PDA

View Full Version : Maastokuorma-auton umpikopin kiinnitys


Holkeri
14.03.2016, 17:33
Morjens kaikille,
Rakennellaan maastomatkailuautoa. Pohjana miehistöhytillinen MB 1017 vm. -87.

Nyt pitäisi saada joltain asiantuntijalta hieman tietoa miten kori kiinnitetään tuollaiseen autoon. Riittääkö lappu takapäässä ja jouset keskellä ja edessä, vai tarviiko peräti keinun, kuten jotkut näyttävät Saksassa rakentavan.

Ja mistä jousia saisi hankittua?
Riittääkö 10 cm:n jousto/puoli, kuten kuvassa (kopin yläreunan sivusiirtymä 29cm)?
Onko jouset hyvä olla ylä- ja alapuolella?

Oiskos siis kenelläkään ideoita/ajatuksia/ehkä jopa tietoa asiasta?

Heering80
14.03.2016, 18:26
Hienoa että näitä rakennetaan!

Meidän rojekti on pahasti jäissä, mutta meille rakennettiin keinu taakse ja kiinteästi edestä. Apurunko noin 10 cm varsinaissta rungosta.

Ja 1222 tuplahytillä on alusta. Jos sitä saisi vaikka ikkunat paikoilleen, kun aurinko alkaa lämmittämään.

JiiPee
14.03.2016, 18:40
Onko se apurungon kiinnitys nyt siis "salmiakki", eli keskeltä kiinni molemmissa runkoaisoissa ja kummastakin päästä tapilla? Ensimmäisen kuvan mukaan päätelty kysymys.

Mihin siinä niitä kierrejousia tarvitaan?

Nikuzai
14.03.2016, 19:00
Eikös proto sisussa ole edestä kiinni ja takana nivel
Edit (taitaakin olla salmiakki)


Jos koppi on pitkä niin oisko edestä kiinni ja keskelle ja taakse nivel jotka liikkuu hieman pitkittäin niin ei haittaisi vaikka runko taipuisi kiertymisen lisäksi

Jos koppi on edestä kiinni se seuraa hyttiä, jos keskeltä kiinni voi tulla pötkötys yllätys riittävän kaltevassa



Ei maastoon, mutta armeijan rellussa on takana ja akselin päällä kiinnitys ja edestä on ylösjoustava jousitus

Jos jousitettuu rakenteeseen päätyy niin oisko parempi et joustaa vain ylös rungosta, ettei ala keinumaan edestakaisin heitossa

Takapainoinen vaihto lava paukuttaa ilkeästi runkoon heitoissa ja jos jouset on riittävän jäykät että koppi ei heilu joustaako ne sit ollenkaan

Holkeri
14.03.2016, 22:32
Juu siis tarkennuksena, että ekassa viestissä olevat kuvat ei ole tästä projektista, vaan ne on napattu eri sivuilta Keski-Euroopan rakentajilta.

Tuossahan tulikin jo hieman selvennystä, eli että on eri tyylejä toteuttaa asia. Tuossa välissä tehtiin yksi paloautoprojekti, ja siinä vesisäiliön sisältävä koppi oli takaa lapuilla kiinni ja edestä jousilla. Tosin se nyt ei ole mikään maastokuormuri.

Tässä Saksan poliisin reservimellakka-autossa oli koppi riisuttu jo Saksassa ja se tuli ilman mitään päällirakenteita minulle. Siinäkin näyttäisi, että koppi on ollut lapuilla takaa kiinni ja edessä, sekä n. metrin etäisyydellä ohjaamosta on ollut molemmin puolin yhdet jouset (kiinnikkeestä kuva ohessa).

Lähinnä yritän nyt saada tolkkua millaisella kiinnityksellä homma kannattaisi tehdä, ettei ainakaan koppi hajoita auton runkoa metsäreissuilla. Kaikki tähän asti oli hyviä tietoja.

Eli jos perään tuleva koppi on n. 4,2 m pitkä (lev 2,4, kork 2,3), kannattaako:
1. laittaa laput taakse ja jouset eteen?
2. laput eteen ja keinu taakse?
3. keinu sekä eteen että taakse ja tukea se jousilla eri paikoista.

