View Full Version : Kunnollinen kotelosuojausruisku ruostesuojaukseen
Arska-tehtaalta
03.04.2016, 15:32
Moron taas. Mistä löytys edullinen mutta kunnollinen ruisku koteloiden sisäpuoliseen ruiskutukseen?
Oon aiemmin ruutannu sähköruiskulla mömmöt, mutta nyt ei enää ainekset sumuunnu.
Oon ostanu kaks erilaista halpis paineilmaruuttaa ja todennu ne paskoiksi, tai sit en osaa vaan käyttää niitä.
Onko vinkkiä ruutan hankintaan?
Hessu888
03.04.2016, 16:11
Mikä niis halvois on ollut sulla vikana?
Ite oon käyttänyt sellasta halpista ja vaihdoin sen jäykän letkun kirkkaaseen taipusaan letkuun, jotta ei taivu kaksinkerroin ja räjäytä suoja-aineita naamalle. Paikallinen ruostesuojaaja kertoi että suuttimet voi tehdä ite puuilon muoviholkeista jotka sulatetaan toisesta päästä, painetaan pää littaan ja sitten porataan millisellä terällä reiät joka suuntaan. Testasin tuota ja ihan hyvin toimi.
Arska-tehtaalta
03.04.2016, 16:31
Semmonen ongelma niissä oli, ettei ne nostanu mömmöä suuttimelle ja kun yrittää nostaa syöttöpainetta, niin pöntöstä lentää litkut pihalle.
Painesuositus 2-4 bar ja sillä välillä ei ainakaan toiminu.
Meillä töissä tuollainen. Hinnasta ei muuta tietoa, kun laatuvehje kohtuu hinnalla.
Myyjä http://www.stirwell.fi/tuotteet.html
http://www.carsystem.org/index.php?id=1310&L=2&tx_vossnew_group%5Bgroup%5D=512&tx_vossnew_group%5Baction%5D=show&tx_vossnew_group%5Bcontroller%5D=Group&cHash=ff91b080d429c59e22911c6f93a3e167
Vielä toi KS-300 on valumaton väritön aine. Itse ainakin tykkään.
SunFire Red
03.04.2016, 17:56
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751085/JWL-Massaruisku-Proffs
Tämmösellä vetelin Hiaceen kotelonsuoja aineet ja massat pohjaan. Painetta oli 4.5 bar ja hyvin tuli läpi.
Arska-tehtaalta
03.04.2016, 18:34
KS-gun maksaa letkusetillä n. parisataa pikaselauksella, vähän tyyris mut harkitaan jos löytyy jostain edukkaammin.
Jos toi mätänetin malli toimii, niin kokeilen sitä ensin.
Kokeilussa oli siis BILhelvetin halvin "BS"-ruisku :D joka ei suostunu toimimaan ainakaan tectylin kotelonsuoja-aineella (viskositeetti sama kuin virstalla) edes vapaassa tilassa.
Mutta edelleen, jos joku on pystyny sellasella ruuttaamaan letkun kanssa, niin voi antaa hyviä neuvoja :)
Tolla motonetin truutalla just viimeviikolla palkinsisään tektyliä truutattiin. Hyvin levitti tasaisen sumun kotelon sisään toi mukanatuleva letku/putki.:)
SunFire Red
03.04.2016, 19:16
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751085/JWL-Massaruisku-Proffs
Tämmösellä vetelin Hiaceen kotelonsuoja aineet ja massat pohjaan. Painetta oli 4.5 bar ja hyvin tuli läpi.
DINITROLIN ML ja METALLIC meni ihan hyvin ruiskusta läpi, aineet oli huoneen lämpöisiä.
Arska-tehtaalta
03.04.2016, 19:41
Pari pikaselailtua kommenttia BullshitTeman ruiskuista.
Ensimmäisenä joku random tyyppi
"Jos itse massaat niin ilman muuta ruiskulla levitettävä aine. Hae sellainen ruisku esmes biltemasta, ei maksa paljoakaan ja toimii todella hienosti vaikka biltemasta onkin."
Toisena citroen harrastaja :)
"Pohjan koteloihin meni purkki kotelosuojaa ja tuohonkin piti ostaa kaksi ruiskua.
