PDA

View Full Version : Toverin kitkalukko?


Pajares
16.03.2016, 20:19
https://www.youtube.com/watch?v=qpo26lkWBCQ

Timo_L
17.03.2016, 09:54
Toverin kitkalukko näyttää siltä, ettei se oikein voi toimia kovin tehokkaasti.. vai enkö nyt tajua mekanismia millä tuon vielä pitäisi ajaessa kiristyä? Näytti lähinnä siltä että siinä on hentoinen jousi joka painaa tasauspyörästön pinioneita kevyesti murikkaa vasten ja siinä se :confused: Mikä tuossa oikein on perimmäinen idea?

Muistelisin että esim. Danan pienemmissä perissä kitkalukon pitovoima pitäisi olla ehjillä kitkapakoilla n.450Nm luokkaa vetarista pyörittäen.

piippu
17.03.2016, 13:40
Eikö muut ole nähnyt tuollaista lukkoa? Ladassa tuollaisia vastaavia käytettiin aikoinaan, kun ei ollut kunnon lukkoja saatavilla....ainakin täälläpäin :) Vieläpä osalla oli niin, että jouset korvattiin pulteilla ja sai tiukattua just niin kireäksi kun itse halusi...ja helposti. Idea taisi löytyä aikonaan tänne lakeuksille rantautuneista vfts ladoista....tiedä sitten oliko oikein tehtaan tekeleitä, vai eestin harjukek ralli tiimin tuotoksia.

90luvulla näitä liikkui jonkunverran sovellettuina milloin mihinkin, mutta oikeiden lukkojen vallankumouksessa katosi unholaan...

Mutta esim. mersun virityspaja Kleemann käyttää edelleen vastaavaa ja tommosen voi tosiaan hankkia heiltä vaikka siihen 300t€ ässään jos ei se jarruilla "lukottava" miellytä ;-) https://www.gmpperformance.com/index.cfm?PG=detail&PID=149803

Nikuzai
17.03.2016, 23:12
https://www.youtube.com/watch?v=R2wJ5Fkioq8

Oisko tossa toimivampi versio missä noi holkit on viistot, et piukkaa pikkurattaita?


Neuvokaahan viisaammat kun opeliin tuskin lukkoa eteen löytyy, mutta tollasen vois saada tehtyäkkin

smgt
18.03.2016, 10:47
eipä paljo ole pitoa lukossa ku ei juuri toiselle kynsille lyö kun pyöritteleevät tossa penkissä :D

BJ-40/76
18.03.2016, 17:00
Eikö muut ole nähnyt tuollaista lukkoa? Ladassa tuollaisia vastaavia käytettiin aikoinaan, kun ei ollut kunnon lukkoja saatavilla....ainakin täälläpäin :) Vieläpä osalla oli niin, että jouset korvattiin pulteilla ja sai tiukattua just niin kireäksi kun itse halusi...ja helposti. Idea taisi löytyä aikonaan tänne lakeuksille rantautuneista vfts ladoista....tiedä sitten oliko oikein tehtaan tekeleitä, vai eestin harjukek ralli tiimin tuotoksia.

90luvulla näitä liikkui jonkunverran sovellettuina milloin mihinkin, mutta oikeiden lukkojen vallankumouksessa katosi unholaan...

Mutta esim. mersun virityspaja Kleemann käyttää edelleen vastaavaa ja tommosen voi tosiaan hankkia heiltä vaikka siihen 300t€ ässään jos ei se jarruilla "lukottava" miellytä ;-) https://www.gmpperformance.com/index.cfm?PG=detail&PID=149803

Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.

Ranee
18.03.2016, 17:17
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.

Tais mersuista lukot hävitä kun keksivät elektrooniset hallinnat ja vakautukset.
Jos on hydraulinen tasonsäätö niin sitten voi vaikka ollakkin.

aslakki
19.03.2016, 01:01
Tuossa mersun kalikassa voi olla myös toinen lukitseva voima noiden jousten lisäksi: siis kun voimaa syötetään kautaspyörästä, niin ristitappi kiilaa noita puolikkaita erillee. -> siis alkujäykkyys jousilla, ja lukitusta tehostetaan sitten tuolla ristitapilla kiilaamalla puolikkaita erilleen.

