PDA

View Full Version : suzuki jimny sammua pätkähti?? puola vikako se olis??


korbimotors
07.03.2016, 21:05
Eli eilen ajoin autolla ja pelasin ihan normaalisti ja on pelannut koko ajan normaalisti eikä ole koskaan mitään temppuillut. Nyt tänään lähdin kauppaan ja samalla laitoin vähän bensaa tankkiin kun mittari oli aika tyrmässä. Siitä sitten lähdin jatkamaan matkaa niin ristauksessa alkoi yhtäkkiä kauheana nykimään ja kiekkamittarikin hyppi kuin hullu. Sitten auto sammui kokonaan. Yritin käyntiin ja ei edes yrittänyt. Hetken siinä hämmästtelin ja kävin vähän konepellin allakin katsomassa että mikä hullu tähän nyt oikein tuli. No menin sitten uudestaan autoon ja kokeilin startata niin hörähti samantien käyntiin niinkuin tyhjää vaan. Annoin hetken sen käydä ja lähdin ajamaan kotiin. Pintakaasulla sain auton ajettua kotiin. Jos vähänkään enempi painoi kaasua niin auto vaan pätkähteli ja kiekkamittarikin hyppi miten sattuu. Sain sen kotipihalle asti kuitenkin ajettua. Sitten se sammui tuohon pihalle ja kokeilin käyntiin taas startata niin ei mitään sanonu. Otin yhden tulpan pois ja katsoin että tuleeko kipinä. Aluksi näytti kun kaveri starttas että ei kipinä näkynyt heti mutta sitten ilmeistyikin kipinä ja auto hörähti käyntiin kolmella kun yksi tulpanhattu oli irti. nopasti auto sammuksiin ja tökkäsin tulpanhatrun takaisin ja starttaus niin taas lähti auto ihan normaalisti käyntiin ja kävi kaikilla samantien. Jos nosti kierroksia niin alkoi heti pätkimään kierroksia ja kiekkamittarikin taas hyppeli miten sattuu. Annoin auton käydä kauan aikaa ja se kävi kyllä hienosti jos kaasuun ei koskenut. sitten kun auto oli aikansa käynyt niin kokeilin antaa kaasua niin pari kertaa antoi ihan normaalisti painauttaa kunnon kierrokset ja sitten se taas sammui. Ja kun yritin käynnistää niin ei edes yrittänyt. otin tulpanhatun vaan irti ja hain tallista siihen uuden tulpan ja kokeilin startata niin ei siihen uuteen tulppaan tullut kipinää. No jätin auton siihen seisomaan ja menin muutaman tunnin päästä vielä kokeilemaan että mitä se sanoo niin taas ekalla startilla käyntiin ja kävi kaikilla pytyillä niinkuin pitääkin. jätin sen pihalle käymään ja meinasin että annan sen käydä nyt ainakin puolituntia. menin kuitenkin muutaman minuutin päästä katsomaan niin oli sammunut ja kokeilin startata niin ei taaskaan edes yrittänyt.
mikä hullu tuohon iski ihan yhtäkkiä?
puolavikaako tuo on vai mitä hullua? ja ei tulppakaan ollut märkä kun katsoin sitä. mutta kasteleeko tämä edes tulppia jos ei anna kipinääkään? Jos vaan kipinä toimii niinkuin pitääkin niin tuo kyllä hörähtää avainta näyttämällä käyntiin.

Kovakalu69
07.03.2016, 21:26
Jos ei tulppa ollut märkä ja kipinää heittää randomisti, niin itse lähtisin ensimmäisenä tutkimaan nokka-akselin/kampiakselin asentotunnistimen kuntoa.

korbimotors
07.03.2016, 21:31
Jos ei tulppa ollut märkä ja kipinää heittää randomisti, niin itse lähtisin ensimmäisenä tutkimaan nokka-akselin/kampiakselin asentotunnistimen kuntoa.

missä kohin se tuossa jimnyn koneessa on tuo nokka/kampiakselin asentotunnistin anturi? ja miten tuon kuntoa voi tutkia. Pitää nyt vielä varmistaa tuo kipinä homma. kun sitä ei tullut nyt ollenkaan. ja kun auto seisoi pari tuntia niin lähti taas käyntiin kuin tyhjää vaan. Sillä vähän vaikuttais puola vialta. Miten tuon sais rajattua pois ettei ole puola vika ainakaan? pitää kokeilla vaihtaa keskenään nuo puolat ja katsoa mitä se sitten sanoo.