Ensimmäinen Biltema ruisku, minkä jouduin palauttamaan kun kotelosuojaa tuli ruiskusta
vähän joka liitoksesta ennen ruiskun muoviputkea.
Toisen hain Motonetistä ja tuo toimi loistavasti ja muoviputkikin riittävän pitkä."
Kolmantena dynyfoorumilta
"Yleensä kun rupee jotain hommia kunnolla tekemään ja jos kaikki menee päin pers****. Syykin löytyy läheltä. Käyttämissäni vehkeissä lukee kyljessä BILTEMA. Esim. viikonloppuna ruiskutin kotelosuojaa auton alustaan, eiköhän se ruisku räjähtäny silmille. Kyllä sitä pikku hiljaa oppii arvostamaan laatua.. "
Nelosena citroen harrastaja nro2 :D
"Noh, himpessa huonompaa ylle ja lootan kyljestä löytyvän pikaohjeen mukaisesti kompuran paineet kohallensa. Pullo pyssyyn ja varovainen liipaisu, kohinaa ja kurlutusta. Liipasin pohjaan jolloin kuului spruit ja ruiskun kannen korvausilma tms. reiästä saatanallinen kaari tököttiä päin näköä, helevetillinen roiske Liiterin seinään ja oveen – onneks ID sai vain pienet kimmokkeet sotkusta, mutta Liiterin seinä ja ovi ihan helevetillisessä sotkussa. Tunnustan pimahtaneeni täysin ja vinttasin ruiskun ja 1l kotelosuoja-ainepullon täysillä maahan, jolloin loputkin pullon sisällöstä pöllähti pihalle ja meikäläisen koiville ja alaruholle. Jumalauta, että otti koville pysyä ees jotenkin nahoissaan. En muista, että ikinä olis vituttanu yhtä paljon."
Eli en vaan osaa käyttää sitä :o
Pikkasen poiketen työkalu kysymyksistä mutta samaan aiheeseen liittyvää eli käytetyistä aineista kyselisin eli mitä olette käyttäneet alustan ja koteloiden suojaukseen. Tämän päivän kotelosuojaaineethan ovat vahamaisia verrattuna niitä mitä käytettiin 80 luvulla jotka olivat erittäin juoksevia ainakin kun pysäköi auton väärään paikkaan pihaa ja sai haukut. Eli kannattaako sekoittaa vaikka ketjuöljyä ja koteloainetta kotelihin ja pohjaan kun ruiskuttaa niin mitä lisäksi yllämianittuihin
Vaan millos se kehujan bilteman ruisku on tehty?
10 vuotta sitten ruottissa vai kuukausi sitten kiinassa?
Olihan biltemassa joskus aikanaan eriväriset työkalut harrastajille ja ammattilaisille
Nykysellään taitavat arpoa ne lootien värit
Meillä samanvärinen kuin kadonnut jarruputkityökalu sarja, nykysestä meni lesti pilalle ja vanhalla kesti tehdä rosteriputkia
Nykysestä ei uskalla kiristää siipimuttereita, vanhasta kesti nipekseillä surutta vääntää niin lujaa, et mutterin pysty jarruputken päälle kiertää hampaan jälkiin (tuli väärä pää ja piti katkasta)
Aina pitää nykyään varauksella ottaa kaikki mitä kehutaan, joku kehuu wurth;ia hulluna kuin hänellä on hyvät ruuvarit ja kestäny isältä hänelle, kun toinen sanoo, et meni kaljuksi ensimmäisessä väännössä
SnapOn keskustelussa tää tais tulla esille kanssa kun jollain on kestäny vuosikymmeniä räikkää murjoa metrisellä putkella päälle hyppimällä ja toisella on rystyset auki kun hampaat lipsahti laturin kiristimen pulttia kirittäessä
Hessu888
03.04.2016, 21:47
Pikkasen poiketen työkalu kysymyksistä mutta samaan aiheeseen liittyvää eli käytetyistä aineista kyselisin eli mitä olette käyttäneet alustan ja koteloiden suojaukseen. Tämän päivän kotelosuojaaineethan ovat vahamaisia verrattuna niitä mitä käytettiin 80 luvulla jotka olivat erittäin juoksevia ainakin kun pysäköi auton väärään paikkaan pihaa ja sai haukut. Eli kannattaako sekoittaa vaikka ketjuöljyä ja koteloainetta kotelihin ja pohjaan kun ruiskuttaa niin mitä lisäksi yllämianittuihin
Ei kaikki aineet ole vahamaisia, mutta 30-40v Finikor-ruostesuojauksia tehneen ukon kanssa kun juttelin, niin kertoi että nykyihmiset ei halua katella koteloista ulos valuvia ruskeita vanoja ja siksi valitsevat läpinäkyvän vahan mieluummin kuin sen ruskeen joka kuitenkin suojaa ruosteelta paremmin. Hän kyllä kertoi että EU on kieltänyt parhaat aineet ja vasta parin viime vuoden ajan ois ollu saatavilla taas sellasia aineita, jotka kestää esim. liuotinpesut kunnolla. Ite ostin kotelosuojat ja alustamyrkyt suoraan hänen ruostesuojaliikkeestä ja laski kanisterit täyteen aineita jotka vain ammattikäyttöön myynnissä olevia. Ei löytynyt ruostetirppuakaan auton pohjasta kun siellä alla nyt viikonloppuna makoilin...
