PDA

View Full Version : Nokian rengas, kallista paskaa?


Patu925
26.02.2016, 16:10
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kl-nokian-renkaat-huijasi-noin-10-vuotta-vaaristeli-testituloksia-loi-kuvan-luotettavuudesta-6307476

Valmistaja lähetti rengastesteihin renkaita, joita ei kuitenkaan saanut ostettua kaupan hyllyltä.
Pörssiyhtiö Nokian Renkaat on vuosia manipuloinut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia, paljastuu yhtiön henkilöstön sähköposteista.
Sähköpostien perusteella maailman kannattavin rengasvalmistaja lähettää lehtitesteihin modifioituja ja paranneltuja testirenkaita, joita ei edes valmisteta. Ainut tarkoitus on parannelluin renkain voittaa lehtitestit, jotka tukevat Nokian Renkaiden brändimielikuvaa, hintapositiota ja osakkeen kurssia.

Testien tärkeys näkyy siinä, että Nokian Renkaat käyttää tulosaineistojen avainviestinä juuri lukuisia testivoittoja. Uusien tuotteiden testimenestys jatkuu kesällä ja talvella, Nokian Renkaat markkinoi myös kuluttajaviestinnässään.
Kauppalehti tutustui kymmeniin sähköposteihin, joissa keskustellaan ”modifioiduista testirenkaista” ja ”lehtitestilaadusta”. Viestien mukaan renkaiden ominaisuuksia muutetaan niin, että niiden testipisteet päihittävät kilpailijat.
Perustelut viritetylle testikäytännölle löytyvät rahasta.
– Voitot perustuvat lehtitesteihin valmistettuihin erikoisrenkaisiin ja jopa vääristelyyn. Kun testaavat lehtitalot ovat ostaneet renkaat suoraan kaupan hyllyltä, Nokian Renkaiden tuotteet eivät ole menestyneet testeissä. Tällaista riskiä ei tänäänkään haluta ottaa, kertoo käytännöt tunteva rengasammattilainen.
Jatkuvan testimanipulaation taustalla ovat osakkeen kurssikehitys sekä johdon palkitsemiseen rakennetut optio-ohjelmat. Sähköpostien perusteella kuluttajia on harhautettu, jotta optiot tuottaisivat rahaa haltijoilleen.
– Hallituksen kanssa on sovittu lisäoptioista, jos menestystä rengastesteissä tulee, lukee yhdessä sähköposteista.
Testivoitot ovat yhtiön johdon mukaan ”huomattavan tärkeä menestystekijä”, sillä ne vauhdittavat myyntiä. Nokian Renkaat mainitsi tulostilaisuudessa 30.10. kuinka sen testivoittajavalikoima tukee ”kannattavaa tuotemixiä ja nostaa myytyjen renkaiden keskihintaa”.
Saksalainen Volkswagen jäi vastikään kiinni dieselmoottorien typpi-oksidiarvoihin liittyvistä väärinkäytöksistä. Nokian Renkaiden toiminta muistuttaa autojätin vilppiä, ja suomalaisyhtiökin operoi oikeusjutturiskeistään tunnetuilla USA:n markkinoilla.
Ulkomaisiakin omistajia kiinnostaa se, kuinka testitulosten vääristelyä kuvaillaan.
Rengastestien järjestelmällinen vääristely alkoi toimitusjohtaja Kim Granin neljätoista vuotta kestäneellä valtakaudella, eikä se Kauppalehden tietojen mukaan ole loppunut uuden toimitusjohtajan Ari Lehtorannan aikana. Gran jätti toimitusjohtajan paikan syyskuussa 2014.
– Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita, Granin kauden viesti summaa.
Lehtoranta tuli runsas vuosi sitten yhtiöön ”jatkamaan Granin rakentamaa menestystarinaa” ja kertomansa mukaan ”kirjoittamaan siihen uusia lukuja”. Gran ehti kaudellaan ansaita miljoonien eurojen optiotulot, mutta myös muuta henkilöstöä kehotettiin testiparanteluun optiohyvän toivossa. Testimenestyksen tuoma palkkio saattoi ylittää henkilön vuosipalkan.
Erinomainen tulos on synnyttänyt myös satojen miljoonien eurojen osinkovirran, ja vuonna 2015 Nokian Renkaiden osake nousi noin 60 prosenttia. Kolmannella neljänneksellä yhtiön liikevoitto parani ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen.
Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on julkisuudessa maininnut, kuinka Nokian Renkaiden pörssikurssi kymmenkertaistui Granin aikana. Walldén on vaikuttanut yhtiön hallituksessa jo vuodesta 2005, mutta myös Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen on istunut hallituksessa kymmenen vuotta.
– Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia, uskoo kokenut liikejuristi vastuukysymyksiä.
Tiettävästi rengastestitulosten järjestelmällinen vääristely alkoi jo vuonna 2005. Kauppalehden lukemat sähköpostit viittaavat siihen, että yhtiön markkina-asema on vahvistunut juuri pumpattujen testitulosten ansiosta.
– Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta, yhtiön työntekijä sanoo.
– Meille huudettiin suoraan päin naamaa, jos voittoa ei tullut. Jos taas menestyimme, meille suunnattiin lisää optio-ohjelmia, manipuloinnissa mukana ollut summaa.
Sähköpostiviestien perusteella rengastestit oli syytä voittaa erityisesti silloin, kun avokätiset optio-ohjelmat olivat laukeamassa.
– Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä, yhdessä viesteistä kannustettiin.
Kauppalehden saamien tietojen mukaan modifioiduista renkaista ja testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko ihmisiä, mutta vähin erin tieto valui laajalle. Modifioituja renkaita muotteineen saatettiin tuottaa testitarkoituksiin kelloon katsomatta hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteista tehtiin ratkaisevasti normirenkaita pitävämpiä. Modifioidut testivoittajat olivat niin hyviä, ettei niiden normaali tuottaminen olisi edes kannattanut.