Ja eikö mersussa ole vakiona kitkalukko (siis se hydralisesti ohjattu lukkokin toimii kitkalukkona ilman hydrauliikkapainetta?) siinä saadaan tuolla rakenteella lukitukseen vielä reilusti voimaa lisää.

Mut eiks ne rattaat jo välitä sen voiman ni mites se rititappi noita erilleen painas?

piippu
19.03.2016, 01:51
Ei oo mersuissa oikeita lukkoja näkynyt sitten 94 vuoden jälkeen.....jarruilla (sähköllä) yritetään matkia lukkoa, paitsi helvetin kalliina lisävarusteena joissain tietyissä malleissa, ja joissain AMG-malleissa kuuluu hintaan.

Tuo linkittämäni kleemann lukko on sitä samaa tyyliä kuin ne kertomani ladan lukot....eli helvetin jäykillä jousilla kiilataan puolikkaita erilleen ja yllättävän hyvin toimii isommissa nopeuksissa lähes suoraan ajettaessa, mutta ihan turha haaveilla tuollaisesta iloa tyhjäkäynnillä kantoa vasten jurnuttaessa....

Jappi
19.03.2016, 22:58
https://www.youtube.com/watch?v=R2wJ5Fkioq8

Oisko tossa toimivampi versio missä noi holkit on viistot, et piukkaa pikkurattaita?


Neuvokaahan viisaammat kun opeliin tuskin lukkoa eteen löytyy, mutta tollasen vois saada tehtyäkkin

Rattaita puristelemalla saa aikaan virheellisen hammaskosketuksen ja sitämyötä lisää kulumaa. Lukituksen toiminta on vähintäänkin kyseenalainen. Eikö Vanjalla ole puikkokonetta vai mistä moinen patentointi lienee lähtenyt...

Mika_T
19.03.2016, 23:19
Aivan surkea systeemi. Joskin kohtuullisesti toimiva jos pieni lukitusmomentti riittää.

Tuo syö poskirattaiden taustat ja tasauspyörästön rungon eli liukupinnat hetkessä paskaksi, kun ei noita pintoja ole tarkoitettu rasitettavaksi.
Kuluessaan tasauspyörästön rattaiden etäisyys kasvaa---> huomattavan suuret tasauspyörästön välykset joka taas aiheuttaa voimansiirtoon välystä ja kolahtelua siirryttäessä vedosta moottorijarrulle jne...

Timo_L
19.03.2016, 23:35
Aivan surkea systeemi. Joskin kohtuullisesti toimiva jos pieni lukitusmomentti riittää.

Tuo syö poskirattaiden taustat ja tasauspyörästön rungon eli liukupinnat hetkessä paskaksi, kun ei noita pintoja ole tarkoitettu rasitettavaksi.
Kuluessaan tasauspyörästön rattaiden etäisyys kasvaa---> huomattavan suuret tasauspyörästön välykset joka taas aiheuttaa voimansiirtoon välystä ja kolahtelua siirryttäessä vedosta moottorijarrulle jne...

Tätähän minäkin mietin että mikä tässä nyt oikein on järki.. kun ei tuolla ole mitään varsinaista oikeaa kitkapintaa (kitkalukon pakat) tarjoamassa pitoa tai matoruuveja (torsen) tms. vastaavaa hoitamassa väännön siirtoa oikeaan paikkaan.

Viipo
19.03.2016, 23:59
no, taunuksen isoissa atlaksissa joku rakenteli pultilla kiristettäviä kiilapaloja ristitapin ympärille, joilla painatettiin poskirattaita murikkaa vasten. Niissä voimaa tehostettiin tosiaan vielä vipuvoimalla ja kiristettiin pultilla.

piippu
20.03.2016, 02:31
Hyvin nuo kesti....saattoi mennä helposti muutaman ek:n rallin, sprintistä puhumattakaan :)

Ja toisaalta ihan sama, kun ladan perä maksoi muutaman satasen (markoissa) ja taas tuollaisen 300t€ Mesen omistajalle ihan sama jos joutuu 100tkm välein murikan vaihtamaan....meille välimallin jätkille se vain kirpaisee ;)

Meleko vähän ne pikkurattaat katu cruisailussa kuluu suoraa ajellessa, eikä tuollaisia kunnon lukon korvaajaksi ole tarkoitettukaan.....