View Full Version : Snorkkelin koko?!?!!
kännirakastaja
16.03.2016, 09:10
Mikä on oiva snorkkelin halkaisija että saapi kone tarpeeksi ilmaa?
Ite laitoin 1 1/2 tuumasesta rosterista eli sisältä joku 44mm lj vakio moottoriin. Onko riittävä vai pitäskö olla isompi?
Hj61 turbo koneessa mulla oli 2tuuman putkea ja hyvin toimi.
Melekein vois sanoa että liian pientä tuo putki.
Imupuolella ei mielellään sais olla alipainetta lainkaan.
Koneesta riippuen 2.5" - 3" alkas olla varmasti riittävä.
Mieluummin liian suuri kuin liian pieni, 3" sopiva jollei isompaa mahdu.
Imupuolen ahdistus voi käydä ahtimen kestoiän päälle sen lisäksi että se rajoittaa tehoja.
VOLIATTI
16.03.2016, 12:53
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"
Kerro lisää? :confused:
Maajussi
16.03.2016, 13:33
Ei saa olla liian Isokaan silloin saattaa tulla imuviiveitä eli aika sopiva ois 2.5"-3"
Tää kiinnostaa kans???
Haetaanko tässä nyt sitä, että liian isolla putkella virtausnopeus on niin hidas? Eli kun kone huutaa happea yhtä-äkkiä, niin putken koneenpuoleinen pää virtaa todella nopeasti verrattuna snorkkelin avonaiseen päähän, ennenkuin imuvirtaus tasoittuu yhtä nopeaksi koko putken matkalta?
Minä olen elänyt siinä luulossa että se ongelma on lähinnä turbon jälkeen pakoputkistossa paineen muodossa.:confused:
Imupuolen virtausnopeuden vaikutus putken koon mukaan onkin ihan uusi juttu!
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:
Haetaanko tässä nyt sitä, että liian isolla putkella virtausnopeus on niin hidas? Eli kun kone huutaa happea yhtä-äkkiä, niin putken koneenpuoleinen pää virtaa todella nopeasti verrattuna snorkkelin avonaiseen päähän, ennenkuin imuvirtaus tasoittuu yhtä nopeaksi koko putken matkalta?
Siis häh :D
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:
Ei hyvä idea
silloin käpylampaat ja käpylehmät pääsee tekemään tuho :D:D
petroman
17.03.2016, 00:34
Mitäs sitten jos ei oo snorkkelii ollenkaan tai saatika edes putsaria? :eek:
Virtausnopeus suhteessa imuputken pituuteen ja halkaisijaan nähden olematon. Ei voi millään ilveellä toimia, saa liikaa ilmaa ja varmana turpo räjähtää. Nyt varo-varovasti siellä liikenteessä!
petroman
17.03.2016, 00:39
Ei hyvä idea
silloin käpylampaat ja käpylehmät pääsee tekemään tuho :D:D
Entäpä jos sitä kautta pääsis livahtamaan käpyheppoja?
Entäpä jos sitä kautta pääsis livahtamaan käpyheppoja?
Snorkkeli laitaankin suojaamaan käpyvirtahevoilta! Joissakin tapauksissa käpymerihevosilta.
petroman
17.03.2016, 10:18
Snorkkeli laitaankin suojaamaan käpyvirtahevoilta! Joissakin tapauksissa käpymerihevosilta.
Johtopäätös snorkkelin toiminnasta: Se siis estää leikkihevosten koneeseen menemisen. Oikein asennettuna, mitoitettuna ym. snorkkeli varmistaa heppojen oikeellisuuden pellin alla.
rohmollapas ei oo kun my litle poneja konehuoneessa :D
rohmollapas ei oo kun my litle poneja konehuoneessa :D
NIIN :D suosin poneja
koska hevonen on parasta meetvurstina leivän päällä :D:D
VOLIATTI
19.03.2016, 07:23
Aikanaan vaihdoin uudempaan silveradoon jäätävä kokoisen imuputket bensa 8, asiaksi ajoi tyyliin viikon ja palautti auton ja valitti että ei herää kunnolla, ja pitää oudon äännähdyksen kaasua painaessa, letukan alkuperäisessä imuputkessa oli semmonen iso tyhjä pönttö joka todenäköisesti poistaa imuviivettä, kertokaa toki jos olen ihan hakuteillä, olen kuullut myös puhuttavan imuvastuksesta ja sen vaikutuksesta mootorin toimivuuteen myös turbo puolella, kun pojat laittelee 4" ahtoputkia pikku mootoreille niin samaa ilmiötä havaittavissa kun yllä mainitussa vikakuvauksessa.