Kovakalu69
07.03.2016, 21:39
missä kohin se tuossa jimnyn koneessa on tuo nokka/kampiakselin asentotunnistin anturi? ja miten tuon kuntoa voi tutkia. Pitää nyt vielä varmistaa tuo kipinä homma. kun sitä ei tullut nyt ollenkaan. ja kun auto seisoi pari tuntia niin lähti taas käyntiin kuin tyhjää vaan. Sillä vähän vaikuttais puola vialta. Miten tuon sais rajattua pois ettei ole puola vika ainakaan? pitää kokeilla vaihtaa keskenään nuo puolat ja katsoa mitä se sitten sanoo.


Lähen siitä olettamuksesta, että jos asentotunnistin on sökö, tai varttia vaille moro, niin matolaatikon on vaikea saada tietoa koska sen on korkea aika antaa signaalia suuttimelle, tai puolalle, niin siten tulpat ei tahdo kostua ja kipinä on hukassa?

Viisaammat oikaskoot, jos olettamukseni on väärä ja valitettavasti en tunne jimnyn moottoria tarpeeksi hyvin, että osaisin sanoa, missä tunnistin tarkalleen on.

korbimotors
07.03.2016, 22:35
Lähen siitä olettamuksesta, että jos asentotunnistin on sökö, tai varttia vaille moro, niin matolaatikon on vaikea saada tietoa koska sen on korkea aika antaa signaalia suuttimelle, tai puolalle, niin siten tulpat ei tahdo kostua ja kipinä on hukassa?


Viisaammat oikaskoot, jos olettamukseni on väärä ja valitettavasti en tunne jimnyn moottoria tarpeeksi hyvin, että osaisin sanoa, missä tunnistin tarkalleen on.

se vain voi olla että sinä olet oikeilla jäljillä tässä asiassa. Menin taas käymään auton luona. käytin tulppia irti ja molemmat puolat irti. kaikki tulpat näyttivät kuivilta. Ruuvailin tulpat takaisin ja puolat. menin taas kokeilemaan sen jälkeen niin auto hörähti samantien tulille. kävi niin nätisti kaikilla pytyillä ja olisko käynyt noin minuutin verran ja sitten taas sammua pätkähti ja ei sen jälkeen kertaakaan edes yrittänyt. Katsoin molemmista puolista että antaako kipinää niin ei tullut kipinää. käytin tulpanki vielä sen jälkeen pois kun olin startannut sen kipinän tarkistuksen jälkeen ja tulppa oli kuiva. ei tuo bensapumppu ongelmaltakaan voi tieten vaikuttaa? pitäishän se kipinä tulla vaikka pumppu olisikin paskana. ja kyllä sieltä normi pumpun ääni kuuluu kun vääntää virrat päälle.

No niin jimny gurut, kertokaapa missä tässä autossa sijaitsee tuo nokka-akselin asentotunnistin ja onko nuita antureita olemassa useampiakin? ja onko kampiakselille oma anturinsa?

Oli tuohon saatavana impulssianturi kampiakseli sekä nokka-akselin ajoitus tunnistin. kumpi anturi se nuista kahdesta temppuilee juuri tuolla tavalla niinkuin sanoit? uskoisin että tuo nokka-akselin asentotunnistin olis se anturi mitä kovakalu tarkoittaa?
Pystyykö tuota anturia mitenkään testaamaan että onko se rikki? Ja ensin tietenkin minulla täytyy se jostain löytää tuolta konehuoneesta??mistä

Kovakalu69
07.03.2016, 22:52
Näyttäis olevan nokka-akselin asentotunnistin ja pitäis olla aika helpossa kohdassa.
Koita jäähdyttää sitä jollain tavalla niinkuin tossa kuvassa ehdotetaan ja kato mitä tapahtuu?

