View Full Version : YJ:n perävälitykset ja muuta piperrystä
Alkuun oli tarkotus vaan vaihtaa Jeepin aavikkoperät3,07:t 4:88:ksi. Välitykset tuli tilattua jo vuosi sitten. Nuita laitellessa alkoi sitten tulla kaikenlaista muutakin pientä.
Kuvissa Jeep hankittaessa alkuperäisenä ja sitten muutaman vuoden päästä, eli tämän ns. projektin alkaessa:
Ja välityksistä siis aloitettiin. Taka-akseli irti, pesuun ja penkkiin. Samalla tuli loisto idea tehdä SOA. Vanhan diffin sateliittirattaat oli ja melkosen finaalissa niin pitihän se sitten koko käikäle uusia... Tuommonen Eaton siihen sitten tuli, tiedä sitten tekeekö mokomalla mitään. Jostain syystä kamera muuttaa hampaita siniseksi. Painealue ei ehkä ihan optimi, mut tuskin näillä ajoilla ihan niin tarkkaa.
Eli SOA kun oli tulossa, piti saada SYE ja uusi kartaani. Teraflex:n SYE ja akseli Adamin konepajalta rapakon takaa. "Adamin" mukaan: -There might be some vibrations if your`s jeep lifted more than 7" :D Eli ehkä toimii. Tässähän siis on jo valmiiksi alkujaan + 4" RCX jouset jotka painuneet tuuman tai kaksi. Näitä jousia oli meininki prässätä muotoonsa, mutta palautuivat omineen kun paino oli pois päältä. Eli periaatteessa alusta voisi jotenkin toimia.
Paras ratkaisu(ja halvempikin?...) olisikin ollut ehkä RCX:n kierrejousisetti, mut nyt katotaan miten saadaan vankkurijouset toimimaan. ;)
Kyllä lehtijousissa on sitä jotain.
Siistin näköinen peli, onko maalattu uusiksi joskus vai onko maalit kehittyny sitten 92.
Omasta on lakka kuoriintunut kuin letukoista konsanaan.
Menee tämä ketju seurantaan että lisää juttua vaan aina kun kerkeää vaikkei ihmeempiä tapahtuisikaan.
Onko tuossa kardaanin vieres wärtsilän venttiili vai mikä?
Niin, sitten se akseleille turmiollisin asia, pinion kulmaa tähdätessä takana alkoi 33":t AT:t (halk.31") näyttää korkokengiltä norsulla ja pikaisen (humalaisen) laskutoimituksen tuloksenahan 38" mahtuu alle (4" korotus = 33"renkaat, joten 4"+SOAn tuoma 5,5" on 9,5" - 2" jonka painunut)
Eli 38":t: pakkohan ne oli hommata, Creepyt tuli ja niitä sitten survomaan alle.
Katastrofaalinen yhtälöhän tuo on laittaa D35 ja D30 lukot ja ton kokoset renkaat. (ostetaan D44:t :p )
Kuvissa siis yj:n persus 38":lla ja SOA , keula 33":lla ja SUA. Persiissä korkeus n. 2,2m tms.
Etuakseli olis nyt penkissä, sen kun saa shimmattua ja alle ni alkaa pinionin kulman säätö. Ameriikan jeeppi ukkojen mukaan takana pinioni kulma max. 16astetta.?
Eteen pitää laittaa highsteering, 16" jarruletkut ehkä riittää, taakse pitää keksiä pitemmät käsijarruvaijerit (vaijerin pää tapaa nippanappa rumpuun) yms. pientä kivaa.
Pahoittelen jos/kun on sekavaa selitystä, kuka näitä muka jaksaa selvinpäin ruuvata...
Onko tuossa kardaanin vieres wärtsilän venttiili vai mikä?
Wärtsilä 16V32 :p
Kyllä lehtijousissa on sitä jotain.
Siistin näköinen peli, onko maalattu uusiksi joskus vai onko maalit kehittyny sitten 92.
Omasta on lakka kuoriintunut kuin letukoista konsanaan.
Menee tämä ketju seurantaan että lisää juttua vaan aina kun kerkeää vaikkei ihmeempiä tapahtuisikaan.
