PDA

View Full Version : hj61 startti jää päälle


05.10.2005, 10:41
jäi startti junnaa päälle kun käynnistin auton, sammutin virrat mutta silti jäi junnaa vasta vaihteella ja jarrulla sai sammumaan. mikä vikana startti loppu? riittääkö joku huoltosarja vai kokonaan uusi startti?

Note! This message was posted anonymously!

HEKULIINI
05.10.2005, 11:08
Antaa siis virtaa kokoajan startin herätteelle? Ei kai oo vielä auto palanut? Olisko siellä joku starttirele tai virtalukonpohja rikki?

jpl
05.10.2005, 11:15
Todennäköisesti solenoidin kärjet paloivat kiinni. Motonetistä saa ainakin uusia kärkiä. Eli solenoidi auki ja kärjet vaihtoon.

HJ61 -90 & LJ70 -89

JF
05.10.2005, 11:20
Kannattaa tarkastaa samalla että moottorin maadoituskarva on kunnossa, itsellä startti alkoi yllättäen temppuilla kun kyseinen karva kärvähti. Startti alkoi maadoittaa solenoidin männän seinien kautta ja tietysti kaikkia moottoriin tulevia pikkuisia maadoitusjohtoja pitkin, kunnes lopulta solenoidin kärjet kärvähtivät ja auto jäi parkkipaikalle. Aina välillä tosiaan solenoidi jumitti kiinni kun sen läpi kipinöinyt sähkö oli tehnyt kraattereita mäntään.

05.10.2005, 11:40
vaihdan nuo solenoidin kärjet mutta jäi kummastuttaa se kun virrat olin ottanut pois niin edelleen jatko pyörimistä?vasta vaihteella ja jarrulla irrotti. on muuten aika paljon woimaa startissa :)

Note! This message was posted anonymously!

05.10.2005, 11:45
niin ja toi startti on alennusvaihteella?

Note! This message was posted anonymously!

NymiS
05.10.2005, 12:09
Eikös sille startille ole joku rele siinä oik.
lokasuojan päällä?

Toyota Landcruiser HJ60, 4.0 diesel, 1983, 5speed,
35BFG All Terrain, winch.

mikjus
05.10.2005, 12:18
Mulla jäi bjssä monta kertaa startti päälle kun palo releen kärjet yhteen. Sitten vika löyty ilmeisesti solenoidista joka oli vähän kärvähtänyt ja anto välillä maihin.

jpl
05.10.2005, 12:33
quote:kun virrat olin ottanut pois niin edelleen jatko pyörimistä?

Noinhan siinä juuri käy. Akulta tulee piuha suoraan solenoidille, joka sitten kytkee sen virran startille, kun avaimesta kääntää. Jos kärjet palavat kiinni, niin virtapiiri on suljettuna, vaikka avaimesta kääntäisikin virrat pois. Virtapiiri katkeaa vasta, kun ottaa akusta piuhan irti tai solenoidin kärjet esim. jostain nykäisystä avautuvat. Ilmeisesti näin on käynyt, kun olet tuota vaihteella sammuttanut. Virtalukolta menee solenoidille ainoastaan herätevirta. Solenoidi toimii tässä suhteessa samoin kuin rele.

HJ61 -90 & LJ70 -89 quote:

Edited by - jpl on 05/10/2005 13:34:24

05.10.2005, 12:35
ok täytyy tänään irroittaa startti ja vaihtaa noi kärjet. onko paha homma tehdä? en ole koskaan starttia purkanut. kiitos vastauksista.

Note! This message was posted anonymously!

jpl
05.10.2005, 13:00
Ota akusta maa irti, ettei sula kiintoavain käteen. Sitten ne piuhat startilta irti. Startti on yleensä 2-3 pultilla koneessa kiinni. Ne irti ja sulla on startti kädessä. Jos et ole ennen tehnyt starttiremppaa, niin voisi olla parempi viedä se johonkin autosähkökorjaamoon. Mutta onnistuu se yleensä itsekin tehtynä.

Samalla kannattaa katsoa laakereiden ja hiilien kunto ja vaihtaa tarvittaessa. Jos kollektori (se kupariliuskoista tehty lieriö moottorin päässä) on pahasti kulunut, se pitää sorvata. Muuten riittää sen puhdistus esim. hienolla smirgelikankaalla.

Niin ja sitten kun kasaat sen, niin bendiksiin (systeemi, joka tuuppaa sen hammaspyörän ulos) EI SAA laittaa vaseliinia tai mitään muutakaan kylmässä jämähtävää rasvaa. Ei taatusti toimi pakkasella.

HJ61 -90 & LJ70 -89

Edited by - jpl on 05/10/2005 14:13:55

05.10.2005, 13:30
Pelkkää kärkien vaihtoa varten tarvitsee solenoidin päädystä irroittaa vaan ne 3? pientä pulttia, jolloin saa sen päätykupin irti. Vaihdettavat kärjet ovat kiinni kumpikin yhdellä mutterilla. Ei paha homma. Kun laitat startin takaisin, katso, että ne johtonippujen liittimet siinä vieressä ovat kiinni kunnolla. Itse teloin toisen niistä löysälle, seurauksena päälle jumittanut pakkosyöttö ja mahtava savu takamaastossa.

Note! This message was posted anonymously!