RIPAX
07.03.2016, 23:18
Koitas jotain testeriä,vaikka vaan lukee vika koodit. Asento anturit helpommin antaa vian mut jos puolat on rikki ni ei osaa ilmaista vikaa vaan herjaa randomisti lambda anturia sun muuta. Puoliinkin on varmaan olemassa arvot et vois mitata ne mut niitä ei taida löytyyä mistään. Meijän Jimpassa oli juurikin puolat rikki.

korbimotors
07.03.2016, 23:26
Koitas jotain testeriä,vaikka vaan lukee vika koodit. Asento anturit helpommin antaa vian mut jos puolat on rikki ni ei osaa ilmaista vikaa vaan herjaa randomisti lambda anturia sun muuta. Puoliinkin on varmaan olemassa arvot et vois mitata ne mut niitä ei taida löytyyä mistään. Meijän Jimpassa oli juurikin puolat rikki.

miten se alkoi oireilemaan? Mulla meni tänään ihan yhtäkkiä.alkoi vaan pätkähtelemään ja juuri ja juuri pääsin kotiin. kiekkamittari tosiaan heittelehti miten sattuu ajon aikanaki. Aikansa se tuossa oli paikoillaan niin lähti taas käyntiin. kävi sen jälkeen kauan aikaa kun sain sen kotiin ja uudestaan käyntiin. ei vaan antanut kierroksia ottaa, tyhjäkäynnillä kyllä hyrräs. sitten annoin muutaman kerran enempi kaasua niin sammua pätkähti taas ja ei millään käyntiin. sitten muutaman tunnin päästä kävin kokeilemassa niin taas lähti laakista käyntiin ja kävi nätisti mutta ei käynyt kuin varmaan minuutin-kaksi ja sammui vaan kerrasta. ja sen jälkeen ei taas luvannut edes. Sitten annoin sen taas olla siinä varmaan tunnin verran ja kokeilin niin taas lähti käyntiin ja kävi hienosti sen minuutin kaks ja sammua pätkähti ja ei taaskaan edes yritänyt käyntiin. Tähän asti on kyllä pelannut moitteettomasti. eilenki ajelin sillä ja ei mitään oireita mihinkään suuntaan.

niin ja tuossa ei ole syttynyt moottorin vikavaloa palamaan..

RIPAX
07.03.2016, 23:49
miten se alkoi oireilemaan? Mulla meni tänään ihan yhtäkkiä.alkoi vaan pätkähtelemään ja juuri ja juuri pääsin kotiin. kiekkamittari tosiaan heittelehti miten sattuu ajon aikanaki. Aikansa se tuossa oli paikoillaan niin lähti taas käyntiin. kävi sen jälkeen kauan aikaa kun sain sen kotiin ja uudestaan käyntiin. ei vaan antanut kierroksia ottaa, tyhjäkäynnillä kyllä hyrräs. sitten annoin muutaman kerran enempi kaasua niin sammua pätkähti taas ja ei millään käyntiin. sitten muutaman tunnin päästä kävin kokeilemassa niin taas lähti laakista käyntiin ja kävi nätisti mutta ei käynyt kuin varmaan minuutin-kaksi ja sammui vaan kerrasta. ja sen jälkeen ei taas luvannut edes. Sitten annoin sen taas olla siinä varmaan tunnin verran ja kokeilin niin taas lähti käyntiin ja kävi hienosti sen minuutin kaks ja sammua pätkähti ja ei taaskaan edes yritänyt käyntiin. Tähän asti on kyllä pelannut moitteettomasti. eilenki ajelin sillä ja ei mitään oireita mihinkään suuntaan.

niin ja tuossa ei ole syttynyt moottorin vikavaloa palamaan..