At the beginning (1941) there was only "wagon spings" :eek: -jees jees, Rought country perustettu sen jälkeen :p
Tää on joo maalattu uiton jälkeen suomessa, joskus 8-9 tms. v. sitten. Tässä ei ole lakkaa :p -sano automaalari en tiiä millä on pinta hölvätty...
Kiva jos jotain kiinnostaa mokoma turaaminen! Yritän ottaa parempia kuvia(ollut ottavinaan joka vaiheessa ja puolet ihan jotain muuta kun piti...)
Helmitaulumatematiikalla lasketuna takadiffin kulman nostettaessa pitää öljynpintaa nostaa perässä, jotta pinionin etulaakeri voisi edes jotenkin kestää. Ensin oli ajatus siirtää täyttöaukkoa, kuitenkin helpommaksi ratkaisuksi osoittautui nostaa täyttö reikää 1/2" kulmalla. Tarina on tosi: tämän todettua/tehtyä törmäsin jenkkifoorumilla samankaltaiseen ratkaisuun. Idea EI siis ole matkittu! Ihan omin pikku kätösin tehdyt hitsit. Huomaa myös latikasta tehty suojaus ja upea Scanian musta runkoväri. Ja kyllä, on se happopuikolla laitettu RST nippa mustaan...
KoniJeep
03.03.2016, 00:07
Tätähän pitää seurata! :)
Omaan YJ:hin nimimerkki jörmelö teki 15 asteen kiilat.
akselit vaihdan SJ cherokeesta niin uskaltaa laittaa isommat rinkulat alle
offi_äijä
03.03.2016, 10:39
Wärtsilä 16V32 :p
Jaa oot löytänyt pikku moottorin ventiilin.:D
Ookko nä ollu Vuosaares hommis jossain vaihees?
Ja urakointi tyssäsi taas, tuo etuakselin häkki ei sovi 4.88 väleille. Tutkinto meneillään joskos saadaan häkistä sorvattua sopiva k.o. välityksille...
Jaa oot löytänyt pikku moottorin ventiilin.:D
Suhteellista, mutta pieni kattila se on... mut parempi mittasuhde kun tupakkiaski :D
Ookko nä ollu Vuosaares hommis jossain vaihees?
Noup... joskus paatin päällä käyny.
Elikkäs etudiffiä ihmetelty; ei ollut sopiva uusille välityksille. Koneistaminen oli mielessä, kuitenkin olisi ollut liian suuritöinen, eli k.o. väleille sopiva tilaukseen.
Eli vasen häkki on soveltuu uusille välityksille: lautaspyörä saadaan riittävän lähelle "8 hampaista" pinionia. Eroa n. 5mm alkuperäiseen. Rälläkällä koneistettu Spicer tuote, aivan järkyttävän karu kaikin osin, kingpin reikää piti hoonata remelillä ja lautaspyörän pintaa smirgelikankaalla. Kasassa kuitenkin. Se pieni haitta tässä on, että kingpin poisto ei onnistu kuten ennen, eli lautaspyörä on edessä. Häkin irroitus/purkaminen jatkossa puratuttaa koko akselin... Lockright lockerin sielun elämääkin tuli ihmeteltyä, Spartan Locker ehkä osuvampi nimitys.. No siellä se on muutaman vuoden pyörinyt ihan ok ja veto riittänyt. Melkonen vetarisulake.
Joskos sitä huomen sais akselin edes lähelle autoa, nyt on mutulla shimmattu ja ekat värit otettu tällä setupilla. Pinionia vähän loitommalle ja ehkä lautasta lähemmäs josko painealue kasvaisi... Hommahan on varmaan ihan toinen kun puristaa käsittelemättömät laakerit paikoilleen.
