. (Keppihän on jo katkennut ekalla yrityksellä, joten vaatii muistia kilpailijoilta ja tarkkuutta tuomareilta.)
Muuta ei käytännössä muuttunut, paitsi stanussa ja modissa tarkennettu ohjaussimpukan vaihtoa niin ettei runkoa saa muuttaa muuten kuin poraamalla uudet reiät ja näitä vahvistaa. (Eli kilpailijapulasta kärsivää modiluokkaa tiukennettu vielä lisää?)
HannuNurminen
13.04.2016, 14:16
Se tehostin tiukennus johtuu siitä kun porukka oli asennellu niitä esim "runkoaisan" sisää ym erittäin arveluttaviin paikkoihin ja tavoilla. Siis runko katkastu ja sit simpukan ympärulle hepattu pellistä muka runkoaisaa...