Ainakin noissa ristiriiputuskuvissa näyttäis, ettei koppi seuraa ohjaamoa, mutta toisaalta se olis parempi vaihtoehto, kun tarkoitus on kuitenkin tehdä jonkinlainen luukku asuinosasta myös ohjaamoon...

Holkeri
14.03.2016, 22:39
Ja tässä vielä jotain kuvaa mitä oon onnistunut jostain onkimaan...

vmt
14.03.2016, 23:15
Koitin tuossa etsiä, mutta heti en löytänyt. Jossakin täällä palstalla olevista maastokuorkkiprojekti-topikeista tuota asiaa pohdittiin.

Nikuzai
14.03.2016, 23:46
Jos koppi on vaan 4m pitkä niin itse laittaisin edestä lapuilla ja taakse nivel

Jos jousia haluaa laittaa niin eteen ja vain ylös joustavat

JiiPee
15.03.2016, 08:46
Ja tässä vielä jotain kuvaa mitä oon onnistunut jostain onkimaan...

Just tällaista "salmiakkia" tarkoitin. Ei kai tällaisessa ratkaisussa tarvita niitä pieniä jousia mihinkään? Kaikki neljä tappia on samalla tasolla ja samansuuntaiset tapit on linjassa keskenään. Runko pääsee kiertymään ilman, että päälirakenne estää kiertymistä. Kuorma tulee rungolle kolmen kohdan kautta.

Tässä vielä linkit niihin vihreätaustaisiin kuviin, joita tarkoitan:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68778
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68779
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68780

Voi rakenne kolmiokin olla, jolloin se toimii vieläkin itsenäisemmin, mutta sitten voi tulla ongelmaksi kuorman jakaminen rungolle, se kun tulee kahteen kohtaan rungon mittaa.

Siitä mastossa heijaamisesta oli hyvä esimerkki taannoin Hirvensalmella, kun Catti-Ploto meni kyljelleen aika helpon näköisessä paikassa. Siinä A45:ssa oli aika tukeva pilkki rungon takapäässä. Sopivasti vuorotellen vasemmalta ja oikealta olleet alustan kohoumat ja montut sai pilkin heijaamaan edestakaisin yhä kasvavaa likerataa ja lopulta pilkki väänsi A45:n kyljelleen. A45:n runko on varsin letkeä kiertosuuntaan.

Holkeri
15.03.2016, 18:47
Kaveri oli suunnitellut tänään tällaisen vaihtoehdon. Toimisko tämä, vai onko jotain ongelmakohtia?

Kontin apurunko olis siis vain kolmesta kohdasta rungon päällä per puoli. Välissä "jalat", joissa kumityynyt ja niiden kohdalla jouset. Eri kohtiin runkoa vielä pystyohjureita, että koppi ymmärtää laskeutua joustettuaan takaisin rungon päälle.

Nouseeko ajatuksia?

Mase
15.03.2016, 20:47
Mun mielestäni ainoa kiinnitystapa mikä ei rasita koppaa eikä runkoa on tuo JiiPeen linkissä oleva nivel rakenne.

Toi kuudella jalalla jousivetoisesti oleva kiinnitys ei päästä koppaa elämään vapaasti jos haluaa että koppa myös pysyy kiinni rungossa ilman hyppimistä tai huojumista.

Holkeri
15.03.2016, 21:34
Joo toi on ihan hyvä pointti. Saksassa Ulrich Dolde on tehnyt maastomatkailuauton rakentamisesta oppaan, jonka mä tilasin pdf:nä. Siinä on kahta mallia, sekä jousi- että keinurakenteisia apurunkoja. Ongelma on, ettei ymmärrä siitä saksankielisestä tekstistä mitään. Tossa alla kolme kuvaa, jotka kuitenkin näyttäis siltä, että homma on tehty siinä täysin jousirakenteilla.

Lähinnä kallistuminen jousimalliseen rakenteeseen johtuu siitä, että olettaisi kopin olevan tukevampi, kun se parkkeerattuna makaa kahden runkopalkin päällä. Jos takana on keinu, saattaa kahden henkilön istuminen sohvan samalle puolelle pudottaa kahvikupit pöydältä - ehkä.