Etumurikkka vihdoin kasassa
https://lh3.googleusercontent.com/kLMOcXYl1KeJDN9AlT5h9L8ut4r6rK1AKnuZrMipLTy21llnIl 8OpvA7UBbajo16b2rIzhxYRBTlqEbok9yDR0OLrqXJ8wPFytls k8xes0Xg0QetOv4f6fdYf4slbSRJpYboHiLKb_XUgaNx6ypo5E BJvSH6oznH7W6j9Di2PvAxq1EhIdQG8H8_jmCHjBuQ6SNww6vH rwtIp56RFYlA9236u6CnMaZdWXw2qMDfxM6IEv-VO3CktswdcYvHICgyFj0VevYGX2c0CLullOouc6MkjvPWNoGur b-8RkknlN8iDICs3Xa5PRNguJlgITvf25wUkTUdpF7MlhgP_8_d3 o62j8pFzIbqHAT_J_UMT0G3CQJtRX54bXGk5th22EHyOkKLTBR qWmVtiT2dfzCBJRJAUnI_VlPURCIt13X8G27FqPwn98wcKpgoU 6kSMkmVid2uffr2n0GKe1CUwK-e9TecyQ3zDm_49eVonWxVvgEum0MPgKD0vCoI86pQIf8iX3uzs L9HGkq-ZbfuZzdwwGnUjmAqpepSjY4YAb6UEhe1l40QgaU32GFl7UH4Fp ZEBK6a=w430-h763-no
Puslien irvistelyä, SuperPro:ta RCX:ää ja ja alkuperäistä osaa. Tilatussa kengurumaan sarjassa samat puslat jousen molemmissa päissä, holkit eripituisia ym. kivaa. Samalla keskinaulaksi M10 kuusiokolopultti, sopii täydellisesti jousen jalkaan.
https://lh3.googleusercontent.com/qAHqnrplaZt1HZ0zuh_8UIf0J37E3jmBuGlfChQzwGnrxyYlms 4uJ4L_RSqGMiF14Ld0yEYMZdtr_wu0HWRvzA8_FwrFsQcXvGZU HO90_TxRQCKkrKkA4VBSjMOKYtpxYLgiIJ7pcRm-rpRTcJCOF_li5BFAcYiTX4Ku22iM2qNaEM3Arzn-dZWaYHZ0c_9g-EQMVaGHXLdo6q26Nj-rsM6ugTqXntQf37P51ZEl236Nsa9OTZLWLJqg5N_bSiJvicz1x qGHZ9KHWXc5nLCgyo2Iam7wagEdwojGdNku5IXqLWsnNNN9jsp dV-m7A_BnVZPG6m22KKFcKvPqMA3vj_gqmjEGXQuvk-IyC5xuIZiFeIe9AzZzfyA9_EPCz9_sQ_fwUC3A24iL7Omk6O3m k2zsFTTrw8xi8h_1UKylGBRDJJhHlDLc8g3p6w97-RuHtb_VqsPVSPMjXAhpIZM2ietCKGJQXipsXvQstRazRV3FPsc bNcjq1WBp-n61qBfCAxG_clfffypX9Uq4SyJGkqgCPedJ1x_6HVTFK8kQ9tK 0A6C_spvlZJ-G4S_HM08ngVVq=w430-h763-no
OpenAir työmaa:
