PDA

View Full Version : Wrangler TJ takalukko


tjoki
20.03.2016, 21:30
Noniin.

Eli tuli vihdoin hankittua pitkällinen haave. Eli Wrangler TJ. vm 2000. 4.0 manuaali

Autossa on 33" renkaat. 2,5" korotussarja (otteessa). Muuten hyvin pitkälle vakio ja avoimilla perillä. ( Ei edes tracklockkia takana)

En ole Hardcore offaaja, mutta tarkoitus on päästä välillä vähän pahemmastakin paikasta ja esim talvisia metsäautoteitä ja metsäkoneen uria tulee retkeiltyä.

(aiemmin suzuki samurailla painellut)

Kertokaa mikä lukko taka-akselille. Sellainen joka toimii arkikäytössä myös, eikä esim talvella pitkää matkaa ajellessa aiheuta ongelmia. (ei siis mikään hirveä palalukko)

Mieluiten kytkettävä. ARB? Joku muu esim sähkölukko? Mistä kannattaa kysyä ja paljonko maksaa asennettuna. Itse en heti uskalla moiseen projektiin lähteä

Olen kuullut, että välitysten vaihto voisi olla aiheen ja mahd vahvemmat vetoakselit. Mutta nyt ei ihan kaikkeen ole rahaa. Mutta joku lukko tohon tarvitaan

Timo_L
20.03.2016, 21:46
Noniin.

Eli tuli vihdoin hankittua pitkällinen haave. Eli Wrangler TJ. vm 2000.

Autossa on 33" renkaat. 2,5" korotussarja (otteessa). Muuten hyvin pitkälle vakio ja avoimilla perillä. ( Ei edes tracklockkia takana)

En ole Hardcore offaaja, mutta tarkoitus on päästä välillä vähän pahemmastakin paikasta ja esim talvisia metsäautoteitä ja metsäkoneen uria tulee retkeiltyä.

(aiemmin suzuki samurailla painellut)

Kertokaa mikä lukko taka-akselille. Sellainen joka toimii arkikäytössä myös, eikä esim talvella pitkää matkaa ajellessa aiheuta ongelmia. (ei siis mikään hirveä palalukko)

Ei mikään lukko aiheuta pitkää matkaa ajellessa ongelmia - paitsi kemppilukko. Palalukko on vain vähän rajumpi toimimaan, mutta esim. Detroit locker toimii yllättävän sivistyneesti. Tuon tyyppiseen ajoon tosin ei ole ihan optimaalinen.

Kuvailemasi perusteella asentaisin taakse Detroit Truetrackin, mikä on siis torsen- tyyppinen lukko - ei siis ole 100% lukko, vaan vähän kuin kitkalukko mutta toimii huomattavasti paremmin. Pitäisi olla päivittäisessä ajossa ja kevyessä offissa erinomainen. Noita on käytetty esim. joissain jenkkiarmeijan nelivetovehkeissä :)

Mieluiten kytkettävä. ARB? Joku muu esim sähkölukko? Mistä kannattaa kysyä ja paljonko maksaa asennettuna. Itse en heti uskalla moiseen projektiin lähteä

Jos kytkettävän haluat, niin laita Eaton eLocker. Ei tarvitse kompuraa ja toimii ainakin omien kokemusteni perusteella luotettavammin kuin ARB. Ei myöskään kavahda kylmää tai kosteutta :)


Olen kuullut, että välitysten vaihto voisi olla aiheen ja mahd vahvemmat vetoakselit. Mutta nyt ei ihan kaikkeen ole rahaa. Mutta joku lukko tohon tarvitaan

Kevyessä offissa uskaltaa ajaa vakiovetareilla vaikka 33" renkailla ja avoimella perällä. Jos on kytkettävä lukko tai palalukko niin kannattaa välttää rajumpia tempomisia :D
Et nyt kertonut millä koneella ja onko automaatti vai manuaali. Jos on 4.0 kone ja automaatti, niin välitykset on 33" renkailla auttamatta liian pitkät, optimi olisi 4.56; manuaalilla ja pikkukoneella sitten varmaan jotain muuta, 4.0 + manuaali varmaan joku 4.11 taitaisi olla aika lähellä?