Meillä alko silleen et pätki satunnaisesti kunnes paheni ja paheni,sit alko sammuilee risteyksiin ja vikavalo sytty,sekin vasta ku sammuili. Sit kattelin yleis testerillä ja herjas lambdaa,arvasin et siinä vika ei oo vaik vaihdoin etummaisen lambdan. Kun en löytäny mitään dataa enkä tietoja mistään ja Suzukilta ilmoittivat et korjaus data ei ole yleisessä jakelussa ni sit vietiin Suzukille suomenojalle,heidän "erikoismiehensä" uusi toisenkin lambdan kun heidän testerinsä ilmoitti sen olevan rikki,ei tosin tullut kuntoon sittenkään ja vikaa etittiin pari päivää kunnes puolat vaihdettuansa hoksasi auton toimivan. Että jos tuntuu arpomiselta ni yhtä vaikeaa se on "erikoismiehille".

korbimotors
08.03.2016, 08:15
Aamulla taas menin kokeilemaan että mitä se sanoo niin oli loppunut jo virta tietenki eilisen starttausten takia. Otin toisesta autosta virtaa niin lähti taas kuin palmun alta käyntiin. Kävi niin nätisti heti alkuunsa ja olisko käynyt 1-2min ja sammui niinkuin olis avoimesta sammutettu. Kokeilin uudestaan käyntiin niin ei mitään ei edes hörähtele.
Ja ei tuossa ole syttynyt tuota check engine valoa missään vaiheessa palamaan. Tämä on siis -99 ja tuolla g13bb moottorilla.
Ärsyttävä vika kerrassaan kun välillä lähtee käyntiin ja välillä ei. Nyt jos ottais tulpan pois ja katsoise kipinän niin ei varmasti tule kipinää. Aikansa ku se tuola on ja antaa virtaa niin melko varmasti lähtee taas käyntiin ja käy sen minuutin.

korbimotors
08.03.2016, 09:31
http://www.autonvaraosat24.fi/blue-print/2889110

tilasin juuri tuon nokka-akselin asentotunnistimen. En kyllä löytänyt koko koneesta tuota kampiakselin asentotunnistinta eikä sitä kyllä näkynyt suzukin varaosamyynnissäkään räjäytyskuvissa. Tuo nokka-anturi löytyi kuvistakin ja löysin sen tuosta autostakin. helpossa paikassa sylinterikannen päässä rintapellin puolella.

Se on kokeiltava tuota nyt ensimmäisenä ja sen mitä olen lueskellut näistä oireista niin omakin epäilys on että tuo anturi se on nyt joka vi****tuilee.

Kekkeruusi
09.03.2016, 19:24
Ihan piruuttan heittelen lisää ideoita, paljonko on polttoainepaine ?

Pajares
09.03.2016, 22:36
Kampura tunnistin on etuvetosissa g13bb koneissa ainakin alapyörän alapinnassa(tulee öljypohjan tiivistepinnan läpi,Auton alta näkee parhaiten).


Kuva selventämään-->http://s209.photobucket.com/user/ronchinoy/media/Baleno/wheel-eengine.jpg.html

Edittinä:Eli etuvetosessa on ainakin molemmat anturit toinen koneen päässä ja toinen siellä alapyörällä...

liero
10.03.2016, 09:35
Ihan piruuttan heittelen lisää ideoita, paljonko on polttoainepaine ?

tuosta tankkauksen jälkeen alkaneesta oireilusta tuli minullakin mieleen että voisiko olla bensabuolella jotain, suojaako moottorin ohjaus laihalle menolta kun paineet laskee ,ja lopettaa kipinöinnin...
tankin korvausilma tukossa? koita ilman korkkia kun tekee tenän ja ei käy.

kenppi
10.03.2016, 17:49
Kampuran asentotunnistinta ei vissiin ole g13bb koneisessa Jimnyssä kuin Espanjaan viedyissä avomalleissa, mikäli internettiin on luottamista.