https://lh3.googleusercontent.com/nakiu3aNmqPOW7dphJrhHUFAE-zNE4Fh6B6aihbveu6bqQlDn25mdagVOXadCnXrXnSdyWzA4woO Jn8eDyzE7a-erN_VXZZ_POpKCa3zkNaBNcHgYj11A46ZD8584Xhq3W9HlISvb Mh_PgOi6Q1Osbw4kp35Bd3PSznJi1mBcqsHn1Wpc3FeEHf_Hwg 9UZv9KmUd7LqZcPuJLI7fnsMzZ8psCyfydCdqVVZAHzM92mU6e GHf3hYKqDakqgrDqL0ar6VXAsUeP7oRIP12UwSZINQ8XdQomuc P_YtPDV_yStgNGsM-XmQ8ZId4pYlBw9CM_UFvZjbDf_TZao1fFG5vLSf3mCvZbPFhS-D53UWQYnNBIG3O0T0SDml8go4WnyUZaTFwRMhOTAwf-LWsj-MY8svbjsmdlaIZzqpFX2ElDOqq_rhVBDkg4SY-r3cPCMEUR0AWNb4l0doP1aGoZHsDoQ4pSD8GYVUtSB7veO1Q2i 2rXq_ultrCFWe0Uy3QNHO-S017poPlJovXnu25lIOW-LYNFxdEkJ4ew3PKiSczqnMh6a4ABs6bdtnlMtpuVSq2w_t1=w1 357-h763-no
Jousijalkoja piti kaventaa:
https://lh3.googleusercontent.com/pZnEXBNH4ynAHKjyo1hBOyQc6J7-uAzZXEez_6xVZx1Uf-cKj9g82Lf3kCGaEQ11As6ZoMXs-uDvrCtKCF4jxyckS7GwjlKP2XJwADxxzVUnzWFBpD4aCRvD0Es WjuL_F-Yp3ecllplWvA0n5y7p81L6Pt20V8eI_9Nq1rsg3MuN77gBtes9 P_vX8M4B5HP-OVq3dd2mZ5rkxcxftGjZ54f2Kh3iFfGwrFBLCPjKzih5dheF9K 7oEwdd8smHp_TjaqEH3kEyZSrfqN_is1QBASqQq4R-dw9EJXU7rp8g-86nljxwkcH7csuOiGmBD4Wrg8cRmHrtd7CGyej7KAR0mqgKFqk JXM9z4alDl9HV_aUg3QWXR32DoXAwLRd0Ij6Go_89RCnDlaTED FERtkE3DbINEfE36Ar5YsBkPIZ2NEslOLRp5s-ytTIx7Y7D11Hvev-_7Mjl4Wym7nkqiQxu17sjSrm6lHHYiNJ3ibpPySSb0ObwEC67B _Wk807o9LPVRS1d2owVwHU_NS3QUpXbDYN4L8Mva7LxU783kEJ mo-0wX4hW_a-xVJL7khT2z24ZOb2q=w1357-h763-no
Siihen ne sitten asettui:
https://lh3.googleusercontent.com/3QiAlT_K3chAMYmnRLTguj5Uu9Pw_MTd34KaXRwRZZjYmVAPsA rCR4S7cxS-R0-fTjK5I_yRY4Vgssw7hwZhKCcW76l8NPVuibJ6ibB3sQnvMoCMh UL5ywy58BldGWw4rCbIHNKHAM_Zip8sRpKAPS5mBtUEs1luaEb CZrzKZH1DwJv0z7MOLcooTK4y7d5TJUJ9VzPZXGtARGO9BxQEr __dwhEqYUC0Ke_rOQvITA1muT_7SBOM9eI6v7pWttCz_vtQOdj eMjsuCdFTIo6xoj-_O8Dvv6LbOhnN57aAU2PCWbunIsX_9wJlVc9cjoTt_Ee9BlM88 6I7pJogRf4lGHF2550F9Ykyd-XcgJa3BzXQh_ePzYZ1k2nnLr5GyGuxMpSFB2TPrjnbgNWke556 YVI2h9YoY_Tt38Iebe2qOkTMqJBUTGih5stbxGGe_V5LrCtMJR SAdcf-sjdt5Hfq-g3rtLh4yhgFk1TDMbvqz21kdUgueAbLHq9H9ubxwzN650vpqOW vhzWM6xwgY4IPZGVbyvoO7aC445GclGSpKr3xtZKFDtiwcfL6w mx9r6ZpUSbR=w1357-h763-no
Tänään askarreltu lisää puslia, jousiin Scanian runkomustaa ja eikun tunkkailemaan.