petroman
26.02.2016, 16:26
En tiedä testeistä, mutta joskus erehdyin hankkimaan matalaan bimmeriin nokian, olikohan, nrzi:iit leveät ja matalat. Kulmat ynnämuut piti olla kunnossa, mutta ei saanu perkeleitä pysymään tasapainossa.. eikä kuluneet tasaisesti.

No, ei muuta maailman historiaa vielä yhdet mulla olleet renkaat. En vaan ole ostanut toisia nokioita noitten jälkeen.

eilhik
26.02.2016, 17:50
En osta ja kuvastaa ikävästi suomalaista yrityskuvaa , kuraa tehdään ja äkistään miksi ei se kauppa käy ja kuluttaja suostu maksamaan kiskurihintaa.

Made in Russia ei takaa mitään ja yhdet uudet kitkat ostin aikoinani XJ,hin Nokiat ja aidot kotimaiset ja nekin tuli saksan kautta.
(täällä ylihinnoiteltuja silloin jo 2009 -50% ulkomailta).

Renkaat oli muuten hyvät ja meni auton mukana 2013 ja olivat ympärivuoden ajossa yli 40tkm eikä sulaneet alle edes kesällä kuten nämä asiantuntijat väittävät.

Arabia Marimekko ja Iittala yrittävät myydä china tuotteitaan nimellään ja kauhulla voi vain kuvitella sen turistin ilmettä kun tajuaa muumimukin tehdyksi kiinassa.

Duunarin vika ilmeisesti kun kilpailukyky ei säily ja johto vaatii ne bonuksensa ja optionsa eikös tässä ollut juuri nokianrenkaiden palkkaalet ja yt,t viime vuonna otsikoissa ?

Heguli
26.02.2016, 17:51
http://m.iltalehti.fi/autot/2016022621179640_au.shtml

tapsa4x4
26.02.2016, 18:15
nokialaisia ollut käytössä subbarien alla 285 75 r16 koossa talvisin lt2 mallisia. Uutena aina kaupast ostanut ja ei mitään moitittavaan on ollut hiton hyvät ajaa,pitää tosi hyvin eikä kulu mitenkään äly nopeasti vaikka 3500kg painoa päällä. Jatkossakin ostan noita.

Kasper
26.02.2016, 19:13
Eihän noissa Nokioissa ole sanomista ollut, työkalun alla kuluu parit sarjat kesin talvin. Mietin vaan että kuinka hyviä ajaa nuo testi manipulaatio gummit enään onkaan...

JiiPee
26.02.2016, 19:44
Pito on nokialaisissa kaupasta ostettavissa ollut aina hyvää tasoa, mutta talvirenkaiden pyöreydessä sen sijaan on ollut toivomisen varaa.

