Kirjaudu sisään

View Full Version : aluvanteista maalit pois

4jeep
20.03.2016, 19:05
Milläs konstilla saisi helpoiten alumiinivanteesta vanhan maalin pois? Käykö hiekkapuhallus vai pitääkö jollain muulla keinolla yrittää? Mahtaisko olla minkä hinnasta touhua? Mistä voisi kysyä moista toimenpidettä tehtäväksi?

Sirernog
20.03.2016, 20:00
Kyllä noita aluvanteita on tullut usein hiekkapuhallutettua, toisekseen monet ammattimaalarit ei ala edes maalaamaan vanteita jotka on ollut hiottuna pidempään koska pinta alkaa hapettumaan heti. Elikkäs ääni puhallukselle ja uus pinnote heti päälle!

mara90
20.03.2016, 21:27
Asiasta mitään tiedä mut itte en kyllä menis alumiinivanteita hiekkapuhaltaan, nehän menee ihan solmuun, tai riippunee vähän puhalluskalustosta. Sooda tai lasikuulapuhallus vois olla parempi vaihtoehto.

-JoNe-
20.03.2016, 23:32
Voi hiekkapuhaltaa kunhan ei suoraan ja täysillä paineilla. Sooda ei hyvä koska hakkaantuu alumiiniin ja ku se on emäksistä. Lasikuula on paras näistä kolmesta vaihtoehdosta, eikä syö samalla tapaa ku hiekka. Alumiini alkaa "kuonaantumaan" jo puolen tunnin jälkeen. Eli joka tapauksessa kevyt hionta ennen maalia.

tekniikkamies
21.03.2016, 08:27
Voi hiekkapuhaltaa kunhan ei suoraan ja täysillä paineilla. Sooda ei hyvä koska hakkaantuu alumiiniin ja ku se on emäksistä. Lasikuula on paras näistä kolmesta vaihtoehdosta, eikä syö samalla tapaa ku hiekka. Alumiini alkaa "kuonaantumaan" jo puolen tunnin jälkeen. Eli joka tapauksessa kevyt hionta ennen maalia.

Kun puhalsin alumiinivanteet, osoittautui maali olevan melkoisen sitkeää kun taas vaikka jotkut ruosteiset peltivanteet on tullut maalauskuntoon helpon oloisesti.

lepoantti
21.03.2016, 16:05
vuosikymmenten saatossa olen puhaltanut monet alumiini ja teräsvanteet. laitteisto 6m3 tuotolla oleva kompura ja puhallusaineena karkea teräsrae, ryynit on pieksetty läpi 12-14mm suuttimesta. tällaisella laitteistolla maalit ja ruoste erkanee aika mukavasti, koskaan ei ole ollut mitää ongelmia venymisen eikä minkään muunkaan suhteen. samassa pajassa muut kuin minä ovat puhaltaneet moninkertaisen määrän vanteita, iso osa näistä jauhemaalattu. pinnasta tulee sopivan karkea ja ainakin jauhemaalattuna osaavan maalarin käsissä pinnan saa varsin hienoksi.

tare
21.03.2016, 16:23
Vesihiekkapuhalsin yhdet vanteet ja mun mielestä lähti hyvin puhtaaksi

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=151207

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=151208

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=155805

Timo_L
21.03.2016, 19:25
ALumiinille lasikuulapuhallus on aika sopiva, vaikka osaava varmaan saa tehtyä hiekkapuhalluksella sun muilla lasikuulaa rajummilla keinoilla. Lasikuulakin jättää riittävän karkean jäljen mihin saa jopa kotikonstein maalin pysymään. Hiekkapuhallus jättää helposti turhan karkean jälken, mutta kai se on tekijästä ja raekoostakin kiinni.

En vain näe varsinaisesti syytä käyttää hiekkapuhallusta, kun lasikuulapuhallustakin on aika hyvin tarjolla..

korves
21.03.2016, 21:44
Hiekalla saa hyvin kyllä maalit pois. Itse olen useamman sarjan töissä puhaltanut ja jälki on todella siistiä. Hiekan karkeus vaikuttaa myös puhalluksen lopputulokseen. Itse suosin hiekkapuhallusta ja luonnonhiekkaa.

RIPAX
21.03.2016, 23:19
Muutaman satsin vanteita ja muuta alumiinia enemmänkin hiekkapuhaltaneena sanoisin et hiekkapuhallus luonnon hiekalla,karkeus 0,1-0,6 ja kevyt hionta,sit rasvanpoistoaineella pesu (esim. Standox silicon entferner) sit happopohja,sit joku pintaväri. Samalla reseptillä tehdään myös esim. kuorma-autojen päällirakenteet (säiliörekat) ja hyvin pysyy,vanha maali irtoaa hiekka puhaltamalla yhtä hyvin ku teräspinnoiltakin. Tärkeää et puhalluksen ja hionnan ja pesun jälkeen maalaus mahdollisimman pian vaikka ei mitään minuutti aikataulua tarvi,happopohjavärillekin oli muistaakseen valmistaja suositellu jatko käsittelyä suht nopeesti.