Sinne se pikku dana heilahti, sattu menee jousentassut kohilleen. Melkoset pyykkinarut :)
https://lh3.googleusercontent.com/bzrNpU0a4eUGat2F03HxGp-ruXuh6URMrl4Lxyj9Sk4dikdMT_SzK_SbbzWhE7KYem9gZz9Fe Ura91WaRDn2tH4zZ_VnoGQLRgQT9_Hy29OR3HRMG0vT-mrDaXWTk_ocn9rPpPpuVq_vBOrRCStyHifkhOUvWI-UTf_F7Uiq9oj__W274qnTQVneMOYe5HV0xOTEXNefDo-LB-fyLpMXgAq8KRpl6I7z4rdoiFYim20Tayjh0kGPJpq6gdopys4A D3nQbO--gF7-5YEe10YTrEeLxzRUtGtzJqZ9Z4Y71FeF4nxZQXduYaMEge_4VV YqlLuKD_fQpuVVwYRj1nF48hC7tg-LWA1YlOa1IQ7eQjkMlbmO4gpbNXuKmL1_jP9wlDvo7N6TjSBFA nRiu0aI1loX-LGEjhjlcUcQMlOgvx94fg1uGcdl9nbt9No0FNAf3PO2NqqyS6n 5FyQOBcRRrwUROVJOXL6ZfbJWm6vAF4KjGrtqnYFd7EBb4ZBlR Igy_Ew0uda4eR1SkLSOR4rDYduk16_JyEEoqbmqKGz-sSN4Sjuv8GPXPmgJaI_6hrFheizT=w1357-h763-no
Pyörät kiinni ja mallailua
https://lh3.googleusercontent.com/z_wuMsyfUvpK8V5KJPMYeI2WliNXWeV75s70q299TZi90s1tBz VZ-8XqA55X3JUUfE7QtXp6qoKes9TyAv_EDuheQTUozzPyYzlJq2f B4WwS3qgMjD1hDwxFLx_3nB7vtTt2Gj5muIgjULk70LHABkhNU s-4tQ9cRJBrL1_-Ts_J9fV-sCWoshT1gLengOdsQ7EOzSEe0oOXeyeuRKOsNwXtaCKrYOMcCs kGdfic0DQVnGGEfKv2s8vEd20qXHzn5vBftprJUgrojj1mM5G8 v2Bbqs4s_QrkyV3KbinTLtPBqc34opV1QVG8r1jgaoDWvk57Nq-fVyh0AwCZpjhUrtL9jZ1Br7XYLN5dJpgUbawrdP4zfwJmWcNlT aDQ6KIqDZZlsmbbm6hSuGDbs919L4WaagZy2HlYOZvtkEzem0S Qm-TgtWAIJW8ROdGLVnxv9fHMeeopbtjfceFX89pXKx623YOZ2_YS eHzdnotO6-ETS23WhrL3d2T1nf1NAggj7lAg-uctv1OnC2HjF65QDZC82iqIciIxwaZdUKNYOgKlBiHGK5ARyey fFrWVneLIML0M=w1357-h763-no
Takana ei siis ole vielä hitsattu, pitää "tarkemitata" se pinion kulma, ja jotenkin keskittää tuokin..
https://lh3.googleusercontent.com/tG4ahHJFDBxndx0MtVgtWqLGXUGv_CC1ZikzpfNL2qUr289nvS ixGOSeryM8qxqvvFPLtqezIMCuFnCwS8tNBwIadK9hSSGkrMFF mWSPlZAXXP03MrDHL5qPAh0v1ZM9Z9ldw5QOc-WnLhiLmGW22jaNOkME_fMMoStl7QnJ765xk61Dx1XIQ04ESxMW 4ySrMoLvyWoyN1e8lc71vhw3NJCsjif4vGvgiPbTGw-94CRBjLHAEhLv0MVk6He83OMeSc_vUsZMcoRBglNrULV3T6xZz grbyF3Y1FT-Og6ZMoysZnuRbT9SxxXCucRcmQnPqnhNa2IsZ5KLMEq-6Er7o8AKFyCnaiLads44R9P5OH6Xj4oRmQURHS6_-ny0TMxR1QJ7ywsNRRcbLPpm_UvebnxSfThW1o3y_uugdvN0TPJ pbEEMR3Hq5ZxxoT8nd3SFjqTC1mO6jITPEWxCLWB8A88XmuApg 5Htwgj5e7Ktx-Smh5WjxNyt6mCT5kkLOOmnzQ-yz1OVUr0OYFS0i4u3YIxJE6ls0DrE3Lto9z2WiclBM3dd9Z8WA clWWjVpAsI2KDqK=w1357-h763-no
Onks se toi väri vai mikä, aina se on ihan saman näkönen barbi jeeppi :p no so what, nyt se on omil jaloillaan 38" creepyil...