Hessu888
26.02.2016, 23:41
Tuskin on kaupasta ostettavissa Nokioissa mitään vikaa, kuten ei varmaan juuri muissakaan uusissa renkaissa. Testeissä olleet renkaat on sitten olleet vielä astetta paremmat.

Ite olin aikanaan Continentalilla töissä ja siellä sain tietää, että rengasvalmistajat mm. Conti suunnittelee ensiasennusrenkaat jokaiseen automalliin erikseen ja ne on suunniteltu silleen, että niillä korostetaan niitä ominaisuuksia autoissa, joita autovalmistaja haluaa, tyyliin Bemari urheilullinen, Mersu mukava jne. ja ne renkaat kuluu sitten mm. pehmeemmän kumiseoksen takia nopeammin kuin kaupasta ostettavat renkaat. Mistään leimoista, kyljen merkeistä tai päältä päin niitä ei erota toisistaan.

Teknarin testausmenettelyt tuntuu ontuvan, koska eivät ole mitään kusetusta huomanneet:
"Ennen testin julkaisemista nämä valmistajalta tulleet renkaat kontrolloidaan kuitenkin hankkimalla kaupasta vastaavat tuotantorenkaat. Tuossa tarkastuksessa käydään läpi renkaiden tärkeimmät ominaisuudet, kertoo toimituspäällikkö Honkanen."

mäksä
27.02.2016, 00:04
Pito on nokialaisissa kaupasta ostettavissa ollut aina hyvää tasoa, mutta talvirenkaiden pyöreydessä sen sijaan on ollut toivomisen varaa.

USEAMMAN nokialaisen olen työny puolesta vanteelle asentanut ja jokunen on ollut "haastava" tasapainottaa ..

MUTTA esim michelin on pikkasen parempi vanteella käyttäytymään :rolleyes::rolleyes:

Lerssinen
27.02.2016, 09:13
Ottamatta tuotteeseen kantaa niin tämähän on täysin kuvaava tapahtuma mitä ahneus saa aikaan. Kaatukoon vaikka joskus kukoistava suomalaisosaamista sisältävä firma kunhan muutama tienaa vitusti ja pääsee verokarkuun Portugaliin.

Vittu että vituttaa

tekniikkamies
27.02.2016, 09:47
nokialaisia ollut käytössä subbarien alla 285 75 r16 koossa talvisin lt2 mallisia. Uutena aina kaupast ostanut ja ei mitään moitittavaan on ollut hiton hyvät ajaa,pitää tosi hyvin eikä kulu mitenkään äly nopeasti vaikka 3500kg painoa päällä. Jatkossakin ostan noita.

Tämä nykyajan pelleily ja kikkailu on valitettavaa.

Ei kuitenkaan omissa renkaissa pito ole muuttunut ikävän uutisen takia. LT-renkaita en ole edes hirveästi autolehtien testeissä nähnyt.

Osa autolehtien testeistä ei ole kauhean vakavastiotettavia muutenkaan mitä autoihin tulee. Niissä korostuu joku epäoleellinen, eikä käytännön toimivuus.

Rak
27.02.2016, 10:57
Teknarin testausmenettelyt tuntuu ontuvan, koska eivät ole mitään kusetusta huomanneet:
"Ennen testin julkaisemista nämä valmistajalta tulleet renkaat kontrolloidaan kuitenkin hankkimalla kaupasta vastaavat tuotantorenkaat. Tuossa tarkastuksessa käydään läpi renkaiden tärkeimmät ominaisuudet, kertoo toimituspäällikkö Honkanen."

Jos tm ei ole huomannut koijausta siitä johtuen että sitä ei ole niiden testeissä ollut?
Jossain uutisessa sanottiin että eivät ole pystyneet huijaamaan tm:n testeissä ja eiköhän tuossa ole aika selkeä syy siihen.

eilhik
27.02.2016, 18:57
Ihmetyttää tämän Nokian renkaan toimarin lausunto.

Lähes kaikki valmistajat ovat jääneet jossain vaiheessa autoalan lehtien testeissä kiinni – tai vilppiä on ainakin epäilty. Näin toteaa Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Ari Lehtoranta Kauppalehdessä.

Eli jos jäät jostain tuomittavasta kiinni niin sillä saat asian kuitattua kun muutkin tekevät ?
Täytyy kertoa seuraavan kerran vaimolle tai poliisille kun tekee jotain laitonta että tää nyt on vaan tälläistä ja eihän se mitään kun muutkin käy vieraissa tai ajaa ylinopeutta.