Toki imuputkiston koolla ja muotoilulla on oma vaikutuksensa moottorin toimintaan, ahdetuissa pienempi ja vastaavasti ahtamattomissa moottoreissa isompi. Aikanaan kun Keke ajoi formulaa niin Cossun moottorin imuputkisto oli suunniteltu niin, että ilma alkoi tietyllä pyörimisnopeusalueella sopivasti värähdellä "imukurkuissa", mikä aiheutti pienen ahtoefektin. Eli pyttyihin saatiin joku 0.3 bar (?) ylipaine ja sitä kautta enempi tehoa koneesta.
veijon-esso
19.03.2016, 08:12
Ne pöntöt ja pömpelit imuputkistossa on yleensä äänenvaimennukseen. Buickin koneessa oli kaks kappaletta niitä alun perin. Ja olikin tosi hiljainen imuääniltään.
Silveraado tyylistä ongelmaa voi tulla jos bensakoneessa on ilmamassamittari, se on kalibroitu toimimaan juuri oikein kun imuputkisto on 100% vakio. Sitten kun putkisto muuttuu, ei välttämättä pelaa enää oikein. Imuvastusta moottori ei sinänsä kaipaa, mutta jos sen säädöt menee pieleen kun imuvastukset vähenee, niin voi tilanteita. Ja tuokin riippuu minkälainen moottorinohjaus koneessa on.
Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille. Näissä autotallivirityksissä nuille taitaa olla ihan sama, kun on jälkiasennettuja välijäähyjä ja ahtoputkia ym.
Vähän kyllä epäilen, että turbovehkeessä ennen turboa liian isosta putkesta olisi haittaa. Isot ahtoputket voi minun järjellä vaikuttaakin, koska siinä voi tulla ilman virtausnopeuksiin muutoksia, eli turbolla virtaa nopeasti, ahtoputkissa hidastuu ja taas imusarjassa nopeus kasvaa. Lisäksi paineennousu voi hidastua, kun ahtopuolen tilavuus kasvaa. En minä tosin näistä mitään tiedä, kunhan mietiskelen.
Eiköis joissain moottoripyörissä ole muuttuvapituuksisia imusarjoja? Tarkoituksena nimenomaan saada ilman värähtely sopivaksi eri kierroksille.
Ja autoistakin löytyy. Ekana tulee mieleen Mazdan 90-luvun 2.5 V6 moottorit, joissa oli VRIS systeemi, eli variable resonance induction system, joka solenoidiohjattuna ohjasi imuilman eri kanavien kautta imusarjassa kierroksien mukaan. Jossain about 4500rpm kohdalla alkoi ilmaa tulemaan sille kierrosalueelle sopivamman reitin kautta.
Muutuvapituuksisia imusarjoja on ollu liikenteessä perusperheautoissakin jo viimevuosituhannelta. Toki pääsääntöisesti ovat toteutettu läppämekanismilla, eli kierroksilla ilma päästetään kulkemaan lyhyempää reittiä.
veijon-esso
19.03.2016, 19:47
Imusarjat ja snorkkelit rupee olee jo pikkasen eri asia. Tai jos tekee niin pitkän imusarjan että se yltää katolle, niin siinähän on sitten samalla se snorkkeli. :D
mechanic-71
19.03.2016, 20:32
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D
veijon-esso
19.03.2016, 20:50
Sekä että, herra mechanic. Sekä että! :D
hiluvitkutin
19.03.2016, 20:54
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D
Ei ku nuo on jo urut.
VOLIATTI
19.03.2016, 21:34
Noh nyt rupes sit vaivaamaan:D kun aikanaan juttelin solaksen Jannen kanssa kertoi faktaa ammatti penkittäjänä kartiosuodattimen lisäyksestä (ei kaikissa autoissa) pudottaneen tehoa,?? En koskaan saanut selvää vastausta, ja tän porukan tuntien en sitä saa vieläkään.:D miksi asia olisi näin.
veijon-esso
20.03.2016, 02:42
Noh nyt rupes sit vaivaamaan:D kun aikanaan juttelin solaksen Jannen kanssa kertoi faktaa ammatti penkittäjänä kartiosuodattimen lisäyksestä (ei kaikissa autoissa) pudottaneen tehoa,?? En koskaan saanut selvää vastausta, ja tän porukan tuntien en sitä saa vieläkään.:D miksi asia olisi näin.