https://lh3.googleusercontent.com/7C59vYAEj8IfqIF774KxQ2Y8eKcDp_FvNLbwRTEF14n7eCYDZl m_7dmRgf789YkiOYMZF40ZIYil9aGGvji1wlIzxYDi6Fhnohhh Al_Xnm1pZL4XdAoe0gLdSSNe7Uk5OMp7CMrFg767A970aG1hhx GWikZ0RjE9ih1KDnv6rFsN-yZacAu2YacdIU_GGSFZAnAgdCOqM46pvTkmVtifSRdoeiARNDi pVQusKdwAOQkrArI7C2le06ENXCMnOPhCn7fCkNQBykB9qzmxB FD0hSMVc3vXN9NaUnAF3dhv79jfS-HgAtZFTF9P3IPSJC-I_4-3-B9Q2-kn7nG-oHaRmn1PnGpz4ud9k15qTpXQNJFN1milbts0eamR4TImJq50pc w2TFF0JB9TrNHF2ijQLFSfg-Hm-ccM_HKJR33nPnpoG7GC6xX-8He_JzuuiBTdhwvm0kL0_Qg6MksyWmNW_77QrjFHFI7uUIPlDA fpST9u3mO_LSIz_M96B-cfHQiaw5h-u3vMvhN9dpg8t-g4rA0o-dlRlO4lJwKEl0vi6vu46bJAgLxS56ea1G_iK2aZFbPW=w1357-h763-no
https://lh3.googleusercontent.com/RAExwKtV4i-f6aIgn3pMTDIYdi3c_NA_NqXpScGWivRFUoHaLgqTga2rvBxOx pMZJYgiv3X6_eaWlMuKYHi4gpKTGQNh80ugNPBqyt4SB2TUQNZ MtaFdV62PAkPHcw4e2uTgAw5IFAkYj9Hz2VCdsX8WEsybBM74t eyYMqGvlt2cEXlfi4G-8WfB7K4jLz4uKgwiFKKuNhpzxLLhCqd40012mR2tQ7Y-rF8ac7LrIwq9gWR3dg8o-ZZrnffpcSMsQmtRt7XQjBdVxb0UR-0SWxTBPOwzcfbYbmQnsv7FM4T_sc81FVu3iwI0p6dB6okafo4a M1oRs8WtE6E8EhDXlpFMZOYUM1zVCZwfM0cOuEXjCqPgssDsL7 kxqLrKcC6Ijd3TVPuYGtycvKXEhXvdZo-K_MdpJuI9s6UWptCzsSrJzvSyHBlhGPD0jO84zkK4t6J1I3Xvl t3HIC3DyZtMnQ93mVLd5K5ZxpFhDxerrK_wAlMoDLhqLMiAJJK 2awTh3stYh_A4iX9eRQMFCCFvcLJLEIcRM3ISxJfyWRNFwGbrs 3eSDdkBY6v7ZeHQ2ugg5qi-=w1357-h763-no
Highsteering voi tuottaa harmia, kun näyttäis olevan jousipakat tiellä, aika Zorron merkki on toi ohjaus vivusto pelkällä pudotetulla pitman armilla. No sitä ehtii miettiä, kokeilemaan pääsee tuollakin... Seuraavaksi alettava leikkelemään uusia iskarin korvia. Nuo nykyset iskarit on tiensä päässä ja saavatkin olla mannekiinejä, kun kuitenkin päätyvä akselin ympärille :D.. Sitten se olis traktorikauppa reissu, jos sieltä jonkun työntövarren sais taka-akselin tractionbar aihioksi. Myös pohjaanlyöntikumien vastikkeet tarvii, muuten menee noi creepyt takalasia myöten:)
ruitti99
29.03.2016, 10:46
Olenko ainoa, jolla ei kuvat toimi :confused::confused:
Olenko ainoa, jolla ei kuvat toimi :confused::confused:
Et, ei näy täälläkään kuvat parissa viimesimmässä viestissä.
onneks ei oo jeepis liikoi tietokoneit, eikä googlee...
näkyyks nyt mitää?
Et, ei näy täälläkään kuvat parissa viimesimmässä viestissä.
KoniJeep
03.04.2016, 10:42
onneks ei oo jeepis liikoi tietokoneit, eikä googlee...
näkyyks nyt mitää?
ei näy...