MiKo
28.02.2016, 08:06
Omasta mielestä nämä autolehtien testit on aina ollu täyttä paskaa ja niin paistaa läpi mikä valmistaja tarjoaa lehdelle parhaan viikonlopun/ muuta mitä ei Suomessa tunnusteta korruptioksi..

Ja vähän omakohtaisia kokemuksia Nokian renkaista: pito on huippu verrattuna muihin, MUTTA kun joudutaan ajamaan huonoilla teillä mitä hiekotetaan karkealla murskeella niin nokialaisista painuu nastat renkaasta läpi. Ja tämä todettu aika monella sarjalla. Misukka kestää paljon paremmin ainakin meidän olosuhteissa mutta pidossa häviää sitten piirun verran.

Greenday
28.02.2016, 08:17
http://www.hs.fi/talous/a1456545069204

Niin, mikä sitten on totuus, voi olla ns. parannettuja testirenkaita, mutta on myös paljastettu yritys salaisuuksia. Juttu kesken.

Nikuzai
28.02.2016, 08:22
Omasta mielestä nämä autolehtien testit on aina ollu täyttä paskaa ja niin paistaa läpi mikä valmistaja tarjoaa lehdelle parhaan viikonlopun/ muuta mitä ei Suomessa tunnusteta korruptioksi..


En muista oliko Tekniikanmailma vai joku muu, mutta arvostelussa rankkasivat Garminin parhaaksi navigaattoriksi ja seuraavassa lehdessä oli toimituksen autoista jutut ja kaikilla oli uudet garminit lasilla :rolleyes:
Ehkä aavistuksen puolueellinen testi :mad:

Greenday
28.02.2016, 08:33
Ai, niin omat kokemukset Nokia NRT 1 kitkarenkaista kokoa 225/50-17 hyvät. Ostettu kun 3 mm jäljellä uudet Sportiva Snow Win kitkarenkaat samaa 225/50-17 sarjaa hintaan 490 €, kun Nokian NRT 2 maksoivat 1288 €. Renkasliikkeen omistaja vakuutti, että en huomaa Nokian ja Sportivan välillä eroa. No ne 3 mm kulutuspinnaltaan olevat Nokialaiset olivat pitävämmät. Onneksi autossa on kaikenmailman DSC 8 järjestelmää, niin pysytään jotenkuten tiellä. Pohjoisessa käytiin kyllä hiihtolomalla vanhemmalla DCS - järjestelmän omaavalla autolla hakkapelitta 7 nastat alla kokoa 225/60- 16.Ihan sitten omaa luokkaa...Verokkiautot ovat samaa sarjaa vm. 2001 vs. 2010.
Parhaina vuosina tuli ajettua se 60000 km/ vuosi. Muutama renkas on tullut kulutettua loppuun. Mutta on niissä renkaissa eroa. Sama asia kuin maastorenkaissa :=)

Rak
28.02.2016, 23:39
En muista oliko Tekniikanmailma vai joku muu, mutta arvostelussa rankkasivat Garminin parhaaksi navigaattoriksi ja seuraavassa lehdessä oli toimituksen autoista jutut ja kaikilla oli uudet garminit lasilla :rolleyes:


Daa, jos ovat testanneet vehkeitä ja todenneet jonkun "parhaaksi" niin niitä huonompiako niiden ois sitte pitäny ostaa? ;)

rane58
29.02.2016, 05:47
-Nokialaisilla on ajettu ja ajetaan edelleen... :cool:

Heguli
29.02.2016, 16:55
-Nokialaisilla on ajettu ja ajetaan edelleen... :cool:
x 2

Samaten firman 15 autossa on kaikissa Nokian nastat alla, hyvin ovat kestäneet ilman yhtäkään ongelmaa. Ja kaikki autot on pysyneet tiellä :cool:

Luoppis
01.03.2016, 17:35
Ei tollasella uutisella tehdä käytännössä mitään muuta kuin poljetaan firman arvo pohjamutiin että joku australialainen sijoittajaryhmä voi puhaltaa firman omaan taskuunsa.

Ranee
01.03.2016, 18:49
Ei tollasella uutisella tehdä käytännössä mitään muuta kuin poljetaan firman arvo pohjamutiin että joku australialainen sijoittajaryhmä voi puhaltaa firman omaan taskuunsa.