Tämä on nyt tällaista ääneen pähkäilyä. Olis hieno, kun joku joka ois noita rakentanut, kertois totuuden. Niitä vaan ei taida olla tässä maassa tai ainakaan langoilla :)

Zwischenrahmen -hakusanallahan löytyy kyllä kuvia, mutta tekstit on väärällä kielellä...
Ja Ulrichin sivut täältä https://www.wohnmobil-selbstausbau.com/

pee
15.03.2016, 22:29
Mun näkemys aiheesta on se, että jouston tulis tapahtua rakenteesta, eikä kopin lattiasta. Toisinpäin ajateltuna, lattian ollessa jämyä, rajoittaa se runGon kiertymistä, tai jotain hajoaa. Jotta lattia ei hajoaisi, kun runko ei kuitenkaan sen ansiosta kiinteäks muutu, tulisi kierymisen olla hallittua, ja parhaiten toteutunee vinoneliön muodolla ylhäältä katsoen, eli edestä ja takaa kiinni keskeltä, ja keskeltä kiinni reunoiltaan. En saa nyt kuvia tähän, mutta linkki

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99129

tuohon meidän moGin topicciin, jossa sivulla 2


http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=907391&postcount=37


tätäkin juuri pohdiskeltiin. MoGissa kiinnitykset on melko järeitä, mutta samalla hyvinkin eläviä kierron suhteen, etupäässä vielä iskari vaimentamassa massan liikkeitä. Kantavuutta tässä rakenteessa vajaa 6 tonnia.


Ja muista, miten teetkin, joutunet osoittamaan katsastushenkilölle uskottavat selvitykset lujuuksista / kiinnityksistä, ihan kuten lava- ja päällirakenteista kuorma-autoissa yleensäkin.

Mersuihin löytyy yleensä aika hyvin tehtaanpapan speksit, kuinka ja mitä on ajateltu kiinnitettäväks kuinka ja miten.

vmt
15.03.2016, 23:31
Tuossa sitä keskustelua, mitä muistelin:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105471&page=15

Nyt vaan näköjään jo joku ulkopuolinen linkki vanhentunut.

Selviää tuosta kuitenkin, miten minun autossa tuo kiinnitys on toteutettu ja vähän sitäkin, minkä verran joustaa.

Viipo
16.03.2016, 00:41
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=46673&stc=1&d=1393744805

Ja lava on vakaa pitää vaikka minkalaiset päiväkahvikestit

Juh44
16.03.2016, 11:04
Näin proton omistajana voisin hieman selventää, se lava on salmiakin muotoisesti kiinni, takaa koukun ympärillä, sivuilta, ja edestä. Jokainen kiinnike pääsee "kiertymään"

Lava pysyy kohtuu suorassa todella notkean rungon päällä eli tapa vaikuttaa siltä että sen umpikopin voisi asentaakkin. Ja itselläni onkin umpikopiksi laskettava rakennelma proton kyydissä ja toistaiseksi vaurioitta selvitty.

Holkeri
16.03.2016, 21:51
Ok. Kiitos näistä. Kyllä tämä rupeaa nyt hiljalleen selviytymään.

Sain lisäinfoa myös täältä
http://www.protolab.fi/index_tiedostot/Prod_vehicles.htm
ja täältä
http://www.aswel.fi/uutisia/

Näyttää todellakin siltä, että perään täytyy tehdä keinu. Kyllä se oli se lopputulema. Sisu A45:n kiinnitys on kuulemma se oikea tapa. Sittemmin on tehty myös kiinteämpiä kiinnitystapoja Sisuihin ja murtumia ja repeymiä on tullut, mutta A45:n lavankiinnitys ei ole rikkonut mitään.

Yritetään näillä nyt sitten tähtäillä mersunkin rakenteita.

pee
16.03.2016, 22:31
Tuolla Aswel lin sivuilla tais olla kuvaa tähänkin ketjuun liittyen ?

Holkeri
16.03.2016, 22:33
Jep. 1222 siellä komeili...