Tää onkin vaikee juttu. :D Mut perushomma on että ilmaa pitäis saada koneeseen mahdollisimman paljon. Sen jälkeen voidaan helposti saada sinne tarpeeks poltettavaa ja sitä kautta mahdollisimman paljon tehoa.
Eli siinä ei ole hyötyä mistään vastapaineesta tms. Mut se ilman saaminen poltettavaks on se juttu. Kun sitä on tarpeeks niin pelit laulaa kyllä.
Noh nyt rupes sit vaivaamaan:D kun aikanaan juttelin solaksen Jannen kanssa kertoi faktaa ammatti penkittäjänä kartiosuodattimen lisäyksestä (ei kaikissa autoissa) pudottaneen tehoa,?? En koskaan saanut selvää vastausta, ja tän porukan tuntien en sitä saa vieläkään.:D miksi asia olisi näin.
:D Monesti....tai siis lähes aina se "kartiosuodatin" näkyy asennetun sinne jonnekkin konehuoneen nurkkaan, pahimmat suurinpiirtein pakosarjan takana imemässä epätoivoisesti kuuminta ilmaa mitä konehuoneesta löytyy ja taas lähes aina auton oma alkuperäinen putkisto on imenyt ilman ulkoa...eli pelkästään tästä lähtee se muutaman heppa pois, vaikka sinänsä itse vapaavirtausfiltteri olisi optimitilanteessa muutaman kaakin tuonutkin.
Eli jos jaksaa tehdä tuollaisen filtteriswapin, niin varmistakaa nyt sitten samalla että se moottori saa suorinta ja kylmintä ilmaa, mitä ajon aikana voi löytää, eikä vain revitä kaikkia imuputkia irti ja tungeta sitä suodatinta siihen imusarjan päähän rintapellin väliin!
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D
Sanoisin että jonkinlainen snorkkeli. Mun mielestä imusarja alkaa bensavehkeessä jossain kohtaa kaasuläpän jälkeen, ja siellä se muoto/koko vaikuttaa virtaukseen aika paljon, varsinkin vaparissa. Ahdetuissakin vissiin jotain kun aletaan tehoja hakemaan. Kai snorkkelissa "riittävä" koko on sopiva. Eli niin iso että toimii yhtälailla kun ilmankin snorkkelia.
Mun mielestä imusarja alkaa bensavehkeessä jossain kohtaa kaasuläpän jälkeen, ja siellä se muoto/koko vaikuttaa virtaukseen aika paljon, varsinkin vaparissa. Ahdetuissakin vissiin jotain kun aletaan tehoja hakemaan. Kai snorkkelissa "riittävä" koko on sopiva. Eli niin iso että toimii yhtälailla kun ilmankin snorkkelia.
Samaa mieltä.
Onkos tämä nyt sitten imusarja vai snorkkeli? :D
Urkupilleiltä näyttää...niinku joku jo taisikin mainita
:o
:D Monesti....tai siis lähes aina se "kartiosuodatin" näkyy asennetun sinne jonnekkin konehuoneen nurkkaan, pahimmat suurinpiirtein pakosarjan takana imemässä epätoivoisesti kuuminta ilmaa mitä konehuoneesta löytyy ja taas lähes aina auton oma alkuperäinen putkisto on imenyt ilman ulkoa...eli pelkästään tästä lähtee se muutaman heppa pois, vaikka sinänsä itse vapaavirtausfiltteri olisi optimitilanteessa muutaman kaakin tuonutkin.
Eli jos jaksaa tehdä tuollaisen filtteriswapin, niin varmistakaa nyt sitten samalla että se moottori saa suorinta ja kylmintä ilmaa, mitä ajon aikana voi löytää, eikä vain revitä kaikkia imuputkia irti ja tungeta sitä suodatinta siihen imusarjan päähän rintapellin väliin!
Megaruutta näyttää kylmärikastuksen/kuumalaihennoksen, ja kun imuilma on 60-70 asteista (kyllä, imettiin konehuoneen taka- ja yläosasta) niin mittarissa oli 85%, eli 15% tehoista poissa.
Jostain syystä tuli konepeltiin muutama isompi reikä, ja pitihän siihen laittaa jonkinlainen karkeasuodatinkin sen vanhan kaiutinritilän tilalle. Ennen tätä muutosta imuputkistoa oli n. 20 senttiä (rangen imukotelo + 10 senttinen suora viemäriputken pätkä johon sai imuilman lämpömittarin). Hyvin toimi, imuäänet oli kyllä meikäläisenkin korvin kuultavissa.