Juurikin näin, ei renkaat myy pelkillä lehtien testeillä.

Tokikin itse siirryin kutiaariin käyttiksessä kun hakkapeliittojen kuvio mennyt tukkoisemmaksi viimeisimmissä versiossa. Omat ajot on suurella prosentilla pienen kunnossapitoluokan teitä niin lumipito on tärkeä.

Late_
01.03.2016, 19:59
Ai, niin omat kokemukset Nokia NRT 1 kitkarenkaista kokoa 225/50-17 hyvät. Ostettu kun 3 mm jäljellä uudet Sportiva Snow Win kitkarenkaat samaa 225/50-17 sarjaa hintaan 490 €, kun Nokian NRT 2 maksoivat 1288 €. Renkasliikkeen omistaja vakuutti, että en huomaa Nokian ja Sportivan välillä eroa. No ne 3 mm kulutuspinnaltaan olevat Nokialaiset olivat pitävämmät. Onneksi autossa on kaikenmailman DSC 8 järjestelmää, niin pysytään jotenkuten tiellä. Pohjoisessa käytiin kyllä hiihtolomalla vanhemmalla DCS - järjestelmän omaavalla autolla hakkapelitta 7 nastat alla kokoa 225/60- 16.Ihan sitten omaa luokkaa...Verokkiautot ovat samaa sarjaa vm. 2001 vs. 2010.
Parhaina vuosina tuli ajettua se 60000 km/ vuosi. Muutama renkas on tullut kulutettua loppuun. Mutta on niissä renkaissa eroa. Sama asia kuin maastorenkaissa :=)

Noi nokialaisethan on kesärenkaita eikä kitkoja.

Greenday
02.03.2016, 06:10
Noi nokialaisethan on kesärenkaita eikä kitkoja.

Joo, hakkapelitta R1 kitkarenkaista oli kyse, tosiaan NRT on kesärenkaina, piti ihan käydä katsomassa, kun muisti temppuilee ( ikä) :D:D

Greenday
02.03.2016, 06:14
http://www.hs.fi/talous/a1456811645928

Kymmenkunta on saaneet sytteet 2015 tosiaan yritysalaisuuksien rikkomisesta, ilmakos kiinassa alkaa tulla jonkunlaisia rinkuloita. Eiku onnea vaan tälle uudelle yritykselle ja jaksatte rämpiä niiden syytteiden kanssa.
Pitää tän Suomen aika alas vajota kun mikään ei ole pyhää...

Nikuzai
02.03.2016, 07:40
http://www.hs.fi/talous/a1456811645928

Kymmenkunta on saaneet sytteet 2015 tosiaan yritysalaisuuksien rikkomisesta, ilmakos kiinassa alkaa tulla jonkunlaisia rinkuloita. Eiku onnea vaan tälle uudelle yritykselle ja jaksatte rämpiä niiden syytteiden kanssa.
Pitää tän Suomen aika alas vajota kun mikään ei ole pyhää...


No toisaalta jos firma on tarkoitus ajaa halvaksi jollekkin holding yhtiölle niin samahan se on myydä kaikki rahanarvoinen ja sulloa fyffet taskuun

Etenkin suomessa, kun jos jää kiinni niin saa toruja kiinni jäämisestä

Nerd-O
02.03.2016, 08:16
Taitaa nykyään olla ihan sama mitkä talvirenkaat siihen autoon laittaa. Hyvin niillä pärjää. Itselläkin on nuo kiinan ihme kitkarenkaat autossa ja olen kyllä todella yllättynyt kuinka hyvin ne pitää. Oletin nimittäin aika heikkoa esitystä. Lisäksi kun nuo oli vielä niin halvat niin noita voi ostaa vaikka joka vuosi uuden sarjan. Muistaakseni sarja renkaita maksoi 200e. Vastaavat noksuna ois ollut 600e. Nyt kun noilla kiinan kitkoilla on tullut ajeltua niin en oikein näe että noksut ois 400e kalliimpina kovin kannattava investointi. Ja aika sama vaikka ne olisi misukat. Ei silti ole kovin kannattava investointi. Mihinkään noilla ei ole jääty kiinni ja ojassakaan ei ole vielä käyty. On niillä jo yli 10tkm tullut ajeltua. Ennen ostoa kyllä epäilin suuresti ettei niillä tee yhtään mitään.