Sellasen vinkin anto kans, että kun valitsee sopivan koteloaineen eri vaihtoehdoista, niin paras tulos tulee pohjaan, jos vetäsee koteloaineet sinne kauttaaltaan ohuesti ja seuraavana päivänä vasta massat. Sen lisäks, että koteloaine pysäyttää jo alkaneet ruosteet ja tunkeutuu hyvin, se parantaa myös massan tartuntaa reippaasti.
Täytyy kyllä myöntää, että itselläkin ollut ongelmia niin motonetin kuin pilteman ruiskujen kanssa. Joskus tavara tulee hyvin läpi ja joskus ei sitten millään (samoja aineita käyttänyt 10 vuotta). Välillä joutunut laskemaan tärpättiä imuputken täyteen ja vasta sitten on alkanut alustamassa / kotelosuoja virtaamaan.
Ja suositustyöpaineilla 3-4 bar ei ole koskaan onnistunut, vaan vaatinut aina sen 7-8 bar.
Mielellään ostaisin myös paremman ruiskun, mutta 200€ on kyllä aika paljon. Saa antaa kokemuksia kunnon järkihintaisista ruiskuista.
Killer-Wo
04.04.2016, 21:09
Tuo on hyvä tuo motonetin myymä JWL ruisku. Ja sieltä tuli ostettua Dinitrol mössöt ja ei niissäkään mitään ongelmia ole ollut. Ja tuo Dinitrolin Annitrol on kyllä huippu kampetta kun pitää ruosteisia osia puhdistella. Laittaa likoamaan osan yöksi niin aamulla on kirkkaita osia kiulussa.
itellä ei oo kotelosuojan kanssa ikinä ollu ongelmia. mutta kiveniskusuoja on kyllä pari kertaa jääny tulematta ulos ruiskusta.
sitä en kans eka hogannu et se millä letku tulee kiinni ruiskuun ni sitä kiertämällä auki saa enempi kamaa pihalle.
harraste autoihin oon vetäny teräketjuöljy/vernissa/terva sekotusta.
ja aina ennen pohjan massaamista ni kotelosuoja pohjalle vähintää päiväks kuivamaan. joillakin on sellanen käsitys että se "massa" estäis jotain ruostumista :D vaikkakin se on se kotelosuoja siellä alla. massalla vaan suojataan se koteloaine sinne alle.
mites pitäis tehä uudehko auto jossa pohjaa ei oo koskaan massattu ja nyt on pinta ruostees jokapaikasta? hiekkapuhallushan ois 100% mut siihen ei kukaan rupee..
Arska-tehtaalta
07.04.2016, 18:56
Ite vetelin paksummat kohat naulahakkurilla ja ohkasempiin kohtiin hiontaa jos pysty ja annitrolilla loppuja ennen pohjamaalia jne.
Hain sen jwl ruutan
Jumalauta, että otti koville pysyä ees jotenkin nahoissaan. En muista, että ikinä olis vituttanu yhtä paljon."
Vähällä on citikkaharrastaja elämässään päässyt... :D