tjoki
20.03.2016, 22:39
4.0 manuaali. jos hommaan lukon, onko välitykset ja vahvemmat vetarit laitettava samalla. Tullee kalliiksi. Pelkkä lukko vois alkuun riittää olettaen että se sopii myös jos vaihtaa välitykset.

ja voiko vaihtaa pelkän alennusvaihteen välitykset niin ei kaikkia periä tartte vaihtaa vai?

hiukan vielä rookie tässä jeepoihommassa

mikaelt
21.03.2016, 12:25
Mulla ei oo 100% varmaa tietoa, mutta muistelisin, että jakolaatikon välitykset on aika paljon kalliimmat, kuin molempiin periin ring & pinion sarjat. Olikoha perävälitykset jotain alk. 150$ kpl ja jakiksen välitykset...+1000$!
- Riippuu tietenkin siitä, mitä nyt nyt paikalla...

Timo_L
21.03.2016, 14:52
Ainakin Teraflexin teralow- sarjasta kuullut aika paljon haukkuja, ja taitaa tälläkin palstalla olla niistä huonoja kokemuksia. Muutenkaan hitaan puolen välitys ei millään tavalla auta katuajossa, eli lähtökohtaisesti perävälitykset pitäisi olla kohdallaan.

Välityksiä ei ole pakko vaihtaa samalla kun laittaa lukon, mutta kustannuspuolelta olisi ihan järkevää. Toisaalta oerässä joku perus lunchbox- lockerkin toimii ihan hyvin, on vain hitusen äänekäs, ja tietysti talviliukkailla vähän ärjympi kuin kitkalukko tai torsen..

jappe
22.03.2016, 19:57
Harvoihin ja tiuhoihin välityksiin on eri perät. Ota huomioon jos erikseen meinaat vaihtaa.

JAMANT
22.03.2016, 20:39
Harvoihin ja tiuhoihin välityksiin on eri perät. Ota huomioon jos erikseen meinaat vaihtaa.
Tarkoitat tasauspyörästön koteloa, casea? Taka-akselit on kyllä samat, mutta caset on eri, joka perällä on oma break-välityssuhde, eli toinen sopii jostain alaspäin ja toinen sopii seuraavasta suuremmasta ylöspäin...

tjoki
22.03.2016, 21:34
Pitänee turvautua ammattilaisen apuun nyt anakin alkuun tuossa perävälitys / lukko asiassa. Jos tiedätte, kertokaa vinkkejä missä voisi tuollaista projektia teettää tampere / JKL seudulla?

Rytari
23.03.2016, 00:29
olikos hajua mitkä välitykset siinä nyt on, jos hyvä säkä sattuu niin tommosessä voi jo olla semmoset välitykset että sopii samaan murikkaan sitte ne tiheämmätkin.

jos taloudellisesti ajattelee niin se missä kohtaa se tasauspyörästön rattaan paikka muuttuu on semmonen asia joka kannattaa selvittää, välityksen vahito eteen ja taakse on kuiteskin melko arvokas remonttin, osat on halvimmillaankin yli 300/ perä ja äkkiä voi joutua tekijällekkin satasen antaan... ja taasen semmosta lukkoa mikä ei sovi tiheämpien välitysten kanssa ei kannata ostaa ollenkaan...

truetrack, E-locker, (ox locker) detroit locker... ensimmäisen ollessa katukäytössä lempein ja vice versa taasen kestävyyyden kanssa toisinpäin, kaikki kyllä kestää 33" pientä väkivaltaakin... lyhyt akseliväli ja mutiaiset talvella 100% lukon kanssa jäisillä teillä, hmm...