PH75
02.03.2016, 09:35
Ullatus Ullatus: Taas Nokian renkaat voitti Tekniikan Maailman rengastestin. Hyvin on kyllä TM:n toimituksen "voitelu" onnistunut Nokialaisilta. Voittajan tiesi/arvasi, ennen kuin edes lehteä avasi :D

hitsaa
02.03.2016, 09:58
Nokialaisilla ajavat/ajaneet, ei muuta kuin joukkokannetta (https://www.nokiankanteet.fi/) kehiin :eek:

Heguli
02.03.2016, 12:28
Ullatus Ullatus: Taas Nokian renkaat voitti Tekniikan Maailman rengastestin. Hyvin on kyllä TM:n toimituksen "voitelu" onnistunut Nokialaisilta. Voittajan tiesi/arvasi, ennen kuin edes lehteä avasi :D

Jotkut näkee salaliittoteorioita ihan joka paikassa. Vai Esson baarissako tämän faktan kuulit ?

PH75
02.03.2016, 19:15
Ja joku uskoo kaikki mitä hs ja yle sanovat, ei muita :D Kummasti aina TM:ssä nokian renkaat ykkösiä tai joskus harvoin kakkosia. Tämäkäänhän ei tietty Hegulin mielestä voi totta olla: http://www.hs.fi/talous/a1456542106694 Tämä nyt hesarissa, että voisiko ollakin totta? ;)

Heguli
02.03.2016, 20:29
Täytyy myöntää etten ole lukenut kummankaan lehden testejä, eli silleen vähän paha kommentoida. Mutta pitää ensinnäkin erottaa kesä- ja talvirenkaat keskenään, tilanne ja testit on erilaiset. Eri tekijöiden testeissä eri osa-alueiden painotukset vaihtelee ja sitä kautta lopputuloksetkin. Onhan esim. TM ja Tuulilasi saaneet samoilla renkailla aika eri tuloksia. Samaten esim. renkaan koko ja nopeusluokka vaikuttaa renkaiden ominaisuuksiin. Nokia ei välttämättä ole parhaimmillaan korkean nopeusluokan renkaissa. Eli jos testataan eri kokosia kumeja, tulokset on erilaiset vaikka kummassakin kumissa lukee Nokian.

Eli hyvin monet asiat vaikuttaa testin tuloksiin, niitä pitää osata tulkita.

Niin ja maaliskuussa tehdään kontrollitestit kaupasta ostetuilla renkailla, silloin tiedetään onko joku valmistaja huijannut. Eli jos odotettaisiin niitä tuloksia ennen kuin aletaan vetään hurjat teoriat hatusta.

JiiPee
02.03.2016, 20:46
Nokialaisilla ajavat/ajaneet, ei muuta kuin joukkokannetta (https://www.nokiankanteet.fi/) kehiin :eek:

Öh, miksi?

Jostakin Offipalstalta aikoinaan luin, että Hkpl LT:t on hyvät renkaat ja sellaiset ostin.

Hyvät renkaat oli, ajettiin työajoa kahta duuunia rinnakkain ja vähän harrastus-offroadiakin siinä välissä ja renkaat ne vaan toimi. Nyt ne on uusiokäytössä työkoneessa ja edelleen toimii. Pitäisikö nyt haastaa joku oikeuteen siitä, että ne toimi hyvin?

Jos jotakin haastetta laitetaan, niin Pauli-setä pitäisi kyllä haastaa joskus nisukahvin ääreen, kun hän ne renkaat vanteille pyöräytti. Minä muuten sitten tarjoan kun kahveelle istutaan ;)

matti.v
02.03.2016, 20:49
-Nokialaisilla on ajettu ja ajetaan edelleen... :cool:

noin näkyy ajattelevan muutkin. tälläviikolla on mennyt hakkapeliittaa ja nordmannia hiton hyvin kaupaksi.. vilkkain viikko on ollut syksyn jälkeen joten ei oo ihmisten käyttäytymisiin vaikuttanut nuo jutut.:rolleyes:

tässä kainuun korkeudella ei kyllä oo tuota mikon kertomaa nastojen läpimenoakaan havaittu.. ehkä jossain hkpl 2 malleissa kun olivat ihan loppuun ajettuja jo muutenkin.