View Full Version : Suzuki nokka-akseli virranjakajan vinohammaspyörän kiinnitys
Laitoin aiemmin tänne kysymystä, kuinka eBayn kautta tilattu vääränkätinen Suzuki SJ410 nokka-akseli virranjakajan vinohammaspyörän suhteen saadaan muutettua. Kun oikein mitään varteenotettavaa ei kuulunut, kävin paikallisessa metsäkonekorjaamossa (= virhe käynti) laitattamassa vinohammaspyörän ja epäkeskopyörän kuumaliitoksella vanhasta nokka-akselista. Vakuuttivat, että liitokset pitää, mutta mitä sitä paskaa. Koneen kasauksen jälkeen moottori hörähti heti käyntin ja kävi mallikkaasti hetken kunnes sammui. Sen jälkeen etsin vikaa epätoivoon asti, kunnes viimein huomasin tuon vinohammaspyörän luistavan nokka-akselissa. Onko kellään kokemusta voiko tuon vinohammaspyörän saada kiinnitettyä esimerkiksi koneistamalla puolikuukiilan tai jotain muuta keinoa? Kaikki ehdotukset ovat nyt tarpeen.
Vähän tullut väärät sovitteet. Tuo lämpösovite on kyllä ihan toimiva konsti mutta mitoitus pitää olla sorvarilla just eikä melkein.
Kokeilisin porata lukkoruuvin siihen akselin ja rattaan saumaan. Helpompi tehdä kuin kiila.
Tai sitten ronskimpi konsti on vaan hepata se ratas akseliin muutamalla hepillä.
Laitoin aiemmin tänne kysymystä, kuinka eBayn kautta tilattu vääränkätinen Suzuki SJ410 nokka-akseli virranjakajan vinohammaspyörän suhteen saadaan muutettua. Kun oikein mitään varteenotettavaa ei kuulunut, kävin paikallisessa metsäkonekorjaamossa (= virhe käynti) laitattamassa vinohammaspyörän ja epäkeskopyörän kuumaliitoksella vanhasta nokka-akselista. Vakuuttivat, että liitokset pitää, mutta mitä sitä paskaa. Koneen kasauksen jälkeen moottori hörähti heti käyntin ja kävi mallikkaasti hetken kunnes sammui. Sen jälkeen etsin vikaa epätoivoon asti, kunnes viimein huomasin tuon vinohammaspyörän luistavan nokka-akselissa. Onko kellään kokemusta voiko tuon vinohammaspyörän saada kiinnitettyä esimerkiksi koneistamalla puolikuukiilan tai jotain muuta keinoa? Kaikki ehdotukset ovat nyt tarpeen.
Jopas koettelee...:(
Väittäisin, että Loctite 648 liimaisi tuon rattaan ikuisesti paikalleen. Tuolla kerrotaan liimatun teollisuudessa rattaita paikalleen, joista kiila ja ura hajonneet ja olisi kestänyt "vuosia" kuin uusi pelkällä liimalla.
Mikään valtavan suuri vastus tai kuormitushan ei tuohon rattaaseen välity jakajan pyörittämisestä eli itse ehkä kokeilisin ainakin tuota.
Joku oikein innokas voisi laskeakin momentin, kun kerrot akselin halkaisijan ja rattaan leveyden
http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802627682305
Ite kanssa voisin ehottaa jotain loctiten "extra hard" -pillillä auki ruuvilukitetta, mut voin psitiivisesti suositella ainakin omalle kohalle tapahtunutta tapausta; w124 e260 germeedeksesktä paistui kytkin, ja jostain syystä startti ei enää startannu moottoria... no työntämällä käyntiin ja hallile tutkimaan. Kytkin moro ja starttikehä pyöri tyhjää.
Puolen tunnin tuoksinan tuloksina vedettiin migillä starttikehä kiinni vauhtipyörään ja uusi kytkin. Rokkkaa vielä tänä päivänäki.
Eli voihan sinne sotkee vaikka mitä myrkkyjä, mut hitsiliimalla ei luista!
Jokkis autossa laitoin muutaman hepin. Lähinnä kun oli halpa ja helppo. En tiedä oliko toimiva ratkasu kun auto meni seuraavassa kisassa kaupaksi
Kiilat ja pidin ruuvit hakkautuu väljäksi aikasa kans jos on yhtään väljää pyörän ja rattaan välissä. Toimii ehkä aikasa mutta siitä irtoo hienoa rautaa sitte.
Kannattaa suosiolla ettiä uudet roippeet jos on pitempi aikanen kosla kysseessä.
james_III
02.04.2016, 12:47
Ei muuta kuin lompsii osaavamman koneistajan pakeille ja antaa valtuudet laittaa kuntoon, kyllä se kertoo miten pysyy.
ylläoleva puhuu asiaa.asiansa osaavalle pikkujuttu
jos oikein mitotettu lämpökrymppi niin ei satavarmasti irtoo!
sen krympin mitotus vaatii vaan tiototaitoa kun siihen vaikuttaa halkasia ja materiaali yms.
mutta oikein tehtynä taatusti pysyy.
mutta itte ehkä tigillä tuikkasin kiinni, rosterilangalla.
Kerta ne on ollu jo paikallaan mutta irronnu niin molemmat täytyy koneistaa uusiks. Ja akselia täytyy varmaan hitsata vahvemmaksi jos pyörää sorvaa isommaksi. Melkonen määrä työtä ja jos se maksaa 50€ tunti... :D
Toki oikein tehtynä se pysyy kiinni. Isäukon 1,5tiisseli rellussa on nokka akselissaki nokat irtonaisia ja pelkällä lämpösovitteella kiinni.
Kävin Suolahdessa Elmu Motorssilla. Elmu otti prässillä irti entiset pyörät ja prässäsi toisesta akselista otetut pyörät paikoilleen erittäin tiukalla sovituksella. Pysyy varmasti. Voin suositella tätä koneistamoa.
Mitä kustansi ?
Oli niin edullinen että ei kehtaa edes kertoa. On tosi kiireinen kaveri, joka tekee esimerkiksi teollisuuteen projekteja. Pikkuhommiin joutuu sovittelemaan ajanvarausta.
jos en väärin ymmärtäny ni sama homma minkä ite tein samulaihin sillä erolla että otin sen hammastuksen samurain katkenneesta nokasta ja naitin sen sviftin nokkaan. sorvaamalla ja sit prässillä kiinni