Kampiakselin hammashihnapyörässä on kiinteänä triggerikehä kylä, mutta anturi puuttuu. Näissä suomimalleissa ajoitus hoidetaan ilmeisesti vain nokan asentotunnistimella.

Etuvetoisissa/moottori poikittain olevissa G-sarjan moottoreissa taitaa melkein kaikista löytyä kampiakselilta tunnistin, paitsi kaasari ja tbi-ruisku versiot?

hiluvitkutin
11.03.2016, 07:59
Jos on vaan se yksi eli nokkatunnistin. Silloin se sammuu jos siinä vika.
Jos olisi kampiakselillakin, se vissii sillon pyörisi pelkästään toisenkin varassa,mutta ilmoittas vikakoodia tai starttaus olisi pidempi tai ...
Mutta kohtahan se kai selviää ku uus tulee pihaan.

korbimotors
11.03.2016, 13:10
Olen nyt monena päivänä laittanut auton käyntiin kun se on seisonut pitkään. auto lähtee hyvin käyntiin ja käy aikatasan 3.5min joka kerta ja sammuu kuin avaimesta sammuttais. Tuona aikana auto ehtii sen verran lämpeämään että imu lähtee pois päältä. Sen jälkee jos yrittää käynnistää niin ei varmasti lähde käyntiin. Sitten kun antaa auton seisoa taas useamman tunnin niin taas lähtee käyntiin ja käy tuon 3min 30sek. Ensi viikolla saa uuden anturin niin katsotaan sitten mitä se sanoo. Ainakin tuo anturi on helpossa paikassa vaihtaa.

Kovakalu69
11.03.2016, 15:57
Olen nyt monena päivänä laittanut auton käyntiin kun se on seisonut pitkään. auto lähtee hyvin käyntiin ja käy aikatasan 3.5min joka kerta ja sammuu kuin avaimesta sammuttais. Tuona aikana auto ehtii sen verran lämpeämään että imu lähtee pois päältä. Sen jälkee jos yrittää käynnistää niin ei varmasti lähde käyntiin. Sitten kun antaa auton seisoa taas useamman tunnin niin taas lähtee käyntiin ja käy tuon 3min 30sek. Ensi viikolla saa uuden anturin niin katsotaan sitten mitä se sanoo. Ainakin tuo anturi on helpossa paikassa vaihtaa.

Jos sulla on kylmäspray purkki ja tekemisen puutetta v-loppuna, niin koita heti sammumisen jälkeen jäähdytellä järjestelmällisesti asentotunnistinta ja puolia?
Jos jommankumman jäähdyttäminen edesauttaa käynnistymistä, niin onpahan ainakin yks askel oikeaan suuntaan.

korbimotors
18.03.2016, 21:10
JEP, asia kunnossa, uusi nokka-akselin asento tunnistin paikoilleen ja suitsa tulille, Ei sammunut jimpsukka enään. Kiitokset kuuluu kovakalulle hyvästä ja asian tuntevasta neuvosta.

suzu_ukko
19.08.2017, 21:04
Jakopää ja kansirempan jälkeen alko Grand Vitara oireileen samalla lailla, tosin sen jälkeen alkaa pätkimään kun on ajanut reippaammin jonku aikaa, >80km/h, kun nykiminen alkaa niin sitä sitte kestää siihen saakka kun saa parkkiin. Tyhjäkäynnillä ei ole mitään ongelmia, just kävin testilenkin ajamassa tuossa kylillä, n. 5 km taajamanopeuksilla eikä mitään ongelmaa. Reakoi kaasuun vähän lussukasti ja kun menee satkun pintaan nopeus niin eipä juuri enään kiihy.. Auto seiso jonku kuukauden tallissa kone levällään ja kävi mielessä että voisko tuossa nokka-akselin tunnistimessa olla "pashaa" tms köntsää ? Minkalainen homma tuo on putsailla jos sen käyttäs auki? Entä miten vaikuttaa uusi jakopää noihin sytytysten ajotuksiin yms