JAMANT
23.03.2016, 08:32
... niin se missä kohtaa se tasauspyörästön rattaan paikka muuttuu on semmonen asia...Tarkoitat välityksen lautaspyörää, et tasauspyörästön ratasta, koska se ei välitä (the fish don´t care!! Kuten mainoksessa sanotaan... hymiöitä perään)...

tjoki
23.03.2016, 08:34
Moro

Ei tietoa välityksistä. Mutta vakiot ne kai on. Eli tietääkö joku mistä ne välitykset sais selville? Ainakin aika pitkiltä tuntuu vaihteet 33" gumeilla.

Hmm... nyt on seuraava ajatus: Välitysten vaihto tiheämpiin. Esim se joku 4.11? Kun on 4.0 ja manuaali aski, niin en sen tiheämpiä ehkä.

Ja taakse sitten tuo truetrack torsen. Ja jatkossa jos oikein alkaa möyriä, niin e-lockker eteen.

Ilman e-lockkeria mulla olis budjetti noin 1000+ euroa. (alle 1500 mieluiten).

Autossa on 3" korotussarja niin aika kivasti se hakee ojien pohjia, ettei heti ole ristiriipunnassa. Viskolukko vois ajaa asiansa kevyessä offissa ja varsinkin lumimöyrinnässä joka eniten tarpeen kun mennään auraamatonta metsäkoneen uraa mökille.

Rytari
23.03.2016, 23:41
Tarkoitat välityksen lautaspyörää, et tasauspyörästön ratasta, koska se ei välitä (the fish don´t care!! Kuten mainoksessa sanotaan... hymiöitä perään)...

kuinka sanoa kiinaksi se oli jo rikki kun...



http://i200.photobucket.com/albums/aa152/Krupples26/noob%20buying%20guide/NoobTireGearsize2.jpg

näitä taulukkoja on olemassa eri välityksille tää on 3.55:lle mutta kuvittelee ton vihreän sarakkeen alkavaksi siltä kohtaa mikä omasta löytyy niin helpottaa, noinkin uudessa autossa voi olla vielä tallessa peräkopan pultin alla pellilätkä mihin on meistetty alkuperäinen välitys... mielummin ottaa yhden pykälän tosta vihreästä lootasta tiuhempaan, niillä nopeuksilla mitä suomessa monesti ajellaan ei kone vielä huuda( motarilla ehkä) mutta voi kulutus hieman jopa pudota kun kierrokset pysyy paremmin lähellä vääntöhuippua

Timo_L
24.03.2016, 16:45
kuinka sanoa kiinaksi se oli jo rikki kun...



http://i200.photobucket.com/albums/aa152/Krupples26/noob%20buying%20guide/NoobTireGearsize2.jpg

näitä taulukkoja on olemassa eri välityksille tää on 3.55:lle

Sitten kun muistaa, että tuo taulukko on 1:1- välityssuhteelle, ei suinkaan isoimmalle vaihteele.

Jos haluaa paremman version, niin syöttää tiedot tuonne ja hyvä tulee. Olen testannut omilla autoilla moneen kertaan eri renkailla ja välityksillä, on erittäin tarkka :)

http://www.grimmjeeper.com/gears.html

jappe
28.03.2016, 18:27
Tein aikoinaan Lumialle "Offroad speed" ohjelman. Saa vieläkin asennettua. Sillä voi helposti laskea nopeuksia eri välityksillä ja renkaan halkaisijoilla. Sillä valitsin omaan Wrangleriini välitykset.

tjoki
28.03.2016, 19:08
Hyvä laskuri.

yksi tyhmä kysymys. Onko tämä vakio vuosimalli 2000 wrangler TJ:n jakolaatikko tuossa laskurissa nopealla alueella 1 ja hitaalla 2.71.

Timo_L
28.03.2016, 19:54
Hyvä laskuri.

yksi tyhmä kysymys. Onko tämä vakio vuosimalli 2000 wrangler TJ:n jakolaatikko tuossa laskurissa nopealla alueella 1 ja hitaalla 2.71.

Itse asiassa 2.72:1, mutta juu. Nopealla puolella suora ja hidas on 2.72:1; Rubicon- malleissa on sitten 4:1 hitaalla puolella (241OR jakolaatikko).