-Paavo
BJ-40/76
27.03.2016, 21:45
Vapari vai turbo?
Tuo turbo, ja välijäähdytin putkineen muodostaa semmoisen "seinän" imuilman värähtelylle, että jos yrittää mitoittaa snorkkelin oikein, niin pitää tietää jo aika paljon muutakin....
Toki turbokoneessa imu- ja pakokanavien ja -sarjojen suunnittelussa/muokkaamisessa pätee huomattavan pitkälle tuo vaparin viritysohjeet, kun huomioi että ilman ja pakokaasun tiheys on paljon suurempi.
Sisämoottorilla olevissa Veneissä noita imuputkistoja on jos jonkin laisia, mutta pääsääntöisesti kaikki on liian pieniä/huonosti virtaavia... ja tehdastekoisissa veneissä en ole koskaan nähnyt alle 2" putkea.
Ja kun mennään turbodieseleissä tuonne yli 200 hv, niin putket alkavat olla jo lähempänä lentopallon mentäviä, kuin kanamunan.... (siis halkaisijaltaan yli 5")
pitääpä katsoa, löytyskö jostain edes epävirallista ohjetta...
Alkuperäiseen aiheesen liittyen, minkäkokoista putkea 3,5 litraiselle turbodieselille tarvis olla kun joskus tulevaisuudessa olisi tarkoitus mennä yli 200 hevosvoiman?
En nyt vielä ole snorkkelia tekemässä, mutta pitäisi tehdä putki turbolta moottorin yli ilmanottoaukkoon. Riittääkö 3 tuumaa?
Nykku asia taas esillä, niin miten ihmeessä valmetin imusarja-ilmanputsari systeemi toimii
Imarissa kyljessä kumitulppa ja sen kun nykäsee irti niin puhaltaa tuntuvasti siitä reiästä ja samaten puhaltaa pikkasen ylempää olevasta reiästä :eek:
Ja muistelisin et mahdollisesti se puhallus loppuu kun imuputken putsarin ja koneen välistä nykäsee irti
Ja muistelisin et mahdollisesti se puhallus loppuu kun imuputken putsarin ja koneen välistä nykäsee irti
Se siis huohottaa. :D
Nykku asia taas esillä, niin miten ihmeessä valmetin imusarja-ilmanputsari systeemi toimii
Imarissa kyljessä kumitulppa ja sen kun nykäsee irti niin puhaltaa tuntuvasti siitä reiästä ja samaten puhaltaa pikkasen ylempää olevasta reiästä :eek:
Ja muistelisin et mahdollisesti se puhallus loppuu kun imuputken putsarin ja koneen välistä nykäsee irti
Lähteekö putsarista letkua pakoputkeen, konepellin korkeudella liittyisi?
Ejektori se on, ja paineenvaihtelu erottaa pölyä putsarilta jonka pakoputken virtaus imee pois tai kumitulpan avaaminen puhaltaa kans pölyt pois. LJ:n putsarissa on sama tulppa, hodarissa on erillinen kippo mihin pöly kertyy. Tuota pakoputkeen poistavaa ejektoria on työkoneissa yleisesti, kaikissa ei aina alkujaan, syklonen tai turbo esipuhistajissa on näitäkin malleja.
Lähteekö putsarista letkua pakoputkeen, konepellin korkeudella liittyisi?
Ejektori se on, ja paineenvaihtelu erottaa pölyä putsarilta jonka pakoputken virtaus imee pois tai kumitulpan avaaminen puhaltaa kans pölyt pois. LJ:n putsarissa on sama tulppa, hodarissa on erillinen kippo mihin pöly kertyy. Tuota pakoputkeen poistavaa ejektoria on työkoneissa yleisesti, kaikissa ei aina alkujaan, syklonen tai turbo esipuhistajissa on näitäkin malleja.
http://www.purkupojat.com/images/K00622.jpg
Ei löytyny pienempää kuvaa netistä :o
Mutta se kumi tulppa tulee tohon kierteiseen reikään nelikanttisen reiän alla
Eikä se ole alin kohta imusarjassa vaan imari viettää tonne loppupäähän päin, eli ei voi lorauttaa sinolia imariin ja liekillä käynnistää :(
Ja jos starttaa ilman tota tulppaa samalla kun liekillä lämmittää puhaltaa liekin ulos tosta reiästä
Vai onko se johonkin turvesuolle tarkoitettu, et poistetaan se tulppa niin puhaltaa putsarista läpi tulevan pölyn pihalle :confused: